رواية اسيرة قسوته كاملة بقلم ساسو خليل عبر مدونة دليل الروايات
رواية اسيرة قسوته الفصل الثالث 3
سما فتحت الباب واتصدمت :إنت
دخل إبن خالتها واخوها في الرضاعه
سما بدموع :شريف
شريف بأبتسامه وهو بيمسح دموعها :بلاش دموع يا شبر
واقطع آنتي إزيك الزئرده
سما بأبتسامه :الحمدلله انت عامل ايه وحشتني آوى
شريف بأبتسامه :انتي اكتر
سما بسرعه :تعالي تعالي خش
شريف دخل وقعد علي الكنبه
شريف :انتي اللي مقعدك تآني هنا تآني يا بنتي آنتى مش
اتجوزتي أنا اتفاجت لما سمعت صوت التلفزيون وحركه
قولت الشقه طلع فيها عفاريت ومحدش فيها ولا إيه
سما ابتسمت :لا عادي جيت اريح نفسيتي شويه
شريف مسك أيدها وقال بحنيه :مالك يا حبيبتي فيكي
ايه
سما :مفيش حاجه عادي
شريف :تؤ هتخبي علي شيفو وإحنا من أمته بنخبي
حاجه علي بعض
سما عيطت
شريف اتعصب لما شاف دموعها :سما في إيه قولي
سما حكتلو علي كل حاجه
شريف بغضب :إزاي الحيوان ده يعمل معاكي كده وإنتي
إزاي ساكته
سما بعياط :أعمل إيه يعني يا شريف أنا بقيت ضعيفة من
بعد ما بابا مات مليش ضهر حتي إنت بعد موت بابا سفرت
وسبتني أعمل إيه بس إنت تعبت
شريف بصلها بزعل عليها وبعدين مسح دموعها :معاش ولا
كان إللي يخليكي تعيطي علشانه آنتي مكنتيش كده
أنا عارف إن فراق باباكي مؤلم بس لازم تجمدي
وتاخدى حقك كويس بلاش الضعف أللى إنت فيه ده
لو لاقوكي ضعيفه هيدوسو عليكي عايزك تقوي يا سما
وتقفي ليهم فاكره وإحنا صغيرين لما كنا في المدرسه
واتلمو عليا شله ولاد ضربوني المفروض أنا أدافع
عن نفسي بس معرفش ازاي جتلك القوه إنك تضربي
خمس ولاد مع بعض أنا كنت مصدوم إزاي إنت يا زئرده
تعملي كده ولما كبرتي قبل ما عمي يموت كنت برضو
قويه إللي آنتي عملتيه ده هيحسو إنك سهله معاهم ارجعي
سما بتاعة الزمان إللي كان كله بيخاف منها بلاش الكسره
إللي آنتي فيها دي وأنا في ضهرك في أي حاجه ومش
هسيبك واسافر تآني فهمانى خليكي قويه زي ماكنتي
هيخافو منك صدقيني
سما كانت مركزة في كلامو وافتكرت زمان إن مكنش حد
يقدر يجي جمبها لولا بس موت بابها أللى خلاها ضعيفه
بس لا لازم ترجع سما بتاعه زمان وتاخد حقها منهم
سما مسحت وشها بإيدها :عندك حق يا شريف مش لازم
أبقى ضعيفه تصدق يا أبو طويله انت بتقول كلام صح
إنت من أمته بقيت كده
شريف بضحك :الدنيا بقى يا أختي يلا قومي خدي
شاور كده وفكي وبكره تبقي في بيتك فاهمه
سما ابتسمت ليه وحضنته :حبيبي يا شيفو يديمك ليا يارب
شريف ابتسم :ويديمك ليا يا احلي أخت في الدنيا
تآني يوم سما كانت بتحضر شنتطها علي ترجع شقتها بس
المرادي مش هترجع بكسره رجعه قوية بكلام شريف ليها
خلصت ترتيب شنطتها ودخلت خدت شاور
وخرجت لبست دريس اسود علي جاكت جلد اسود وشوز
أسود وحطيت ميكب خفيف ونزلت شعرها على ظهرها
وكانت جميله جدا بصت لنفسها بثقه في المرايه
وضحكت وخدت شنتطها خرجت من البيت وهي بتلبس
النظاره الشمس بتاعتها
شويه روحت بيتها فتحت الباب لاقيتهم قاعدين
بيتفرجوا علي التليفزيون دخلت بكل ثقه
كريم أتفاجأ من شكلها واول مره ياخد باله إنها حلوه كده
رحمه بتكبر :كويس إنك جيتي المطبخ جوة علي بعضه
خشي نضفيه إللي آنتي لبساه ده شكله حد اعطف عليكي
وادهولك اكمنك خدامه
سما ابتسمت بثقه وحطيت شنطها على السفره
دخلت قاعدت على الكرسي إللي جمبهم وهي حاطه رجل
على رجل وقلعت النضارة بتاعتها وبصه لرحمه بابتسامه
رحمه قامت بعصبيه :إللي آنتي بتعمليه ده يا خدامه
نزلي رجلك من وش اسيادك طب انتي مطروده
من هنا يلا بره
سما بثقه :والله يا حبيبتي انا قاعده في بيتي وبيت جوزي
رحمه اتصدمت :جوزك وبيتك آنتي بتخرفي تقولي إيه
سما بصت لكريم بثقه :ماتقولها يا كيمو كريم حاطط وشه
في الارض
رحمه بعصبيه :كيمو إيه ده احترمي نفسك يا كدابه آنتي
إطلعي برة
سما :بت أنتي متعليش صوتك في بيتي الاستاذ يا حبيبتي
يبقى جوزي إللي آنتي لفيتي عليه وخدتيه من مراته
والبيت ده يا ماما بيتي باسمى إللي آنتو قاعدين
واخدين راحتكو آوى فيه ومن النهارده أنا مش خدامه
حد وكل واحد مسئول عن نفسه وعن اكله والمطبخ إللي
جوه ده آنتي إللي هتعمليه إللي وسخ حاجه هو ينضفها
رحمه وكريم بصولها بصدمه وهي بتتكلم رحمه :مراته
إزاى بصت لكريم وقالت بغضب :انت مش قولتلي
إنك طلقتها كدبت عليا ليه
سما بصتله بوجع بس مبينتش وكريم بقى مش عارف يقول
ايه استغرب من القوه إللي نزلت على سما دي
رفع عينه في عينها شاف نظره على النظرات إللي بيشوفها
مشفش نظره كسره وقله حيله شاف نظره ثقه وقوه
استغربها فاق على صوت رحمه :ما ترد عليا
سما قامت :هيرد يقولك إيه ماهو ده عيبه طظ أنا هخش
اريح في أوضتي شويه مش عايزه وجع دماغ واطلع الافى
الطبخ نضيف ياما هتشوفو وش مش هيعجبكو
وعايزين تتكلمو عندكو اوضتكو اتكلمو فيها ومش عايزه
اسمع عالي علشان مطردكوش أنتو الاتنين بره ماشي
خدت شنتطها بكل ثقه ودخلت اوضتها وقفلت الباب وراها
سما خدت نفسها وقاعدت علي السرير وهي فرحانة إنها..
عرفت تقف قصادهم رجعت ظهرها على السرير وهي بتبسم
. من نفسها وابتسمت اكتر لما سمعت صوت زعيق
رحمه وهي بتتخانق مع كريم
تليفونها رن لاقته شريف ردت
شريف :ها سبع ولا ضبع
سما بضحكه : أسد يا باشا اتصدمو من التغير إللي بقيت
فيه من يومين بس واديها بره بتزعق معاه
شريف بأبتسامه :جدعه متخليش حد يكسرك تاني
حتة لو مين لازم تعرفيهم آنتي مين
سما بحب اخوي :متشكره جدا ليك يا شريف إنك فوقتني
شريف :بس يا عبيطة متقوليش كده داحنا اخوات ها ايه
الخطه إللي بعدها بقى
سما :بص هو حاليا مفيش خطط بس انا هسيب كل حاجه
بظروفها تيجي زي ماتيجي
شريف :اشطا يا برنسيسه هو آنتي لسة بتحبي كريم
يا سما
سما خدت نفسها :أنا بحبه يا شريف بس كسره نفسي
بسببو دي غاليه اوي ولازم أخد حقي منه علي إللي عملو
فيا والذل إللي كنت فيه بسببو لازم يعرف إني مش سما
بتاعه زمان حاضر وطيب وبس لازم يعرف قمتي
شريف بأبتسامه :صح كدة يا حبيبتي طب انتى هتعملى
اية دلوقتي
سما :مفيش هخش أخد شاور وانام شويه
شريف :ماشي يا سمسم عايزه حاجه
سما :عايزه سلمتك يا شيفو
شريف :سلام
سما :سلام وقفلو
قامت خدت شاور ولبست بيجامة نوم جميله جدا
ونامت
ساعتين وقامت بتفتح عينها براحه لحد ما فتحت
قامت غسلت وشها وسرحت شعرها وسريعه حلوه
وحطت ميكب خفيف جدا وخرجت من الاوضه شافت
كريم قاعد على الكنبه لوحده مدتلوش أي اهتمام
ودخلت المطبخ لاقيته نضيف ابتسمت إنهم عملوه
و ابتدأت تعمل أكل لنفسها
رحمه دخلت عليها :انتي اعمليلي أكل معاكي
سما من غير ما تبصلها وهب بتقطع الطماطم :أنا مبعملش
اكل لحد كل واحد مسئول عن نفسه وبعدين بصتلها :
اتشمللي آنتى واقفى اطبخى ولا انتى فاشله في الطبيخ
رحمه بعصبيه :انتي إزاي تكلميني كده آنتى نسيتي
نفسك ولا إيه يا خدامه
سما اتعصبت ومسكت السكينه حطتها علي رقبه رحمه
:بت انتي أنا خلقي ضيق قسم بالله اسمعك تتكلمي
معايا بالطريقه دي تآني هوريكي إللي عمرك ما شوفتيه
فاهمه وكلمة كمان هرميكي في الشارع ماشي
تلاشيني علشان أنا غضبي وحش غوري بره
رحمه بصتلها بخوف واول مره تشوفها كده
سما يزعيق :بررررره
رحمه اتخضت وطلعت جري بره
سما نزلت السكينه وهي بتاخد نفسها وبتبتسم وكملت
طبيخ
شوية ودخل كريم بعصبيه :انتي إيه إللي آنتي عملتيه
مع رحمه ده ها
سما وهي بتقلب الاكل :وطي صوتك صوتك ميعلاش
عليا
.
كريم مسك دراعها ولفها :أنا أتكلم زي مانا عايز آنتي مش
هتحكوميني أتكلم إزاي أنا بتكلم في بيتي
سما شدت دراعها منه :بيتك من إني اتجاه بيتك يا بابا
تتكلم فيه لو إنت أللى جايبه لكن دي شقتي أنا باسمي أنا
وانا علشان أميره سبتكو تقعدو فيها علشان متترموش
في الشارع زي الكلاب
كريم رفع ايدة وكان هينزل بيها علي وش سما سما مسكت
ايدة :انسى يا بابا انا مش سامعه إللي تضرب وتسكت
أنا دلوقتي غير أبعد عني يا كريم علشان إنت لسه مشوفتش
الوش التاني
كريم ضحك بسخريه :الله طلعلك لسان وبقيتي تخربشي
سما بثقه :ده من زمان يا حبيبي بس أنا كنت بعملك
باحترام بس علشان إنت في النهايه لاسف جوزي
بلاش أنا يا كريم ويلا برة بقى مش عايزه وجع دماغ
كريم بصلها بتوعد :ماشي يا سما وخرج
سما :كتك نصيبه إنت ومراتك إللي شبه القرد دي
سما كملت طبيخ وبعد شويه خلصت وخدت الطباق وحطتهم
علي السفرة وابتدت تاكل
وكريم ورحمة قاعدين علي الكنبه قدامها وعمالين
يبصو ليها وهي بتاكل
سما وهي بتاكل :كفايه بص بطني هتوجعني
كريم نزل عينه من عليها وقال لرحمة :أنا جعان يا رحمه
قومي اعملي لينا اكل
رحمه :إنت عارف إني مش بعرف اطبخ جيب لينا
دليفري
كريم :دليفرى اية أنا بقول عايز ادوق اكلك مدقتوش أبدا
عايز أكل من أكل مراتي
رحمه : أعملك إيه يعني مش بعرف أغنيها
كريم بصلها ودخل اوضته
رحمه بصتله وبعدين بصت لسما إللي بتاكل ولا هممها
سما :ما قولت كفايه بص بقى
رحمه :إعملي لينا أكل
سما :انتي شكلك سمعك تقيل مش بعمل حاجة لحد اطلبي
دليفري يا ماما
رحمه بصتلها بغيظ ومشيت من قدامها
سما ابتسمت وكملت أكلها بعد شويه خلصت ولما الحاجه
غسلتها ودخلت اوضتها تريح
ساعتين وخرجت سما من الاوضه لاقت الصاله فاضيه
دخلت المطبخ علشان تشرب شافت كريم واقف بضهره
وبياكل من الاكل إللي عملتو هي قصدت تعمل أكل زياده
علشان عارفه كريم مش بيحب أكل الشارع ابتسمت وهي
شايفاه بيأكل من أكلها وهو بيتلذذ بطعمه
شالت الابتسامه من علي وشها ودخلت كأنها مش شايفاه
فتحت التلاجه خدت ازازه ميه وخرجت
وكريم كان متابعها
تأنى يوم كريم نزل شغله ومكنش فيه غير رحمه وسما
بس إللي في البيت
سما خرجت من الاوضه وكانت رايحه المطبخ سمعت
صوت من اوضه رحمة قربت شويه علشان تسمع
رحمه :إيه يا حبيبي وحشتني آوي
سما افتكرت إنها بتكلم كريم كان هتمشى بس اتصدمت
لما سمعتها
رحمة :اتجوزته على أمل أخد فلوسه بس طلع كل حاجه
باسم مراته بس أنا مش هسيبه غير لما أخد أي حاجه منو
سما اتصدمت :إنها بتخون كريم وكمان متجوزاه علشان
فلوسه
رحمة :لا يا حبيبي هحاول اخرج من البيت واجيلك في مكانا
ماشي يا حبيبي باي
سما اتصدمت منها انها عايزه تاخد فلوسهم بس هي مش
هتنولهلها ولازم تنقذ كريم منها دخلت اوضتها وبقت تفكر
هتعمل ايه
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية اسيرة قسوته ) اسم الرواية