رواية شمس الصعيد (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم سهيلة كامل
رواية شمس الصعيد الفصل الرابع والثلاثون 34
يتبع
الحلقة الرابعة و الثلاثون
توقفنا عندما ذهبت شمس و الشباب الي منزل سارة و تم خطوبتها لهاري و عادو إلى الفيلا
صعدت شمس إلي جناحها و بدلت ملابسها و رمت نفسها علي السرير تنظر الى السقف
خرج قصي من الحمام وجدها على تلك الحالة فتوجه إليها و قبلها فدفنت وجهها فى صدره و ضمته اكثر
قصي : مالك نجمتي
شمس : مش عارفة
قصي بابتسامة : نجمتي الحلوة انتى خايفة من بكرا
شمس بجدية : تفتكر مراتك ممكن تخاف من حد خلقة ربنا انا بخاف من ربنا و بس
قصي بجدية مصطنعة : و انا يا هانم مش بتخافي مني
شمس بدلع : توتوتوتوتوتو مش بخاف عارف ليه لأنك عمرك مهتزعلني و لا تكسرني انت حبيبي انا و بس
قصي بعشق : و انا قولتها و هقولها تاني انا بعشقك و يوم مهفكر أزعلك او حتى اغضبك او احزنك يبقي يوم موتي انا مش بس بحبك لاااااا انا بعشقك لو عشقي اتفرق على الناس عمره ما يخلص
شمس بعشق : ربنا يخليك ليا و تكون عوض ربنا ليا فى الدنيا و تكون ملكي فى الاخرة
قصي بعشق : هو انتى حلوة كده اذاي
شمس بدلع : مش عارفة يمكن علشان حبيبي عيونه ملونة فبيشفني حلوة و عسل
قصي بعشق و هو يقبلها : و قشطة يا نجمتي
شمس بدلال : وحشتيني قصيي
قصي و هو يقبلها اكثر : و انتى بتوحشيني و انتى فى حضني
ضمها لحضنة و فضل يقبلها و سكتت شهرزاد على الكلام المباح
في صباح اليوم التالى
كان الجميع يتجمعون على السفرة و تناولو الفطار للتوجه الي الصعيد
التوبي و رفعة شعرها الي الأعلي بكل فخامة
شمس بابتسامة : صباح العسل شباب
الكل : صباح الفل
صفا : شمس ايه اللي على رقبتك ده
شمس بسماجة : ملكيش دعوة
صالح بضحك : افطروا بقي و انتم ساكتين
صفا بغضب طفولي : شايف مراتك قصي
قصي و هو ياكل : و صحبتك قبل متكون مراتي
مراد بضحك : قصف جبهة معتبر
نرمين بضحك : تعيشي و تخدي غيرها
ملك : انا شامه ريحة شياط صح
شمس بابتسامة : بس و انتى صوفي اسألي مراد و هو يعرفك
صفا : و انا اسأل ليه و انا عارفة رخمة
مي بضحك : خلاص بقي كملو اكل علشان نلحق الطيارة
شمس بضحك : انتى ليه محسساني اننا رايحين رحلة
مي بتأكيد : محنا فعلا رايحين رحلة
قصي : يالا بقي كفاية رغي
قام الكل و توجهو الى السيارات و نطلقو الي المطار حتى يتوجهو الى الصعيد
في الصعيد
بعد مرور ساعتين كان الجميع يخرج من المطار و هناك عدد كبير من الرجالة يقفون باحترام في انتظار و صولهم
جبل : حمدلله على السلامه يا كبيرة
شمس : الله يسلمك يا عم جبل
اعطي جبل العباية لشمس فوضعتها على اكتافها و ركبو العربيات و نطلقو إلى قصر المنشاوي
في قصر المنشاوي
وصلت السيارات الي القصر بسلامة و نزل الجميع و توجهو إلى الداخل
وهدان بابتسامة : حمدلله على السلامه يا ولاد
اسرع الكل بتقبيل وهدان و حضنه و لكن كانت عيونة تبحث عن شمسة و قمرة
قصي بابتسامة : معاها تليفون و جاية و هتوزع الحرس اطمن
وهدان بابتسامة : ربنا يطمن قلبك يا ولدي اخبارك ايه
قصي بابتسامة : الحمد لله كويس و طمن بحافظ على امانتك هتفضل فى رقبتي ليوم القيامة عمري مهزعلها و لا أحزن منها و هعرف اسيطر على غضبي قدمها
وهدان بابتسامة و طمانه : ربنا يبارك في عمرك يا ولدي انت مش بس حفيدي لا انت واخد حته من قلبي
السلامة يا قلبي
وهدان بضحك : لا
شمس بحزن مصطنع : خلاص همشي
وهدان بلهفة : انتى مش بس قلبي و عمري وضي عيوني يا شمسي
شمس بضحكة : حبيبي يا وهودي
فتح وهدان ذراعه لها فاسرعت برمي نفسها بداخلهم فحضنها بشدة و قبل رأسها بكل حنان و حب
قصي بغيرة : مكفاية يا عم الحاج
وهدان برفع حاجب : بتقول حاجة يا ولدي
قصي : اه بقول كفاية أحضان و بوس انا قاعد و انتى يا عسل داخل على حضنة على طول و الله لوريكي
وهدان بغضب مصطنع : انت بتهدد بتي قدامي فين الفرد علشان اطخة
شمس الكبيرة بغيظ : قومي يا بت من حضن جوزي عندك جوزك حضنية براحتك
شمس الصغيرة ببرود : ملكش دعوة يا شمس و قولتلك بدل المره مليون ارجعي بيت ابوكي بقي كفاية كده
شمس الكبيرة بغيظ : و انا قولتلك يا بت نجمة ده بيت ابويا و جوزي و حبيبي و ابو عيالي و لو حد هيخرج يبقي انتي مش انا
حامد : خلاص يا شمس سيبي جدك و تعالي فى حضني انا فاضي و مفيش واحدة هتقطع عليكي
قصي بغيظ : نعم هو انا اخلص من واحد يطلعلي التاني تعالي هنا يا بت
شمس الصغيرة بابتسامة : هههههههههه اهدو يا جماعة
وهدان بجدية : موضوع الوزارة الحمد لله خلص على خير
شمس الصغيرة : ايوة خلص و صفحة و نقفلت
حامد : هو ايه اللي حصل علشان تخرجي و الموضوع يتلم
شمس الصغيرة بجدية : تمام انا هحكي مرة واحدة و بس و مش عاوز حد يقطعني انا من فتره سافرت ألمانيا و هناك جبت نظام مراقبة و حماية شغلتة في الشركة كلها وخلت كل موظف يتعمله كارت ممغنط بحيث يدخل بيه الشركة و يسجل معاد دخولة و معاد خروجة غير كده الكارت ده متصل بشبكة النت و من خلالة نقدر نسمع كل حاجة بتحصل و المهندس المسؤل عن المشروع اتفق مع رجل أعمال و مسؤل الوزارة على تخريب المشروع و سجني و طبعا كل ده حصل وقت فرحي و سفري و غير ان كمان اتسرق ورق المخالصة و انا قدمت التسجيلات للنيابة اللي تثبت برائتي و التسجيلات ده اترفق معاها فيديوهات المقابلات بينهم و تنشرت على وسائل الإعلام و الموضوع اتقفل بالنسبة ليا
حاتم : لحظة بس ادام انتى عارفة كل حاجة ليه الغضب و العصبية
الغضب و العصبية
شمس الصغيرة بسخرية : و المفروض يا بيه ان فى ورق مهم مسروق يسجنا و يبقي المسئلة عادي تصدق ضحكتني
زين : بس اذاي حصل كل ده و احنا منعرفش
شمس الصغيرة بجدية : لان اللعب كان فى تخصصي و انت عارفة ان البنا و الإنشاءات من اختصاصي و انا مش بفهم حاجة في تخصص كل واحد منك صح
حاتم : صح المهم ننسي بقي الموضوع ده و نقفل عليه
وهدان بجدية : يبقي خلاص الموضوع يتقفل و محدش يفتحة تاني للابد و انتى يا حجة خليهم يجهزو الاكل
حاتم : لا معلش اعفيني انا لازم اروح القصر عندنا العيلة مستنية الزيارة
وهدان : افضل معانا اتغدا وروح
حاتم و هو يقف : معلش يا جدو هما اكيد مستنينا
شمس الصغيرة : تمام حاتم ابقي سلملي عليهم و بأذن الله هزورهم قريب
حاتم : تمام يالا بالاذن
حمل حاتم ابنه و امسك ايد نرمين و غادرو الى قصر
في قصر المنشاوي
تم وضع الطعام و نزل الجميع من غرفهم بعد تبديل ملابسهم و جلسو يتناولون الطعام
شمس الصغيرة : فين بدر
منصور : قاعد مع امه من بعد فرحك
شمس الصغيرة : و سمر معاه
شمس الكبيرة : لا يا بتي فى بيت ابوها من بعد فرحك
شمس الصغيرة : انا مش فاهمة بدر عاوز ايه بالظبط كل شويه يطلق ديه و يتجوز ديه و مش راسي على بر
منصور : و الله يا بتي انا حزين عليه و خايف
قصي : اهدي يا عمي و بإذن الله خير
شمس الصغيرة : هو حاتم او نرمين اتصلو بيكم
الكل : لا محدش اتصل
شمس الصغيرة : و قعدين كده عادى يا رب صبرني من عندك
اتصلت شمس على نرمين و لكن لم ترد فتصلت على حاتم و لم يرد فخافت بشدة عليهم
شمس الصغيرة بعصبية : ام السعد ام السعد
ام السعد : نعم يا كبيرة
شمس الصغيرة : ابعتيلي هاري بسرعة
ام السعد : حاضر يا كبيرة
وهدان بقلق : في ايه يا شمس
شمس الصغيرة : و لا حاتم بيرد و لا نرمين بترد
منصور : انا هتصل علي عامر
هاري : تحت امرك برنسيسة
شمس الصغيرة : مين طلع مع حاتم
هاري : الرجالة طلعت معاه لغاية القصر و موجودين كمان و انا اطمنت منهم
شمس الصغيرة بعصبية : امال ليه محدش بيرد عليا
منصور : شمس حاتم و نرمين وصلو القصر من زمان بس بياكلو
هاري : اهدى برنسيسة و فكري شوية في نفسك
شمس الصغيرة : تمام هاري روح استريح انت شكرا
قصي بحنان : نجمتي اهدي وطمني قلبك بعد الشر لو حصل حاجة وحشة كان زمانا عرفين
وهدان : قصي بيتكلم صح اهدي يا بتي
شمس الصغيرة : يعني انتم مش شايفين المشاكل اللي احنا فيها و غير كده احنا فى الصعيد و المطا*ريد ممكن يعملو دقة نقص
حامد : اقعد يا قلبي كلي مالك خسه كده هو قصي مش بياكلك
شمس الصغيرة بدموع وهمية : لا بابي مجوعني
قصي : مجوعك يا مفترية
شمس الكبيرة بغمزة : بس اغنية ألف ليلة و ليلة بتاعه ام كلثوم قامت بالواجب صح
قصي بغمزة : و زيادة و الله ربنا يخليكي لينا يا كبيرة و تفضلي تدعيلي
شمس الكبيرة بضحك : يا رب يا حبيبي
وهدان باستغراب : هو في ايه و انتي يا شمس مالك محمرة كده ليه
قصي بغمزة : اكيد الاكل سخن براحة يا قلبي
شمس الكبيرة بضحك : اخيرا شفت اليوم ده بس حلو الأحمر صح
قصي بضحك : عاوز اكله و الله
وهدان : مالك يا حجة و انت قصي حد يفهمني في ايه
قصي : و لا حاجه جدو
شمس الصغيرة : ليه قصي قول عادي
قصي بصدمة : نعم انتى بتهزري
شمس الصغيرة بخبث : و فيها ايه محدش غريب دول أهلنا اصل قصي بيحب يغني لام كلثوم و تيتة اللزيزة كانت بتكلمني و سمعت الاغنية افتكرت فى ايام الشقاوة معاك يا جدو
شمس الكبيرة بصدمة : يا بت الج*زمة
قصي بغيظ : و النعمة لوريكي
وهدان بابتسامة : و الله كانت ايام عسل الاغنية ديه بالذات تشتغل و ستك تشتغل هي كمان
شمس الصغيرة بضحكة رنانة : العب يا احم*ر
شمس الكبيرة بغيظ : اخرسي يا بت
مي بذهول : اول مرة اعرف ان قصي بيغني
شمس الصغيرة بابتسامة مكتومة : اذاي يا ميمو ده صوته يهبل
قصي : و الله لوريكي يا بنت المنشاوية
شمس الصغيرة بضحكة رنانة : و لا تقدر
قصي : هوريكي حالا
قام قصي و لكن فى لحظة كانت شمس الصغيرة بين أحضان جدها يضمها لحضنة بتملك و ينظر لقصي بشر
تحت ضحكات الكل
قصي وهو يجلس : لينا اوضة تلمنا
شمس الصغيرة بمشاكسة : مش هنام معاك هنام مع جدو او بابي
شمس الكبيرة : نامي مع جوزك احسن و سيبي جوزي
حامد بابتسامة : تعالي يا روح ابوكي نامي فى حضني
زين بسرعة : ايه ده نجمة عمالة تقول جدو جدو عوزة انام مع جدو
شمس الصغيرة بغيظ : هى بتعرف تتكلم
زين : حتى بصي
حمل زين نجمة و رفعها اتجاه حامد فضحكت بشدة و رتمت عليه
قصي بخبث : كل حلفائك باعوك يا ريتشر و مرجوعك ليا يا وحش الكون
شمس الصغيرة بدلع و همس : حبيبي يا خديوي شكل الليلة صباحي
قصي بعشق : صباحي يا قلب الخديوي
وهدان بعصبية : يا ريت ناكل و حنا ساكتين
ضحكت شمس الصغيرة على غيرة جدها عليها و نقضي الليلة و صعد كل شخص لغرفتة
في صباح اليوم التالى
صحيت شمس الصغيرة على دوشة شديدة في الاسفل و فتحت عيونها و قامت من حضن قصي و غطت جسدها بالروب و نظرت من البلكونة وجدت مجموعة كبيرة من الناس
دخلت شمس و تصلت على هاري
شمس : صباح الخير هاري
هاري : صباح العسل برنسيسة
شمس : في ايه عندك
هاري : ناس من البلد اللي جنبنا عوزينك مسئلة حياة او مو*ت
شمس : تمام ربع ساعة و هنزل سلام
قصي بعشق : صباح القشطة نجمتي
شمس بابتسامة : صباح الياسمين قصيي
قصي : كنتى بتكلمي مين على الصبح و ايه الدوشة ديه
شمس بابتسامة : مشكلة و مطلوبة فيها هدخل اخد دش و لبس و انت بسرعة علشان تنزل
قصي : حاضر حبيبتي
شمس : اتصل على حاتم وخليه يجي
قصي : ماشي
دخلت شمس تاخذ دش و تصل قصي على حاتم و اخبره بسرعة المجي للاهمية
خرجت شمس و هى تلف جسدها بفوطة و وقفت امام الدولاب فتوجه قصي لها و قبل كتفها العاري بعشق ودخل ياخذ دش
اخرجت شمس عباية باللون الكحلي و تركت لشعرها الحرية و وضعت مكياج خفيف و وضعت الطرحة على كتفها
انهي قصي لبسه و اخذها و نزلو و كان حاتم وصل
وهدان بخوف : بلاش شمس تدخلي انا و الرجال هندخل و خلاص
شمس الصغيرة باستغراب : من امتى جدو بتمنعني عن المجلس
حامد بخوف : خليكي يا بتي انتى تعبانة من السفر
ساعديني فى عمايل الفطار
شمس الصغيرة بصوت عالي : هو فيه ايه مالكم و مين الناس دول وليه الخوف ده كله حد يرد مين دول
وهدان بخوف : بصي يا قلب وهدان بعد ميغورو من هنا هبقي احكي
شمس الصغيرة بجدية : انا هحضر الجلسة و مفيش حد هيقدر يمنعني
قصي بخوف : بلاش شمس و سمعي كلامهم
شمس الصغيرة بجدية : تعرف عني من يوم ماسم شمس المنشاوي انتشر انى بخاف و لا بتهدد
حامد بخوف : بس يا بتي
شمس الصغيرة بجدية : انتهي الكلام
اتصلت شمس على هاري و امرته بإدخال الحرس مع الرجالة
ف
ي المجلس
دخلت شمس بقوتها و عظمتها و بجوارها جدها والدها و خلفها الشباب و هاري و جلست على الكرسي
شمس الصغيرة : تحت امرك
رجل كبير : من امتى الحريم بيحضر جلسات الرجالة
شمس الصغيرة بسخرية : الحريم اللي تقصدهم بيكونو فى بيتك مش هنا
الرجل الكبير : انتى اتجننتي يا حر*مه
الشاب بغضب : اتحشمي يا مر*ة ( يعني اخرسي يا ست )
شمس الصغيرة بغضب : و رب الكعبة لو انت مش في بيتي لكنت قتلت*كم
وهدان بجدية : عاوز ايه يا سعفان
سعفان بخبث : العهد يا واد عمي و لا انت نسيت
شمس الصغيرة بغضب : انت وافق فى حضرة كبيرة الصعيد اتكلم بادب اطلع برا
سعفان بخبث : زمان لما نزلت رجعت بال*دم و المرة ديه كمان
شمس الصغيرة بجدية : الد*م اللي بتتكلم عليه ملناش فيه احنا بنحمي مش بنق*تل
سعفان بخبث : ختي طار امك و لا لسه
شمس الصغيرة بغضب : حق نجمة المنشاوي خت منه جزء و الباقي لسه
سعفان بخبث : الله يرحمها كانت زيك قوية بس ما*تت
شمس الصغيرة بغضب اعمي : لو جبت سيرة امي على لسانك تاني هق*طعة
حامد بغضب : ياريت تمشي من هنا يالا
سعفان بغضب : همشي بس الد*م واجب يا عيلة المنشاوي
توجه سعفان و وقف امام شمس و نظر لها بخبث
سعفان بخبث : خسارة ال*موت فى قمر ذيك و وضعه ايده على صدرها
شمس الصغيرة بجدية : الم*وت انا اللي هوصله ليك
غادر سعفان و الرجالة و نظرت شمس لهم بغضب و توجهت إلى القصر
وهدان برعب : ربنا يستر
حامد بخوف : شمس لازم ترجع القاهرة
هاري : احم احم البرنسيسة فى انتظاركم
توجه الجميع الى القصر
في القصر
حررت شمس شعرها من الطرحة و فضلت رايحة جاية بكل عصبية و غضب
شمس الكبيرة بخوف : ربنا يستر الدنيا هتولع
مي بخوف : هما مين دول
شمس الكبيرة بخوف : ال*دم هيبقي بحور و مفيش وقف ليه
دخل الجميع الي القصر و وجدو شمس تجلس علي الكرسي بكل غضب و عيونها بلون العسل الفاتح القريب جدا من لون الشمس
جلس الجميع أمامها بخوف
شمس الصغيرة بجدية : عوزة اعرف الحقيقة
وهدان بخوف : سافري يا شمس
شمس الصغيرة بجدية : مش بقرر كلامي مرتين الحقيقة
حامد برجاء : الله يرضي عليكي يا بتي سافري
شمس الصغيرة بغضب : الحقيقة حالا
وهدان بتنهيدة : ده بيكون ابن عمي سعفان المنشاوي اتعاقد مع السحرة زمان واي بت بتتولد فى عيلته بيخليها لغاية متكبر شوية و يجوزها لأي شاب لغاية متخلف و بعد كده بقدمها للسحرة و يقت*لوها او محدش عارف بيعملو فيها ايه قبل مو*ت امك بأسبوع كان هنا و تعارك معاها و بعدها بيومين مشي قولنا الموضوع اتلم بس بعدها على طول نجمة اتقت*لك و الجرح اللي كان فى صدرك ده علامة منهم مش مجرد جرح عادي
زين بصدمة : يعني هما سبب مو*ت امي
حامد : معرفش
وهدان بدموع : شمس حبيبتي انتى لازم ترجعي مصر هنا مش امان ليكي
حامد بدموع : علشان خاطري يا قلبي سافري
وهدان بدموع : انا السبب انا السبب
شمس الصغيرة بالم شديد : ااااااااه
تألمت شمس الصغيرة بشدة و كانت تضع اديها على صدرها اسرع قصي لها و لكن منعه وهدان و توجه إليها و نزع اديها و فتح العباية و نصدم مما رأي
كان هناك جرح على صدرها يدل على أن شخص يصنعه على صدرها و هى تتألم بشدة وفى لحظة سقطت شمس مغمي عليها بين أحضان جدها فاسرع قصي بحملها و صعد الي غرفتها و تصل على الدكتور
يتبع
•تابع الفصل التالي "رواية شمس الصعيد" اضغط على اسم الرواية