رواية قسوة عشق (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم ملك عبد اللطيف
رواية قسوة عشق الفصل السابع والعشرون 27
البارت السابع والعشرون
رواية قسوة عشق
بقلمى /ملك عبد اللطيف
ملاحظة: قبل اما ابدأ عاوزة اقول ان البارت ده هيبقا عن حياة وكنان بس يعنى مش هجيب سيرة الابطال التانين سيلين واحمد ولمار وزياد ونازلى ويزن ونادية وعمرو وجانسو وامير كل دول ابطال علفكرة وهما ليهم دور جامد فى روايتنا وانا عاوزة الكام البارت اللى جايين دول ميبقاش هما فيهم عشان اللى جاى تقيل اووى بس ده مش معنااه ان الاحداث اللى هتحصل مع حياة وكنان ليها علاقة بيهم لا كل ثنائى ملهوش دعوة باحداث التانين يعنى البارت الجاى او ممكن اللى بعديه هنبدأ نظهرهم تانى وانا هرتبلكم الاحداث بعد البارت ده عشان كل الابطال تاخد حقها فى الرواية استمتعوا بقا وجهزوا دموعكم باى
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
.......جاء الليل فى الغردقة......
ووصل كلا من كنان وحياة ومعهم باسل إلى الحفل
كانوا يقيمونه فى القاعات الخاصة بأحدى الاوتيلات الفخمة وعبارة عن قاعة طويلة وكبيرة جداً وبها طاولات من الزجاج مستديرة موزعة يمينا ويسارا فى القاعة والمنتصف فارغ كأنه ممر يمشون فيه او يرقصون وكانت الطاولات بدون مقاعد فكل شخص او شخصين يقفون حول الطاولة خاصتهم وحولهم الشموع وكان هناك شاشة كبيرة فى آخر القاعة المنظر كله فخامة ورقى انبهر ثلاثتهم بجمال الحفل واستقبلهم كبير الوفد الامريكى بالترحاب وادخلهم عندما دخلوا فصدحت اصوات الموسيقى وعمت الارجاء واجتمع الفتيان والفتيات على المنصة وهم يرقصون سلوه على اغنية رومانسية اجنبية
باسل وهو يمد يده لحياة
_ تسمحيلى بالرقصة دى ياهانم
حياة بضحك وهى تمسك يده وتتجه معه
_ طبعاً ده شرف ليا
اتجهوا نحو المنصة وكانو يرقصون سلوه ببراعة
تحت نظرات كنان الغاضبة التى لا يريد ان يظهرها امام احد
قطع غضبه قدوم رئيس الوفد وهوا معه احد
رئيس الوفد بالانجليزي
_ اقدملك كنان بيه ليلى صاحبة اكبر ملجأ للأيتام فى مصر ومستثمرة معنا فى مشروعنا
كنان بصدمة عندما عرفها
_ ايه ده معقوووول.... ليلى....!!
ليلى بصدمة وهى تسلم عليه
_ كناااان عامل ايه وحشنى
كنان
_ الحمدلله انتى عامله ايه مسألتيش يعنى من آخر مرة شوفتك فيها
رئيس الوفد
_ هل انتم تعرفون بعضكم من قبل
ليلى بالانجليزى
_ نعم هوا صديقى من ايام الجامعة
رئيس الوفد
_ جيد جداً انكما تعرفون بعضكم لأننا سوف نعمل معا كثيراً........ سوف اترككم وانظر لتحضيرات الطعام ان جهزت ام لا
فذهب واتجه نحو المطبخ ليرى الاكل فهوا رئيس الوفد واكبرهم سلطة اما حسام فكان شريك هذا الرئيس فى شركته فأمريكا فهوا له سلطة أيضاً ولكنه لم يظهر بعد لأنه يخطط للشئ الذى قاله حازم
ليلى
_ انت جاى هنا لوحدك ولا معاك حد
كنان
_ معايا حياة عشان احنا عاملين صفقة مع الوفد فعزمونا يعنى على الحفلة كضيوف شرف بالمناسبة دى
ليلى
_ اه...طب هيا فين عاوزة اشوفها
كنان وهو يشير لها
_ اهيه بترقص هناك
ليقولها بغضب فتفهم ليلى انه غاضب
ليلى
_ تيجى نرقص احنا كمان انا بحب الاغنية دى اووى
كنان بخبث
_ ماشى تعالى
ليمسك يدها ويتجه إلى المنصة بجانب حياة وباسل ويبدأوا بالرقص
باسل وهو يرقص
_ حياة... مين اللى مع كنان دى
حياة وهى تدير وجهها وترقص
_ ايه ده!!..... دى ليلى!
باسل
_ ليلى مين؟
حياة بغيرة
_ صاحبتوه ويحتبر اعرفها فكك ركز فى الرقص
ليرقصا ويبدأ علو الموسيقى فيقوم كل شاب وهو يرقص مع الفتاة خاصته بتبديل الفتيات وهم يرقصون فتتفاجئ حياة بباسل الذى فعل مثلهم لأن الرقصة عبارة عن تبادل البنات عندما تعلو صوت الموسيقى يقومون بأمساك يدها ويلفوها حول نفسها ويقذفون كل فتاة نحو شاب آخر ففعل باسل مثلهم وقام بقذف حياة وبالصدفة التقطها كنان فأمسك بيدها فترددت حياة بأول الامر ان ترقص معه ولكنها قواعد الرقصة وان تركته فسوف تحرجه امام الجميع فأمسكت بيده وقامت بوضع اليد الاخرى حول عنقه وقام هوا بوضع يده حول خصرها وبدأوا يتمايلون برقصتهم ببراعة وانطفأت الاضواء وهم يرقصون وازداد الامر رومانسية فكانت حياة قريبة من كنان كثيراً وهذه اول مرة ترقص معه او تقتربةمنه هكذا فتوترت بشدة وبدأ قلبها يخفق وتعلوا صوت ضرباته فابتسم عليها كنان لأنه لاحظ توترها
كنان وهو يرقص
_ حفلة مملة صح؟
حياة بخجل لأنها قريبة من صدره كثيرا كانها تعانقه
_ بصراحة اه وملهاش لازمة مجيتنا اصلا
كنان بضحك عندما رأها خجولة لأول مرة
_ اه والله بس مالك كدة متوترة ليه
حياة بتوتر وهى تنظر فى عينيه
_ هاا..... مفيش بس تعبت شوية ممكن نقعد
كنان وهو يتركها
_ اه تعالى
اما باسل كان يرقص مع ليلى فعندما قذف كنان ليلى فالتقطها باسل بالصدفة
باسل وهو يرقص
_ معرفتناش يعني الجميل اسمه ايه؟
ليلى بأستغراب
_ افندم ياخويا
باسل بضحك
_ انتى هتطلعى طرشة ولا ايه....؟ بس ياريت والله على الاقل الواحد يعرف يعاكسك براحتوا
ليلى بغضب
_ اتصدق انك واااحد قليل الادب
باسل بأستفزاز
_ قديمة قولى غيرها
لتغضب ليلى من معاكسته لها فتضربه بحذائها على قدمه فيتأوه باسل بألم ويترك يدها من الوجع فتتركه ليلى وتتجه نحو كنان وحياة الذين انهو الرقص
ليلى بغضب وهى تتجه نحو كنان
_ وااااحد حيوااان ومعرفش نص ساعة تربية
كنان بدهشة
_ مالك ياليلى ومين ده اللى حيوان
ليلى بغضب وهى تشير على باسل
_ اهو ده شايفوه اللى عمال يعاكس فى البنات
حياة بضحك
_ معلش ياليلى هوا باسل قليل الادب حبة
ليلى بهدوء
_ معلش ياحياة مأخدتش بالى منك....عاملة ايه
حياة وهى تسلم عليها
_ الحمدلله....قوليلى بقا عمل فيكى ايه الحيوان ده
ليلى
_ انتى تعرفيه؟
حياة بضحك
_ اه طبعاً ده.......
باسل بمقاطعة وهو يضم حياة من الخلف
_ انتى مالك يابت انتي اعرفها ولا لا
كنان بغضب من حركة باسل لحياة
_ انت ايييييييييييييييه اللى بتعملووووووووووه ده احترررررررررم نفسكككككككككككك
باسل بضحك
_ اهدى يبنى انا عارف ان الناس هتقول ده مين اللى حياة رچدان تسمحله يحضنها كدة بس محدش يعرف أنى اخوها
كنان بصدمة
_ ايييه!! اخوها....؟! ازاى
باسل بضحك
_ زى السكر فى الشاى...... انا اخوها فى الرضاعة والله بس حياة هيا اللى خلتنى اسكت ومقولش انى اخوها
حياة بغضب
_ انااااااااا ياباسل ياكذاب........ انت اللى قولتلى منقولش
باسل بغضب لأن حياة هى من قالت
_ الكذب بتاع زمان ده ياحياة بقا قديم هااا قولى لكنان بقا انتى مكنتيش عوزاه يعرف انى اخوكى يلااا
كنان بغضب وهو يشد حياة من يدها
_ تعالى ياحيااااااااااااااااااة
ليمسكها من يدها بغضب ويجرها خلفه ويبتعد قليلاً عنهم ويقفوا حول طاولة فى آخر القاعة بعيدة عن الجميع
حياة بغضب وهى تفلت يدها
_ انت ازااااااى تمسككك ايدى كدة وتجرنى ورااااك قدااام الناااس
كنان بغضب وهو يقترب منها وهى ترجع للخلف حتى اصتدمت فى الحائط فحاوطها هوا بزراعيه
_ انتى ليه كذبتى ومقولتيش ان باسل اخوكى
حياة بتوتر من محاوطة كنان لها
_ انا حرة اقول مقولش اكذب مكذبش برضو حرة وانت مااااالك أصلا
كنان وهو يكاد ان يفقد اعصابه منها فهوا حقاً كان منزعج وبشدة من وجود باسل معها او بالاصح كان يغير عليها وفى الاخر يطلع اخوها فعلم الآن انه يعشقها فقرر الاعتراف ولا يهمه اى شئ مما سيحدث
_ عاااااااااااااااوزة تعرفى انا مااااااااالى....؟
حياة بتوتر لأنه ينظر فى عينيها بنظرة غريبة
_ ا..ه م..ما.لك بقاااا
كنان بغضب من غبائها
_ انتى ازااااااااااااااااى مش ملاااااااااااااحظة انى بح.............................
ليقاطعهم فجأة صوت يصدر من الميكرفون وواقف اعلى المنصة انه حسام فأبتعد كنان فجأة عن حياة التى كانت متوترة عندما رأت حسام امامها ويمسك الميكرفون هكذا ويصدر صوت حتى ينتبه له من فى الحفل
حسام وهو يتحدث فى الميكرفون
_ احممم ياريت الكل ينتبهلى شوية بعد أذنكم
لينتبه له الجميع وينظرون ناحيته
حسام وهو يكمل
_ شكرا ليكم.....انا عاوز ارحب النهاردة بضيوف الشرف اللى نورونا فى حفلتنا المتواضعة كنان بيه شكراً ليك انك شرفتنا بحضورك
ليهز كنان رأسه ببرود بمعنى العفو اما حياة فكانت متوترة من ان يتكلم هذا المعتووه عن مما صار ليلة امس فأمسكت حياة بيد كنان من كثرة الخوف ظلت تضغط على يده بخوف
كنان بأستغراب من مما فعلته
_ مالك ياحياة....؟!
حياة بخوف وهى تشد على يديه
_ كنان مشينى من هنا معلش حاسة انى تعبانة وعاوزة امشى
كنان بقلق وهو يمسك يدها
_ ماشى يلاا خلينا نمشى بدال انتى تعبانة
ليديرا وجهيهما للذهاب ولكن قطع مشيتهم صوت حسام من الخلف
حسام فى الميكرفون
_ واحب ارحب بأشهر سيدة اعمال فى العالم اللى شرفتنا بحضورها النهاردة
حياة بتوتر وهى تنظر له
_ كنان خلينا نمشى والنبى
كنان بأستغراب
_ مالك ياحياة الراجل بيرحب بحضورك وانتى عاوزة تمشى
صمتت حياة بخوف وهى تتجه مرة أخرى نحو الطاولة ولكن قلبها يقول ان شيئا ما سيحدث
اما باسل ففهم قصد حسام عندما ذكر اسم حياة فى المايك فعلم انه يريد ان يفعل شيئاً ما
حسام بخبث فى المايك
_ طبعاً نص الناس اللى هنا ميعرفوش حياة رچدان اوووى عشان اجانب وفيه ناس كتير برضو يعرفوها بس انا حابب النهاردة اعرفكم عليها بطريقتى
كنان بأستغراب
_ هوا هيعمل ايه ده؟
اما حياة فكانت صامتة فقط تريد ان تعرف ماذا سيفعل هذا الاهبل
اما حسام ففتح الشاشة التى فى آخر القاعة وقام بتشغيل فيديو
_ الفيديو اللى انا هشغله ده هيعرفكم مين حياة رچدان
حياة بغضب
_ كناااااان هيعمل ايه المتخلف ده؟ روووح وقفه
كنان بضحك
_ مالك ياحياة متبقيش هبلة كدة اكيد عاوز يعرف الناس عنك وعن مشاريعك اللى عملتيها يعنى استنى بس
ليفتح حسام الفيديو بخبث وتنطفأ الانوار فجأة وتصبح القاعة مظلمة وليس بها شئ منير غير الشاشة والفيديو الذى يعرض لهم
صمت الجميع ليشاهدوا الفيديو فرأوا حياة وهى صغيرة تقريباً كانت فى عمر 16سنة وتدخل عمارة فخمة جداً ولكنهم استغربوا لماذا حسام يعرض شئ مثل هذا امامهم
حسام وهو يوقف الفديو مؤقتا
_ اظن الكل مستغرب انا بوريكم الفيديو ده ليه بس زى اما انتو شايفين حياة رچدان هنا عندها حوالى 16سنة بصو معايا كدة
فيقوم بتشغيله مرة اخرى تحت نظرات الجميع المستغربة اما حياة فكانت لا تعلم ما هذا وكيف جاء هذا الاهبل بفيديو وهيا فى عمر 16عاماً فصمتت حتى تراه هى الأخرى
نظر الجميع ورأوا امامهم حياة تصعد على الدرج بعد ان دخلت هذه العمارة فوقفت امام شقة وطرقت على الباب ففتح لها شاب فى عمر العشرون عاماً ودخلت معه للشقة
حياة بصدمة ودموع
_ ي.و.سف ازااى ده جاب منين الفيديو ده
كانت حياة مصدومة وغير مستوعبة كيف احضر حسام فيديو مثل هذا لأن هذا المشهد الذى سيراه الجميع الآن هوا اسوأ شئ صار لحياة فى عمرها كله حاولت حياة ان تتمالك نفسها حتى لا تبكى ولكنها لم تستطع فبكت بشدة عندما علمت ان جميع من فى الحفل سيرى ماضيها الاسود الآن
اما الفيديو كان عبارة عن صور فقط ليس به صوت (يعنى مصورينه بس من غير صوت)
فى الفيديو دخلت حياة للشقة وجلست قليلا وكل هذا ويراه جميع من فى الحفل بعد قليل من الوقت شهق الجميع عندما رأوا فى الفيديو ان الشاب يحاول ان يغ#تصب حياة وهى تصرخ وبشدة ولكن لم يلاحظ احد لأن الفيديو بدون صوت ففجأة امسكت حياة سكين وطعنتها فى صدر هذا الشاب فوقع على الأرض وهو يخرج منه الدماء فأنطفئ الفيديو فجأة وعادت الانوار مرة اخرى
كل هذا طبعاً يراه كنان المصدوم عندما رأى حياة تتعرض للتعدى وأيضاً قامت بقتل الشاب بدم بارد فى الفيديو صدم بشدة وكان يحاول الاستوعاب ماهذا الذى يراه الان من المؤكد ان هذا الفيديو مزيف هذا مااقنع نفسه به عندما عادت الاضواء نظر بجانبه ورأى حياة منهارة من البكاء امام نظرات جميع من فى الحفل
حسام بعد ان اطفئ الفيديو
_ اكيد طبعا كلكم شوفتو فى الفيديو حقيقة حياةرچدان وانها قتالة قتلة بس يترى ليه حياة اصلا تروح عمارة مشبوهة زى دى وتدخل بيت واحد هيا متعرفهوش وتعمل معاه حاجة و&&& زى دى وبعدين تقتله ممكن تفسريلنا ده ياحياة هااانم
صدمت حياة من نظرات الجميع لها لأن جميعهم ينظرون كأنها فعلاً فعلت شئ معه ثم قتلته ولكن حسام قام بكتم صوت الفيديو حتى لا يرى احد انها تصرخ وتقاومه هما رأوا فقط انها تفعل شئ خاطئ
صدوح اصوات جميع من فى الحفل فجأة كلا منهم يمسك اذن الذى بجانبه ويقول اشياء سيئة عن حياة فكان هناك من يقول انها غير محترمة وهناك من يقول انها سيئة و$$$$ وهناك من يقول انها مظلومة
سمعت حياة كل هذه الهمسات عليها فصرخت فجأة وجرت من امام الجميع بسرعة كبيرة لأن القاعة كبيرة جداً فاخذت تجرى وتجرى بسرعة حتى خرجت منها
اما كنان كان غاضب مما سمعه عليها فأتجه نحو حسام الذى يقف على المنصة بشر وقام بلكمه فى وجهه فتأوه حسام ووقع على الارض من الضربه فامسكه كنان من ياقة قميصه واخذ يضربه ويلكمه فى وجهه وبطنه واحدة تلو الاخرى حتى امتلئ وجهه بالدماء فلم يستطع حسام مقاومته لأنه لا يقارن شئ بجسد كنان فأخذ يضربه حتى يكاد ان يموت فى يده فاوقفه باسل بسرعة
باسل وهو يشد كنان حتى يبتعد عن حسام
_ خلااااااااااص ياكنااااان كفااااااااية
كنان وهو مازال يضربه
_ مش هرحمكككككككككككك يا$$$$$$$$$$$&&&&والنعمة لقتلك يابن&&&&
باسل وهو يبعده عنه
_ بقووووولك خلاص بقا يكنان انا هحاسبه روح انت شوف حياة راحت فين ممكن تعمل حاجه فى نفسها الموضوع ده بيأثر فى حياة جامد وممكن تموت نفسها ياكنان الحقها
كنان بصدمة وهو يبتعد عن حسام
_ يعنى ايه الموضوع ده بيأثر فيها ليه هوا مش كذب.....؟!!
باسل بغضب
_ هوااااااا ده اللى همكككككككككك بقووووووووولك حياااااااة ممكن تموت نفسهاااااااااااا
ليفهم كنان انها حقاً ممكن ان تأذى نفسها فيجرى بسرعة كبيرة ويخرج من القاعة وينظر يمينا ويسارا ولكنه لم يراها فخرج من الاوتيل بأكمله حتى يبحث عنها ولكن الاوتيل يطل على البحر فقط لا يوجد اى مكان امام الاوتيل غير البحر فعلم كنان انها من الممكن ان تكون ذهبت امام البحر فجرى بسرعة حتى يبحث عنها على الشاطئ
اما حياة بعد ان خرجت من الاوتيل ظلت تجرى وتجرى وهى تبكى ودموعها تنزل كالشلالات فرأت البحر امامها فقامت بخلع حذائها ووقفت على الرمال وصرخت بأعلى صوتها وهى تناجى ربها
حياة بصريخ وهى تنظر للسماء
_ ياااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااارببببببب اعاااااااااااااااااااااا ليه كدة لييييييببه طول عمرى بحاااااول اهرب من الذكرياااااات دى والنهاردة تجيلى لحد عندى وكمان اتفضح قصاااااد الناس كدة لتبكى بانهيار وتعلوا شهقاتها ثم تقول
بس لا انا اتفضحت زمان وعانيت زمان كتير مش هسمح ان ده يحصل تانى ليا او لأخواتى لأنهم لو عرفوا مش هيعرفوه يعيشوا فى وسط المجتمع المنافق ده انا لاااازم اخلص بقاااا من الموضوع ده
لتقول جملتها الاخيرة وهى تتقدم بخطوات رجليها نحو البحر نعم هيا قررت الانتحار حتى تخلص اخواتها من الذل الذى سيروه عندما يعلموا بهذا الأمر هيا عانت كثيراً بالماضى حتى تتخلص من هذه الذكريات ولكنها لم تستطع فقررت ان تتخلص من نفسها نهائياً ظلت تتقدم بخطواتها فى الماء حتى اصبحت فى منتصف البحر واصبح طولها غير موجود فبدأت حياة بالأختناق لأنها لا تعرف السباحة فتعثرت قدمها ووقعت فى الماء وهى مستسلمة للموت فحتى لم تقاوم عندما وقعت واخذ نفسها يقل ببطئ ودقات قلبها تنخفض
حياة وهى تغرق وتكاد تمووت
_ انا عارفة ان ده حراام بس انا مبقاش عندى سبب اعيش عشانه
ظل نفسها ينقطع ببطئ وكادت ان تغلق عينيها عندما انعدمت دقات قلبها ولكنها فجأة سمعت صرخات احد ينادى بأسمها بصوت عالى جداً
كنان وهو يبحث عنها على الشاطئ
_ حيااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااة
لتسمعه حياة فعلمت انه كنان وفجأة رجعت دقات قلبها واخذ ينبض بسرعة
حياة وهى تبلع الماء فى فمها لانها تغرق
_ كن....اااااااااااااااااان
لتقول جملتها الاخيرة وتنقطع انفاسها وتسقط حياة فى اسفل البحر وهى تنادى بأسم معشوقها لأخر مرة وتخرج روحها منها إلى الله عز وجل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مش هقدر اقول حاجه باى
•تابع الفصل التالي "رواية قسوة عشق" اضغط على اسم الرواية