Ads by Google X

رواية شمس الصعيد الفصل الثامن والعشرون 28 - بقلم سهيلة كامل

الصفحة الرئيسية

 رواية شمس الصعيد (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم سهيلة كامل

رواية شمس الصعيد الفصل الثامن والعشرون 28



فى الداخل

🌞🌞🌞🌞

حامد بذهول : هي مين ديه
زين : يستحيل تكون شمس اختي
وهدان بقلق : ربنا يستر من اللي جاي
قصي : تقصد ايه جدي
حاتم : و ايه اللي حضرتك خايف منه
وهدان بقلق : و لا حاجة و لا حاجة
 من الكلام و القلق

ملك : يعني هنعمل ايه دلوقتي
مي : الله و اعلم ربنا يحميكي يا شمس

غادر قصي الفيلا و صعد وهدان و خلفة زوجتة إلى غرفتهم

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

في غرفة وهدان

🌞🌞🌞🌞🌞

شمس الكبيرة بخوف : معقولة يكون اللي فى بالي
وهدان برعب : للأسف ممكن
شمس الكبيرة برعب : هنعمل ايه اللي كنا خايفين منه حصل
وهدان بخوف : انا خلتها قوية و شديدة علشان لحظة ذي ديه
شمس الكبيرة بدموع : يا حرقة قلبي عليكي يا بتي هضيعي مننا
وهدان : وطي صوتك يا حجة
شمس الكبيرة بدموع : حاضر حاضر بس بتي
وهدان : ربك كريم و عمره مهيضيع البت مننا

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

عند شمس

🌞🌞🌞🌞

وصلت شمس الي منزل ماجد و نزلت و توجهت الى الباب و خبطت و فتحت بنتى و بتسمت لها و دخلو لجوا

جلست شمس كالمعتاد بقوتها و عظمته و فخرها بحالها

شمس : انت عاوز ايه مني
ماجد : و لا حاجة
شمس بابتسامة مهلكة : حتى المق*برة العظيمة مش عاوز افتحها ليك
ابنتة بذهول : انتى بتقولي ايه و عرفتي الحاجات ديه منين
شمس بعظمة : انا شمس المنشاوي محدش يسألني اذاي و ليه واعتقد انه خلاص وقت الفتح قرب و لازم تنفتح صح
ماجد : صح انتي عرفتي الحاجات ديه اذاي
شمس بعظمة : مش ده السؤال الصح
ابنتة : امال ايه السؤال الصح
شمس بابتسامة شر : المقابل و الكل يخرج مستفيد
ماجد : تقصد ايه
شمس برفع حاجب : اللي وصلك بالظبط
ماجد : عوزة كام
شمس بابتسامة شر : شوف انت

ماجد : ربع الحاجة اللي هتخرج
شمس برفع حاجب : ليه هو حد قالك اني بشحت منك
ابنتة : احمدي ربنا انك هتاخدي
شمس بسخرية : يا روحي هو محدش عرفك أن انا الوحيدة إللى هقدر افتح الم*قبرة
ماجد : عوزة كام شمس
شمس بعظمة : النص يعني تتقسم بينا
ابنتة بغضب : لااااااا انتي مجنونة
شمس ببرود : يبقي مش هفتحها
ابنتة : هتفتحيها غصب عنك و مش هتخدي اي حاجة
شمس بسخرية : هو انتى فاكرة شغل العفاريت و الهبل اللي انتى و ابوكي بتعملوه و اكل معايا فوقي يا عسل انا شمس المنشاوي مفتاح المقب*رة اذكان من فترة انفتحت مق*برة ساحر و مقدرش يعملي حاجة بقوتة انتى يا بنت امبارح هتقدري ده حتى يبقي عيب فى حقي
ابنتة : لا اقدر اخليكي تركعي تحت رجلي
شمس بضحكة رنانة : انتي يا عيلة
ابنتة : تحبي تشوفي
شمس بخبث : أحب اوي بس لكل فعل رد فعل
ابنتة : هتشوفي

اخذت ابنتة ماجد فى اطلاق الطلاسم على شمس و لكن شمس لم تتأثر و كانت تجلس كالجبل الشامخ

ماجد بذهول : اذاي ده حصل
شمس بغضب و عيون كالجحيم : علشان انا الشمس اللي محدش يقدر يقف قدمها و يرفع عينه فيها وبعد عمله بنتك ديه هاخد 60 % من المقبرة و كلمة زيادة محدش فيكم هيشوف ضيها طول ما انتم عايشين
ماجد : موافق
ابنتة : بس يا بابا
ماجد بحده : اخرسي بقي
شمس : هنفتح الم*قبرة امتي
ماجد : لازم تتفتح النهاردة
شمس : تمام يالا بينا

حمل ماجد شنطته و خرج وخلفة شمس و ابنته و توجهو إلى مكان الم*قبرة

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

في المقبرة

🌞🌞🌞🌞

وصلت السيارة و نزل منها الثلاثة و كان الموقع فى منطقة سقارة

ماجد : انتى هتنامي هنا و انا هجهز كل حاجة
شمس : مش لازم على فكرة الحوارات ديه انا عارفة انك لازم تضحي بيا علشان دمي الطاهر

امسكت شمس سكينة و جرحت اديها و نزلت الدم فى المكان المطلوب
 بالحي الذي لا يموت و امسكت القلادة

في لحظة واحدة كانت الأرض تنهز بشدة و تتساقط الاشياء على الأرض و ظهر حراس المقبرة الملكية

الحارس بغضب : انتم سوفو تمت*ون الآن
ماجد : ايها الحارس امرك برفع اللعنة فنحن قد قدمنا لك ما ترغب
الحارس بغضب أشد : من انت حتى تأمر حراس الملكة
ماجد : انا من قدم تلك الدماء الطاهرة النقية
الحارس بغضب : و من تكون صاحبة تلك الدماء
ابنة ماجد : هي ديه

نظر الحراس على شمس التي تجلس ببرود من الخارج و لكن بداخلها تموت فهي تعلم بأن نهايتها

الحارس بغضب : من انتي ايها المرأة
شمس بهدوء : هؤلاء الأشخاص من نهش القبور و هم من أجبروني على المجي إلى هنا
ماجد : انتى بتقولي ايه تلك الفتاة هى صديقة الساحر الأعظم
الحارس بغضب أشد : من انتي
الحارس الآخر : لن يخرج احد منك على قيد الحياه

أصبح المكان ساحة حرب فقد قام الحراس بقتل ماجد و ابنتة بأبشع موتة و توجهو إلى شمس

و لكن وجدت من يبعدها عنهم و يقف امامهم فعاد الحرس بسرعة إلى المقب*رة و تم إغلاقها

الشخص : مليكتي مليكتي
شمس بدموع : ابعد عني انت عاوز ايه مني
الشخص : لا تخافي مليكتي فانا معكي لا أريد اذيتك
شمس بدموع : ارجوك اتركني
الشخص : مليكتي انا معكي منذو صغرك و احميكي من اي شر
شمس بدموع و غضب : انت مين
الشخص : اسالي جدك
شمس بغضب : انا بسالك انت
الشخص : انا مارد القلادة
الشخص : انا مارد القلادة
شمس : و لو القلادة اختفت انت هتختفي
المارد : ايوه لااااااا
شمس بغضب : انا هخرج دلوقتي من هنا و لو فى يوم شفتك أو حتى حسيت بيك صدقني هولع فيك
الشخص : مليكتي اهدي
شمس بغضب أعمي : عارف لو قربت تاني و رحمه امي لموت نفسي و انت عارف انى مجنونة

غادرت شمس و وجدت الشرطة امامها و معهم هاري فنظرت لهم بغضب و غادرت و جري هاري و راها

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

في فيلا SH . Z . H
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

وصلت شمس الي الفيلا و دخلت ارتمت على اول كرسي امامها و غمضت عيونها

شاهدت ملك دخول شمس فاسرعت و اخبرت الكل

جلس الجميع أمام شمس ففتحت عيونها و نظرت للجميع

شمس الصغيرة بجدية : جدي عوزاك فوق

قامت شمس الصغيرة وصعدت الي غرفتها و لكن وقف امامها والدها و نظر لها

شمس الصغيرة بتنهيدة : عارفة انك زعلان بس غصب عني كان لازم اعمل كده علشان احافظ عليكم
حامد : من ايه
شمس الصغيرة : نفسي مرة واحدة تثق فيا بجد و تعرف انى على أتم استعداد لحرق الاخضر و اليابس علشان احافظ عليكم و على قوة العيلة عارف النهاردة لأول مرة فى حياتها أتمني لو امي كانت عايشة لانى بجد محتجاها محتاجة حضنها
حامد : انا موجود يا بتي
شمس الصغيرة بابتسامة مكسورة : للأسف الشديد انت عمرك موثقت فيا بعد اذنك

صعدت شمس إلى الأعلي واخذت دش بارد لعله يريح أعصابها و تؤضات و خرجت تصلي و اخذت تبكي بين أيدي الرحمن لعله يهدئ من حياتها و تعود كما السابق و انتهت صلاتها و جلست فى البلكونة و طلبت من الخدم قهوة

دخل وهدان و هو إلى جناح شمس الصغيرة و هو يعلم جيدا انه جاء موعد الاعتراف و أنها لن تردي بغير الحقيقة مهما حدث

جلس وهدان امام شمس الصغيرة و لحظات و دخلت نرمين بالقهوة و وضعتها و خرجت بهدوء

شمس الصغيرة بجدية : سمعاك و عاوزة افهم
وهدان : تفهمي ايه يا قلبي
شمس الصغيرة بجدية : انا شمس المنشاوي جدي تربية ايدك و دماغك ايه اللي حصل زمان و مين الشخص ده
وهدان بتنهيدة : حاضر شمس هحكي كل حاجة زمان جدك و جدي المنشاوي الكبير لقي مقب*رة أثرية و عرف يفتحها و للاسف كانت مقبرة ملكية و ليه الكتير من السحرة و طلب منه علشان يقدر ياخد المق*برة انه يسلم بنت عذراء ليه من بناته و بسن معين و هو وافق علشان كده كان بيامر ان اي بنت تتجوز تحت السن المحدد علشان محدش يقدر يلمس اي بنت لغاية امك اللي رفضت تتجوز فى السن المعين و الحمد لله محصلش حاجة فيها و قالنا خلاص اللعنة اترفعت او سبونا بس لما رحتى يوم المقبرة و للأسف كانت ملك احدي السحرة الكبار بالرغم انه مش هو اللي فرض الامر بس اكيد عرف لان القلادة ملكه و انتى بقيتي ملكة و المصيبة دلوقتي انك لازم تنفيذ الوعد
شمس الصغيرة بغضب : و انا مش ملك حد غير قصي و هو الراجل الوحيد اللي هيلمس جسمي و يملك شرفي
وهدان : طب اذاي يا بنتي
شمس الصغيرة : ديه بتاعتي انا

تركت شمس جدها و نزلت الي الأسفل و جدت العائلة متجمعة

شمس الصغيرة بجدية : قصي انت لسه عاوز تجوزني
قصي : طبعا عاوز من شهر فات
شمس الصغيرة بجدية : نرمين اتصلي على ياسمين و خليها تجهز كل حاجة علشان فرحي بعد شهر من النهاردة
قصي بفرحة : بتتكلمي بجد شمس
شمس بابتسامة : اه قصي جهز كل حاجة و انتم شباب جهزو كل حاجة علشان هيبقي في فرحين واحد فى الصعيد و التاني هنا
حامد بسعادة : على بركة الله
شمس الصغيرة : فاضل شهر عين و كل الشغل اللي عليك يخلص علشان عوزة اسافر بعد الفرح
قصي بفرحة : نجمتي تامر و انا انفذ
شمس : قصي عوزة اخرج ممكن
قصي بحنان : تامري يا نجمتي اطلعي اجهزي

صعدت شمس إلى جناحها و بدلت ملابسها و لبست فستان باللون الاسود لمنتصف الفخد و عليها جاكت باللون الأبيض و رفعت شعرها للاعلي و خلعت القلادة و وضعتها في الشنطة و نزلت

شمس بابتسامة : انا جاهزة يالا قصي
قصي بابتسامة : يالا يا قلبي

خرجت شمس مع قصي و طلبت منه التوقف عند النيل و نزلت وقفت أمامه و أخرجت القلادة و وقفت
شمس : لو رميتك هنا ممكن حد يلاقيها و يتاذي
قصي : قدام خايفة يبقي لازم تندفن للأبد
شمس : اذاي قصي
قصي : ايه المكان الوحيد اللي محدش يقدر يفتحوا من غير اذن كبيرة الصعيد
شمس باستغراب : م*قابر العيلة
قصي بحنان : توتوتوتوتوتو فى حضن نجمة المنشاوي نفسها
شمس باستغراب : انت عوزني افتح قبر امي
قصي بحنان : لأنه الق*بر الوحيد اللي محدش يقدر يفتحوا أو اختاري اي مكان غيرة
شمس بابتسامة : انا عرفت هعمل ايه

قامت شمس بوضع القلادة داخل الشنطة و ركبت مرة اخري و توجهو الى احدي المطاعم

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

بعد مرور اسبوع

كان الجميع يباشرون أعمالهم لإنهاء أكبر قدر عالي من العمل حتي تستطيع شمس و قصي السفر للخارج لقضاء شهر العسل

زين : شمس حبيبتي هتبدي في مشروع المول دلوقتي و لا لما ترجعي بالسلامة
شمس : لا حبيبي لما ارجع علشان عوزاه على أحدث تراث
حاتم : تحبي نعمل دعاية للمول
شمس : ايوه طبعا و عوزة أكبر حملة دعاية
نرمين : اسم المول ايه
شمس بابتسامة : طبعا نفس شعار شركتنا
ملك : بس ده حلمك انتي و لازم يبقي على اسم من اختيارك
شمس بابتسامة : كلنا واحد يا ملك انا شمس SH بردو
زين : خلاص يبقي اسم المول الشمس تمام
حاتم : لا طبعا اسم المول كوين SH . Z . H
شمس باستغراب : ليه كوين
حاتم : علشان انتي ملكة الصعيد و العيلة
نرمين : صح حاتو بيتكلم صح الصح
حاتم بغزل : قلب حاتو انت يا عسل

دخل قصي الى مكتب شمس و نظر لها بغيظ و توجه إليها و سحبها خلفة

شمس : قصي براحة فى ايه
قصي بغيظ : في أن الهانم الفرح بعد ٣ اسابيع و لسه قاعدة مورهاش لبس و لا فستان و لا حاجات مشخلعة حتي
شمس بصدمة : يا لهوى هو انت من النوع ده عاوز قلة ادب و سفالة
قصي بغمزة : و أكتر من كده يا وحش الكون
شمس بدلع : حبيبي يا خديوي
قصي بعشق : يالا يا نجمتي و رانا حاجات كتير
شمس : لحظة واحدة بس اجيب حاجتي
ملك : اتفضل يا وحش الكون

ضحكت شمس و مسكت ايد قصي و غادرو

فى احدي مولات

دخلت شمس و هي بين أحضان قصي و هي سعيدة و فرحانة بكل تلك الأحاسيس و المشاعر الجديدة التى يغمرها بها قصي

قصي بعشق : تعالي نفطر الاول علشان همو*ت من الجوع
شمس بابتسامة : يالا قصيي

توجهو إلى احدي المطاعم و طلبت سندوتشات سريعة و مشيو ياكلو بسعادة و لا يهتمو بكلام الناس و لا نظراتهم

قصي : تعالي نجيب شوية هدوم
شمس : اشطا بس على حسابي
قصي : لا طبعا انا راجل و مينفعش تدفعي و انا واقف
شمس برفع حاجب : اسمع بقي يا عم العسل انا  بنفذ كلامي من غير مشاكل اشطا
قصي : شمس علشان خاطري مينفعش بجد كمان الهدوم اللي هتجبيها هتلبسيها ليا انا مش لحد تاني فعلشان خاطري خليهم عليا
شمس بدلع : ماشي يا خديوي

دخلو إلى المحل واخذ قصي يختار ملابسها بعناية فائقة و ألوان جذابة و مختلفة تليق بتلك الحورية

شمس بكسوف : قصي كفاية سفالة و قلة ادب
قصي : مالك بس يا قلبي
شمس : قصي بالله عليك كفاية مينفعش كده انا لو كنت شفت المحل و الله مكنت دخلته
قصي بابتسامة : ياختي حلوة انتى مكسوفة يا وحش الكون
شمس بذهول : هو انت فاكر اني هلبس الحاجات ديه تبقي غلطان انا عمري مهلبس الحاجة ديه
قصي بصدمة : يعني ايه
شمس بجدية : يعني انا شمس المنشاوي و عمري مهلبس السفالة ديه ابدا

خرجت شمس بقوة و عظمة و تركت قصي خلفها فتوجه الحرس و حملو الشنط و هم يضحكون على منظر قصي الذي اسرع خلفها

قصي بصدمة : يالهوي طيب الفلوس اللي دفعتها هعمل بيها ايه
شمس بابتسامة : و انا مالي يا لمبي
قصي : خلاص اتجوز واحدة تدلعني و تشخلعني
شمس بردح و صوت عالي : نعم يا روح ام*ك تجوز عليا ليه يا عمرو كنت ناقصة ايد و لا رجل و لا منفعش ابقي ست
قصي : اهدي يا شمس فى ايه
شمس بردح : يا خاين يا غشاش
قصي : يا مصبتي انا عملت ايه دلوقتي
شمس : عاوز تتجوزي عليا
قصي : مش لما اجوزك انتى الاول ديه عيشة تقصر العمر
شمس : انا عشتي تقصر العمر خلاص طلقني حالا
قصي : كل ده علشان جبت شوية قمصان نوم انا ابن 60 كل*ب عارفة انا هوزعهم على الناس

بسرعة شاورت شمس للحرس فغادرو المول وهم يضحكو عليهم

شمس بدلع : مالك يا خديوي
قصي بعشق : بعشقك يا نجمتي بعشق كل حاجة فيكي
شمس بابتسامة : طيب يالا بقي نكمل باقي الحاجات
قصي بابتسامة : يالا يا مجنونة بس بردو هتلبسي الحاجات أيها و غمزلها
شمس بكسوف : لا مش هلبسهم و هتشوف
قصي : و الله يا نجمتي من أول ليلة هتلبسيهم و بمزاجك كمان
شمس : صحيح هو احنا مش هنجيب فستان الفرح
قصي : اوبس نسيت معاد المصممة يالا بسرعة

امسك قصي ايد شمس و غادرو المول و توجهو إلى احدي الشركات الفاخمة
إلى احدي الشركات الفاخمة

في شركة ملكة النار

وصل قصي إلى شركة ملكة النار و دخلو

شمس : قصي احنا بنعمل ايه هنا
قصي بابتسامة : هتجيب فستانك يا نجمتي
شمس : بس هنا اشمعنا يعني
قصي : علشان مينفعش نجمة قلبي تلبس اي حاجة لازم تلبس افخم حاجة و اجمل حاجة يالا

توجه قصي  بصحبتة شمس

قصي بجدية : من فضلك عندنا معاد مع مدام سبرين
السكرتير : اهلا و سهلا قصي بيه اتفضل استريح هدي خبر للهانم

دخل السكرتير و بعد فترة خرج و سمح لقصي و شمس بالدخول

سبرين بابتسامة : اهلا و سهلا قصي بيه
قصي بابتسامة : اهلا بيكي أحب اعرف
سبرين : مين ميعرفش شمس المنشاوي منورة شركتي
شمس بابتسامة : اهلا بيكي
سبرين : تحبو تشربو ايه
قصي : شكرا بس احنا كنا محتاجين فستان فرح لشمس
سبرين : حاجة معينة
شمس بابتسامة : لا عادي
قصي : اسكتي انتى بصي مدام سبرين انا عاوز الفستان يكون ضخم و روعة و جميل و مش مهم التكلفة عاوز اكون معاكي خطوة بخطوة فى كل حاجة
سبرين بابتسامة : شكلك بتحبها
قصي بعشق : توتوتوتوتوتو  بعشقها
سبرين : ربنا يخليكم لبعض تمام احنا هناخد المقاسات
شمس : بس انا عوزة اشوفه
قصي : لا طبعا انتى هتشفيه يوم الفرح و بس كمان انتى كلها كام يوم و هتسفري الصعيد فانا هقوم بالواجب
سبرين : هو الفرح فى الصعيد
قصي : لا طبعا الفرح هنا هناك هيبقي الحنة و بس
سبرين : تمام يالا ناخد المقاسات

اخذت سبرين مقاسات شمس و تم الاتفاق مع قصي على كل شي و غادو

مر الوقت سريعا و كان الجميع مشغول بين العمل و تجهيز الفرح و فرش جناح جديد لقصي و شمس فى فيلا المنياوي

سافرت شمس و زين إلى ألمانيا و احضرو معهم مجموعة من الكاميرات و نظام مراقبة على اعلي مستوي من شركة G . K . W

طلبت شمس الكبيرة من حفيدتها المجي إلى الصعيد فجهزت حالها و غادرت تحت حراسه رجالها

في الصعيد

وصلت شمس الي القصر فى الليل و كان الجميع فى ثبات فصعدت إلى غرفتها و بدلت ملابسها و توجهت إلى غرفة أبوها و نامت بين أحضانة ففتح عيونة وجدها صغيرتة فضمها لحضنة بشدة و قبل رأسها بكل حنان و نامو

فى الصباح علم الجميع بوصول شمس الصغيرة و أمر وهدان احدي الخدم بالصعود لها فصعدت و نزلت و اخبرته بان الكبيرة ليست بغرفتها فسأل الحرس و لكن اخبروه بأنها لم تخرج من القصر و هى بالداخل

وهدان بغضب : يعني هتكون فين الارض اتشقت و بلعتها
شمس الكبيرة : انا عوزة بتي هتوها
وهدان بغضب : اهدي يا حجة هتكون راحت فين يعني

نزل حامد و هو مبتسم و جلس أمامهم

حامد بابتسامة : صباح الخير
شمس الكبيرة بغضب : انت نازل فرحان و بتك محدش لقيها فى القصر كله
حامد بضحكة : علشان كانت فى حضني طول الليل و لسه رايحة اوضتها تتسبح و تلبس و هتنزل على طول
وهدان بغيرة : و هي ليه تنام معاك
حامد بغيظ : بنتى و قلبي
وهدان بعصبية : لا ديه بنتى انا و قلبي انا
شمس الصغيرة بابتسامة : و انت حبيبي يا وهودي
شمس الكبيرة بغيظ : اتلمي يا بت
وهدان و هو يضمها لحضنة : آخر مرة تعمليها النوم فى حضني انا و بس
شمس الصغيرة بضحكة رنانة : انا كلها اسبوع و هنام فى حضن راجل تاني خالص
وهدان بتملك : احنا استعجلنا  اوي فى الجوازة ديه لازم ناجل شوية
حامد : صح يا عمي ناجل سنة اتنين أو حتى عشرة
شمس الكبيرة بصدمة : انتم اتجننتم خلاص
شمس الصغيرة بابتسامة : طيب مع نفسكم انا هخرج برعد شوية

تركتهم شمس الصغيرة و غادرت القصر و اخذت الفرسة و نطلقت إلى الأرض

مر الوقت و عادت شمس الصغيرة من الخارج و وجدت الجميع في انتظارها على الفطار فجلست على الكرسي الخاص بها و تناولت الفطار وسط عائلتها و لم تغيب عن نظرات سمر لها و لكن لم تهتم

عند المجهول

المجهول : فرحانة و عمله فرح و مبسوطة و كل حاجة على مزاجك بس خلاص انا سايبك بقالي فترة كبيرة حتي سمر الغبية معرفتش تريحني من شمس الكبيرة بس خلاص لازم شمس المنشاوي تم*وت و لااااااااااا تنفضح فضيحة جامدة بس ده صعب شمس الحرس حوليها فى كل مكان لازم اتصرف انا زهقت من طول الانتظار من شمس الكبيرة لبنتها نجمة لحفيدتها المل*عونة شمس لازم انهي العيلة ديه كلها لازم الفرح يتقلب حزن و دمار مش لازم شمس تفرح لازم الدموع تصاحبها

توجه المجهول الي احدي الغرف و وقف امام مجموعة صور تحمل جميع العائلة و اقسم على الانتقام منهم

مر الوقت سريعا و اصبح الفرح على مشارف الوصول و كان فاضل فقط بضعه أيام

كان العمل فى الصعيد على قدم و ساق و لما لا و هو فرح و زفاف كبيرة الصعيد

جاء الشباب الي الصعيد و عائلة قصي معهم

أمرت شمس بتجهيز ١٠ بنات على نفقتها الشخصية للزواج

تم نصب الفرح فى البلد للاحتفال لجنة الكبيرة و كان قصر المنشاوي على أتم استعداد

في غرفة شمس الصغيرة

كانت شمس تنام بأمان و راحة و لكن شعرت بأحد يقتحم عليها الغرفة و يفتح الستائر حتى يسمح لضوء الشمس بالدخول

شمس الكبيرة : يالا يا حبيبتي اصحي بقي
شمس الصغيرة : في ايه يا تيتة بتصحيني ليه
شمس الكبيرة : يالا اصحي و رانا حاجات كتير لازم تجهز
شمس الصغيرة : يا حبيبتي النهاردة الحنة و لسه الفرح بعد بكرا فهدي كده يا موزة
نرمين : احط الحاجة ديه فين يا تيتة
شمس الكبيرة : حطيها فى الحمام
ملك : و الحاجة ديه تيتة
شمس الكبيرة : حطيها على التسريحة
زين : احط الحاجة ديه فين تيتة
شمس الكبيرة : حطها على السرير و يالا الكل برا

خرج الكل و تركو الشمسان مع بعضهم

توجهت شمس الكبيرة الى الحمام و جهزته على مزاجها و خرجت و جدت شمس تلعب على التليفون بكل راحة

شمس الكبيرة : يالا يا قلبي الحمام جاهز
شمس الصغيرة : طيب يالا برا يا موزة
شمس الكبيرة برفع حاجب : قومي يا بت قدامي على الحمام ده حمام العروسة و انا بنفسي اللي هحميكي
شمس الصغيرة : لا طبعا انا هاخد دش لوحدي

توجهت شمس الكبيرة لها و امسكها من شعرها و سحبها خلفها تحت ضحكات شمس

بعد مرور أكثر من ساعة خرجت الشمسان من الحمام و كانت الصغيرة تلف جسدها بالفوطة و هى تضحك بشدة
هى تضحك بشدة

شمس الكبيرة بابتسامة : حمام الهنا يا قلبي
شمس الصغيرة بابتسامة : يالهوي يا شمسي انا حاسة ان جسمي عامل ذي البيبي خالص انتى ايدك سحر
شمس الكبيرة بابتسامة : و لسه يوم الفرح هخلي الواد قصي يستمتع اكتر
شمس بضحكة رنانة : و النعمة انتى جامدة بتفكري فى الواد بضمير
شمس الكبيرة بفخر : لازم افكر فيه و دلعه هخليه ياخد موزة مش جعفر
شمس الصغيرة بغيظ : انا جعفر يا شمس
شمس الكبيرة : يالا وكسه انا شلت عفانة من عليكي كتير
شمس الصغيرة بغيظ : يالا برا بقي علشان البس
شمس الكبيرة : الهدوم على السرير فى العلبة البسي و نزلي بسرعة

خرجت شمس الكبيرة و تركتها تلبس

امسكت شمس العلبة و أخرجت و أخرجت عباية باللون الأبيض رائعة الجمال

شمس بانبهار : واااااااو تحفة يا شمسي

لبست شمس العباية و رفعت شعرها للاعلي بكل فخامة و عملت مكياج رائع و لبست سلسلة جدتها و لبست الجذمة

فتحت شمس الباب وجدت والدها امامها على وشك التخبيط

شمس بابتسامة : تعالي حبيبي
حامد بحنان : تعالي شوية عوزك

دخلو الغرفة و اغلق الباب خلفة و جلس على السرير

حامد بحنان : تعالي يا قلبي قعدي جمبي من أول لحظة شفت نجمة و انا عشقتها كنت بعملها كل حاجة عملتها يوم متولدت كانت على ايدي انبهرت بلون عيونها و جمالها لقيت نفسي بقولها نجمة المنشاوي نجمتي شكل عمي وهدان سمعني فضحك و قال اسمها نجمة المنشاوي فرحت اوي  من صغرها ركوب الخيل فرستي كانت مراته حامل و وعدتها أن المهرة هتكون ليها و فعلا الفرسة ولدت مهرة صغيرة نجمة فرحت اوي و سمته برق و زعلت اوي كانت نفسها فمهرة بنت علشان كانت عوزة تسميها ورد زعلت شوية بس خلاص كنت كل يوم عيد ميلادها كنت بجيب هديه ليها الاول كنت بيجب عرايس و بعد كده لما كبرت شوية كنت بجيب دهب بس كانت بتلبسه شوية و بتشيلة وجه يوم سالتها ليه مش بتفضل لبساه قالتلي انه مش حلو  و كبير على سنها و كل البنات بيكلمو عليها زعلت منها و مبقتش اجي هنا فضلت اسبوع مجيش و لا اكلمها لقتها جت عندي يوم بعد المدرسة و بدل متصالحني لقتها بتقولي براحتك انت اللي غلطان رايح تجيب دهب لواحدة قد امك مش لواحدة في سني و سابتني و مشيت تاني فضلت اضحك يومها كتير و قررت بعدها يوم مجيب هدية ليها يبقي على ذوقها لقيت نفسي تاني يوم رايح ليها القصر وختها و نزلت رحت على الأقصر و رحنا محل الجوهرجي و قولتلها نقي على ذوقك فرحت اوي وطلبت سلاسل رقيقة وفعلا اشترت سلسلة رقيقة اوي و من يومها بقيت اختار حاجات رقيقة ذيها عكس شخصيتها تماما بس كنت بعمل اللي هي عوزاه

شمس بابتسامة : كنت بتعشقها للدرجة ديه
حامد بعشق : كلمة عشق كانت قليلة عليها ديه يوم الخطوبة رفضت تلبس الشبكة و الدنيا قامت و امي و الحجة شمس و عمي وهدان فضلو يتحيلو عليها تلبسها بس صممت لما عرفت كده زعلت و مردش اجي رغم أن فاضل ساعتين على الفرح لقتها جاية البيت عندي و رمت الشبكة و وقفت تزعق و تقولي ديه منظر شبكة انت عارف اني عمري مهلبس الدهب الغريب ده مسكت الشبكة و فعلا اتصدمت من منظرها كانت غوايش كبيرة و ضخمة و كام سلسلة يخلعو رقبتها المسمسمة و خواتم تخلع صوبعها و فضلت تضرب فيا و عيطت مستحملتش منظرها ختها في حضني و فضلت اهدي فيها و فعلا سكتت بالرغم انى عارف انها يستحيل تعيط ختها و رحت بسرعة على الجوهرجي و خلتها تنقي شبكتها على مزاجها و براحتها و رجعنا تاني البلد و عمي وهدان كان خلاص عاوز يولع فيها بس مقدرش و فضلت كل هدية اجبها ليها تكون رقيقة
شمس : امممممممم ايه الحاجة ديه بقي
حامد بابتسامة : ديه حاجة امك عارفة قبل متموت قالتلي يوم فرحك قديكي الحاجة ديه انتى احق واحدة بيهم مبروك يا قلبي ربنا يسعدك
شمس بابتسامة : ربنا يخليك ليا يارب و تفضل سندي و ظهري فى الدنيا
حامد بحنان : قلبي يا شمس انا النهاردة بس اطمنت عليكي و عاوز اعرفك حاجة انا من أول لحظة بثق فيكي حتى لو وسط مليار راجل بس غصب عني انتى قوية ذي امك و خايف عليكي و الله يا بنتي بثق فيكي
شمس بابتسامة : خلاص يا دودي انسي
حامد بدموع : شمس اوعي فى يوم تزعلي مني او حتى تكرهيني انا خايف عليكي من كل حاجة نفسي اخبيكي جوا قلبي
شمس بحب : و انا بحبك اوي يا بابي و عارفة ان ديه غريزة كل اب يخاف على عيالة
حامد بابتسامة : يالا بقي زمان الناس تحت بيقولو العروسة مش عوزة العريس و انا بصراحة موافق ده واد رخم و رزل
شمس بضحكة رنانة : بس انا بحبه دودي
حامد بغيظ : انا بس اللي حبيبك مفهوم

الباب خبط و دخل زين و جلس بجوار شمس و ضمها لحضنة و قبل رأسها بكل حنان

زين بحنان و حب : يالا يا قلبي الناس تحت بتسال على العروسة
شمس بابتسامة : حاضر لحظة واحدة بس

حملت شمس صندوق المجوهرات و وضعته فى الخزنة و اغلقتها بالرقم السري و نزلو

في الاسفل

كانت النساء يجلسون يغنون و يهيصون للاحتفال بزواج كبيرتهم و عندما راوئها اطلقو الزغاريط

جلست شمس الصغيرة بجوار جدتها و عائلتها و جاءت فتاة الحنة رسمت لها بعض الرسومات البسيطة الجميلة

قدم النساء الهدايا للكبيرة من أموال و مشغولات ذهبية
ذهبية

استمع الجميع لصوت ضرب نار فنتفضت شمس الصغيرة بسرعة و اخرجت سلاحها بسرعة و توجهت الى الخارج وجدت الرجالة يرقصون و عندما رأو شمس الصغيرة اخذو يهللون فنزلت و اخذت تطلق بعض الأعيرة النارية في الجو

حامد : ايه يا كبيرة مش هتلعبي بالعصاية و لا ايه
شمس الصغيرة بابتسامة : و ديه تيجي يا بوي لازم اهزمك ذي كل مرة
حامد و هو يخلع العباية : بس المرة ديه مش هتعرفي
شمس الصغيرة بعظمة : هنشوف يا بوي

اعطي زين العصاية لشمس و وقفت امام أبوها تلعب العصا و بعد فترة كانت تمسك شمس العصاية بتاعتها و بتاعة أبوها  فضحك الجميع

مر الوقت و غادر اهل البلد و دخلت العائلة إلى القصر

وهدان بابتسامة : مبروك يا قلب وهودك هديتك يا قلبي

اعطي وهدان لشمس طقم من الماس رائع الجمال باللون الاحمر

شمس الكبيرة بابتسامة : و ديه هديتي يا قلبي

و كان عبارة عن طقم الماس باللون الأزرق

زين بابتسامة : و ديه هديتي يا غالية

و كانت عبارة عن كولية من الماس رائع الجمال

حاتم بابتسامة : شمسي و اختي و صديقتي مبروك يا قلبي

و كان عبارة عن طقم من اللؤلؤ رائع الجمال

شمس الصغيرة بابتسامة : ايه يا دودى فين هديتي
حامد : مفيش
شمس الصغيرة بحزن مصطنع : شكرا يا بابي شكرا

اخرج حامد علبة و اعطاها لها وعندما فتحتها شهقت شمس بشدة من شدة جمال الطقم

شمس الصغيرة بذهول : بس ده غالي اوي يا بابي
حامد بحب : مفيش حاجة تغلي عليكي يا قلبي

اما نرمين و ملك فاعطوها خواتم جميلة جدا

شمس الكبيرة بجدية : يالا الكل على النوم علشان السفر الصبح يالاااااااااااااا

صعد الجميع الى الاعلي و وضعت شمس الهدايا فى الخزنة و بدلت ملابسها و توجهت إلى غرفة والدها و نامت بين أحضانة

  •تابع الفصل التالي "رواية شمس الصعيد" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent