رواية ظالمة و مظلومة كاملة بقلم سالي محمد عبر مدونة دليل الروايات
رواية ظالمة و مظلومة الفصل الثاني 2
طبعا ماقدرش اوصف حزني وانا يتخطب لراجل عجوز وانا لسا يادوب 18سنه بس اللي قهرني اكتر كلام الناس اللي تقول ياعيني والله لسا صغيره ع كدا الراجل قد ابوها واللي تقول يابختها وقعت واقفه عريس غني وجايبلها الماس واي يعني كبير هيغرقها ف الالماس والفلوس واللي تقول اهلها خدوا تمن تربيتها وانا بسمع الكلام دا حسيت كأن سك*ينه بت*نغرز ف قلبي ماحستش بنفسي واغمي عليا من القهر والزعل وكمان ما كنتش اكلت صحيت لقيت نفسي ف سريري والكل حوليا ومعلقه محاليل
انا بصوت تعب:هو ف اي
محمود:ارتاحي انتي اغمي عليكي الدكتور بيقول ضعف واجهاد شكلك ما اكلتيش من كتير
ماما بلهفه:اه ياعيني الفرحه ماكنتش سيعاها ومن الصبح بتجهز للخطوبه ونسيت تاكل مش كدا ياسوسو انا بصيت ليها وسكت
بابا:دا دلع بنات يامحمود ياخويا انت يعني تايه
محمود:لو سمحتوا ممكن تسيبونا لوحدنا ….ف اللحظه دي ابويا بصلي نظره كانت كفيله تق*تلني وطبعا بيحذرني اقوله اني مش موافقه الكل خرج وفضلنا انا وهو حاولت اقوم لقيته قالي لا ارتاحي
محمود:ارتاحي ياسلمي انا عارف انتي دلقتي بتقولي لتفسك ليه راجل عجوز زيي يتزوج وحده صغيره زيك
انا:لا انا بس ….قاطعني
محمود:لحظه خليني اكمل انا اتزوجت مراتي الله يرحمها زواج عادي وبعدها حبينا بعض كتير بس للاسف هي كانتش بتخلف ولاني بحبها مقدرتش اتزوج عليها ولما ماتت فضلت كتير حزين عليها بس عايز عيل يحمل اسمي لما والدك عرض عليا الزواج منك عشان يفك دينه انا وافقت وبس هي دي كل الحكايه …..انا فضلت اسمعه واقول ف نفسي ياحظك ياسلمي يعني ابويا باعني واللي هتزوجه عايز خدامه تولد ولي العهد يارب صبرني وكمل كلامه ياريت تتقبلي الموضوع انا من ناحيتي عمري ما ازعلك ابدا ولا حتي هرفض ليكي طلب …..انا سمعت الكلمه دي قولت اقوله ع تعليمي بقي هي دي فرصه
انا:طب انا عندي طلب واحد اكمل تعليمي وادخل الجامعه
محمود:ياسلام بس كدا من عنيا بس هتدخلي كليه اداره اعمال عشان شغلنا اي رأيك
انا:اي كليه بس اكمل تعليمي …لنفسي مش مشكله حلوة الاعمال اهو اعرف كل حاجه عنك وعن الشغل …..خرج محمود واطمنت ان حياتي هتبقي تمام التمام بس كنت بتوهم طبعا خلصنا الفرح بسرعه واتزوجنا اخدني لفيلا لا فيلا اي دا قصر كبير وفخم جدا انا شوفته اتهبلت وفضلت ابص عليه وبانبهار
محمود:هههههههههههههه اي عجبك القصر
انا:تحفه يامحمود بجد تحفه
محمود:اهو انتي ملكه القصر دا
انا:بجد والنبي قلتها بلهفه زي الهبله معرفش ان القصر دا سجن متزخرف
محمود:اكيد ياحبيبتي ولما تجيبي ولي العهد هيكون باسمك
انا:بجد ربنا يخليك ليا وحضنته بقي ما انا كنت عيله وماصدقت قال وفرحانه ع اي علي خيبتي طلعنا الاوضه وقضينا ليله فرحنا واخدني بعدها شهر ف باريس وانا فرحانه بباريس والهدايا واللبس ونسيت كل اللي حصل وقولت فعلا ابويا كان عنده حق الفلوس اهم عشت ف الانبهار دا بتاع كام شهر وعرفت اني حامل وقولت اعملها مفاجئه لمحمود بقي وافاتحه تاني ف موضوع الكليه عايزة اكمل دراستي بقي عملت جو رومانسي واديت الشغالين اجازه واتصلت بمحمود
انا:الو حوده حبيبي ماتتأخرش النهارده عامله ليك مفجأه جنان
محمود:مفجأه مابلاش اليله عندي شغل كتير
انا:ياراجل بقولك مفجأه حلوة يلا الشغل كمله بكرا
محمود:اوك ياحبيبتي جاي …..جهزت كل حاجه وبعد ساعه محمود وصل اول ما شاف الجو الشاعري دا لقيته مطلع حبوب اخدها ومفكرني مش شايفاه انا طنشت لاني عارفه حبوب اي بس عادي ماهو من يوم زواجنا بياخدهم بعد العشا شغلت موسيقا حلوة كدا ورقصنا انا وهو سلو واحنا بنرقص قولت افجأه بقي
انا:حوده هتبقي اب وحطيت ايده ع بطني بس حصل اللي ماكنش ف حسباتي خالص ……يتري حصل اي هنعرف بكرا
يتبع….
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية ظالمة و مظلومة ) اسم الرواية