رواية جرح الحياة كاملة بقلم رنا سليمان عبر مدونة دليل الروايات
رواية جرح الحياة الفصل السابع و العشرون و الاخير 27
(الاخير)
_مالك يا كامل مستغرب لية من وجودي
_مش مستغرب انا بس كنت فاكر انك مش حابة تشوفيني بعد كل اللي حصل بسببي
_اية اللي خلاك تيجي لحد بيتي انا وعلي وتعمل الفيلم اللي عملته دا يا كامل
_بس دا مش فيلم يا هاجر دا حقيقة………..انا من بعد ما عرفت ان عندي سرطان وان الموت بقي قريب مني ندمت علي كل اللي عملته معاكي انتي وعلي
_المفرض اني اصدقك……..انا اكتر واحدة عارفاك كويس وعارفة انك اكيد بتخطط ازاي تدمر حياتي من تاني
_تبقي غلطانة وتفكيرك غلط ……….انا مش هكذب عليكي في موضوع زي دا وهاجي واكتبلك كل حاجة بملكها ب اسمي علشان اعتذرلك………..هاجر انا عارف اني غلطت في حقك وبسببي عيشتي حاجات كتير وحشة بس بلاش تخلي اللي عيشتي دا كله يغيرك ويخليكي انسانة انانية بالشكل دا………..مفيش حد مش بيغلط وانا اه غلطت وجيت اعتذرت ل علي ودلوقتي بعتذر ليكي ……….ارجوكي يا هاجر بلاش تتغيري وتكوني انسانة انانية وتخسري كل اللي حواليكي
_المفروض اني انسي كل حاجة واسمع كلامك واسامحك علي كل اللي عملته معايا مش كدة؟!
_لازم تعملي كدة يا هاجر علشان تقدري تعيشي………..لازم تنسي وتبداي صفحة جديدة مع الناس اللي بتحبك وتنسي كل اللي فات وكل اللي مريتي بيه………..مش علشاني او علشان اي حد تاني اكتر من نفسك………..انتي مش هتقدري تعيشي غير لما تنسي ولو عليا انا ف انا همشي ومش هتشوفي وشي تاني يا هاجر اصلا انا خلاص عُمري بينتهي والله اعلم بكرا هكون عايش ولا لا ……….بس انا مش حابب اني اموت وانا شايل ذنب كبير بسبب اللي عملته معاكي
اتنهدت وبصيت الناحية التانية مسكت شنطتي وفتحتها وطلعت منها ورق وحطيته قدامه
_دا ورق التنازل اللي عملته ليا انا مش محتاجة حاجة ……….انا لو هسامحك يا كامل يبقي هسامحك علشان مش عايزة اقابلك ولا في الدنيا ولا في الاخرة ومش عايزة منك تعويض عن اي حاجة عملتها معايا………بس طلبي الوحيد اني مش عايزة اشوف وشك تاني في اي مكان ولا عايزة اسمع اي حاجة عنك لا خير ولا شر علشان لما بشوفك بفتكر كل حاجة حصلتلي بسببك وساعتها مش هقدر اسامحك
اخدت شنطتي وكُنت همشي……..قربت من الباب وكُنت هفتحه بس وقفت لما نده عليا……..بصتله وفضلت ساكتة
_ابوكي بيحبك يا هاجر………..سامحيه لانه بيحبك ومش عايز غير انك تسامحيه ………..جالي لحد هنا لما ادم خطفك وكان عايز يوصلك ب اي طريقة ويحاول ينقذك من ايده ساعتها انا حاولت اساعده لحد ما عرفت مكانه من واحد اعرفه كان شغال في شركة عبد الرحيم بيه وقولتله وكان مع ادم في الوقت دا و اديته العنوان وهو جالكم……….كان مُستعد يضحي بحياته علشانك ………..بلاش تكوني قاسية عليه وسامحيه هو كمان
هزيت راسي ب ماشي……..فتحت الباب وخرجت من البيت……….خرجت وانا مقرره اني هسامح……….هسامح علشان اقدر اعيش وعلشان اقدر اعيش حياتي وانسي كل اللي حصلي كان لازم اسامح……….اسامح كامل اللي بسببه عيشت حاجات وحشة كتير وحياتي بسببه اتدمرت واسامح ابويا وامي اللي جابوني علي الدنيا وهما مش قادرين حتي يدوني جزء صغير من حُبهم لنفسهم واسامح ادم اللي اذاني كتير وبسببه كنت هخسر علي ………..لازم اسامح علشان اقدر اعيش حياتي مع علي ونبدا حياة جديدة وننسي كل اللي فات
“فرح”
_خير يا بنت خالي عايزة مننا اية بعد ما طردتينا من هنا اخر مرة
_متقلقش يا خالد انا عايزة اني ادي كل واحد فيكم حقه من ميراث جدو الله يرحمه
_والحنية دي جاتلك منين يا فرح دا انتي من يومين طردتينا وقولت انك مش عايز اي حد فينا يجي هنا وان دا بيتك جاية انهاردة تفتكري ان دا حقنا
_في حاجات ساعتها مكنتش اعرفها ودلوقتي عرفتها يا ياسر ولما عرفتها حاجات كتير اتغيرت……….بس بردو في حاجات مهمة هنتفق عليها قبل ما كل واحد فيكم يستلم حقه من الميراث
_حاجات زي اية دي؟!
_هتعرفوا دلوقتي
الباب خبط……….قربت من الباب وفتحته اول ما شوفتها ابتسمت ومسكت في ايديها ودخلنا……….قعدتها وبدات اتكلم
_قبل اي حاجة انا حابة اعتذر ل تيته قدامكم…………انا طول الوقت فاكره انك بعيتي جدو وبعتينا احنا كمان وافتكرت انك كنتي بتكرهينا وبتكرهي بابا وماما لدرجة انك حتي متجيش العزاء بتاعهم ولا حتي تسألي عننا بعد موتهم………..كُنت فاكرة انك وحشة وفضلت طول عُمري اكرهك وانتي مظلومة وجدو اذاكي وكان ظالم معاكي………آنا حقيقي اسفه علي كل حاجة
ابتسمت ومسكت في ايدي وبدات تتكلم
_متعتذريش يا فرح انتي ملكيش ذنب انتي واخوكي الله يرحمه جدكم الله يسامحه هو اللي عمل كدة وهو اللي خلاني ابعد عنكم وانتم كرهتوني بسببه……….بس كل دا مش مهم اهم حاجة انك عرفتي الحقيقة وانك هتعملي الحاجة الصح وهترجعي لكل واحد حقه
_هو مش بالظبط كدة يا تيتة
_يعني اية فرح مش بالظبط دي……….انتي لحقتي ترجعي في كلامك ولا اية!
_كُنت واثقة انك هتعملي كدة ……..مهو مش معقول في يوم وليلة هتبقي كويسة معانا وتدي كل واحد حقه كدة
_انا مقولتش اني مش هديكم حقكم يا ميار بس بردو انا عندي شرط قبل ما كل واحد فيكم ياخد حقه
_شرط اية دا يا فرح!
_انا طلبت من المتر انه يدي لكل واحد فينا حقه الشرعي من الميراث بس انا عندي شرطين قبل ما دا يحصل………الاول ان كلنا هنعيش هنا في الفيلا ……….ايا كان اللي جدو عمله انتو لازم تسامحوه وتنسوا اللي عمله………انا مش حابة ان المكان هنا يتقفل واخر ذكري باقية ليا منه تتقفل ومهما كان احنا عيلة واحدة ولازم نعيش مع بعض ونعوض الايام اللي راحت مننا زمان
_مع انه صعب عليا اني ارجع اعيش في المكان دا بعد كل اللي حصل من بابا بس حاضر يا فرح……….هنيجي ونعيش هنا معاكي
_وعندي شرط كمان ……….مفيش واحد فيكم يحاول يبيع نصيبه في المصنع ل اي حد غريب ولو حد فيكم فكر انه يبيع نصيبه انا مُستعدة اني اشتريه منه بس المهم ان المصنع مفيش اي حد غريب يشاركنا في المصنع اللي جدو تعب فيه وفضل عمره كله يحاول يكبره……….كل اللي عندي قولته……….المتر خلص كل الاجراءات اللي المفروض يعملها ولو في اي حاجة محتاجين تعرفوها منه اتفضلوا………..بعد اذنكم
_رايحة فين يا فرح
_هروح مشوار مهم يا تيتة وهرجع علطول
سيبتهم وخرجت من الفيلا بسرعة……….بصيت حواليا وانا بدور عليه واول ما لقيته واقف بعيد وساند ضهره علي العربية ابتسمت وجريت عليه………اول ما شافني اتعدل في قاعدته وبصلي
_عملتي اية
_مفيش اتكلمت معاهم واديت لكل واحد فيهم نصيبه بس قولتلهم اهم حاجة ان كلنا هنعيش هنا ونعوض الايام الوحشة اللي عدينا بيها وان محدش يفكر يبيع نصيبه من الشركة ل اي حد غريب مهما حصل……….ودلوقتي كل واحد فيهم اخد نصيبه وبيتكلموا مع المحامي جوا في كل اللي عايزين يعرفوه
_طيب كويس……….الحمد لله كل حاجة رجعت احسن من الاول ودلوقتي انتي مبقتيش لوحدك واهلك بقوا معاك………افتكر انك مش محتاجة لوجودي جمبك دلوقتي
_انت عايز تمشي يا كرم!
_معتقدش انك محتاجة لوجودي جمبي
فضلنا باصين لبعض وساكتين……….بدات اتكلم وانا بحاول ابص الناحية التانية
_عندك حق ……….انا مش محتاجة لوجودك فعلا لو عايز تمشي اتفضل يا كرم مش هقولك لا
ابتسم وكان هيمشي ……….وقف بعد ما بدات اتكلم وبدا يبص ليا
_لا يا كرم……….انا مش عايزاك تمشي ………..بص يا كرم يمكن انا في الاول مكنتش بحب اشوفك وكنت بكون مضايقة لما بشوفك اول ما جيت تشتغل مع جدو وكنت فاكرة انك شخص بارد بس تعاملك معايا وانك طول الوقت كنت بتتجانب حتي انك تبص ليا وكل ما احاول اتكلم معاك او اسالك عن حاجة كنت بتتهرب مكنتش فاهمة السبب اللي كان بيخليك تعمل كدة معايا مع اني مكنتش بعمل اي حاجة تضايقك او تضايق غيرك حتي …………بس بعد اللي حصل معايا غير فترة واللي عمله ادم وموته هو وجدو و وقفتك جمبي طول الوقت دا وانك كنت اكتر واحد واقف جمبي وبيساعدني اني اعدي اسوء فترة عديت عليا بدات احس ب حاجة غريبة تجاهك بقيت طول الوقت بفكر فيك ولما كنت بقع في مشكلة زي ما خالد وعمتو جابوا المأذون وكانوا عايزيني اتجوز خالد غصب عني اول واحد فكرت فيه هو انت وكنت عارفة انك هتيجي وجيت فعلا ……….بقيت بحس تجاهك ب حاجة غريبة يا كرم وكنت كل ما اشوفك قلبي كان بيدق جامد ومبقاش عارفة السبب اية بس دلوقتي عرفت اية السبب اللي بيخليني احس ب كل دا………..السبب اني حبيتك يا كرم بصراحة انا مش عارفة دا حصل امتي وازاي بس حبيتك ومش عايزة اتخيل اني ممكن اسيبك في يوم ولا انك تبعد عني
قربت منه ومسكت ايده………..كان واقف بيسمعلي وهو ساكت ومش بيتكلم……….ابتسمت وبدات اتكلم
_مش عارفة اذا كنت انت كمان بتحبني ولا لا يا كرم بس انا مش عايزاك تمشي وتسبني انا عايزاك تكون جمبي ومتسبنيش ابدا
فضل ساكت……….فضلت باصة ليه بخوف……….هزيت راسي ب حزن وبدات اسيب ايده ………..اديته ضهري وكنت همشي بس مسك ايدي……….وقف قدامي ومسك ايدي الاتنين وبدا يتكلم
_من اول يوم شوفتك فيه يا فرح وانا مُعجب بيكي وكان نفسي اقولك علي اللي في قلبي من زمان بس كنت خايف انك ترفضي حُبي ليكي لاني اقل منك ومستحيل توافقي ب واحد زيي وعلشان كدة كنت بحاول اني اتعامل معاكي ب اي طريقة لاني مكنتش عايز اتعلق بيكي اكتر وانا عارف ان مستحيل اي حاجة تحصل بينا ب اي شكل …………بس بعد كل اللي حصل دا وبعد ما بقيتي لوحدك قولت اني لازم اقرب منك واقف جمبك في اصعب وقت بتمري بيه يا فرح واني اكون جمبك في الوقت دا………..حُبي ليكي كان كل يوم بيزيد وكان نفسي اعترف ليكي بس احساس الخوف من انك ترفضي حُبي ليكي كان بردو كبير وكنت بحاول طول الوقت امنع نفسي من اني اعترف ليكي وحتي لما جاتلي فرصة اننا نكون مع بعض ولما جيتي تطلبي مني الجواز رفضت علشان واثق انك مش بتحبيني وانك عايزة تتجوزيني بس علشان خايفة من اهلك علشان كدة رفضت رغم اني بحبك واني نفسي دا يحصل بس لما يكون برضاكي انتي يا فرح
_يعني انت بتحبني يا كرم زي ما انا بحبك
_بحبك اكتر ما تتخيلي يا فرح………بحبك ومُستعد اعمل اي حاجة علشان تكوني جمبي
ابتسمت ب فرحة ومسكت في ايده جامد………مسك في ايدي ومشي ناحية الفيلا
_علي فين
_هروح اطلبك من عمك وعايدة هانم………..مش هضيع وقت تاني كفاية اللي ضاع مننا ……..يلا بسرعة
ضحكت ودخلنا الفيلا
“علي”
_ممكن اعرف كُنتي فين!
_كُنت عند كامل يا علي
_كرم!……..واية اللي وداكي هناك يا هاجر
_مش انت اللي قولتلي سامحي وابداي صفحة جديدة في حياتك……….انا روحتله علشان اعمل اللي قولتلي عليه
بصلي ب استغراب ……….قربت منه ومسكت ايده وبدات اتكلم وانا باصة في الارض……….انا فعلا كُنت انانية يا علي ومكنتش بفكر غير في نفسي الفترة اللي فاتت دي…………فضلت شايفه نفسي ضحية وكل اللي حواليا وحشين ومكنتش قادرة انسي اللي حصلي واسامح علشان اعيش حياتي كُنت دفنه نفسي في الماضي ومش عايزة اخرج منه ولا عايزة اشوف قد اية انا غلطانة ………..كنت هغلط غلطة كبيرة اوي لولا وجودك جمبي وكلامك ليا اللي خلاني افوق لنفسي………..منكرش اني لحد امبارح كنت شايفه انك بتكرهني ومش قادر تحس بالوجع اللي انا فيه وكنت فاكرة اني لوحدي واني لازم ابعد ………..لدرجة اني فكرت في الانتحار وكنت فاكرة ان دا الحل بس بعدها قومت واتوضيت وصليت ودعيت ربنا يدلني علي الطريق الصح لاني مش قادرة اعرف الصح من الغلط لحد………..صحيت الصبح لقيت نفسي رايحة لكامل وانا واخدة قرار اني لازم اسامحه واسامح بابا علشان اقدر اعيش حياتي معاك يا علي
ابتسم واخدني في حضنه فضلت حاضناه ………..بدا يتكلم وانا في حضنه
_كُنت عارف يا هاجر انك هتعملي كدة………..كُنت واثق انك هتسامحي كامل وعمو محمود………للحظة خوفت انك تعندي وتفضلي مصممة علي رايك بس قلبي كان بيقولي انك في الاخر هتعملي الصح……….انتي مش متخيلة اليومين اللي فاتوا دول كانوا صعبين عليا ازاي يا هاجر واحنا متخانقين ………انا اسف علي الكلام اللي قولته ليكي انا عارف اني قولت كلام صعب بس انا عملت كدة علشان تعرفي انك بتعملي حاجة غلط وانك هتندمي بعدين
_متعتذرش يا حبيبي لولا كلامك دا كان ممكن مسامحش كامل او حتي افكر اني اسامح بابا…………انا لازم اشكره علي كلامك دا مش ازعل منك
_انا بحبك اوي يا هاجر
_وانا كمان بحبك يا حبيبي
بعد عني ومسك ايدي وباسها……….ابتسمت وفضلت باصة ليه وانا ساكتة
بعد خمس سنين
_بسم الله ما شاء الله يا حبيبتي الولد زي القمر
_طبعا زي القمر طالعة ل امها يا ماما
_هو انت كل ما مراتك تخلف هتقول انه شبها وزي القمر ولا اية
_قصدك اني مش زي القمر ولا اية يا فرح
_لا طبعا هو انا اقدر اقول غير كدة………..دا انا من كتر ما بحبك نفسي ابني يطلع شبهك والله
_المفروض اننا نصدق بقي مش كدة
_انتو كل ما تشوفوا بعض هتعاندوا في بعض يعني
_انا مش فاهمة انتو مالكم ومالنا اتنين صحاب وبيهزروا مع بعض انتو بتدخلوا لية انتو
_طيب خلاص اسكتوا……….ها يا ولاد هتسموه اية
بصينا لبعض و ابتسمنا وقولنا في نفس الوقت
_محمود
_قررنا نسميه علي اسم بابا
_ربنا يرجعه بالسلامة يا رب
_يا رب يا خالتو………ان شاء الله يخرج بالسلامة ويكون جمبنا قريب
_ان شاء الله يا حبيبتي………هو فين ملك يا ماما صح
_متقلقش عليها كرم اخدها ونزل يشتري ليها حاجات حلوة وهيرجعوا
_انتي هتولدي امتي يا فرح صح
_هانت يا هاجر كلها شهر واولد خلاص………..انا بجد مش مصدقة ان بعد ٣ سنين من غير خلفة ربنا هيرزقني بتوأم بعد كل دا ……….ادعولي ربنا يكملي علي خير
_ربنا يكملك علي خير يا حبيبتي يا رب
كنت باصة ليهم بفرحة……….كُنت مبسوطة اني بقيت موجودة وسط الناس اللي بتحبني بجد واللي لما بحتاجها بلاقيها وعمر ما حد فيهم فكر انه يأذيني ………..بصيت ليه وابتسمت باس راسي وحضني وبصينا انا وهو علي محمود ………..كنت مبسوطة اني قدرت اختار ل ولادي احسن اب في الدنيا و اللي عنده استعداد يعمل اي حاجة علشان يحميني انا و ولادنا واللي معندهوش اي استعداد انه يبعد عننا تحت اي ظروف
النهاية
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية جرح الحياة ) اسم الرواية