رواية المتعة الحرام كاملة بقلم عادل عبدالله عبر مدونة دليل الروايات
رواية المتعة الحرام الجزء (3) الفصل العاشر 10
واثناء ذلك قاطعت سهام تفكيره وقالت له : ايه رأيك تشتغل تلي سيلز زي شاهي جارتنا ؟؟
سامي نظر لها فوجد في عينيها انها تريد اختباره !!!
رد سامي : معرفش حاجة عن الشغل ده .
سهام : ممكن نقول لشاهي تعلمك وتدربك .
ايقن سامي انها تريد اختبار ردة فعله رد عليها : لا يا سهام احنا اتفقنا اننا مش عايزين اي اختلاط بالناس دي ، مش عايزين نغير كلامنا تاني .
سهام : علشان ظروفنا يا سامي .
سامي : لأ بردو ، مش عايزين نختلط بيهم تاني .
سهام : خلاص يا سامي براحتك اعمل اللي يعجبك .
في اليوم التالي خرج سامي كعادته للبحث عن عمل وعاد بلا جديد !!
جلس في غرفته وحيد يفكر في سبيل للخروج من هذا المأزق فللبيت طلبات هو ملزم بها وقد طالت عطلته عن العمل فكيف سيلبي لاسرته كل طلباتهم .
وفي نفس الوقت كان يشعر بأن زوجته سهام هي من تملك المفتاح السحري لحل أزمته ببيع ارضها ولكنها تبخل عليه به .
شعور قلة الحيلة الذي يعاني منه وفي نفس الوقت احساسه بأن حل جميع مشاكله اصبح الان في يد سهام زاد من سوء حالته !!
جلس سامي تملؤه مشاعر الغضب الممزوجة بالحزن وبدأت مشاعر الاكتئاب تسيطر عليه !!
كانت اخر الخيارات المتاحة له هو بيع سيارته .
وبالفعل فوجئت سهام بسامي ذات يوم يخبرها بأنه باع سيارته .
سهام : بعيت العربية يا سامي ؟!!!
سامي : ايوه .
سهام : ليه كده يا سامي ؟
سامي : اتصرفت زي ما انت قولتيلي الفلوس خلصت واتصرف .
سهام : انا كان قصدي احفزك تشوف شغل بسرعة مش تبيع العربية !!!
سامي : انا بدور علي شغل من فترة ومفيش فايدة !! كنت هعمل ايه ؟؟
سهام : كنت شوف اي حل تاني غير بيع العربية .
سامي : انتي بتقولي اي كلام وخلاص ، صحيح اللي ايده في الميه مش زي اللي ايده في النار .
سهام : قصدك ايه يا سامي ؟
سامي : قصدي انك مش حاسة بأي حاجة وبالنسبالك كل حاجة سهلة ، سهل اني الاقي شغل !!! و سهل انه يكون كويس بمرتب كبير !!! وسهل الفلوس اللي تطلبيها تبقي موجودة !!! وسهل كل حاجة !!! لكن الحاجة الوحيدة الصعبة والمستحيلة انك تبيعي ورثك في الارض ونعمل مشروع يخلينا نعيش عيشة محترمة !!!!!
سهام : ياااه للدرجادي شايفني ست مش حسة بيك ومش يهمني الا مصلحتي وبس !!!
سامي : من فضلك يا سهام اللي حصل حصل والعربية انا بيعتها خلاص ، اتفضلي الفلوس دي خليها معاكي اصرفي منها علي ما الاقي شغل ، ومن فضلك مش عايز كلام في الموضوع ده تاني .
: ببساطة كده ؟!! كلامك اللي بتقوله ده معناه انك بتتهمني اتهامات انا مش اقبل بيها .
سامي : تقبلي او مش تقبلي انتي حرة ، من فضلك بقي عايز اقعد لوحدي في هدوء ومش عايز اي حد يكلمني .
اصبح سامي اكثر عزلة داخل المنزل وحاولت سهام اخراجه من هذه العزلة ولكن دون جدوي .
وذات يوم كان سامي نازل من المنزل فوجد جاره نشأت ولاحظ عليه شحوب وجهه وتبدو عليه مظاهر الاعياء !!!
فسأله : مالك يا استاذ نشأت ؟ انت شكلك تعبان !!!
نشأت : الحمد لله ، فعلا انا تعبان شوية .
سامي : مالك ؟ حاسس بأيه ؟
نشأت : والله يا استاذ سامي انا مش عارف انا فيا ايه !! ارهاق مستمر ومغص معوي علطول وضغط الدم عندي مضطرب بشكل غريب بيرتفع جدا واحيانا بينخفض جدا !! ولحد دلوقتي مش عارف انا فيا أيه ؟!
سامي : ومش كشفت ليه ؟
نشأت : كشفت كتير ولسه مفيش فايدة ، كلام الدكاترة مش محدد ومش قادرين يوصلوا لتشخيص دقيق .
سامي : طلبوا منك اشاعات او تحليل ؟
نشأت : ايوه طلبوا تحاليل كتير وعملتها كلها وبردو مفيش فايدة .
سامي : الف سلامة عليك يا استاذ نشأت ، وانت بتروح الشغل ولا في اجازة ؟
نشأت : لأ انا في اجازة مرضية ، هروح الشغل ازاي انا مش بقدر اتحرك الا بصعوبة ، دا انا النهاردة حسيت اني بقيت كويس علشان كده نزلت اجيب الدوا من الصيدلية .
سامي : الف سلامة عليك يا استاذ نشأت ، لو احتجت اي مساعدة في اي وقت انا تحت امرك .
نشأت : الصراحة الحاجة الوحيدة اللي عايز اطلبها منك وخايف تحرجني اني عايزك انت والمدام ترجعوا تزورونا وتودونا تاني .
سامي : اللي فيه الخير يقدمه ربنا .
نشأت : الصراحة انا حاسس اني هموت قريب علشان كده عايزكم تكونوا جنب شاهي والاولاد علشان مش لهم اي حد ، حتي اخو شاهي الوحيد شخص لا يعتمد عليه بالمرة .
سامي : يا عم ايه اللي انت بتقوله ده !! انت في عز شبابك وبعدين هو كل واحد تعب يومين يبقي هيموت ، ربنا يبارك في عمرك وتربي اولادك .
نشأت : متشكر يا استاذ سامي ، بس يا ريت تشوف الموضوع ده .
سامي : حاضر يا استاذ نشأت .
دخل سامي وعلي وجهه علامات الذهول والتفكير فسألته سهام : مالك يا سامي فيه ايه ؟
سامي : نشأت جارنا .
سهام : ماله ؟
سامي : عيان وبيقولي انه حاسس انه هيموت قريب وبيوصيني انا وانتي نرجع نقرب منهم تاني علشان خايف علي مراته وعياله !!
سهام : سيبك منه ، هو فيه حد بيعرف هيموت امتي !!
سامي : لا طبعا ده شئ في علم الله .
سهام : طيب خلاص انا هنفضل زي ما احنا .
سامي : وهنعمل ايه في وصية الرجل ده ؟؟
سهام : سامي لما الراجل يموت نبقي نخلي بالنا منهم ، ولا انت عايز تبقي حجة ليك ؟؟؟
سامي : قصدك ايه يا سهام ؟
سهام : قصدي انت عارفه كويس .
سامي : لأ معرفوش ، وضحي كلامك بعد اذنك .
سهام : قصدي انك عينك من مراته .
سامي : انا ؟؟؟
سهام : ايوه انت ، وهي كمان عينيها تدب فيها رصاصة ، ست مش محترمة .
سامي : انا قولتلك كتير ان مفيش حاجة من اللي في دماغك دي حقيقة ، وكلها مجرد اوهام .
سهام : اوهام ولا حقيقة الناس دي مش لنا علاقة بهم نهائي .
سامي : خلاص يا سهام ، اقفلي الكلام في الموضوع ده احسن .
سهام : ماشي يا سامي ، قولي عملت ايه لقيت شغل ولا لسه ؟
سامي : لقيت شغل كاشير في سوبر ماركت ب ٢٥٠٠ جنية .
سهام : بس ؟؟؟
سامي : ايوه .
سهام : وهتشتغل ؟؟
سامي : ما باليد حيلة ، مفيش حاجة تانية قدامي .
سهام : مواعيد الشغل من كام لكام ؟
سامي : من الساعة ٤ العصر للساعة ١ بعد نص الليل .
سهام : طيب ما تحاول تشوف شغل غيره ؟
سامي ” بعصبية ” : انا مش عارف ارضيكي ازاي ؟؟ لو رضيت بشغل زي ده تقولي شوف حاجة غيره ولو مش رضيت به تقوليلي اي شغل مؤقت لغاية ما تشوف شغل كويس !!!!! انا مش عارف ارضيكي ازاي .
ترك سامي سهام زوجته غاضبا و دخل غرفته واغلقها عليه .
وبعد مرور اكثر من ساعة دخلت سهام لزوجها سامي الذي كان يجلس
في حزن وجلست بجواره ثم ابتسمت وقالت له :
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية المتعة الحرام ) اسم الرواية