Ads by Google X

رواية شمس الصعيد الفصل التاسع والثلاثون والاخير 39 - بقلم سهيلة كامل

الصفحة الرئيسية

 رواية شمس الصعيد (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم سهيلة كامل

رواية شمس الصعيد الفصل التاسع والثلاثون والاخير 39


الحلقة التاسعة و الثلاثون
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

في الصعيد
🌞🌞🌞🌞

في قصر المنشاوي
🌞🌞🌞🌞🌞🌞

وصلت شمس و قصي و الصغار الي القصر و كان الجميع يجلسون في انتظارها

دخل الحرس و وضعو الأشياء التي اشترتها شمس و خرجو و دخل الصغار يجرون حتي يجلسون و اخيرا طلت شمس و قصي

شمس بابتسامة : السلامة عليكم
الكل   و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
شمس بابتسامة : عطشانة اوي
حامد بحنان : قلب ابوكي يا روحي

نده حامد علي احدي الخدم و أمرها بإحضار مياة لشمس فاسرعت بإحضار المياة

شربت شمس و وقفت و توجهت إلي الأشياء

شمس بابتسامة : اممممممم نبدأ من الكبير للصغير
الصغار : لا احنا الاول
شمس بضحكة : ههههههههههه عيوني يا حلوين طيب البنات و لا الصبيان
البنات : احنا الاول
الصبيان : لا احنا رجالة و الاول
شمس : خلاص انا هغمض عيوني و احط ايدي اللي هيطلع يبقي هفرق الباقي من نوعه تمام
الكل : تمام

غمضت شمس عيونها و حطت اديها و مسكت اول شنطة و كانت فستان لبنت فضحك البنات بشدة و غاذو الصبيان

شمس بابتسامة : نجمة فستانك اللي هتحضري بيه بكرا بالليل
نجمة بابتسامة : شكرا عمتو
شمس بمشاكسة : قلب عمتو انتى سما فستانك
سما بابتسامة : شكرا خالتو
شمس بابتسامة : يالهوي علي الرقة بنت نرمين عوزنها تطلع ايه بت يا روان تعالي
روان بضحك : ههههههههههه اوامرك يا معلمة
شمس بضحك : ههههههههههه فستانك يا نص
روان بضحك : ههههههههههه تسلم ايدك يا سيد المعلمين
شمس بضحك : ههههههههههه من غير اعتراض بنت صفا هتطلع ايه اكيد بلطجية يالا ادحرجي مكانك رنا
رنا بابتسامة : نعم خالتو
شمس بابتسامة : فستانك يا روح خالتو بس غريبة مش طالعة لأمك و ابوكي ليه يالا معلش
رنا : معلش خالتو يخلق من ظهر الفاسد عالم

ضحك رنانة صدرت من الجميع لما تفوهت بيه تلك الصغيرة

شمس بضحك : ههههههههههه كده فعلا خالك يوسف نورين
نورين بصياعة : أمر يا وحش الكون
شمس بضحك : ههههههههههه ههههههههههه كده اتأكد من المثل و ان ديه فعلا بنتك ياسمين
نورين بصياعة : مالك بس يا موزة هو علشان انتى حلوة و طعمة هتتريقي
شمس بصياعة : هو انا اقدر يا معم حوكشة يالا يا بت مكانك
نورين بصياعة : الفستان يا ختي و انا همشي
شمس بضحك : ههههههههههه منك لله يا ياسمين ديه تربية
ياسمين بضحك : ههههههههههه بت جايبة من الاخر هي لسه هتدلع
شمس بابتسامة : قمر صغنن العسل فستانك عقبال العباية
قمر بنعومة : شكرا شمسي
شمس بابتسامة : حبيبتي و الله ناعمة اوي حتي أنعم من المناديل فلورا
ادهم ابن ياسمين و ليث : يالا يا موزة احنا بقي

شمس بضحك : ههههههههههه اكيد شبة تؤامك شمس حبيب عمتو تعالي
شمس بابتسامة : نعم عمتو
شمس بابتسامة : اتفضل يا روح عمتو الهدوم بتاعتك
شمس بابتسامة : شكرا عمتو و قبل خدها
شمس بابتسامة : حبيبي زيزو اتفضل يا روح خالتو
زين بابتسامة : شكرا خالتو
شمس بابتسامة : ولاااا يا مالك
مالك : نعم يا عسلية
شمس بابتسامة : ابن صفا و مراد هيطلع ايه اكيد صايع
مااك و هو يمسك الشنطة : اعيش صايع احسن من اعيش عبيط
شمس بابتسامة : لا حكمة بردو يالا يا اخر صبري تعالي
ادهم بغمزة : متجيبي بوسة يا عسل
شمس بضحكة رنانة : هههههههههه هههههههههه لا معلش اصلي مرتبطة
ادهم : يا خسارة معلش تتعوض
شمس بضحك : ههههههههههه لا مش قادرة بطني وجعتني من الضحك اهمدو بقي فارس قلبي
فارس بحنان : شكرا مامي
شمس بابتسامة : حبيبي مامي يالا جيه وقت الكبار و بردو هبدا بالبنات نرمين عبايتك
نرمين : شكرا شمس
شمس : ملك عبايتك
ملك : اشطا
شمس بابتسامة : سارة عبايتك
سارة : شكرا شموسة
شمس بابتسامة : صفا عبايتك
صفا : مرات اخويا العسل
شمس بابتسامة : ياسمين عبايتك
ياسمين بابتسامة : اشطا يا عسلية
شمس بابتسامة : واطية اتفضلي يا طنط صابرين عبايتك
صابرين : هو انا صغيرة يا شمس علشان تجيبي ليا عباية ذيهم
شمس بابتسامة : عادة ربنا ميقطعها ليا
الكل : اللهم امين و يديمك لينا
شمس بابتسامة : عمتو العسل اتفضلي
مي بابتسامة : شكرا حبيبتي
شمس بابتسامة : جيه معاد الكبار اولا جدو صفوان اتفضل الهدوم بتاعتك
صفوان : تسلم ايدك يا بنتي
شمس بابتسامة : ربنا يخليك لينا اتفضل يا وهودي الهدوم
وهدان بحنان : من يد معدمهاش ابدا
شمس بابتسامة : بابي حبيبي هدومك
حامد بابتسامة : تسلم ايدك يا قلبي
شمس بابتسامة : خالو منصور اتفضل
منصور بابتسامة : شكرا شمس
شمس بابتسامة : عمو عامر اتفضل
عامر : شكرا شمس
شمس بابتسامة : عمو صالح اتفضل
صالح بابتسامة : شكرا يا بنتي
شمس بابتسامة : زين هدومك حاتم هدومك ليث هدومك هاري هدومك بدر هدومك مراد هدومك
زين باعتراض : انا مش هلبس صعيدي
حاتم : و انا كمان مش هلبس كده
ليث : لا معلش مش هلبس كده
هاري : و انا مش هلبس كده لا طبعا
مراد بابتسامة : تسلم ايدك يا شمس كان نفسي البس صعيدي
بدر بابتسامة : تسلم ايدك يا شمس
 اعتراض و لو لقيت واحد مبدل حاجة صدقوني هزعلكم الظاهر انكم نسيتم مين هي شمس المنشاوي شمس الصعيد و انا هعرفكم مين هي و انت قصي عندك اعتراض
قصي بضحك : ههههههههههه تسلم ايدك يا عمري
زين : جبان
حاتم : خاين
ليث : مستبد
هاري : واطي

نظر قصي لهم و حرك حواجبة و بتسم لهم بغيظ

فنظر الجميع لشمس بغيظ و التي كانت تجلس علي الكرسي و تنظر لهم ببرود

حمل الجميع ملابسهم و صعدو الي غرفهم فتوجهت شمس الي مكان بدر و اخذت ايده و خرجت الي الجنينة

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

في الجنينة
🌞🌞🌞🌞

جلست شمس على الارض و بجوارها بدر

شمس بحنان : مالك بدر
بدر بابتسامة : سلامتك شمس
شمس : بدر انت عاوز ايه في حياتك انت عندك دلوقتي ٣٥ ا ٣٦ سنة و اتجوزت ٣ مرات معقولة لسه ملقتش الزوجه المناسبة اللي ملكت قلبك
بدر بتنهيدة : لسه شمس لسه يعني انا عاجب نفسي انا نفسي اتجوز و خلف نفسي افرح بولادي اشفهم بيكبرو قدام عيوني انا تعبت شمس تعبت من كل حاجة
شمس بحنان : سافر بدر
بدر باستغراب : اسافر فين
شمس بابتسامة : اه سافر غير جو و شوف الناس و عيش حياتك خدلك اسبوع و اتنين اجازة من الكل و عيش حياتك اكيد ربنا شايل ليك الخير و السعادة
بدر بابتسامة : شكرا شمس شكرا
شمس بابتسامة : مفيش شكر بينا احنا اخوات غصب عنك
بدر بابتسامة : يالا حبيبتي اطلعي جهزي نفسك علشان متتاخريش
شمس بابتسامة : ماشي حبيبي

قامت شمس من الأرض و توجهت إلى الداخل و صعدت الي الأعلي حتي تجهز نفسها

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

في جناح شمس
🌞🌞🌞🌞🌞🌞

دخلت شمس و جدت قصي ينام علي السرير و يرفع ايده على عيونه فتوجهت له و نامت علي صدره و و رفعت رأسها  قبلت شفايفه بكل عشق و أعادت رأسها علي صدره مرة اخري

قصي بعشق : مالك يا قلب قصي
شمس بتنهيدة : ااااااااااااه يا قصي تعبانة اوي
قصي بخوف : مالك حبيبتي اكلم الدكتور
شمس بابتسامة : لا حبيبي انا كويسة بس مضغوطة شوية لازم اراجع كل التقارير ديه  
قصي بحنان : بدر ماله
شمس بتنهيدة : بدر مش لاقي البنت اللي تملي حياتة بدر طيب بس صفية اللي كانت واكلة دماغة
قصي بابتسامة : الظاهر ستات المنشاوي قادرين
شمس بابتسامة و هي تقبل شفايفة : و قت*الين قت*لة و مراتك منهم او اساسهم
قصي بعشق : و انا بعشق مراتي و ب*موت فيها كمان
شمس بعشق : و انا بمو*ت فيك قصيي
قصي بعشق جارف : تعالي اقولك علي كلمة سر هتعجبك اوي
شمس بضحك : ههههههههههه لا مينفعش لازم نجهز علشان نلحق الليلة من اولها
قصي بعشق : تعالي بس
شمس باعتراض : قصي ب

قطع قصي اعتراضها عندما اخذ شفايفها بين شفايفه يعزف عليهم أجمل سنفونية عشق و هيام

مر الوقت سريعا

و نزل زين و هو يرتدي ملابسه الصعيدي و كان وسيم بمعني الكلمة و بجوارة ملك ترتدي عباية باللون الازرق الفاتح و تركه لشعرها الحرية و وضعه الطرحة علي كتفها

اما حاتم فنزل هو الآخر و هو يرتدي ملابسه الصعيدي و كان وسيم و بجوارها تنزل نرمين و هي ترتدي عباية باللون الأخضر و رفعة شعرها للاعلي

تجمع الجميع في الاسفل في انتظار نزول شمس و قصي

كانت صفا ترتدي عباية باللون الكافية و ترفع شعرها للاعلي

اما مي ام قصي فكانت ترتدي عباية باللون الازرق الغامق

و الأطفال كانو يرتدون الملابس التي احضرتها لهم شمس و يجلسون

لحظات و ستمع الجميع لصوت كعب عالي يضرب الارض بكل قوة فرفع الجميع نظرهم للاعلي وجدو تلك الشمس تنزل و هي ترتدي عباية باللون الاوف وايت من الاسفل و الأعلي اخري باللون الأحمر و أعطت لشعرها الحرية المطلقة و كانت ملكة جمال

كان قصي يرتدي ملابسه الصعيدي و كانت العباية التي تعتلي الجلابية باللون الاوف وايت و كان وسيم حد اللعنة

شمس بابتسامة : يالا بينا
هاري بغيظ : معلش اسفين يا هانم ناقص الزفت ابنك و البقرة بنتي لسه هينزلو
شمس بتحريك حواجبها : هتفضل متغاظ مني انا و بني بس مش مهم م*وت بغيظك
هاري بغيظ  : الصح اق*تلك انتى و ابنك و اخد بنت
قطع هاري كلامه عندما استمع لصوت خطوات فنظر وجد فارس يرتدي ملابسه الصعيدي و كان قمر ١٤ و يمسك في يده ايد قمر التي ترتدي عباية باللون الأحمر الناري مع نقوش علي الصدر رائعة و شعرها علي شكل سنبلة و ترتدي طقية علي شعرها مليئة بسلاسل باللون الذهبي و كانت جميلة و قابلة للأكل من شدة طعامتها

هاري بذهول : هي الموزة ديه بنتي
فارس بابتسامة ثقة : لا ديه ملك الفارس و بس
قمر برقة : حلوة انا بابي
هاري بحنان : قمر يا قمري
وهدان بابتسامة : يالا يا ولاد علشان منتاخرش

خرج الجميع من القصر و توجهو إلي مكان الاحتفال

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

في مكان الاحتفال
🌞🌞🌞🌞🌞🌞

كان جميع اهل البلد يقفون فى حلقات ذكر و منهم من يلعب الألعاب  و منهم من يشاهد العاب السرك

وصلت السيارات إلى مكان الاحتفال و نزل منها الشباب

مسكت شمس يد جدها و بجوارها قصي و امامها يمشي فارس و هو يمسك يد قمر

وقفت شمس في مكانها و خلفها مجموعة من الحرس و هم يمسكون علب حلوي المولد النبوي الشريف

كانت شمس تفرق علي الجميع الحلوي كما كانت تفعل طوال حياتها و كانت تستقبل من الجميع التهاني و الدعوات

اقتربت امرأة كبيرة في العمر و تستند علي عكاز و اقتربت من شمس و أعطت لها شمس العلبة و لكن فؤجي العائلة ان تلك المرأة ترفع اديها علي بطن شمس و تحرك اديها و بتسمت لها بحنان

شمس بابتسامة : انتى كويسة يا خالة
المرأة بابتسامة : مبروك يا كبيرة
شمس باستغراب : مبروك علي ايه
المراة بابتسامة : مبروك علي اللي في حشاكي
شمس باستغراب : مش فاهمة يا خالة
المرأة بفرحة : انتى حبلة يا كبيرة
شمس بذهول : انا حامل بجد
قصي بلهفة : انتى عرفتي اذاي
المرأة بابتسامة : شغلتي و شغلة امي انا داية و عرف ان الواحدة حبلة و لا لا
قصي بفرحة : الله يكرمك يا وش الخير و السعد

اخرج قصي من ملابسة كل الفلوس اللي معاه و اعطاهم للمرأة
اعطاهم للمرأة

المرأة بذهول : ايه ده يا بيه
قصي بابتسامة : ده من فرحتي انك بشرتيني بالخبر الجميل ده
المرأة بفرحة : بس دول كتير اوي
قصي بفرحة : و لا كتير و لا حاجة ربنا يسعدك ذي مسعديني
شمس بابتسامة : اتفضلي يا خالة الحلاوة
المرأة بابتسامة : ربنا يفرح قلبك و يسعدك و يرزقك بالذرية الصالحة

غادرت المرأة و رفعت شمس اديها علي بطنها و بتسمت

قصي بفرحة : مبروك يا شمسي
شمس بابتسامة : نتأكد الاول قصي بعد الليلة متخلص او شوية كده و نروح نتأكد في المستشفي انا مش عاوزة افرح علي الفاضي
قصي بابتسامة : تعالي نروح دلوقتي
شمس بضحك : ههههههههههه طيب استني شوية
قصي بتذمر : لا دلوقتي يالا بقي

سحب قصي يد شمس تحت ضحكات الجميع و غادرو المكان و توجهو إلى المستشفى

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

في المستشفي
🌞🌞🌞🌞🌞

وصلت السيارات إلى المستشفى و نزل قصي و هو يمسك يد شمس و توجهو إلي الداخل و طلبو دكتور أمراض نسا و كشف علبها و بالفعل وجدت نفسها حامل من زوجها و حبيبها قصي

شمس بفرحة : مبروك حبيبي مبروك
قصي بعشق : مبروك نجمتي الغالية ربنا كرمنا
شمس بفرحة : انا فرحانة اوي يالا نرجع
قصي بعشق : يالا يا روحي

توجهو إلى القصر

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

في القصر
🌞🌞🌞🌞

وصل الجميع الى القصر و جلسو علي الكراسي

دخلت شمس و قصي و هم فرحانين بشدة

وهدان بابتسامة : هااااااااااااااا يا قلب جدك اقول مبروك
شمس بفرحة : اه جدو انا حامل
وهدان بفرحة : مبروك يا قلب جدك مبروك
حامد بفرحة : مبروك يا عمري

بارك الجميع لشمس و قصي فجلست شمس بين أحضان جدها و هي سعيدة

شمس بابتسامة : فين فارس و قمر
حامد باستغراب : فارس و قمر معاكي يا شمس
شمس بفلعة : نعم ابني فين انا مشيت لوحدي و سبت العيال معاكم
زين بصدمة : انتي بتهزري صح
شمس بغضب : انتم بتسعبطو فين العيال هارررررررري
دخل هاري يجري و هو مرعوب

هاري بخضة : في ايه شمس
شمس بغضب : في العيال هاري
هاري بهدوء : عيال مين
شمس بغضب : مش وقت غباء فين فارس و قمر
هاري بخوف : فارس و قمر كانو في الليلة
قصي بغضب : هاري اجمع الرجال كلهم لازم نقلب البلد عليهم
هاري : يالا بسرعة
شمس بغضب : هي ديه الأمانة بقي انا بحافظ عليكم و سبت ابني معاكم ساعتين زمن يتخطف ماشي و عزة و جلالة الله لو ابني و بنتي جرلهم حاجة هولع فيكم كلكم

خرجت شمس تجري و خلفها قصي و هاري

انطلقت السيارات خلف بعضهم البعض بسرعة شديدة و توجهو إلي مكان الليلة المحمدية و دخلو يبحثون عن فارس و قمر في كل مكان و لم يعثرو عليهم

شمس بغضب أعمي : فين العيال انا عاوزة عيالي
هاري بغضب : هنلقيهم اطمني
قصي بغضب : هاري امر الرجالة يفتشو كل بيوت البلد كلها و مفيش استثناء مفهوم
الحرس بجدية : اوامرك يا باشا

وصل زين و ليث و حاتم و بدر الي مكان شمس و نزلو بسرعة

زين بقلق : شمس لقيتي العيال
شمس بغضب يحرق الأخضر و اليابس : ابعد من وشي علشان منخسرش بعض علشان قسما بالله لو عيالي مبتوش في حضني النهاردة هحسركم كلكم علي عيالكم 

نظر الجميع لبعضهم البعض بخوف فشمس لا تهزر عندما تقول كلمة

وصل الحاج سليم الدهشوري و توجه الي مكان شمس

الحاج سليم : السلامة عليكم و رحمة الله و بركاته
الكل : و عليكم السلام و رحمة الله و بركاته
الحاج سالم : كيفك يا كبيرة
شمس بغضب : ذي الزفت
الدكتور رامي : اهدي يا كبيرة فارس و قمر كويسين
شمس بلهفة : بجد هما فين
الحاج سالم : اهدي يا بنتى العيال في البيت تعالي خديهم
قصي بسرعة : يالا بسرعة

اسرع الجميع الي السيارات و توجهو إلي فيلا الدهشوري

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

في فيلا الدهشوري
🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

كان فارس يجلس علي الكرسي و يجلس قمر بين أحضانة و هي نايمة و هو يملس علي شعرها و عيونه تغلق و تفتح من شدة النوم و لكن يرفض النوم حتى لا ياخذ احد منه قمره

وصلت السيارات إلى فيلا الدهشوري و نزلت شمس بسرعة من العربية و توجهت إلي الداخل

شمس بغضب : فين ولادي
محمد الدهشوري : اطمني يا كبيرة فارس اهو

اسرعت شمس الي المكان و وجدت فارس ينام علي الكرسي و و يحضني قمر فجلست امامه علي الارض و قبلت ايده ففتح فارس عيونة

فارس بنوم : مامي
شمس بتنفس سريع : روح مامي
قصي و هو يقبل راسه : انت كويس حبيبي
فارس بنوم : اه انام
شمس بحنان : حاضر حبيبي تعالي
هاري بحنان : فارس انتم كويسين

اكتفي فارس بتحريك راسه و اغمض عيونه فهو لان مطمئن لان امه امام عيونه لا يخاف من احد فهو يعلم جيدا بأنها امه سوف تقتل اي شخص يقرب منه

اخذ هاري قمر بحنان منه و قبل خدها و شالها حتي تكمل نومها

جاءت شمس لتحمل فارس و لكن اعترض قصي و حمله هو و خرج

شمس بجدية : شكرا يا حاج سالم
الحاج سالم : مفيش شكر بينا يا كبيرة ربنا يحمية ليكي
شمس بجدية : بالاذن منكم تصبحو على خير
الكل : تلاقي الخير

خرجت شمس و جلست في العربية و اخذت قمر من حضن هاري و لم يعترض

انطلقت السيارات خلف بعضهم البعض و توجهو إلي قصر المنشاوي

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

في قصر المنشاوي
🌞🌞🌞🌞🌞🌞

وصلت السيارات إلى القصر و نزلت شمس و هي تحمل قمر

هاري : هاتيها شمس
شمس : بس
سارة بدموع : بنتي هاتيها شمس

اخذتها سارة من حضن شمس و توجهت إلي غرفتها

دخلت شمس و بجوارها قصي يحمل فارس و جاء الجميع يقتربون منهم و لكن رفعت شمس اديها في وجههم

شمس بجدية : محدش يقرب و لا يتكلم علشان اي كلمة هتتقال مش هقبل بيها
وهدان بجدية : الكل علي النوم و الصبح نتكلم

صعدت شمس و قصي الي جناحها بدون إضافة كلمة اخري

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

يتبع

الحلقة الاربعون و الاخيرة

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

في جناح شمس
🌞🌞🌞🌞🌞🌞

دخلت شمس خلف قصي الذي يحمل فارس بكل حنان و وضعه علي السرير و قبل رأسه و ذهب خلف شمس التي بمجرد دخولها الجناح اسرعت الي الحمام

دخل قصي الى الحمام وجد شمس تقف اسفل الدش بملابسها و تغمض عيونها فتوجه لها و اغلق المياة و سحبها لحضنة و ضمها بشدة و فضل يمسح علي ظهرها بكل حنان

قصي بحنان : خلاص يا روحي اهدي فارس و قمر كويسين
شمس بعيون لون الشمس : انا كنت هخسر ابني الوحيد النهاردة بقس انا اسيبة مع اخواتي و رجالتي يضيعوه
قصي بحنان : اهدي خلاص اللي حصل حصل
شمس و هي تبعده عنها : انت شايف ان خلاص اسكت لا قصي انا شمس المنشاوي شمس الصعيد مش اللي بتسكت و رحمة نجمة المنشاوي لوريهم عقاب هيفضلو فكرينه لاخر العمر و انت كمان معاهم
قصي بصدمة : و انا مالي
شمس بعصبية : مهو بسببك لو صبرت لغاية الصبح مكنش ابني حبيبي تاه و حصلت المشاكل ديه كلها
قصي بغيظ : يعني انا السبب
شمس بعند : اه و يالا بقي اطلع برا
قصي بغمزة : تعالي نوفر الماية و ناخد دش سوا
شمس برفع حاجب : اطلع برا مش بس الحمام لا الجناح كله مش هتنام فيه انا عوزة انام في حضن ابني و بس
قصي بعشق : اهون عليكي شمسي و قمري
شمس برفع حاجب : يالا يا روح ام*ك علي برا الواحد مش ناقص
قصي بغيظ : انام فين انا دلوقتي
شمس ببرود : مليش دعوة عندك الجنينة و الكنب تحت كتير
قصي بغيظ : نعم يا ختي جنينة و كنب يعني بدل محتفل معاكي بخبر حملك هنام بعيد عنك

نظرت له شمس ببرود و قامت بنزع ملابسها المبلولة امام عيونه و ارتدت ترنج كان موضوع علي الشماعة و خرجت و تركته يقف

خرجت شمس و هي تنشف شعرها و بتسمت بخفة و  نامت بجوار فارس و اخذتة بين أحضانها و قبلت خده

خرج قصي و نظر لها بغيظ و اخذ ملابسه و بدل ملابسه امامها و حمل فارس و ضعه علي طرف السرير و نام هو بجوارها و ضمها لحضنة و قبل شفايفها بكل نعومة و عندما شعر بها تذوب بين لمساته تركها و دار له ظهره و بتسم بخفة و اخذ فارس بين أحضانة و نام

شمس بغيظ : ماشي يا ابن مي و الله العظيم لوريك مين هي شمس المنشاوي

وقفت شمس و غادرت الجناح و توجهت إلى جناح والدها و دخلت و نامت بجوارة فبتسم و قبل رأسها و ضمها لحضنة و فضل يمسح علي ظهرها الى ان هدئت و نامت براحة

قصي بغيظ : ماشي يا بنت نجمة و الله لربيكي من اول و جديد و عرفك من هو قصي المنياوي

ضم قصي فارس لحضنة و غمض عيونه و نام

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

في الصباح
🌞🌞🌞🌞

صحيت شمس علي قبلة توضع علي خدها ففتحت عيونها و جدته والدها

حامد بابتسامة : صباح العسل الأبيض يا شمسي
شمس بابتسامة : صباح النور بابي
حامد بحنان : مش هقولك حصل ايه مع قصي بس اول و آخر مرة تسيبي حضن جوزك حتي لو متخنقين اوعي يا بنتي تسيبي سريرك و حضن جوزك علشان كتر البعد بيولد الجفا فهماني
شمس بتنهيدة : فهماك بابا بس كنت مخنوقة اوي و
حامد بمقاطعة : لا يا بنتي حتي لو مخنوقة اوعي تسيبي حضن جوزك هو اللي يستحمل غضبك و حزنك ذي ميستحمل وقت سعادتك و فرحتك و دلعك اوعي يا شمس اوعي تولدي الجفا و القسوة بينكم
شمس بتنهيدة : حاضر بابا حاضر
حامد بحنان : يالا يا قلب ابوكي روحي لجوزك و نسي اللي حصل امبارح
شمس برفع حاجب : انت بتهزر صح عوزني اسكت علي اللي حصل في ولادي انا اللي بحافظ علي الكل محدش فيكم فكر يهتم بابني الصغير
حامد : يا بنتي اقعدي مع ابنك و سالية علي اللي حصل
شمس بغضب : تمام تمام بس انا حتي لو ابني اللي غلط انا مش هسكت علشان كلكم مهملين لو حد من عيال عيالك مكنتش هتسكت لكن ابن شمس عادي شمس هتتصرف و هترجعو صح

خرجت شمس من غرفة والدها و توجهت إلى جناحها

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞
ف

ي جناح شمس
🌞🌞🌞🌞🌞🌞

دخلت شمس إلى الجناح و جلست علي أقرب كرسي و هي غضبانة بشدة ففتح قصي عيونه وجد شمس تجلس هكذا فقام و توجه لها و جلس أمامها علي الارض

قصي بعشق : مالك يا قلبي
شمس بغضب : عجبك اللي حصل امبارح
قصي بحنان : هشششششش اهدي يا قلبي انا معاكي و اللي حصل امبارح هنتصرف فيه و هنحلة
شمس بدموع : انا كنت هخسر ابني امبارح و محدش من اخواتي و لا ابويا فكر فيه كل واحد فيهم اهتم بمراته و عيالة و خلاص
قصي بعشق : هشششششش ليه الدموع يا عمري ارجوكي بلاش دموع لانها بتكسر رجولتي شمسي انتى عارفة كويس ان اخواتك ممكن افتكرو اننا خدنا فارس و قمر معانا بدليل هاري كان مطمن
شمس بدموع : انا بالنسبة للعيلة درع حامي و بس اشتغل و كبر فلوسهم و اسمهم و بس ليه لما تعبت و دخلت غيبوبة كانو عوزين يرفعو الاجهزة من عليا و انا رفضت و قلبت القصر هنا مستشفى علشان خاطر زين ليه ضحيت بنفسي علشان خاطر احميهم و تصابت مرة و اتنين ليه وقفت علي رجلي و انا لسه صغيرة و صممت اعالج خالي منصور و عمي عامر ليه اتحديد العيلة و البلد و ريحت قلب زين و نرمين و ملك و حاتم ليه انا ساعدت الكل و هتميت بيهم و انا ملقتش اي اهتمام ده حتي في شهر العسل عملو مصيبة و محدش فيهم كلف نفسه يبلغ البوليس لا عادى نتصل بالزفتة تيجي و تشيل الليلة و هما أسياد
و بدموع غزيرة : قصي هو انا وحشة و مستهلش الحب و الحنان منهم
قصي بعشق و حنان : شمسي و قمري و نجمتي الغالية انتي مش بس تستهلي الحب و الحنان انتي تستهلي العشق و الرغبة انتي كل حاجة حلوة اتخلقت ليكي انتي و بس شمسي الحلوة ارجوكي كفاية عياط انا قلبي بيوجعني عليكي
شمس بدموع : مش قادرة مش قادرة
فارس بخوف : مامي حبيبتي ليه بتعيطي

شمس و هي تحملة : مفيش يا قلبي مش بعيط
فارس بحنان : شمسي الحلوة بلاش تزعل من اي حد كلهم بيحبوها بس كل واحد بيشوف طريقة غير التانية ذي بالظبط انا بحبك و بحب قمري
قصي بحنان : فارس حبيبي انا و مامي عندنا خبر حلو ليك
فارس بفرحة : ايه هتجوزوني قمري
شمس بضحك : ههههههههههه انت همك علي الجواز و بس لسه بادري يا بيه لسه هتدخل المدرسة الابتدائية و الاعدادية و الثانوية و بعد كده الجامعة و بعد كده الشغل و بعدها
فارس بزهق : خلاص مامي ايه ده كله انا عقبال مخلص المدرسة هكون عجزت
قصي بضحك : ههههههههههه معلش خليها عليك بقي
فارس بخبث : ايه رايك مامي نتجوز بعد كده ندخل المدرسة و الهري ده كله
شمس بابتسامة : طيب انا عندي ليكي مفاجأة غير جوازك من قمر
فارس : قولي يا مامي
شمس بابتسامة : بعد فترة هنجيب بيبي صغنن تلعب معاه و تحبة و تحافظ عليه
فارس بذهول : مامي انتي حامل في نونة صغننة هتفضل تصوصو
شمس بضحكة : ههههههههههه اه حبيبي انا حامل في نونة صغننة
فارس بفرحة : هااااااااااااااا مامي هتجيب اخت ليا
قصي : اشمعنا اخت يمكن اخ
فارس بفلعة : لا شمس اوعي تجيبي اخ انا مش عاوز ادخل الجيش عاوز افضل قريب من قمري
شمس و هي تقبله : حاضر حبيبي هجيب بنوتة بس ربنا سبحانه و تعالى هو الوحيد اللي بيرزق أفضل ادعي ربنا اكون حامل في بنت
فارس بحنان : مبروك مامي مبروك بابي انا فرحان اوي اخيرا هيبقي عندي اخ او اخت العب معاهم
شمس بحنان : فارس حبيبي ايه اللي حصل امبارح خلاك تسيب جدو و تروحو عند الناس ديه
فارس : بصراحة يا مامي قمري كانت عوزة تلعب بالمراجيح و انا ختها و رحنا نلعب و بعد مزهقت معرفتش ارجع عند جدو و خالو قعت علي الارض و خت قمري في حضني و بعد شوية كتير لقيت عمو الراجل الكبير ده بيقعد قدامي و طبطب عليا و قالي انت مش ابن الكبيرة شمس المنشاوي و قصي بيه المنياوي قولتلة اه قالي طيب تعالي معايا انا موافقتش بس قمري قالت جعانة فعمو ده قالي تعالي معايا و متخفش و رحت معاه و فعلا جاب لينا اكل بس انا مرضيتش اكل فضلت اكل قمري لغاية مشبعت و بعدها هي نامت و انا فضلت صاحي لغاية ما انتي جيتي و معاكي بابي فنمت بقي علشان انتم اماني و حمايتي
شمس بجدية : امبارح فات بس اخر مرة تسيب مكان جدو و خالو و خالتو مفهوم
فارس بزعل : مفهوم مامي

نزل فارس من حضن شمس و خرج يجري و لكن اسرع قصي له و حضنة و عاد الي شمس

قصي بحنان : فارس مش عارف اني بخاف عليه و بحافظ عليه هو شمس
فارس بزعل : عارف
قصي بحنان : و عارف كمان ان شمس بتحبك و بتخاف عليك بس هي امبارح خافت اوي اوي عليك و علي قمر و جت هنا و تخانقت مع زين و حاتم و بدر و ليث و جدو حامد و جدو وهدان علشان فارس اختفي فهي خافت علشان فارس صغير و ممكن يحصل ليه حاجة
شمس بابتسامة : حبيبي فارس انا بخاف عليك انت مش بس ابني لا انت صحبي و اول فرحتي اللي محستش بيها علشان كده انا بخاف عليك و علي الكل

فارس باسف : اسف مامي اسف و الله العظيم مكنت اقصد انا كنت عاوز العب قمري و بس
شمس بحنان : خلاص حبيبي انا مش زعلانة منك بس عوزاك توعدني وعد
فارس : وعد ايه مامي
شمس بجدية : عوزاك توعدني انك تبقي اقوي و صلب و مفيش حاجة تقصر فيك و تفضل تحب عيلتك انت فعلا أصغر واحد فيهم او يمكن في اصغر بس كش مهم المهم عوزاك الكبير قبل الصغير يبقي تحت طوعك و تحت اوامرك الغريب قبل القريب يجي لفارس المنياوي يستشيرة في اي حاجة عوزك كلمتك تبقي سيف علي رقبتك قبل رقبة الجميع عوزة اسمك يهز و يرعب اقوي الرجالة عوزاك فارس مغوار تقدر ترفع اسمك لسابع سما عوزاك تبقي قوي و شديد و تنصر الحق عوزاك تبقي ذي السيف فى حكمك
فارس بجدية : اوعدك مامي اوعدك هكون فخرك و قوتك و فخر عيلة المنياوي و عيلة المنشاوي و الصعيد كله هخلي الكل يخاف مني و يحترمني و كون ذي الصخر يستحيل يتكسر بالعكس انا هكون ذي الزيبق مليش مسكة و لا ليا ملكة اوعدك اني هكون نسخة تانية من شمس المنشاوي ذي مهي فخر و قوة العيلة و الصعيد كله انا كمان هكون ذيها و همشي علي خطاكي و خطئ بابي و هخلي الكل يحلف بتربيتكم
شمس بابتسامة : شطور يا بن عمري
قصي بابتسامة : ايه رايك تروح لقمر زمان هاري عمال يدلعها و يبوسها
فارس بعصبية : نعم اذاي يعني يدلعها و يبوسها انا بس اللي مسموح ليه يقرب منها

خرج فارس بغضب و رزع الباب خلفة فضحكت شمس و قصي عليه و علي غيرته

قصي بعشق : خليكي لحظة واحدة و هاجي

اسرع قصي و اغلق باب الجناح بالمفتاح و عاد الي شمس التي تبتسم

شمس بدلع : قصيي
قصي بعشق : عشق قصي و روحة تعالي بقي اباركلك براحتي
شمس بضحك : ههههههههههه انسي
قصي بغمزة : يا بت و النعمة هبسطك و هبارك ليكي بضمير

حملها شمس بين أحضانة و توجه إلى بها الي السرير حتي ينعم بقرب حبيبتة منه

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

في الأسفل
🌞🌞🌞🌞

نزل فارس بغضب يحرق الأخضر و اليابس علشان خاطر قمر التي هي الآن بين أحضان هاري

توجه فارس الي مكان هاري و بالفعل وجد قمره تجلس بين أحضانة و يلعب معها و يطعمها بكل حب

فارس بغضب : قماااااااااااااااااار

انفزعت قمر من حضن والدها و نظرت لفارس و بتسمت بشدة و نزلت من قدم والدها و اسرعت الي فارس و حضنتة بشدة

قمر بفرحة : فارس حبيبي اخيرا صحيت اتاخرت ليه
فارس بحنان : قمري الحلوة صباح العسل
قمر برقة : صباح النور فروستي
فارس بحنان : كده تفطري من غيري
قمر بكسوف : كنت جعانة فارس 
فارس بحنان : لسه جعانة قمري
قمر برقة : حبه صغننين بس
فارس بحنان : تعالي قمري نكمل اكل و انا كمان افطر

قمر : ماشي فروستي يالا

مسك فارس يد قمر و نظر لهاري ببرود و توجه إلى الداخل

هاري بغيظ : ماشي يا بن شمس و الله العظيم لوريك
سارة بضحك : ههههههههههه هتفضل متغاظ من الواد ليه
هاري بغيظ : عارفة سارة نفسي امسكك اضربك علقة انيمك فيها شهرين انتي و بنتك
سارة بدلع : و اهون عليك يويو
هاري بعشق : توتوتوتوتوتو ميهونش عليا
و بغيظ : هنيمك ٥ شهور مش شهرين و الموكوسة بنتك ديه هعلقها من شعرها الشجرة و اللي رايح و اللي جاي يلطش فيها
سارة بغيظ : ماشي يا هاري ابقي اقدر اعمل في قمر حاجة علشان فارس يكلك ني

نظر هاري لها بغيظ و غادر يصرخ في الحرس

مر يومين و غادرت شمس و الجميع الصعيد و عادو الي القاهرة

وصلت شمس الي الفيلا الخاصة بها و صعدت تبدل ملابسها الي اخري و نزلت مرة اخري الي المكتب

شمس بجدية : فارس قمر محدش يقرب من المكتب عندي شغل كتير ماشي
فارس بحنان : حاضر مامي لو عوزنا حاجة هنطلب من انطي سارة
شمس بابتسامة : حبيبي فروستي

دخلت شمس إلى المكتب و خلفها هاري و اعطي لها مجموعة من الأوراق الخاصة بطول الفترة السابقة منذو تعبها حتى رجوعها للحياة مرة اخري و غادر المكتب و ترك لها الحرية

مسكت شمس التقارير و بتدت تقسم كل تقرير من الشباب و تقرير من هاري

و بالفعل بدأت شمس في تقارير ياسمين و بالفعل وجدت ان تقرير هاري مطابق لتقرير ياسمين

اتصلت شمس على ياسمين

ياسمين : الو
شمس بجدية : الو
ياسمين : خير شوشو
شمس بجدية : برافو عليكي ياسمين تقاريرك جامدة
ياسمين بفرحة : بجد شوشو يعني اكمل
شمس بابتسامة : كملي و عوزه ابقي معاكي لحظة بلحظة
ياسمين بفرحة : شكرا شوشو شكرا سلام بقي

أغلقت شمس مع ياسمين و كملت باقي التقارير

مر الوقت سريعا و لم تشعر شمس بالوقت و نامت مكانها

دخل قصي الى المكتب وجدها تنام علي الكرسي و الأوراق تملئ المكان فبتسم علي منظرها و توجه اليها و قام بحملها و صعد الي الأعلي و وضعها علي السرير و نزع الحذاء و رفع المفرش عليها

بدل قصي ملابسة و توجه الي شمس و اخذها بين أحضانة و قبل شفايفها بحب

🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞🌞

بعد مرور اسبوع
🌞🌞🌞🌞🌞🌞

جهزت شمس نفسها ارتدت فستان باللون اللبني لمنتصف الفخد و حذاء بكعب عالي باللون اللبني و تركت لشعرها الحرية المطلقة علي ظهرها و عملت مكياج هادي و رشت عطرها و اخذت هاتفها و الشنطة و نزلت الي الاسفل

فارس بتصفير : هي الموزة ديه مرتبطة
شمس بابتسامة : صباح العسل فروستي
فارس بغمزة : يا صباح الحلويات
قصي بعشق : صباح الورد و الياسمين شمسي
شمس و هي تقبل خده : صباح النور حبيبي كنت فين
قصي بعشق : كنت بعمل تليفون و دلوقتي هنخرج انا و انتى نطمن علي ولية العهد و سلطانة قلبي
شمس بفرحة : هتروح معايا عند الدكتور
قصي بعشق : طبعا شمسي انا عاوز اعيش كل لحظة من حملك لغاية متشرف السلطانة الصغيرة
شمس بدلع : خلاص قررت انها بنت مش يمكن ولد
قصي بعشق : بنت ولد حتى غزالة موافق بس توصل بالسلامة و تكون صحتها كويسة و مش مهم النوع
فارس : طيب في طفل صغير واقف مينفعش كده علي فكرة
شمس بضحك : ههههههههههه هو فين الصغير ده انا ابني حبيبي راجل كبير
فارس : ماشي اروح احب شوية في قمري و جنن هاري

ضحكت شمس و قصي و غادرو القصر و توجهو إلي المستشفي للاطمئنان علي الجنين

استمرت الحياة بين الجميع بحلوها و بمرها

• كانت شمس تجنن قصي و جعلتة يلعن يوم حملها

• علمت شمس بأنها تحمل بين احشائها فتاة و هذا اسعد قصى و هي بشدة

• تعب وهدان بشدة و للاسف فارق الحياة تحت حزن الجميع و خصوصا شمس و لكن بشرها قبل وفاته ب ايلين و عندما سألته عن معناه قال لها انها منها فهي بريقة الشمس

• افتتحت ياسمين المشروع و بالفعل حقق نجاح باهر

• اقتحمت شمس بقوة مشروع ضخم و استطاعت نزعة من أكبر رجال الأعمال في مصر و الشرق الأوسط

• ولدت شمس طفلتها و كانت سعيدة و عندما سألته الجميع قصي عن اسم الطفلة قال لهم بأن شمس هي الأحق بذلك

• صدمت شمس الجميع باسم ايلين قصي المنياوي و اعلمتهم بانه من اختيار جدها وهدان المنشاوي

• كان فارس يسيطر على قمر و يحتويها و عندما يغضب بشدة منها فقط تنظر له و تكلمه برقتها المعروفة عنها يذوب فيها أكثر و يعشقها اكثر فهذا حب الطفولة الطاهر

توجهت شمس إلى المقابر و وقفت تقرأ الفاتحة لامها و جدها و جدتها
لامها و جدها و جدتها

شمس بابتسامة : وحشتوني اوي النهاردة بس اقدر اقول نفذت وعدي ليكي ماما و انتي تيتة و انت جدو طول عمرك كنت ظهري و سندي عمرك مكسرتني و لا وقعت كلمة ليا الارض بالعكس حتي لو كلمتي غلط كنت بتقويني شكرا حبيبي شكرا و النهاردة بجدد وعدي ليكم انتم الثلاثة هفضل شمس المنشاوي شمس الصعيد كله اللي اسمي يهز و يرعب اقوي الرجالة

رفعت شمس النظارة الشمسية علي عيونها و بتسمت و تذكر كلام جدها لها الذي كان يجعلها تحفظة منذو صغرها

انا الشمس

انا النهار

انا الدفء

انا النور

انا النار الحارقة

انا الشمس

انا امان الجميع

انا الغضب

انا الموت

انا عاشقة الدم

انا بنت الذئاب

انا خليفة امي

انا صلابه عائلتي

انا كبيره الصعيد

انا قوة الصعيد

انا بنت المنشاوي

انا الشمس 

انا نور الصباح

انا الامل

انا الحياة

انا الرخاء

انا الشمس

انا الجيروت

انا الغدر

انا العزه
انا الشرف

انا الورده

انا الضحكة

انا الجميلة

انا

انا

انا شمس المنشاوي

انتهت روايه شمس الصعيد على خير و لن يتوقف قلمي عن الكتابة الا بصعود روحي من جسمي

اتمني ان تكون نالت اعجابكم و رضاكم و شكرا جذيرا لكل متابعيني

و لكن يوجد سؤال هل سيصبح فارس المنياوي هو خليفة شمس الصعيد ؟
يتبع الفصل كاملا اضغط هنا ملحوظه اكتب في جوجل "رواية شمس الصعيد دليل الروايات" لكي تظهر لك كامله 

  •تابع الفصل التالي "رواية شمس الصعيد" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent