رواية المتعة الحرام كاملة بقلم عادل عبدالله عبر مدونة دليل الروايات
رواية المتعة الحرام الجزء (3) الفصل السادس 6
: خلاص يا سهام اللي تشوفيه ، انا ماشي وهبقي معاكي علي التليفون لحد الصبح لغاية لما الولاد يروحوا المدرسة وارجعلك .
عاد سامي للمنزل واطمئن علي الاولاد ونام حتي الصباح .
وبعد شروق الشمس بدقائق استيقظ سامي علي تليفون سهام وهي تبكي بأنهيار لتخبره بأن أمها ماتت !!
قام سامي سريعا وارتدي ملابسه ثم ايقظ ابناؤه سلمي وسليم وأعد لهم الفطور سريعا وقال لهم : مش لازم تروحوا المدرسة النهاردة علشان تيتا توفيت و انا رايح المستشفي دلوقتي علشان اكون مع ماما هناك وتخليكم قاعدين من غير شقاوة .
سلمي : حاضر يا بابا .
: مش عايز شقاوة من حد فيكم ، انتم كبار مش صغيرين ، ماشي ؟؟
سليم : حاضر يا بابا .
نزل سامي بسرعة وذهب الي المستشفي واخد يحاول تهدئة سهام التي كانت منهارة تماما !!
وبعد انتهاء مراسم الدفن والعزاء عادت سهام الي شقة والدتها !!
حاول سامي ان يأخذها الي شقتها ولكنها اصرت ان تقيم في شقة والدتها طيلة ايام تلقي العزاء .
عاد سامي الي منزله ليلا ووجد جارته شاهي جالسة مع اولاده سلمي وسليم !!
قدمت شاهي واجب العزاء لسامي الذي كان في قمة التعب والارهاق و قدم لها الشكر علي اهتمامها بأبناؤه اثناء غيابه وغياب امهم عنهم .
وقبل انصراف شاهي الي شقتها همست له في أذنه ” وحشتني ” .
ابتسم سامي وقد استطاعت شاهي بهذه الكلمة البسيطة أن تزيل عنه كل المشاعر السلبية التي عاني منها طيلة اليوم !!
استيقظت داخله كل المشاعر الدافئة فقال لها : سهام هتبات عند اهلها لحد العزاء ما ينتهي ، ايه رأيك ؟
شاهي : رأيي في أيه ؟
: تباتي هنا معايا النهاردة .
: انت مجنون يا سامي ؟ نشأت جوه !!
: حطي له منوم في الشاي ولما ينام تعالي .
ضحكت شاهي : هو مش محتاج منوم ، هو كده كده هينام كمان نص ساعة بالكتير .
: طيب كويس اوي ، لما ينام تعالي .
: لأ طبعا مش هينفع .
: علشان خاطري .
: مش هينفع يا سامي ، خلينا بعقلنا بدل ما نتهور ونروح في داهية .
: انتي وحشاني اوي .
: بكره الصبح تعالي نقضي اليوم مع بعض ، ده احسن وقت .
: بكره للأسف لازم اروح الشغل .
: هتروح الشغل وعندك عزاء ؟
: المدير في الشغل عمل لي اجازة يوم واحد بس ومش هقدر اغيب تاني .
: المدير بتاعكم ده رخم اوي ومش عنده دم .
: هحاول ارجع بدري يا شوشو .
: طيب وانا هستناك يا حبيبي .
انصرفت شاهي الي شقتها ودخل سامي ونام بعد تعب طوال اليوم .
وفي الصباح استيقظ وقام بتوصيل اولاده الي مدرستهم ثم ذهب الي عمله ، وهناك وبعد ساعتين من العمل حاول الانصراف بحجة عزاء حماته ولكن مديره في العمل قام بتوبيخه وتعنيفه بشدة نتيجة تكرار غيابه عن العمل وكثرة استأذانه في الانصراف المبكر !!!
حدثت مشادة شرسة بين سامي ومديره كانت نتيجتها توجيه انذار أخير لسامي بالفصل عن العمل !!!
كان سامي طيلة اليوم في أوج غضبه و عصبيته مع الجميع .
مرت أيام العزاء الثلاث ثم طلب سامي من سهام العودة الي المنزل : يلا يا حبيبتي علشان نرجع البيت .
سهام : لا يا سامي معلش سيبني هنا كام يوم .
: العزاء خلاص انتهي ولازم ترجعي علشان سلمي وسليم .
سهام ” ببكاء ” : انا عايزة انام في سرير ماما ، انا لسه شمة ريحتها فيه لحد دلوقتي .
: مامتك الله يرحمها ، وسلمي وسليم محتاجين لك .
: سلمي وسليم مش صغيرين ، وعموما كلها يوم ولا اتنين وارجعلهم .
: خلاص يا حبيبتي اللي تشوفيه .
عاد سامي الي منزله بينما رسائل الحب والغرام الحارة مع جارته الجميلة لا تنقطع واتفقا علي اللقاء في اليوم التالي .
في صباح اليوم التالي ذهب سامي الي عمله ثم انصرف في منتصف اليوم بحجة مرضه !!
وعاد سريعا الي المنزل لمقابلة جارته الحسناء !!
مر الوقت سريعا بينما كان سامي مع جارته عاد نشأت من عمله قبل موعده !!
شعرت شاهي بدخول زوجها الي المنزل فقالت لسامي : هاراسود ، نشأت رجع !!!
سامي : بتقولي ايه ؟؟؟
: والله انا سمعت صوته بره !!!
: وبعدين هنعمل ايه ؟؟
: مش عارفة !! روحنا في داهية !!!
: اهدي بس علشان نعرف نفكر .
وفجأة حاول نشأت فتح باب الغرفة فوجدها مغلقة بالمفتاح من الداخل !!
نشأت : شوشو .. يا شوشو .. انتي قافلة الباب عليكي ليه ؟؟
سامي وضع يده علي فمها وقال لها : اعملي نفسك نايمة وانا هدخل استخبي في الدولاب ، بس اهم حاجة تخليه ينزل بسرعة علشان اعرف اخرج .
اشارت شاهي له برأسها بالايجاب .
دخل سامي في دولاب الملابس سريعا ، ثم ردت شاهي علي نشأت : ايوه يا نشأت انا قايمة اهو .
قامت ثم فتحت الباب له فقال لها : انتي قافلة الباب عليكي بالمفتاح ليه ؟
: كنت نايمة والولاد كل شوية يصحوني فقفلت الباب علشان اعرف انام .
: انتي مالك ؟؟ شكلك متغير كده ليه ؟
: تعبانة من الصبح مش عارفة مالي !!
: الف سلامة عليكي ، طيب نامي وارتاحي انتي وانا هدخل اخد شاور واجهز لنفسي الغدا .
: لا يا حبيبي ، خد شاور انت وانا هجهزلك الغدا.
دخل نشأت للحمام واستطاعت شاهي اخراج سامي من شقتها بأعجوبة !!
التقطت شاهي انفاسها وتنفست الصعداء بعد خروج سامي وحاولت محو اي اثر لوجوده في منزلها .
خرج نشأت من الحمام بينما اعدت له شاهي الطعام وجلسا يتناولاه معاه .
لاحظت شاهي ان نشأت شارد الذهن ولا يتكلم فحاولت معرفة السبب .
: مالك يا نشأت ؟ انت سرحان في ايه ؟؟
: لا ابدا مفيش حاجة .
: لأ ، انت شكلك بيقول فيه حاجة !!
: انا مش عايزك تقفلي الباب علي نفسك بالمفتاح بالشكل ده تاني .
: بس كده يا حبيبي ؟!! هو ده اللي مزعلك ؟!!
: يا ريت بعد اذنك متتكررش تاني .
: حاضر يا حبيبي من عينيا .
ثم صمت نشأت قليلا وقال لها : انتي روحتي عزيتي سهام جارتنا ؟
: ايوه روحتلها اول يوم ، بتسأل ليه ؟ للكاتب عادل عبد الله
: انا كمان كنت عايز أعزيها واعزي سامي جوزها لكن سألت عليه اكتر من مرة واولاده يقولولي انه مش موجود .
: روح عزيه هو جوه دلوقتي .
: وانتي عرفتي ازاي انه جوه دلوقتي ؟؟؟؟؟
ارتبكت شاهي وقالت له : سمعته داخل من شوية .
: اذا كنت انا لسه سأل عليه اولاده وبنته سلمي قالتلي انه لسه مش رجع من الشغل !!! وبعدين سمعتيه ازاي ؟؟ انتي مش كنتي نايمة !!!
ارتبكت شاهي بدرجة اكبر وقالت له : لأ ، انا سمعته داخل شقته بعد رجوعك وانت في الحمام .
نظر لها نشأت نظرة شك وريبة جعلت ارتباكها يزيد فقامت وقالت له : انا هقوم اعملك الشاي .
قامت تعمل الشاي بينما عيون نشأت تراقبها في صمت .
وعندما احضرت الشاي قال لها نشأت : انا مش هعزيه ولا هعزي مراته .
: ليه كده ؟ ده انت طول عمرك بتعرف الاصول وده واجب ؟!!
: احنا عايزين نقطع علاقتنا بالناس دي .
: ليه ؟
: من غير ليه ، انا عايز كده وخلاص ، مش عايزك تكلميه ولا تكلمي مراته .
: رغم اني مش فاهمة حاجة لكن حاضر يا نشأت ، اللي تشوفه .
سادت حالة من الصمت حتي موعد نوم نشات الذي دخل نام في صمت .
ثم امسكت شاهي هاتفها وبدأت في محادثة سامي عبر الواتساب .
: انا خايفة اوي يا سامي !!
: ليه ؟ خايفة من ايه ؟؟
: حاسة أن نشأت حاسس بحاجة .
: ليه بتقولي كده ؟؟
: كلامه معايا النهاردة كله شك ، وبعدين قالي اقطع كلامي معاك ومع سهام مراتك !!!
: معقول !!!
: ايوه ، زي ما بقولك كده ، ده حتي قالي انه مش هيعزيك ولا هيعزي مراتك !!
: معني الكلام ده انه فعلا بدأ يشك في حاجة !!
: ايوه ، ماهو ده اللي راعبني ومخوفني
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية المتعة الحرام ) اسم الرواية