Ads by Google X

رواية قسوة عشق الفصل الرابع والعشرون 24 - بقلم ملك عبد اللطيف

الصفحة الرئيسية

 رواية قسوة عشق (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم ملك عبد اللطيف

رواية قسوة عشق الفصل الرابع والعشرون 24

البارت الرابع والعشرون 
رواية قسوة عشق 
بقلمى /ملك عبد اللطيف 
...فى صباح يوم جديد فى الغردقة...

وخاصة فى اليخت 

... فتحت حياة عيناها ببطأ وضعف من كثرة البكاء ليلة أمس... 

حياة لنفسها وهى تفرك عيناها كالاطفال 
_اوووف هوا انا مالى كدة مش قادرة افتح عينى 

لتقول آخر جملة بصدمة لأنها تذكرت ماحدث امس وان مشاعرها تغلبت عليها وبكت كثيراً امام كنان 

حياة بغضب من نفسها
_ احييييه علياااا انا ازااى عيطت امبارح كدة قدامه انا واحدة غبية الواد يقول عليا ايه بعد العياط ده زمانه خاد فكرة تانية غير اللى كان واخدها عنى انا لازم اتصرف كأن مفيش حاجة ولا كأنى عيطت إمبارح عشان انا اصلا لسة متعصبة على اللى عملوا فالموضوع مش بالسهولة دى 

لتنهض حياة وتتفقد ثيابها اهى نشفت ام لا فوجدتها مازالت مبللة فخرجت من الغرفة وهى مرتدية ملابس كنان وكانت واسعة جداً عليها وطويلة لأنه يمتلك عضلات ضخمة وطويل أيضا 
فخرجت من الغرفة ووجدت كنان وعم صبرى يجلسون ويتناولوا الإفطار 

حياة وهى تجلس ولكن لا تنظر فى عين كنان
_صباح الخير 

كنان وعم صبرى 
_ صباح النور 

عم صبرى وهو ينهض 
_تسلم إيدك يبنى على الفطار طول عمرك اكلك حلو 

كنان وهو ينظر لحياة الصامتة 
_بالهنا والشفا 

عم صبرى 
_انا هقوم بقا عشان اتبقالنا نص ساعة وهنوصل على الجزيرة جهزوا نفسكم 

ليمشى ويترك كنان وحياة بمفردهم 
كنان 
_ عاملة ايه ياحياة دلوقتي بقيتى احسن  

حياة بعد ان فهمت ولكنها اظهرت انها لا تتذكر شئ
_الحمدلله بس ليه بتسأل يعنى 

كنان بأستغراب
_مش كنتى إمبارح متضايقة وعيط......

حياة بمقاطعة 
_اظن قولتلك ياكنان متتكلمش معايا بعد اللى عملتو إمبارح انا رايحة اوضتى لما نوصل قولولى 

لتمشى حياة تحت نظرات كنان المستغربة ولكنه فهم انها لاتريد ان تتذكر ألمها وبكائها ففضل انه لن يذكرها بشئ 
وبعد مرور نصف ساعة كانت حياة بالغرفة وكنان بالأعلى فتوقف اليخت على الشاطئ لأنهم وصلا الى الجزيرة 

عم صبرى لحياة 
_اتصلى بقا يبنتى بالشخص اللى هتروحيله ده خليه يستناكى هنا اويجيلك 

كنان 
_هوا وصفلى هوا قاعد فين انا هوديها يلا ياحياة 

حياة وهى تنظر لملابسها 
_انا مش معقول همشى بالمنظر ده فى وسط السياح 

كنان بضحك على ملابسها 
_مالهم يعنى مش عاجبينك....!

حياة بغضب
_اكيد اه يعنى انت مش شايف انى عامله شبهه الهبلة بهدومك دى 

كنان وهو ينظر لها هى حقا جميلة حتى بهذه الملابس 
_ولا هبلة ولا حاجه وبعدين الجزيرة دى مبيبقاش فيها سياح كتير يعنى يلا اتصلى بباسل بتاعك ده انجزى 

حياة بتأفف وهى تخرج الهاتف 
_اووف حاضر اهو 
لتتصل به وتنتظر ان يجيبها وبعد فترة سمعت صوته على الجهة الأخرى 

باسل على الهاتف
_الو ياحياة ها وصلتى 

حياة 
_ايوة وصلنا خد كنان اهو اوصفلوا انت فين بالظبط احسن نتوه بسببك 

كنان وهو يأخذ الهاتف 
_نتووه ايه معاكى سوسن انتى ولا ايه.....الو 

باسل 
_ايوة ياكنان بص انت..................
واخذ يوصف له فعرف كنان المكان بسرعة لأنه يأتى إلى هذه الجزيرة كثيراً
خرجا كنان وحياة من اليخت واتجه نحو غابة بالجزيرة لأن باسل نزيل بأحدى الفنادق ولكن الاوتيل موجود فى الغابة 

حياة وهى تمشى 
_هوا احنا جينا فى الغابة دى ليه اوعى تكون هتوهنا 

كنان وهو يمشى 
_بطلى عبط هاا انا مش اول مرة اجى هنا هوا اللى قاعد فى اوتيل فى الغابة 

حياة بتأفف
_انا تعبت من كتر المشى خلينا نقف شوية 
قالت إخر جملة وجلست على صخرة كبيرة موجودة فى الغابة فضحك عليها كنان لأنها تبدو مثل الاطفال حقاً هوا يكتشف بها اشياء كثيره مع الوقت فجلس بجانبها على الصخرة 

حياة 
_قعدت يعنى اللى يشوفك دلوقتي ميشوفكش وانت عمال تجرى وانا رجلى ورمت من كتر المشى وراك 

كنان بضحك
_يعنى اقوم واسيبك لوحدك..؟!

حياة 
_ياريت والله لولا انا معرفش المكان مكنتش خليتك تيجى معايا اصلا انت عارف انى مش بطيقك ولا انت بتطيقنى لولا الظروف بس 

كنان بغضب من تصرفها معه 
_اتصدقى انى غلطاااان اصلا انى جاى معاكى كنت المفروض اخلى حبيب القلب بتاعك باسل ييجى هوا وياخدك 

حياة بغضب (بصراحة الاتنين دول مبيلحقوش يضحكوا مجانين اووى)
_انت هتزلنااااا يعنى ولا اييييييه انا اخلى باسل دلوقتي ييجى ياخدنى ومتحوجش لييييك لتنهض حياة بعد هذه الكلمة بغضب وتدير وجهها وتمشى 

كنان وهو يلحقها بغضب
_حيااااااااااااة متتجنييييش مش هتعرفى ترووووحى لوحدك وبعدين انتى اللى بدأتى 

حياة بغضب وهى تبعد عنه لتمشى 
_ابعد عنى وارجع انت بقا انا هرووووووح لوحدي مش عاوزة منك حاجه 
لتقول آخر جملة وتجرى بسرعة حتى لا يلحقها كنان 
كنان بغضب
_البت دى مش هتجبها البر معايا حيااااااااااااااة استنى 
ليجرى ورائها حتى يلحقها وهى تجرى بسرعة كبيرة حتى لا يلحق بها فاختبأت وراء إحدى الاشجار 

حياة وهى وراء الشجرة وتأخذ نفسها بصعوبة من الجرى 
_غبية ياحياة جريتى واتعصبتى وانتى مش عارفة حاجة هناا اصلا اوووف انا هتصل بباسل ييجى ياخدنى
لتفتح فونها وتنظر له بصدمة لأن البطارية نفدت 

حياة بغضب من نفسها 
_اووووووف هعمل ايه دلوقتي اكيد كنان لسة بيدور عليا هبينله نفسى كأنه لقانى يعنى عشان كرامتى بس 
لتخرج من وراء الشجرة وتنظر بعينيها يمينا ويسارا ولم تعثر عليه هل معقول انه ذهب بهذه البساطة 

حياة وهى تمشى بخوف فى الغابة 
_هوا مشااا ولا ايه سابنى كدا لوحدى ولا همووه 
معقول اتووه هنا ولا فى حيوانات مفترسة تاكلنى اعااااا لا لا اكيد مفيش هنا اسود مثلا ولا يجيلى دب ياكلنى يالهوي انقذنى ياااارب ماشى ياكنان الكلب سابنى كدا ببساطة...؟!

لتمشى حياة قليلاً بخوف وهى لا تعرف اين هيا ذاهبة فسمعت صوت أحد يمشى ورائها وصوت خطواته مرعبة جداً 

حياة وهى تسمع صوت اقدام احد ولكنها تعطيها ظهره 
_احييييه شكله حيوان مفترس هييجى ياكلنى دلوقتي لتكمل كلامها بصوت عالي 
ياعم الاسد او الدب انت اللى ورايا والنبى انا بنت غلبانة وعلى نياتى سبنى وحيات عيالك 
لتقول جملتها وهى تغمض عينيها وتعطيه ظهرها بخوف وقالت....منك لله ياكنان انا لازم اعمل حاجه وإلا اللى ورايا ده هياكلنى لتمسك جزع شجرة من على الأرض وتغلق عيناها بخوف وتدير وجهها وتجرى ناحية الذى كان يمشى بخلفها لتضربه وهى تصرخ فتنصدم عندما رأت كنان هوا الشخص الذى يلحقها 

حياة بغضب وصدمة وهى تجرى نحوه
_انتتتت اللى كنت مااااااشى ورايا 

كنان بضحك فهوا كان يمشى خلفها ببطأ حتى يخيفها 
_اه بس مكنتش اعرف انك خوافة كدا لا وبتحسبنى فيا كمان انتى اللى جريتى منى 

كانت ستغضب اكتر ولكنها صمتت حتى لايتركها فهيا خائفة 
_اظن خلاص انجز بقاااااا خلينا نروح المكان اللى رايحينه 

كنان بضحك وهو يسحبها خلفه
_تعالى احنا قربنا نوصل اساسا بس متمشيش بعيد عنى هااا احسن الاسد او الدب ياكلوكى ههههههه

حياة بغضب لأنه يتمسخر عليها
_بطلللل هااااااااااااااااا عااااوزنى مخافش ازاااااااى وانا هنا فى غاااااابة ولوحدى وكنت بحسبك سبت.........

ليقاطعها وهو يضع يده على فمها حتى تصمت
_هشششش كنتى بتحسبينى سبتك صح بس انا مستحيل اسيبك 
ليقول آخر جملة وهو ينظر فى عينيها بعشق ولأول مرة هذه النظرة تخرج من عينيه لأحد ليتوهاا هما الاثنان فى عينان بعض وكنان مازال واضع يده على فمها فينتبه انه بالغ كثيراً بمشاعره 

كنان بأحراج
_احم اظن يلاااا بقاااا مش هنفضل نتخانق طول الطريق 

حياة 
_انت اللى بدأت يلاااا 

ليمشاه الاثنان قليلا وبعد فترة من الوقت وصلا إلى أحدى الفنادق الموجودة فى الجزيرة وسألت حياة على غرفة باسل فى الاستقبال وصعدا هما الاتنين إليه 

حياة وهى تطرق الباب
_بااااااااااااااااااااااااسل افتحح 

ليفتح باسل بسرعة لأنها تطرق على الباب بشدة ففتح الباب بفزع ووجد هذه المجنونة أخته فى الرضاعة التى لا تظهر جنونها ومرحها منذ مووت امها إلا معه هوا لأنها تحبه كثيراً 

باسل بعد ان فتح الباب 
_فصعووووووووووونتى 

لتهجم عليه حياة وتتشعلق فى عنقه وتحضنه بقوة 
_وحشتنى اوووووووى ياباااااااااااسل 

كل هذا تحت نظرات كنان المستغربة ان حياة تعانق شاب بهذه الطريقة هيا قالت انه صديقها ليس من حقه او حقها ان تعانقه هكذا ليغضب كنان بشدة عندما وجدهم مطولين اووى فى العنااااق فيجز على اسنانه بغضب ويكور يده أيضاً بغضب 

كنان وهو يبعد حياة عنه
_اظن كفاااااااااية كدة النااااااس تقوووول عليناااااا ايه وانتوووو بتحضنوا بعض كدا 

باسل بأستغراب بعد ان دخلا إلى غرفته 
_مين ده ياحياة 

حياة وهى تجلس 
_قوول بختى مثلا او صدفة او هوا مكتوب انه يبقا معايا فى كل حتة والله ماعارفة 

كنان بغضب 
_لاااااااااااااا والنبى بجد ياحياااااااااااااة 

حياة بضحك لأنه تعصب عليها 
_والله ببقا مبسوطة وانت متعصب.....اعرفك ياباسل كنان اكمان شريكى فى الشركة 

باسل وهو يمد يده ليسلم عليه
_تشرفنا انا باسل السيوفى ابن عم چانسو واخ........

لتقاطعه حياة وهى تضربه فى كتفه حتى لا يتحدث
_ابن عم چانسو وصديقى من ايام الطفولة 

ليمد كنان يده ويسلم أيضاً 
_تشرفنااااااا 
ليقول كلمته وهو يصافحه فضغط على يد باسل وبشدة وهو يصافحه فتأوه باسل بخفووت وضحك فى نفس الوقت لأنه فهم شئ ما.....
ليتركا يدا بعض وتلاحظ حياة ان باسل به شئ 

حياة 
_مالك ياباسل فى حاجه وجعاك 

باسل بضحك وهو ينظر لكنان الغاضب 
_لا ياحبيبتى مفيش حاجه قوليلى انتى بقا اخبارك ايه والبنات عاملين ايه والبت چانسو اخبارها ايه

حياة 
_كلنا كويسين الحمدلله وكل يوم بنفتكرك حتى البت سيلين كانت عاوزة تشوفك قبل ماتسافر

باسل بضحك
_وحشاااانى والله هيا سافرت فين

حياة 
_راحت أمريكا ياخويا قال ايه عاوزة تكمل تعليمها برة البلد 

باسل بضحك
_طالعالى البت دي من يومها 

حياة 
_ماانت اللى بوظتها بهزارك وهبلك فى الفترة اللي كنت قاعدها معانا 

باسل 
_يحول الله يارب يعنى لازم البت تبقا كئيبة زيك لازم يبقا فيه حد فرفوش فى العيلة زييى

حياة بضحك 
_انت هتقووولى عليك...صحيح ايه بقا اللى خلاك نزلت مصر فجأة كدا 

باسل 
_لا ده انا عندى قرارات مصيرية هقولهالك 

حياة بفضول 
_ايه ايه هتجوز واحدة امريكية ولا ايه 

باسل بضحك
_لا ياهبلة قررت هقعد فى مصر علطول كفيانا غربة بقا 

حياة بفرحة 
_ايييييييييبه بجدددد ياباااااااااااسل 
لتقول آخر جملة وهى تحضنه من كثرة الفرحة وتضحك تحت نظرات كنان الغاضبة ولكنه حس انه بالنسبه لحياة اكتر من صديق ففضل الصمت حتى لا يبين غضبه اكتر 

باسل 
_اه بجد حتى هشاركك فى الشركة بتاعتك بدال ماشتغل فى حتة برة ايه رأيك 

حياة 
_طبعاً موافقة بعد بكرة هننزل مصر ونوقع ورق الشراكة مع بعض ايه رأيك ياكنان 

كنان ببرود 
_والله انتى عمالة تتكلمى كدا وفى الاخر  ايه رأيك ياكنان ماانتى قولتى رأيك خلاص  

باسل بهمس لحياة 
_حيااة..انا حاسه انه مش طايقنى ولا هوا طبعه كدا ولا ماله ده 

حياة بأستغراب وهمس 
_والله ماعارفة ده حتى تافهه اكترر منك وبيحب الهزاار 

ليقاطعهم رنين هاتف كنان برقم احد عملاء الوفد الذين وقعوه معه الصفقة 

على الهاتف.............
كنان 
_الو 

حسام 
_الو ياكنان بيه معاك حسام من الوفد الامريكى 

كنان 
_اه افتكرتك خير فيه حاجه  

حسام 
_خير انشاء الله حضرتك احنا عاملين حفلة بكرة بمناسبة الصفقة الجديدة وياريت حضرتك تشرفنا وتجيب معاك حياة هانم 

كنان 
_ والله مقدرش اوعدك اننا هنيجى بس هحاول يعني 

حسام بخبث 
_ ياريت تحاولوا تيجوا انتو ضيوف الشرف بكرة ونتمنى تشرفونا 

كنان 
_ هنحاول ماشى 

حسام 
_ ماشي يافندم مع السلامه 

ليقفل كنان معه السكة تحت نظرات حياة المستغربة 

حياة بأستغراب
_ مين ده ياكنان اللي بتقوله اننا جايين 

كنان بتنهيدة 
_ ده حسام واحد من الوفد اللى وقعناه معاه الصفقة وعامل حفلة بكرة على شرفنا احنا الاتنين

حياة 
_ على شرفنا...؟! وليه بقا انشاء الله 

كنان بنفى 
_ معرفش بس باين يعنى انه مصمم نروح بكرة 

حياة 
_ ماشى بدال مصمم مفهاش حاجه يعنى 

باسل 
_ ايه ده انتو هترجعوا ولا ايه

حياة
_ اه ياباسل هنتضر نمشى عشان عندنا حفلة بكرة وكمان الوقت اتأخر اووى ومش هنلحق 

باسل 
_ طب استنونى آجى معاكم ماانا كدا كدا راجع مصر 

حياة 
_ ماشى بس الحفلة هنا فى الغردقة صح 

كنان بإيماء
_ اه هنا ولو هتيجى معانا خلص عشان معندناش وقت 

باسل 
_ مااشى ثوانى احضر هدومى 

لينتظراه قليلاً وبعد ذلك يتجهوا ثلاثتهم نحو اليخت مجدداً وبعد خمس ساعات سفر باليخت وصلا حياة وكنان وباسل للفندق وحجز باسل غرفة بجانب حياة وصعد كل واحد منهم إلى غرفته 
فتحت حياة باب غرفتها ببطأ والغرفة كانت مظلمة فسمعت صوت احدا ما بغرفتها ففتحت نور الغرفة 

وانصدمت بشدة عندما رأت آخر شخص ممكن ان تتوقعه.............
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى أمريكا كان قد جاء الصباح واستيقظت سيلين بغضب عندما تذكرت مافعله احمد معها ليلة أمس فنهضت من على فراشها ودلفت إلى الحمام واخذت شاور ثم توضأت وادت فريضتها ثم جهزت حقيبتها لأنها قررت الذهاب لعمتها فهى لن تستطيع ان تتحمل هذا الشخص اكثر من ذلك 

اما فى غرفة احمد فلم تعرف عيناه النوم منذ ان غضب على سيلين ليلة أمس وهوا لا يعرف النوم فتذكر حبيبته المتوفية سيلين أيضاً ورجع بذكرياته خمس سنوات للوراء 

.....فلااااش باااك للى حصل قبل خمس سنين.....
على الهاتف 
سيلين 
_ احمد انت قولتلى إنك جاى النهاردة 

احمد بضحك 
_ بهزر معاكى ياحبيبتى جايين اهو فى السكة انا وبابا وماما جهزى نفسك 

سيلين بسعادة 
_ انا مجهزة نفسى بقالى ساعة ياحبيبى تعالوا انتو بسرعة بس 

احمد 
_ بسوق بسرعة على قد اما اقدر ياروحى مش قادر استنى اليوم اللى هتبقى فيه مراتى 

سيلين بعشق 
_ احمد انا بحبك اوووووووى 

احمد بعشق
_ وانا بعشقك ياروحى اقفلى بقا عشان قربنا نوصل 

سيلين 
_ماشى ياحبيبى مع السلامه 

لتقفل سيلين معه السكة وتجهز نفسها لأن احمد سيأتى ليتقدم لها ويطلبها من والدتها فهيا ليس لديها احد غير والدتها وصديقتها رزان 

رزان بضحك 
_ يابت بلااش ام التوتر ده ماانتى واخدة على احمد 

سيلين بتوتر 
_ المشكلة مش فى احمد المصيبة فى ابووه خايفة ميوافقش 

رزان بأستغراب 
_ وايه اللى هيخليه يرفض اصلا 

سيلين بحزن 
_ يعنى انتى مش عارفة يارزان انا مستوايا مش من مستواهم ولحظت ان حازم الجندى ده اهم حاجه عنده المستوى وانه يجوز ابنه لواحدة من طبقة راقية فاهمة 

رزان بغضب 
_ بطلى عبط ياسيلين مش كل حاجة بتتقاس بالفلوس واحمد محبكيش عشان انتى مثلا غنية حبك زى ماانتى كدة فقيرة او غنية مش هتفرق المهم حبكم 

سيلين 
_ انا بحبه اوووى يارزان حتى لو هوا محلتهوش حاجه وفقير برضو بموووت فيه 

رزان بفرحة لصديقتها 
_ ربنا يسعدك يحبيبتى وتفضلوا جمب بعض علطول وميحرمكوش من بعض 

سيلين 
_ امين يارب 

ليقاطعهم رنين الجرس فجرت رزان حتى تفتح الباب وتركت سيلين بالغرفة ففتحت رزان ووجدت احمد وابوه وامه واخواته جميعاً فرحبت بهم هيا ووالدة سيلين تحت نظرات حازم الغاضبة فهوا لا يريد ان يزوج ابنه لواحدة فقيرة أبداً وكان يريد ان يزوجه بأبنة صديق له من الطبقات الراقية 
جلسوا جميعاً يتحدثون وبدأ احمد حديثه انه يريد الزواج من سيلين فوافقت والدتها بسعادة ولأنها رأت فى عين احمد انه يعشق ابنتها 

خرجت سيلين وهى حاملة على يدها صينية من الشربات مثل اى عروس تخرج للضيوف فوضعت الاشياء على الطاولة فأنتبه لها حازم الجندى فعندما رأها علم انها سيلين سكرتيرة احمد فظهر على وجهه الغضب الشديد فهوا كان يوافق ان يتزوج بفتاة فقيرة ولكنه غضب عندما علم انها السكرتيرة فماذا سيقولون الناس عندما يعلمون ان ابنه تزوج من سكرتيرته وهوا أيضاً كان معجب بها وكان يريدها له فجأت هيا للتتزوج ابنه 
وقف حازم فجاة بعد ان جلست سيلين فوقف هوا بغضب فتفاجئ الجميع به ووقفوا أيضاً 

احمد 
_ فيه ايه يابابا مالك 

حازم بغضب 
_ هيا دى بقا اللى عاوز تتجوزها وهتموت عليها 

احمد 
_ ايوة يابابا انا بحب سيلين مالك فيه ايه 

حازم بغضب
_ مااااااااااالى ايه ده انت عااااااوز تعررررررنااااااا قصااااااااااد الناااااااااااس دى السكرتيييييييرة بتاعتك عاوز تتجوز سكرتيرة انت اتجنييت 

ليقول آخر جملة تحت بكاء سيلين لأنه جرحها بهذا الكلام 

احمد بغضب 
_ ومااااالها السكرتيرة يابابا هوا الشغل حااااااجة عيييب ولا حراااااااام انا لما حبيتها حبيتها زى ماهيا ميهمنيش هيا مين ولا تبقا ايه ولا عندها ايه

حازم بغضب
_ انت ميهمكش عشااااااان عيييينك مليااااااانة لكن هيااااااااا يهمهاااااااااا وااااحدة زبالة زى دى لعبت على المدييييييرررررر بتاعها وعاوزة تاخد كل اللى حلته وتتجوززه دى واحدة و.................

احمد بغضب 
_ باااااااااااااااابااااااااااااااااا كفاااااااااية لو سمحت اى كلمة هتقولهاااااااااااا عنهااااااااااا صدقنى هتنساااااااااااا انك كان عندك ولد اسمه احمد 

الام بغضب 
_ احماااااااااااااااااااد مش عشان حتة بنت متسوااااااااااش تكلم ابووووووكككك كدة 

حازم بغضب
_ انا همشى من البيييييت النجس ده وصدقنى لو مطلعتش وراياااااااا انت ولا ابنى ولا اعرفك ليوم الدين يااحمد 

ليخرج حازم بغضب من المنزل وورائه امه ويزن اما كنان ففضل مع احمد 

كنان بتهدئة 
_ اهدى يااحمد ابووك ميقصدش بر.......

احمد بغضب
_ ميقصدشششش ايييييييييه كل اللى قاااااااااله ده وميقصدش هواااااااااا ليييييييه بيعمل كدة 

ليسمعا صوت بكاء سيلين وشهقاتها وهى تبكى بحرقة على هذا الكلام الذى قاله والد احمد تحت نظرات والدتها الغاضبة فأقترب احمد منها ولكن منعته والدتها 

الام بغضب 
_ اوعى تقرب من بنتى بعد الكلام اللى قاله ابوك المحترررم ده انسا بنتى يأستاذ احنا ميشرفناش نناسب ناس معندهاش اخلاق زيكم 

احمد وهو يقترب من سيلين 
_ ياامى اناا........

الام بمقاطعة 
_ ولاااااا كلمة لو سمحت اطلعععععع بررررة انت واخووووووووك 

كنان وهو يشد احمد 
_ يلااااا يااحمد خلينا نمشى وما الامور تهدى تبقا تيجى يلااا 

ليمشى احمد معه وهو ينظر لسيلين التى تبكى وقلبه يتمزق عليها فنزل هوا وكنان وركبا السيارة وذهبا

اما فى الاعلى عند سيلين كانت تبكى بشدة ولا تتوقف عن البكاء 
الام بغضب 
_ عجبكككككك كدة ياااااهاااااااانم هواااااا ده الللى بتحبييييييه عرتينى قصااااااد الناااااااس وعريتى نفسككككك عاااااارفة لو شوفتككككك بتكلمى الوااااااااد ده تاااااانى هعمل فيييكى اييييييه ومن بكرة تقدمى استقاااااااالتك فاااااااااااهمة ومش هتخرجى من البيييييت 

سيلين ببكاء 
_ بس ياماما........

الام 
_ مبسش الكلمة اللى اقولها تتنفذ خشى على اووووووضتك يلاااااااااا 

لتجرى سيلين إلى غرفتها وورائها رزان 

سيلين ببكاء وهى تحضن رزان 
_ ليه بيعمل كدة مش فاااااااااااهمة هوا انا عشان فقييييرة ابقاااااا بنت مش كويييييسة 

رزان بحزن 
_ اهدى ياسيلين ده واحد معندهوش دم ولا اخلاق ولا بيفهم فى الزوق وبيحكم على الناس من قبل مايعرفهم اهدى ياروحى انشاء الله كل حاجه هتتحل 

سيلين ببكاء 
_ مفيش حاجه هتتحل طول ماهو رافض احمد مش هيقدر يتجوزنى لأنه مبيقدرش يرفضله طلب 

رزان 
_ ازاااااى يعنى عشان ابووووه يستغنى عنك 

سيلين 
_ لا احمد مستحيل يستغنى عنى بس مبيكسرش كلمة لأبوه أبداً 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ.
اما فى السيارة كان احمد يقود السيارة بغضب وكاد يطير بها من كتر السرعة فوقف فجأة ونزل منها ووقف عند البحر وتنهد بغضب 

كنان من ورائه وهو يضع يده على كتفه 
_ احمد...؟اهدى وسيب ابوك يهدى شوية اوعى تنسى انى قولتلك تعمل حساب اليوم اللي ممكن ابوك يعصلج فيه شوية 

احمد بغضب والدموع ملئت عيناه 
_ ايوووووة كنت المفروووووووووض اعمل حسااااااب لليووووووم ده حتى كمان كنت اعمل حساب لمشاعرى قبل مااعشقها بالطريقة دة صح.....ليكمل كلامه ببكاء....انا اللى قهرنى انها بتعيط واتجرحت بسببى 

كنان بحزن على اخوه
_ انا عارف ان الحب مش بأيدك وانتو معملتوش حاجة غلط بس ابووك مشكلته ان بالنسباله ده غلط عشان انت هتتجوز واحدة مش على مزاااجه

احمد ببكاء وهو يشير على قلبه 
_ واعمل فى ده اييه طب ارميه ازاى ابويا هيحرمنى من اكتر انسانة حبيتها وعشقتها ونفسى اكمل حياتي معاها والله حراااام 
ليقول آخر جملة ويمسك هاتفه ويتصل بسيلين عدة مرات ولكنها لم تجيب عليه فأمها اخذت منها الموبايل 

احمد بغضب
_ انا لااااازم اتصرف واعمل حاجة انا مستحيل استغنى عنك ياسيييلييييين ليقول آخر جملة وهو يركب سيارته بغضب متجهه نحو البيت 
وبعد قليل وصلا إلى المنزل ودخل إلى مكتب ابيه وحدثه بغضب فى الموضوع وحازم يعاند اكثر واكثر 

احمد 
_ اظن قوولت اللى عندى ياحازم الجندى ده كلااااامى الأخير سيلين هيا اللى هتبقا مراااتى وهتجوزها غظبن عن اى حد 
ليقول آخر جملة وهو يخرج من مكتبه واتجه إلى غرفته بغضب وامسك هاتفه وحاول الاتصال بها كثيرا ولكن لم تجيب عليه ظل هكذا حتى جاء عليه الصباح وذهب للشركة وهو حزين جداً ولا يعرف كيف سيصل لها لأن امها تعاند أيضاً ظل فى مكتبه بالشركة جالس بشرود بلا هدف فسمع طرقات على الباب فسمح للذى يطرق بالدخول فدخلت فوجدها سيلين 
احمد بصدمة 
_ سيييلييييين 
جرت عليه سيلين وهوا أيضاً جرى عليها وعانقوا بعض بقوة واخذت سيلين تتشعلق فى عنقه بقوة وهى تبكى كانه سيهرب منها حقاً هوا سيهرب منها وللأبد 

احمد وهو يكور يده بين وجهيها
_ اهدى ياروحى عشان خاطرى كفاية عياط انا مش عارف اتلم على نفسى من إمبارح من ساعت لما شوفتك كدا وانا محرووق 

سيلين ببكاء 
_ انا حاسة ان روحى بتروح منى وانت مش معايا يااحمد بس ربنا شكله مش كاتبلنا نبقا لبعض 

احمد 
_ قصدك ايه...؟!

سيلين ببكاء 
_ احمد انا جاية هنا عشان اقدم استقالتى واشوفك لأخر مرة 

احمد بغضب وصدمة 
_ استقااااالة ايه دى اللى تقدميها بطلى هبل ومتقوووليييش آخر مرة احنا مفيش حاجه تقدر تفرقنا غير الموووت ياسيلين وانشالله استغنى عن كل حاجه عشااانك وميهمنيش 

سيلين ببكاء اكبر 
_ وانا مش عاوزة ده يحصل يااحمد انا مش عاوزة ابوك وامك يغضبوا عليك بسببى احنا شكلنا مش هنبقا لبعض بس انا هفضل احبك لغايت آخر نفس فيا 
لتقول جملتها وهى تمشى من امامه بسرعة متجهه نحو مكتب ابيه حازم الجندى حتى تقدم استقالتها 

اما احمد بعد ان ذهبت سيلين جلس على الارض بصدمة وحرقة على الذى يحصل معه فسقطت دموعه بكثرة فهوا يحبها كثيراً قاطع بكائه رنين هاتفه وكان كنان 

احمد 
_ ايوة ياكنان 

كنان 
_ انت فين يااحمد عاوزك ضرورى 

احمد 
_ انا مش فااضى ياكنان وفيا اللى مكفينى 

كنان 
_ ماانا بكلمك عشان كدا يهبل لقيتلك حل لموضوعك انت وسيلين وهنقنع بابا عشان يوافق بص انا فى الكافيه اللى على النيل تعالى بسرعة 

احمد 
_ ماشى ياكنان اقفل 

ليقفل معه ويتجه نحو الكافيه ليرى اخيه 

اما سيلين فاتجهت نحو المكتب وقبل ان تدخل وتطرق الباب سمعت صوت زعيق من الداخل 

داخل المكتب 
حازم بغضب 
_ هواااااا انت كل شوية بقااااااااااا عااااااوز فلوووووووووس 

بيومى 
_ ياباشا انا ماخدش عرق جبينى برضو انا تعبت مهما قتلتها 

حازم 
_ متستعبطش ده انا اللى خانقها انت معملتش حاجه غير انك شيلت الفرامل من العربية 

بيومى 
_ بص ياباشا من الأخر كدة لو معطتنيش فلوسى هروح اقول لحياة رچدان انك انت اللى قتلت امها بعد ماعرفت حقيقتك الو&&&لا مؤاخذة يعنى 

كل هذا وتسمعه سيلين من الخارج فعندما سمعت كلمة قتل وكمان والدة صديقتها حياة نعم سيلين صديقة حياة والان علمت ان امها ماتت وقتلها والد احمد فشهقت سيلين بصوت عالى سمعه حازم من الداخل فعلم انها هيا فجرت سيلين بسرعة من امام المكتب 
حازم بغضب
_ البت الحيواااااانة دى سمعتنا ياغبى روووح وراااااهااااا جبهاااااااااا بسرررعة 

بيومى وهو يخرج 
_ حاضر ياباشا 

ليخرج بيومى ويجرى ورائها وهى تجرى بصعوبة حتى نزلت على المصعد ونزلت للجراچ حتى تركب سيارتها ولكنها اختبأت وراء إحدى الاسوار عندما سمعت خطوات قدم هذا الرجل 
أخذ بيومى يبحث عنها بعينيه فوجدها مختبأة وراء إحدى الاسوار فاتصل بحازم الجندى 

بيومى 
_ ايوة ياباشا لقيتها مستخبية اعمل فيها ايه 

حازم بتفكير وشر 
_ خلص عليها بنفس طريقة شمس بس بسرعة هااا 

بيومى بضحك
_ حااضر ياباشا اوامرك 

ليقفل معه بيومى ويتجه بخبث نحو سيارتها وينزع منها الفرامل وكل هذا وسيلين مختبأة وهى لا ترى شئ فنزع الفرامل وذهب فحست سيلين انه ذهب فخرجت واتجهت نحو سيارتها وركبتها 

سيلين وهى تتصل على رزان 
_ الو يارزان اسمعينى كويس هقولك ايه عشان انا حاسة انه هيحصلى حاجة 

رزان بخوف 
_ فيه ايه ياسيلين ومال صوتك 

سيلين 
_ ملكيش دعوة بيا المهم دلوقتي لو انا حصلى حاجة روحى لحياة صاحبتنا وقوليلها ان اللى قتل امك هوا حازم الجندى 

رزان بصدمة 
_ ايييييييييييييييه بتقوووووووولى ايييييييييييييييه 

لتقفل سيلين الخط معها بسرعة حتى تتصل بأحمد وتخبره كل شئ ثم تتجه نحو منزل حياة 

سيلين 
_ الو ايوة يااحمد 

احمد بفرحة 
_ سيلين عندى ليكى حتة خبر وأخيراً لقيت حل لمشكلتنا وهنتجوز 

سيلين ببكاء وهى تقود السيارة 
_ احمد اسمعنى والنبى 

احمد بأستغراب 
_ مالك ياسيلين انتى بتعيطى ليه؟ 

سيلين وهى تقود فحست ان السيارة ليس بها فرامل 
_ احمااااااااااد الحقنى 

احمد بخوف وهو ينهض 
_ سيلين مااااااالك....؟

سيلين ببكاء وهى علمت انها حتما ستموت 
_ احماااااااد العربية مفهاااااش فراااااااااامل الحقنى 

أحمد بصدمة 
_ ايييييييييييييييه ازاااااى ده سيلين حاولى تتصرفى اعملى اى حاجه نطى حتى استنى انا جايلك 

سيلين ببكاء 
_ احمد انا خلاص همووووت عاوزة اقولك انى بحبك اوووى و...........لتنظر امامها وترى ان السيارة وصلت لمكان منحدر على النيل فانزلقت السيارة ووقعت بها على النيل............احمااااااااااااااااااااااااد 
لتصرخ سيلين بأسم معشوقها وحبيبها وروحها وهى تقع بالسيارة من على كبرى النيل فتنفجر السيارة بها فتموت سيلين وتذهب روحها إلى الله تعالى ومعها كثير من الاسرار 

احمد على الهاتف سمع صوتها وهى تصرخ 
_ سيييييييييييييييييييلييييييييين 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 قولولى رأيكم

  •تابع الفصل التالي "رواية قسوة عشق" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent