رواية قسوة عشق (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم ملك عبد اللطيف
رواية قسوة عشق الفصل الحادي والثلاثون 31
البارت الواحد والثلاثون
رواية قسوة عشق
بقلمى /ملك عبد اللطيف
.......... كنان وهو يمسك يدها بعشق
_ الحمد لله على سلامتك ياحياة الحمدلله انك بخير
حياة وهى تضع يدها على راسها بإرهاق
_ اه اه ا.ن.ا ف.ين
كنان بقلق
_ مالك ياحياة فيه حاجه وجعاكى
حياة بتعب
_ دماغى وجعانى اوووى
لتقول جملتها وهى تعدل نفسها على السرير وتنظر للغرفة التى هيا بها فترى حولها كثير من الاجهزة والمحاليل فى يدها
كنان
_ اروح طب اناديلك الدكتور استنى
ليقول جملته وينهض ولكن يوقفه صوت حياة
_ كناان استنى
التفت لها وجلس بجانبها مرة أخرى
حياة وهى غير متذكرة شئ
_ هوا انا ايه اللى جابنى هنا...؟
لا يااصدقائى هيا لم تفقد الذاكرة فالكثير الان يفكر انها فقدت الذاكرة ولكن هيا عندما تفيق من غيبوبتها لا تتذكر ماهو قبلها ولكن تتذكره بعد يوم او يومين من استيقاظها
كنان بعد ان فهم انها نست سبب وجودها هنا
_ انتى تعبتى شوية ودخلتى فى غيبوبة عشان كدة جبناكى للمستشفى
حياة بصدمة
_ اييه غيبوبة....؟بس انا مبخشش فى غيبوبة غير لما تحصل معايا حاجه تزعلنى
كنان بصدمة لأنها اوشكت ان تتذكر
_ لا لا انتى تعبتى فجأة وجبناكى للمستشفى لكن مدخلتيش فى غيبوبة طويلة يعنى
حياة بفهم
_ امممم طب فيه حد يعرف انى فى المستشفى غيرك
كنان بتوتر لأنه يضطر ان يكذب
_ اه جانسو وامير حتى باسل هنا بس احنا مقولناش لأخواتك عشان ميقلقوش
حياة
_ طب كويس ممكن تناديلى جانسو معلش
ليقاطعهم صوت طرقات على الباب فينهض كنان ويفتح الباب ويصدم عندما رأى امامه مجموعة من ضباط الشرطة يفقون امام الباب
حياة من الداخل
_ مين ياكنان اللى بيخبط
ليرد عليها أحد رجال الشرطة وهو يدخل
_ حضرتك حياة رچدان
حياة بأستغراب
_ اه انا...! فيه حاجه.....؟
كنان وهو يتدخل
_ لا مفيش ياحياة متشغليش بالك انتى.....ممكن لو سمحت تيجى معايا برة دقيقة
ليوجه كلامه إلى الضابط ولكنه لم يصغى إليه فأتجه وجلس امام حياة بكل برود تحت نظرات كنان وباسل الغاضبة لأنهم لا يريدون ان تتذكر حياة شئ حتى لا تتعب مرة اخرى
الضابط بتساؤل
_ الاول قبل اى حاجه حمدلله على السلامة
حياة بأستغراب
_ الله يسلمك بس انا برضو مش فاهمة حضرتك عاوز ايه...؟
الضابط
_ انا جاى عشان اسألك شوية اسئلة وياريت تجاوبينى بصراحة انتى تعرفى مين اللى فى الفيديو ده....؟!
ليقول جملته وهو يضع هاتفه امامها ويعرض الفيديو المشؤوم
لتنظر له حياة بصدمة كأنها تعيش نفس الاحساس مرة اخرى ولكن هذه المرة تذكرت كل شئ وتذكرت فضيحتها امام الناس فى الحفل وما فعلته فى نفسها وانها حاولت الانتحار وفجأة صرخت حياة بأعلى صوتها وهى تضع يدها على رأسها ثم احست بالدوار وأغمى عليها
ليدخل الاطباء لها ويضعوا لها المحاليل ويقومون بأخراج كلا من فى الغرفة
........فى الخارج فى ممر المستشفى امام غرفة حياة
كنان بغضب وهو يمسك الضابط من ياقة قميصه
_ انتتتتت السبببببببب فى الللى حصلهااااااااااااا دلووووووووقتى قووووووولتلكككككككك نتكلم بررررررة عشاااااااان افهممككككككك حاااااالتهااااا وانهاااااا مينفعششش حد يفكرهااااااا بالطريقة دى لكن انت بقاااااااااا اللى جبته لنفسككككككككك
ليقول جملته وهو يضربه برأسه فى وجهه فيتأوه الشرطى ويرجه للخلف بغضب فكان سيتقدم ويضرب كنان ولكن منعه باسل بغضب
_ امششششى من هنااااااااا احسلكككككك عشان منسفكششش من على وشششش الارض ممكن اخليك حتى ضابط الشرطة متحصلهووووووش غووووووور
الضابط بغضب وهو يمشى
_ صدقووووووونى هتندمووووووواااا كلكم على اللى عملتووووووه ده هتندمووووو
ليقول جملته ويمشى فيتنهد كنان بغضب وهو يجلس
بعد قليل من الوقت خرج الاطباء من الغرفة وقال احداهم
_ مين فيكم كنان
كنان وهو ينهض بخوف
_ انا كنان....فيه ايه حياة كويسة
الطبيب
_ احنا عطنالها المحاليل اللازمة وهيا لسة قايمة دلوقتي وعمالة تقول أسمك
كنان
_ طب ممكن ادخلهااا
الطبيب
_ اه اتفضل بس ياريت متطولش جوة عشان ده هيأثر عليها
ليتجه كنان نحو الغرفة ويقوم بفتح الباب ببطأ فيرى ان حياة نائمة فيستغرب ان الطبيب قال له انها تريده فاتجه وجلس بجانبها ولكن رأها تهلوس وهى نائمة وفعلاً تقول أسمه ولكن من الظاهر انها تحلم وفجأة استيقظت حياة بفزع وهى غير قادرة على التنفس فينهض كنان ويعطى لها كوبا من الماء فتشربه حياة وتهدأ قليلا وتأخذ شهيق وزفير حتى يرجع لها نفسها ثم تعدل جلستها على فراشها
كل هذا وينظر لها كنان بخوف عليها وعلى الحالة التى وصلت لها نظر إلى وجهها رأها ترفعه وتنظر للا شئ وتنهدر دموع من عينيها بغزارة ولكن لا تصدر صوت بكاء فقط دموع تنزل منها وهى صامتة
حياة وهى سرحانة والدموع تنزل بغزارة
_ كنان انا عاوزة امشى من هناا....!!
كنان بأستغراب
_ تمشى....!! ازاى ياحياة وانتى لسة بالحالة دى
حياة بدموع وهى تتوسل له
_ ارجوك ياكنان خليهم يخرجونى من هنا انا مبحبش قاعدة المستشفيات دى لو سمحت انا اول مرة اطلب منك طلب
كنان بحزن
_ انتى اللى ارجوكى ياحياة متعمليش فى نفسكك كدة عشان موضوع تافهه زى ده
حياة وهى تدارى عينها حتى لايراها كنان
_ لوسمحت متفتحش الموضوع ده تانى وخرجنى من هنااا
كنان بأيماء وهو ينهض
_ ماشى هقولهم يبدأوا بإجرائات خروجك
ليتجه كنان ويقول للأطباء انها تريد الخروج فيسمحوا لها لأنها اصبحت فى وضع جيد فيستغرب باسل وجانسو انها تريد الخروج بهذه السرعة لتدخل لها جانسو حتى تعرف ما بها
جانسو وهى تعانقها بدموع
_ الحمدلله على سلامتك ياحياة خوفتينا عليكى
حياة وهى تعانقها
_ الله يسلمك ومفيش داعى للخوف يعنى انا كويسة اهو
جانسو باستغراب
_ مش عارفة حساكى انك غريبة كدة مالك ياحياة
حياة
_ مليش ياچانسو بس ممكن اكون عاوزة انسى بقا اللى حصل ده وياريت محدش يفتح الموضوع ده تانى
چانسو بإيماء فهى لا تريد الضغط عليها
_ ماشى ياحياة براحتك.....خدى الهدوم دى البسيها عشان هنمشى كمان شوية
حياة وهى تأخذ الملابس
_ ماشى اطلعى انتى وانا هحصلك
لتأخذ حياة الملابس وترتديها وتخرج من الغرفة فترى باسل امامها فيتجه إليها ويعانقها بدموع وحزن ثم يسندها حتى تخرج للخارج فيصلوا امام سيارة كنان التى كان ينتظرهم بها فتركب حياة وچانسو السيارة مع كنان اما باسل وامير فى سيارة باسل متجهين جميعاً نحو الاوتيل لأنهم مازالوا فى الغردقة
بعد قليل من الوقت وصلوا جميعاً امام باب الاوتيل ونزلت حياة من السيارة ومعها كنان وچانسو وكانو سيدخلون ولكن اوقفهم تجمع الصحيفين حول حياة وكلا منهم يوجه الكاميرات التصوير نحوها فتصدم حياة من هذا المنظر ان جميع الصحافة والتصوير والاعلام امامها ويطرحون عليها كثير من الاسئلة وحياة لا تسطيع ان تجاوبهم فقط تصمت ولكن السؤال الذى جرحها هوا من إحدى الصحفين الواقفين امامها
_ حياة هانم الفيديو اللى اتعرض ده حقيقى انتى فعلاً كنتى على علاقة غير شرعية مع اللى فى الفيديو بس حضرتك ليه قتلتيه ممكن تجاوبينا....؟!
لتصدم حياة من هذا السؤال القذر فتهبط دموعها بغزارة على وجهيها فتصرخ فى وجههم وتجرى من امامهم بسرعة وهى تتجه نحو البحر مرة أخرى
وكانو سيلحقون بها ولكن اوقفهم باسل وهوا يسبهم بالشتائم فالصحافة حقاً لا يراعون مشاعر احد اما كنان فلحق بحياة بسرعة ورآها متجهه نحو البحر فكانت سترمى نفسها مرة أخرى ولكن امسكها كنان من يدها
كنان وهو يمسك يدها بغضب
_ انتى اتحنيييييييتى اييييييييه اللى كنتى هتعمليييييه ده عاااااوزة تموتى نفسككك تاااااانى ياحياة بالبساطة دى حياتك مش مهمة عندككككككك
حياة وهى تدفع يده من عليها بغضب وبكاء
_ اهههههههههه عاااااااااااوزة اموووووووووووووت وارتااااااااااااااح اهااااااااااااااا حيااااااااااااتى مش مهمة عندى سبنى ياكنااااان اموووووت واخلص بقااااااااا لتحاول ان تدفع يده حتى تقفز من فوق جبل مطل على بحر ولكن ظل كنان يشدها من يدها وهى تدفعه وتصرخ ببكاء فى وجهه حتى تقفز وفجأة شدها كنان إلى صدره وضمها بقوة إليه حتى يهديها وظل يربت على على ظهرها
اما هى فعندما شدها كنان وعانقها وضعت يدها حول عنقه بقوة وتشعبطت به كأنها ستمزق ضلوعه من كثرة معانقتها له بهذه القوة كأنها وجدت ملجأها للبكاء ظلت تبكى وتصرخ بأنهيار وهى تعانقه اما هوا فكان قلبه يتألم ويكاد يتمزق كلما سمع صوت صراخها بهذه الطريقة المؤلمة
كنان بألم وهو يعانقها
_ اهااااااااااا يااااااااااااااارب
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
.... اما على الناحية الاخرى فى قصر رچدان........
كان الجميع يجلسون حول طاولة الافطار معذرة ليس الجميع فهناك واحدة لا تخرج من غرفتها منذ اسبوع نعم هيا نازلى كانت طوال هذا الاسبوع تجلس بغرفتها ولا تخرج منها أبدا حتى الطعام كان يأتى إليها وهى جالسة فى مكانها اما الجامعة والمحاضرات كانت تأخذهم من نادية كل هذا حتى لاترى وجهه يزن
على طاولة الافطار تجلس كلا من نادية ولمار وانجى ويأكلون
نادية بتأفف
_ هوا احنا كل يوم هنفطر لوحدنا كدة
لمار وهى تأكل
_ انتى مش عارفة نازلى بتحب الكئابة بقالها اسبوع مش بتطلع من اوضتها ومش عارفين ليه
نادية بهمس حتى لا تسمعهم امها،،دادة فاطمة،،
_ يزن شكله عملها حاجه ضايقتها
لمار بهمس هيا الاخرى
_ بت مش كان اسمه عمرو مين يزن ده كمان؟
نادية بتذمر
_ اوووف هوا انا لسة هحكيلك بقا انا قايمة اشوف البت دى هتيجى معايا الجامعة ولا لا
لمار وهى تنهض
_ انا هقوم اجهز نفسى عشان رايحة شركة حياة وجانسو
ناديةبأستغراب
_ وايه اللى هيوديكى الشركة هناك
لمار
_ عندى نشاط فى الكلية يختى اننا نروح شركة هندسة وتندرب فيها ونجيب درجات حلوة فاانا قولت مفيش احسن من شركتنا
نادية بضحك
_ صدقينى حياة هتعجنك شغل لغايت ماتقولى حقى برقبتى
لمار وهى تتجه لغرفتها
_ اصلا حياة مش فى الشركة وبس ياباردة بقااااا
لتتجه لغرفتها حتى ترتدى ملابسها وتذهب للشركة لأنها قدمت من اسبوع طلب بالتدريب واليوم وافقوا عليه لذلك ستذهب اليوم
اما نادية اتجهت لغرفة نازلى حتى تاخذها معها للكلية دخلت نادية بدون ان تطرق على الباب فعندما فتحت الباب وفجأة كانت علبة شوكلاته كبيرة ستأتى بوجهها لولا تافدى نادية لها
نادية بغضب
_ اييييه ياغبية فيه حد يعمل كده علبة شوكلاته كانت هتيجى فى وشى
نازلى وهى تأكل واحدة اخرى
_ معلش حصل خير المهم جاية ليه
نادية بغضب
_ عشاااان تتنيلى تقوومى بقا وتروحى الكلية انتى اعتزلتى عن التعليم ولا ايه....؟!
نازلى وهى تاكل بشراسة
_ اه احتبرينى اسقتلت من وزارة التربية والتعليم اصلا اخدنا ايه بلا قرف والله
نادية وهى تشدها من يدها
_ طب يلااا قومى بقا عشان هتروحى الكلية النهاردة لتكمل كلامها بخبث....اصلك فيه امتحان النهاردة والدكتور قال ان اللى من هييجى هيسقط
نازلى بفزع فهى تخاف على مستوى درجاتها
_ ايييييه وازاااى متقوووليش ياحيواااانة انتى طب اطلعى برة مهما اغير هدومى
نادية وهى تضحك بخبث
_ ناس مبتجيش غير بالعين الحمرة
لتخرج من غرفه نازلى وتتجه لغرفتها حتى تجهز نفسها هيا الاخرى فترتدى

خرجت وهى ترتدى هذه الملابس واتجهت لغرفة نازلى حتى تراها ان جهزت ام لا فرأتها جهزت نفسها فكانت ترتدى ملابس مثل الرجال كعادتها

نازلى وهى تمشى
_ يلااا عشان منتأخرش
نادية بغضب من ملابس نازلى
_ بت هوا انتى مفيش فمرة تفتحى نفسى فى لبسك ده
نازلى بغضب
_ انتى عرفاانى يانادية انى مبحبش المحزق والملزق ده زوقى ان عاجب
نادية بحزن
_ والله انا عاوزة مصلحتك بس انتى حرة يلا بقا عشان هنتأخر
ليذهبا الاثنان ويتجهوا نحو الجامعة
اما لمار فكانت تجهز نفسها هى الاخرى حتى تذهب للشركة فارتدت

وخرجت وركبت سيارتها متجهه إلى الشركة ولا تعرف ماهو الذى ينتظرها هناك
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
.........فى صباح يوم جديد في أمريكا.........
فتحت سيلين عينيها ببطأ وهى تتململ بكسل على فراشها وفجأة تذكرت ان الامتحان الذى ظلت تحضر له لمدة اسبوع جاء موعده فهوا اليوم وبسرعة نظرت للساعة فكانت 8صباحا والامتحان سيبدأ 8ونصف فجرت بسرعة وفزع حتى لا تتأخر وتضطر ان تسمع بهدلة من احمد مرة اخرى وارتدت

هذا مارتدته فخرجت من غرفتها واثناء نزولها من على الدرج اصتدمت بأحدهم فكانت ريماس بنت عمتها التى تكرها بشدة
ريماس بغضب
_ مش تفتحى ياعمية كنتى هتوقعينى
سيلين بغضب هيا الاخرى
_ ريماااس احترمى نفسكك انا مكنتش واخدة بالى منك
ريماس بسخرية
_ لا والله طب روحى بقا عشان اكيد متأخرة على الامتحان
سيلين
_ طب ماانتى كمان متأخرة ولا نسيتى اننا فى نفس الكلية ونفس السنة
لتقول جملتها وتخرج من بيت عمتها وتركب سيارتها وتقودها بسرعة حتى لا تتأخر على الامتحان وايضا هى تريد ان تحصل على امتياز حتى لا يستهزأ بها احمد
بعد ان مشت سيلين من امام ريماس كانت غاضبة منها وبشدة فقالت
_ هنشوف ازااى هتعدى وتجيبى امتياز فى الامتحان ده يست سيلين ههههههههههه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وعلى الناحية الأخرى فى الغردقة...........
وخاصة على الجبل التى كانت ستقفز من عليه حياة...........
ظلت حياة تعانقه بقوة وتبكى وهو يربت على شعرها حتى يهديها وبعد قليل من الوقت اخرجها كنان من المعانقة عندما احس انها هدأت قليلاً ثم كور يديه بين وجهيها ومسح لها دموعها بحنان
كنان وهو يكور يده بين وجهيها
_ هشششش خلاص بالله عليكي ياحياة كفاية عياط
لتعلو صوت شهقاتها اكتر وينتفض جسدها بين يديه من كثرة البكاء ليغضب كنان من الحالة التى وصلت لها
كنان بغضب وهو يحركها حتى تفيق من هذا البكاء
_ كفاااااااااية بقااااااا ياحياة انا مش متعود اشووووفككك ضعيفة كدا فييين حيااااة القوية اللى كانت مبيهمهاش حد ولا اى حاجه تهزها ليه بقيتى ضعيفة كدة المفروض تثبتى للعالم كله انك مظلومة فييين جبروووتككككك اللى كان كله بيعمله الف حساااب
حياة ببكاء وغضب
_ مش موجوووووووووووود ايوة مش موجوووووووووووود القوة دى اصلاااااا اللى كنت ببينها دى مش انااااااااااااااا حياااااااة اللى كنتوه شيفانها قوية كانت بتحاول تعمل نفسها قوية عشان تعرف تعيش فى وسط الناس دى لازم اعمل نفسى قاسية وقوية ومبيهمنيش حد لكن محدش عارف انا بحس بأيه ولا نفسى فأيه وكنت ساكتة وعايشة لكن الدنيا برضو مسابتنيش فى حالى وطلعت قدامى نقطة ضعفي
كنان بصدمة
_ ليه ياحياة ليه بتعملى فى نفسكك كدا انتى تقدرى تخلى حياتك احسن من كدة ليه الحزن ده كله
حياة ببكاء وهى تجلس على الارض
_ مش يإيدى والله مابإيدى انت بتحسب انى كان نفسى ابقا قوية وقاسية وكل الناس تخاف منى انا طول عمرى كنت بتمنى حياة هادية ميبقاش فيها اى حاجه غير انا وامى وابويا واخواتى ونعيش مع بعض فى امان وسعادة لكن حلمى ده فى ثانية اتحول لكابوس لما لقيت امى ماتت وابويا مات ومتبقاش غيرى انا واخواتى وبرضو سكتت وقولت ده قدرنا اننا نعيش من غير ام واب لكن الشخص الوحيد اللى حبيته هوا كمان كسرنى انا مكنتش هتحول لحياة القاسية والقوية واللى مبتضحكش لو هوا مكنش عمل عملته دى لتكمل كلامها وهى تبكى
كنان بحزن ودموع
_ هوااا عمل ايييه ياحياة عملك ايه قوليلى انك مظلومة ياحياة انا عارف ان اللى فى الفيديو ده كذب قوليلى ايه اللى حصل وصدقينى هجبلك حقك
حياة ببكاء
_ والله انا مظلووومة والمصحف مظلوومة بس مفيش حد مصدقنى بقالى عشر سنين مخبية الموضوع ده عشاان اخواتى ميستعروش منى حتى حياتى باقت جحيم المرح والضحك وكل حاجه كانت حلوة فيا ماتت بسببه هوا
غضب كنان من كلامها كثيراً لأنه اعتقد انه فعل بها شئ قذر
كنان بغضب وهو يمسكها من يدها
_ حيااااااااااااااااااااة بقوووووووووولككككككككككككككككك عملككككككككككككك ايييييييييييييييييييه ردددى
حياة بصريخ
_ عااااااااااااااااااوز تعرف مستعد تعرف انا عيشت ايه وعانيت ايه
كنان وهو يبتلع ريقه بخوف
_ اه عاوز اعرف انتى فعلاً بتبانى قوية قدام كل الناس لكن انا من اول يوم شوفتك فيه وعرفت ان دى مش شخصيتك انتى جواكى بنت عاوزة تبقا فرحانة وسعيدة فى حياتها بس مش عارفة كل ده ليه ياحياة ايه السبب اللى يخليكى تحاولى تنتحرى مرتين ايييه هوااا
حياة بدموع
_ ليه ليه ليه الكلمة دى محدش عارف معناها كل الناس حكمت عليا بحاجات قذرة بعد الفيديو ده ومحدش عارف ليه بس اللى محدش يعرفوه ان البنت اللى وصلت للعالمية بشركتها وصلتلها بعد معاناه انا بعد ماامى ماتت كل الطرق اتقفلت فوشى الاول دخلت فى غيبوبة بس قاومت وفوقت منها عشان اخواتى واعرف اربيهم بس لقيت مرة واحدة اختى نازلى جاتلها حالة سرع وكانت هتموت منى وبرضو استحملت وقولت ربنا قادر يشفيها وفعلاً شفاها بس بعد معنااه وكل ده وانا على أمل انه هييجى ويتقدملى ونعيش انا وهوا وأمن لخواتي حياة كويسة بس جا فى يوم كان عاوزنى اجيله البيت وقالى انه تعبان جريت على شقته وروحتله زى ماشوفتوا فى الفيديو بس انتو شوفتوا انى راضية باللى حصل لكن محدش خاد باله انى كنت بصوت وصرخ من اللى كان هيعمله فيا ده حتى انا كنت مصدومة لدرجة انى مبتحركش عشان كنت بشوف فى عنيه الصدق وانه بيحبنى بس اللى نشر الفيديو استغل الحتة اللى انا كنت مبتحركش فيها بس محدش شاف انى كنت بضربه وبحاول اهرب وهوا كان عمال يقرب........و اكملت كلامها وهى تبكى بأنهيار وبعدين عشان ادافع عن نفسى كان فيه سكينة جمبى روحت قتلته وجريت وخرجت من الشقة وفيه واحدة ست شافتنى وحكتلها اللى حصل معايا حتى هيا سمعت صوت صريخى وعرفت انه حاول يتعدى عليا واخدتنى عندها عشان تسترنى وفجأة سمعنا صوت بوليس دخل العمارة وفتشها والغريب انه فتش بيت الولية دى واخدونى وطبعاً اتهمونى انى انا اللى قتلتوه والست قالت للمحكمة انى كنت بدافع عن نفسى بس برضو القانون مبيرحمش وحكموه عليا بسنة سجن لأنى مكنتش اقصد يعنى اموته وبعد كده.....................
كنان بمقاطعة وغضب
_ بس بس كفااااااااااااااااااااااااااااية ياحياااااااااااااااااااااة مش عاااااااوز اسمع اكتررر من كدة كفااااااااااااااااااااااااااااية
حياة بغضب
_ لااااااااااااا مش كفاية انت قولت مستعد انك تعرف حصل ايه عاوز تعرف انى دخلت السجن بتهمة القتل واصلا ده كان دفاع عن النفس عاوز تعرف ايه اللي خلانى قاسية وجبروت كدة انا فضلت سنة مع المتشردين فى السجن من غير مااحد يعرف عشان اخواتى ميستعروش منى ولما خرجت روحت بيتنا القديم لقيت صاحب ابويا حاجز على كل املاك بابا عشان هوا كان عامله توكيل بكل حاجه حتى طرد اخواتى من البيت فضلت اكترر من شهر بدور على اخواتى وانا مش عارفة هما فين لغايت لما عرفت ان عمتى اخدتهم فى أمريكا عندها وهيا مقلتش عشان كانت بتدور عليا وملاقتنيش وبالصدفة جات فى بالى اسألها عليهم عرفت انهم عندها كل ده ومستغرب انا ليه مش بضحك ليه مش بهزر ليه مش عايشة حياتى زى اى بنت واحدة كانت يحتبر لسة قاصر ودخلت السجن عاوزها تبقا ايه اظن ان لو بنت مكانى كانت موتت نفسها اصلا او ممكن مكانتش استحملت تخش السجن وهيا بالسن ده بس انا استحملت وعافرت وخرجت ودروت على اخواتى ده حتى بعد كدة ملقناش فلوس ناكل لأن برضو صاحب ابويا اخد ورثنا كله واترجيتوا كتير يدينا اى فلوس نعيش بيها كان بيقروشنا من قدام بيته ولا بيهمه
وكل ده ومستسلمتش واشتغلت لغايت ماجبنا بيت وطلع الحمدلله ربنا بيحبنا وجاه محامى بتاع بابا وقالى ان بابا كان عامل فلوس التأمين على حياته ودى محدش يورثها غيرى انا واخواتى وطلعت مبلغ كبير اوووى وطبعاً هوا ده اللى عملناه بيه الشركة الكبيرة دى لتكمل كلامها وهى تضحك بهيسترية
هههههههه انا لوفضلت احكى من هنا للصبح ايه المعنااه اللى عشتها فى حياتى عشان اوصل للاحترام من الناس مش هنخلص حكاوى بس انا مش هقول انى انا بس اللى عانيت فيه ناس تعبت اكتر منى بس انا مستهلش اللى وصلتله ده لأنى انكسرت كتير وعهدت نفسى انى مش هخلى يوم ييجى واتكسر تانى بسبب الموضوع ده بس يخسارة طلعت مش قوية زى اما انا كنت مفكرة انا ضعيفة فوق متتخيل ياكنان ضعيفة لتقول جملتها وهى تبكى فيشدها كنان إلى صدره ويعانقها وهو يقول
_ متقوليش كدة ياحياة مفيش بنت تقدر تستحمل اللى انتى استحملتيه ولا تشيل المسؤلية اللى انتى شلتيها انا عمرى ماشوفت اقوى منك بس ساعات القدر بيكتبلنا حاجات احنا مش عاوزنها فى حياتنا ودى بتبقا اختبار من الدنيا لينا عشان نشوف هنقدر نستحمل ولا لا
حياة وهى تعانقه بكاء
_ بس انا الدنيا حطت ليا اختبارات كتيير اووى هتفضل لغايت إمتى تختبرنى هواااا انا مش بنى ادمة مش مكتووب علياا اعيش زى اى حد حتى لو شوية اعيش سعيدة
كنان بتهدئة
_ متقووليش كدة ده اختبار من ربنا ليكى عاوز يعرف بيه قدرتك على التحمل وقوة ايمانك بيه هتوصل لفين انتى لازم تلجئى لربنا وتناجيه انه يشيل عنك الظلم ده ويحميكى صدقينى هوا ده اللى هيريحك نفسياً طول ماانتى قريبة من ربنا هتنسى كل الظلم والمواجع اللى جواكى وربنا هيحط قدامك الطريق الصح اللى هتعرفى تخرجى بيه من مشكلتك حياة انتى لازم تبقى قوية تانى وزى ماتخطيتى مشاكل كتير فى حياتك لازم تتخطى المشكلة دى وتعرفى العالم كله انك مظلومة وصدقينى هجبلك حقك وهترجعى ترفعى راسك تانى مابين الناس بس قبل كل ده انتى بتثقى فيا ياحياة......؟!
لتهز رأسها بمعنى ايوة وعيناها مليئة بالدموع فتتشعبط فى رقبته وتعانقه ببكاء
_ شكراً ياكنان شكراً على كل حاجة وانك سمعتنى ومتهمتنيش زى بقيت الناس وصدقنى انت بقيت اكترر شخص بثق فيه وبحس بالأمان معاه
ليعانقها هوا الآخر بعشق وهو يقول فى سره
_ وانتى بقيتى اهم شخص فى حياتى ياحياة ومقدرش استغني عنك وكل واحد اتهمك بالقذارة دى ونزل دمعة واحدة من عينك هندمه على اليوم اللى اتولد فيه وهفضل اعشقك لغايت آخر نفس فيا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
البارت انتهى يارب يكون عجبكم واظن فهمتم ايه السبب اللى كانت بتعانى منه حياة وليه كانت جبرووت كدة وقاسية ومن البارت اللى جاى بقا هترجعلكم حياة القوية باى
•تابع الفصل التالي "رواية قسوة عشق" اضغط على اسم الرواية