Ads by Google X

رواية قسوة عشق الفصل الثالث والاربعون 43 - بقلم ملك عبد اللطيف

الصفحة الرئيسية

 رواية قسوة عشق (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم ملك عبد اللطيف

رواية قسوة عشق الفصل الثالث والاربعون 43

البارت الثالث والاربعون 
رواية قسوة عشق 
بقلمى /ملك عبد اللطيف 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

صوت صريخه عم فى ارجااء المستشفى وهو يحملهاا بين يديه و يقوول بصووت عاالى 
_حد يجيب الدكتووووور بسرعه 

لتأتى الممرضة وتأخذ چانسو من يدى امير التى كاانت تغطيها الدمااء ويأخذوها بسرعة إلى غرفة العملياات فيجلس أمير على الارض وهو غير مستوعب مالذى حدث لأنها فجأة اصبحت بين يديه جسة هاامدة اما حيااةكانت تقف صاامتة غير مصدقة للذى رأته امام عينيها فصديقتهاا بين الحيااة والموووت والآن 

كنان وهو يقترب منهااا ويضع يده على كتفهاا بأستغرااب لصمتهاا هكذا 
_حيااة انتى كويسة...؟؟! 

وبمجرد ان وضع كنان يده على كتفها اندفعت فى حضنه وهى تبكى على صديقتهاا التى ستضيع من بين يديهاا 

حيااة وهى تعانقه ببكاء وشهقاتها تعلوا 
_اناا مقدرش اعيش من غير چانسو ياكنان هيااا كل حاجه بالنسبالي انااا ممكن امووووت لو حصلهااا حاجه 

كنان وهو يخرجها من حضنه ويكور يديه بين وجهها 
_صدقينى هتبقاا كويسة ومش هيحصلهاا حاجه 
خلى عندك ثقة فى ربناا 

حيااة ببكاء 
_ياااارب ياااااارب ياكنان 

وبعد مرور ساعة مرت على الجمييع بصعوبه خرج الطبيب من غرفة العملياات فركضوا نحوه بسرعة حتى يعرفوا ما حالة چانسو 

أمير وهو يتجه نحو الطبيب 
_طمنااا يادكتور هياا كويسة صح قولي والنبى انها محصلهااش حاجه 

الطبيب بطمأنان 
_متخافوش يجماااعة هيا كويسة واحنا عملنا اللازم بس محتااجين نبرة دم o- عشاان هيا فقدت دم كتيير اووى فيه حد فيكووا فصيلة دمه زيهاا 

امير بسرعة 
_انا فصيلة دمى o-ممكن اتبرعلهااا 

الطبيب 
_طب كويس تعالى معايا عشان اخد منك العينة 

ليذهب معه أمير ويتبرع لچانسو بالدم وبعد قليل من الوقت جاء لهم الطبيب مجدداً وقال لهم انها بصحة جيدة ولكنهاا ستبقى بالعنااية المركزة لفترة 

حياة للطبيب 
_طب ينفع اخش اشوفها يادكتور 

الطبيب 
_للأسف مينفعش ده هيأثر على صحتها هياا اصلا كلهاا اربعة وعشرين ساعه وهتفووق عن أذكنم 

ليصدم الجميع على الذى وصلت له چانسو فكان أمير طواال الليل يجلس امام غرفتهاا وينظر لها من الزجااج بحزن وهو يلوم نفسه على حالتهاا تلك اما حياااة فكاانت طوال اليل جالسة ولم تناام كانت أحياناً تبكى كلما تذكرت منظر چانسو وهى مليئة بالدمااء وأحياناً يواسيها كنان ويقول لها اشيااء تضحكها وتنسيهاا الأمر 

................مر الليل على جميع بحلوه ومره.............

وفى صبااح يوم جديد يعلن عن احدااث كثيرة فى حياة ابطالنا فتحت حيااة عيناها ببطأ فأحست بشئ ثقيل على كتفهاا فرأت كنان يسند رأسه عليها وهو نائم فظلت تنظر لمنظره الطفولى وهى تتحسس بيدها على وجهه الذى يبدو كالملاك وتتذكر المواقف والمصااعب التى وقف بها كنان بجانبها حتى قبل ان يعترف لهاا بحبه فنزلت دمعة من عينيها على وجه فشعر بهاا انها تبكى فنظر لهاا رآها تبكى 

كنان وهو ينهض من على كتفهاا 
_ يبنتى انتى لسة بتعيطى والله هتبقى كويسة 

حيااة وهى تمسح دموعهاا 
_لا بس افتكرت حاجه خلتنى اعيط 

كنان بأستغرااب 
_حاجة ايه دى 

حياة وهى تمسك يده 
_انت ياكنان وكل وقوفك جمبى فى الفترة اللى فاتت دى حتى قبل ماتقولى انك بتحبنى مسبتنيش لحظة وكل مصيبة كنت بقع فيهاا كنت بتقومنى منهاا قوية 

كنان وضميره يقلبه لأنه مازال يخفى عليهاا انه ابن الجندى 
_بطلى عبط ياحياة انتى عاارفة انك اغلى حاجه عندى ومستحيل اشووفك فى مشكلة او تكوونى زعلانة ومكنش جمبك و............

أمير بمقااطعة 
_حيااة.....كنان تعاالو بسرعة چانسو فااقت 

حياة وهى تنهض 
_اييه فااقت...!!

أمير 
_ ايواا الدكتور لسة قايلى وقالى كماان اننا نقدر نخش نشوفهاا 

لتفرح حيااة بهذا الخبر وتتجه بسرعة نحو غرفتهاا وتدخل وبمجرد ان رأت چانسو متسطحة امامها على السرير اتجهت إليها وعانقتهاا ببكاء 

حيااة وهى تعانقها بقوة 
_ الحمدلله ياچانسو الحمدلله ياحبيبتى انك كويسة خوفتينى عليكى 

امير وهو ينظر لهاا 
_الحمدلله على سلاامتك ياچانسو 

لتنظر لهم چانسو بأستغراب وهى لا تعرف من هؤلاء اللاتى امامها 

چانسو وهى تبعد حياة عن معانقتهاا 
_انتى ميين انا معرفكيش وبتحضنينى كدا ليه 

حياة بأستغراب 
_يعنى ايه اناا مين.....انا حيااة صاحبتك ياچانسو انتى نسيتينى 

چانسو بفرااغ فى رئسهاا 
_هوا انا اسمى چانسو......هوا انتو تعرفونى منين...!!

لينظرو ثلاثتهم لبعض بصدمة بعد ان فهموا ان چانسو فقدت الذااكرة 

حياة وكنان وأمير فى نفس الوقت 
_احيه 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
..... اماا فى امريكاا.......

وخاصة فى غرفة الاوتيل الخااصة بااحمد 

فتحت سيلين عينيهاا بوهن وهى تنظر حولهاا بأستغراب ولا تتذكر شئ مما حدث ليلة امس فترى احمد يناام على الاريكة التى بجانب السرير ويمسك يدهاا 

سيلين بفزع لنفسهاا وهى تسحب يدهاا من يده 
_احيه انا ايه اللى جابنى هناا يلهوووى يلهووى معقوول يكووون اللى فباالى 

ظلت تفكر بأشيااء سيئة ممكن ان تكون قد حدثت
احمد بعد ان استيقظ على صوتهاا 
_ايييه يمجنونة بتصوتى لييه كداا 

سيلين بغضب وهى غير متذكرة شئ 
_انا ايه اللى جابنى هناا انت عملتت فياا ايه ياااحمدد 

احمد بضحك 
_هوا انتى مش فااكرة حاجه من اللى حصل إمباارح 

سيلين برعب 
_لا....... هوا هوا ايه اللى حصلل....؟!

احمد وهو ينهض ويتجه للحمام بخبث
_والله هسيبك انتى تفتكرى لوحدك عشان مهماا بقول مش بتصدقينى 

سيلين بغضب وهى تذهب خلفه 
_يعنى اييه ده انا من حقى اعرف علفكرة ممكن تبطل هزاار وتقولى اناا عملت ايه امباارح 

احمد وهو يفتح باب الحماام بخبث
_والله موضوع زى ده يخصناا المفروض محكهوش انتى تفتكرى لوحدك وبعدين انتى نااوية تخشى الحماام معااياا ولا ايه 

سيلين وهى تضربه فى صدره بغضب 
_انت واااحد قليييل الادب وصدقنى هفتكر ولماا افتكر...مهماا كاان اللى حصلل هحااسبك يااحمد على اللى عملته 

لتقول جملتهاا وتأخذ حقيبتهاا وهاتفهاا وتخرج من الغرفة وهى تقفل الباب خلفهاا بغضب

احمد بضحك بعد ان مشت سيلين 
_والله مجنونة خليكى بقاا دمااغك تطق من كتر التفكير فى امباارح ههههههه 

اما عند سيلين بعد ان دخلت غرفتهاا ظلت تمشى ذهاباا وايابا وهى تحاول ان تتذكر ماذا حدث ليلة امس 

سيلين بغضب وهى تمسك رأسهاا 
_اوووف حااولى تفتكرى افتكررى يغبيية اووووووف 

ظلت تحااول ان تتذكر كثيرا ولكن آخر شئ تذكرته عندماا كاانت فى النايت وانهاا ظلت تشرب كثيراً اما البااقى فعباارة عن غمامات سودااء فى عقلهاا قررت ان تهدأ قليلا وتدخل وتأخذ دوش لعلهاا بعد ذلك تتذكر شيئاا 

اماا احمد فبعد ان اخد شااور وبدل ملابسه جلس على الاريكة واخرج صورة من حقيبة سفره ونظر لهاا بدموع 

احمد وهو ينظر لصورة سيلين حبيبته السابقة 
_انا آسف يحبيبتى آسف يسيلين بس....بس مش بإيدى حبيتهاا ومش قاادر اخبى اكتر من كداا حبى ليهاا جرحتهاا كتير وكسرتهاا كتير وجااه الوقت اللى اقولهاا بقاا عاارف انك مش زعلاانة وبتتمنيلى الخير وانا مهماا حصل مستحيل انسااكى 

لينهض احمد ويمسح دموعه وهو يخرج من غرفته متجه لهذه المجنونة وهو ينوى ان يغير كل شئ فباالهاا اليوم.......
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اما فى مصر.....

كانت نادية فى غرفة ناازلى هى ولماار يحاولا اقناعهاا على القدوم للجامعه 

اما نازلى فكاانت لا تريد ان تذهب حتى لا ترى هذاا اليزن هوا لم يفعل لهاا شئ ولكنهاا تكون ضعيفة امامه نعم ناازلى القوية امام هذاا اليزن ضعييفة لا تعرف كيف تداارى حبهاا له وهى امامه فقررت ان لا تقاابله حتى تستيطع ان تتغلب على مشااعرهاا 

نادية بتذمر وهى تشد نازلى لتنهض 
_بطلى برااادة بقاا ينازلى بقاالناا كاام يوم مش بنروح من سااعت ماجيناا من امريكاا 

لمار وهى تنظر للمرآة وغير مبالية لهم 
_ايه رأيكم يبناات انزل بده ولا لا حااسة انى عااوزة البس بنطلون تاانى 

ناادية بغضب للمار 
_لماااار هوا انا بقوول ايه وانتى بتقولى ايه هوا انتو ناوين تجننونى 

نازلى بغضب وهى ترجع للسرير مرة اخرى 
_ده قرارى مش نازلة يعنى مش نازلة انا حررة يستتى وسيبينى فحالى بقاا 

نادية بأستغرااب من حالتهاا 
_لييه طبب ماتقوليلى ليه عشان اسيبك فحاالك لازم يكون عندك سبب 

لمار وهى تنظر للمرآة وتسرح شعرهاا 
_وانتى مش عارفة السبب يعنى يناادية هيكون مين السبب غير ابو عيون زرق ده 

نازلى بغضب 
_اتلمممى يلمااار واصطبحى عالصبح 

نادية بضحك وهى تغمز لنازلى 
_ايواا بقااا يعنى يزن هوا السبب اللى مخليكى مش علبعضك كداا وحتى جامعتك مش عاوزة تروحيهاا عشاانه امممم لتنظر للمار وتغمز لهاا 

نازلى بتوتر منهم 
_ق....قولتلكم لااا انا مبيهمنيش حد وبعدين مين يزن ده عشان مروحش الجامعة عشاانه 

لمار بضحك وهى تخرج من الغرفة 
_والله قولى لنفسك يستت العااشقة...... يلا يبنات انا همشى عشان راايحة الشركة عندى تدريب باااى 

نادية بعد ان خرجت لمار 
_يترى حكايتهاا ايه دى كماان هوا انا الوحيدة العااقلة فوسطيكوا 

نازلى بسخرية 
_عااقلة انتى.....ههههههه مش بتشوفى نفسك قداام سى عمرو عاملة ازااى 

نادية بخجل 
_هوا هواا اهاا يعنى ساعات......يستى عالاقل انا معترفة لكن انتى لا مينفعش تهربى كداا ينازلى انا فهمااكى انك معجبة بيه ومش عارفة تداارى وهوا مش حاسس بيكى بس انك تهربى منه ومن مواجهة مشااعرك ده مش الحل

نازلى بدموع كاانت تحاول اخفائها 
_المشكلة انى مش هعرف ينادية انا وعدته انى هسااعده اخلى غراام الصفراا دى تغير عليه وتحبه ومش هقدر اعمل ده وهوا مش حاسس بياا اهم حاجه عنده المظاهر وبس 

نادية بحزن وهى تمسك يدهاا 
_هتقدرى ينازلى انا معااكى يرووحى هتقدرى صدقينى انتى وعدتيه وعد نفذيه بس على طريقتك انتى مش طريقته هواا 

نازلى بأستغرااب 
_يعنى ايه مش فاهمه 

نادية 
_يعنى خليه يندم انه استصغرك كداا وسااعديه عاادى بس بطريقة تخليه يندم انه فكرك لعبة عشان يفوز بغراام دى 

نازلى بعد ان فهمت ماتقصده 
_معااكى حق انا من إمتتى ببقا ضعيفة كداا وهااخد حقى منهاا بطريقتى اناا 

نادية بفرح 
_ايواا كدااا يكبيير هياا دى نازلى اللى انا اعرفهاا انا هروح اوضتى اغير هدومى تكونى انتى كماان لبستى يلاا 

لتخرج نادية وتقوم نازلى بتبديل ملابسها ب بشميز بينك تحته بادى قط ابيض وبنطلون كارجو ابيض وتقوم بربط شعرهاا ديل حصاان وتنزل خصلتاان على وجهها وتضع عطرهاا ثم تخرج وتهبط من على الدرج 

نادية وهى تصفر بعد ان رأت نازلى 
_ايييه ده انتى كنتى مخبية كل ده فيين 

نازلى بضحك وهى تخرج من باب القصر 
_ده مؤقت بس لغاايت ماتتم خطة يزن وبعدين نرجع كماا كنت 

نادية وهى تمشى خلفهاا بهمس 
_والله مش مقتنعة انه عشاان الخطة بس ههههه 

لتخرج نادية ونازلى متجهين نحو الجاامعة وهم لا يعرفون مالذى ينتظرهم هنااك 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
.......فى المستشفى عند حيااة وكنان........

حياة بصدمة للطبيب 
_يعنى ايه يدكتور فقدت الذااكرة مفيش حل للموضوع ده 

الطبيب بأسف 
_لا مع الاسف هياا اتعرضت لصدمة جاامدة فرااسهاا خليتهاا فقدت الذاكرة فالوقت الحالى وممكن تفتكر فااى وقت بكرة بعد شهر بعد سنة محدش عاارف اهم حاجه متحولوش تفكروهاا عشان متتعرضش لصدمة عن اذنكم 

امير بصدمة مما يسمعه بعد ان ذهب الطبيب 
_ايييه سنة ممكن توصل لسنة 

كنان 
_احناا كداا هنعمل ايه ازااى هنتعاامل معااهاا بيقول مينفعش نفكرهاا 

حياة بدموع وهى تتجه لغرفة صديقتهاا 
_انا لاازم اخشلهاا اكييد هتفتكرنى چانسو مستحيل تنسانى 

لتقول جملتهاا ببكاء فتتجه نحو غرفة چانسو وتفتح الباب فترى چانسو جالسة على السرير خائفة وتكور جسدهاا فى يدهاا كالاطفاال وتبكى 

حيااة وهى تتجه نحوهاا وتمسك يدهاا 
_چانسو مالك يحبيبتى بتعيطى ليه 

چانسو وهى تبتعد عنهاا بخوف 
_انتى مين انا معرفكيش انا مين وفين اناا... ا انتى تعرفينى...؟! 

حياة وهى تحاول التماسك 
_ايواا اعرفك ياقلبى اناا صاحبتك ياچانسو واختك احناا كناا كل حاجه لبعض واناا عيلتك وانت......

ليقاطعهاا دخول كناان وامير للغرفة 

چانسو بخوف منهم وهى تختبئ وراء حياة 
_ودول ميين دوول 

حياة وهى تشير على كنان 
_ده كنان شريكناا فى شركتناا انا وانتى وده امير صاحبه و.......

امير بمقاطعة 
_وخطيبك يچانسو 

لتنظر له حياة بصدمة فينظر لهاا كنان بمعنى نتكلم لاحقاا ليس امامهاا لتصمت حياة رغما عنهاا 

چانسو بأستغرااب 
_هوا انا مخطوبة كماان بس انا ايه اللى يخلينى اتأكد انكم عيلتى بجد وتعرفونى مش يمكن تكونوا بتضحكوا علياا 

حياة وهى تمسك يدهاا 
_انا هثبتلك اننا نعرفك واننا عيلتك وكماان هعرفك على اختك بس ممكن تهدى وتيجى معاناا البيت وهتعرفى كل حاجه

لتومأ لهاا چانسو فحيااة الوحيدة التى اتطمأنت لهاا منذ ان فتحت عينيهاا لهذه الحياة والذاكرة الفارغة لتجهزها حياة ويخرجوا من المستشفى جميعا بسيارة كناان بعد ان وصلوا للمنزل اشاار كنان لأمير ان يدخل چانسو للداخل حتى يفهم حياة كل شئ 

حياة بغضب امام سيارة كنان 
_ممكن افهمم فيه ايه بقاا وليه اميير قال كداا انتوا بتعقدوا الموضوع اكترر 

كنان وهو يحاول تهدأتهاا
_احناا معملناش كدا من نفسناا ياحيااة انا كلمت الدكتور بتاع حالتهاا النفسية وقالى اعمل كداا 

حياة بأستغراب 
_ازااى يعنى نروح نقولهاا ان امير خطيبهاا وهى ناسية كل حاجه وكماان هياا لسة عندهاا الانفصاام فالشخصية انت نسيت 

كنان 
_لا منستش بس ده اللى خلانى اكلمه وهوا قالى انهاا لما فقدت الذاكرة نست كل حاجه ومنهم تعبهاا ده لأن هوا كان نتيجة ذكريااتهاا اصلا ولما نست اللى حصلهاا فنفس الوقت خفت مؤقتاا وقالى ان دى فرصة اننا نجوزهم وتحسبه خطيبهاا عشان مترفضش وتتعالج وهى مش وااخدة بالهاا من حاجه 

حياة بغضب 
_مستحيييل يكناان انت اكييد بتهزر الدكتوور ده اتعبط مستحييل اخلى صاحبتى تتجوز وهى فالحالة دى ولما ترجعلهاا الذااكرة هتقول ايه جوزنااها وهى مش وااعية لحااجة وهى كانت رافضة الفكرة اصلا 

كنان وهو يمسك يدهاا 
_حياة ممكن تهدى وتفهمى شوية احناا لو معملناش كداا حالتهاا هتسوء اكتر ده لمصلحتهاا وهيا هتفهم ده لما تلاقى نفسهاا خفت 

حياة وهى تسحب يدهاا من يده 
_احتبر مخفتش وساءت حالتهاا اكتر ومرتاحتش مع اميير هعمل انا اييه سااعتهاا......بص يكناان زى ماقولتوا ان اميير خاطبهاا تخش دلوقتي وتلاقى حل وتشيل الموضوع ده من دمااغهاا انا مش هسمح ان ده يحصلهاا فاااهم 

كنان بغضب من نبرة صوتهاا 
_حيااة انا عماال اتكلم معااكى بهدوء وانتى مش بتفهمى انتى ليه كل حاجه بتاخديهاا بسلبية كداا احتبرى خفت وحبوا بعض وهياا اتعالجت وهواا نسى مرااته دى ونبقاا فدناا الاتنين لكن انتى لاااا بتحطى الوحش قبل الحلو فحيااتك ودايماا معقدااهاا 

حيااة بكسرة من كلامه 
_اناا معقدااهاا....ماهو صحيح انت مهماا حصل صااحبك هيستفيد انه هيلاقى ام لأبنه وزوجة لكن انتو تعرفوا احناا عيشناا ايه وازااى وصلنااها بصعوبة انهاا تعيش اصلا ومتحاولش تنتحر كل شوية لااا عمركم ماهتحسوا ولا تتخيلوا احناا كنا فأيه وانااا اهااا من اللى شوفته مبقااش فيه اى حاجه حلوة فحيااتى احطهاا قداامى يكنااااان وانا معقدة لتقول آخر جملتهاا ببكاء فتمشى من امامه بسرعة وتركب سياارتهاا بدموع وتذهب 

اما كناان بعد ان ذهبت حيااة اسند بظهره على السيارة بغضب وهو يمسك رأسه هوا لم يقصد ان تفهمه بهذا الشكل كان يريد ان يجعلهاا تتفائل قليلا وليس ان تشعر انه لا يفهم ماعشاته 

كنان وهو يضرب يده بقوة فالسياارة 
_اوووف يااااارب 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
اما فى مكتب حازم الجندى كان يجلس ويكلم بيومى فالهاتف 

حازم بغضب 
_ماتقول المفييد يبيومى وانا مالى انهم كاانوا فالمستشفى مع صااحبتهاا دى 

بيومى على الجهة الاخرى 
_طب خد التقيل يباشاا.....كنان بيه امباارح كان فااسكندرية بيحضر حاجات 

حازم بأستغرااب 
_فااسكندرية بيعمل ايه....؟!

بيومى 
_ده اللى لسة هعرفه يباشاا وهقولك 

حازم 
_اعرفلى بسرعة كاان بيعمل ايه ومتكلمنيش غير وانت عاارف كل حاجه لاازم نخلى كنان بعيد عن القاهرة فترة فااهم 
ثم يغلق الهاتف فى وجهه و يحدث شخص آخر 

حازم على الهاتف 
_ايواا ايواا ابدء كلمهاا وقولهاا ان البضاعة جاات انا عاوز اخلص بقاا منهاا 

المجهول 
_متقلقش كله هيبقاا تمام وانا هقولهاا بس اهم حاجه ابعد ابنك عن الموضوع انا اقنعتهم بالعافية وانت عارف 

حازم 
_متقلقش هبعده ولما اقولك نفذ تنفذ مع السلامة 

حازم بعد ان اغلق المكالمة وهو يستند بظهره على الكرسى بأريحية 
_جااه الوقت اللى مستنيه اللى هنهى فيه الحكااية دى ههههههه 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

.....اما فى كلية الفلسفة وعلم النفس..... 
كانت نادية ونازلى يتجهون نحو المدرج بسرعة حتى لا يتأخروا على المحاضرة فأوقفهم صوت من خلفهم تعرفه نازلى جيدا 

يزن من خلفهم وهو يتجه نحوهم 
_نازلى يناازلى

نازلى وهى تلتفت له ببرود 
_خير ييزن عاوز ايه هنتأخر على المحاضرة

يزن وهو ينظر لهاا باعجاب لأول مرة فهى حقا جميلة بهذه الملابس الوردية ومع لون بشرتها البيضاء ياالله ماهذا الجمال اين كانت تخبأه هذا ماحدث يزن نفسه به 

يزن وهو يتوه فى عينيهاا 
_كنت عاوز اكلمك فموضوع كداا مكملنهوش 

نازلى بعد ان فهمت 
_اهاا ماشي اسبقيناا انتى ينادية وهنيجى ورااكى 

لتفهم نادية قصدهاا فتتجه للمدرج وتتركهم بمفردهم 

يزن وهو يجلس على مقعد الكافترياا 
_اقعدى طب عشان نتكلم........

نازلى بعد ان جلست 
_قوول وخلص ييزن عشان هنتأخر 

يزن 
_بصى بصرااحة كنت عاوز اكلمك فالخطة اللى اتفقنا عليهاا قبل مانادية تتخطف ومن سااعتهاا واحناا حصلتلناا حاجات كتير ونسيناا الموضوع 

نازلى 
_متقلقش انا مش ناسية وعدى ليك انى هخليهاا تحبك وانت كماان هتخليهاا تعتذر منى 

يزن 
_ايواا زى ماوعدتك وكماان عمرو متعرفيش ايه آخر اخبااره مع نادية 

نازلى وهى تنهض 
_لا معرفشش اسأل صاحبك بقاا انا صاحبتى بتعمل اللى عليهاا عشان تخليه كويس وعن اذنك بقاا 

لتمشى نازلى متجهه نحو المدرج فيلحقهاا يزن فهم فى نفس السنة 

دخلت نازلى وهى ترى ان المحاضرة قد بدأت وخلفهاا يزن 

الدكتور بعد ان رآهم 
_الله الله لسة فاكرين تخشوا يااساتذة انا مفيش حد بيخش المحاضرة بعدى اتفضلوا اطلعوا برة 

نازلى ويزن فنفس الوقت 
_يدكتور احنااا....... 

الدكتور بمقاطعة 
_بقووول اتفضلوا برة 

لتخرج نازلى بغضب ويزن خلفهاا وهو يضحك على منظرهاا الغاضب 

نازلى بعد ان خرجت
_كل ده بسبككك يزفتت انت ادى الدكتور هيااخد عنى فكرة وحشة 

يزن بضحك 
_يبنتى عاادى انتى اول مرة تطردى من محااضرة ههههه اقعدى اقعدى خليناا نشرب حاجه 

نازلى وهى تجلس بغضب 
_انا مش زيك ييزن يهمنى مستقبلى وبعدين كان هيقول على العملى النهاردة عشان الدرجاات 

يزن بجدية 
_علفكرة انا مش زى ماانتى مفكراانى يعنى انا داخل الكلية دى وعندى اهدااف هحققها مش جااى اهزر بس منه لله عمرو خلاكى تاخدى عنى فكرة وحشة فااول مقاابلة انى بتااع بنات ومستهتر 

نازلى بسخرية 
_اما انت مش بتاع بنات اوماال غراام الصفراا دى ايه 

يزن بضحك على كلمة صفراا 
_انا بحب غراام من واحناا صغيرين ينازلى وهيا طول عمرها البت العصبية اللى بتحب كل حاجه ليها بحبها ومغرورة بجد بحبها بكل عيوبهاا 

نازلى وهى تحاول التماسك 
_طب وهى محبتكش خالص 

يزن 
_لا كنا واحنا صغيرين كانت تقولى انها بتحبنى بس كناا عيال وهيا عاشت فترة برة مصر ولسة رااجعة الفترة دى وبصرااحة حتى بعد مارجعت شعورى تجاهها رجع وانا عاوز اكسبهاا تاانى 

نازلى بغييظ 
_اهااا وده عن طريقى ان.........

نادية بمقاطعة من خلفهم 
_اييه اللى انتو عملتوه من شوية ده الدكتور حلفلكم 

نازلى بغضب 
_يووه بقاا هعمله ايه انا نقصااه المهم قال حاجه عن العملى والدرجات 

نادية وهى تجلس 
_اهاا قال وعطاا كل واحد مهمته الموضوع صعب وقاال اللى مش هيعمله هيسقط فى مادته 

يزن 
_طب واحناا موضوعنا ايه احنا مكناش حاضرين 

نادية 
_بصو هوا قسمنا ثنائيات وقال ان العيادة بتاعتوا النفسية فيهاا مرضى كتير وهوا جااب اكتر الحالات اللى ممكن تتعالج بسهولة قدامناا ووزع ملفاتهم عليناا وقال ان كل اتنين عليهم يعالجوا الحالة دى واللى هيعمل كداا هياخد الدرجات كاملة وبصرااحة كل واحد اختار اللى معاه ومتبقااش غيركوا انتو الاتنين مع بعض 

نازلى بصدمة 
_ايييه انتى عوزاانى اسقط ينادية انا مستحيل اعمل العملى معااه انتى مين معااكى 

نادية 
_احم عمرو 

نازلى بغضب
_اهااا قولتيلى بقاا عشان كداا اسنغنيتى عنى 

يزن بضحك 
_يبنتى وفيهاا ايه اهى فرصة يقضوا شوية وقت مع بعض عشان نخلص منك بقاا 

نادية 
_والله ينازلى الدكتور مرضااش قال هتبقوا انتو الاتنين مع بعض ومحدش يساعدكم عشان تتعلموا الادب وادى الملف بتاع الحالة اهو اتصرفوا انتو بقاا 

اخذت نازلى منها الملف ورأت انهاا حالة مريضة تبلغ من العمر ٢٥عاما وتعانى من الخرف وانفصام فالشخصية بعض الشئ بسبب ازمة عاطفية حدثت معهاا قديما ولكن ماهذا انهاا تسكن فالاسكندرية 

نازلى لنادية 
_انتى ملقتيش غير المعقدة دى وتجبيهلناا دى من اسكندرية 

نادية 
_معرفش بقاا ينازلى هوا اللى عطاانى الحالة مش انا اللي اخترت 

يزن وهو يأخذ الملف من نازلى 
_شكله عااوز يسقطنا وخلاص كويس انهاا صغيرة عشان نعرف نتعامل معاها 

نازلى بغضب 
_هوا ده اللي لاحظته ملحظتش انهاا عندها كل الامراض النفسية اللى فالعالم لينظر لهاا يزن بسخرية بمعنى عادى 

نادية ليزن 
_يزن صحيح هوا عمرو مجااش النهاردة ليه 

يزن 
_والله ماعارف كلمته الصبح قالى جاى ومجاش استنى هكلمه اشوفه 

ليبتعد يزن عنهم قليلا حتى يكلمه 

عمرو على الجهة الاخرى 
_الو ايه ييزن 

يزن 
_ايه يبنى فينك مجتش عليه 

عمرو وهو يكح 
_مقدرتش اجى بصرااحة وكملت نووم 

يزن بغضب 
_كملت نوم ولا قصدك كملت شربب انت بتشربب يعمرو 

عمرو 
_يعمم لا والله دول شوية برد عشان كدا بكح 

يزن 
_طب تعالى على كافتيريا الجامعة نادية عوزااك عشان فيه مشروع العملى وانتو مع بعض 

عمرو وهو ينهض بسرعة 
_بجدد ن..نادية طيب طيب انا جااى 

ليقفل السكة بسرعة ويقوم بتحضير نفسه ويرتب مظهره المبعثر لأنه كالعاادة كان يشرب هذا الشئ البشع مرة اخرى فعندما صفعته آخر مرة نادية فى امريكا وهوا يتعاطى كثيرا حتى ينسى الذى فعله معهاا جهز نفسه ثم نزل بأقصى سرعة متجهه نحو الكلية وهو ينوى الاعتذاار من نادية وبدأ صفحة جديدة ما

اما يزن بعد ان اغلق مع عمرو قال لنادية انه سيأتى وهى جلست فالكافترياا بأنتظاره واستأذن يزن نادية واخذ نازلى معه تحت اعتراضهاا لمكاان ما

فى سيارة يزن........ 

نازلى بتذمر 
_برضو مقولتليش رايحين فين 

يزن وهو يقود السيارة 
_هتعرفى لما نوصل اسكتى شوية بقاا 

وبعد قليل من الوقت وصل يزن بسيارته للمول 

نازلى وهى تنزل بأستغراب 
_اوعى تقولى هتعمل شوبينج 

يزن بضحك 
_لا يختى انتى اللى هتعملى عشان حفلة بليل 

نازلى 
_حفلة ايه دى...؟! 

يزن 
_حفلة عملاهاا غراام بمناسبة انتهاء الترم وانا معزوم عليهاا وطبعا انتى هتيجى معاايا 

نازلى بأعتراض 
_انا مش بحب الحاجات دى وانت عاارف وبعدين انت اللى معزوم عليهاا مش اناا 

يزن 
_يبنتى ماانتى لازم تيجى اوماال هننفز الحواار ازااى مابينى ومابينك بس ومفيش قداامها حاجه خالص 

نازلى بأستغراب 
_طب وهتقدمنى ليهاا على انى ايه...؟! 

يزن 
_على انك خطيبتى..........
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
......اما فى امريكا وخاصة فى غرفة سيلين.......
بعد ان خرجت من الحمام قامت بأرتداء بچامة بينك مكونة من بلوزة بنص كم وبنطال بينك وقاامت بتجفيف شعرهاا بالمنشفة وجلست على الاريكة وهى تفكر فى كلاام احمد 

سيلين لنفسهاا 
_يلااا يسيلى بقاا حااولى تفتكرى يخربييتك 

لتظل تحاول ان تتذكر وفجأة عندماا وصلت ذاكرتهاا عندماا دخلت النايت وسكرت بدأ كل شئ بالوضوح فتذكرت عندما قالت للسكيورتى ان احمد متحرش وعندماا بكت واحمد اعتذر لهاا مهلا مهلا هل اعتذر لهاا احمد المغرور وقاامت هى باحتضانه 

سيلين وهى تقف على السرير بحماس وتصرخ
_اعاااااااا احمدد اتأسفلى اعاااااااااا 

لتظل تصرخ وهى تقفز على السرير بسعاادة 

اما فى الخارج كان احمد يتجه نحو غرفتهاااا وكان سيطرق على الباب ولكن فجأة سمع صوت صريخ هذه المجنونة فطرق على الباب بشدة فلم تسمعه فخاف ان يكون حدث لها شئ فبدون اى مقدماات قاام بكسر الباب بظهره ودخل 

احمد وهو يكااد يقع بعد ان فتح البااب 
_سيلييين انتى كويسة 

سيلين وهى تقفز على السرير بغباء 
_انت دخلت كداا ازااى...؟! 

احمد وهو يتجه نحوهاا 
_انا سمعتك بتصوتى وخبطت كتير انتى كويسة يبنتى 

سيلين وهى تنزل من على السرير 
_احم كويسة كنت بصووت من حاجة فرحتنى مسمعتكش معلش 

احمد وهو يضع يده على وجه بنفاذ صبر 
_لا ولا يهمك انا هطلع كملى انتى صريخك من فرحتك 

سيلين وهى تجرى خلفه 
_استنى استنى ياابو عضلاات انت كنت جااى ليه 

احمد ببتسامة اخذت قلب سيلين بعد كلمة ابو عضلاات 
_كنت جااى اخدك نروح فحتة نتكلم فيهاا عشان فيه حاجات كتير لازم تتحل مابينا ياسيلين 

سيلين بخجل 
_احم انا كمان كنت عااوزة اكلمك 

احمد بغمزة 
_ماشي جهزى نفسك وانا مستنيكى برة 

ليخرج احمد وهو ينظر بضحك على هذه المجنونة التى تقف وخدودهاا اصبحت حمرااء كالفراولة 
اما سيلين بعد ان خرج جرت بسرعة نحو ملابسهاا وارتدت سلوبتة بينك تحتهاا شميز ابيض وقامت بلف شعرهاا ديلين حصاان كالاطفال وخرجت 

احمد وهو ينظر لها بحاجب مرفوع 
_انتى هتيجى معاايا كداا يسيلين 

سيلين وهى تنظر لنفسهاا وتلوى شفتهاا 
_مالو يااحمد وحش 

احمد وهو منبهر من جمالها كيف تكون بهذاا الجماال الانثوى والطفولى فنفس الوقت 
_المشكلة انه حلو يسيلين برغم انك طفله يلا يلا وااخد بت اختى معايا اناا 

لتمشى خلفه بضحك ويخرجا من الاوتيل ويركبا سيارة احمد متجهين نحو مكان ماا 

بعد قليل وصل احمد إلى الملاهى تحت نظراات الاستغرااب من سيلين 

سيلين وهى تنزل 
_هوا احنا فالملاهى ولا انا بحلم 

احمد بضحك 
_لاا مش بتحلمى اظن مفيش اكتر من المكان ده مناسب عشان اتناقش مع وااحدة بعقليتك يسيلين ههههه 

سيلين وهى تجرى للداخل 
_اول مرة تفهمنى من غير مااوجع دماغك يااحمد 

احمد وهو يمشى جانبهاا 
_هاا هتركبى ايه 

سيلين وهى تشاور على الساقية وتشد يده 
_هركب دى يلااا 

ليأخذهاا احمد ويقوما بركوب السااقية وتظل تدور وتصعد بهم تحت نظراات السعاادة من سيلين وهى تجلس معه فنفس المقعد حقاا كاانت تعتقد انهاا تحلم وفجأة يقطع تفكيرهاا وقوف السااقية بالاعلى 

سيلين بخوف وهى تمسك بكتف احمد 
_اييه ده هياا وقفت لييه يااحمد 

احمد وهو يمسك بيدهاا 
_متخافيش يسلين انا اللى وقفتهاا 

سيلين بأستغرااب 
_وقفتهاا؟! ليه هتسبناا معلقين فووق كداا بطل هزاار يااحمد انا خاايفة والنببى 

احمد وهو ينظر فى عينيهاا 
_متخافيش يسيلين طول ماانا معااكى مش هخلى حاجة تأذيكى اناقولتلهم يوقفوهاا عشان اعرف اكلمك متخافيش 

سيلين بغضب وهى تضربه فى صدره 
_هوا انتتت عشان تكلمنى توقف مورجيحة بحاالهاا يااحمد 

احمد 
_ماهو عشان انتى لو قولتلك حااجة معجبتكيش هتمشى وتتعصبى وتتجنى زى عادتك فاانا حاطك قصااد الامر الوااقع عشان ميبقااش ليكى مخرج وتسمعينى 

سيلين بغباء 
_هوا انا معقدااها للدرجادى 

احمد بضحك 
_فووق ماتتخيلى هههه 

سيلين بخوف ودموع 
_احمد انت عاارف انى بخااف من المرتفعاات من اول مرة شوفتنى فيهاا بالله عليك نزلنى وهسمعك والله 

احمد وهو يمسك يدها 
_لازم تتغلبى على خوفك ده بصى خدى كذاا نفس وراا بعض يلاا ومتفكريش فااى حاجه خليكى بصاا فى عينى وبس متخاافيش انا معااكى 

لتفعل سيلين ماقال لهاا وتأخذ شهيق وزفير وهى تنظر فى عينيه وتهدأ قليلا عندما شعرت بالامان وهو يمسك يدهاا 

احمد بعد ان شعر انهاا هدأت 
_سيلين انتى افتكرتى اللى حصل امباارح 

سيلين وهى تائهه فى عينيه الخضرااء 
_اهاا وهوا ده اللى كنت عااوزة اقولهولك انا اتماديت امبارح يااحمد وبع.........

احمد وهو يضع يده على فمها يسكتهاا 
_هشششش مش عاوز اسمع حاجه انا اللى اتماديت معااكى يسلين وانا بعاملك وحش من اول يوم شوفتك فيه بس المشكلة انى كنت بحاارب نفسى قبل مااحاربك وبحارب مشااعرى تجااهك لتفتح سيلين فمهاا وعينيهاا بصدمة.........متستغربيش يسيلين ايواا بحارب مشاعرى اللى حسيت بيهاا تجاهك من اول يوم شوفتك فيه وكاانت بتكبر يوم بعد يوم بحركااتك الهبلة وزعلك ونرفزتك والكئابة اللى طلعتينى منهاا وحياتى اللى كانت ضاايعة ولقيتها معاكى من اول وجديد بس ده غظبن عنى صدقينى انا مريت بحاجات كتير خلتنى مش متقبل حتى انى اعترف لنفسى انى بحبك

كانت سيلين فهذا الوقت قلبهاا يكاد يخرج من مكاانه ويرقص ويقفز ويقول له انه يعشقه ولكنهاا صمتت حتى تسمع بقية حديثه 

احمد مكملا 
_انا آسف يسيلين على كل تصرفااتى معااكى وكل الكلام اللى قولتهولك لما كلمتى الولاا ده انا كنت بغلى من جواا وماسك نفسى ومش متقبل ان رااجل يكلمك ولا حتى يلمحك بعينه صح مكنتش مبين وباارد زى مابتقولى بس انا نفسى كنت بقع فى حبك كل يوم اكتر من الاول ومش داارى واقفلى بقك ده بقاا اللى فاتحااه مترين من الصدمة انا خلصت كلاامى ههههه 

سيلين ولسانهاا اتلجم هى حقاا لا تعرف ماذا تقول هل تقول له انهاا تعشقه ام تقول انهاا غير مبالية لما فعله من الاساس ام ماذا ولكن لا الكراامة اولا يسيلين 

سيلين بعد ان استجمعت كلامهاا 
_وانا مش مسمحااك يااحمد 

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
......اما فى مصر وخاصة فى قصر رچدان كان امير يجلس بجانب چانسو وهى تسأله كثير من الاسئلة عن حياتهاا وهو لا يعرف ماذا يقول لهاا فهوا لا يريد ان يكذب عليهاا حتى عالاقل فى شخصيتهاا 

دادة فاطمة لأمير 
_خد يبنى ده البوم الصور بتاع حياة وچانسو ممكن تفتكر حاجة لو شافتهم 

امير وهو يأخذ الالبوم 
_شكرا يدادة فاطمة هوا فعلا هيفيدهاا 

ليفتحه امير وتتظر چانسو للصور بأستغراب هى حقا بهذه الصور ومعهاا حياة واخواتهاا وكثير من الاشخاص ايضا ظلت تنظر لهم كثيرا وهى تسأل امير عن كل شخص وهو يجيبهاا على حسب معرفته بهم 

چانسو وهى تشير على امرأة ماا وبحانبهاا رجل وامرأة اخرى 
_اومال مين دول ياامير 

امير بصدمة لنفسه 
_ايه ده دى صحر اللى شهدت على قضية حياة بتعمل ايه جنب حازم الجندى وشمس 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
.....اما عند حياة كانت تجلس امام ملجأها الوحيدة 
نعم قبر والديها وخاصة عند والدتها 

حياة ببكاء وهى تمسك قبر والدتها 
_انا تعبتت يماما وعدتك انى هقف دايما قوية وراا كل اللى هييجى قداام وقفت كتير وسكتت كتير وخبيت دموعى ومشااعرى كتير عشان محدش يحسبنى ضعيفة بس ده خلاانى شخص انا مش عرفااه انا مبقتش عارفه الدنياا هتودينى لفين اكتر من كداا حتى چانسو بنتك الراابعة زى ماكنتى بتقولى دايما ضااعت خلاص حااسة انها ضااعت من ايدياا مبقتش هياا ومش عاارفة هعالجهاا ازااى ولا اى الحل فاللى هياا فيه لتظل تبكى وهى تشهق لتكمل كلامهاا بدموع........عاارفة يماما ياريتك كنتى معايا واترميت فحضنك وفعز مافيه هموم كنت هنساا كل حاجة وانتى بتبطبى علياا وبتدينى فنصاايح نبرة صوتك لوحدهاا بتحسسنى بالامان مفيش حد حسيت بالاحساس ده معااه بعدك غير كنان اكتر شخص رجع حياة القديمة اللى بتضحك وتهزر واللى فيهاا روح بحس معاه انى فى اماان وان اى مشكلة ممكن تتحل بس بس هيمل منى ومش هيفضل يحبنى حتى هوا النهااردة قالى انتى معقدة هوا معااه حق انا مش زعلانة منه هيجى عليه وقت هيتعب ويزهق من مشااكلى و................

كنان بمقاطعة من خلفهاا 
_مستحيل حتى افكر انى ابعد عنك ثاانية يمتخلفة انتى 

حياة وهى تنظر ورائها لهذا الصوت الذى تعشقه 
_كنان 

لتجرى عليه بسرعة وتتشعلق فى رقبته وتحضنه بقوة فقط تحضنه بدون اى صوت ولا بكااء فقط تريد ان تبقى هكذاا وللأبد 

كنان وهو يخرجهاا من حضنه وينظر فى عينيهاا المنفوختين من كثرة البكاء 
_هوا انتى يبت دموعك مش بتنشف

حياة وهى تدفعه عنهاا 
_امششى يباارد 

كنان وهو يمسك وجهها بين يديه 
_ليه يحياة قولتى كداا من شوية انتى بتشكى فحبى ليكى ممكن يقل ولو ثانية 

حياة 
_لا يكنان بس خاايفة يحصل حاجه ونسيب بعض ده مش بأيدى بقيت اخااف الناس كلهاا تبعد عنى كل اللى حواليا مشوا 

كنان بعشق 
_بس انا مستحيل امشى وهفضل مراازيكى ولازق فيكى طول العمر 

حياة بضحك رغما عنهاا وانفهاا احمر بشدة 
_وعد ههههه 

كنان وهو يقرص انفهاا 
_تحبى اثبتلك 

حياة بأستغرااب 
_ازااى 

كنان بدون اى مقدمات 
_تتجوزينى يحياة.........................

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
بوووم الفصل خلص وطويل اظن عشان يعوضكم عن اللى فاات 

يترى ايه اللى هيحصل مع حياة وهل هتوافق وممكن يتجوزوا بجد 

اما سيلين ليه قالت لأحمد مش مسمحاك وايه ردت فعله 
وامير وچانسو ايه مصيرهم 

ويزن ونازلى هيعملوا ايه فاللى جااى 

اما لمار وزيااد عارفة مجبتش سيرتهم البارت ده بس لسة احدااثهم هتيجى استنونااا فالباارت القادم بإذن الله

  •تابع الفصل التالي "رواية قسوة عشق" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent