Ads by Google X

رواية قسوة عشق الفصل التاسع والعشرون 29 - بقلم ملك عبد اللطيف

الصفحة الرئيسية

 رواية قسوة عشق (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم ملك عبد اللطيف

رواية قسوة عشق الفصل التاسع والعشرون 29

البارت التاسع والعشرون 
رواية قسوة عشق 
بقلمى /ملك عبد اللطيف 
..... فى إحدى البيوت الفخمة فى مصر.......

دخل كلا من نادية ونازلى الحفل وهم يمشون ببطأ 
كانو يبحثون عن عمرو ويزن ولكنهم لم يجدوهم
فكان بيت عمرو عبارة عن ڤيلا كبيرة يقوم حفل عيد ميلاده بهاا  

نازلى بغضب 
_ ايه القرف ده احنا نيجى يعني وهما ميبقوش موجودين يرحبوه بينا 

نادية بضحك 
_ يبنتى وفيها ايه يعنى اكيد بيعملوا حاجه او عندهم شغل بيعملوه 

نازلى بتذمر 
_ لا برضو المفروض يقدروا قيمتنا وبالزات يزن ده لما اشوفه هنف......... 

يزن بمقاطعة من خلفهم 
_ هتعملى ايه يعنى ياهبلة انتى 

نازلى بغضب وهى تستدير له 
_ مين دى اللى هبلة يااااااض...؟! 

يزن بغضب 
_ لمى نفسك ابتتتت عشان منفخكيش انتى مفكيش زقة اصلا....... ليكمل كلامه لنادية.... أزيك ياانسة نادية 

نادية بأبتسامة 
_ الحمدلله يااستاذ يزن ما فين عمرو صاحبك 

يزن 
_ زمانه جاى اصلا الحفلة لسة مبدأتش 

نازلى بتأفف 
_ اوووف ايه الملل ده انا هروح اشوف حاجه اكولها وكمله انتو المحن بتاعكم ده 

اتجهت نازلى نحو البوفيه فرأت انه مزدحم جداً  

نازلى بتأفف 
_ ايه القرف ده حتى البوفيه مش راحمينه فى اعياد الميلاد انا ازاى هاكل كدة 

لتفكر قليلاً بطريقتها الطفولية واثناء  تفكيرها لمحت شئ يخرج من اسفل تربيزة البوفيه فرأت انه طفل يبلغ من العمر 6سنوات ويجلس اسفل الطاولة ولكن لا يراه احد لأن الطاولة مغطاة بمفرش وهوا اسفلها لتستغرب نازلى كثيراً لماذا هذا الطفل يجلس اسفل البوفيه هكذا 

نازلى بخبث 
_ انا لازم اعرف الواد ده بيعمل ايه تحت 

لتتجه نحوه وتقف فى الطابور لأنه مزدحم ولكنها ظلت تراقب الولد حتى تعرف ماذا يفعل فرأته يفتح جزء من الطاولة من الاسفل ويقوم بسحب الطعام من اسفلها فهذه الطاولة من النوع التى بها شئ مثل الدرج يقوم بفتحه من الاسفل ويسحب منه اى شئ من اعلى الطاولة من دون ان يراه احد فعلمت انه يفعل هذا حتى لا ينتظر الطابور ويأكل 

نازلى بصدمة 
_ يابن التيييت ايه الواد ده معقول عيل صغير يجيله فكرة زى دى والله لعيب الواد ده بس ممكن لو هز التربيزة دى حبة يوقع الاكل كله على الناس انا لازم اطلعه من تحت 

جأت فكرة فى بالها ثم تسحبت قليلاً من دون أن يراها احد واوقعت حلق من اذنها ارتدته عندما نزلت ثم عملت نفسها بتوطى عشان تدور عليه بجانب الطاولة التى يختبئ بها الولد فتسحبت وهى تبحث عنه ودخلت اسفل الطاولة ببطأ فرأت الولد امامها وهو يأكل بشراسة 

الولد بصدمة وفمه ملئ بالطعام
_ انتى ازااى جيتى هنا يابت انتى 

نازلى بصدمة من جرأته فى الكلام لأنه طفل 
_ والله يابنى انا طول عمرى بحب القاعدة تحت التربيزات من صغرى.......انت عبيط ياااض انت اللى بتعمل هنا ايه 

الولد وهو يأكل 
_ زى اما انتى شايفة باكل عادى يعنى

نازلى 
_ يعنى ملقتش حتة تاكل فيها غير هنا انت عارف لو كنت هزيت التربيزة دى حبة كنت زمانك كابب الاكل كله على الناس 

الولد بضحك
_ هوا انا زيك ياطنط 

نازلى بصدمة
_ طنط!!! انا يتقلى طنط ياعم ده انا قد عيالك بطخنك ده 

الولد 
_ احلى منك يابرص ياجعان 

نازلى بغضب
_ انت متأكد انك عيل صغير ولا انا بتيقلى يلاااا يااااض اطلع معايا من هنا براحة عشان متعملناش مصيبة 

الولد بغضب
_ مش طاااالع واصلا انتى ازاى جيتى هنا 

نازلى بغرور 
_ عيب عليك يسطاااا ده انا اعرف اطلع العجل من بطن امه 

الولد بسخرية 
_ ماهو واضح ويلااا بقا امشى من هنا عشان انا عاوز اكمل اكل 

نازلى بغضب وهى تسحبه من يده 
_ يلاااااا ياواااااد انت بقاااا اطلع 

وفى نفس الوقت بالأعلى كانت هناك فتاة تقف وتختار إحدى الاطعمة حتى تأكل ولكنها كانت تقف بغرور 
الفتاة 
_ لا لا انا مقدرش آكل الاكل ده هيطخنى هات من ده لو سمحت 

اما فى اسفل الطاولة كانت نازلى تقوم بسحب هذا الولد وهوا لا يريد ان يخرج وهى تعانف معه وتشده بصعوبة وعندما كانت تسحبه قام بدفعها بقوة فاصتدمت رأسها بعنف بالطاولة  حتى انها اوقعت الطاولة على الفتاة التى كانت تقف وتختار الطعام وقع جميع الطعام الموجود على الطاولة على وجهه وملابس الفتاة فضحك جميع من فى الحفل عليها حتى الولد والطفل الذى معها فعندما سقطت الطاولة ظهرت نازلى والولد من اسفلها فعلمت هذه الفتاة ان نازلى هيا من تسببت بالأمر 

الفتاة بغضب وصريخ ووجهها ملئ بالطعام 
_ ايييييييييييييييه اللى انتى عملتييييييييه ده 

نازلى وهى تتمالك نفسها بصعوبة حتى لا تضحك 
_ معلش والله ماكنش قصدى يأنسة طماطم قصدى يانسة 

الفتاة بغضب وهى تضرب برجليها على الارض 
_ انتى بتقلسى بدااااال ماتعتذرى منى انتى عاااارفة انا ابقا مييين على اللى عملتيييبه معايا ده 

نازلى بسخرية وضحك 
_ ايه يعنى هتكونى تامر هجرس وانا مش واخدة بالى يختى 

الفتاة بغضب ووقاحة 
_ ماانتى صحيح هتعرفى اللى زييى ازااى انتى اكيد واحدة شحاتة ومش ليقالك لقمة تاكليها عشان كدة قاعدة تحت التربيزة تشحتى 

