Ads by Google X

رواية قسوة عشق الفصل الثلاثون 30 - بقلم ملك عبد اللطيف

الصفحة الرئيسية

 رواية قسوة عشق (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم ملك عبد اللطيف

رواية قسوة عشق الفصل الثلاثون 30

البارت الثلاثون 
رواية قسوة عشق 
بقلمى /ملك عبد اللطيف 
..... صدمة كبيرة كأن دلو ماء بارد وقع على رأسها 
غير مستوعبة ماتراه امامها معقول هذه اختى أم انا احلم بالتأكيد احلم ولكن متى سأستيقظ 

سيلين بصدمة وغضب مماتراه 
_ ايييييييه اللى انتو مشغلينه ده اطفو القرف ده 

لتوجه كلامها لأصحاب الكافيه الذين يعرضون على التلفاز هذا الفيديو الخاص بحياة 

اتجهت بغضب نحو التلفاز وقامت بأطفأه فانصدم جميع من بالكافيه ولكنهم لم يهتموه وغادروا وظلت سيلين تبكى وهى غير مصدقة مارأت 

رزان وهى تهديها 
_ اهدى ياسيلين احنا منعرفش ده حقيقة ولا لأ 

سيلين بدموع 
_ ماانا لازم اعرف ايه اللى فى الفيديو ده وكمان انا متاكدة انه كذب بس اللى محيرنى حياة ازاى تسكت على حاجه زى دى 

رزان 
_ طب اتصلى بيها عشان نعرف اكيد فيه حاجه غلط 

سيلين وهى تخرج هاتفها 
_ فعلاً انا لازم اتصل يارب ترد بس 
لتتصل سيلين على حياة ولكن هاتفها مغلق 

سيلين بتأفف 
_ اووووف قافلة تليفونها معقول قفلاه بسبب الموضوع ده 

رزان 
_ ممكن عشان مش عاوزة حد يسألها ايه ده وهيا اكيد هتحل الموضوع 

سيلين 
_ بس انا لازم اعرف ده حقيقة ولا ايه ده وازاى حد ينزل حاجه زى دى على السوشيال ميديا 

ليقاطعهم رنين هاتف رزان وكان زوجها عمار 
رزان على الهاتف 
_ الو ياحبيبى 

عمار 
_ ايوةياحبيبتى فينك انا واقف برة عند باب الكلية 

رزان 
_ انا مع واحدة صاحبتى هجيبها وجاية 

عمار 
_ ماشي عشان انا هعدى على واحد صحبى فى الكلية 

رزان 
_ طب تعالى انا واقفة عند الكافيه ونروح نشوف صاحبك ده 

عمار 
_ طب ماشى سلام 

ليقفل معها السكة ويتجه ليدخل الكلية ليقابل صديقه احمد 
عمار من خلف رزان بعد ان وصل 
_ سيلييين....!! 

سيلين بعد ان انتبهت له 
_ ايه ده عماار...!! ازيك؟ 

عمار ببسمة 
_ الحمدلله بس انتى ايه اللى جايبك هنا 

رزان بمقاطعة 
_ ثوانى ثوانى هوا انتو تعرفوا بعض 

عمار 
_ اه سيلين تبقا...... 

سيلين بمقاطعة 
_ متجبليش سيرته لو سمحت ياعمار المهم انى اعرفه وخلاص يارزان بلاش نفتح الموضوع ده 

رزان بفضول 
_ايه ده ايه ده لا انا لازم افهم فيه ايه 

احمد بمقاطعة من خلفهم فهو جاء حتى يرى عمار 
_ سيلين مش عاوزة تقول انها تعرف عمار عن طريقى يعنى مش عاوزة تجيب سيرتى 

سيلين وهى تلتفت له بغضب فهى تعرف صوته 
_ انت ليييييييييكككككك عيييييين كمااااااان تتكلم وتوريييينى وشك بعد اللى عملتووووووه 

احمد بغضب من صوتها العالى 
_ لمممممى نفسكككككككك ياسيييييييييليييييين ووطى صوووووتكككك وانتى بتتكلمى معاياااااااا 

رزان بصدمة لأن احمد الذى كانت تتحدث عنه سيلين هوا نفسه احمد الذى كانت تعشقه صديقتها 
_ احماااد....!!!! 

عمار بأستغراب 
_ ايه ده انتى تعرفيه يارزان 

رزان بتوتر 
_ هااا.... ا. ه ا. ه اع. رفه.......... 

احمد بغضب من سيلين فلم ينتبه لرزان 
_ وانتى اصلااااااااااااا جاااااية المحااااااضرة متأخرررة عاوزاااانى اقولك اى يعنى خشى ياحبيبتى براحتك واتأخرى زى ماانتى عاوزة 

سيلين بغضب 
_ هوااااا انت عشااااان تتكلم بأدب لازم تقوووولى ياحبيبتى والمحن ده.... انت مش ملااااحظ ان بكلامك ده كسفتنى قصاد الناس 

احمد بغضب 
_ اعدللللى كلااااااااااااامككككك ياسييييلين قصدك ايه يعنى انى انا قليل الادب 

اما عمار ورزان كانو يتابعون خناقتهم وهم غير مستوعبين ماذا يحدث ولكنهم عندما رأوا ان الامر سوف يزيد عن حده فتدخله 

عمار بتهدئة لأحمد 
_ يااحمد خلاص بقا اهدى هوا انا كل لما اشفكوا انتو الاتنين مع بعض الاقيكوا بتتخانقوا كدة 

سيلين بغضب 
_ صاحبك هوااااا اللى بيبدأ الخناق والمشاكل معايا ياعمار لا وكمان طلعلى زى القضا المستعجل كدة 

احمد بضحك حتى يستفزها 
_ اه طلعتلك زى القضا المستعجل وصدقيييينى ياسيليييين لو معتذرتيش منى دلوقتى مش هرحمك وهخليكى تسقطى فى مادتى 

سيلين بغضب 
_ اعلى مافخيلك اركبه واصلا مش هتقدر تعمل حاجه 

احمد بسخرية 
_ هنشوف هتجيبى كام فى الامتحان اللى آخر الاسبوع 

سيلين بتحدى وهى تقترب منه بغضب 
_ صدقنى هذاكر فى مادتك بالزات وهجيب امتياز وورينى هتعمل ايه بقا 

لتقول جملتها وتذهب من امامه بغضب فتلحقها رزان وتمشى خلفها 

رزان وهى توقفها 
_ سيلين بت استنى يخربيتكك 

سيلين وهى تقف بغضب 
_ عاوزة ايه يارزان سيبينى والنبى امشى عشان انا على أخرى والله 

رزان 
_ طب استنى اخلى عمار يوصلك 

سيلين 
_ شكراً يارزان بس انا مش عاوزة اشوف وش البنى ادم ده تانى وكمان هاخد تاكسى هيوصلنى للبيت باى 

رزان بعد ان مشت سيلين 
_ يترى ايه آخرة الموضوع ده معقول احمد يحب سيلين...؟! 

عمار وهو يعاتب احمد بغضب 
_ يبنى انت بتعامل البت دى ليه كدة حرام عليكك 

احمد بتأفف 
_خليها تتعلم الادب عشان تحرم تمشى من غير ماتقولى وكمان هيا جات المحاضرة متأخرة 

عمار بخبث بعد ان فهم 
_ اممممم لا والنبى يعنى عشان كدة بس 

احمد بتوتر
_ اه ماهيكون عشان ايه يعنى....؟!

رزان بمقاطعة 
_ ربنا ينتقم منك يااحمد علطول بتقفش كدة 

احمد بعد ان انتبه لها 
_ رزااان...!! عاملة اى 

رزان 
_ لسة واخد بالك ياخويا ماانت صحيح مشغول بالعراك مع سيلين المسكينة 

عمار بأستغراب 
_ ماتفهمونى يجمااعة انتو تعرفو بعض منين؟

رزان 
_ انا هقولك بص...................

لتحكى له كل شئ من اول عشق احمد وسيلين صديقتها حتى موتها فيفهم عمار الامر 
اما سيلين فخرجت من الجامعة متجهه نحو بيت عمتها وهى مصرة على ان تجتهد فى دراستها حتى تنجح فى مادة احمد وتريه انها تقدر على ذلك 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
........ اما فى مصر وخاصة فى قاعة الاحتفال 

رأت نادية صديقتها نازلى وهى تجلس فوق الفتاة وتضربها 
نادية وهى تبعد نازلى عن الفتاة 
_ نااااازلى انتى بتعملى ايه قوووومى من على البت 

لتشدها نادية بقوة وتبعدها عنها فيرى يزن ان هذه الفتاة التى تضربها نازلى تكون صديقته فيغضب يزن وبشدة لأنه يحبها أيضا 

الفتاة التى ضربتها نازلى وتدعى غرام 
_ شوفت يايزن المتوحشة دى عملت فيا ايه 

لتقول جملتها وتتجه نحو يزن بمحن زى مابيقولو😂 وتعانقه كأنها تحتمى به ليغضب يزن على مافعلته نازلى بحبيبته غرام فهوا يحبها بشدة اما هى لا تحب احد فكل يوم مع شاب شكل 

نازلى بسخرية 
_ يامحنك يالوزة والله قطعتى قلبى يابت انتى عبيطة ماانتى اللى بدأتى والله لو مسكتييش للمرادى انسفك خالص 

يزن بغضب من نازلى 
_ ناااااازلى اتلممممى انتى عااااارفة مييين اللى قصااااادككك دى 

نازلى بأستغراب 
_ هوا فيه ايه كل اللى يكلمنى يقولى انتى عارفة مين دى....هتكون مين يعنى مرلين مرلوه وانا مش واخدة بالى 

غرام بغضب 
_ لا يختى بس انا اللى ممكن انسفك من على وش الارض بعد اللى عملتيه مع اسيادك ده ثم توجهه كلامها ليزن بخبث شوفت يايزن ضربتنى ازاى وبهدلتنى من غير ماعملها حاجه لقيتها بتوقع الاكل والتربيزة كلها عليا ولما قولتلها تعتذر كملت ضربها وشتمتنى لتقول جملتها وهى تمثل كأنها تبكى 
ليغضب يزن ويقوم بسحب يد نازلى ويأخذها بعيد عن الجميع فى الحديقة 

نازلى وهى تسحب يدها بغضب 
_ انت اتجنيييت بتمسك ايييدى كدة ليييييه...؟!

يزن بغضب
_ انتى اللى شكلك اتجنيتى انتى ازاااى تعملى كدة فى غرام واصلا ليه نزلتى تحت التربيزة دى 

نازلى بغضب 
_ مااااالك محمووووق اوووى كدددة ياااااااسى يزن افندى وبعدييييين هيااااااللى بدأت بالغلط الاول وقالتلى................... 

يزن بغضب ومقاطعة 
_ مش عاااااااااااااوز اعرف قالتلك ايييه لأنى عارف ومتأكد انك انتى اللى غلطانة لأنها مهما قالت عمرها ماهتوصل لمستواكى يانازلى لأنى عارفك اكيد غلطتى فيها 

نازلى بصدمة 
_ متأكد للدرجادى يايزن انى انا اللى غلطانة لا وكمان ايه مستواكى دى ماتلم نفسكك

يزن بنظرة احتقار قتلت نازلى 
_ اه متأكد لان غراام مستحيل تغلط فى حد لكن انتى اصلا من اول يوم شوفتك فيه وانتى بتاعت مشااكل وعماالة تنزلى من مستوااكى وقيمتك بقلة ادبك دى و...............

ليقاطعه نزول صفعة قوية على وجهه من نازلى 

نازلى بعد ان صفعته 
_ انت ازااااااااااااااااى تقووووووول كدددة انتتتت صحيييييح متعرفنيييييييش بس ده مش معنااااااااه انك تهيييينى كدة بجد يايزن انت قليت من نظرى اووى بعد اللى قولته ده والله شفقانة عليك وعلى غبائك ده 

لتقول جملتها وتجرى من امامه بسرعة وغضب ودموع فى نفس الوقت فجرت بسرعة من امام الجميع فرأتها نادية التى كانت تقف مع عمرو فلحقت بها بسرعة وجرت ورائها 

نادية وهى تلحق بها 
_ نااازلى استنى فيه ايه وايه اللى انتى عملتيه جوة ده 

نازلى بدموع وغضب 
_ هوااااااا ده اللى همكككككك يانااااادية اقوووولك خليييييكى مع حبييييب القلب عمرو لأنى انا فعلاً اللى غلطاااانة فى الموضوع ده عشان وافقت اجى معاكى 

لتقول جملتها وتركب سيارتها بغضب وتذهب بها 

عمرو من خلف نادية 
_ فيه ايه يانادية مالها نازلى مشت كدة 

نادية بصدمة من كلام نازلى 
_ مش عااارفة مالها بس انا اول مرة اشوفها بالحالة دى احييه انا خايفة عليها وكمان اول مرة تسوق عربية 

عمرو وهو يتجهه لسيارته 
_ طب تعالى نلحقها احسن تعمل حادثة ولا حاجه 

لتركب معه نادية ويقوما بالسير خلف سيارة نازلى فهى تعرف كيف تقود ولكن اول مرة تستخدم السيارة وتقود بها فخافت عليها نادية لأنها ممكن ان تتعرض لحادث 
ظلا يسيران خلف سيارتها حتى وقفت السيارة امام قصر رچدان ودخلت نازلى القصر وهى تركض وتبكى بنفس الوقت اما عمرو فأوقف سيارته أيضاً امام القصر ومعه نادية 

نادية وهى تنزل من السيارة 
_ شكراً ياعمرو مش عارفة اقولك ايه والله 

عمرو بأبتسامة 
_ متشكرنيش ده واجبى المهم نازلى تكون كويسة 

نادية 
_ مش عارفة شكلها عملت مصيبة تانى انا هخش اشوفها تصبح على خير 

عمرو 
_ هشوفك بكرة ولا ايه؟

نادية وهى تمشى 
_ مش عارفة هبقا اقولك مع السلامه 

عمرو بعد ان غادرت 
_ اووووف منك لله يايزن مخلتنيش اعرف آخد راحتى مع البت كنت زمانى اخدت منها اللى انا عاوزه والله ماهسيبك يايزن 

ليتجه نحو منزله ويدخل فيرى يزن جالس فى الصالون بعد ان ذهب جميع من فى الحفل  

عمرو وهو يدخل 
_ أهلاً بالغالى اللى مبوظ كل حاجه حتى الحفلة باظت بسببك 

يزن بتأفف 
_ اسككككتتتت بقااااا ياعمرو كفايا اللى انا فييه 

عمرو بأستغراب
_ انت عملت ايه للبت نازلى عشان طالعة بتعيط كدة 

يزن بصدمة 
_ اييييه طالعة بتعيط بس انا يعنى مقولتش حاجه تستاهل وبصراحة هيا استفزتنى بكلامها انت مشوفتهاش عملت ايه فى غرام 

عمرو بغضب
_ انت يايزن اتهبلت ليييييه تزعل البت منك ياااعم هتبوظلى الخطة ومش هنعرف ناخد حاجه من البنات دى 

يزن بغضب هوا الآخر لأنه كل همه الرهان 
_ هوا انت مش همك غير نفسككك بقوووولك البت غلطت فى غراااام وتستاهل اللى قولتهولها 

قاطعهم صوت ولد صغير من خلفهم 
_ لا ياانوكل يزن مش طنط اللى كانت معايا تحت التربيزة هيا اللى غلطانة 

ليلتفت له عمرو فالطفل الصغير الذى كان مع نازلى اسفل الطاولة وهوا سبب هذه المشكلة يكون اخو عمرو الصغير 

عمرو وهو ينزل لمستواه 
_ قصدك ايه يامعاذ انك كنت مع نازلى تحت التربيزة 

معاذ بإيماء 
_ اه ياعمرو انا كنت تحت التربيزة وباكل لقيت طنط نازلى جات مرة واحدة مش عارف ازاى نزلت تحت وحاولت تطلعنى عشان مهزش التربيزة ووقعها على حد بس انا مردتش وفضلت تشدنى عشان اطلع روحت انا خبطتها فى دماغها وهزت التربيزة ووقعت على البت الباردة دى 

عمرو بغضب 
_ شوفت اديها نازلى مطلعتش غلطانة اهو 

يزن بغضب هوا الآخر
_ برضو حتى لو مكنش قصدها توقع الاكل عليها بس غلطت فيها وشتمتها دى حتى كانت قاعدة فوقيها بتضربها 

معاذ بضحك 
_ ايوة يااونكل هيا كانت قاعدة فوقيها عشان غرام هيا اللى بدأت فى الشتيمة دى حتى طنط نازلى اعتذرت منها وغرام بهدلتها وقالتلها الفاظ مش كويسة عشان كدة هيا ضربتها 

يزن بصدمة 
_ اييييه قصدك انى ظلمت نازلى وغرام هيا اللى غلطانة 

عمرو بضحك 
_ الظاهر انك طلعت مغفل 

اخرج يزن الهاتف وقام بالاتصال على غرام وهو غاضب جداً 

يزن بغضب على الهاتف 
_ انتى ازاااااااااااى طلعتى واااااحدة كذاااااابة كدة ومنااااااافقة اتصدقى ياغرام انى كل يوم بكتشف فيكى صفات افظع من اللى قبلها انا ندماااان انى حبيت واحدة زيك انتى متستهليش اصلا 

اقفل السكة فى وجهها دون ان ينتظر الرد منها وقام بالاتصال على نازلى ولكن هاتفها كان مغلق 

اما نازلى بعد ان وصلت صعدت بسرعة إلى غرفتها وارتمت على السرير واخذت تبكى بقوة على الشخص الذى احبته واهانها بهذه الطريقة نعم فهى لا تستطيع ان تنكر انها اعجبت به من اول مرة رأته ولكنها كانت تغضب عليه كثيراً حتى لا تبين هذا الاعجاب فقررت ان تنساه بعد هذا الكلام الذى قاله لها وندمت وبشدة انها احبت شخصا مثل هذا 
وأيضاً من طريقته فى الدفاع عن هذه البنت علمت انه يحبها وبشدة 

نازلى ببكاء 
_ ده اصلا مجرد اعجاب انا مستحيل احب شخص زى ده وحتى لو هحبه لازم انساه عشان هوا ميستاهلش 
قالت جملتها بعزيمة وإصرار على ان تنساه 
ولكن هل للقلم رأى آخر.....؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
مر اسبوع على ابطالنا بكل مافيه من معانااه على كنان وباسل فظل كنان يأتى كل يوم للمستشفى فى المساء حتى يرى حياة ويجلس معها طوال الليل ويحكى لها اشياء كثيرة فى أمل ان تستيقظ ولكنه كان يعانى كثيراً وهو يراها فى هذه الحالة وأيضاً كان يأتى لها چانسو وامير لأنهما علما بالأمر بعد ان رأوه على الانترنت اما نازلى ونادية ولمار قالت لهم چانسو ان هذا الفيديو مزيف لأنهم رأوه على السوشيال ميديا ولكن لم تخبرهم بمرض حياة حتى لا يقلقون عليها اما باسل فكان يحاول ايجاد دليل على حسام حتى يدخله السجن ولكنه بالطبع خرج بسبب نفوذه وحازم علم بالأمر الذى حدث وفرح كثيرا لأنه بهذه الطريقة ينتقم من ابنة عدوه 

........فى المساء كان يجلس كنان بجانب حياة كالعادة ويقوم بمسك يدها......

كنان بدموع تتساقط على وجهه حياة وهى نائمة 
_ هتفضلى لغايت إمتى كدة ياحياة نايمة ومش عاوزة ترجعيلنا تانى انا تعبت مش قااادر استحمل اعيش من غيرك ولا من غير مااسمع صوتك واشوف ضحكتك انتى لازم تصحى بقااا خلى عندك عزيمة واصحى مش عشاانى انا بس عشان اخواااتك اصحى بقاا ياحياة اصحى قووومى بقااااا 
ليقول جملته وهو يقوم بتحريكها بقوة ويبكى فظل يحركها ويحركها حتى تستيقظ وفجأة أحس بأحد يمسك يده ويشد عليها فنظر كنان امامه ورأى ان حياة تقوم بتحريك يدها وتمسك يده وتضغط عليها ليصدم كنان وفى نفس الوقت يفرح بشدة فيخرج لينادى الاطباء حتى يروها ان استيقظت ام لا 

الطبيب بعد ان كشف عليها 
_ مبرووك ياكنان بيه حياة هانم فاقت انا متأكد ان وجودك جمبها كل يوم وكلامك ليها هوا اللى اداها العزيمة دى عشان تقوم وحمدلله على سلامتها 

ليقول جملته ويمشى فينظر كنان تجاه حياة فيراها تفتح عيناها ببطأ 

كنان وهو يمسك يدها 
_ الحمدلله انك بخير ياحياة الحمدلله انك صحيتى 

حياة بتعب 
_..........................................................

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انتهى البارت هوا ممكن يكون قصير حبة بس يارب يكون عجبكم وبكرة البارت الجاى انشاء الله وهيكون طويل جداً لأننا هنعرف فيه ايه حكاية الفيديو ده لاننا لسة معرفناش هيا حياة حصلها ايه بالظبط عشان لما شافت الفيديو قررت الانتحار يعنى المرة الجاية هيبقا ضرب نااااار يجماااعة باااى

  •تابع الفصل التالي "رواية قسوة عشق" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent