رواية وقعت اسيرة الشيطان كاملة بقلم لؤلؤة محمد عبر مدونة دليل الروايات
رواية وقعت اسيرة الشيطان الفصل الثالث 3
شعيب / طول الإسبوع اللي فات واحنا بندور عليه ياجدي وللأسف مش لاقيينه خالص كأنه ابره في كومة قش
سعيد وهو بيبص للفراغ / خلاص يا رجاله أنا عارف مين هيلاقيه
كلهم بصوله باستغراب وهدوء وهما مش فاهمين حاجه مين ده اللي هيلاقي عمهم وجدهم واثق بالشكل ده
رجب / مين يا حاج
سعيد وهو بيبص في الفراغ / الغايب لازم يرجع بقى كفايا غيبه وبعاد
محدش فهم الحاج سعيد غير عثمان اللي بصله بصدمه
عثمان / قصدك مالك
إيماءه بسيطه من الحاج سعيد كانت كفيله تخليهم كلهم يسكتوا بصدمه معقوله الغايب بقاله سنين هيرجع
عثمان بدموع انت عارف يا والدي ان مالك رافض يرجع بعد اللي حصل
سعيد / ايه يا عثمان ابنك موحشكش
عثمان وهو بيبص في الفراغ باشتياق ودموع / موحشنيش ازاي ياحاج سعيد ده ضنايا اللي طلعت بيه من الدنيا
مروان بمرح عشان يغير الجو اللي قلب نكد / ياسلام يا بابا يعني مطلعتش غير بمالك طب وأنا ومصعب وفادي وهاني وخديجه ولاد مين أنا كنت شاكك من الأول اننا ملقيين على باب جامع
شعيب وهو بيجاريه في مرحه / لا وانت الصادق ده على باب كنيسه
هاني / وانت لقيوك فين
فادي / على باب معبد الكرنك
شعيب بسخرية / خفيف أوي يالا انت واخواتك ماشاء الله
سعيد بهدوء / اطلعوا برة
كلهم خرجوا برة زي ماجدهم أمرهم مسك الجد فونه ورن على شخص
_______________________
في مكان بعيد ألا وهو ( أستراليا ) بنلاقي شاب مربوط بسلاسل حديد من ايديه ومتعلق من ايديه لدرجة إن رجليه مش طايله الأرض وجسمه كله بين’زف د’م من كل مكان
الأوضة ضلمة إلا من إضاءة خافته بتوضح كل أدوات التعذ’يب اللي ماليه الأوضة حرفياً الأوضة شكلها مرعب
بيدخل شخص لابس جزمه سوده وبنطلون اسود وقميص اسود وچاكت طويل لركبته اسود والزنط نازل على وشه بيقرب من الشاب اللي متعلق ويبصله بعيونه الخضراء وفجأة خضرة عيونه بتقلب للون الإسود الداكن ويقرب منه بهدوء
الكلام باللغة الأسبانية بس مترجم بقى يا جماعه مفييش حيل أكتب أسباني وبعدين أترجم 🥺 عاوزه الفصل يجيب تفاعل حلو 👀
/ أنتم لا تعرفون أن بلعبكم معي فأنتم تلعبون بعدادات أعماركم
الشاب وهو يحاول أن يرى هذا الشخص / أنت إذا الملقب بالشيطان
* ضحك بكل قوته ونظر للشاب وقرب من ودنه وهمس بفحيح / لا بل أنا الشيطان
خرج ايده من جيبه وكان لابس مقبض حديد في ايديه وبخفه وسرعه دخل أصابع المقبض في رقا’بة الشاب وقبض جامد لحد ماطلع حنج’رته في المقبض والشاب جسمه كله بيتر’عش ويتن’فض وفجأة سكنت حركته
بعد عنه الشخص ده وشال المقبض ورماه في جنب وخرج من الغرفه وأثناء خروجه كلم الحراس اللي على الباب
/ نظفوا المكان
دخل أوضته سمع صوت فونه بيرن قرب عليه وبص لشاشة الفون بشرود ومسك الفون وفتح الخط
* السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
= وعليكم السلام
* ازيك يا مالك عامل ايه يابني
مالك / بخير ياجدي انت عامل ايه
الجد / الحمدلله يابني في فضل ونعمه
مالك / يدوم
الجد / ليا وليك يا بني ……….. ايه يا مالك مش ناوي ترجع
مالك وعيونة بتتحول للبني الداكن / هي لسه فيها رجوع ياجدي
الجد / أكيد يابني الطير لازم بيرجع لغيته في يوم
مالك / والطير الجريح بيرجع ؟
الجد / الجريح بكره يخف
مالك / مش كل الجروح بتلم ياجدي
الجد / يابني الطريق نهايته وسط أهلك وناسك
مالك / مش كل الطرق .. فيه طرق نهايتها محكوم عليها بالم’وت ياجدي
الجد بحزن / ارجع يا مالك محتاجلك جنبي يابني
مالك / للأسف ياجدي أنا مشيت في طريق اللي يروح ميرجعش
الجد بكسره / كله بيرجع يابني مادام ربنا موجود وجنبنا ومؤمنين بيه يبقى هترجع
مالك وهو بيبص للمرايا / اللي متعرفوش اني مبقتش مالك ياجدي
الجد / ارجع يابني نفسي أشوفك قبل ما أموت نفسي أخدك في حضني يابني
مالك بعد صمت دام لفتره / بعيد الشر عنك يا جدي كل اللي نفسك فيه هيحصل
الجد بفرحه / يعني هترجع
مالك / أيوه
الجد / مستنيك يا غالي يا ابن الغالي
خلصت المكالمه وفضل مالك قاعد مكانه بيفكر في قرار رجوعه مصر تاني وكمية الذكريات اللي جت قدام عيونه زي شريط سنيمائي فجأه كسر كل اللي على المرايا ورمى نفسه على الأرض ونام على ضهرة
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية وقعت اسيرة الشيطان ) اسم الرواية