نازلى بغضب 
_ من دى اللى تشحت يبت انتى اللى شكلك متعرفييييش اناااااااااا مين 

الفتاة بسخرية 
_ هههههه هتكونى مين يعنى اكيد واحدة و&&&&من اياهم 

نازلى وهى تتجه نحوها بسرعة 
_ انا هوريكى مين هيا الو&&&& 

لتقول جملتها وهى تتجه نحوها وتمسكها من شعرها بقوة وتنتفه بين يديها وتقفز فوقها وتقوم بضربها حتى انها قامت بعضها بأسنانها من وجهها والبنت اخذت تصرخ وتصرخ فتجمع الجميع حولهم 
وحاولوا ان يبعدوا نازلى عن الفتاة ولكن لا فائدة فنازلى مثل الاطفال تهجم عليها بشراسة 

اما من بعيد قليلاً كانت تقف نادية مع يزن 
فلمحت فجأة عمرو وهو يتجه نحوهم فتوترت وبشدة ولكن قطع هذا التوتر سماعها لصوت صراخ تعرفه جيداً 

نادية بأستغراب 
_ ايه صوت الصريخ ده جاى منين 

يزن وهو ينظر لتجمع الناس 
_ ايه ده كل اللى فى الحفلة متجمعين هناك كدة ليه 

نادية وهى تمشى 
_ انا هروح اشوف فيه ايه 

عمرو وهو يمسكها من يدها حتى يوقفها 
_ نادية استنى رايحة فين كدة 

نادية بغضب لانه امسك يدها 
_ لو سمحت سييييب اييييدى ميصحش كدة 

عمرو وهو يترك يدها 
_ اسف مكنش قصدى والله بس انتى رايحة فين 

نادية وهى تشير على تجمع الناس 
_ رايحة اشوف فيه ايه هناك 

عمرو 
_ ماشى تعالى نشوف فيه ايه 

ليتجهوا نحو تجمع الناس وتقوم نادية بأبعادهم حتى ترى من الذى يصرخ هكذا فتصدم بشدة عندما رأت نازلى تقوم بضرب إحدى الفتيات  والصدمة انها تجلس فوقها والفتاة تصرخ وبشدة ونازلى تقوم بأخراج لسانها لها 

يزن بعد ان رأى المنظر 
_ نااااااااااازلى ايييييييييييييييه اللى بتعمليييه ده 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
... فى الغردقة.....
وخاصة فى المستشفى التى توجد بها حياة 

يجلس كلا من كنان وباسل امام غرفتها ينتظرون ان يقوم الاطباء بنقلها إلى العناية المشددة 
وفجأة خرج الاطباء وهم يقومون بشدها على السرير المتحرك 
فنهض كنان وباسل بسرعة وهم يساعدونهم فى تحريكه اما كنان فكان يمسك يدها بقوة وهو يبكى 
اوصلوها إلى غرفتها بالعناية وبالطبع منعوهم ان يزوروها او يدخلوا لها كثيراً فهذا ممنوع اساسا 

باسل بتعب 
_ اوووف يعنى حتى مش عاوزينا نطمن عليها 

كنان 
_ روح انت ياباسل انا هفضل معاها هنا 

باسل 
_ لا طبعاً انا مستحيل اسيب حياة وأمشى 

كنان 
_ انا مش بقولك سيبها بس روح ارتاح حبة وتعالى بكرة انا هبقا جمبها وكمان لازم حسام ده يتعاقب على اللى عمله 

باسل 
_ انا وديته للبوليس بس معرفش عمله ايه هروح اشوفه واجى تانى 

كنان 
_ ماشى روح 

نهض باسل وهو يقرر ان يعلم هذا الحسام درسا لن ينساه عما فعله فى اخته حياة 

الممرضة وهى توجه كلامها لكنان 
_ يأستاذ يااستاذ 

كنان وهو ينتبه لها 
_ ايوة فيه حاجه حياة كويسة صح 

الممرضة 
_ اه متخافش بس عاوزة اقولك انه مسموحلك تشوفها لو عاوز لأن الدكتور قال ان ده علاجها إن اى حد بيحبها او من قرايبها يكون جمبها يعنى 

كنان بلهفة حتى يراها 
_ اكيد طبعا يعني اخش عادى صح 

الممرضة 
_ اه بس متطولش اووى يعنى 

كنان وهو يتجه لغرفتها 
_ ماشى ماشى 
ليتجه نحو غرفتها ويقوم بفتح الباب ببطأ فيراها نائمة والاجهزة حولها فتدمع عيونه على الذى اصبها بسببه فهو يلوم نفسه كثيرا 
دخل وجلس على مقعد بجانب سريرها فنظر لها قليلاً وهى نائمة ووضع يده على وجهها وتحسسه بعشق ثم حسس على شعرها الذى ينسدل على وجهها فأبعده عن وجهها ثم امسك يدها بدموع 

كنان بدموع وقلبه يتمزق عليها 
_ انا مش قادر اصدق لغايت دلوقتي انا ساعات بقول لنفسى انى بحلم وبغمض عينى فى امل انى اللاقيكى قدامى تانى واشوف ضحكتك وغمزاتك الحلوين دول اللى حتى بيبانوه وانتى متعصبة عارفة ياحياة انا عمرى ماهتميت بحد للدرجادى او بكيت عليه كدة انتى الوحيدة اللى فى حياتى اللى ممكن افديكى بروحى بس تصحى وتبقى كويسة انا مستعد اموت دلوقتي بس انتى تعيشى انتى لازم يكون عندك إرادة عشان ترجعيلى تانى وترجعى لأخواتك اللى بيحبوكى لأنهم لو عرفوه انه حصلك حاجه ممكن يموتوه فيها حياة فيه ناس كتير اووى بتحبك ومستنياكى بالله عليكي لو سمعانى اصحى حياة انا بحبك لا بحبك ايه دى كلمة قليلة على اللى انا حاسه تجاهك انا بعشقك ومقدرش حتى اتخيل دنيتى وانتى مش موجودة فيها ليكمل كلامه وهو يبكى وصوت شهقاته تعلو بقوة 
انا عارف انى غلطان انا السبب فكل اللى حصل المفروض مكنتش ظهرت فحياتك من الاول اصلا ولا سمعت كلام بابا عشان انتقمله انتى مستحيل تكونى أذيتى بابا زى ماهو حكالى وانا هجيبلك حقك من الو&&&&& ده حتى لو اللى فى الفيديو حقيقة انتى ملكيش ذنب ليه عاملة فى نفسك كدة ومعذبة نفسك ومش عاوزة تعيشى انتى المفروض تصحى وتثبتى للعالم ده كله إنك بريئة 
حياة قومى بقا انا مش قاادر والله استحمل اشوفك كدة وانتى نايمة ومش قادر اسمع صوتك تانى 
حياااااااااااااااااااااة 

دخلت الممرضة عندما سمعت صوت صراخه وقامت بإخراجه من الغرفة وهو يبكى ولكنه من كثرة البكاء والتعب والقلق عليها سقط فجأة مغشى عليه 
وهوا فى عينيه الدموع فقاموا الممرضين بنقله ألى غرفة بجانب حياة ووضعوا له المحاليل اللازمة 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
.... اما فى أمريكا.....
وخاصة فى جامعة كامبريدج.....

كانت تقف وهى فتحة فمها من كثرة الصدمه من الذى رأته امامها 

سيلين بصدمة 
_ احماااد انت بتعمل ايه هنا 

احمد بصدمة هو الاخر ولكنه قرر ان يتعامل معها بقسوة حتى يعاقبها على الذى فعلته معه 
_ دكتوور احمد لو سمحتى......وبعدين انتى ايه اللى أخرك كدة على المحاضرة ياانسة 

سيلين بعد ان فهمت انه دكتور بهذه الجامعة 
_ معلش يادكتور الطريق كان زحمة شوية ممكن ادخل بقا 

احمد بغضب 
_ لاااااااا مش هتدخلى يعنى انتى متعرفيش ان مفيش حد بيخش المحاضرة بعدى وبعدين منزلتيش بدرى ليه عشان تلحقى 

سيلين بغضب هيا الاخرى 
_ متزعقش كدة بقولك الطريق زحمة وفيها ايه يعنى اخش المحاضرة بعدك انا اول يوم ليا هنا ومعرفش حاجة 

احمد بغضب من طريقتها فى الكلام 
_ اتصدقى إنك واحدة قليلة الادب واهلك معرفوش يعلموكى ازااى تحترمى دكتورك فى الجامعة وعقابا على قلة ادبك دى احتبرى نفسك ساقطة فى مادتى ومش هتحضريلى محاضرات خالص اطلعى برررررررررررررة 

سيلين ببكاء من كلامه 
_ اناا ميشرفنيش انى احضرلك محاضرة اصلا 

لتقول جملتها وتذهب بسرعة وهى تبكى تحت نظرات الاستغراب من الجميع لأنهم لا يفهمون من حديثهم شيئاً فجميعهم ليسوا مصريين فهم يفهمون الانجليزي فقط فتظاهر احمد بالقسوة والجدية بعد ان مشت ولكنه شعر بالحزن اتجاهها لأنه تمادى قليلاً فى الكلام ولكنه كان غاضب وبشدة منها منذ رحيلها ذلك اليوم 

اما سيلين خرجت بسرعة من المدرج وهى تجرى وتبكى واثناء جريها اصتدمت بأحد بقوة 

سيلين بدموع 
_ اسفة ماخدتش بالى 

الفتاة التى اصتدمت بها 
_ ايييه ده بت ياسيلين بتعملى ايه هنااا 

سيلين وهى تنظر لها بصدمة بعد ان عرفتها 
_ رزااااان معقوووول عاملة ايه 

لتقول جملتها وهى تعانقها بحب فهى صديقة اختها منذ الطفولة وصديقتها ايضا ولكن رزان اكبر من سيلين بالعمر 

رزان وهى تعانقها 
_ انتى اللى عاملة ايه وحشااانى اووى 

سيلين وهى تبادلها العناق 
_ وانتى كمان يارزان اخبارك ايه  

رزان 
_ اهو عايشة بس انتى ايه اللى جابك أمريكا يعنى 

لتتذكر سيلين كلام احمد لها فتبكى وتنزل دموعها بكثرة 

رزان بتهدئة 
_ مالك يبنتى بتعيطى ليه اهدى كدة 

سيلين ببكاء 
_ كان يوم مطلعتلهوش شمس يوم ماجيت امريكا 

رزان بضحك على كلامها 
_ هههه ده انتى شكلك موالك مواال تعالى نقعد فى حتة ونتكلم تعالى 

لتمشى معها سيلين وهى مازالت تبكى فوصلوا على إحدى الكافيهات الموجودة بالجامعة وجلسوا 
رزان 
_ قوليلى بقا مالك فيكى ايه 

سيلين بدموع 
_ بالله عليكى هوا انا ابقا غلطانة عشان اتأخرت حبة على المحاضرة 

رزان بضحك 
_ فهمت خلاص انتى بقا بتعيطى عشان اكيد اتبهدلتى على تأخيرك صح 

سيلين بإيماء 
_ اه انتى ايش عرفك 

رزان بضحك 
_ يبنتى جربتها كتير الحاجات دى وبالزات هنا الدكاترة الاجانب دول يببقوا شادين 

سيلين بغضب 
_ ماهوا لو اجنبى كنت سكت او كنت بهدلته وشتمته كام شتيمة ومكنش هيفهمها اصلا لكن ده خرة مصرى زينا 

رزان بصدمة 
_ ايه مصرى بجد! 

سيلين 
_ اه وكمان اعرفه ماهوا ده اللى معصبنى وكمان بهدلنى قدام الاجانب 

رزان بضحك 
_ لا ده انتى تفهمينى بقا فيه ايه بالظبط 

لتحكى لها سيلين كل شئ من اول السرقة التى تعرضتلها امام المطار وذهابها مع احمد لغايت خناقتها معه 

رزان بغضب  
_ اتصدقى انه واااد تنح وعندهوش دم 

سيلين 
_ ده عليه برود وتناحة كان هاين عليا امسكه اخنقه والله قدام الناس 

رزان 
_ سيبك منه ومتديهوش وش عشان ميتمداش معاكى 

سيلين بإيماء 
_ ماهوا ده اللى انا هعمله..... بس مقولتليش يعنى يابت يارزان انتى ايه اللى جابك أمريكا 

رزان بحزن 
_ من ساعت مووت سيلين وانا مش عارفة اعيش فى مصر من غيرها 

سيلين بحزن 
_ الله يرحمها.... مع أنى مشوفتهاش ولا اعرفها بس طول عمرها حياة بتحكى عنها بالخير كله 

رزان 
_ صحيح مالبت حياة عاملة ايه وحشااانى الجزمة دى 

سيلين بضحك 
_ اسكككتى والنبى واحمدى ربنا انها مسمعتكيش عشان حياة القديمة ماتت من زمان وجات التانية اللى مبترحمش وصحيح انتى بتعملى ايه هنا فى الكلية 

رزان 
_ بدرس هكون بعمل ايه يعنى بلا نيلة 

سيلين بتفاجئ 
_ ايه ده بتدرسى ازااى مش انتى قد حياة فى السن ولا انا بتيقلى المفروض تكونى خلصتى تعليمك 

رزان بتوتر فهى هربت لأمريكا منذ وفاة سيلين بعد ان هددها حازم الجندى بأنه سوف يقتلها اذا قالت لحياة انه هوا اللى قتل امها 
_ اه بس جيت هنا اكمل تعليمى اهو زيادة معرفة يعنى  

سيلين بلا مبالاة 
_ ماشى ماشي انا هروح بقا عشان القاعدة هنا ملهاش لازمة 

رزان وهى تنهض 
_ استنى طب عمار جاى ياخدنى واوصلك معايا 

سيلين بتفاجئ 
_'عمار مين ده 

رزان 
_ عمار جوزى 

سيلين بفرحة 
_ بجد انتى اتجوزتى الف مبرووك 

رزان 
_ الله يبارك فيكى ياقلبى تعالى بقا عشان اعرفك عليه واوصلك بالمرة 

سيلين وهى تنهض 
_ ماشى يلاا 

نهضت سيلين وهى تمشى مع رزان ولكن اوقفها صوت التلفاز الموجود بالكافيه فكان يعرض اخبار المشاهير فسمعت سيلين صوت فى التلفاز وهو يذكر اسم اختها حياة فأستدارت لترى ماذا يعرضوا عن اختها فصدمت بشدة عندما رأت الفيديو الذى عرضه حسام فى الحفلة فهذا الفيديو انتشر فى جميع وسائل التواصل الاجتماعي كما أمر حازم الجندى فهوا من فعل هذه الجريمة البشعة فحق المسكينة حياة 

سيلين بصدمة وهى ترى اختها فى الفيديو 
_ معقوووول دى حيااااااااة 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انتهى البارت 
ماذاستفعل سيلين عندما رأت هذا الفيديو وهل ستصدق هذه الحقيقة على اختها.....؟

ويترى حياة هتفوق إمتى؟!

ويزن هيعمل ايه فنازلى فالحفلة؟! 
كل ده هنعرفه البارت الجاى 

ملحوظة: الفيديو ده اللى بيشوفه مش بيعرف انها اتعرضت للتعدى يعنى اللى بيشوفه بيبينله ان حياة بتعمل حاجه غلط يعنى فعشان كدة حياة حست بالأهانة والافظع انها قتلته كل ده هنعرفه البارت اللى جاى لما حياة تفوق من غيبوبتها

  •تابع الفصل التالي "رواية قسوة عشق" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent