رواية دهب و فهد كاملة بقلم وردة البنفسج عبر مدونة دليل الروايات
رواية دهب و فهد الفصل الثاني 2
قفنا المره اللي فاتت لما حد دخل على دهب المكتب وهي اتصدمت وكان مراد اتعرفت عليه لما راحت لندن وكان معاه في المدرسه وقال لها دهب اخبارك ايه فرحه دهب جدا وقالت لي الحمد لله يا مراد انت اخبارك ايه والله واحشني واحشني اوي الحمد لله وقعدوا يتكلموا
نيجي بقى عند فهد وهو قاعد في النادي وقدامه شله بنات وقاعد يهزر ويضحك معاهم وجت واحده ناديت عليه وقالت لي فهد فنفخ بضيق وقال لها عايزه ايه يا بوسي قالت له في ايه يا فهد انت متغير معايا ليه قال لها ولا متغير ولا حاجه احنا منفصلين قالت له في ايه يا فهد انا بحبك الله وانا ما بحبكيش وبعيد عني بقى قالت لها مش هسيبك لحد غيري ومشيت
في البيت عند الجد وهو قاعد مع بنته ساره وبيقول لها وريني شكل دهب لما كبرت بقيت عامله ازاي فمسكت التليفون وطلعت له صوره دهب واتفاجئ جدا من شكلها اللي اتغير قوي وكبرت قوي وعينه دمعت على حفيدته اللي تربت بعيد عنه و قعد يتكلم مع بنته شويه
نيجي بقى عند بطلتنا وهي بتحكي لمراد اللي هي هتسافر الصعيد الاسبوع الجاي وهو اتفاجئ وقال لها متاكده من قرارك ده بصت بشرود وقالت ايوه بس عايزه منك خدمه
نيجي بقى عند قمر وهي راحت قعدت مع جدها وعمتها وقعدت تهزر وتضحك لحد موعد الغداء وهم قاعدين على السفره فهد اجى وقعد عشان يتغدى معاهم وقمر قالت انت ما وريتيناش دهب بقت عامله ازاي يا عمتو قالت ساره هسيبها لكم فجاه عشان تشوفوها فاستغرب قوي وقال في سره ليه يعني هتبقى عامله ازاي يعني هي بنت زي اي بنت فاء من شروده على عمته وهي بتقول له ما اتجوزتش لحد دلوقتي ليه يا فهد قال لها فهد لا انا كده كويس حيات الحريه حلوه قالت قمر ايوه عشان يتصرمح براحته زعق لها فهد وقال لها قمر قالت لي بهزر معاك قال لها ما عدتش تتكرر تاني وبيخلصوا الغداء كل واحد بيطلع غرفت وقمر بتروح تقعد مع فهد وبرده بتجيب سيره دهب وبتقول له انت ما انتاش عارف انا متحمسه قد ايه عشان دهب هتنزل قال لها انا مش فاكرها قالت لي مش فاكرها ازاي ده كانت بتلعب معانا واحنا صغيرين قالت لي البنت اللي كانت بتبقى لابسه نظاره عامله تقويم ضحك فهد وقال اللي كانت دايما بتبقى شعرها منكوش ضحكتيني ونفسك تشوفيها على ايه فبتتغاز منه قمر وبتقول له عيب كده يا فهد فبيقول لها فهد انا خارج وبيسيبها ويمشي
نيجي بقى عند بطلتنا بعد ما خلصت كلام مع مراد وروحت بيتها و اخدت شاور وغيرت وبتسرح شعرها قدام المرايه وبترجع بذكرتها فلاش باك وهي طالعه على السلم وهي صغيره في الصعيد وفهد نازل وبيبص لها بقرف وبيقول لها انا مش عارفه انا كل ما بشوفك ببقى عايز اضربك ليه فبتعيط دهب فا يبص لها فهد اسكتي مش كل اما اكلمك تعيطي وبيزقها فرجلها بتفلت وبتقع من على السلم فبيبرق فهد وبيجري عشان يلحقها هو ما كانش قصده بس كان بيخوفها فبتقع و دراعها بيتكسر وبتفضل تعيط فمامتها بتجري هي وجدها وبيقولوا لها مالك يا دهب فبتبص لفهد فبيبرق لها فبتخاف منه وبتقول وقعت من على السلم بتفوق دهب من شرودها وبتقول خليكي قويه انت جميله ما فيش حد هيجي عليكي تاني
وبيعدي اسبوع وبيجي ميعاد سفر دهب في الصعيد وبتركب دهب الطياره وبتوصل المطار وبتركب عربيه عشان توديها الصعيد وبعد فتره طويله بتنزل قدام البيت وبتخبط فبتفتح لها الخدامه وبتقول لها فين ساره هانم فبتقول لها اتفضلي حضرتك هناديها لحضرتك فبتخش البيت تتخنق وبتبقى عايزه ترجع تاني فبتلاقي حد نازل على السلم بتبص تلاقي جدها تطلع تجري وتحضنه وهو دموعه بتنزل وبيقول لها اللي هي وحشته قوي وبتقول له وانت كمان يا جدو ومامتها بتنزل وبتحضنها فبتسمع قمر الدوشه تحت فبتنزل وبتقول مين دي يا جماعه فبيقولوا لها اللي هي دهب فبتفرح قوي وبتتصدم من شكلها الجديد وبتقول دهب وحشتيني قوي وبتحضنها فبتحضنها دهب وبيقعدوا يتكلموا شويه بعد كده وبتقول لها تعالي اطلعك اوضتك تريحي شويه لحد بعد الغداء فبتوافق دهب وبتطلع معاها وبتخش غرفتها القديمه قمر بتقول لها انا هسيبك براحتها وفبتقول لها ماشي فبتقف في الاوضه وبتفتكر ذكرياتها في الاوضه دي لما كانت بتعيط وبتقعد في الركن صغير في الاوضه عشان ما حدش يشوفها وبتفوق من شرده وبتدخل تاخد شاور وبتطلع تلبس شورت وتوب وتنام وبعد شويه الخادمه بتطلع تصحيها عشان تتغدى فبتقوم تغير هدومها عباره عن بنطلون مقطع وبلوزه بيضه وبتسرح شعرها وبتسيبه وبتنزل وتيجي تدخل غرفه السفره فكانت لسه هتدخل فبتقف مبرقه و ..
يتبع…
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية دهب و فهد ) اسم الرواية