Ads by Google X

رواية قسوة عشق الفصل الثاني والاربعون 42 - بقلم ملك عبد اللطيف

الصفحة الرئيسية

 رواية قسوة عشق (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم ملك عبد اللطيف

رواية قسوة عشق الفصل الثاني والاربعون 42

البارت الثانى والاربعون 
رواية قسوة عشق 
بقلمى /ملك عبد اللطيف 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

لينظرا الاثنان لبعض بأستغراب ويقولا فى نفس الوقت

_ احييييه هنعملها ازاااى دى

الطبيب بضحك عليهما 
_ يولاااد الموضوع مش صعب للدرجادي انتو بس اللى هتعملوه هتخلقوا سبب ليهم هما الاتنين عشان يتجوزوا بعض 

كنان وهو ينظر لحيااة 
_ماشى يادكتور هنحااول معاهم على قد ما نقدر عن أذنك 

لينهضا الاثنان ويخرجوا من العيادة 

حياة وهى تمشى بخوف 
_ازااى هنعمل اللى بيقوله ده ياكنان مستحيل چانسو تتجوز لو الدنيا اتطربقت حتى 

كنان وهو يركب السياارة 
_اكييد فيه حل احنا لاازم نفكر فى طريقة بس مش هنعرف نفكر طول مااحنا بطننا فاضية كدا 

حياة بضحك بعد ان ركبت السيارة 
_كل اللى همك على بطنك ياكنان 

كنان وهو يقود السيارة 
_يعنى انتى عاوزة تفهمينى انك مش جعاانة 

حياة بضحك 
_لا جعاانه طبعاً 

كنان 
_خلاص خلينا نروح نااكل وبعدين نفكر فى المصيبة دى 

ليقود السيارة متجها نحو احدى المطاعم  
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
........وعلى الناحيه الاخرى في امريكا.........

بعد ان ودعت سيلين اخواتها فى المطاار اتجهت نحو الاوتيل وهى غير مبالية لأحمد الذى ينفجر من تجاهلها له فقرر انه لن يستسلم حتى يعتذر لها لأنه هذه المرة تماادى كثيراً فذهب لبيته واحضر بعض الملابس له واتجه للاوتيل الذى به سيلين ليكون بالقرب منها ولا يتركها بمفردها وفى الوقت الذى كاانت فيه مصر نهارا كان قد جاء الليل فى أمريكا فكان احمد يجلس فى غرفته طواال النهاار ويفكر فى طريقة حتى يعتذر من هذه العنيدة فخطرت على باله فكرة فخرج من غرفته واتجه بسرعة نحو غرفة سيلين وطرق على الباب ولكن لم تفتح له ظل يطرق كثيراً ولكن لا فائدة فتأكد انها ليست بغرفتهاا 

احمد بتأفف 
_اففف هتكون رااحت فين دى فى الوقت المتأخر ده 

ظل ينتظرها امام غرفتها ولكن لم تأتى فقرر ان يخرج ويبحث عنها فى الخارج فنزل للأسفل وكاد يخرج من الاوتيل ولكنه سمع صوت موسيقى صااخبة فى النايت الخاص بالاوتيل فشعر ان من الممكن ان تكون سيلين بالنايت فدخل وظل يبحث عنها بعينيه كثيرا حتى لمحها وهى تجلس امام الباار وتسكر بشدة فااتجه لها بغضب ووقف امامها 

احمد ووهو ينظر لها بصدمة على منظرها 
_انتى بتعملى ايه هناا ياسيلين 

سيلين وهى تشرب 
_وانت مااالك وبعدين ايه اللي جاابك ورايا انت حتى هنا مش راحمنى 

احمد وهو يشد من يدها كوب الخمرة بغضب 
_سيييييبى القرف اللي بتشربيه ده واخرجى من هنااااااا يلااا بلاااش وفضااااايح 

سيلين بغضب وهى مازالت تشرب 
_ مش طااااالعة من هناااا ومش هبطل شرب واعلى ما فى خيلك اركبه 

ليغضب من كلامها فيقوم بسحب الكوب من يدها  ويدفع حساااب المشروب الذى شربته ويشدها من يدها للخارج 

احمد وهو يشد على يدها بغضب 
_ايييييه اللى انتى بتعمليييييه ده ياسيلين انتى اتجنيتى وصلت بييكى انك تسكرى 

سيلين بغضب وهى غير واعية لما تقوله 
_اه وصلت بياااااااا انى اسكررررر واه اتجنييييييييييت وملككككككش دعووة بيااااا بقااااا ابعد عنى 

احمد وهو يمسك يدها ويجرها خلفه 
_مشششش هبعددد عنككككك طووووول ماانتى بالحالة دى وحسااااابك معايا بعدين على اللى عملتيه ده 

سيلين وهى تدفع يده بغضب 
_ ورييييينى وريييينى هتعمل ايييييه لماااا دلوقتى اقوووول للنااااس انك وااااحد قليل الادب وبتعاااااكس 

احمد بسخرية 
_بطلى عبط بقااا احنا مش فمصر هناااا عشان الناااس تصدق واااحدة مجنونة زيك 

سيلين بغضب وصريخ 
_طييييب انا هوريك..... لتنااادى بالانجليزي وبصوووت عالى سااااااعدووووووونى يجماااااعة حد يسااااااعدنى الراااااااااااجل ده عاااااوز يتحرش بياااااا 

لتظل تصرخ واحمد يحاااول ان يجعلها تصمت وفجأة يتجمع جميع من فى الاوتييل حولهاا حتى يرى مابها 

مدير الاوتيل 
_ماذا هنااك ياسيدتى لماذا تصرخين هكذا 

سيلين وهى تشير على احمد 
_الاستااذ ده عااوز يتحرش بيااا اطلبوله البوليس 

احمد بغضب وهو يمسك يدها 
_سييييييليييين بطلى عبط ويلااااااا عشان اوديكى  اوضتك انتى مش وعييك دلوقتي

مدير الاوتيل 
_لو سمحت ابعد ايدك عنها عشان مجبلكش السيكيوريتى 

احمد بغضب وهو يمسك الرجل من ياقه قميصه  
_مييين ده اللى تجبله الامن يرووووووحمك ده انا اقفلكم الاوتيل باللى فيه 
ليأتى الامن عندما رأو المدير ممسوك من رقبته ويبعدوا احمد عنه 

مدير الاوتيل بغضب 
_جيبوووووله البولييييس بسرعة 

احمد وهو يحاااول الافلات منهم 
_بقوووولكوووووا ابعدوووا عنى انا معملتلهاش حاجه  دى كذااابة ماتتكلمى ياحيوااااانة انتى 

سيلين وهى تدير ظهرها وتخرج
_انا قولت الللى عندى انا معرفكش وانت واااحد متحرررش 

لتقول جملتهاا وتخرج من الاوتيل بأكمله وهى غير وااعية لما تفعل 

اما عند احمد استطاع ان يفلت منهم بعد ان اضطر ان يضربهم جميعهم حتى يعرفون من هوا احمد الجندى ثم خرج بسرعة يبحث عن سيلين حتى رآها تجلس على مقعد امام البحر وشاااردة فى شيئا ما 

احمد وهو ينظر لها من بعييد 
_ياربى صبرنى على المجنونة دى هنشوف اخرتك ياسيلين 

ليتجه نحوها ويجلس بجانبها على المقعد 

سيلين وهى تنظر له بأستغراب 
_ايه ده هماا سابووووك ازاااى 

احمد بغضب  
_طب كويس انك وااااخدة بااالك انتى عملتى ايه من شوووية وانا اللى بقوول انك مكنتيش فى وعيك 

سيلين بضحك وهى تكااد تبكى 
_لا فى وعييى ويمكن اول مرة اكون فى وعييى للدرجادى 

احمد وهو يلااحظ دموعها التى تريد ان تهبط من عينيها  
_ انتى بتعملى كداا ليه ياسيلين ليه بتعااندى نفسك كدا 

سيلين ببكاء لم تستطع ان تخفيه اكثر 
_ انت بتسألنى لييييه بعد كل اللى انت عملته ده ياااحمد لا وجااى تقولى بتعاااندى نفسك ليه والله المفروض انا اللى اسألك السؤاال ده لييه بتاااعند نفسك كدااا لييه بتتصرف معايا بالطريقة دى 

احمد وهو يداارى مشاعره 
_ بصى لو بتتكلمى على اللى عملته امبااارح فده من غير قصدى ومكنتش فى وعييى 

سيلين بضحك 
_لا ونبى هوا ده اللى قدرك عليه ربنا عشااان تقوله ده انت حتى معتذرتش ياااخى بس لا استاااذ احمد غروره مبيسمحلهوش يعتذر من حد  لتقول جملتها  وتنهض بغضب  وتكااد تجرى من امامه ولكن يلحقها احمد بسرعة ويشدها من يدها إليه حتى يوقفها 

احمد وهو يمسك يدها ويقربها منه 
_يعنى لو اعتذرت هتسامحينى 

سيلين وهى تأخذ نفسها بصعووبة من كثرة اقتراابه منها 
_ل.. لا برضو مستحيل اسامحك على اللى قولتهولى ياااحمد انت جرحتنى كذاا مرة وكل مرة اسامحك لكن المرااادى لاا واظن ان مفيش الكلاام ده بين البنت واخوها ولا اى لتقول آخر جملة بسخرية فيلااحظ احمد انها لم تنسى هذه الكلمة وانها وجعتها بشدة 

احمد وهو ينظر فى عينيها بعشق لأول مرة 
_انا آسف ياسيلين بجد مكنش قصدى اجرحك ولا اقولك الكلااام الدبش ده بس انا اتغظت لماا انتى حضنتى الواااد ده وكمااان لما روحتيله مع اخوااتك ومقولتليش لااا وكمااان بعد اللى حصل ده كله كنتى هتعيدى الحوااار تاانى لما رقصتى مع المغفل التااانى ده وهتقوليلى اتغظت عشااان بتعتبرنى اختك فهقولك لا يستى انا عمرى مااعتبرتك اختى ولا هعتبرك 

لتنظر له سيلين بصدمة على كلاامه هذاا وفجأة وبدون اى مقدماات اندفعت فى حضنه وهى تبكى بشدة على كل شئ عاشته معه من وجع ولكنها الان سعيدة بهذا الكلاام لانه أخيراً تخلى عن غروره واعتذر منهاا وانه لايعتبرها اخته هذا يكفى حقاً بالنسبة لها لأن اكتر شئ وجعها بهذا الموضوع هوا هذه الكلمة 

اما ااحمد فكاان مصدوم فى البدااية ولكنه علم انها بحاااجة إليه بعد كل الذى عااشته فبادلها العنااق وظل يربت على ظهرها حتى هدأت تماما  وبعد قليل من الوقت لم يسمع لها صوت فأخرجها من حضنه فرآها نائمة فضحك عليها وحملها بين يديه حتى وصل إلى الاوتيل ودخل إلى غرفته لأنها ليس معها مفاتيح غرفتهاا فوضعها على الفرااش وكان سيذهب فأمسكت بيده فنظر لها رآها نائمة ولكنها لا تريد ان تترك يدااه 

سيلين وهى تهلوس فى نومها وممسكة بيد احمد 
_متسبنيش ياااحمد متسبنيش والنبى 

ليقوم بالجلوس على اريكة قريبة من السرير وهى مازالت تمسك يده فيظل ينظر لهاا وهى نائمة وييتذكر كل شئ صار معهم من اول يوم رآها فيه فيظل يضحك على حركااتها الطفولية التى كاانت تفعلها معه حقاا هذه البنت جننته منذ اول يوم رآها فيها حتى الآن  

احمد وهو يمسك يدها وينظر لها بعشق 
_اخخخ منك ياسيلين اخخخخ مش عاارف هتعملى فيااا ايه تاانى اكتر من كداا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
........وعلى الناحية الاخرى فى مصر......... 

وخاصة فى قصر رچدان كانوا الجميع نائمون ماعدا چانسو فكاان رئسها يؤلمها بشدة والذكرياات تحووم حولها فكاانت تتذكر عندما تعرضت للتعدى وعندما قتلت اشخااص كثيرون بسبب مرضهاا ظلت تتذكر كثير من الاشيااء وهى تضع يدها على رئسها ومغمضة العنين بألم وتشويش من الذى ترااه وفجأة صرخت بصووت عالى نسبيا وافتحت عينيها ومن دون ان تشعر نهضت واخرجت من الدولاب بعض الملابس وارتدتها ونزلت إلى النايت مجدداً فهى هكذا عندما يؤلمها رأسها وتتذكر ما حدث معها بالمااضى ترجع لها الحالة مرة اخرى فخرجت من القصر وركبت سيارتها وفى نفس الوقت التى كانت فيه چانسو تسير بسيارتها للخارج كان أمير يدخل بسيارته لداخل القصر  فهوا كان يريد ان يقاابل حياة ويتحدث معها فى موضوع چانسو وبدون قصد منه صدمت السيارتان ببعض 

امير وهو ينزل من السيارة حتى يرى ماذا حدث 
_ انا بجد آسف مكنش قصدى يا......... ليسكت لساانه عن الكلام عندما رأى چانسو التى بالسيارة 

چانسو وهى تتحدث مثل العاهرات وأيضاً لا تعرفه بسبب حالتها 
_ عاادى خلاص ولا يهمك بس ممكن توصلنى للنايت لوسمحت عشان  زى ماانت شايف عربيتى باظت 

امير بصدمة من منظرها فهى كاانت ترتدى ملابس كاشفة لجسمها للغاية كأنها ليست چانسو التى يعرفها 
_ انتى ايه اللى بتقوليه ده ياچانسو معقول مش عرفاانى وايه اللي انتى لبسااه ده...؟! 

چانسو بضحكة بناات عاهراات 
_ههههههه لا شكلك بتعااكس يمووز انت بص انا معنديش ماانع تيجى معايا النايت لو حابب وكله بأجرته 

أمير وهو يحااول تهدئه نفسه لأنه يعلم انها ليست بوعيها 
_چانسو  بطلى عبط وخشى جووة يلاااا انا مش هسمحلك ترووحى فى حتة وانتى بالحااالة دى 

چانسو بغضب وهى تركب سيارتها 
_وانت ميين بقا انشاء الله عشان تمنعنى ارووح ولا مرووحش ابعد من خلقتى يلاااا 

أمير بغضب وهو يخرجها من السيارة 
_بقووولك مش هتروووووحى فى حتة انتى مش وعيييييككككك دلوقتى 

ليشدها من يدها وهى تصرخ كأن هنااك احد يخطفها فجااء العسكرى الواقف على اول الشاارع على صريخها 

العسكرى لأمير 
_فيه ايه وايه الصووت العاالى ده وليه ماااسك البت دى كدااا 

چانسو بتمثيل 
_الحقنى يباشا الراااجل المجنون ده عااوز يتهجم علياااا 

امير بصدمة 
_ايه انتى اتجنيتى ياچانسو...........!!!! متصدقهااش دى كذاابة 

چانسو بكذب 
_انا اللى كذاابة ولا انت اللى بتشدنى وعااوز تاخدنى معااك و........

العسكرى بغضب ومقاطعة 
_انتو لسة هتدافعو عن نفسكم انتو الاتنين..... خدهم يبنى على البوكس 

امير وهو يشده العسكرى للبوكس 
_والله يباشا دى كذاابة طب ممكن تسمعنى طيب دى عندها انفصاام فى الشخصية عشان كدا بتعمل كداا 

العسكرى بسخرية 
_اه وبتحسبنى هصدقك ياروووحمك بالكلمتين دول الله واعلم كنت هتعمل ايه فيها......... خده يبنى انجز وخد البت دى كماان شكلها مش عدلة 

ليأخذهم العسكرى ويضع فى يدهم الحديد   ثم يصطحبهم للقسم 

اما كنان وحيااة كانوا يجلسون على سور امام النيل وهم يعطون وجههم له ويتحدثون ويهزرون ويضحكون متناسيين تماما موضوع چانسو وامير 

كنان بضحك 
_ههههه لا والنبى يعنى انتى ساعتها مغرتيش ده كاان باين عليكى اوووى 

حياة بغضب 
_وليه بقااا انشاء الله انا ساعتها مكنتش بحبك وبعدين انا مبغرش وبالزات من ليلى  واصلا ليه منقولش انك انت اللى كنت هتطق من بااسل 

كنان بغضب 
_لاااا طبعاا انا أغير من بااسل مستحيل واساسا ده اخووكى و............ 
ليقاطعهم رنين هااتف كنان برقم غريب 

حياة بأستغراب  
_مين بيتصل دلوقتي.....؟! 

كنان بأستغراب  
_معرفش رقم غريب........ الو 

امير على الناحية الأخرى  
_ايوا ياكنان انا أمير 

كنان بأستغراب  
_أمير....!!  وبتتصل من رقم غريب ليه يبنى فيه حاجه ولا ايه 

أمير 
_ايوا ياكنان احنا فى مصيبة چانسو رجعتلها الحاالة تاانى لا والانيل كماان اتبلت علياا قصااد العسكرى انى بتهجم عليها 

كنان بصدمة 
_ايه ازاااى يعنى طب وانت مفهمتهوش ليه انها تعباانة عشان كدا اتبلت عليك 

أمير 
_مصدقنيش ياكنان واخدونا على القسم ولولا انى ورتلوهم بطاقتى وشافوا اسمى مكنتش عرفت اكلمك اصلا 

كنان وهو ينهض 
_طيب طيب انا جايلكم دلوقتي 

أمير 
_المهم تجيب اى حاجه تثبت انها تعباانة بجد عشان يرضوا يخرجونا 

كنان 
_ماشى ماشى مع السلامه 

حياة بأستغراب 
_فيه ايه ياكنان وماله أمير 

كنان وهو يركب السيارة 
_اركبى وهفهمك فى السكة 

لتركب حياة ويحكى لها كنان الذى قاله له أمير فيذهبوا للقصر أولا حتى تحضر حيااة الاوراق التى تثبت ان چانسو مريضة ثم يتجهوا نحو القسم  

وبعد قليل من الوقت وصلا كلا من حيااة وكنان إلى القسم ودلفوا للداخل ورئوا امير وچانسو فى الزنزانة امامهم فعرض كنان الاورااق التى تثبت ان چانسو مريضة للظابط فصدقه وقاام بالأفرااج عنهم تحت عنااد چانسو بالطبع لأنها مازالت غير واعية لما تفعل فأستطاعت حيااة ان تقنعها بطريقتها ان تسحب الشكوة ضد أمير فأقتنعت وسحبتها ثم خرجوا من القسم 

امير بغضب بعد ان خرجوا من القسم
_والله كتر خيرك ياچانسو هاانم انك سحبتى الشكوة جايا على نفسك كدا ليه يختى 

حياة وهى تدافع عن صديقتهاا 
_أمير متكلمهااش بالطريقة دى وبعدين انت عاارف انها غظبن عنهاا 

أمير بغضب على حالتها وليس منهاا 
_انا عاارف ياحياة بس...........وفجأة يسكت عن الكلاام فيرى چانسو تمشى من ورائهم وهم يتحدثون وتعدى سكة العربياات وهى تشعر بدوااار شديد فى  رئسها  وفجأة وهى تمشى تأتى سياارة امامها تجرى بسرعة رهيبة وتدعسهااا

امير بصدمة وهو يجرى عليها 
_چانسوووووووووو حاسبى

ولكن فات الأوان ووقعت چانسو على الأرض مغشية عليهاا والدمااء تغطيهاا 

حيااة وكنان وهما يجراان عليهاااا 
_چانسوووووووووووووووو 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
....... اما عند شيطاان روايتنا...... 

نعم انه حازم الجندى كان يجلس فى مكتب بيته وينتظر مكالمة احدا ما...... وبعد قليل من الوقت رن هاتفه 

حازم وهو يرد على الهااتف 
_الوو اتأخرت كدااا لييه فى الرد عليااا عملت ايه جهزت البضااعة 

محمود احد رجاال الوفد الامريكى او بالاصح يعمل لصاالح حازم الجندى حتى يتخلصوا من حيااة رجدان
_ايواا ياباشا البضااعة جهزة فااضل بس اوامرك انى انفز 

حازم بتفكير 
_لا مش دلوقتي انا مش عااوز ابنى يتورط فى الموضوع ده خليهاا هيا تخش السجن ونخلص منهاا بقاا بص انا لما اللاقى طريقة ابعد بيهاا كنان عن الشغل بتاعها فترة هقوولك نفذ 

محمود 
_حااضر ياباشا احنا تحت أمرك 

ليقفل معه السكة ويفكر فى طريقة تبعد كنان عن تسليم السيارات من أمريكاا إلى مصر حتى لا يتورط مع حيااة فى هذاا الموضوع فهواا يريد ان يعبئ السيارات مخدرااات وعندما يقوم البوليس بتفتيشها سوف يتهموها فى حيااة وبذلك يستطيع تهديدها حتى تكتب املاكها كلها بأسمه وبالتوكيلاات التى كتبتها حيااة بأسم كنان سوف يأخذها منه حتى يضع يده على شركتهاا أيضاً ظل يفكر حتى خطرت صحر فى بااله فقاام بالاتصاال عليها لأنها الوحيدة التى بيدها ان تعطل كنان عن هذا الموضوع

حازم وهو يتحدث فى الهااتف 
_الو ايوا ياصحر 

صحر بغضب 
_ عاااوز منى ايييه ياحاازم بتتصل تااانى ليييه مش كفاااية باااعت بيوومى عشان يخطف بنتى لولا انا اخدت بالى انه بيراقبناا 

حازم بغضب 
_ ايواااا باااعته عشان ياخدها منك بعد ماشاهدتى مع بنت رچداان ووقفتى فى صفهااا وبوظتلى كل خطتى 

صحر 
_ابنكككك اللى جبرنى اعمل كداااا ومكنتش اقدر ارفض اواامره لأنى عاارفه ابن حاازم الجندى ممكن يعمل ايه 

حاازم بضحك 
_يعنى انتى متأكدة ان ابنى يقدر يأذيكى وانا لااا ياصحر يعنى خافى منى قبل ماتخافي منه هوااا 
وانتى عاارفة كويس اووى انا قصدى ايه وممكن اعمل فيكى ايه 

صحر بتأفف 
_انجز ياحااازم متصل ليه المرااادى 

حاازم
_ماكان من الاول ياصحورة ليه العنااد......اسمعى لأن اللى جاى تقيل وجاه الوقت اللى جورى هتظهر فييه وبالزاات قداام كنان  
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 
بوووم انتهى البارت ياارب يكون عجبكم

  •تابع الفصل التالي "رواية قسوة عشق" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent