Ads by Google X

رواية قسوة عشق الفصل السابع والثلاثون 37 - بقلم ملك عبد اللطيف

الصفحة الرئيسية

  رواية قسوة عشق (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم ملك عبد اللطيف

رواية قسوة عشق الفصل السابع الثلاثون 37

البارت السابع والثلاثون 
رواية قسوة عشق 
بقلمى /ملك عبد اللطيف 
البارت السابع والثلاثون 
رواية قسوة عشق 
بقلمى /ملك عبد اللطيف 
العمرى بتوتر وصدمة 
_أمير....!!!! 

امير بأستغراب 
_مالك يابابا فيه ايه..؟! وايه هوا ده اللى هشوفه وهقاطعك بسببه 

العمرى بتوتر لاحظه أمير 
_و..ولا حاجه يبنى موضوع تافه بيكلمنى عليه عمك حازم انت عارفه يعنى 

أمير 
_وموضوع ايه ده اللى بتجيبوا سيرتى فيه 

العمرى بكذب 
_لو قولتلك ياامير هتزعل وتتعصب عشان كدة بلاش 

أمير بتصميم 
_لا ماانا لازم افهم فيه ايه 

العمرى بكذب 
_يبنى عاوزنى اقولك يعنى ان حازم بيدورلك على عروسة 

أمير بصدمة 
_ايه...!!! عروسة..!وليه بقا هوا ايش دخله فى حياتى اصلا 

العمرى 
_مش هوا اللى اقترح ده ياامير انا اللى مش عاجبنى حالك ده 

أمير بغضب
_ومااااله حااالى يابابا عايش زى اى حد واحسن كمان 

العمرى بخبث وهو يمثل الحزن 
_لا يبنى انت مش عايش موقف حياتك على مووت واحدة متستاهلش ومنعرفش لغايت دلوقتي هيا مو&ت&ت نف#ها ليه 

أمير بغضب 
_باباااا لو سمحت متطولش فى الموضوع ده والنبى 

العمرى 
_يبنى حاول تنساها بقا انا مقدر انك كنت بتحبها بس هيا ماتت خلاص ومش هتوقف حياتك عشانها على الاقل عشان ابنك حاول تتجوز وتبنى حياة جديدة لنفسك 

أمير بتنهيدة وحزن لأن ابيه محق 
_هحاااول يابابا بس عشان كريم مش عشانى 

العمرى 
_صدقنى ده لمصلحتك ولمصلحت ابنك خلينى ادورلك على بنت كويسة ايه رأيك 

أمير بتفكير 
_لا يابابا سيب دى عليا لأنى اللى هخترها مش هتكون اكترر من أم ومربية لأبنى غير كدة لا 

العمرى بنتهيدة 
_ماشى يبنى اللى تشوفه المهم تختار البنت الصح 

ليومأ له أمير بحزن ويخرج من مكتبه فيحزن العمرى انه يكذب على ابنه بهذه الطريقة البشعة كل هذا بسبب حازم الذى دمر حياتهم 

اما كنان بعد ان خرج من مكتب العمرى ذهب لغرفته التى جهزتها الخادمة له فهوا سينام عند أمير هذه الليلة دلف للحمام واخذ شاور ثم توضأ وأدى فريضته وبعد ذلك جلس على فراشه بسعادة وهو يتذكر كلام العمرى وانه ليس مجبرا على الاختيار بين احد فهوا الان يستطيع ان يخبر حياة بمشاعره تجاهها 

كنان لنفسه 
_أخيراً كل حاجة اتحلت وهقدر اعترفلك بمشاعرى تجاهك ياحياة بس المشكلة انا مش متأكد من مشاعرك انتى خايف لو قولتلك انى بحبك اخسرك للأبد حتى كصديقة بس لا برضو المفروض احاول لازم اللاقى الفرصة المناسبة اللى هقولك فيها على كل حاجة بس ايه هيا...؟!
ليفكر كنان فى فرصة او يوم مناسب حتى يصارح به حياة عن مشاعره تجاهها 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وعلى الناحية الاخرى فى فيلا مصطفى 
كان مازال يجلس مع زياد ويتحدثون فقاطع كلامهم دخول حراس مصطفى عليهم 

مصطفى بأستغراب
_مالكم يااحمير انتم فيه حد يخش كدة من غير استأذان مش عارفين انى معايا ضيوف 

احد الحراس وهو ينهج من كثرة الجرى وراء لمار 
_فيه مصيبة حصلت برة يامصطفى بيه وانت لازم تشوفها 

مصطفى وهو ينهض 
_انا هقوم اشوف مهببين ايه المصايب دول وجاى يازياد 

زياد بخبث لأنه يعلم ماهى المصيبة 
_ماشى 

ليخرج مصطفى ومعه الحراس وينظر حوله حتى يرى ماذا بهم فلم يرى شئ 

مصطفى بأستغراب
_فيه ايه مالكم يااحمير انتو 

احد الحراس وهو يبلع ريقه بخوف 
_ي..ياباشا..البت..اا..للى حضرتك حابسها هنا هربت 

مصطفى بصدمة وغضب 
_ايييييييييييييييه ازااااى ده حصل..؟!

ليحكوا له كل شئ صار من اول دخول لمار للفيلا حتى تمثيلها عليهم انها بنت ليل وهروبها مع نادية 

مصطفى بغضب وهو يض##### بهاايم مشغل عندى حبة اغبية حتة عيلة ولا راحت ولا جت تخدعكم انتوووو حميي##ير 

احد الحراس بخوف 
_ياباشا والله مكناش نعرف انها جاية تهربها و.......

مصطفى بمقاطعة وغضب 
_ولا كلمة اخرسوووووووو غوررررررروووووو من قداااااامى عشان مقتل##كمش دلوقتي غو##وور##ووووو 

ليهرولوا من امامه بخوف فيدخل مصطفى مرة اخرى حتى لا يشك زياد بأحد ولكنه عندما دخل لم يكن زياد موجود ليبحث عنه فى كل مكان وهو ينادى عليه ولكنه لم يجده فيلمح رسالة موجودة على الطاولة مكتوب عليها 
''بعد كدة يامصطفى متاخدش حاجة متخصكش ولما تخطف حد تبقا تحد عليه رجالة بجد مش نسوان حتة عيلة عرفت تخدعهم''
ليغضب مصطفى ويمزق الورقة التى بيده بغضب ويك##سر كل شئ امامه بجنون وهو يصرخ بأسم 
_عاااامروووووووووو والله ماانا سااااايبكككككك غير لما اخد حقى منكككككككككك 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وعلى الناحية الاخرى وصلت لمار ومعها نادية إلى قصرهم فدلفوا بهدوء حتى لا يحس عليهم احد وعندما دخلوا رأوا نازلى جالسة على السوفا بأنتظارهم 

نازلى وهى تركض نحو نادية لتعانقها 
_نااااااااااااادية حبيبتى انتى كويسة ياروحى هااااا 

نادية وهى تعانقها 
_اهدى يانازلى انا كويسة اهوو الحمدلله اهدى بس عشان ماما متسمعناش 

نازلى بغضب 
_اقسم بالله لو كان حصلكككككك حااااااجة مكنتش هرحم حد منهم 

لمار بمرح وهى تجلس بتعب 
_يختى اتلهى ده الفيل فيهم يقعد عليكى يفطسك انا عمرى ماشوفت رجالة طخينة كدة 

نازلى بأستغراب
_ايه ده هوا انتى ازاى شوفتيهم 

لمار بضحك وغرور 
_محسوبتك لمار هيا اللى نقذت نادية شوفتى عشان تعرفوا قيمتشى 

نازلى بغضب
_والاستاذ زيااااد اللى عمل نفسه سبايدر مان ده منقذهاش هوا ليه 

لمار 
_يبنتى ماهو ساعدنى برضو وكان بيسهى مصطفى ده عشان انا اهربها المهم انها عدت على خير الحمدلله

نازلى بغضب
_لا برضو انا بقا مش هعديها على خير معااااهم وعلله يانادية اشوفككك بتكلمى عمرو ده 

نادية بحزن 
_بس يانازلى انتى نسيتى اتفاقنا مع يزن 

نازلى بصوت عالى 
_متجبلييييش سييييرة الحيواااااااااان ده تااااانى فااااااهمة 

لمار بتهدئة 
_اهدوا يبنات فيه ايه نازلى...البت لسة جاية من خطف اهدى عليها حبة وبطلى عصبيتك الفارغة دى 

نازلى بغضب
_انا عصبيتى فاااارغة ياحيواااانة 

لمار بضحك 
_بصرااااحة اه وملهوش لازمة اللى بتعمليه ده وانتى يانادية اطلعى خدى شاور كدة وشهيصى نفسك عشان حياة زمانها جاية هيا وچانسو ولو شافوكى بالحالة دى هينفخونا كلنا ويعلقونا على العنبوكة 

نادية بضحك وهى تصعد على الدرج 
_هههههه حااضر 

لتصعد نادية لغرفتها فيرن جرس الباب وتفتح لمار فترى حياة وچانسو وهم يدخلون فتسلم لمار على حياة بحب وتبادلها حياة العناق 

لمار وهى تخرج من معانقتها 
_حمدلله على سلامتك ياابلة 

حياة بأبتسامة وهى تجلس 
_الله يسلمك يالمار 

چانسو
وهى تجلس بجانب حياة 
_وانا مفيش حمدلله على السلامة ولا ايه 

لمار بضحك 
_لا مفيش ماانا كل يوم بشوفك هيا سيرة 

چانسو بغضب
_باااردة عندى اخت باااردة والله

لمار بغرور 
_هوا انتى تطولى يبقا عندك لمار السيوفى 

چانسو
_طب يالمار السيوفى انتى مجتيش على الشركة النهاردة ليه 

لمار بتوتر 
_هاا...بصراحة يعنى..ك.كسلت ياچانسو هبقا اجى بكرة 

چانسو 
_لا ماهو خلاص مفيش بكرة ولا طول الاسبوع 

حياة بأستغراب
_وليه بقا انشاء الله..؟!

چانسو 
_ايه ياحياة نسيتى ان بكرة الذكرى السنوية للشركة 

حياة بتذكر 
_اهاااااااا صح انا ازاى نسيت انتى مفكرتنيش ليه ياچانسو 

چانسو 
_يبنتى هوا انتى كنتى بحالة تسمح اقولك علي حاجه اصلا 

حياة بحزن 
_طب هنعمل ايه دلوقتي الذكرى السنوية دى عوزالها تحضيرات كتير وهيا بكرة اصلا خلاص الغى الموضوع بقا 

چانسو بخبث 
_لا مش هنلغى لأنى محضرة كل حاجه للحفلة وكمان هتبقا فى أمريكا 

حياة بأستغراب 
_أمريكا...وليه ياچانسو اشمعنا يعني 

چانسو بخبث 
_يبنتى احنا الذكرى السنوية بنعملها كل سنة فى فرع من فروعنا فى بلد شكل والمرادى جاه الدور على الفرع الللى فى أمريكا واهو منه نغير جو كمان ايه رأيك 

لمار وهى تقفز بسعادة 
_ايوة ايوة فكرة حلوة ياحياة وافقى والنبى ومنه برضو نشوف الهبلة سيلين 

نازلى بتذمر كعادتها 
_انا بقولكم من دلوقتي اهو متعملوش حسابى فى السفرية دى 

حياة بغضب
_وليه بقا يست نازلى هوا احنا يعني هنسافر كلنا ونسيبك انتى هنا 

نازلى بغضب 
_ايوة ياحياة انا مش عاوزة اسافر فى حتة 

حياة بعناد 
_طب اتصدقوا بقا اننا هنسافر كلنا بكرة أمريكا وانتى معانا يانازلى....چانسو احجزيلنا سبع تذاكر للسفر 

نادية بمقاطعة وهى تهبط على الدرج 
_ايه ده مسافرين فين ياشوباااب 

لمار بسعادة 
_هنسااافر امريكا بكرة ياندوش 

نادية وهى تتجه لحياة لتعانقها 
_الحمدلله على سلامتك ياحياة 

حياة بإبتسامة 
_الله يسلمك يانادية 

نادية بأستغراب 
_سفر ايه اللى بتتكلموا عليه ده 

حياة 
_هنسافر بكرة كلنا أمريكا جهزى نفسك عشان الذكرى السنوية للشركة هنعملها هناك وقولى للدادة تجهز نفسها هيا كمان 

الدادة بمقاطعة
_لا يبنتى متعملوش حسابى معاكم ملهاش لازمة 
لتنهض حياة وتتجه نحوها 

حياة بمزاح وهى تعانقها من الخلف 
_وليه بقا يادادة مش هتيجى معانا ده انتى اول واحدة فينا هتروحى واحنا مش مهم 

الدادة بضحك 
_يبنتى روحوا انتو واتفسحوا انا مليش فى الحاجات ديه 

حياة وهى تعانقها 
_لا يادادة هتيجى يعنى هتيجى وكمان سيلين هتزعل لو مجتيش معانا اسكان نازلى ام بوظ هتيجى غظبن عنها معانا وانتى مش راضية 

لمار بضحك وهى تغمز لنازلى 
_والله الاسم لايق عليكى يابت يانازلى ياام بوظ 

نازلى بغيظ وهى تدبدب على الارض 
_اتصدقى انك باااردة بطلى رخااامة يالمااار 

حياة بضحك 
_خلاص بقا يابنات كل واحدة تروح تجهز شنطتها عشان السفر يلا 

لمار وهى تصعد الدرج بمرح 
_وهنسااافر كله يرقص وهنساااافر يرجااااالة 

ليضحك الجميع عليها وتصعد كل فتاة إلى غرفتها حتى تجهز شنطتها للسفر 

فى غرفة چانسو.......
امسكت هاتفها وقامت بالأتصال على احدهم 
چانسو على الهاتف 
_الو ياامير كل حاجه تمام وهنسافر بكرة 

أمير بخبث 
_طب كويس كدة كنان هيبقا عنده فرصة عشان يقول لحياة كل حاجه براحته 

چانسو بتفكير 
_بص الفرصة المناسبة اللى يعترفلها بمشاعره فيها يوم عيد ميلادها بكرة وهيا ناسية اصلا وهوا بقا يستغل الموضوع ده 

أمير 
_تمام حلو اوى كدة هروح اقول لكنان على السفر بكرة والخطة 

چانسو بسرعة 
_لا لا استنى هخلى حياة هيا اللى تكلمه على اساس يعنى تقوله على السفر بكرة 

أمير بضحك 
_تمام ماشى مع السلامه 

لتقفل معه وتتجه لغرفة حياة وتطرق الباب وتسمع صوتها من الداخل تسمح لها بالدخول فتدخل 

حياة بأستغراب 
_مالك ياچانسو فيه حاجة ولا ايه 

چانسو بخبث 
_حياة انتى نسيتى تقولى لكنان على السفر...؟!

حياة وهى ترفع حاجبها 
_وهقول لكنان ليه مااحنا رايحين فسحة مش اكتر 

چانسو 
_صحيح احنا رايحين فسحة بس برضو فيه حفلة بكرة بتاعت الذكرى السنوية لازم كنان يكون موجود لأنه شريك فى الشركة معانا 

حياة بأقتناع 
_معاكى حق بس.......بصراحة يعنى مش عاوزة اكلمه 

چانسو بأستغراب 
_ليه بقا انشاء الله..؟!

حياة بحزن 
_ماانا كلمته ياچانسو ومردش عليا 

چانسو 
_يبنتى يمكن كان مشغول او نايم 

حياة بتذمر 
_يعنى هوا مشفش انى اتصلت بيه 

چانسو بخبث 
_جايز مشفش عادى متبقيش باردة بقا ورنى عليه يلاا 

حياة بتأفف 
_اوووف ماشى اطلعى برة طب 

چانسو بغمزة 
_وليه بقا هتقوليله كلمة سر ولا ايه 

حياة وهى تمسك الوسادة وتحدفها عليها 
_امشى ياابااردة والله احلف مكلمهوش 

چانسو وهى تخرج بضحك 
_ده انتى هتموتى وتكلميه 

حياة لنفسها بتوتر 
_اوووف منك لله ياچانسو مش عاوزة اكلمه احتبرى ياحياة مردش عليكى هيبقا شكلك قذر اووى 

لتمسك هاتفها بتوتر وتطلب رقمه وتنتظر الرد وعندما كان الهاتف يرن كان قلبها يخفق بشدة وعندما طال الرن ولم يجب كنان على الهاتف كانت ستقفل ولكنها فزعت عندما سمعت صوته الرجولى الذى يجعل قلبها يخفق بشدة يرد عليها 

كنان على الهاتف 
_الو ياحياة 

حياة بتوتر 
_ا..الو ياكنان عامل ايه 

كنان 
_الحمدلله معلش معرفتش اجى النهاردة الشغل 

حياة بحزن 
_عادى ولا يهمك المهم انت كويس..؟!

كنان بخبث لأنه يعلم لماذا تتصل 
_اه كويس فيه حاجة حصلت ولا ايه 

حياة وهى تشعر بالاحراج 
_هاا..لا قصدى اه كنت عاوزة اقولك ان ذكرى السنوية بتاعت الشركة بكرة وهنعملها فى أمريكا 

كنان وهو يدعى الاستغراب 
_واشمعنا فى أمريكا يعنى مانعملها هنا 

حياة 
_دى فكرة چانسو الهبلة عاوزاها تبقى فى أمريكا انا قولتلها بلاش اصلا 

كنان بضحك 
_عادى ياحياة ومالها أمريكا منها فسحة ومنه برضو شغل يعني 

حياة وقلبها يخفق بشدة عندما سمعت صوت ضحكته 
_ايوة ماانا بقول كدة برضو.......احم...هتيجى معانا يعني 

كنان بضحك
_اه جاى طبعاً هوا فيه حد يفوت سفرية زى دى 

حياة بسعادة 
_تمام هخلى چانسو تحجزلنا تذاكر عشانك انت وامير 

كنان 
_ماشى اشوفك بكرة بااى 

ليقفل معها السكة فيضحك أمير عليه وينظر له كنان بغيظ 

كنان بغيظ 
_اتصدق انك باارد انت وچانسو خلتنى احرجت البت 

أمير بضحك 
_ياحنين يااخويااا كان لازم تقولها كدة عشان تبان تقيل حبة قدامها 

كنان بتنهيدة 
_انت متأكد من الخطة دى ياامير احسن تكون حياة مبتحب......

أمير بمقاطعة 
_بطل هبل چانسو اكدتلى انها بتحبك وكل يوم بتتكلم عنك معاها يبنى بطل تقل انت وهيا بقا وانجزوا 

كنان بضحك 
_مااشي هنشوف أخرتها معاكم 

أمير 
_انا هعمل التحضيرات من بكرة عشان مش متبقى غير يوم على عيد ميلادها 

كنان بإيماء 
_ماشى بس متبدأش غير لما تقولى عشان فيه حاجات انا عاوز اعملها لليوم ده 

أمير بغمزة 
_اه ماانت ادرى برضو باللى بتحبه حبيبتك 

لينظر له كنان بغيظ فيخرج أمير بسرعة من غرفته قبل ان يضربه 

اما فى غرفة حياة كانت تجلس وقلبها يخفق بشدة ولا تعرف مالذى صار لها فى هذه الفترة 

حياة لنفسها 
_هوا انا ايه اللى حصلى مكنتش كدة معقول ده حب بس انا مكنتش بتوتر كدة مع المخفى يوسف مش عارفة عملت فيا ايه ياكنان ده حتى صوت ضحكتك لما بسمعها بتوتر.....اوووف اجمدى ياحياة انتى مكنتيش كدة بقيتى حساسة اوووى كدة.....اووووف بس انا ليه مبسوطة انا مش عارفه الشعور ده ايه بس اللى انا متأكدة منه انه حلو اووى 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

فى صباح يوم جديد يعلن عن احداث جديدة فى حياة ابطالنا لتدخل الشمس بأشاعتها الذهبية وتلاعب خصلات بطلتنا الجميلة حياة فتتململ على فراشها بكسل وهى تفتح عينيها ببطأ فتتذكر ان اليوم هوا معاد السفر لتنهض بسرعة وتتجه للحمام وتجهز نفسها وترتدى ملابسها المكونة من بنطال اسود قاطينج وتيشرت ابيض قاطينج أيضاً لتبدوا فى غاية الجمال 


هذا ماراتدته ثم هبطت للأسفل حتى ترى الجميع ان جهزوا ام لا 

كانت لمار مازالت تجهز نفسها وتختار ملابس مناسبة للسفر حتى ارتدت 


ثم هبطت هيا الاخرى إلى اسفل 

اما نادية كانت هيا الاخرى تختار ملابس حتى ارتدت 


هذا مارتدته ثم هبطت للأسفل هيا الاخرى 

اما نازلى فكانت تتأفف وهى تختار ملابسها كالعاده ثم اختارت وارتدت 


ثم هبطت للأسفل هيا الاخرى 

اما چانسو فارتدت 


حياة وهى تنظر للجميع 
_ها كله كدا جهز خلاص 

انجى وهى تنزل من على الدرج 
_انتو هتنسونى ولا ايييه استنوا 

حياة بضحك 
_لا طبعاً هوا احنا نقدر يلا يبنات عشان منتأخرش 

ليخرج الجميع فيروا كنان وباسل وأمير ينتظروهم بالخارج 

حياة وهى تتجه نحو باسل 
_ايييه ياباسل عامل ايه 

باسل وهو يسلم عليها 
_الحمدلله المهم انتي 

حياة وهى تلف حول نفسها بضحك لتريه نفسها 
_انت شايف ايه يابسولة قلبى 

باسل بضحك 
_شايفك ولأول مرة مبسوطة بجد ربنا يسعدك ويفرحك دايما يلا بينا 

لتتجه حياة لكنان 

كنان بغمزة 
_ايه الجمااال ده ياحنفى 

حياة بغيظ وضحك 
_والله حنفى مش هيرد عليك 

كنان بضحك وهو يفتح لها باب السيارة 
_طب اركبى يختى عشان نلحق الطيارة 

لتركب حياة معه وتستغرب ام لم يركب احد معها فأصبحت بمفردها مع كنان بالسيارة اما چانسو فركبت سيارتها ومعها انجى والدادة ولمار ركبت سيارتها ايضا ومعها نادية ونازلى وامير وباسل يحلقوهم بسيارتهم 

وصل الجميع وهبطوا من سيارتهم واتجهوا نحو المطار فرأت نازلى ونادية ولمار امامها ثلاث شباب يعرفوهم جيداً زياد وعمرو ويزن 

كنان وهو يشير ليزن 
_يزن احنا اهو تعالى 

يزن وهو يتجه لهم 
_انتو اتأخرتوا كدة ليه 

حياة بأستغراب 
_ده اخوك صح ياكنان 

كنان بإيماء 
_اه اخويا وصمم يستى ييجى معايا عشان يشوف احمد هوا كمان 

حياة بضحك 
_اه انت اخوك برضو هناك طب ومين دول 

لتقول وهى تشير على عمرو وزياد 

كنان وهو يشير على عمرو وزياد 
_دول صحابه يستى وانتى عارفة بقا لازم يجبهم معاه 

نازلى بغضب
_انت اييييه اللى جابك يايزن هوا انت ورايا ورايا كدة علطول حتى يومين الاجازة 

يزن بضحك 
_والله ماعارف انتى بتكرهينى كدة ليه يبنتى 

حياة بتهدئة 
_اهدى يانازلى فيه حد يقول كدة احترمى نفسك 

عمرو بضحك 
_هيا نازلى كدة علطول كتر خيركم انكم مستحملينها 

ليقول كلامه وهو ينظر لنادية فيحمر وجهها وتخجل بشدة 

نازلى بغضب 
_بالزات انت تسكت خاااالص عشان انا مش طيقاك 

لمار بضحك 
_طب احنا مش ناويين نركب الطيارة ولا ايه يجماااعة انجزوا هنتأخر 

ليتجه الجميع للطيارة ويركبوها وبعد مرور 14ساعة وصلت الطائرة لأمريكا فهبط الجميع وخرجوا من المطار فكانت سيلين واقفة ومعها احمد بالمطار ينتظرونهم لأن حياة اتصلت بها واخبرتها وكنان أيضاً اتصل بأحمد واخبره 

لمار بعد ان رأت سيلين تقف امامها ولكنها بعيدة قليلاً ركضت نحوها حتى تعانقها 

لمار وهى تعانق سيلين 
_سيلييييييييين ياااااااكلبة البحر وحشتيني اووووى 

سيلين بضحك وهي تعانقها 
_وانتى كنان ياحيوانة العلبة وحشاااانى اوووى 

ليعانقها الجميع ويعانق احمد اخويه ثم يتجهوا جميعاً ويركبوا سيارتهم متجهين نحو الاوتيل الذى سيجلسوا به 
وصل الجميع للأوتيل وكل واحد دخل إلى غرفته ليستريح ثم يجهزوا انفسهم للحفل مساء 

جاء المساء واتصل كنان على حياة وقال لها ان تجهز نفسها حتى يذهبوا للحفل معا ثم قال لها انه ارسل لها فستان على زوقه حتى ترتديه فى الحفل فوافقت ورأت الفستان فأعجبها كثيراً لأن لونه ازرق وهى تعشق هذا اللون 


هذا هوا الفستان حقاً جميل ارتدته حياة ثم هبطت للأسفل لأن كنان ينتظرها فرأت سيارة بالخارج فخرجت لها 

الشوفير 
_حضرتك حياة هانم 

حياة بأستغراب
_اه انا هوا كنان فين 

الشوفير 
_كنان بيه أمرنى انك تركبى معايا اتفضلى حضرتك 

حياة بأستغراب لنفسها وهى تركب 
_هيا چانسو فين محدش ليه باين هوا فيه ايه بالظبط 

لتمسك هاتفها وتتصل على چانسو حتى ترى لماذا لم تأتى معها حتى يذهبوا للحفل معا ولكن هاتفها مغلق فقلقت حياة ان يكون صار شئ ثم وقفت السيارة امام شاطئ كبير وملئ بالشموع والانوار والقلوب والورود على الارض ثم هبطت حياة بأستغراب لأن ليس هذا هوا مكان الحفل 



حياة بأستغراب 
_ايه ده هيا الحفلة هنا مش كانت فى القاعة بتاعت الاوتيل احنا ايه اللى جابنا هنا 

كنان من خلفها 
_انا اللى جبتك هنا ياحياة لأن مفيش حفلة اصلا 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اما على الناحية الاخرى فى احدى النوادى الليلية فى أمريكا كانت چانسو ولمار ونازلى وسيلين واحمد وامير ويزن وزياد وعمرو ونادية يجلسون جميعاً وهم يضحكون على الخطة التى دبروها لحياة حتى يعترف كنان لها بمشاعره 
چانسو بضحك 
_احلى حاجه ان حياة بتحسب نفسها رايحة الحفلة هتتصدم 

أمير بضحك 
_دى لما تشوفك مش هتسيبك هتنفخك 

سيلين بأستغراب
_انا مش مصدقة لغايت دلوقتي ان حياة بتحب كنان 

احمد بأستغراب هوا الاخر 
_بصراحة وانا كمان معقول كنان بتاع البنات يعشق ده ازاى ده 

لمار بضحك 
_يجمااااعة بطلوا استغرابتكم دى هما مش بنى ادمين يعنى بيحبوا زينا 

ليضحك االجميع على خطتهم التى نجحت 
......................................................................................
 

حياة بأستغراب 
_ازاى يعنى مفيش حفلة اوماال انت جايبنى هنا ليه...؟!

كنان وهو يمد يده لها 
_تعالى نخش وانا هفهمك يلاا 

لتمسك حياة يده ويدخلا للشاطئ المزين بالورود مثلما رأيتوا فى الصورة وبالداخل به طاولة ومقاعد وحولها على الارض خلفية زرقاء تشبه البحر وتضئ اسفلهم بشدة لتنبهر حياة من جمال المنظر 

حياة بأنبهار 
_الله المكان جميل اوووى هنا ياكنان 

كنان وهو يمسك يدها 
_المهم يكون عجبك 

حياة بسعادة 
_روعة بجد تحفهه.....بس انت برضو مفهمتنيش جبتنى هنا ليه..؟

كنان بضحك 
_حياة انتى متعرفيش النهاردة ايه 

حياة بجهل 
_اه عارفة النهاردة الذكرى السنوية بتاعت شركتنا 

كنان بضحك 
_لا بجد انتى فعلاً شخصيتك بانت على حقيقتها بعد موضوع الصحافة ده اللى اتنشر عنك بانت شخصيتك واكتشفت ان فهمك بطئ اووى ياحياة 

حياة بأستغراب 
_قصدك ايه....؟!

كنان بهزار 
_قصدى انك كنتى بتبينى قصادنا انك قاسية بسبب الموضوع اللى حصل معاكي زمان بس حتى دلوقتي بعد ما كل حاجه اتكشفت عرفت انك هبلة فعلاً وبتبينى قصاد الناس انك جامدة ههههه انتى ازاى ناسية ان النهاردة يكون......................

حياة بمقاطعة ودموع تكاد تنزل من عينيها 
_خلاص ياكنان متكملش انا فهمت قصدك كويس 

كنان بأستغراب لدموعها 
_مالك ياحياة هوا انا قولت حاجه دايقتك 

حياة بدموع 
_كل ده ومقولتش ليه بتفكرنى ياكنان يعنى انا كل ماانسى انت ليه بتفكرنى تانى باللى حصلى يعنى انا دلوقتي لما بقيت على طبيعتى وبتعامل عادى كمان مش عاجب ولما ابقا قاسية برضو مش عاجب 

كنان بأستغراب 
_انتى ليه بتقولى كدة ياحياة انا كنت بهزر وانتى عارفة ان ده مش قصدى من كلامى 

حياة بدموع 
_حتى لو بتهزرش مبقتش فارقة لأنى كل لما اعمل حاجه هتعاير منكم وهتفكرونى باللى حصل زمان 

كنان بغضب 
_حيااااااااااااااااة بطلى عبط انتى عارفة انى مش قصدى كدة وانا اصلا مسمحش لحد انه يعايرك مهما كان هوا مين 

حياة بدموع 
_ليه ياكنان ليه كل ده....؟!

