Ads by Google X

رواية شمس الصعيد الفصل الثالث والثلاثون 33 - بقلم سهيلة كامل

الصفحة الرئيسية

 رواية شمس الصعيد (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم سهيلة كامل

رواية شمس الصعيد الفصل الثالث والثلاثون 33

شمس_الصعيد
شمس الصعيد

الحلقة الثالثة و الثلاثون

في مدرية الأمن

طلب يوسف من أن تفضل شمس فى سجن المدرية

مدير الأمن : انت بتقول ايه يا سيادة اللوا
يوسف : يا فندم انا بقول الصح شمس المنشاوي نفوذها كبير و كمية الحرس بتاعها و بتاعه جوزها و ابن خالتها اكبر من اي قوه قسم غير اهل الصعيد اللي اكيد هيوصلو لهنا يعني الدنيا هتولع
مدير الامن بابتسامة : أنت مش خايف على القسم أنت خايف على شمس نفسها
يوسف : فى الحقيقة ايوة شمس مش مجرد واحدة عارفها لا شمس ذيها ذي ياسمين اختي و بصراحة بنت بمليار راجل اسأل اي حد خدم في الصعيد على قوة عيلة المنشاوي
مدير الامن : انت بتتكلم صح عيلة المنشاوى من أكبر عائلات الصعيد و ليهم جميل علينا كفاي حمايتهم للصعيد و الامن
يوسف : كمان انا عمري مهصدق ان شمس تغير فى مواد البنا او تلعب اللعبة القذره ديه شمس ليها أعداء كتير و لازم نقف جمبها فى وقت الازمة لو دخلناها اي قسم مش بعيد تخرج على ظهرها و تقتل فيه و ساعتها هتقوم حرب انا في غنا عنها
مدير الامن : تمام انا هامر انها تفضل هنا و فى مكتبك الشخصي بجد البنت فعلا محترمة و لازم نساعدها
يوسف بابتسامة : شكرا يا فندم بعد اذنك

خرج يوسف و توجه إلى مكان الشباب و سأل علي شمس فاخبره بانهم اخذوها فاسرع خلفها واخذها من يد الظابط و توجه الي مكتبة

اسرع الشباب خلف يوسف و دخلو مكتبة

في مكتب يوسف

جلست شمس على الكنبة و غمضت عيونها و لم يصدر منها اي حركة

جلس قصي من جهه و زين من جهة و ضموها لحضنهم

قصي : نجمتي ردي عليا
زين : حبيبتي ردي

نظر الجميع لبعضهم البعض بترقب و صدمة عندما بعدت شمس نفسها من أحضان قصي و زين
بعدت شمس نفسها من أحضان قصي و زين

شمس : فين هاري
نرمين : برا
شمس : دخليه
قصي : شمس فى ايه

لم تتحدث شمس بكلمه و دخل هاري

شمس : الكل برا عاوزة هاري لوحده
قصي بغضب : نعم لوحده اذاي و انا قرطاس لب
صالح بهدوء : يالا قصي
زين بعصبية : لا مش يالا و انا هفضل اذاي يعني اخوها و زوجها يطلعو و يفضل هاري
شمس ببرود : خليكم

نظرت شمس الي هاري و أخذت تكلمه بلغة الاشارة  و هو يرد عليها بنفس اللغة تحت صدمة الكل و بتسمت بشر و هو أيضا ابتسم بشر

هاري بابتسامة : سلام مؤقت برنسيسة
شمس بابتسامة : سلام مؤقت هاري بوتر خلي بالك من اللور فرود

خرج هاري و نظرت شمس لزين بغضب

شمس بغضب مكتوم : اول و اخر مرة تقلل من هاري مفهوم
قصي : شمس
شمس بدلع : يا نعم يا عسل
قصي بصدمة : نعم انتي مين
شمس بدلع : مراتك يا روحي قلبي
صالح : البت اتجننت
نرمين بهبل : هى فين شمس
ملك : شكلها اتجنن صح
زين بهدوء : شمس حبيبتي انتى كويسة
شمس بضحكة : فل الفل
يوسف بهمس : ربنا يستر
ليث : شمس مش هتسكت هتعمل حاجة بس جامدة

جلس الجميع بهدوء ينظرون الي شمس التى تجلس فى حالة استرخاء

مر الوقت و ستمع الجميع صياح فى الخارج و تحرك عدد كبير من الصحافة

يوسف : هو فيه ايه
شمس بابتسامة : و لا حاجه وصل فيديو للصحافة بالحقيقة صوت و صورة
قصي : وكيل النيابة عارف الكلام ده
شمس ببراءة مصطنعة : طبعا و انا اصلا واخده برائة من التهمة و سلمنا الورق اللي يثبت برائة شركتي
زين بصدمة : اذاي مش فاهم
شمس و هي تقف : انا تعبانة و عوزة اروح عوزة اناااااااام يالا

خلعت شمس جاكت التيير و لبست النظارة و خرجت وسط الحرس

اما الشباب نظرو لبعضهم البعض و فى لحظة خرجو يجرو وضمها قصي لحضنة

وقفت شمس على السلم بكل عظمة و قوة

شمس بقوة : انا قولت من شوية انى بريئة و شركتي بريئة و اكيد الفيديو اللي انتشر على السوشل ميديا اكيد يثبت برائتي و سمعتي و انا رفعت قضية على مسؤل الوزارة المرتشي و هستنا و هشوف القانون هيردلي حقي

ركبت شمس و بجوارها قصي و فى الإمام هاري يبتسم لشمس

هاري : العيلة وصلت من شوية البيت
شمس : تمام هاري اطلع
قصي : انا عاوز افهم حصل ايه
شمس بتعب : صدقني انا مش قادره اتكلم ممكن
قصي : ماشي شمس ماشي

وصلت السيارات الي فيلا الشباب و نزلو

في فيلا SH . Z . H

دخل الجميع الي الفيلا و وجدو كبار العائلة يجلسون بتوتر

وهدان بلهفة : شمسي انتى كويسة
شمس بابتسامة : الحمد لله
حامد : ايه اللي حصل
شمس بتعب : مفيش شوية كلاب و راحو لحالهم
وهدان : بس اذاي
شمس بتعب : بجد انا تعبانة و بقالي يومين منمتش و مش قادره اتكلم
حامد بصوت عالي : يعني ايه مش قادره تتكلمي
زين : بابا شمس تعبانة بجد خليها تستريح و بعد كده هتحكي
قصي : خالي من فضلك سبها تستريح شوية هي من امبارح منمتش و تعبانة
وهدان : خلاص حامد اطلعي يا بتي نامي
شمس بتعب : بعد اذنكم

صعدت شمس إلي جناحها و ستاذن قصي و طلع خلفها

في جناح شمس

رمت شمس نفسها علي السرير بتعب و مجهود دخل قصي و تنهد و توجه الي الحمام جهزة ببعض الزيوت المعطرة و المهدئه للجسم و خرج

قصي بحنان : نجمتي قومي خدى دش يهدي أعصابك
شمس بتعب : ساعدني مش قادرة اعمل حاجه
قصي بابتسامة : تعالي حبيبتي

ساعدها قصي على اخذ الدش و تغير ملابسها و حملها و وضعها على السرير بكل هدوء و بدل هدومه و صعد بجوارها على السرير و ضمها لحضنة و قبل رأسها بكل حنان و حب

دفنت شمس وجهها فى حضن قصي و تنهدت براحة و نامت

فى المساء

صحيت شمس على رنين هاتفها و لم تجد قصي بجوارها

شمس : الو
المتصل : الو مساء الخير
شمس : مساء النور مين معايا
المتصل : الظاهر انك رديتي من غير متشوفي الاسم
شمس : ممكن تقول انت مين و لا اقفل

المتصل : اهدى بس انا مقصدتش قومي خدى دش و فوقي و جهزي و لازم تيجي حالا على قصر الاعصر فى حفلة و لازم تكوني موجوده
شمس : اسلان هو انت
اسلان : ايوه يا ستي انا يالا بسرعة معاكي ساعة و عاوزك على سنجة ١٠ و تاكلي الجو
شمس باستغراب : ليه
ا

سلان : انا كده كده كنت عامل الحفلة بس لما عرفت موضوعك و انك هنا فى مصر فلازم تيجي الصحافة فى كل مكان علشان الكل يعرف ان شمس المنشاوي فعلا برا الليلة و لسه واقفة على رجليها و قوية و ممنوع اي حاجة تكسرها
شمس بابتسامة : شكرا اسلان ساعة بالظبط و هكون عندك
اسلان : يا سلام بقي علشان اجهز

اغلقت شمس و بتسمت بصدق على اسلان بانه لم ينسي الجميل حتى الآن

خرج قصي من البلكونة و هو يبتسم بعشق لها و جلس بجوارها

قصي بابتسامة : اسلان كلمك
شمس بابتسامة : اممممممم
قصي : و انا سبرين كلمتني و اكدت عليا لازم نروح و طارق كمان لسه قافل و قالى لازم تروحو هيبقي ضربة معلم ليكي فى السوق
شمس بابتسامة : اممممممم
قصي بابتسامة : طيب يالا قومي علشان نرجع البيت و نجهز
شمس بابتسامة : امممممممممم
قصي : مالك نجمتي كل حاجة اممممم اممممم فى ايه
ش

مس بابتسامة : و لا حاجه يالا بس الحفلة ليه
قصي : اسلان قالي انها عيد ميلاد سبرين

نظرت شمس لما ترديه وجدته ترنج طويل فعدلت شعرها و نزلت وجدت جدها يجلس فتوجهت له و قبلته و خرجت و توجهت الي منزلها و جدت عمتها و زوجها سلمت عليهم و صعدو إلى الأعلي

في الأعلي

اخذت شمس دش بارد لعله يهدي اعصابها و خرجت و توجهت إلى مكان الملابس و وقفت تختار فستان ضمها قصي لحضنة من الخلف

قصي بعشق : تسمحلي نجمتي و برنسيسة قلبي اخترلها فستان على ذوقي
شمس بابتسامة : ماشي اختار

اختار قصي فستان عاري الصدر و يوجد فتحة على القدم الايسر

قصي بعشق : هيبقي جامد عليكي يالا البسي

و بالفعل لبست الفستان و رفعت شعرها الي الأعلي بكل فخامة و اختارت طقم من الماس رائع الجمال و ساعة يد

تألق قصي ببدلة باللون الازرق

نزلو الاتنين و توجهو إلى مكان الحفل

في قصر الاعصر

وصلت السيارات الي قصر الاعصر و نزل منها قصي و توجه إلى باب شمس و فتحة و ساعدها علي النزول و فى تلك اللحظة تجمع عدد كبير من الصحافة عليهم

دخل قصي و هو يحضن شمس و توجه إليهم اسلان و سبرين و رحبو بيهم

شمس بابتسامة : كل سنه و انتي طيبة و اعطت لها الهدية و كانت عبارة عن طقم من الماس رائع الجمال

سبرين بابتسامة : شكرا يا قمر جميل جدا
اسلان : بس ده غالي جدا
قصي بابتسامة : مفيش حاجه تغلي على ملكة النار
اسلان بجدية :  لحظة من فضلك انا بعلن دلوقتى تعاقدي مع شركة SH . Z . H الخاصة بالمهندسة شمس المنشاوي و بإذن الله قريب جدا هنمضي عقود التعاقد مبروك على شركات الاعصر تعاونها مع أكبر شركات الهندسة المعمارية فى مصر و الوطن العربي
صحفي : غريبة خبر التعاقد ده فى وسط الازمة الموجودة للشركة
اسلان بجدية : أزمه ايه ديه مشكله بسيطة و تحلت و وجود مهندسة شمس المنشاوي معانا هنا أكبر دليل على نزاهة الشركة و مديرتها
شمس بعظمة : كلامة اسلان بيه صح دول شوية كلاب حاولو يوقعو الشركة و سمعتها و احنا متعودين على كده مش اول مرة و لا اخر مره
صحفي : ياترا المول الجديد هيتقتح فى معادة
شمس : اولا المكان و لا الزمان مناسبين للموضوع ده ثانيا و بعد اذن اسلان بيه ايوه المول على مشارف الافتتاح
اسلان : شكرا لكل الصحافة

غادر الصحفيين القصر

شمس بابتسامة : شكرا اسلان بيه
اسلان بابتسامة : مفيش حاجه اسمها شكرا بينا لولاكي كنت ممكن اخسر ابني للابد
شمس بابتسامة : انا معملتش غير الواجب
اسلان : لو فضلت طول عمري أدلك دينك مش هيكفي
شمس بابتسامة : دلوقتي تروح للمدام علشان شكلك كده هتنام في الجنينة
اسلان بضحك : لا و على ايه
قصي بغيرة : حلو الضحك صح
شمس بدلع : هو انا مش عروسة و من حقي ادلع
قصي بعشق : ادلعي يا عمري
شمس بابتسامة : متيجي نخلع و نطلع نخرج
قصي : انتى عوزة تروح البيت
شمس بدلع : توتوتوتو مليش مزاج
قصي بفرحة : طيب تعالي

توجه قصي و هو يمسك يد شمس إلى مكان اسلان و ستاذن منه و غادر

في السيارة

امسك قصي التليفون و فضل يرسل في رسايل و بعد كده ابتسم و ضم شمس لحضنة و باسها

شمس بابتسامة : قصي مش عاوز تعرف حصل ايه
قصي بابتسامة : وقت متلاقي نفسك عوزة تحكي احكي بلاش طتغطي على نفسك
شمس بابتسامة : هنروح فين يا خديوي
قصي بغمزة : هخطفك يا وحش الكون
شمس بضحكة رنانة : و ماله يا خديوي قلبي
قصي بعشق : يبقي تسكتي خالص علشان متهورش و انا بصراحة نفسي اتهور

ضحكت شمس بشدة فضمها قصي لحضنة و هو يدعي ربنا عدم إخفاء تلك الضحكة من حياتها

بعد فترة وصلت السيارات الي المطار و نزلو

شمس بتعجب : احنا بنعمل ايه هنا
قصي بغمزة : هنهرب لمكان بعيد يالا

توجهو إلى المطار و انهي هاري جميع الإجراءات و صعدو الي الطيارة

بعد مرور ساعة كانت شمس و قصي يتوجهو الي احدي القري السياحية الموجودة في شرم الشيخ

كانت شمس سعيدة جدا لاهتمام قصي بها

صعدو إلى جناحهم المفروش بالورود و الزينة

كان الجناح فى كامل زينتة

قصي بعشق : مجرد رسالة و الكل نفذ
شمس بابتسامة : انا فرحانة اوي كنت زعلانة على شهر العسل بس الحمد لله ربنا كريم
قصي بعشق : ربنا يجعلني دايما سبب فرحتك
شمس بابتسامة : و الله يا بيه هنعمل ايه دوقتي
قصي بابتسامة : في ايه يا نجمتي
شمس : الهدوم يا خديوي
قصي بعشق : الهدوم زمان البنات بيجهزوهم فى الدولاب
شمس بابتسامة : اذاي قصى اذاي
قصي و هو يضمها : بعت رساله لمراد حجز الفندق و رسالة لصفا جمعت الهدوم و بعتتها مع الحرس يعني كل حاجة تمام

غادرت البنات الجناح و تركو لهم الحرية

توجهت شمس و وقفت فى البلكونة تشاهد جمال البحر الساحر فى الليل و تستنشق ريحة البحر فضمها قصي من الخلف و فضل يقبلها بعشق و لهفة و سحبها من اديها إلى الداخل حتى يقضو وقت رومانسي مع بعضهم

بعد مرور اسبوع

كانت شمس تجلس علي البحر و تستمتع بنسيمه بين أحضان قصي الذي يلعب بشعرها

قصي : نجمتي
شمس : اممممممم
قصي : هو انتى بتعرفي ترقصي
شمس بتعجب : ارقص احنا رقصنا مع بعض كتير قبل كده
قصي : توتوتوتوتوتو اقصد الرقص التاني
شمس : الرقص التاني اللي هو ايه
قصي : الرقص الشرقي البلدي يا موزة
شمس بضحكة رنانة : مفيش ست مش بتعرف ترقص
قصي بعشق : عوزاك ترقصيلي ممكن
شمس بكسوف : متهزرش لا طبعا
قصي بزعل : و لا يهمك يا قلبي انسي
شمس : تعالي ننزل البحر
قصي بابتسامة : يالا يا قلبي

نزلو البحر و بعد فترة صعدو إلى جناحهم و توجه قصي الي الحمام و تصلت شمس على جدتها و حكت لها و هزقتها لمنعها من ابساط قصي

بدلت شمس ملابسها بسرعة و نزلت إلى الاسفل و أخذت هاري معها و مشيت و توجهت إلى احدي المحلات و اشترت شي و عادت إلى الفندق

طلبت شمس من إدارة الفندق بتجهيز الجناح على أكمل وجه و صعدت الي الجناح

قصي : كنتى فين
شمس بابتسامة : مفيش تيتة طلبت حاجه مني و كان لازم انفذها بسرعة
قصي : و لا يهمك يا قلبي
شمس : تعالي ننزل نتغدا
قصي : خلينا نطلب هنا
شمس بزعل : خلاص مش جعانة انت وحش
قصي بابتسامة : خلاص تعالي يا قلبي
قصي بابتسامة : خلاص تعالي يا قلبي

نزلو إلى الاسفل و تناولو الغداء و تركته شمس يتحدث مع هاري فى اي كلام ليس متناسق وصعدت الي الأعلي حتى تجهز نفسها

قصي بزهق : هاري انت عاوز ايه
هاري : بص انا عاوز اتكلم مع حد و مفيش غيرك
قصي : انا و انت مش اصحاب دور على صاحب ليك و حكي معاه
هاري : و دور ليه و انت موجود المهم انا عاوز اخطب و لازم تيجي معايا
قصي بسخرية : اجي معاك ليه ولي أمرك انت ادخل بجسمك ده اهل العروسة هيوافقو على طول و ممكن تنزل بالعروسة
هاري بسخرية : تصدق انت بتتكلم صح انا فعلا شديد و مفيش حد بيقدر عليا
قصي : انا هطلع لمراتي بلا نيلة رجالة نفخ على الفاضي

ضحك هاري بشدة علي قصي

صعد قصي الي الجناح و عندما دخل استمع الي اغنية ام كلثوم ألف ليلة و ليلة و نصدم عندما وجد تلك الحورية التى ترتدي بدلة رقص عارية و تركه لشعرها الحرية

كانت شمس ترقص و هى مغمضة العين و تدلع على ألحان الأغنية

كان قصي يقف كالمغيب فتوجهت له شمس و امسكت ايده و فضلت ترقص و تدلع عليه بكل نعومة و دلال

بعد لحظات كان قصي يندمج مع شمس بكل عشق و يرقص معها

قصي برغبة شديدة : كفاية كده انا ماسك نفسي بالعافية
شمس بدلع : و ماسك نفسك ليه و انا كلي ملكك
قصي برغبة : يبقي متزعليش يا بسبوسة

حملها قصي و توجه بيها الي السرير حتى ينعمو بليلة رومانسية

بعد مرور اسبوعين

عادت شمس و هي سعيدة و اصبحت واحدة اخري بسبب قرب قصي منها

زين بابتسامة : شمسي حمدلله على السلامة
شمس بابتسامة : الله يسلمك يا قلبي
قصي بغيرة : بت مين ده اللي قلبك
شمس برفع حاجب : بت تقصد مين يا برنس
قصي بابتسامة : بتكلميني يا نجمتي
شمس بابتسامة : منحرمش منك يا برنس
حاتم بضحكة : لا مسيطر يا برنس
نرمين : شوشو عوزين نسافر الصعيد
شمس : في حاجه
نرمين بتلثم : ااااااااا
شمس : تيتة كويسة انطقي
زين بهدوء : اهدى شمس تيتة تعبانة شوية
شمس : هاري جهز الرجالة هننزل الصعيد
هاري : و رحمة امك يا شيخة نروح نخطب الاول البت و بعد كده نسافر البت هطير
شمس بابتسامة : خلاص جهز معاد النهاردة و نسافر بكرا
هاري : اشطا اروح اتصل على البت

غادر هاري و تحدث مع سارة و عاد لهم و اخبرهم بانتظار والد سارة لهم اليوم الساعة ٨ مساء
في منزل سارة

جهزت شمس و رتدت فستان باللون الكريمي مع جاكت باللون الازرق و شنطه و جزمه بنفس لون الجاكت

جهز قصي و زين وجلسو في انتظار نزلو شمس و مجي هاري

دخل هاري و هو يرتدي بدله باللون الأسود

هاري : شكلي حلو برنسيسة
شمس بابتسامة : قمر ١٤ هاري بوتر
زين بابتسامة : اجمد يا وحش هتفضحنا
قصي بابتسامة : الله يرحمك يا رجوله
هاري : شمس خليهم يسكتو
شمس برفع حاجب : انتم السابقون يا حلوين كل واحد يخلي لروحه الكلام
قصي بغيز : بت اتلمي
شمس بابتسامة : نفض ليهم هاري يالا نجيب شكولاتة و ورد و حلويات
هاري : يالا برنسيسة

توجهو إلى منزل سارة بعد شراء طلبات شمس

و بعد الشد و الجزر بين الاطراف وافق والد سارة على هاري الذي اخبره بانه مسلم و لكن فقط لانه تربي و عاش بالخارج فلذلك اسمه هاري

شمس بابتسامة : عمي محمد انا بعد اذنك نلبس الدبل دلوقتي و بعد شهرين الفرح
والد سارة : بس شهرين قليلين اوي
شمس بابتسامة : بالعكس شهرين كتير اوي هاري جاهز و بيته جاهز و مش ناقص غير العروسة قولت ايه
والد سارة و هو ينظر للجميع : و الله مش عارفه
قصي بابتسامة : انا من رأى تنفض للواد ده
شمس بجدية : قصي
قصي بابتسامة : و الله يا عمى هاري انسان محترم و كفئ و راجل راجل
والد سارة بضحك : مبروك يا ولاد

اخرجت شمس من حقيبتها خاتم جميل و اعطته لهاري دون أن يشاهد احد فنظر لها و بتسم فهزت رأسها له و بتسمت

البس هاري الخاتم لسارة و طلب من والدها أخذها للعشاء للخارج و لكن رفض و لكن طمانته شمس بأنها ستذهب معهم فوافق لثقتة في شمس من كلام سارة عليها

و بالفعل خرج هاري مع سارة و خلفهم شمس مع قصي و توجهو إلى مطعم و جلس كل شخصين على تربيزة

مر الوقت و عادت سارة الي البيت بمرافقة شمس و عادو إلي المنزل

هاري بابتسامة : شكرا شمس
شمس بابتسامة : أنت اخويا الكبير و ده اقل حاجة اقدر اعملها
هاري بابتسامة : ربنا يخليكي لينا يا شمس
شمس بابتسامة : يالا روح استريح و جهز نفسك للسفر بكرا انت عريس حتي
هاري : يالا انتي كمان روحي استريحي تصبحي علي خير
شمس بابتسامة : تصبح من اهل الجنة

توجه هاري إلى منزله و توجهت شمس إلى جناحها و ابدلت ملابسها و نامت بين أحضان قصي الذي ضمها لحضنة و فضل يقبلها بكل نعومة

  •تابع الفصل التالي "رواية شمس الصعيد" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent