رواية شمس الصعيد (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم سهيلة كامل
رواية شمس الصعيد الفصل السادس والعشرون 26
شمس : بابي احضني اوي خبيني في حضنك
حامد بحب : مالك يا أميرتي فيكي ايه
شمس بابتسامة : مفيش بس محتاجة حضنك ممكن
حامد بحنان و حب : تعالي يا عمري انتى الوحيدة اللي مسموح ليها تقرب من الحضن ده
استكانت شمس بين أحضان والدها و غمضت عيونها و نامت و لكن كانت ترتعش بين أحضانة و تتمتم ببعض الكلمات الغير مفهومة
خاف حامد عليها فاخذ يقرأ علي رأسها آيات الذكر الحكيم لعلها تستريح و بالفعل هدئ جسد شمس بين أحضانة
مر وقت و كانت شمس تنعم بالدفئ بين أحضان والدها
الباب خبط و دخلت احدي الخدم تطلب منه ايقاظ الكبيرة و النزول للاسفل
صحيت شمس و بتسمت لحامد الذي بدوره وضع قبله على رأسها بكل حنان
حامد : عمله ايه دلوقتي يا قلبي
شمس بابتسامة : الحمد لله يا حبيبي
حامد : يالا قومي اغسلي وشك علشان ننزل تحت جدك و ستك عوزينك
شمس : حاضر يا قلبي يالا
دخلت شمس و غسلت وشها و عندما رفعت وشها للمراية تذكرت كلام ذلك الشخص فهتز جسدها
شمس : فوقي شمس اوعي تضعفي انتى شمس المنشاوي كبيرة عيلة المنشاوي و الصعيد كله
انتى الشمس الحارقة
انتى الشمس القوية
انتي الشمس نور الحياة
انتي كبيرة الصعيد
انتى كبيرة قوة اشقائك
انتى عشيقة قصيك
انتى شمس المنشاوي
نفضت شمس شعرها و بتسمت بثقة و خرجت وجدت والدها يجلس فى انتظارها فمسكت ايده و نزلت
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
شمس الكبيرة بابتسامة : بالف هنا يا عمري
وهدان : عامله ايه دلوقتي يا قلبي
شمس الصغيرة بابتسامة : الحمد لله وهودي
شمس الكبيرة بغيظ : نتلم بقي علشان مخليش الطبق اللي قدامك يسلم على وشك
شمس الصغيرة بابتسامة : حبيبتي يا شمسي الملوخية سخنة و انا عاوزة اتجوز سليمة
قصي بلهفة : عوزة تتجوزي بجد
شمس الصغيرة بابتسامة : وهودي جوزني بقي مش خلاص السن حكم و لا عاوزني ابور و فضل قاعدة فى اربيزك أو طلق شمس ديه و جوزني انا
شمس الكبيرة بغيظ : جوزوكي حم*ارة عارجة ملكيش دعوة جوزي يا بت عندك قصي روحي اتجوزيه
شمس الصغيرة : قصي مين ده لا طبعا انا عوزة موز كده
حامد بابتسامة : و الله البت بتفهم
قصي : نعم يا بنت حامد و انا مش موز
شمس الصغيرة ببرود : لا طبعا انا ناوية اطلع على تركيا اجيب من هناك عريس موز كده تقفيل السنة و جوزه
قصي بغيظ : عجبك كلامها يا خالي
حامد بابتسامة : براحتها على الآخر
قصي بغيظ : و انت يا جدي عجبك
وهدان بابتسامة : و الله يا قصي مقدرش اقف فى طريق سعادتها و فرحتها انا نفسي اشفها متهنية مع راجل بجد يحافظ عليها و يسعدها و يريح بالها و قلبها
شمس الصغيرة بابتسامة : ربنا يخليك ليا يا حبيبي
قصي بعشق : شمسي و قمري و نجمتي الغالية تقبلي تتجوزيني
شمس الصغيرة : افكر
قصي : براحتك معاكي بس 5 دقايق وبعد كده هسحب العرض
بن مي هو انت متفرعن على ايه
قصي بابتسامة : متفرعن علشان انا بعشق اجمل نساء الكون و ملكة قلبي و روحي
شمس الصغيرة بمشاكسة : هي مين ديه قصيي
حامد بغضب : لم نفسك يا بن صالح و ملكش دعوة بنتي
منصور بابتسامة : والله يا قصي انت بتفهم عاكس يا كبير عاكس الله يساهله
قصي بابتسامة : جدو انا عاوز اتجوز قولت ايه
وهدان بابتسامة : هقول ايه يعني مبروك
حامد بغيظ : هتجوز مين ان شاء الله
قصي ببرود : بنتك يا خالي
حامد ببرود : معنديش بنات للجواز
قصي ببرود : براحتك يا خالي بس هتجوزها بردو
وهدان بستغراب : انت بجد مش موافق يا حامد
حامد و هو يحضن شمس : لا انا عاوز بنتي تفضل جمبي لغاية متعجز
شمس الصغيرة بابتسامة : حبيبي انا هفضل جمبك مفيش قوة على وش الارض تقدر تبعدني عنك انا بنوتك الصغيرة
شمس الكبيرة : مالك يا حامد متسيب العيال يفرحو يعني مش نفسك تشيل ابن او بنت شمس بين حضنك
حامد : نفسي بس هو هياخدها مني و انا عوزها دايما في حضني
قصي بابتسامة : و انا عمري مهحرمها من حضنك يا خالي بس انا بحب شمس و ربنا يعلم انا مستعد انفذ اي اوامر ليها بس تبقي مراتي و ملكي
حامد : يعني هتفضل تجبها هنا و مش هتمنعها عني
قصي : يا عم حامد انا اصلا لاجى في البيت ده و المثل بيقول ايه الست مترح ميكون جوزها صح
شمس الكبيرة : صح يا قصي صح بص عوزاك تصبحها بعلقة و تمسيها بعلقة
شمس الصغيرة ببرود : ليه وهدان كان عملها فيكي و لا حامد كان عملها في نجمة الله يرحمها
حامد بلهفة : انا ارفع ايدي على روحي كانت اتقطعت
قصي بجدية : انا متجوز ست مفيش منها اتنين وواثق و متأكد بانها ست بمليار راجل و لو فى وسط مليار راجل
وهدان بجدية : شوفو شغلكم و حالكم و حددو يوم و حنا معاكم
شمس الكبيرة بابتسامة : مبروك يا قلبي
ابتسمت شمس للجميع بسعادة اما قصي فكان يطير من الفرح لأنه و اخيرا فاز بملكة قلبة و نجمة حياتة
شمس الصغيرة : امال فين بدر
شمس الكبيرة : راح يقعد مع امه يومين
استاذنت شمس الصغيرة منهم و خرجت و وقفت مع هاري وطلبت منه أشياء و هز رأسه بطاعة
جلست شمس فى مكانها المعتاد
بحث قصي عن شمس و اخبره هاري على مكانها فذهب لها و جلس بجوارها و لم تشعر شمس بيه
قصي بحنان : مالك نجمتي
شمس : لا رد
قصي باستغراب : شمس حبيبتي مالك
شمس بانتباة : هااااا نعم قصي
قصي : لاااااا انتي مش معايا خالص
شمس بابتسامة : معلش قصي دماغي مشغوله
قصي بعشق : مالك يا قلبي
شمس بتنهيدة : و الله يا قصي دماغي مشغولة بفكر شوية عندي شغل كتير الفترة الجاية و لازم يخلص
قصي بحنان : زين و حاتم موجودين بلاش تشغلي دماغك الحلوة ديه
شمس بابتسامة : اشطا هنرجع بكرا بإذن الله
قصي : معاكي يا قلبي لغاية آخر العمر
شمس بدلع : بجد يا خديوي
احم احم احم
شمس الصغيرة بجدية : في ايه يا عم جبل
جبل : فى ناس طالبة جلسة بسرعة
قصي : جلسة ايه
شمس الصغيرة : جلسة عرفية ماشي عم جبل دخلهم و انا جاية وراك
مشي جبل و قامت شمس و قصي و دخلو جوا و صعدت إلى الأعلي و بدلت ملابسها و لبست عباية باللون الاخضر و نزلت
وهدان بابتسامة : جاهزة يا قلب وهدان
شمس الصغيرة بابتسامة : جاهزة يا قلبي
شمس الكبيرة بغيظ : اتلمي يا زفتة
قصي : هو ينفع احضر الجلسة
وهدان بابتسامة : تعالى طبعا علشان تعرف انت واخد مين
شمس الكبيرة بفخر : واخد ست البنات وقوة الصعيد و فخر العيلة شمس المنشاوي كبيرة عيلة المنشاوي و الصعيد كله
وهدان بضحكة : راضية عليها دلوقتي
شمس الكبيرة بابتسامة : هفضل راضية عليها لغاية مموت و بعد مموت
شمس الصغيرة بابتسامة : تسلميلي يا قلبي ربنا يمد فى عمرك
دخلت شمس و بجوارها جدها و خلفهم حامد و قصي
جلست شمس و وهدان في مكانهم المعتاد فى منتصف الغرفة و حامد و قصي على شمالهم
شمس بجدية : بسم الله نفتح الجلسة
الراجل بدموع : الحق و العدل يا كبيرة
شمس بجدية : و من ميتي احنا مش بننصر الحق و العدل
الراجل بدموع : حق بنتي يا كبيرة
وهدان بهدوء : اهدي يا حاج و حكي اللي حصل
الراجل : انا و بتي شغالين في أرض الباشا و ابنه الكل عارف انه عياره فالت و مش بيحترم حد اول امبارح ضربني قدام الانفار و بتي صرخت فيه و سبنا الشغل عنده النهاردة و هى راجعة من الغيط اتأخرت عن معادها و من شوية لقتها داخلها عليا اهي اهي اهي اهي اهي اهي اهي
شمس بغضب أعمي و صوت كالرعد : بتك زينة بختم ربها
لم يرد الراجل و كتفي بالبكاء فشتعل غضب شمس
شمس بغضب و صوت كالرعد : جبل جهز الرجالة و الفرسة
جبل : اوامرك يا كبيرة
الراجل : بس يا كبيرة محدش بيقدر يقف قدامه
شمس بغضب و عظمة : لسه متخلقش و لا هيتخلق اللي يكسر الحق و عدل ربنا و حق بتك هيكون عندك النهاردة اطمن مرعي
مرعي : اوامرك يا كبيرة
شمس بجدية : تاخد الحاج و تروح معاه على بيته و تجيب بنته و شيخ الجامع و دفترة مفهوم
مرعي : مفهوم يا كبيرة
جبل : الرجالة جاهزة يا كبيرة
شمس بجدية : مصطفى لم اهل البلد و قول للحاجة تجهز الفرح
شمس بجدية : يالا بينا
خرجت شمس الصغيرة بكل غضب و هى على أتم استعداد لحرق الاخضر و اليابس كيف لذلك المعت*وة الإعت*داء على شر*ف امرأة و يهين رجل كبير في العمر
قصي : خالي هي شمس هتعمل ايه
حامد بابتسامة : هتجيبة تحت رجليها
وهدان بابتسامة : و يا سلام لو كان بنفس الهدوم اللي عليه هيبقي هنا
قصي : مهما كان لابس
حامد : و الله مرة جابت راجل *******
قصي بصدمة : يخربيت عقلها
اخذت شمس الرجالة و توجهت لعزبة الباشا و عندما رائها الحرس فتحو باب القصر و نحنو لها
نزلت شمس من على الفرسة و دخلت إلى القصر و خلفها الرجالة
محمود الباشا : اهلا اهلا بكبيرة الصعيد
شمس بغضب : فين ******** ابنك
مروة الباشا : انتى اذاي تشتمي اخويا و تدخلي علينا كده
شمس بغضب أعمي : اخرسي يا حرم*ه انا شمس المنشاوي كبيرة الصعيد و دخل اي مكان انا عوزاه
شاورت شمس للرجالة فصعدو بسرعة الي الاعلي و امسكو بذلك الشاب و جروه خلفهم و نزلو
شمس بغضب أعمي و صوت كالرعد : هو ده ******* هتوه و رايا و هاتو كمان البت ديه
خرجت شمس الصغيرة بنفس القوة
وصلت شمس الي القصر و وجدت اهل البلد فى انتظارها
وقفت شمس بعظمة و قوة يليقو بها
شمس بغضب أعمي و صوت كالرعد : النهاردة باسل الباشا هيكتب كتابة على زينة المحمدي و بكرا الفرح
محمود الباشا بغضب : انتى اتجننتي ابني مش هيتجوز حد
شمس بغضب : قدامك حل مفهوش راجعة يالجواز يالموت و انا على اتم استعداد ادفنه حي و مش هتبقي أول مرة و لا اخر مرة اخترت ايه ياما بنتك الحلوة هيحصل فيها نفس اللي عمله ابنك فى بنات الناس
احدي الشباب : و انا مش موافق زينة ملكي و انا اولي بيها
شمس بغضب : ده عند ام*ك انا حكمي نافذ
المحمدي : انا موافق على كلام الكبيرة
شمس بجدية : فين شيخ الجامع
شيخ الجامع : انا هنا يا كبيرة
شمس الصغيرة بجدية : مجهز دفترك
شيخ الجامع : جاهز يا كبيرة
تم كتب كتاب زينة على باسل و ضمنت شمس الصغيرة جميع حقوق زينة
شمس الصغيرة بشر : كده زينة خدت حقها ناقص حقي انا بقي
قصي لوهدان : هي هتعمل ايه
وهدان : اتفرج يا ولدي على شغل الكبيرة
مسكت شمس الصغيرة باسل و فضلت تضربه بشده و قوه تحت هتاف اهل البلد بها و صراخ محمود و مروة عليها
رمت شمس الصغيرة باسل من اديها بكل قرف
شمس الصغيرة بجدية : بكرا بإذن الله الفرح الحاضر يعلم الغايب و انت يا باشا خد ابنك و اوعي تنسي بكرا فرح المحروس ابنك و الحلوة بنتك هتشرف معانا لغاية الفرح مش اخت العريس يالا
غادر اهل البلد و هم يقسمون بانهم يامنون على أرواحهم مع كبيرتهم
دخلت شمس إلى القصر وجدت الفتاة تجلس امام جدتها فتوجهت لها و قامت بصفعها فشهق الجميع
شمس الصغيرة بغضب : القلم ده علشان يفوقك و يعرفك ان شرفك لو حد يفكر يقرب منه تقت*ليه من غير تردد مفهوم
زينة بدموع : غصب عني يا كبيرة
شمس الصغيرة بغضب و هي تصفعها : من اللحظة ديه لو حد فيهم مس شعره منك ايدك تسبق لسانك و عرفي انك قوية و مفيش حد يقدر يقف قدامك و الكلمة عندك بمية و لو فكر واحد منهم يهينك متحترمش حد
زينة بدموع : مفهوم يا كبيرة بس انا مش عوزة افضل معاه انا وافقت علشان سمعتي و سمعه ابويا و كلام الناس
شمس الصغيرة بابتسامة : انا معاكي فى اي قرار تاخديه
زينة بابتسامة : شكرا يا كبيرة
شمس الصغيرة : ام السعد
ام السعد : اوامرك يا ست الناس
شمس الصغيرة : وصلي العروسة علي الأوضة
جلست شمس الصغيرة بعد صعود زينة و نظرت لهم
قصي : انا برجع في الجوازة يا جماعة
شمس الصغيرة بردح : ده عند ام*ك يا بن مي
وهدان بابتسامة : البضاعة المباعة لا ترد و لا تستبدل
حامد بضحك : انت ادبست خلاص يا حلو
قصي بعشق : و احلي تدبيسه يا قلبي
شمس الصغيرة بابتسامة : انا هطلع انام علشان الفرح بكرا وهودي عوزة انام
شمس الكبيرة : و رحمة ام*ك يا بت نجمة لو مبعدتي عن جوزي لق*تلك
شمس الصغيرة بدلع : وهودي انا و لا ديه
وهدان بابتسامة : انتى طبعا يا قلبي
شمس الكبيرة بغيظ : ماشي يا بن عمي ابقي اعرف تلمها بقي
قصي بضحكة : شكلك هتتقطعي يا كبيرة
شمس الصغيرة بتحدي : طب و رحمة ام*ي اللي هي بنتك لهينام وهدان فى حضني و هنشف يانا يا انتى يا بنت فرحة
وهدان بضحكة رنانة : يعني اختار مين فيهم حب العمر كله و لا بنت عمري
حامد و هو يضم شمس الصغيرة : خلاص أميرتي هتنام في حضني انا يالا بقي
سحب حامد يد شمس وصعدت الي الأعلي و هي تغيظ جدتها
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
🌞🌞🌞🌞
صحيت شمس و عادت إلى غرفتها و اخذت دش بارد لعله يريح اعصابها و تؤضات و خرجت تصلي فروضها
مر الوقت و نزلت شمس الي الأسفل و كان الفرح منصوب لنقل العروسة إلى منزل عريسها و بالفعل و بعد صلاة الظهر خرجت العروسه من قصر المنشاوي و هي بفستانها الأبيض تنزف لمنزل عريسها
بعد فترة غادرت شمس و قصي الي القاهرة
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في القاهرة
🌞🌞🌞🌞
عادت شمس و الجميع يمارس أعمالهم لتحديد موعد الزفاف الأسطورة
دخل هاري و بلغ شمس بأن الحرس جاهز فصعدت شمس إلى غرفتها و بدلت ملابسها و لبست فستان باللون الاسود و تركت لشعرها الحرية
زين : راحة فين شمس
شمس بابتسامة : مشوار مهم سلام يا قلبي
غادرت شمس و توجهت إلى مكانها
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
فى احدي المنازل
🌞🌞🌞🌞🌞🌞
وصلت شمس الي المنزل و لفت الي شكله
شمس : هاري امن المكان
هاري : أمرك برنسيسة
امن هاري المكان و توجهو الى الباب و فتحت لهم فتاة و دخلت شمس و معها هاري و بعض الحرس
الراجل : اهلا و سهلا اتفضلي
شمس بعملية : انا شمس المنشاوي
الراجل : حضرتك غنية عن التعريف تحت امرك انا ماجد السماد
شمس : اكيد حضرتك عارف انا هنا ليه
ماجد : علشان المقب*رة صح
شمس : صح اللي حصل هناك كانه فيلم خيال علمي
ماجد بضحك : انا كنت ذيك كده في الاول بس لما شفت بعنية عرفت اننا طول حياتنا هنفضل نتعلم
شمس : بردو عوزة افهم
ماجد : ممكن تحكيلي حصل ايه بالظبط هناك
شمس : انا كنت واقفة مع شخص قدام المق*برة و فى لحظة الارض اتهزت و ظهر دخان كتير و الرمله حاوطة المكان كأنها دوامه حاولت اخرج معرفتش كان فى سور و بعد كده ظهر حاجة من الم*قبرة و قت*ل الراجل اللي كان واقف معايا و رماه على الأرض و قرب مني و قبل ميوصل لرقبتي فتح عنية على الآخر و ركع تحت رجلي و فضل يتكلم و انا مش فهمته بالرغم اني اتعلمت اللغة الهليروغلفية و بعد كده وقف قدامي و فضل يتكلم و لما لقاني مش برد كلمني بنفس لغتنا دلوقتي و فضل يقولي ملكتي ملكتي و قالي أن موعد اللقاء قريب جدا و رجع عند المقبرة و فى لحظة كان واقف قدامي و همس في ودني ببعض الكلمات و بعدها محستش باي حاجة غير و انا فى المستشفى
ماجد : أولا : المقب*رة ديه ملك كبير سحرة العالم الس*فلي خدمة امون ملك من ملوك مصر و طبعا حضرتك عارفة انا زمان كان عندهم السحر حاجة مقدسة
ثانيا : هو ليه ماذكيش و قالك مولاتي لان عيونك تشبة الشمس فى وقت الصبح الحار
شمس : يعني علشان خاطر عيوني سابني لا صعبة بصراحة اصدق
ماجد : شمس انتى عارفة ان الشمس كانت اله عند المصريين القدماء و كان اسم الإله رع و طبعا الملك امون كان بيعبد الشمس و كمان من شكلك قريب جدا من صور اله الشمس
شمس : ايه هتتطلع جدتي يعني انا مش مصدقة اول حاجة هصدق تاني حاجة لا كده كتير
ماجد : طيب تفتكري بعقلك ليه ماذكيش
شمس : معرفش معرفش معرفش
ماجد : شمس انتى كنتي لبسه ايه يومها
شمس باستغراب : يعني ايه كنت لبسه عباية باللون الاسود و سايبة شعري على طول ظهري
ماجد : و اكيد كنتي غضبانة لانى عرفت ان وقت غضبك عيونك بيبقي لونها ذي الشمس الموهوجة صح
شمس : صح فعلا عنيا بتتغير
ماجد : يعني عيونك تشبة الشمس و شعرك طبعا لونه طبيعي مش صابغة و شامخة و قوية و كل ده وبردو مش مصدقة لا كده كتير
شمس : هو في حاجة حصلت قبل فتح المق*برة بيومين بس مش عارفة اذا كان ليها علاقة و لا ايه
ماجد : حاجة ايه
شمس : انا كنت فى الصعيد و كنت نايمة و لأول مرة احلم بجدي الكبير عثمان بيه المنشاوي و لقيتة ماشي و لف وشه و بتسم ليا و مسك أيدي و نزلنا تحت القصر لاوضة و فتحها و دخل و وقف قدام صندوق و قالي ده لازم تفضلي لابساه و صحيت بسرعة و فعلا نزلت و رحت نفس المكان ولقيت الصندوق و خرجت سلسلة شكلها غريب بس جميلة و فعلا لبستها من يومها لغاية النهاردة
ماجد : ممكن اشفها
شمس : تمام
اخرجت شمس القلادة من رقبتها و ظهرتها له
فنتفض ماجد بسرعة و اسرع إلى المكتبة يبحث عن كتاب معين
نظرت شمس إلى هاري فمسك اديها و طمانها بأنه بجواره
عاد ماجد و هو يحمل كتاب و وضعة على قدم شمس فنظرت له فشاور لها بفتحه فنفتح بكل سهولة
انصدمت شمس من تلك الصورة فكان عبارة عن امرأة ترتدي نفس قلادة شمس و يوجد شبة طفيف بينهم من حيثو الملامح غير لون العيون و الشعر
بينهم من حيثو الملامح غير لون العيون و الشعر
ماجد : ديه بتكون اله الشمس عند الفراعنة هااا لسه مش مصدقة و القلادة ديه اسمها قلادة الأرواح
شمس بجدية : و لا عمري هصدق انا مش اله حد انا واحدة مسلمة و موحده بالله العلي العظيم و اللي حماني من الشخص ده هو ايات الذكر الحكيم اللي كنت برددها فى سري و كمان اكيد هو شاف اسم الله فى صدري علشان كده بعد عني
ماجد : انتى ليه مش عاوزة تصدقي
شمس : لأن المنطق و العقل بيقول ان اللي حصل هناك رد فعل طبيعية من الفراعنة العالم كله و كتب التاريخ ذكرو لعنة الفراعنة و اكيد اللي حصل هناك كان لعنة و ذي ما حضرتك قولت ديه مقبرة ساحر فأكيد هيحافظ على متعلقاته
ماجد : شمس افهمي
شمس بغضب و عيون كالجحيم : كفاية كل اللي حصل هناك رد فعل طبيعية و قدام الم*قبرة اختفت و تقفلت هفضل طول حياتي ومن بعدي اولادي و احفادي هنحرص ان الم*قبرة ديه متتفتحش او تظهر للنور شكرا على وقتك
خرجت شمس و خلفها هاري و الحرس فتنهد ماجد و جلست امامها ابنته
الابنة : بردو مش هتصدق
ماجد : بالعكس هى مصدقة بس عقلها رافض الحقيقة
الابنة : هى ممكن تكون من سلالة الملكة رع اله الشمس
ماجد : ممكن و ممكن تكون صدفة الايام هتوضح كل حاجة
الابنة : بس هى ديه المطلوبة لفتح المقبرة المعظمة دمائها الطاهرة و عذراء و قوية و تتمتع بالمواصفات المطلوبة
ماجد : اللي ذي شمس يستحيل تمشي لوحدها من غير الحرس بس خلاص لازم المقب*رة تنفتح
ابنتة : و هنعملها اذاي ديه حتي مشربتش العصير و لا حتى طلبت قهوة
ماجد بخبث : عيب عليك انا ابوكي بردو كلها كام يوم و هتيجي لوحدها هنا و نفتح المقب*رة
ابنتة : امتى بقي خلينا نمشي من هنا و ناخد كل حاجة معانا
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
🌞🌞
عند شمس
🌞جط🌞🌞
توجهت إلى الشركة و طلبت من السكرتيرة ملفات المشروع الجديد
شمس : جمعيلي هيئة المهندسين و طلبي زين و حاتم و البنات
السكرتيرة : امرك يا فندم
مر الوقت و دخل المهندسين و بتدو يتناقشون في المشروع الجديد و بعد ساعتين انهت الاجتماع
زين : مالك يا شمس
شمس بابتسامة : مفيش زيني
حاتم : من يوم مرجعتي من الصعيد و انتى غريبة و النهاردة بالذات طول الاجتماع و فى حاجة غريبة بتحصل معاكي
شمس : و لا حاجة يمكن علشان عوزة ارتب كل حاجة علشان عوزين نحدد يوم الفرح و الإجازة بعدها
زين : انا هعمل نفسي مصدقك بالرغم اني عارف أنها مش الحقيقة
شمس : متشغلش بالك
حاتم : شمس انتي اختنا الصغيرة و لازم نخاف و نقلق عليكي
شمس : انا كويسة بس مخنوقة شوية
زين : انا موجود أو حاتم موجود شوفي عوزة تتكلمي مع مين و حنا موجودين
حاتم : صح ربنا يعلم انى بحبك ذي ملك
شمس بابتسامة : ربنا يخليكم ليا و ميحرمنيش منكم
زين : هدي نفسك شوية و ريحي اعصابك يا قلبي
شمس : انا هروح لقصي و نروح نتغدا عوزين حاجة
زين بابتسامة : لا حبيبتي
حاتم بابتسامة : خلي بالك من نفسك
شمس بغمزة : انتم ناسين انى شمس المنشاوي و لا ايه
غادرت شمس و توجهت إلى شركة المنياوي و وجدت قصي فى انتظارها فى الأسفل و اخذها لسيارته و غادرو للمطعم
مر يومين و كانت اعصاب شمس على اخرها و لم تستحمل اي كلمة من اي شخص فاصبح الجميع يتحاشو التحدث معها و رفضت الذهاب للشركة
زين : انا خايف على شمس اوي
نرمين : فعلا شمس على طول القهوة فى اديها حتى النوم منعته
ملك : من اخر مرة ليها فى الصعيد و هى راجعة متشقلب حالها
حاتم : احم حتي الصلاة قطعتها بس يمكن بسبب
نرمين : لا شمس ينفع تصلي عادي فى الأيام ديه
زين : انا مش هفضل قاعد كده انا هطلع ليها
قصي و هو يدخل : بلاش زين اقعد شمس فيها حاجة و كبيرة و لازم نعرفها
حاتم : هى من يومين خرجت راحت فين
زين : هاري الوحيد اللي يعرف
مراد : انا هجيبة بس الكل عارف انه مش هيحكي حاجة
مي : يعني هنفضل كده و البت بضيع مننا
زين : انا هتصل على جدي هو الوحيد اللي يعرف يلاقي حل
حاتم : فعلا جدي وهدان اتصل بسرعة
و لكن فؤجي الكل بدخول وهدان و حامد و شمس الكبيرة
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
في جناح شمس
🌞🌞🌞🌞🌞
كانت تنام على السرير و هى فى عالم اخر و جسدها يرتعش و تحاول التحرك و لكن لم تعرف كان هناك حمل على جسدها فقط دموعها تنهمر على خدودها
استمعت شمس لصوت امها من بعيد فحاولت البحث عنها اللي ان عثرت عليها و اسرعت لها
شمس بدموع : امي الحقيني انا خايفة
نجمة بحنان : بلاش دموع يا قلب امك ديه بتكوي قلبي عليكي
شمس بدموع : بس انا خايفة هو ايه اللي بيحصل ليا
نجمة : ملاعين و هدفهم دمارك و شر*فك و سرقة البلد و انتى عمرك مهتسمحي بكده صح
شمس : انا عوزة ارجع ذي الاول من يوم المق*برة وانا ضايعة ساعديني يا امي انا طول عمرى ماشية على نهجك و قوتك
نجمة : بس انتى بعتي عن اهم شخص فى الدنيا و حياتك ربنا فين شمس اللي مكنتش بتسيب فرض و و رتها اليومي ليه بعتي عن ربنا
شمس بدموع : كل مرة باجي اتؤضا و صلي الاقي حاجة بتشدني ابعد عنها
نجمة بقوة : و من امتي شمس المنشاوي فى حاجة بتمنعها حتى وقت ظروفك كنتى بتفضلي تقري و ردك اليومي لازم تكسري خوفك لان اللي جاي صعب و شديد انتى لسه مشفتيش حاجة من غدر البشر
شمس بدموع : اوعدك يا امي انى ارجع لربنا هو مفتاح الفرج و الخير
نجمة : اعرفي دايما اني واقفة فى ظهرك
صوت شخص : مش لوحدك يا بتي انا موجود ديه خلفتي و نصي التاني
شمس : جدو عثمان انت بجد
عثمان المنشاوي : انا واثق ان طرحي فيكي خير و الشمس عمرها مهتنكسر و لا هضيع واللي حصل زمان هيحصل تاني بس المرة ديه عاوز اشوف نار جهنم على وش الارض محدش يفكر يقف قدام الشمس من زمن الزمن و الشمس نارها حارقة و محدش بيقدر يقف قدامها عاوزك ذيها اصلبي طولك و رجعي قوتك يحلف بيها الكل
نجمة بابتسامة : الكل جمبك و لاول مرة يخافو عليكي طول عمرك الحامي و الدرع الحصين ليهم ارجعي شمس المنشاوي كبيرة عيلة المنشاوي و الصعيد كله ارجعي الشمس اللي بتشرق كل يوم بامل جديد و حياة جديدة مفهوم شمس
شمس بعظمة : مفهوم امي
عثمان المنشاوي : هي ديه شمس المنشاوي نصي التاني
شمس بثقة : اوعدك جدو و انتى يا امي اني هرجع تاني شمس المنشاوي
اختفي عثمان و نجمة وشعرت شمس بايد شخص توضع على راسها و يقرأ بعض ايات الذكر الحكيم فبتسمت و علمت من صاحب تلك اليد الحانية و هو جدها الحبيب و نصفها الاخر
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
يتبع
الي لقاء جديد فى الحلقة القادمة
توقعاتكم بالتقادم
ما هو المطلوب من شمس ؟
هل ستسلم شمس للقادم و تسقط في الاختبار ؟
هل سيظهر مرة اخري صاحب المقبرة ؟
•تابع الفصل التالي "رواية شمس الصعيد" اضغط على اسم الرواية