رواية المتعة الحرام كاملة بقلم عادل عبدالله عبر مدونة دليل الروايات
رواية المتعة الحرام الجزء (3) الفصل الثالث 3
وقبل خروجهم من الاسانسير قال لها : اخرجي انتي الاول واتأكدي أن سهام مش فاتحة الباب علشان دي بتغير عليا اوي .
ضحكت شاهي وقالت له : حاضر .
شاهي خرجت وأطمأنت ان سهام بابها مغلق ثم فتحت باب شقتها وأشارت له بالخروج من الاسانسير .
خرج سامي سريعا ودخل شقتها وهو خائف .
بمجرد دخول سامي شقتها ، شاهي قفلت الباب سريعا وضحكت وقالت له : مكنتش اعرف انك بتخاف من مراتك للدرجادي !!
: اصل هي لو عرفت هتعمل مشكلة ونكد وغم ، و انا مش بحب وجع الدماغ ، بحب الروقان والهدوء .
: طيب كويس الجو رايق و هادي اهو ، يلا بقي علشان تغير اللمبة .
: هي مكانها فين ؟
ضحكت وقالت له : في الحمام ، تعالي ورايا .
وطبعا كان الشيطان ثالثهما !!!!!
فهم سامي منها اثناء ذلك الوقت أنها كانت تبادله نفس الاعجاب مثله تماما من اليوم الاول !!!
استمرا سويا في لقاء طويل حتي قاربت الساعة الواحدة ظهرا !!
شعر سامي بأنه كان وقت في منتهي السعادة والجمال وشعر بأنها كانت مختلفة عن سهام زوجته في كل شئ .
فوق جمالها الذي يذهب العقل واعتنائها بنفسها كانت دلوعة خفيفة الظل ولطيفة جدا ولم يشعر مطلقا بمرور الوقت معها .
مرت الخمس ساعات كأنهم خمس دقايق !!
اما الموبايل فقد اغلقه سامي حتي لا يزعجه أحد .
شاهي قالت له : انا لازم انزل دلوقتي علشان اجيب الاولاد من الحضانة .
دخلوا اخدوا شاور وكان لابد من انصرافه من الشقة !!
لكنه واجه ازمة في كيفية خروجه من شقة شاهي خوفا من اكتشاف سهام له ؟!!
كما ان الوقت مازال مبكرا علي موعد رجوعه من عمله !!!
خرجت هي من شقتها اولا ثم خرج سامي خلفها ونزل من العمارة وجلس علي كافيه كي يمر الوقت ويعود للمنزل في موعده الطبيعي .
وفعلا اضاع وقت طويل حتي وقت رجوعه من العمل ورجع البيت كأنه عائد من الشغل بشكل طبيعي تماما .
طوال هذا الوقت كان يفكر فيما حدث !!!
ضميره كان يؤلمه فوقوعه في الخطيئة سبب له ألم نفسي وتأنيب للضمير .
وعند عودته دخل سامي الشقة وفوجئ بشاهي تجلس مع سهام !!!
حين رأهم هما الاثنتين معا ، انقبض قلبه وشعر حينها بأنه بخطأه في حق سهام عندما خانها مع جارتها وصديقتها !!
لكنه عاد ونظر لهما هما الاثنتين وقارن بينهما في تفكيره …
الحقيقة ان جمال شاهي لا يقارن ابدا بسهام !!
واهتمامها بنفسها لا يقارن ابدا بأهمال سهام لنفسها !!
وايضا خفة ظلها ودلعها !! كل ما فيها كاد ان يذهب عقله !!
سهام : مالك يا سامي واقف بتبصلنا كده ليه ؟
: لا ابدا اصل انا نسيت حاجة في الشغل و افتكرتها دلوقتي .
شاهي : واخبار الشغل النهاردة معاك كان ايه ؟
: تمام جدا ، الشغل النهاردة كان زي الفل ، ممتاز .
شاهي ” تضحك ” : يارب دايما .
سهام : ومادام الشغل كان ممتاز وزي الفل راجع متلخبط كده ليه ؟!!
: بقولك يا حبيبتي اني نسيت اعمل حاجة في الشغل ، عادي بقي متشغليش بالك .
شاهي : طيب انا هقوم ادخل شقتي بقي واسيبكم علي راحتكم .
مشيت شاهي وكان واضح عليها انها اتضايقت من شئ ما !!!
قامت سهام وجهزت الغداء و تناولوا الغداء مع الاولاد .
وكلما نظرت سهام له كان يخاف ويخشي ان تكون عرفت شى عما حدث مع جارتهم !!!
كانت اول خيانه من سامي لها ، وفلم يفكر ابدا في خيانتها قبل أن يري جارته المثيرة .
وبعد اقل من نص ساعة جرس الباب رن !! فتحت سهام الباب دخلت شاهي وكانت متعصبة جدا !!!
سهام : مالك يا شاهي يا حبيبتي ؟ فيه ايه ؟
شاهي : انا ونشأت اتخانقنا .
سهام : هو رجع من الشغل بدري ؟
شاهي : لأ لسه ، احنا اتخانقنا في التليفون .
سهام : طيب اقعدي معنا واهدي بس دلوقتي ، تحبي تشربي قهوة معايا انا وسامي ولا اعملك ليمون ؟
شاهي : اعمليلي قهوة معاكم علشان دماغي هتموتني من الصداع .
دخلت سهام تعمل القهوة .
قربت شاهي من سامي وقالت له : اوعي اسمعك تقولها كده تاني .
: اقول ايه ؟ مش فاهم !!
: لما قولتلها ” يا حبيبتي ” .
: اااه ، ده هزار .
: لأ ، من النهاردة اوعي تقولها كده تاني سواء جد او هزار ، انت بتاعي انا ، انت فاهم ؟؟
: بتغيري عليا يا شوشو ؟
: طبعا يا قلب شوشو .
: طيب ابعدي ابعدي شوية لسهام تشوفك وتبقي مصيبة !!
ضحكت شاهي : ده انت بتخاف منها اوي بجد .
رجعت سهام بالقهوة وجلسوا جميعا يتحدثون وبعدها بوقت بسيط عاد نشأت وعندما علم من اولاده ان زوجته عند سهام وسامي ذهب اليهم .
دخل نشأت وجلسوا جميعا وأصلح سامي وسهام بينهم وعاد نشأت وشاهي الي شقتهم .
سهام : انا مش عارفة اعمل معاك ايه ؟!
: مالك يا سوسو ؟
: لما الهانم جارتنا دخلت وقعدت فضلت قاعد معنا ليه ؟
: وفيها ايه يا حبيبتي؟ كانت جاية زعلانة قعدت معاكم وصالحناها علي جوزها ، ايه اللي حصل بقي ؟!
: قلبك طيب اووووي يا حبيبي !!!
: قلبي ده ملكك لوحدك يا حبيبتي .
: طيب علشان خاطري لما الهانم دي تيجي عندنا وانت موجود هنا ابقي اقعد لوحدك وبلاش تقعد معانا .
: يا سوسو يا حبببتي انا عايزك تثقي فيا وفي نفسك اكتر من كده ، وعلي العموم حاضر يا قلبي هعمل اللي انتي عايزاه .
نامت سهام مبكرا كعادتها وجلس سامي سهران يلعب في الموبايل وينتظر ظهور شاهي علي الواتساب ليتكلموا .
تأخرت قليلا لكن في النهاية ظهرت !!
: كنتي فين يا شوشو ؟
: كنت بتعشي مع نشأت .
: كل ده ؟؟ ده الساعة ١١ دلوقتي !! مش هو بينام قبل كده ؟!
: النهاردة كان مصحصح ومش نام علطول .
: وايه اللي حصل قبل ما ينام ؟
: ولا حاجة .
: بجد ؟؟
ضحكت شاهي بدلع : انت بتغير عليا يا سمسم ؟؟
: طبعا مش من حقي ولا ايه ؟؟
: من حقك يا قلبي ، علشان تبقي تعذرني لما اغير عليك من سهام .
: طيب يلا اخرجي البلكونة عايز اشوفك حالا ، انتي وحشتيني اوي .
: بلاش علشان الجيران ، خايفة حد يشوفنا .
: مفيش حد له عندنا حاجة .
: انت ازاي تقول كده ؟!! انت ناسي أني ست ولي سمعتي .
: طيب اخرجي نتكلم ربع ساعه بس وادخلي تاني .
: لا بلاش مش هينفع ، بص يا سامي ايه رأيك بكره الصبح تيجي زي النهارده ونقعد مع بعض براحتنا ؟
: خلاص ماشي ، بس علفكرة هتوحشيني اوي من دلوقتي للصبح .
: وانت كمان يا قلبي ، يلا اقفل بقي علشان ننام ونصحي فايقين .
: حاضر يا حبي ، تصبحي علي خير .
استيقظ سامي مبكرا وكان واضح عليه السعادة لدرجة ان سهام سألته : مالك يا حبيبي قايم مبسوط وفايق النهارده عكس كل يوم !! كنت بتصحي مكشر ومش قادر تفتح عينيك !!
: يعني انتي عايزاني اكشر ؟!!
: لا يا حبيبي ربنا يفرحك دايما .
: طيب يلا بقي نفطر علشان صاحي جعان اوي .
تناولوا الافطار ثم سمع سامي صوت باب جيرانهم اثناء نزول نشأت في موعده كالعادة وبعده بدقايق نزلت جارتهم لتوصل اولادها للحضانة .
دخل سامي وارتدي ملابسه و خرج كعادته مثل كل يوم .
نزل بالاسانسير لكن فوجئ ان شاهي غير موجودة !!!
كاد أن يجن !!! اخرج الموبايل بسرعة وكلمها علي الواتس …
: انتي فين يا شوشو ؟
: انا فوق في الشقة .
: انتي مش وصلتي اولادك الحضانة زي كل يوم ؟
: وصلتهم ورجعت ووقفت دقيقتين استناك قدام الاسانسير وانت اتأخرت ، وحسيت اني شكلي وحش فطلعت وقولت اكيد انت هتكلمني .
: طيب ايه الكلام ؟
: ايه ؟
: مش احنا اتفقنا البارح اننا هنتقابل النهاردة ؟؟
: ايوه ، ما انا قاعدة اهو مستنياك .
: طيب انا طالع حالا ، بس خلي بالك من باب شقتنا علشان سهام .
ضحكت شاهي وقالت : حاضر .
طلع سامي في الاسانسير ودخل الي شقتها بسرعة .
بمجرد ما دخل شقتها ..
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية المتعة الحرام ) اسم الرواية