رواية شمس الصعيد (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم سهيلة كامل
رواية شمس الصعيد الفصل التاسع والعشرون 29
الحلقة التاسعة والعشرون
في الصعيد
فى غرفة شمس الصغير
عادت شمس الصغيرة الى غرفتها بعد ان استمعت لصوت أذان الفجر حتى تتؤضا و تصلي
شمس الصغيرة : انا عطشانة اوي بس عوزة حاجة مسكرة
توجهت شمس إلى الثلاجة الموجودة في الغرفة و فتحتها و أخرجت زجاجة عصير و لكن فى لحظة واحدة كانت ترميها على شيء خلفها و لفت بسرعة وجدت شخص يقف خلفها يرتدي ملابس سوداء و خافي وشه
شمس بجدية : انت مين و عاوز ايه
الشخص : انا مطلوب مني اضيعك و ضيع سمعتك وسط الناس و فضح اهلك
شمس بسخرية : يا روحي و انت فاكر اني سهله و هسلملك نفسي و شر*في و قولك اعمل اللي انت عوزة بسهولة كده
الشخص : اه بسهولة
شمس : هو محدش عرفك أن انا ابقي شمس المنشاوي كبيرة الصعيد و هقتلك
الشخص : مش أقبل مخلص شغلي صوت و صورة
شمس : بس انا محمية من ربنا و عمري مهفرت في شرف*ي
الشخص : انتى بتتكلمي كتير و انا عاوز اخلص
شمس : عندك حق
هجم الشخص على شمس و رماها على السرير و حاول تقبيلها و فى لحظة واحدة كان يبعد عنها و يضع ايده على بطنة التى كانت تنزف
شمس بقوة : كنت فاكر اني سهله و هسلملك نفسي و شرفي و شرف اهلي و جوزى تبقي اهبل
الشخص بألم : ساعديني همو*ت
شمس بغضب : فعلا هساعدك انى اريحك من المك للأبد
اتصلت شمس على هاري و طلبت منه الصعود للاعلي بسرعة
هاري : في ايه برنسيسة
شمس بغضب و صوت عالي : اذاي يا بيه تكون رئيس الحرس بتاعي و تخلي واخد وس** يطلع لغاية اوضتي
هاري بصدمة : و الله يا برنسيسة محد دخل و لا خرج طب اذاي
وهدان : في ايه يا شمس
حامد بسرعة : مالك يا بنتي
قصي : شمس حبيبتي مالك
شمس الصغيرة بغضب : مش عوزة اسمع صوت و انت يا بيه ادخل خد الحيوان اللي جوا ده و عرفلي مين اللي وراه مفهوم
هاري : امرك يا برنسيسة
دخل هاري و بعد قليل خرج و هو يسحب راجل ينزف فنصدم الكل مما رائه
سمر بشهقة : راجل معاكي فى الأوضة يادي الفضيحة
شمس الصغيرة بغضب مرعب : و رحمة امي يا بنت الدهشوري لو كلمة طلعت من اللي حصل دلوقتي و عزة و جلالة الله لقت*
لك و ملكيش ديه مفهوم
سمر برعب : مفهوم
قصي بهدوء : اهدي يا نجمتي اهدي
اغمضت شمس عيونها و فتحت عيونها و نظرت لهم و تركتهم و توجهت إلي غرفة والدها فلم يقدر احد منهم على التحدث معها فتوجة حامد خلفها وجدها تخرج من الحمام وتقف تصلي فجلس على السرير و انتظرها حتى تنهي صلاتها
انهت شمس الصلاة و عادت إلى السرير و نامت عليه
حامد : مين ده شمس
شمس بتعب : انا تعبانة و اعصابي مش مستحمله ممكن تسبني انااااام و لما اعرف هو مين هعرفك
حامد : خلاص يا قلبي تعالي كملي نومك
ضمها حامد لحضنة و قبل رأسها بكل حنان و نامو
في الصباح
تجهز الكل و نزلو إلى الأسفل في انتظار نزول شمس الصغيرة
و بالفعل نزلت شمس الصغيرة من الأعلي ترتدي بدله نسائية باللون الحكلي رائعة الجمال و تركه لشعرها الحرية خلف ظهرها
شمس الصغيرة بجدية : الكل هيطلع علي المطار و انا هحصلكم
حامد : راحة فين شمس
شمس الصغيرة بجدية : يالا علشان اجراءات الورق هياخد وقت
حامد : بس
وهدان : تمام يا بتي روحي مشوارك
غادرت شمس و ركبت السيارة مع هاري و نطلقت إلى وجهتها
قصي : هي شمس هتروح فين
زين بحزن : أكيد راحة عند امي
حاتم : يالا يا جماعة مش عوزين مشاكل
غادر الكل القصر وسط احتفال اهل البلد بهم و توجهو إلى المطار
اما شمس الصغيرة فتوجهت إلى المقابر و جلست امام قبر امها فترة و لم تشعر بالوقت غير على ايد هاري يعلمها بموعد الطائرة فقرأت الفاتحة و غادرت
فى المطار
دخلت شمس الصغيرة الي المطار وسط الحرس و تم انهاء اجراتها بسرعة و صعدت الي الطائرة و جلست بجوار قصي و غمضت عيونها فامسك اديها و بتسم لها بكل حنان و حب
مر الوقت و ستقرت الطائرة و انهي الحرس الإجراءات بسرعة و توجهو إلى أسطول السيارات الموجود فى الخارج و توجهو الي الفيلا
عند المجهول
المجهول بغضب : يا بت الكلب يا شمس انتى ايه جبروت بس هقول ايه ما انتي تربيه وهدان المنشاوي طول عمره قوي و شديد امتي بقي هنتقم منك يا وهدان على كل حاجة حتى يوم موت نجمة فضلت واقف على رجلك و انا اللي قولت خلاص اتكسرت و تذليت و بقي ظهرك محني بس طلع انك مربي اسد فى حضنك و ظهر وقت الحاجة و مش اي أسد بس هعمل ايه يعني انا صبرت كل الايام اللي فاتت و مش هصبر الكام يوم دول افرحي يا بت نجمة بس متستنيش كتير لان ايامك بقت معدودة و هحسر الكل عليكي
في القاهرة
وصلت السيارات إلى فيلا شمس و نزل الجميع و لكن لم يجدو سيارة شمس و قصي
حامد : هي فين شمس
زين : راحت مع قصي علشان تشوف الفستان
وهدان : أدخل يا حامد و ستريح
حاتم : متخفش يا عمي شمس معاها الحرس بتاعها و كمان ده قصي يعني كلها كام ساعة و يبقي جوزها
سمر : بدر انا عوزة اطلع استريح
بدر : اطلعي
صعدت سمر إلى الأعلي و دخلت جناح شمس و فضلت تنظر عليه بانبهار
سمر : كل ده جناح ده و لا جناح الملكة و كلها و لالعة يا بت نجمة
مي بصوت عالي : انتى بتعملي ايه هنا
سمر بتلثم : و لا حاجة يا عمه كنت هتسبح و انام شويه فى حاجة
نرمين بصوت عالي : انتى مين هسمحلك تدخلي هنا يالا برا
سمر بغضب : في ايه يا نرمين انا هاخد الجناح ده هستريح فيه مش مشكلة يعني
ملك بغضب : جناح ايه يا بت الدهشوري ده جناح شمس و ممنوع اي حد يدخله يالا برا مش ناقصين يتوسخ
سمر بغضب : خلاص مبقاش جناح شمس من النهاردة ده جناحي انا و بس
صفا بردح : ليه يا روحي حد قالك ان بعد الشر شمس المنشاوي مات*ت ديه حيه ترزق يالا برا خلينا نعقم الجناح من ريحتك المعفنة
سمر بغضب : و الله لقول لبدر يعرفكم مقامكم
زين بغضب : برا يا سمر و اوعي فى يوم تفكري مجرد تفكير تهددي واحدة فيهم علشان ساعتها و الله هعرفك مين احنا
سمر بسخرية : و من امتي يا زين ليك صوت طول عمرك ماشي ورا شمس مغمض
ملك و هى تصفعها بالقلم : الزاهر انك متربتيش و انا بقي اللي هربيكي
حسبتها ملك من شعرها وسط صراخها و نزلت بيها الي الأسفل و رمتها تحت اقدام شمس الكبيرة
ملك بغضب : الوسخ*ة ديه بتغلط فى زين و شمس و عوزة تاخد جناحها
شمس الكبيرة بغضب : مالك يا بت الدهشوري طايحة فى الكل ليه هما اهلك معرفوش يربوكي بس خلاص انا جبت اخري و هعلمك الادب و الأخلاق
سمر بدموع : بدر انت هتسبهم يض*ربوني و تسكت
بدر : تعرفي انا زهقت منك و بعد فرح شمس هترجعي بيت اهلك الواحد يعيش بطوله احسن نرمين
نرمين : نعم بدر
بدر : محدش يقول لشمس أنها دخلت جناحها علشان يا حبيبتي متزعلش
نظر الكل لبعضه من كلام بدر و و هو دماغهم بالموافقة
عند شمس
توجه قصي و معه شمس و الحرس إلى النادي
قصي بحنان : يالا نجمتي
شمس باستغراب : يالا فين احنا بنعمل ايه هنا
قصي بحنان : نجمتي مخنوقة و لازم تنفس عن غضبها و لو فضلت كده ممكن تولع في الكل علشان كده جيتها هنا علشان تنفس عن غضبها
شمس بابتسامة : شكرا قصي
قصي : بصي يا قلبي انا متفق مع مدرب جوا هتفضلو تضربو في بعض لغاية متفوقي اشطا
شمس بابتسامة : و مدرب ليه و انت موجود
قصي بضحكة : و الله يا بنتي كان بودي العب معاكي بس للاسف الشديد فرحي بكرا و عاوز افضل سليم علشان اجمل ليلة فى حياتنا
شمس بغمزة : و اثق انت
قصي بغزل : طبعا انا حبيبتي ملكة الكون و شمسة
شمس بضحكة رنانة : ماشي يا عم الخديوي
قصي : يالا ادخلي
شمس بدلع : توتوتوتوتوتو عوزة اخرج و اكل و اروح اشوف الفستان و اروح انااااااااام مش عوزة اعمل حاجة تانية
قصي بطاعة : امر نجمتي يالا بس الفستان هتشفيه بكرا فى الجناح
شمس بتزمر : مليش دعوة انا عوزة اشوفه دوقتي
قصي بضحكة رنانة : اسمها دوقتي يا فاشلة
شمس بعند : اه اسمها دوقتي ملكش دعوة
قصي بابتسامة : يالا يا نجمتي
و غادرو النادي مرة اخري
عادت شمس إلى الفيلا و هى سعيدة جدا ونسيت او تناست ما حدث في الصعيد حتى ياتي الوقت المناسب
مر الوقت سريعا و جاء الصباح
في جناح شمس
شعرت شمس بحركة خفيفة فى الجناح فوضعت اديها أسفل المخدة و سحبت المسدس و رفعتة في لحظة
شمس الكبيرة بخضة : يالهوي يا بتي
نرمين بخضة : و نبي عندي عيل عوزة اربيه
شمس الصغيرة بغضب : انتم دخلين تتسحبو ليه
شمس الكبيرة : مكنتش عوزة اصحيكي دلوقتي قولت اجهزلك الحاجة و تقومي تلاقي كل حاجة جاهزة
شمس الصغيرة : طيب يالا برا انا عوزة انام منمتش اللي بعد الفجر
شمس الكبيرة بغيظ : قومي يا بت الفرح فاضل عليه كام ساعة
شمس الصغيرة بخنقة : يعني انا اعمل ايه دوقتي
زين : تقومي تخدي دش حلو كده تنعنشي عقبال الفطار ميجهز علشان تلحقي تروحي الفندق
شمس الصغيرة بابتسامة : تعالي يا واد يا عسل انت خليني انام شويه فى حضنك
ملك بغيظ : معلش يا شمس ابقي نامي فى حضن قصي هو اولي بيكي و سيبي جوزي اصله مش بيعرف ينام فى حضن حد غيري
وهدان بضحك : تعالي نامي فى حضني انا يا قلبي
حامد : أبوها موجود تنام فى حضنة
ش
مس الكبيرة بغضب : الكل برا و انتى يا زفتة قومي على الحمام
شمس الصغيرة ببرود : مليش نفس
مي بابتسامة : مرات ابني حبيبتي لسه نايمة ليه
نرمين : شمس مش عوزة تحضر الفرح
مي بابتسامة : خلاص نروح احنا و هما يسافرو على طول
شمس الصغيرة : بس بس خلاص الكل برا عوزة اخلص و دلع
غادر الكل و هما يضحكو على شمس الصغيرة
في الفندق
وصلت شمس الي الفندق و معها البنات
صفا : هو الفستان فين
شمس بغيظ : و الله البيه اخوكي مش معرفني حاجة
نرمين : الصبر يا شوشو و اكيد هيوصل دلوقتي
ياسمين : يالا يا بنات علشان نجهز نفسنا فاضل ساعتين بس
تجهز البنات و رتدو ملابسهم و كانو آيات من الجمال
شمس الكبيرة بابتسامة : بسم الله ما شاء الله عليكم ذي القمر
شمس الصغيرة بغيظ : و انا يعني هنزل بالروب
صفا بضحك : و الله هيبقي منظرك عسل
الباب خبط و دخل مجموعة من الشباب يحملون صندوق كبير و وضعوه على الارض و خرجو و بعدها دخلت ثلاثة بنات
احدي البنات : من فضلكم الكل لبرا مش عوزين غير العروسة
نرمين : احنا أخواتها و هنجهزها
البنت : تمام بس عوزين نتاكد من المقاس
ياسمين : تمام لو في حاجة انتم موجودين
خرج البنات و فضل بنات العائلة فقط
اخرجو البنات الفستان و ذهلو من منظره و ضخامته و فخامته
شمس الكبيرة : يالا بسرعة
حملو البنات الفستان و ساعدو شمس فى ارتدائه و بعد مرور ساعة كانت شمس الصغيرة على أتم استعداد
دخل الشباب و اخذو زوجاتهم و خرجو بعد ان ارسلو قبلات لشمس و اخيرا دخل قصي الذي تسمر مكانه من تلك الحورية الجميلة
قصي بحنان : الله أكبر ما شاء الله انتى جميلة جدا
شمس بابتسامة : يعني بجد حلوة
قصي بعشق : اجمل نساء الكون هو لازم ننزل الفرح
شمس بدلال : اه لازم علشان انا عوزة افرح
قصي بعشق : ننزل يا حبه القلب
توجهو الي احدي الأماكن و اخذو الكثير من الصور و بعد ذلك توجهو إلى القاعة
نزلت شمس الصغيرة فى يد جدها و ابوها و سلموها لقصي الذي لدوره ضمها لحضنة و قبل رأسها بكل حنان و حب
دخل العرسان على اغنية فيروز و رقصو عليها
طلئ بالأبيض طلئ
يا زهرة نيسان
طلئ يا حلوى وهلي
بها لوج الريان
طلئ بالأبيض طلئ
يا زهرة نيسان
طلئ يا حلوى وهلي
بها لوج الريان
و اميرك ماسك ايديك
و قلوب الكل حواليك
والحب يشتي عليك
ورد وبيسان
قلبي بيدعيلك يا بنتي
بها لليلي الشعلاني
يا أميرة قلبي انت
سلمنا الامانى
ما تنسي أهلك يا صغيري
بعينينا ما صرت كبيري
ضلي معنا وطيري وطيري
ع جناح الأمان
طلئ بالأبيض طلئ
يا زهرة نيسان
طلئ يا حلوى وهلي
بها لوج الريان
شعي مثل هالطرحة
يا اغلى البنات
بصلي يعيشوا بها الفرحة
ليا فى الحياة
شعي مثل هالطرحة
يا اغلى البنات
بصلي يعيشوا بها الفرحة
ليا فى الحياة
وربي من السما يبارككى
كيف ما توجهتو يرافقكن
باليام الصعب ينصركن
ع كل الاحزان
قلك نعم من قليو
وفرح كل الناس
رديها ع قلبو وحيو
شغلانى احساس
منقلك مع السلامة
روحى تحميكي الكرامة
وتبقى محايسكن علامي
للحب والحنان
طلئ بالأبيض طلئ
يا زهرة نيسان
طلئ يا حلوى وهلي
بها لوج الريان
ط
بعد فترة جلس العرسان و استقبلو الكثير من التهاني
رجل بابتسامة عملية : مبروك بشمهندسة شمس
شمس بابتسامة : الله يبارك فيك اسلان بيه
سابي : وااااااااااااو الفستان تحفة مكنش متوقعة جماله
شمس بابتسامة : فعلا جميل جدا
سابي بغمزة : بس اختيار مستر قصي رائع
اسلان : اللي يختار البرنسيسة شمس المنشاوي لازم يبقي اختياره سليم
قصي بابتسامة : اكيد طبعا مفيش حد يقدر يختلف فى الكلمة ديه
سابي : مبروك يا عروسة وهديتي وصلت لرجالتك و هتستلميها منهم
شمس : ايه هي
سابي بغمزة : شوفيها بقي و قوليلي رايك مبروك
مر الوقت و انتهي الفرح و توجهو العرسان إلى الطيارة لقضاء شهر العسل
في الطيارة
كان يرفض قصي اخبار شمس أين يتجهون لقضاء شهر العسل
شمس بغل : لاخر مرة هسالك هنروح فين
قصي بابتسامة : هنروح الجنة يا قلبي
شمس بدلع : هنورح فين قصيي
قصي بعشق : هو ينفع نتمم الجوازة دلوقتي
شمس بكسوف : خلاص سكت
قصي بضحكة رنانة : ايوة كده
مر الوقت و نامت شمس على كتف قصي
مر الوقت و وصلو إلى وجهتهم
في المالديف
شمس بفرحة : واااااااااو المالديف
قصي بابتسامة : معنديش اغلي منك يا عمري
شمس بفرحة : يالا بقي عوزة انزل المياة
قصي بوقاحة : مش لما الاول اخت*مك باسمي يا نجمتي
شمس بسرعة : صح خليها بكرا انا دوقتي تعبانة و عوزة اناااام
قصي بغمزة : هنام و هناكل و هنلعب و كل حاجة يالا بس
حمالها قصي بين أحضانة و دخلو الي الشالية
اما هاري فنشر الحرس على طول الشالية
قصي بحنان : يالا يا قلبي ادخلي بدلي هدومك و توضي و انا هدخل الحمام التاني
شمس بكسوف : طيب ممكن تساعدني علشان السوسته
قصي بابتسامة : حاضر يا قلبي
ساعدها قصي و لم يفعل شي حتي لا تغضب او تزعل منه فهو يعشقها بشدة و يخاف ان يجرحها باي شي
اما شمس وجدت علي السرير علبة مغلفة فامسكتها و وجدت كارت تهنئه من قبل سابي الاعصر فبتسمت و فتحته و لكن ضاعت ابتسامتها و صدمت بشدة من الهدية فكانت عبارة عن قميص نوم خاص للعرايس مغري للغاية
شمس بصدمة : يا لهوى يا لهوى هو ده هيتلبس عادي اااااه مهي هدية سابي نيجو ملكة النار منك لله يا نور انتى اللي ظهرتيها للساحة
نور بشهقة : و انا مالي يا لمبي الحق عليا ديه موزة و لا جوزهاااااااا صاروخ عاوز يتاكل شبة قطعة المارشميلو
شمس بارف : مارشميلو يا سافلة يعني ديه منظر قميص نوم ده زبالة ذيها
نور بسخرية : معلش نسيت تبعتلك الاسدال بتاعة
و بعصبية : فى ايه يا معفنة يا بقرة قميص نوم عوزة منظره يبقي اذاي لما ده سافل امال الحجة شمس العسل و اللي جيباة يا معفنة روحي جهزي نفسك بلا دلع ماسخ
شمس بعصبية : مش لبسه منهم بس هااااا
نور : و الله ليتجوز عليكي اقولك انا هجيب موزة صاروخ روسي تقفيل فرنسي تشطيب تركي و هجوزهاله و خليكي انتى يا ابلة نظيرة يعني الراجل جايبك المالديف و صارف و مبضع و فرح و فستان و فى الاخر مش عوزاه يفرح بلا وكسة
شمس بغل : انتى بتعملي ايه هنا اصلا يالا غوري
نور بشر : بلاش انا شمس بلاش انا اسالي عليا و عرفي ان الامبراطورة نور الشمس مش بتهزر و مش بتسيب حقها
شمس بعظمة : و انا شمس المنشاوي كبيرة عيلة المنشاوي و الصعيد كله
نور بسخرية : هاااااا ميحكمشي كان فى و خلص يا معفنة
شمس بغل : ماشي يا مقشفة هوريكي انا هعمل ايه
أمسكت شمس بهدية سابي و توجهت الى الحمام واغلقت الباب و لكن فتحت مرة اخري و رمت فردة الجذمة على نور و لكن لم تصيبها فاخذت تضحك بشدة عليها
انهي قصي من الاستحمام و لبس ملابسه و جلس في انتظار خروج شمس او فتح الباب
قصي لنفسه : هي بتعمل ايه كل ده ااااه اكيد الفستان كبير و مش عارفة تخلص لوحدها معلش شوية كمان و هخبط عليها بس هتكون لبسه ايه ديه تيتة شمس ربنا يخليها ليا مظبطاني بشوية لانجيري جااااااااامدين طحن و الله و هدلع بس ربنا يستر من جعفر اللي جوا متخرجش باسدال الصلاة و تنام بيه كمان و الله لو عملته لشقة نصين لاااااااااا كفاية كده عليها هي هتحتاج الهدوم فى ايه
خبط قصي علي الباب و فتحه و دخل و لكن ثبت مكانة من جمال تلك الشمس الساطعة و هى ترتدي قميص نوم مغري و كانت حورية بيه بلونة الذي عكس على بشرتها و شعرها الحر
عكس على بشرتها و شعرها الحر
تقدم قصي منها و كان مغيب فقط يريد و بشدة ضم تلك الحورية لحضنة ليعلم أنها حقيقية و ليست خيال كما المرات السابقة و بالفعل ضمها لحضنة
قصي بتنهيدة : اااااااااااااه يا نجمتي اخيرا بقيتي في حضني و ملكي و بين أيدي
شمس بابتسامة جميلة : بقيت ملك قصيي و مفيش راجل غيرك دخل حياتي و لا هيدخل انا ملك و انتى ملكي
قصي بعشق : بعشقك شمس بعشقك عشق لو اتوزع على الدنيا كلها مش هيخلص
شمس بسحر من كلامه : بحب قصيي
قصي بتحكم فى اعصابة : الله يرضي عنك روحي اتؤضي و تعالي نصلي عاوز ابدا حياتي معاكي صح و بطاعة
شمس بهمس لزيز فى اذنة : ماشي قصيي
قصي بصدمة : امشي يا بت من هنا و رجعيلي شمس المنشاوي
شمس باغراء : و انا مين يعني انا شمسك و نجمتك و قلبك و مراتك و حبيبتك و عشقتك
قصي بنهجان : ابوس ايدك يا شمس اعقلي انا على الآخرى و ماسك نفسي بالعافية
شمس بدلال و إغراء : و ماسك نفسك ليه ده حتى انا مراتك حلالك و نصك التاني
قصي : انتى اللي اخترتي يا بنت المنشاوية
حملها قصي و توجه بيها الي السرير المفروش بالورود و وضعها عليه بهدوء و رقة واخذها فى عالم خلق لهم ملي بالعشق و الرومانسية
شمس الصعيد
•تابع الفصل التالي "رواية شمس الصعيد" اضغط على اسم الرواية