كنان بأستغراب 
_كل ده ايه...؟!

حياة بدموع 
_ليه كل اللى بتعمله عشاانى ده ليه متسمحش لحد انه يعايرنى ليه وقفت جمبى قصاد الناس ليه عملت كل ده ياكنان 

كنان بغضب بسبب دموعها التى تنزل من عينيها 
_كل دهههه مش فااااااااهمة ياحياااااة ليه بعمل معااااااااككككى كل ده عشاااااااااااان بحبكككككككككككككك 

لتتردد الكلمة فى أذنها مرارا وتكرارا هل فعلاً يحبنى ام اننى اتخيل ام انه حلم ولكنه ان كان حلما فلا اود ان استيقظ منه 

كنان وهو يمسك يدها وعيونه تكاد تدمع 
_ايوة ياحياة بحبكك مكنتش اعرف معنى الكلمة دى غير لما قابلتك دنيتى كلها مكنش ليها معنى غير معاااكى الحب ده مكنتش معترف بيه بسبب غرورى انى ازااى احب واعشق والكلام ده بس معرفتش قيمتك غير لما كنتى هتضيعى منى ساعتها حسيت ان الدنيا كلها اتوقفت حوليا ولما رجعتى للدنيا اقسمت لنفسى انى مخلكيش تزعلى ولا تعيطى تاانى طول ماانا عايش ولا اى حد يقدر يزعلك ولا يقول عليكى اى كلمة 

لتبكى حياة بسعادة وهى غير مصدقة ماتسمعه 
فيمسح لها كنان دموعها وهى تبكى 
_حتى الدموع اللى بتنزل من عنيكى دى بحس انها بتقطعنى من جوة ياحياة 

لتنظر فى عينيه بدموع ثم تندفع وبدون اى مقدمات وتعانقه بقوة وهى تتشعبط فى رقبته بسعادة وبكاء بنفس الوقت اما هوا فكان سيكسر ضلوعها من قوة العناق الذى كان يحتاج له فى هذه الفترة التى عانوا منها ظلوا هكذا يعانقون بعض بصمت وكلا منهم يعبر عن مشاعره بهذا العنااق 
وبعد فترة اخرجها كنان من حضنه ونظر فى وجهها الاحمر من كثرة البكاء 

كنان وهو يمسح لها دموعها 
_قولتلك متعيطيش دموعك دى مش بستحمل اشوفها ياحياة 

لتمسح دموعها كالاطفال وانفها وفمها ووجهها بأكمله احمر 

كنان بضحك وهو يمسك يدها 
_بعشقك يامحتلة قلبى 

حياة بصوت مبحوح وخجل 
_...وا..نا...كمان 

كنان بأستعباط 
_ايه قولتى ايه مسمعتش يااحنفى 

حياة وهى تضربه فى صدره بغيظ 
_هتستعبط بقااا وبعدين قولتلك متقولش الاسم السمج اللى شبهك ده 

كنان بصدمة من تحولها 
_لا بجد انتى مش طبيعية مالك قلبتى على اللمبى كدة ليه 

حياة بغضب 
_اقسم بالله انت بااارد انا ماشية 

لتعطى له ظهرها وتمشى ولكنه امسك يدها بسرعة وشدها إليه وبدون اى مقدمات اعطى لها قبلة طويلة صدمت منها حياة فى بادئ الامر ولكن من دون شعور منها بادلته حياة القبلة بعشق ولفت يدها حول عنقه وبعد فترة تركها كنان وهو يلهث عندما احس انها تكاد تختنق اما هى فأصبح وجهها مثل كتلة الفراولة من كثرة الخجل 

كنان بضحك 
_انا فعلاً وااحد حمااار عشان بقول عليكى حنفى 

حياة بغضب وهى متناسية خجلها 
_كناااااان لم نفسككككك والله همشى 

كنان بضحك وهو يمسك يدها 
_متقدريش تمشى اصلا 

حياة وهى ترفع حاجبها 
_وليه بقا..؟!

كنان وهو يهمس فى أذنها 
_عشان بتحبينى زى ماانا بحبك 

حياة بضحك 
_ايوة بحبك ارتاح بقا كل ده عشان تسمعها منى ياااعمممم اقسم بالله بموووت فى عيووونككك الحلوين دول ارتحت 

ليدخل كنان فى نوبة ضحك 
_ههههههههههه اه كدة ارتحت 

لتضحك حياة على ضحكه ثم يمسك يدها ويقول 
_تعااالى بقا ناكل عشان زمان الاكل برد بسببك 

حياة وهى تجلس 
_برد بسببى انا....ليه؟

كنان وهو يجلس امامها 
_عشان انا كنت محضر مفجأة عشانك اصلا وانتى بوظتيها لما عيطتى 

حياة بضحك 
_انت اللى خلتنى اعيط مش ذنبى 

كنان بحزن وهو يمسك يدها 
_حياة انا بجد مكنتش اقصد ولو زعلتك سامحينى ياروحى 

حياة وهى تمسك يده بيدها الاخرى 
_انا عمرى ماازعل منك ياكنان مهما حصل 

ليبتسم لها بعشق ثم يقبل يدها التى تمسك يده بها ويضع لها طعام فى طبقها وتتذوقه حياة فتعرف انه اكل كنان 

حياة بخبث 
_اللى عامل الاكل موهوب بجد انت جايب الاكل ده من انهى مطعم ياكنان 

كنان بأستغراب لأنها لم تعرف اكله 
_انتى مش عارفة مين اللى عامل الاكل ده 

حياة بخبث 
_لا عارفة اكيد واحد موهوب اكله تحفهه تبقا تخليه يعملنا الاكل للحفلة 

كنان بغضب 
_وحيااااات امككك يختى استعبطى بقااااا ياحياة اعملى نفسككك مش عارفة انه آكلى 

حياة بضحك 
_ههههههههههه لا عارفة طبعاً بس حبيت اشوفك متعصب بيبقا شكلك حلو اووى وانت متعصب كده ههههههههههه 

كنان بضحك 
_عيلة رخمة كنت بحسبك متعرفيش بجد والله كنت هصدقك 

حياة بضحك 
_ماهو بان على وشك اللى احمر واخضر ده بس الاكل تحفهه بجد تسلم ايدك 

كنان بأبتسامة 
_بالهنا والشفا 

حياة وهى تأكل 
_صحيح ياكنان مش المفروض النهاردة الحفلة 

كنان بضحك 
_لا احنا اجلناها لبكرة من غير ماانتى تعرفى عشان متسأليش ليه وتبوظ المفجأة 

حياة بأستغراب 
_ايه ده انت بتقول انتو هوا فيه حد يعرف انك هتجبنى هنا 

كنان بضحك 
_ده مش حد دول كلهم يعرفوا ومتفقين معايا 

حياة بفهم 
_امممم عشان كدة چانسو قافلة تليفونها الجزمة بتخبى عليا والله ماانا سايباها 

كنان وهو ينهض 
_هيا ملهاش ذنب انا اللى قيلاها.......هقوم اشوف حاجه وجاى 

حياة بأستغراب وهى تمسك يده 
_رايح فين ياكنان 

كنان ببسمة 
_متخافيش ياقلبى مش هتأخر عليكى 

ليذهب كنان وفجأة وحياة تأكل ينقطع النور ويظلم المكان حولها لتخاف حياة بشدة وكادت ستبكى لأن كنان تأخر عليها ولكن نزول الورود من فوقها اوقف قلقها عندما شعرت بشئ ينزل على وجهها فرفعت رأسها لأعلى رأت مطر ورود ينزل على وجهها وبلالين كثيرة باللون الازرق والابيض تطير حولها ومكتوب عليها بحبك بالأنجليزى ليضئ النور ببطأ ويظهر كنان لها بوسامته وهو يتقدم نحوها ويمسك يدها وينزل على ركبتيه وهو يفتح علبة يمسكها بيده بها خاتم الماس 💎 محفور عليه كلمة "حياة الكنان"

كنان وهو يجلس على ركبتيه امامها ويلبسها الخاتم 
_كل سنه وانتى معايا دايما ياحياة ومنورة دنيتى 

حياة بمرح واستعباط 
_بمناسبة ايه ياكنانى 

كنان وهو ينهض بمرح هوا الاخر 
_لا انا همشى بقااا سلام عليكووووووو 

حياة بسرعة وهى تمسك يده بإبتسامة 
_وانت طيب ومعايا دايما ياكنان 

كنان بضحك 
_أخيراً فهمتى ان النهاردة عيد ميلادك 

حياة بضحك 
_اكيد عارفة انه عيد ميلادي بس كنت بستعبط عليك حبتين 

كنان بضحك وهو يكور وجهها بين يديه 
_انتى تستعبطى براحتك ياقلبى 

حياة بضحك 
_امممم هيا دى بقا المفجأة اللى انا قطعتها عليك صح 

كنان بضحك 
_بصراحة اه انتى نكدية وقطعتى عليا حبة الرومانسيه اللى كنت محضرهم المهم هديتى تكون عجبتك 

حياة بضحك
_بغض النظر عن نكدية دى بس الخااتم تحفهه ياكنان ربنا يخليك ليا 

كنان وهو يعانقها 
_ويخليكى ليا ياروحى 

ليصدح صوت اغانى وهم يعانقون بعض فكانت اغنية لسميرة سعيد اسمها "'قوينى بيك"""

حياة بسعادة وهى تقفز 
_الله ياكنان بحب الاغنية دى اووى 

كنان بضحك 
_عارف معشان كدة خليتهم يشغلوها ليقول كلامه ويمد يده لها وهو يقول تسمحى بالرقصة دى ياهانم 

حياة بضحك وهى تمسك يده 
_هههههههه اكيد ياباشا 

لتمسك يده ويذهبا امام الشاطئ ليرقصوا فيلف كنان يده حول خصرها وتقوم هى بوضع يدها الاثنان حول عنقه فيضعوا جبين رأسهم امام بعض وهم ويتمايلون على انغام الاغنية فيتوه كل واحد منه فى عين الآخر بنظرات تحكى عن مدى عشقهم لبعض 

ولكن هل ستدوم هذه السعادة ام لقلمى رأى أخر.....؟!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وعلى الناحية الاخرى فى النادى اليلى بأمريكا 
كانت چانسو تجلس مع الجميع وهى متأففة ومتذمرة لأنها تريد ان تعلم مالذى صار مع حياة وكنان ولماذا تأخروا هكذا 

چانسو بتذمر 
_اوووف بقا هما اتأخروا كدة ليه كل ده بيقولها بحبك 

أمير بضحك 
_ماتبطلى فضولك اللى هيموتك ده يبنتى زمانهم جايين وكمان دول اتنين بيحبوا بعض سيبيهم على راحتهم 

چانسو وهى تنهض 
_لا بس انا قلقانة خايفة تكون حياة قتلت الوااد انا عرفاها مبتحبش المفجأت انا هروح اشوفهم فى الاوتيل يمكن يكونوا رجعوا لتقول جملتها وهى تنهض وتمشى 

أمير وهو يلحق بها 
_استنى يبنتى طب هتروحى لوحدك فى الوقت ده اصبرى اجى معااكى 

ليلحقها ويذهب معها حتى يروا كنان وحياة 

لمار بضحك على اختها 
_چانسو دى مفيش فايدة فيها بتشحطت الواد معاها علفاضى ماتسيبهم على راحتهم 

سيلين بفضول هى الأخرى 
_بصرااحة انا كان نفسى اشوف ردة فعل اختى وهيا بيتقالها بحبك 

احمد وهو يرفع حاجبه بأستغراب 
_واشمعنا بقا ياهبلة انتى عمرك ماشوفتى حد بيحب قبل كده 

لمار بأستغراب 
_بت ياسيلين مين الواد الموووز اللى بيشتمك ده 

سيلين بضحك 
_ماالك يبنتى ده احمد متعرفهوش 

احمد بأستغراب 
_ده هااانى يالمااار هااانى.....انتى هبلة ياسيلين هوا انا اخوكى فى الرضاعة ولا ايه 

سيلين وهى تضم شفتيها كالاطفال 
_مالكك يابو عضلات قفشت كدة ليه يسطااا 

يزن بضحك 
_ولا زمان واحمد بقا يتقااالووووو ابو عضلااات 

احمد بغيظ 
_بس يلاا عشان مضربكش قدامهم وانتى لمى نفسك ياسيلين وبلاش الاسم السمج بتاعك ده 

زياد بهمس للمار 
_هوا انتى تقربى للعيلة المجنونة دى حاجه 

لمار بتوتر وكذب حتى لا يعرف شخصيتها 
_هااا...لا لا انا صحبتهم مش اكترر 

زياد بضحك 
_كنت بحسبك منهم اصلك هبلة شبههم 

لتبتسم له بغيظ فيرتاح زياد انها ليست من هذه العائلة لأنه يريد الانتقام من عائلة رچدان وهوا وافق على السفر معهم حتى يرى عيلتهم كلها ويعرف نقطة ضعف چانسو ويبتذها بها حتى تخرج اخاه من السجن لأنه هوا الذى اغتصب چانسو منذ زمن ووقتها اعترف مجموعة من الشاب عليه هوا وثلاثة من زملائه رأوه وهوا يغتصب چانسو فأعتقلتهم الحكومة ولكن اخو زياد هرب ولم تعثر عليه الحكومة من وقتها ولكنه فى مرة كان سيسافر فعثرت عليه الحكومة وسجنته والان يحاول زياد ان يثبت برائته بأى طريقة حتى يخرجه ولكن كيف وهوا مذنب من الاساس ففكر زياد ان يعثر على طريقة او نقطة ضعف لچانسو حتى تشهد امام المحكمة انه لم يغتصبها مثل الثلاثة وحمد ربه ان لمار لم تكن من ضمن انتقامه حتى لا يظلمها معه ولكن لقلمى رأى آخر يازياد ههههه سورى اندمجت حبة 

سيلين وهى تضع يدها على فمها 
_اهو يااحمد سكتنا ارتحت 

ليضحك احمد على منظرها الطفولى 

اما عمرو فكان يحاول طوال اليوم ان يكلم نادية بأى طريقة ولكن بالطبع نازلى فى طريقه ولا تدعه حتى يتكلم معها فجائت فى باله فكرة ان يرسل لها مسج فأرسل لها رسالة 
نادية انا عاوز اشوفك وافهمك على كل حاجه واقولك ليه مصطفى عمل كدة انا عارف انك مش طيقانى بس لازم اكلمك حاولى تهربى منهم وانا كمان هقوم وهستناكى على الشط ""
لتقرأ نادية الرسالة فتراه يستأذن ويمشى من وسطهم حتى ينتظرها امام الشاطئ فغمز لها عمرو وهو ينهض وبعد ان ذهب استأذنت نادية كأنها تريد ان تذهب للحمام فنهضت وذهبت للشاطئ حتى تقابلة 
اثناء ذهاب عمرو للشاطئ اخرج هاتفه وارسل ماسج ليزن 
"يزن عطل نازلى حبة عننا عشان انا عاوز اكلم نادية وافهمها كل حاجه عن مصطفى احسن تفكر فيا غلط بسببه 

ليقرأ يزن الرسالة فيرى نازلى امامه تجلس بتذمر مع الجميع ولا تفعل شيئاً وفجأة لحظت نازلى تأخير نادية فشكت ان تكون نهضت لتقابل عمرو فقامت بسرعة حتى تبحث عنها فلاحظها يزن ونهض حتى يلحقها ولا يدعها تفسد عليهم الحظة كعادتها.........................
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اما على الناحية الاخرى........

فى ممر الاوتيل كانت چانسو تقف بقلق وتذمر وهى تسير ذهابا وايابا امام امير

امير بغضب 
_يبنتى اقعدى بقا خايلتينى انتى محسسانى ان كنان هياكل صاحبتك 

چانسو 
_انا خايفة تكون حياة هيا اللى اكلتو 
وفجأة تسمع صوت سيارة من الخارج فتجرى بسرعة وتقف فى النفاذة فترى سيارة كنان متجهة نحو الاوتيل ومعه حياة 

چانسو وهى تشير عليهم من النافذة 
_جم اهو انا طالعلهم 

أمير وهو يشدها 
_اتهدى بقا ياچانسو هما جايين ملهوش لازمة تطلعى 

لتتأفف چانسو وتقف بالنافذة تنظر عليهم وهم يخرجون من السيارة ويمسكون ايدى بعض ويبتسمون فتقف حياة امام السيارة وكنان امامها فتراهم چانسو يتحدثون وهم يضحكوا فتتذمر لأنهم لم يدخلوا بل وقفوا واكملوا حديثهم امام السيارة 

چانسو بفضول وهى تنظر عليهم 
_يبرودكم ده انتو رخمين كل ده بتقولوا ايه خشوا بقا هفرقع من فضولى.......لتراهم مازالوا يضحكون فترى چانسو من النافذة كنان وهو يضع خصلات شعر حياة خلف أذنها ويحدثها بشئ وهى تضحك 

چانسو 
_طب والله لطلعلكم يا عشااق انتو.....
لتقول كلامها وتخرج لهم فيلحق بها أمير بضحك 

حياة بضحك 
_ههههههههه خلاص ياكنان زمان چانسو قلقانة وهتفرقع من فضولها 

كنان وهو يمسك يدها 
_فكك منها الدنيا مش هتطير يعنى 

چانسو من خلفهم 
_اتصدق انك ندل بعد كل اللى عملته عشان تعرف تقول للبت على مشاعرك تقول فكك منها اخس عليك قليل الاصل صحيح 

كنان بضحك وهو يلتفت لها 
_يخربيتك انتى بتيجى على سيرة لو كنا افتكرنا مليون جنيه مكنتش جات 

چانسو بغيظ وهى تسحب حياة من يدها 
_طب ابعد عن صاحبتى كدة يااعممم الشطووور مش هخليك تكلمها غير لما تحترمنى الاول وتقولى شكراً على معروفى معااكك 

كنان وهو يرفع حاجبه لها 
_لا والنبى طب ورينى كدة هتعملى ايه 

حياة بضحك وهى تقف فى منتصفهم 
_اهدوا اهدوا انتو هتتخانقوا عليا ولا ايه اهدى ياچانسو انا عارفة اننا اتأخرنا معلش وانت ياكنان فكك منها چانسو سعات بتعبط كدة 

چانسو بغيظ 
_انا بعبط ياحياة طب تعاالى معايا فوق لينا كلام مع بعض 

كنان وهو يشدها هو الآخر 
_استنى هيا جموسة بتسحبيها وراكى 

ليظلوا هما الاثنان كل واحد منهم يشد حياة تجاه والثانى يفعل مثله حتى تصرخ حياة فى وجههم بغضب 

حياة بغضب وهى تترك يدهم هما الاتنين 
_ماتهدووووا بقاااا هوا انا حلاااااوة وكل واحد عااوز حتة ولا ايه اطلعى ياچانسو انتى اوضتنا وانا هجيلك 

چانسو بغيظ 
_ماشى ياحياة بتختاريه هوا يعنى اخس على العشرة ياصاحبتى 

ليشدها أمير من يدها حتى يدخلها 

كنان بضحك بعد ان مشت چانسو 
_هيا مالها اتجنت ولا ايه هههههه 

حياة بضحك 
_لا هيا بس قلقت علينا وكمان عاوزة تعرف ايه اللي حصل صاحبتى وعرفاها ههههه انا هطلعلها تصبح على خير ياكنان 

كنان بغمزة 
_حاف كدة تصبح على خير وبس 

حياة بعدم فهم 
_ليه هيا ليها غموس وانا معرفش 

كنان بضحك 
_ههههه لا بس تصبح على خير دى تقوليها لچانسو مش ليا انا 

حياة بأستغراب 
_ماقولهالك ازاى مش فاهماك ياكنان 

ليشدها كنان بضحك وبسرعة يخطف منها قبلة من خدها فيحمر وجهها من الخجل فتجرى حياة بسرعة من امامه وهى تدخل للأوتيل وقلبها يخفق بشدة 

اما كنان فضحك عليها وركب سيارته وركنها بالجراچ ثم دخل للاوتيل وهو يبتسم بسعادة فقابل أمير فى وجهه 

امير بغمزة 
_ايه يسطااا شكلك مبسوط 

كنان بضحك 
_اممممم معاك حق 

امير وهو يربت على كتفه 
_ربنا يسعدك دايما ياصاحبى هااا قولى حصل ايه هااا 

كنان بضحك 
_كنت عارف انك مش هتعديها غير لما تعرف تعالى نطلع اوضتنا واحكيلك فوق يلا 

اما حياة فدخلت إلى غرفتها ووجهها احمر مثل كتلة الفراولة وقلبها يخفق بشدة وعندما فتحت الباب رأت امامها چانسو تنتظرها بالداخل بتذمر 

چانسو 
_اهلاً يالعاشقة الولهانة خشى يحلوة خشى 

حياة وهى تقفل الباب بضحك 
_ماالك ياچوچو متعصبة كدة ليه 

چانسو بضحك 
_بركااااااتكككك يااستاذ كنان خليت البت تدلعنى اللى ماكنتش بتنطق اصلا 

حياة بضحك وهى تجلس 
_ههههه عيب عليك يجميل ده انا ادلعك طول العمر لو عاوز 

چانسو بأستغراب 
_ايه يبت هوا كنان لحق يبهت عليكى ولا ايه 

حياة بصريخ وهى تقفز من السعااادة 
_اعااااااااااااا ياچانسو مبسووووووووطة اوووووى مبسووووووووطة لتمسك يد چانسو وتلف بها وهى تقفز من سعادتها 

چانسو بتعب من لف حياة لها 
_اهدى يامجنونة قوليلى ايه اللي حصل 

حياة وهى ترفع لها حاجبها 
_اه عاوزة تفهمينى انك متعرفيش صح 

چانسو بضحك 
_لا عارفة الخطة طبعاً بس معرفش ايه هيا المفجأة احكيلى بقا قالك انه بيحبك صح 

حياة بضحك 
_انتى هبلة ما كل ده بيقولى ايه يعنى 

چانسو 
_لا فى دى معااكى حق طب وبعدها حصل ايه 

لتحكى لها حياة كل شئ وعيناها تلمع من كثرة السعادة وترى لچانسو الخاتم الذى جلبه لها كنان 

چانسو بأنبهار 
_والله الوااد كنان ده طلع رومانسى فوق مانتخيل كماان 

حياة بخجل وهى تنظر للخاتم 
_الظااهر كدة 

چانسو وهى تعانقها 
_ربنا يسعدك دائماً ياحياة واشوفك علطول مبسوطة وميحرمكوش من بعض أبداً 

حياة وهى تعانقها 
_يارب ياچانسو يارب 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

اما على الناحية الاخرى على الشاطئ ذهبت نادية لتقابل عمرو فرأته يجلس على الرمال وينظر للبحر فذهبت وجلست بجانبه 

عمرو بعد ان انتبه لها 
_نادية...كويس انك جيتى 

نادية 
_انا جيت اهو زى ماقولتلى قول عاوز تفهمنى ايه بسرعة عشان نازلى زمانها بتدور عليا 

عمرو بحزن 
_نادية انا اللى عاوز افهمهولك انى مش شخص وحش زى ما نازلى بتقول عليا واللى انا بشربه ده مش بمزاجى الظروف هيا اللى حكمت عليا بكدة والله ومصطفى من ضمن الظروف دى 

نادية بشفقة عليه 
_عمرو متقولش كدة انت شخص كويس وقلبك ابيض ونضيف بس محتاج للشخص اللى يوريك طريقك الصح 

عمرو وهو ينظر فى عينيها 
_طب ممكن تكونى انتى الشخص ده يانادية 

كل هذا تحت نظرات نازلى الذى رأتهم من بعيد كانت ستتجه إليهم وهى مقررة ان تضرب عمرو هذه المرة ولكن اوقفها يد احد سحبها وهو يضع يده على فمها وشدها بعيد عنهم وبالطبع كان يزن 

نازلى وهى تعض يده التى توضع على فمها 
_ابعدددددد عنى انت اييييه اللى بتعمله ده 

يزن بوجع من عضتها 
_اه يبت العضاضة منك لله يشيخة 

نازلى 
_عشاااان تحرم تعمل كده تاااانى وبعدين انت عرفت منين انى هنااا 

يزن 
_مشيت وراكى عشان عارفك مش هتسيبى نادية وعمرو فى حالهم 

نازلى بغضب 
_ايوة مش هسيب صاحبك يستفرض بصاحبتى وابعد بقا عن طريقى 

يزن بغضب 
_نااااااازلى اهدى بقا وبطلى غبااااء انتى عارفة ان عمرو مش قصده حاجة وحشة تجاه نادية 

نازلى بغضب 
_هيكوووووووون قصده ايييييه يعنى يسى يزن 

يزن بغضب 
_بصى وانتى تعرفى شوفيهم كدة وانتى تفهمى يانازلى ليمسك وجهها ويوجه امام نادية وعمرو لتراقبهم نازلى من بعيد 

نادية بعدم فهم 
_قصدك ايه....؟!

عمرو 
_قصدى تكونى صديقة ليا يانادية وتوجهينى للصح انا مش عاوز افضل الشخص ده عاوز اتغير وارجع عمرو القديم تانى 

نادية وهى تمسك يده بحزن 
_وانا معاااك ياعمرو طول ماانت خلاص فهمت ان ده غلط وعاوز تبطله انا هقف جمبك واساعدك 

عمرو بسعادة 
_شكراً يانادية انك وثقتى فيا وهتقفى جمبى 

ليقول كلامه وهو يعانقها بسعادة 

كل هذا تحت نظرات نازلى ويزن من بعيد 

يزن وهو يشير عليهم 
_فهمتى بقااا انا بمنعك ليه انتى عاوزة تبعديهم عن بعض بأى طريقة بس اللى انا شايفه ان هنااك فيه حب بيتبنى واحنا لازم ندعمه مش نهدمه 

نازلى بأستغراب 
_ايه...!! حب قصدك عمرو ونادية لا لا مستحيل 

يزن بغضب 
_ومستحيل ليه هما مش زينا من حقهم يحبوا بطلى القسوة اللى فيكى دى يانازلى لأن هييجى يوم بجبروتك وعصبيتك وقلبك اللى زى الحجر ده هيخليكى تبقى لوحدك ومن غير حد جمبك وساعتها هتتمنى ان الزمن يرجع وتقولى ياريت ماكنت قاسية كدا مع اللى بحبهم 

ليقول كلامه ويتركها وهى تفكر فى كلامه وتنظر لعمرو ونادية من بعيد وهم يتحدثون معا ويضحكون لترى ان صديقتها حقاً سعيدة وهى بجانبه لتدمع اعين نازلى فتكاد تبكى ولكن قاطعها صوت سيلين ولمار من خلفها 

لمار بضحك 
_بتعملى ايه هنااا يسطاااا 

نازلى وهى تمسح دموعها حتى لا يراها احد 
_هاا..ولا حاجه كنت بشم شوية هوا 

سيلين بأستغراب 
_مالك يانازلى انتى كنتى بتعيطى ولا ايه 

نازلى 
_بعيط ايه لا طبعاً انا هروح انام عشان تعبانة 

لمار وهى توقفها 
_تناامى اييه ده احنا يومنا طويل النهاردة مع حياة 

نازلى بأستغراب 
_هيا حياة رجعت 

سيلين 
_اه رجعت وبصراحه فضولنا بياكلنا وعاوزين نعرف ايه اللي حصل تعالى نروحلها صحيح هيا فين نادية 

نازلى وهى تشير بعينيها على نادية من بعيد 
_اهى قاعدة هنااك 

لينظرا فيروها جالسة على الشاطئ مع عمرو فتتجه لها لمار وسيلين 

سيلين بحمحمة 
_احم احم يرجااالة بتعملوا ايه هنااا 

عمرو وهو ينهض 
_احم ولا حاجه بنشم شوية هوا 

نادية وهى تنهض أيضاً 
_اه فيه حاجه ياسيلين 

سيلين بضحك 
_اه هنروح لحياة عشان جات تعالى معانا 

نادية 
_ماشى يلا بينا 

عمرو 
_انا كمان هروح للشباب عن أذنكم 

ليذهب عمرو وتتجه نادية مع سيلين ولمار ونازلى نحو غرفة حياة كل هذا تحت نظرات زياد الذى كان يراقبهم حتى تصح له الفرصة ان يدخل غرفة كل واحدة فيهم ويفتشها حتى يعرف ايا منهم تهم چانسو او ايا منهم تكون اختها لأنه سمع من الموظفين ان چانسو لها اخت وهو لا يعرف ايا من هذه البنات تكون هى فقرر ان يدخل غرفهم ويفتشها بعد ان تأكد ان الجميع ذهب لغرفة حياة اتجه هوا لموظفة الاستقبال وأخذ منها مفاتيح الغرف على اساس انها ضاعت منهم فأعطته هيا النسخة الاحتياطية لغرف البنات فدخل هوا غرفة سيلين اول شئ وفتشها ونظر لهويتها فعلم انها اخت حياة ثم دخل لغرفة نادية لأنه يشك انها اختها فقرأ هويتها فرأى انها ليست من العائلة اصلا ثم دخل لغرفة اخيرة وفتشها وهوا لا يعلم انها غرفة لمار فقرأ هويتها بصدمة 

زياد بصدمة وهو يقرأ هويتها 
_ايه انتى....لمار السيوفى اخت چانسو معقول 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انتهى البارت يارب يكون ع

  •تابع الفصل التالي "رواية قسوة عشق" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent