Ads by Google X

رواية قسوة عشق الفصل الثامن والعشرون 28 - بقلم ملك عبد اللطيف

الصفحة الرئيسية

 رواية قسوة عشق (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم ملك عبد اللطيف

رواية قسوة عشق الفصل الثامن والعشرون 28

البارت الثامن والعشرون 
رواية قسوة عشق 
بقلمى /ملك عبد اللطيف 
عارفة ان الكل كان مستنى عشان يعرف حياة ماتت ولالا 
تعبت اعصابكم سورى بس البارت ده هنبدأ بقا فيه الشخصيات التانية يعنىاللى فات كان فيه حياة وكنان بس لكن ده كله موجود فيه يلا استمتعو يابنات وياريت كومنتات حلوة بقاا  
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
..........جاء الصباح فى أمريكا فى الوقت التى كانت فيه مصر ليلا مع العلم ان فرق الوقت كبير جداً 

فى بيت عمة سيلين،،كارما،،
استيقظت سيلين مبكراً على غير عادتها وهى نشيطة وقررت ان تنسى احمد تماما لأنها بدأت تفكر فيه ولكنها أصرت ان تنسى اى شئ متعلق به بعد ان قال لها ان تذهب وهى اصبحت تبغضه وبشدة 
نهضت من على فراشها ودلفت إلى الحمام وتوضأت وادت فريضتها ثم ارتدت ملابسها المكونة من تيشرت ابيض قاط وعليه بنطال جينز باجى وعليه شميز بينك 
ثم قررت بداخلها ان تذهب اليوم إلى الجامعة بعد ان ارسل لها الرجل بطاقتها واوراقها التى سرقت منها فى ليلة أمس ارسلها لها الرجل فقررت ان تتفرغ تعليمها خرجت من غرفتها ونزلت من على الدرج ورأت عمتها وزوج عمتها وابنتهم يجلسون حول مائدة الطعام ويفطروا 

سيلين وهى تهبط من على الدرج
_ صباح الخير 

الجميع 
_ صباح النور 

كارما 
_ رايحة فين ياسيلين على الصبح كدة 

سيلين وهى تجلس 
_ رايحة الجامعة ياعمتو يعنى مش معقول هفضل قاعدة كدا من غير فايدة 

كارما 
_ ماشي ياحبيبتى ربنا معاكى 

زوج عمتها ويدعى''على''
_ اختك مكلمتكيش يعنى ليه 

سيلين بضيق فهيا لا تحب هذا الرجل
_ اكيد مش فاضية يااونكل وبعدين هيا هتتصل بيا ليه يعني 

على بقرف
_ لازم تتصل هيا مش اختك ولا ايه وبعدين مبعتتش فلوس ليكى ليه هوا انتو اغنية على الفاضى ولا اختك دى بخيلة اووى 

سيلين بغضب وهى تنهض 
_ بص يااونكل انا من ساعت لما جيت وانت مش طايقنى وانا عارفة ده كويس اووى بس مش هسمحلك بقا تتكلم على اختى ولو على الفلوس من بكرة هخلى اختى تبعتلى فلوس انا مش مستنياك تصرف عليا 
لتقول جملتها وتذهب من امامهم متجهه إلى الخارج بغضب 

كارما بغضب من زوجها 
_ انت ليه بتقولها كدة ياعلى عيب عليك هوا احنا يعني محتاجين فلوس 

على 
_ هوا صح مش محتاجين بس عيال اخوكى دول اغنية اكتر مننا وجايين يقعدوا عندك ياهانم يعنى ميعرفوش يشتورلهم قصر فى أمريكا ايه القرف ده 

ليقول جملته ويذهب هوا الاخر اما ريم ابنتها ذهبت بعد سيلين إلى الجامعة 

وصلت سيلين إلى جامعة كامبريدج وهى تجرى لأنها تأخرت كثيراً على المحاضرة ظلت تجرى حتى وصلت إلى المدرج ثم دلفت ببطأ خوفاً من ان يطردها الدكتور على تأخيرها هذا دلفت سيلين والدكتور كان يشرح فتسحبت ببطأ فأحس الدكتور بخطواتها 

الدكتور بغضب
_ محدش بيجى المحاضرة بعدية يأنسة اتفضلى اطلعى برة 

سيلين وهى تعطيه ظهرها 
_ ايه ده صوت الراجل ده مش غريب عليا 

لتستدير له فتصدم بشدة عندما رأت آخر شخص توقعت رؤيته مجدداً 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
......اما فى مصر وخاصة فى قصر رچدان.......
كانت تجلس نازلى فى غرفة نادية بغضب وهى لا تريد ان تذهب معها 

نازلى بتذمر
_ اوووف مش رايحة يعنى مش رايحة واعلى ما فخيله يركبه بقا 

نادية وهى ترتدى ملابسها 
_ يلاا بقا يانازلى متبقيش تافهه كدة مااصلا دى الخطة اننا نطاوعه 

نازلى بغضب
_ نطاوعه اه بس مش معناه اننا نروح بيته عشان نحضر عيد ميلاده تعرفى كنت عاوزة اضرب يزن النهاردة وهوا واقف جمبه لولا الاحراج بس اللى كنت هسببهوله 

نادية بضحك 
_ يابنتى ماهوا قالنا لو طلب منكم تخرجوه معاه وافقوا عشان ياخد عليكم يعنى لو روحنا عيد ميلاده النهاردة هيثق فينا اكتر 

نازلى بغضب 
_ مش فاهمة انا ايه الورطة اللى حطينا نفسنا فيها دى 

نادية 
_ نازلى قولنا ده عمل أنسانى هااا 

نازلى 
_ خلاص خلاص هروح البس 

لتذهب نازلى إلى غرفتها حتى تجهز نفسها لتذهب إلى عيد ميلاد عمرو صديق يزن فعندما قال لهم يزن انه سوف يقابلهم فى الجامعة قابلوه هوا وصديقه وتعرفوا على بعض ايضا  وهوا عرض عليهم ان يذهبوه للعيد ميلاد حتى يتعرفوه عليه اكثر 
نازلى بحيرة 
_ اوووف الواحد معندهوش حاجه مناسبة لعيد ميلاد زى ده دى إشارة انى مروحش حاسة ان هتحصل مصيبة 
ليقاطعها صوت طرقات على الباب فتفتح نازلى فكانت لمار 

لمار وهى تدخل 
_ ايه يابت يانازلى رايحة فين كدة 

نازلى وهى تنظر لنفسها بأستغراب 
_ كدة ايه هوا انا لابسة حاجه ملفتة ومش واخدة بالى 

لمار بضحك
_ ماهو ده اللى عاوزة اقوله ازاى هتروحى العيد ميلاد كدة اهو 

نازلى بأستغراب
_ انتى عرفتى منين 

لمار 
_ نادية حكتلى المهم تعالى معايا عشان اجهزك واديكى هدوم من عندى لأنك انتى اكيد معندكيش حاجه مناسبة صح 

نازلى 
_ انتى محسسانى انه انا اللى هقنع الواد المدمن ده انه يتعالج مش نادية 

لمار بتأفف 
_ اففف منك هوا انتى يبنتى لازم تبقى مكعبلة فى شكلك علطول كدة 

نازلى بصدمة 
_ انا مكعبلة ياحيواااااانة 

لمار وهى تشدها 
_ بصراحة اه وتعالى بقا معايا 

لتشدها ويدخلا معا لغرفة لمار 

لمار وهى تبحث عن شئ يناسبها 
_ نقى معايا كدة اكيد انتى عارفة ايه اللى مممكن يناسبك 

ظلوا يبحثوا عن شئ مناسب ترتديه فعندما كانت لمار تختار لها اشياء كثيرة كانت ترفضها نازلى لأنها لا تحب الملابس القصيرة او المفتوحة 

نازلى وهى تمسك فى يدها شئ 
_ اهو ده حلو وهيناسبنى 

لمار بأستغراب
_ يعنى مابين كل الهدوم دى هوا ده اللى عجبك 

نازلى 
_ اه على الاقل ده محترم شوية 

لمار 
_ ماشى يختى روحى البسيه كدة وريهونى عليكى

لتذهب نازلى وترتدى الفستان الذى اختارته وبعد قليل من الوقت خرجت نازلى وهى ترتدييه فكانت ترتدى دريس ازرق ذراعيه من الدانتيل الشفاف وطويل حتى القدمين وبه حزام اسود من المنتصف ومفتوح من عند الرجل قليلا   
انبهر كلا من لمار ونادية لانهم لم يرو نازلى بمثل هذا النوع من الملابس من قبل ولكنها تبدو فى غاية الجمال والانوثة 

نازلى وهى تنظر لنفسها 
_ ايه ده مفتوح من عند الرجل كدة ليه انا مستحيل انزل بيه كدة ده 

لمار بغضب
_ بس ياهبلة ايه ده اللى مفتوح من الرجل دى موضته كدة وبصراحة الفستان هياكل منك حتة تحفهه اووى عليكى 

نازلى بتذمر 
_ محسسنى انى رايحة اتجوز 

لمار 
_ تعالى بقا احطلك ميكب 

نازلى بغضب
_ ميكب ايه ده اللي احطه انتى اتهبلتى هوا كدة كفاية يلا يانادية انجزى 

نادية وهى تنظر لنفسها فى المرأة 
_ طب انا كدة تمام ولا اغير هدومى دى 

لمار 
_ لا يانادية انتى كدة موزة سيبك من الحماارة دى 

نازلى وهى تشد نادية 
_ يلا يابت احسن ارتكب جريمة هناااا 
ليخرجا هما الاثنان متجهين نحو الحفلة التى دعاهم إليها عمرو 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وصلنا أخيراً إلى بطلتنا التى ظننا جميعاً انها من الممكن ان تكون ماتت 
.................................................
كان يجلس فى ممرات المستشفى وهوا يبكى ولأول مرة يشعر بالخوف والعجز لهذه الدرجة كان خائف ان يصيبها اى مكروه فهوا انقذها فى أخر لحظة عندما كانت تحاول الانتحار 

...... فلااش باك...... 
حياة وهى تغرق وتسقط فى قاع البحر 
_ كنااااااااااااااااااااااااااااااااااااااان 
ثم تسقط ويغمى عليها 

اما كنان فأخذ قلبه يخفق وبشدة عندما احس بصوتها وهى تناديه من بعيد فعلم انها فعلت شئ فى نفسها دخل كنان البحر يبحث عنها بسرعة لان الصوت صادر من هناك ظل يسبح ويسبح وينادى عليها وهو يبكى لانه تأكد انها أذت نفسها عندما كان يبحث لمح سلسلة تطفو فوق الماء فعلم انها لحياة لان هذه السلسلة لا تخلعها حياة من رقبتها أبداً ولكن الان السلسلة تطفو فوق الماء 

كنان وهو يسبح 
_ يارب متأكدليش اللى فى بالى وتطلع ماذتش نفسها يارب احميها 

ليغطس كنان فى قاع الماء لعلها تكون موجوده  او غرقت فعندما نزل لمحها من بعيد فظل يسبح ويسبح حتى امسك بيدها واخرجها من البحر ووضعها على الرمال 

كنان وهو يحاول ان يوقظها 
_ حياة قومى حياااة..... بالله عليكي ردى عليا  ... ليه عملتى فى نفسك كدة 

ليضغط على بطنها حتى تخرج الماء من فمها ولكن لا فائدة فاقترب من صدرها حتى يسمع دقات قلبها ولكنها كانت منخفضة جداً فصدم كنان لانها تكاد تموت ويقف قلبها عن النبض  
حملها بسرعة على يديه وهو يتجهه نحو سيارته ثم وضعها بالمقعد الذى بجانبه واخذ يقود باقصى سرعة نحو اى مستشفى قريبة 
وبعد قليل من الوقت وصل كنان للمشفى وحملها واخذ يجرى فى ممرات المستشفى وهو يحملها ووضعها على الترولى واخذوها الممرضات حتى يروا ما هوا وضعها 

......بااك.....
كنان وهو يبكى ويدعو ربه 
_ يارب انقذها يارب والنبى انا الغلطان فى الموضوع ده انا السبب فاللى هيا فيه لو مكنتش وافقت على اللى قاله بابا مكنش حصل كل ده بس انا مكنتش اعرف انى بحبها كدة يااارب احميها والنبى انا مقدرش اعيش من غيرها ياارب 

راى فجأة جميع من فى المستشفى يجرى فى الممرات بسرعة فقلق كنان ان يكون هذا بسبب حياة 

كنان وهو يوقف إحدى الممرضات 
_ لو سمحتى المريضة اللى كنت لسة جايبها من شوية فاقت ولا اى اخبارها 

الممرضة 
_ هوا انت تقربلها 

كنان 
_ اه اه بس طمنينى والنبى هيا كويسة 

الممرضة 
_ للأسف يااستاذ المدام نبض قلبها ضعيف جداً واحنا دلوقتى بنديلها كهربة يمكن يرجع نبضها تانى ادعيلها 

كنان ببكاء 
_ ياااااااااااااررررربببببب 
ظل يبكى وهو يلوم نفسه ثم وقف امام الغرفة التى توجد بها حياة وهو ينظر من الزجاج ببكاء عليها لانهم مازالوا يعطونها الكهربا حتى تفيق 
ظلت هكذا لدقائق ثم توقف قلبها عن النبض فجأة فيأس الدكاترة وخرجوا من الغرفة وقالوا 
_ للأسف يااستاذ مقدرناش ننقذها البقاء لله 

كنان بهيستيرية 
_ بطلوا عبط البقاء لله فى مين انتو هتهزروا حياة مستحيل تسيبنى ابعدو كدة 
قام بدفعهم بغضب ودخل الغرفة التى توجد بها فنظر لها بصدمة وهى نائمة كالجسة الهامدة 
تقدم نحوها ببطأ ودقات قلبه تعلو بشدة ثم جلس على الأرض وامسك بيدها وهو يبكى ويكاد قلبه يخرج من مكانه من كثرة رجفته 

كنان وهو يمسك يدها 
_ حياة قومى....قومى بقا انجزى انا عارف انك بتهزرى صح مش كنتى قيلالى قبل كدة أنك هترديلى اللى عملته فيكى شكلك بتمثلى زى اما انا عملت بصى اتعادلنا خلاص بس قومى والنبى سمعينى صوتك زعقى تانى زى الاول اضربيني لو عاوزة بس والنبى اصحى 
ليقول جملته وقلبه يرتجف وجسده كله تجمد من صدمته فأخذ يحركها حتى تستيقظ ولكن لا استجابة 
كنان ببكاء وهو يحضنها 
_ حياااة انا بحبك قومى والنبى عشان تسامحينى على اللى كنت هعمله فيكى والنبى قوومى انا مش هقدر اعيش من غيرك انا بحبك اوعدك لو قومتى مش هزعلك ولا هغلس عليكى بس قووومى 
حيااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااة 
ليقول جملته وهو يصرخ بشدة ويبكى فيدخل الأطباء على صوته ويحاوله ان يبعدوه ولكنه ظل يعانقها ويحركها حتى تستيقظ 

وفى هذا الوقت نفسه كانت حياة تحلم بشئ اثناء نومها هكذا 
كانت تحلم بأنها فى مكان مظلم ليس به اى شئ سوى السحاب من حولها ولكنها كانت تحب هذا المكان وكانت سعيدة فأخذت تمشى لتتجه نحوه ولكن اوقفها يد شخص ما 
حياة وهى تستدير 
_ كنان انت ايه اللى جابك هنا 

كنان ببكاء وهو يمسك يدها 
_ متمشيش ياحياة وتسيبينى 

حياة 
_ مش هينفع ياكنان ده قدر ومكتوب انى اموت اصلا هعيش عشان مين 

كنان 
_ عشان مين....؟! عشااااااانى ياحيااة انا مقدرش اعيش من غيرك ولا حتى اتنفس من غير وجودك انا بحبك 

حياة بصدمة 
_ ايه بتحبنى....؟  بس انا مش بعرف احب ياكنان طول عمرى وحيدة وقاسية ويوم ماحبيت اتجرحت وانا مش هقدر اعيش نفس المصير تانى 

كنان وهو يشدها 
_ مش هتعيشيه صدقينى انا عمرى ماهتخلى عنك ابداً ومش هسمحلك مهما حصل تبعدى عنى لأنك مجبورة تفضلى جمبى غظبن عنك لأنى بعشقك 

ليشدها كنان من منتصف السحاب ويسحبها معه إلى مكان ملئ بالاشجار 

وفى نفس الوقت كان كنان مازال يبكى ويصرخ وهو يعانقها وفجأة رجعت نبضات قلبها مرة أخرى 
نظر كنان لجهاز القلب امامه بصدمة 
الطبيب بصدمة 
_ دى معجزة المريضة رجعتلها نبضات قلبها بسرعة طلعوه برة خلينا نشوف شغلنا 

ليقوموا بأخراج كنان الذى مازالت صدمته تسيطر عليه ولكنه افاق من صدمته وعلم انها عادت للحياة 

كنان بسعادة  ودموعه تنزل على وجهيه 
_ الحمدلله يارب احمدك واشكرك يارب 
ليتجهه بسرعة نحو المسجد ليقوم بالصلاة ليشكر ربه على هذه المعجزة التى اعادت حبيبته للحياة مرة اخرى

اما على الناحية الاخرى فى الحفلة..........
خرج جميع من فى الحفل وهم مصدومين مما رأوه 
اما باسل فقام بأبلاغ الشرطة ليقبضو على حسام بتهمة التعدى على خصوصيات الناس وانه قام بفضح حياة بهذه الطريقة السيئة 
بعد ذلك قام باسل بالاتصال على كنان حتى يعرف ان عثر على حياة ام لا 

على الهاتف 
باسل 
_ الو ياكنان لقيت حياة 

كنان بضعف من كثرة البكاء 
_ متخافش ياباسل حياة كويسة 

باسل 
_ ماال صوتك يبنى طب انتو فين 

كنان 
_ احنا فى مستشفى اللى جمب الاوتيل تعالى 

باسل 
_ ايه اللى وداكوا المستشفى مش قولت كويسة؟

كنان 
_ اه ياباسل تعالى انت بس وهحكيلك يلا سلام 

ليغلق معه المكالمة ويتجه نحو المستشفى ويأخذ معه ليلى بعد ان اصرت ان تذهب معه لترى حياة وتطمئن عليها 

وبعد قليل من الوقت وصلا كلا من باسل وليلى ودخلا للممر ورأوه كنان يجلس من بعيد 

باسل وهو يتجه نحو كنان 
_ فيه ايه ياكنان وليه جبتنى هنا حياة كويسة صح 

كنان بدموع ووهن 
_ مش عارف ياباسل مش عارف 

باسل بغضب
_ يعنى ايييييه مش عااااارف فييين حياااااة 

كنان ببكاء 
_ حياة من شوية كانت مابين الحياة والموت وكان قلبها هيقف بس الحمدلله ربنا رجعهالنا ومن ساعتها معرفش حاجه عنها الدكاترة كل ده جوه معاها 

ليلى ببكاء 
_ انشاء الله ربنا معاها اشفيهااا ياارب 

وبعد مرور ساعة مرت على الجميع بأصعب مافيها فكان كنان سيقف قلبه من الخوف والقلق عليها وكان يتمنى ان يكون هوا محلها ولكن لا تعانى هيا هكذا هوا ادرك قيمتها عندما احس بفقدانها وفهم معنى الحب فى لحظة خوفه عليها فهذا الشعور لا يأتى هكذا مثل اى شئ يجب ان يعانى الانسان ليحصل عليه فعندما نحب شخصا ما سوف نشعر اننا نريده بجانبنا دائما او نريد ان يقف العالم بأكمله ولا يكون به اى شخص سوانا نحن واحبابنا وهذا مااحس به كنان ادرك معنى الحب على يد هذه القاسية التى سحرته بجمالها وطفولتها وطيبة قلبها وأيضاً غضبها 

قطع تفكيره صوت الطبيب 
_ انتو اهل المريضة اللى جوه 

باسل وكنان 
_ اه.... هى كويسة....؟!

الطبيب بحزن 
_ هيا الحمدلله نبضات قلبها رجعت وبتتنفس بشكل كويس بس هيا الظاهر كدة عندها مرض غريب حبة 

كنان بأستغراب 
_ مرض ايه ده وضح لو سمحت...!! 

الطبيب 
_ هيا بتعانى من مرض غريب انها لما بتزعل او بتضايق بتخش فى غيبوبة ومبتبقاش عاوزة تقوم منها غير بإرادتها 

كنان 
_ يعنى ايه ممكن متصحاش خالص 

الطبيب 
_ لا جايز تصحى او ممكن متصحاش ده بإرادتها بس الظاهر انها مش عاوزة تعيش اصلا فمقدمناش حل غير اننا ندعيلها وتحاولوا برضو تكلموها يمكن تصحى لأن اللى بيبقا فى غيبوبة بيسمع زى البنى أدم العادى ويمكن لما حد هيا بتحبه تحس بوجوده تصحى 

قال جملته ومشى الطبيب 

كنان فى سره 
_ كل ده بسببى يارب خدنى انا وسيبها هيااا يااارب 

باسل بدموع 
_ الدكتور معااه حق حياة دخلت فى الغبيوبة دى قبل كدة مش اول مرة 

كنان 
_ ازاى يعنى بيجيلها الموضوع ده كتير بقا 

باسل 
_ لا مجالهاش غير مرة ودى التانية جالها ساعة موت امها وساعتها فاقت لما سمعت صوت اخواتها حواليها 

كنان 
_ يعنى فيه امل تصحى وتبقا كويسة صح 

باسل 
_ والله ماعارف ياكنان اكيد فيه امل قول ياارب 

كنان بدموع وهو يضع يده على رأسه بتعب 
_ ياااااااااااااااااااااااااااااارب 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
خلص البارت يارب يكون عجبكم ويترى حياة هتصحى ولا لا ولو صحت ازااى هتواجه اللى مستنيهاا هنعرف البارت الجاى بإذن الله انتظروناا.....

  •تابع الفصل التالي "رواية قسوة عشق" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent