Ads by Google X

رواية قسوة عشق الفصل الحادي والاربعون 41 - بقلم ملك عبد اللطيف

الصفحة الرئيسية

  رواية قسوة عشق (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم ملك عبد اللطيف

رواية قسوة عشق الفصل الحادي والاربعون 41

البارت الواحد والاربعون 
رواية قسوة عشق 
بقلمى /ملك عبد اللطيف 
أمير بصدمة وغضب
_چانسووووو انتى ايييييه اللى بتعمليييييه ده 

ليراها تقف مع شاااب فى الغرفة وهو يحااول ان يقبلها فأخرجت من حقيبتها سكيين وطعنتها فى صدره فصدم أمير من الذى رآه واتجه نحوها وهى تنظر امامها بصدمة من الذى فعلته فأبعدها أمير عن هذا المنظر وازال السكين من يدها فنظرت هى له بدموووع وفجأة وبدون اى مقدماااات صرخت چانسو بأعلى صوتها وهى لا تصدق انها اصبحت قااتلة هو لم يستطيع ان يلحقها فكل مرة يأتى إليها هذا المرض تستيطع حياة الحااق بها ولكن هذه المرة لم تقدر ظلت تصرخ حتى ذهب صوتها واغمى عليهاا فحملها أمير بين يديه ونزل بها للأسفل وخرج من الناايت وفى نفس الوقت كان كنان وحياة قد وصلوا امام الناايت ونزلوا من السياارة فرأت حياة امامها أمير وهو يحمل چانسو بين يديه  

حياة وهى تركض نحوه بخوف 
_ايه اللى حصل ياامير چانسو ماالها اوعى تكوون ملحقتهااش.....؟!

أمير بصدمة 
_م..ملحقتهااش يا...حيااة المهم دلوقتي لازم نوديها المستشفى بسرعة 

ليتجه بها نحو سيارته ويقودها فتركب حياة مع كنان بخوف ويلحقون أمير متجهين نحو المستشفى 

وبعد قليل وصلا كلا من أمير وحياة وكنان إلى المستشفى فدخل أمير بسرعة وهو يحملها ونادى على الممرضة فجائت واخذتها إلى الغرفة لتكشف عليهاا فوقفوا ينتظرونها بالممر الخااص بالمستشفى 

حياة بخووف وقلق 
_انا السبب فى اللى حصل مكنش ينفع اخليهاا لوحدها وبالزاات الدكتور نبه علياا متحضرش حفلاات 

أمير وهو مزاال مصدووم 
_قصدك ايه ياحياة انا مش فااهم هيا ليه چانسو عملت كدة دى قتلت الرااجل 

كنان بصدمة 
_اييييه قتلته ازااى يعنى....؟!

حياة ببكاء 
_چانسو عندها انفصاام فى الشخصية ولما بتجيلها مبتبقااش على طبيعتها وممكن تقتل اى رااجل قدامها 

أمير بصدمة 
_انفصاام فى الشخصية.....؟! بس ده جالهاا منين مش فااهم 

حياة بتوتر فهى مستحييل ان تكشف سر صديقتها 
_اصلى....اصل امها وابوها مااتو زماان قدامها وفيه واحد قتلهم ومن ساعتها جالها انفصاام فى الشخصية وكل ماتشووف رااجل قدامها تقتله 

كنان بحزن 
_طب معلجتوهااش لييه اكيد المرض ده ليه علاااج 

حياة ببكاء 
_حااولنا كتير وعرضناا حالتها على اكبر دكااترة فى البلد بس اغلبهم قاالو مفييش علااج ليهاا غير انها تنسى وده نسبته واحد فى المية اساسا 

ليقاطعهم صوت الممرضة 
_حضارتكم اهل المريضة اللى جوة 

الجميع 
_اه احنا هيا فاقت 

الممرضة 
_ لا لسة انا عطتلها مهدأ هيا شكلها فيه حاجه صدمتها جاامد عشان كدة اغمى عليها بس انشاءالله خير حمدلله على سلامتها 

أمير بحزن 
_الله يسلمك 

كانت حياة تحبس دموعها وبكائها فى هذه اللحظة هى لا تريد ان تظهر امامهم ان چانسو حالتها خطيرة فكانت تحااول التماسك امامهم وخاصة كنان 

حياة بتعب 
_انا هطلع اشم شوية هواا برة لما تصحى تبقوا تقولولى 

لتذهب حياة بسرعة من امامهم فيستغرب كنان على حالتها وحزنها لهذه الدرجة فشك ان هنااك شئ آخر غير حالة چانسو فذهب ورائها حتى يرى مابها 

ظل يلحق بها وهى تمشى ولا تشعر به ورائها حتى وصلت للحديقة الخلفية للمستشفى فجلست بأحدى المقااعد بتعب ووضعت يدها حول وجهها بوهن وهى تبكى بحرقة على صديقتها وما وصلت إليه 
فشعرت بأحد يضع يده على كتفها من الخلف فنظرت له حيااة بوجهها الاحمر من كثرة البكااء فعندما رآت كنان امامها مسحت دموعها بسرعة واظهرت ابتسامة باهتة على وجهها حتى لايشعر بشئ اما هوا فلاحظ دموعها التى تخبئها عنه فجلس بجانبها بأستغراب وتمعن وهو ينظر لعينيها التى تريد ان تنفجر فى بكااء مرير 

كنان وهو يجلس 
_ماالك ياحياة.......انتى كنتى بتعيطى.....؟!

حياة وهى تكااد تبكى 
_انا...؟لا لا بعيط ايه لا طبعاً وهعيط ليه اصلا يمكن بس تعباانة حبة متخاافش مف...يش ح..اجة 

واثناء كلامها سقطت دمعة من عينيها بدون إرادة منها فلاحظها كنان فشدها إلى صدره وضمها بقوة وهويربت على ظهرها ويقول 
_عيطى ياحياة متخبييش دمووعك عنى اكترر من كدة عييطى يمكن ترتااحى 

لتضمه حيااة بقوة وهى تبكى بحرقة ودموعها تنزل كالشلالات من عينيها هى حااولت ان تخبى هذه الدمووع ولكنه شعر بهاا هى لا تريد ان تحمله هموما اكثر من ذلك وخااصة هموم صديقتهاا ظلت تبكى كثيرا وهو يعانقها ويحااول تهدئتها ولا يعلم مابها هو يعرف انها تبكى من أجل چانسو ولكن لما لهذه الدرجة هل معقوول ان چانسو حالتها خطيرة هكذا.......؟! 

كنان وهو يخرجها من حضنه 
_ليه كل العيااط ده ياحياة......؟! انتى فيه حاجه مخبياها عليا.......؟! غير موضوع چانسو صح 

حياة بصووت مبحوح 
_ لا مفييش هوا عشان چانسو بس صعباانة علياا 

كنان بأستغراب 
_مااشى انا مقدر انها صحبتك ومعااكى حق انك تزعلى اووى بس انا حاسس ان اللى هيا فيه ده مش زى ماانتى حكيتلنا من شوية 

حياة بتوتر 
_ي...عنى ايه ياكنان قصدك ايه....؟!

كنان وهو ينظر فى عينيها 
_قصدى اللى انتى فهمااه ياحياة هيا چانسو فيه حاجه حصلتلها خلتها توصل للمرض ده غير الموضوع اللى انتى حكتيه  

هزت رأسها له بعنى ايوة وهى لا تستيطع ان تكذب اكثر من ذلك 

كنان وهو يمسح لها دموعها 
_طب ممكن تفهمينى فيه ايه وبطلى عيااط عشاان نعرف نوصل لحل 

حياة وهى تمسح دموعها 
_مفييش حل ياكنان ماهيا دى المشكله اللى عند چانسو ملهووش حل صعب اووى اللى حصلها احكهوولك صعب لدرجة انها مش عاارفة تنسى لغاايت دلوقتى الموضوع مأثر عليهاا اووى 

كنان وهو يبدأ ان يفهم قصدها 
_ ازااى يعنى حصل اييه ميخلهااش تعرف تنسى انا  مش فااهم ايه اللى يخلى اى بنت توصل لمرحلة زى دى غير انهاا..............

حياة بمقاطعة 
_متقولهااش ياكنان بالله عليك متقولهاااش عشان دى اكتر حاجه صعبة ممكن تحصل لأى بنت 

كنان بصدمة بعد ان فهم 
_ايييييه قصدك ان چانسو فى حد اتعدى عليهاا 

حياة بدموع 
_ياريته كان وااحد كانت هتبقا الصدمة هينة عليهاا 

كنان وهو لا يستوعب 
_..ق..صدك اييه وضحى كلااامك ياحياة 

حياة بصريخ وبكاء 
_قصددددددى انهههههههم كانووووووو كذاااااااااا واااااااحد عشااااااااااان كدااااا هيااااااا وصلت لحااااااااالة دى عاوزنى اوضحلك ايه اكتر من كدة بقالهااااااا عشر سنييييين بتعاااااانى ومش عااارفييين نعالجهاااا من اللى هيا فيييييه كل الفلووووووووووس  اللى معاياااااااا دى وحاااااااسة انى عااااااااجزة مفييييييش فى ايدى حاجه اعملهاااااااااااا عشان اريحهاااااااااا مفييش..........لتكمل كلامها بتعب......... حاولنا معاها كتير حتى بااسل هوا اللى كان مسئول عن علاجها وسفرها لندن عشان تتعالج بس كانت حالتها بتتحسن مش اكتر يعني مبقاتش كل يووم يحصلها كدة باقت كل فترة بيجيلهااا وكان الدكتوور قايلنا على حاجات معينة مينفعش تعملهاااا وانا كنت حرييصة معاها وكل يوم كنت براقبها بليل عشان متعملش حاجه بس فى الفترة الأخيرة دى انا نسييت خاالص من كتر الحاجات والمصاايب اللى حصلتلى بس برضو انا الغلطااااااانة انا الغلطااااااانة بسببى قتلت شخص ملهوووووش ذنب لو كنت خليت بااالى منهاااا مكااااانش حصل كدةة انا السبب انااااااااا 

كنان وهو يمسك يدها ويحااول تهدئتها 
_اهدى ياحياة انتى ملكيييش ذنب فى اللى حصل ده قدر كاتبه ربنا ليها وربنا مبيجبش حاجة وحشة لحد وإن بعد العسر يسرا وربنا قااادر يشفيهااا وانشااء الله هتعدى من محنتها دى انتى بس ادعى وربنا مش هيخيبك أبداً واكييد فى علاااج للموضوع ده واحنا لاازم نعرضها على دكاااترة تانيين مش هنفضل سايبنها كدة 

حياة بدمووع 
_والله حااااولنا كتييير وودناااها عند اكبر دكاااترة كلهم قاااالو مفيش غير علاااج وااحد وانت اكييد فاااهم ايييه هوا وچانسو لما قولنالها الموضوع رفضت وكمااان ساعات لما بتسمع السيرة دى المرض بيزيد اكتر 

كنان بتفهم 
_عشااااان كدة جاتلهااا الحاالة لما أمير كلمهاااا واتقدملهااا 

حياة بصدمة
_ايييييه هوا اللى حصلهااا ده بسبب ان أمير اتقدملهااا 

كنان بإيمااء 
_اه هوا قاالى انه اول ماكلمهااا فى الموضوع اتعصبت فجأة وضربته بالقلم وبعدين راااحت ركبت عربية وانتى عاارفة بقا البااقى 

حياة بغضب 
_وانااااا اللى كنت بحسب الحاالة رجعتلهااا بسببى انى سبتها تبقا فى الحفلة لوحدهااا اتاااريهاااا بسبب امييييير 

كنان بتهدئة 
_حياااة امير ماكنش يعرف حاجه بس دلوقتي اكيد هيتفهم الموضوع لما نقوله 

حياة بسرعة 
_لا لا اوعى تقوله ياكنان اوعى 

كنان بأستغراب 
_وليه بقااا هنفضل مخبيين علييه ازااى وهوا كان عااوز يتجوزهااا 

حياة برفض 
_لا برضو مستحيل اخلييك تقوله حاجه زى دى عشان خاااطرى ياكنان متقولهوش چانسو ممكن تدمر لو عرفت انك حكتله حتى انت نفسك متعرفهااش انى قولتلك بالله عليك 

كنان بتفهم 
_خلاص ماااشى بس لو هوا هيصمم انه يتجوزهاا لازم نقوله 

حياة 
_چانسو مستحيل توااافق وانا هقووله ميكلمهاااش فى الموضوع ده تاانى عشان الحاالة كدا بتزيد عندهااا لغاايت ما اشوف الدكتوور بتاعها واعرف الوضع هيبقا ازاااى بعد كدة 

كنان بأستغراب
_مش انتى قولتى بااسل هوا الدكتوور بتاعها 

حياة بنفى 
_لا مبقااش هواا لما ساافر انا شوفتلهاا دكتوور فى مصر شااطر وهوا الوحييد اللى كان عنده حل لمشكلتها بس هيا رفضت 

كنان 
_خلاص نبقااا لازم نرجع مصر فى اقرب وقت عشان حالتها متدهورش اكتر من كدة 

حياة وهى تمسك يده بعشق 
_انا مش عاارفة اقوولك اييه ياكنان بس الحاااجة الوحيدة اللى اقدر اقولهااالك انك احلى واحسن حااجة حصلتلى فى حيااتى وانى مقدرش اعييش وانت مش جمبى 

كنان وهو يعاانقها 
_وانا مستحيل مبقااااش جمبك ياروحى انتى كل حاجه بالنسبااالى ياحياة 

أمير من خلفهم بضحك 
_ياسيدى ياسيدى على العشق حتى هناا مش راحمين نفسكم من الكلاام اللى كله رومانسية ده 

حياة وهى تبتعد عن كنان بسرعة 
_هياا چانسو فااقت ولا ايه 

أمير بضحك 
_اه فااقت وعوزااكى تروحيلهااا 

حياة وهى تمشى 
_طب عن إذنكم بقااا 

كنان بغضب بعد ان مشت حيااة 
_يارييت بلاااش تقل الدم اللى عندك ده يااخى 

أمير بضحك 
_قطعت عليييك اللحظة صح 

كنان بغضب 
_انت بتردلى اللى كنت بعمله فييك زمااان مع مريم ولاا اييييه 

أمير بحزن 
_الله يرحمهاا مريم كاانت هيا اللى بتحوشنى عنك لما كنت بتقطع علينااا اللحظة كدة 

كنان بحزن هوا الآخر 
_الله يرحمهاا.......انت هتعمل ايه مع چانسو 

أمير بحزن 
_ولا حاجه مش هافتاحها فى الموضوع غير لما احس انها كويسة لكن لو فضلت تعباانة هدور على وااحدة تكوون مناسبة غيرهاا 

كنان بتفكير 
_لا متفاتحهااش حياة قالتلى انها بتتعب اكتر لما بتسمع سيرة الجوااز 

أمير بأستغراب 
_وليه بقااا مش فاااهم 

كنان بكذب 
_هياا عندهاا عقدة من الجواااز فمش هينفع انت تقولها حاجه زى كدة اجله دلوقتي لغاايت مانشوف الدكتوور هيقوول ايه 

أمير بإيماء 
_مااشى 

اما حياة فوصلت للغرفة التى بها چانسو فطرقت على الباب وسمعت صوتها من الداااخل 
_خشى ياحياة 

حياة وهى تدخل 
_عاملة ايه دلوقتي ياچانسو 

چانسو بأستغراب 
_هوا انا كويسة بس انا بعمل ايه هنااا.....؟!

حياة بكذب رغماً عنها 
_انتى تعبتى شوية من كتر دوشة الحفلة فأطرينا نجيبك هنااا عشان قلقنا عليكى 

چانسو وهى تنهض 
_يستى قلقتوا اييه بس انا زى الحديد اهو يلاا نمشى من هنااا يلااا 

حياة بأستغراب 
_چانسو انتى متأكدة انك كويسة 

چانسو بضحك 
_والله كويسة يحجة يلاا بقا 

اومأت لها حياة بحزن وخرجوا من الغرفة ودفعوا الحسااب ثم خرجوا من المستشفى بأكملهاا ومعهم كنان وأمير متجهيين نحو الاوتيل مجددا وبالطبع چانسو لم تتذكر شئ كالعاادة 

اما على الناحية الاخرى فى الحفل كانت الموسيقى صادحة بكل مكاان والجميع يرقص بفرحة ماعدا احمد الذى سينفجر غيظا من سيلين التى ترقص مع شاااب آخر غيره ظل يراقبها وهو يجز على اسنانه اما هى تضحك وتهزر مع الشاب وعندما فقد صبره وتحمله ذهب إليهااا بغضب وابعد الشااب عنهاا وشدها من يدها متجهاا إلى الخاارج 

سيلين بغضب وهى تدفع يده بعيداً 
_ايييييييييه اللى انت بتعملوووووه ده انت اتجنيييت ازاااى تشدنى كدااا من إيدى الناااس تقووول عليناااا ايييه ولد وبيشد اختووووه من وسط الحفلة انت بتحسب نفسك اييييه يااحمااااد اى حاجه كدة................

لتصمت فجأة عندما امسك احمد يدها وشدها إليه واعطاها قبلة قوية تعبر عن كل مشاعره وغضبه منها ظل يقبلها بغضب وهو يكاد ان يلتهم شفتيها اما هى فكانت مصدومة وغااضبة ظلت تضربه فى صدره حتى يبتعد عنها وهى تقااومه وعندما غضبت كثيراً دفعته عنها بأقصى قوتهاا وصفعته على وجهه بالقلم بغضب ثم جرت بسرعة من امامه متجهة إلى غرفتهااا وهى تبكى اما هو فظل مصدوما للحظة على الذى فعله هوا مستغرب وبشدة لماذا فعل شئ كهذا معها هل هوا احمق حتى يقترب منها ويقبلهااا ام انه من كثرة غضبه فعل ذلك حتى يجعلهااا تصمت 

احمد بغضب وهو يضرب يده فى الحائط 
_غبى انتتتتتتتت واااااااااااحد غبى ليييييييه عملت كدة ليييييييييه هتوريهاااااا وشك ازااااى بعد اللى عملتووووه،ده 

ظل يضرب يده فى الحائط بغضب وهو يلوم نفسه على الذى فعله حتى خرجت الدمااء من يده بكثرةفرآها واتجه للحمام حتى يغسل يده ويضمدها 

اما عمرو ونادية كانوا يجلسون معا على الشااطئ بعدما ملوا من الحفلة خرجوا معا ليشموا بعض من الهوااء النقى 

نادية وهى تنظر للبحر 
_الله الجو حلو اووى النهااردة صح 

عمرو وهو سكراان لأنه شرب الكثير من الخمر فى الحفلة 
_ا...اه حلو طول ماانتى موجودة فيه يانادية 

نادية بأستغراب 
_ماالك ياعمرو انت شاارب حاجه ولا ايه 

عمرو وهو يقترب منهاا 
_ناادية انا عااوز اعترفلك بحااجة 

نادية وهى تبتعد عنه بخوف 
_....ايه...ه..ياا 

عمرو وهو يقترب اكثر وهو سكراان 
_انا بحبك يانادية 

نادية بغضب وهى تنهض 
_ايييه اللى انت بتقوله ده ياعمرو انت مش فى وعيك 

عمرو بغضب وهو يمسك يدها بقوة  
_انا فى وعيييييى وعاااااارف انا بقووووول اييييه انا بحبككككك 

نادية بخوف وألم من مسكه ليدها  
_عمرو سيب ايدى انت بتوجعنى كدة 

عمرو وهو يحااول تقبيلها 
_اناا....انا بحبك يانادية 

ليقترب منهاا فتصفعه نادية بالقلم على،وجهه بغضب وتجرى من امامه بسرعة متجهة إلى غرفتهاا 

اما هوا هذا القلم افاقه كأنه كان مخدر فى اللحظة التى فكر فيها ان يقترب منها هكذا 

عمرو لنفسه 
_ليه عملت كده ياعمروو معقول تكون بتحبهاا بجد ولا عاوز تحصل عليهاا زى اى بنت بس انا مستحيل اخسرك يانادية مستحيل 

وصلا كلا من حياة وكنان وأمير وچانسو إلى الاوتيل وصعدت حياة وچانسو إلى غرفهم اما كنان وأمير ذهبوا حتى يروا ان كان انتهى الحفل ام لا فلم يروا احد فعلموا ان الجميع ذهب فصعدوا هم أيضاً لغرفهم 

ظلت حياة فى غرفتها تفكر فى الطريقة التى من الممكن ان تعاالج بها چانسو فقررت ان تذهب للطبيب بأسرع وقت حتى ترى حل لهذا الموضوع 
فقامت بالاتصال على كنان وقالت له ان يحجز تذاكر للسفر غداً 

اما سيلين فكاانت تبكى فى غرفتهاا وهى لا تعرف لماذا فعل احمد شيئاً كهذا معها هوا قال لها انه يعتبرها كأخته هل معقول انه يحبها ام ماذا ظلت تفكر وهى غااضبة حتى تغلب عليهاا النوم وذهبت فى نووم عميق 

اما نادية فكاانت تفكر فى كلاام عمرو وهى لا تعرف ان كان يقول الحقيقة ام لا هى لا تستيطع الإنكاار انها معجبة به ولكنها من المستحيل ان تسمح له بالاقترااب منها هكذا ولكنها محتاارة هل تصدقه ام لا هل معقول انه يلعب بها مثلما مايفعل مع اى بنت ام انه يحبها فعلاً ظلت تفكر حتى توصلت لقرار انها من المفترض الابتعااد عنه هذه الفترة حتى تعرف شعورهاا نحوه وانه اذا كان يحبها فعلاً فعليه ان يتغير ويتعاالج حتى تقبل به 

اما لماار فكاانت تمشى فى غرفتهاا ذهابا وايابا بعد كلاام زياد لها فهو عندما كان يرقص معهاا قال لها انه معجب بهاا ويريد ان يتعرف عليهاا اكثر وطلب منها ان تسمح له بفرصة حتى تعجب به هوا أيضاً واعطاها فترة للتفكير وبالطبع هذه خطة منه حتى يوقعها فى حبه ويجعلها تفعل مايريده ولكنها ظلت تفكر فى كلامه وصدقته انه معجب بها حقاً فقالت لنفسها لما لا اعطيه فرصة فاانا لا أنكر انه شااب وسيم وانا اعجبت به من النظرة الاولى ولكننى كنت اكاابر فقط فقررت بعد تفكير طويل ان تقول له غداً قرارها 

اما نازلى فكانت تجلس فى غرفتها  تفكر  فى يزن الذى احبته من اول لقااء لهم هى لا تعرف كيف احبته وهوا كان يحااول ان يعاكسها من اول مرة رآته بها ولكنها تفكر به كثيرا ولا يخرج من عقلهاا منذ ان رأته ولكنها علمت اليوم انه لا يحبها وانه من المستحيل ان يعجب بها فهو كل همه الفتااة الجميلة التى تتزين بالمكيااج والتى ترتدى ملابس مثيرة وعلى الموضة وليس همه الفتاة التى مثلها لا تعرف ان ترتدى مثل اى بنت كل ملابسها كالرجاال ولكنها تحب ان تكون محتشمة لا تحب المظااهر الكذاابة التى تفعلها بااقى الفتياات تحب ان تكوون على طبيعتها وتكره ان تغضب الله منهاا ولكن اليوم عندما ارتدت مثل اى بنت لم يعرفها ظل مصدووم كثيراً عندما رآها فعلمت انها لا شئ بالنسبة له وانه إذا احبها فسيحبها هيا شخصيا وليس سيعجب بجمالها وملابسها وطريقتها فى الكلام مثل بااقى الفتياات فقررت ان تنسااه وتقفل قلبهاا لأن الحب والعشق وهذه الخرافات ليست من نصيبهااا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
.......فى صبااح يوم جديد ملئ بالاحداث على الجميع........

فتحت حياة عينيها السوداء الجميلتاان بوهن ثم نهضت من على فرااشها ودلفت للحمام حتى تجهز نفسهاا للسفر وبعد قليل كانت قد جهزت شنطتها وقامت بالاتصال بالفتيات وقالت لهم انهم سيسافرون اليوم صدموا فى اول الامر ولكنهم وافقوا وجهزوا اشيائهم أيضاً 

اما كنان فعل نفس الشئ واتصل بالشباب وقال لهم انهم سيسافرون اليوم أيضاً فجهز الجميع اغراضه واتجهوا نحو المطاار حتى يسافروا ومعهم سيلين واحمد حتى يودعوهم 

سيلين وهى تعانق الفتياات 
_هتوحشونى يابناات والله قعدتكم كاانت حلوة 

لمار بضحك 
_يختى هنستريح منك حبة ده انتى اتبقاالك كام شهر وهترجعى مصر تاانى 

سيلين بضحك 
_مااشى ياكلبة البحر طب انتى الوحيدة بقا اللى مش هتوحشينى 

لمار وهى تعانقها بضحك 
_لا والله يادزمة يادزمة هههههه😂 

ليضحك الجميع عليهاا ويعانقوا بعض بحب 

اما بجانبهم كان الشباب يودعون بعضهم أيضاً 

كنان وهو يعانق احمد 
_هتوحشنى يااحمد تبقاا تيجى متطولش فى القعااد هناا 

احمد وهو ينظر لسيلين التى تضحك مع البناات 
_انشااء الله 

كنان وهو يلاحظ يد احمد المجروحة 
_مالها ايدك انت متعور ولا ايه 

لتنتبه سيلين لكلمة كنان وتنظر ليد احمد المجروحة فتراها موضوع عليها الشاش فتستغرب كثيراً انه كان معها ليلة امس كيف تعور هكذا 

احمد وهو ينظر لسيلين 
_اه عورت نفسى امباارح من غير مااقصد بالسكينة فكك مفييش حاجة مهمة يعنى.

لمار بمهس لسيلين 
_ايه ده ازااى اتعور بالسكينة ده بااين ايديه متعورة جاامد 

سيلين بغضب 
_واناا مالى انا متعور ولا لا بتحكيلى ليه وبعدين امشى يالماار يلاا هتتأخرى على الطياارة امشى 

لمار بضحك وهى تمشى 
__ خلاص يختى اعصاابك اهدى ياقطة اهدى 

ذهب الجميع وركب الطائرة ولم يتبقى غير سيلين واحمد بالمطاار فكان سيقترب منها حتى يكلمها ولكنها مشت من امامه بسرعة وغضب وهى تتجه للأوتيل فهى من بعد موضوع ابنة عمتها لم تريد ان تعيش معهم ثانيا فقررت ان تجلس بالأوتيل اما احمد فذهب لمنزله حتى يأخذ بعض الاغراض ويعود للأوتيل فهو لن يترك سيلين بمفردها تجلس هنااك وهو قرر أيضاً ان يعتذر عما بدر منه فى حقهاا فهل ستقبل سيلين اعتذاره ام ماذا........؟!
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وعلى الناحية الاخرى فى مصر وبعد مرور14ساعة وصل الجميع إلى ارااضى مصر بسلاام وذهبوا إلى منازلهم ماعادا كنان وحياة ذهبوا إلى طبيب چانسو حتى يستشيروه فى حالتها ويعرفوا ماهى الطريقة التى ستتعالج بها 

حياة للطبيب 
_يادكتوور بقولك رجعت افظع من الاول دلوقتى بااقت كل يوم يجيلها الانفصام فى الشخصية ومش عارفين ايه الحل 

الطبيب 
_يبنتى انا قولتلك الحل قبل كدة صاحبتك مش هتتعالج وتخف غير بطريقة وااحدة وهى انها تحب وتتحب تاانى واهم حاجه تتجوز الشخص اللي بتحبه ده وبكدة هتعرف تتخطى المرض وكماان هتتعالج نفسيا لما تتجوز 

كنان بأستغراب 
_بس مظنش يادكتور ان واحدة بعد اللى حصلهاا ده تقدر تتأقلم مع جوااز وتعيش تجربة زى دى بعد ماتعرضت للتعدى 

الطبيب 
_لا بداال هيا بتحبه واحدة واحدة هتتأقلم وهوا هيصبر عليها ومش هيخوفهاا منه وصدقوونى لما تعيش علاقة مع حد هتخف مش انتو قلتولى ان فيه شخص اتقدملها للجواز 

حياة وكنان وهما ينظران لبعض 
_اه 

الطبيب 
_خلاص يبقا ده هوا الحل خلوهم يحبوا بعض ويتجوزوا بس المهم متقولهوش انها عندها انفصاام فى الشخصية بسبب التعدى يعنى قولوله اى حاجه غير كدة وصدقونى هتخف 

كنان بأستغراب 
_بس مش هينفع لأن امير مش عااوز يتجوزها عشان علااقة هوا هيتجوزها عشان ابنه مش اكتر 

حياة 
_واصلا چانسو مستحيل تواافق على حاجة زى دى 

الطبيب 
_يولاد انتو مش فاهمنى ليه انا اللى بقوله ده هوا الصح ولو عاوزينها تخف لازم تعملوا كدة وكماان ده فى مصلحتنا انه مش عااوز منها علاقة كدا هيا هتوافق تتجوزه عشان ابنه وبعدين واحدة واحدة انا متأكد انهم هيحبوا بعض ونبقا نجحنا فى الموضوع ده 

كنان بأستغراب 
_بس ازااى هوا عاارف انها عندها انفصام فى الشخصية وعاارف انها بتتوتر لما تسمع سيرة الجوااز 

الطبيب 
_دى بقا عليكوا انتو تتصرفوا وتلعبوا عليهم هما الاتنين عشان يتجوزوا ويحبوا بعض 

لينظرا الاثنان لبعض بأستغراب ويقولا فى نفس الوقت
_احيييه هنعملهاا ازااى دى 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انتهى الباارت يارب يكون عجبكم وفكروا بقا ازاى كنان وحياة هيتصرفوا فى الموضوع ده وهيخلوا چانسو وامير يتجوزوا ويحبوا بعض وازااى زيااد هيعرف يوقع لماار وايه مصير نادية وعمرو وهل مصطفى هسيبهم فى حالهم ولا لا وسيلين هتسامح احمد وهوا هيعترف لنفسه انه بيحبها ولا لا وهل نازلى هتقدر تخرج يزن من قبلها وهوا هيحس بيها وبحبها ولا لا ويترى حاازم هيفضل سايب حياة وكنان بسعاادة كدا ولا هتكشف المستخبى وحياة هتعرف انها حبت ابن عدوها وابن الراجل اللى قتل امها كل ده هنعرفه فى الحلقاات القادمة من روايتى حياة الكنان 
بقلم /ملك عبد اللطيف.   انتظرونى..........

  •تابع الفصل التالي "رواية قسوة عشق" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent