رواية شمس الصعيد (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم سهيلة كامل
رواية شمس الصعيد الفصل الحادي والثلاثون 31
الحلقة الواحد و الثلاثون
في المالديف
في المطعم
وصل قصي و هو يحتضن شمس بعشق و دخلو المطعم وجلسو
شمس بابتسامة : المكان تحفة حبيبي
قصي بعشق : المكان تحفة علشان نجمتي منورة المكان
شمس بابتسامة : امممممممممم حبيبي بقي شاعر
قصي بعشق : يشهد ربنا انى عمري مقولت كلمة من اللي قولتها ليكي قولتها لحد
شمس بشر و هى تلوح بالسكينة على وشه : متقدرش اصلا تقول كلمة واحدة لأي ست علشان ساعتها هخلي روحك تفارق جسمك و محدش هيقدر يقف قدامي فحاسب على نفسك حبيبي انت ليه صغير على القتل
قصي بهدوء : شمسي
شمس بصياعة : مش بتثبت على فكرة فعقل كده انا شمس المنشاوي و حافظ على عمرك
قصي : و ماله انا لازم احافظ على عمري ده حتى انا عريس جديد و لازم ادلع الموزة بتاعتي
شمس بابتسامة : تعالي نرقص
قصي : بت اهمدي كفاية اللي لبساه
شمس : مش عجبك طلقني
قصي بغضب : اوعي تنطقي الكلمة ديه تاني على لسانك الم*وت هو اللي هيفرق بينا مفهوم
شمس بهدوء : اهدي حبيبي انا مش اقصد حاجة كمان ربنا يخليك ليا و تفضل جوزي و حبيبي طول عمري
قصي بعشق : انا بعشقك شمس بلاش كلام يزعل بالله عليكي
شمس بحب : و انا بحبك اوي قصي بلاش تبقي القشة اللي هتقسم ظهري
قصي : يوم مهكون سلاح ضدك هفضل ال*موت
شمس : بعد الشر عليك يا قلبي
قصي بعشق : تعالي نرقص
شمس بفرحة : اشطا يالا
امسك قصي يد شمس و توجهو إلى ساحة الرقص وضمها لحضنة و اخذت تتمايل بين أحضانة بفرحة و سعادة
انتهت الرقصة و عادو الى التربيزة و طلبو الاكل
لحظات مرت على الجميع بسعادة الي ان خرج مسؤل المطعم
مسؤل المطعم : انتباة من فضلك طبعا الكل هنا زوج و زوجة واكيد بتعشقو بعض فحنا بنعمل مسابقة بمناسبه مرور ٥٠ سنة على المطعم و ديه عادة من ايام جدى فكل المتواجد هنا أو اللي حابب يشارك فى المسابقة بكرا الصبح هنتجمع علي الشاطي و هناك هتعرفو المسابقة اتمنلكم سهرة سعيدة اي كبل حابب يشارك يرفع ايده
رفع عدد كبير من المتواجدين اديهم
نظرت شمس إلى قصي الذي ضحك و رفع ايده فضحكت شمس بشدة
قصي بضحك : بس يا مجنونة
شمس بعشق : بحبك بحبك بحبك اوي قصي
قصي بعشق : و انا بموت فيكي يالا كملي اكلك علشان الليل طويل اوي
جاء شخص و اخذ اسم قصي و شمس و اخذ اسامي الباقي و غادر
مر الوقت سريعا و غادر قصي و هو يحضن شمس من المطعم و عادو الى الفندق
في الشالية
ارتمت شمس على الكرسي بتعب من الحذاء فبتسم قصي عليها و توجه إليها و قام بخلع الحذاء و حملها و وضعها على السرير بكل حنان
قصي بحنان : يالا يا قلبي بدلي هدومك
و بغمزة : و لا بلاش مش محتجين هدوم تانية
شمس بكسوف : قصي اتلم
قصي بغمزة : مالك بس يا وحش الكون هي أول مرة بس اوعدك ان من اللحظة ديه هتبقي أول مرة
شمس باستغراب : تقصد ايه قصي
قصي : هتعرفي دلوقتي
قرب قصي منها و هو يخلع ملابسه و فى لحظة واحدة كان محاصرها بين جسده واخذ يقبلها بشغف و لهفة و قوة و لم تقدر شمس على مبادلته فترك الأمر له و ما هى اللي لحظات و كانت تصرخ شمس من شده عنفة معها واخذ يهدئها الي ان استكانت و هدئت
لم يرحمها قصي فهو يعشقها بشدة و يريد أن يدخلها داخل قلبه و يغلق عليها ضلوعة
نامت شمس بارهاق شديد إثر المجهود المبذول
في صباح اليوم التالي
صحيت شمس بتعب من إثر المجهود حاولت تقوم و لكن تألمت
خرج قصي من الحمام و جدها تجلس على السرير و تنظر له بحنق فضحك بشدة عليها
قصي : مالك يا نجمتي
شمس بحنق : انت وحش على فكرة
قصي بضحكة : معلش يا قلبي اصلك جامدة
شمس بسخرية : جامدة بلا وكسة الجامدة مش قادرة تقوم و المسابقة زمانها هتبدا
قصي بحنان : تعالي يا وحش الكون مجهزلك الحمام يالا
شمس بدلع : تعالي شيلني
قصي بغمزة : اشيلك و حميكي و لبسك كمان يا روحي
حملها قصي و توجه بيها الي الحمام تحت أصوات ضحكاتهم
بعد فترة كانت شمس ترتدي شورت باللون الأزرق و بدي باللون الأبيض
و ارتدي قصي شورت و تيشرت و توجهو إلى الشاطئ
في الشاطئ
وصلت شمس و هي تضحك على قصي و تجري منه و هو خلفها يجري و راها وجدو عدد من الاشخاص فرحب بيهم مسؤل المطعم و نضمو للجميع
مسؤل المطعم : كده العدد كمل المسابقة عبارة عن اقسام
القسم الأول : نيشال
القسم الثاني : جري
القسم الثالث : سباحة
القسم الرابع : مطبخ
القسم الخامس : غطس
القسم السادس : فروسية
أما من القسم السابع لغاية العاشر فده هتعرفوه فى وقته
فتاة : طيب ايه الجائزة
مسؤل المطعم : هتبقي مفاجأة
شمس : لااااااا احنا عوزين نعرف علشان روح المنافسة
هاج الكل واكدو علي كلام شمس
المطعم بابتسامة : الجائزة هتكون رحلة بحرية
شاب : احنا كلنا سيبين بلادنا و جين هنا يعني ممكن نأجر يخت و كل واحد فينا ياخد مراتة و يطلع رحلة بحرية
مسؤل المطعم : صح بس عمركم مهتدخلو جزيرة العشق من غير أمرنا
شاب اخر : طيب عوزين نشوفها و كام واحد هيطلع و هيفوز
مسؤل المطعم بابتسامة : اتنين بس
شاب : تقصد اتنين يعني زوج و زوجة
مسؤل المطعم : اقصد كابلين عوزين نعرف البلاد بتاعت كل كبل
شاب ١ : فرنسا
شاب ٢ : أمريكا
شاب ٣ : روسيا
شاب ٤ : ايطاليا
شاب ٥ : مصر
شاب ٦ : تركيا
شاب ٧ : ألمانيا
قصي ٨ : مصر
شاب ٩ : الهند
شاب ١٠ : استراليا
مسؤل المطعم : تمام جاهزين للمسابقة
الكل بقوة : جاهزين
مسؤل المطعم : يالا نبدأ بالقسم الاول النيشال
تم تسليم البنادق الشباب و لكن نظر قصي لشمس فضحكت بشدة و اخذت البندقية
وقف العشرة في صف واحد و هم يحملون البنادق و خلفهم زوجاتهم يحملون صندوق الطلق
ابتدت اللعبة واخذو يطلقون الأطباق فى الجو و اخذ الشباب فى ضرب الأطباق و كانت شمس الاسرع من الشباب
بعد فترة تم فوز ٩ أشخاص من اصل ١٠
مسؤل المطعم بابتسامة : مبروك للفائزين و دلوقتي ننتقل للمرحلة التانية و هي الجري و الشخص اللي هيقع أو هيتاخر هيبقي خسران
شمس بجدية : قصي هتقدر تجري و لا هنخسر
قصي بحماس : هقدر متخفيش
شمس بتهديد : عارف قصي لو خسرت هولع فيك مفهوم
قصي بابتسامة : مفهوم يا كبيرة
وقف ٩ شباب على خط واحد و مع إطلاق النيشال اسرعو فى الجري تحت هتاف البنات و الجميع
بعد فترة فاز ٨ الشباب
قصي بنهجان : فوزت حاجة تانية يا هانم و لا اقعد استريح
شمس بابتسامة : لا اقعد استريح حبيبي
قصي و هو ينهج : كتر خيرك و الله
رمي قصي نفسه على الرملة و باقي الشباب نفس الوضع
شوية بلا وكسة
فتاة : انا اعرف ياختي رجالة ورق
زوج الفتاة : عليا النعمه انا لو قمت هضربك
الفتاة : مش هتقدر علي فكرة
زوج الفتاة : حاضر حاضر استريح بس و قوملك
قصي : اسكت سيبك منهم كلها شوية و هيطحنو فى المطبخ
شمس : قصي حبيبي قبل المطبخ فى سباحة الاول بس مين اللي هيعوم فينا
قصي : انا اعوم و انتى اغطسي
شمس بفرحة : هاااااااااااه هغطس
الفتاة : كوكي و انا كمان عاوز اغطس
زوج الفتاة بسخرية : حاضر هنزلك فى بلاعة تغطسي فيها
شمس بضحكة : ههههههههههههه بلاعة
الفتاة : هو انتي شمس المنشاوي صح
زوج الفتاة : اكيد المهندسة شمس المنشاوي
شمس باستغراب : هو انت عارفني
زوج الفتاة : اه شركتك هى اللي اتولت بنى الفيلا و التصميم و الفرش و كل حاجة
قصي : انتى تعرفيه نجمتي
شمس : لا أول مرة اشوفه
الشاب و هو يجلس : انا كنت بتابع مع زين
قصي : اه تمام قصي المنياوي
الشاب : اهلا اهلا و انا طارق المهدي
شمس : طارق المهدي صاحب توكيل العربيات و المحامي المعروف
طارق : اه انا
شمس : أهلا وسهلا
الفتاة : و انا سلمي المهدي
مسؤل المطعم : يالا شباب الكل يجمع
وقف الكل صف واحد و كل شاب يضم زوجته لحضنة
مسؤل المطعم : جاهزين يا شباب للسباحة اللي هيشارك لازم يوصل لليخت ده رايح جاي و الوقت الفاصل بينكم يالا
توجه الشباب إلى البحر و بدو فى السباحة
كانت شمس و سلمي يمسكون فى اديهم التشرتات و يصرخون فيهم بالتشجيع
سلمي : يالا يا طارق بلاش برود سرع شوية
شمس : و الله يا قصي لوريك على البطئ ده
مر الوقت و كسب الشباب و أصبحو ٧ شباب فقط
قصي بشر : انا بقي بطئ صح
طارق بشر : و انا يا قزعة بارد
شمس برفع حاجب : متهدي على نفسك منك ليه البت مغلطتش
طارق : يالا يا حلوة منك ليها على المطبخ احنا تعبانين عوزين ناكل سلمي يا عمري بلاش وحيات ابوكي العيش و الجبنة جالي جفاف
شمس بضحكة : مالو العيش و الجبنة و النعمة حلو
قصي : على الأقل واحدة هتعرف تعمل عيش و جبنة الدور و الباقي على واحدة مش هتعرف تسلق بيضة صح نجمتي
شمس بغيظ : خلاص ادخل انت المسابقة ديه و ريحنا
سلمي بسخرية : يبقي شكلنا هنرجع مصر فى تابوت
شمس بضحكة : لاااااا انا لسه صغننه
مسؤل المطعم : يالا يا جماعة المشاركين يجهزو علشان المسابقة الرابعة
توجه المشتركين و وقفو
مسؤل المطعم : البنات اجمل و ارق كائنات علي وجه الارض و احسن ناس بيعملو اكل علشان كده الباب اللي و رايا ده مليان مكونات كل واحدة هتدخل تاخد اللي هي عوزاه يالا صبايا انطلقو
دخلت البنات إلى المخزن و اخذو بعض المكونات
قصي : حبيبتي هتطبخ ايه
شمس بابتسامة رخمة : ملكش دعوة حبيبي
طارق : تعالي قصي نقعد اهو كله عك ربنا يستر
قصي : يعني يا رب انا جاي انبسط ادخل المستشفي
وقفت البنات تصنع الوجبات الغذائية اللزيزة و بعد مرور أكثر من ساعتين انهت البنات من صناعة الطعام
مسؤل المطعم بابتسامة : شكل الاكل تحفة بس يا ترا طعمة كويس هنشوف
كانت البنات صنعت اكل على طريقة بلدهم
مسؤل المطعم : بصراحة مفيش بعد الاكل الشرقي و خصوصا المصري فخامة و دقة و جمال بس الرأي الأخير للشيف
الشيف : بصراحة برافو يا بنات الفايز ديه و ديه و ديه
فاز ٦ أشخاص من اصل ٧
مسؤل المطعم : تمام راحة لمدة نص ساعه و بعد كده مسابقة الغطس
قصي بذهول : نجمتي انتى بتعرفي تطبخي بجد
شمس : اه طبعا تيتة معلماني و انت ناسي اني كنت عايشة مع زين لوحدنا و انا كنت بطبخ
طارق : و الله يا سولي اكلك تحفة امال كل شوية اقولك جعان تجهزي جبنة و عيش بايت أو اندومي
سلمي : علشان انا طول عمري نفسي افتح مطعم بس محدش فيكم هيردي
طارق بحب : وعد مني يا عمري أول منرجع مصر بالسلامة هدور على مكان حلو و فتحلك مطعم
شمس بابتسامة : خلاص و المكان جاهز و لو بتتكلم بجد اخلي الشباب يجهزوه و احلي و اجمد مطعم
افتح مطعم
طارق بابتسامة : تمام شمس كلمي الشباب و جهزو المطعم و خليهم يبعتو العقد و انا امضيه و حولك الفلوس
شمس : تمام بكرا الصبح يكون العقد جاهز
سلمي بفرحة : فين المكان شمس
شمس : المول الجديد اللي هفتحة فى التجمع هيبقي على اعلي مستوي
قصي : انا جعان
مر الوقت سريعا و عتذر عدد من المشتركين لعدم قدرتهم على الغطس فاصبح عدد الباقي ٤ افراد و بعد الغطس فاز فريق قصي و شمس و طارق و سلمي
طارق بابتسامة : مبروك قصي
قصي : الله يبارك فيك
شمس بتعب : انا خلاص هم*وت من التعب
سلمي : و مين سمعك يا ختي
مسؤل المطعم بابتسامة : مبروك شباب بكرا الصبح تكونو مجهزين شنطة هدومكم للسفر لمده اسبوع مبروك مرة تانية
غادر المسؤل و نظر الشباب على البنات و جدوهم يجلسون بتعب
طارق : حرام البنات بجد تعبو اوي
قصي : انا هروح اناااااااااااام يالا
طارق : هما مين الشباب اللي قاعد هناك دلوقتي
قصي : دول حرس شمس
طارق : هي شمس جاية هنا كمان بالحرس
قصي : دول محدش فيهم بيسبها
طارق بضحك : كتر خرهم انهم سيبينك معاها
قصي بضحكة : اهو ده اللي ناقص
طارق بابتسامة : يالا البنات نامو
ق
صي بحنان : شمس حبيبتي يالا علشان نرجع
شمس بنوم و تعب : مش قادرة قصي عوزة انااام
ابتسم قصي على تلك الطفلة التي ظهرت للنور بعد أن كانت مدفونة في أعماقها
قصي : تصبح على خير طارق
طارق : تلاقي الخير يالا اشوفك بكرا الصبح
قصي بابتسامة : ان شاء الله
حمل قصي شمس بين أحضانة فاخفت وجهها فى عنقه
و ايضا حمل طارق سلمي بين أحضانة
عند شمس
وضع قصي شمس على الكرسي و توجه إلى الدولاب و أحضر احدي قمصان النوم لشمس و شورت و تيشرت له و وضعهم على السرير
قصي : شمس حبيبتي يالا قومي خدي دش و تعالي نامي
شمس بنوم : مش قادرة قصي عوزة انام
قصي : معلش قومي خدي دش و نامي تاني
و لكن كانت شمس فى دنيا اخري فبتسم قصي عليها و قام بحملها و توجه بيها الي الحمام و وقف تحت الدش ففتحت شمس عيونها بزعل فقبلها قصي على خدها و اكمل باقي الدش و حملها و لبسها و وضعها على السرير بكل حنان و حب و لبس واخذها بين أحضانة و نامو
لم يختلف طارق عن قصي
في الصباح الباكر
صحي قصي على صوت خبط فأخرج شمس من بين أحضانة و توجه إلى الباب و فتحه و جده هاري
قصي بنوم : في ايه هاري
هاري : الساعة دلوقتي ثمانية و معاد الرحلة الساعة العاشرة
قصي بنوم : و انا اعمل ايه
هاري : تصحي و تصحي البرنسيسة و تجهز الشنطة
قصي : اوف رخم سبنا ننام شوية
هاري : يالا علشان لو اتاخرتم البرنسيسة هتزعل و هي زعلها وحش
قصي : حسبي الله و نعم الوكيل
ضحك هاري عليه و مشي
دخل قصي و غسل وشه و تؤضا و خرج صلي
انهي قصي صلاته و توجه إلى الدولاب و جهز شنطة ملابسهم تكفي لاسبوع
قصي : طيب اخدلها فساتين سهرة و لا بلاش لا بلاش خلينا اسبور احسن
اخذ مجموعة المكياج و وجد الساعة التاسعة فتوجه إليها و جلس بجوارها و فضل يقبلها بحب و عشق الي ان فتحت عيونها و بتسمت له
قصي : صباح العسل يا نجمتي
شمس بابتسامة : صباح الورد حبيبي
قصي بعشق : يالا يا قلبي اصحي علشان نلحق الرحلة المجنونة بتاعتك
شمس : ايه ده هو انا لبست الهدوم ديه امتي
قصي : انا امبارح بالليل يالا بقي خدى دش علشان نلحق
شمس بفرحة : طيب يالا بسرعة لسه هنجهز الهدوم
قصي : يالا يا طفلة خدى دش و لبسي هدومك على السرير
شمس : طيب والهدوم
قصي : هنروح ملط يالا يا هبلة
توجهت شمس إلى الحمام واخذت دش بارد و تؤضات و خرجت تصلي فروضها
لبست شمس فستان صيفي جميل
حمل قصي شنطة الهدوم و امسك يد شمس و خرجو
على الشاطئ
سلمي بفرحة : شوشو صباح العسل
شمس بابتسامة : سوسو صباح القشطة
قصي بابتسامة : صباح الفل طارق
طارق : صباح النور اخبارك
قصي : متعذب وحياتك
سلمي بفرحة : جاهزة للرحلة
شمس بسعادة : جدا جدا جدا جدا جدا جدا جدا
قصي : يالا يا طفلة
مسؤل المطعم : جاهزين شباب يالا
ركب الأربعة على اليخت و فؤجي الجميع بصعود عدد من الرجالة و على رأسهم هاري
مسؤل المطعم : مين دول
هاري : احنا حرس البرنسيسة اعتبرنا مش موجودين يالا
مر الوقت و كان الجميع يشاهد روعة البحر الي ان استقرو على شط رائع الجمال
•تابع الفصل التالي "رواية شمس الصعيد" اضغط على اسم الرواية