رواية قسوة عشق (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم ملك عبد اللطيف
رواية قسوة عشق الفصل الرابع 4
البارت الرابع
رواية قسوة عشق
بقلمى /ملك عبد اللطيف
وقفنا البارت اللى فات على الشاب لما كان بيقول لحياة إسمه وطلع هوا هوا كنان الجندى اللى بتكره ابوه تعالو نشوف ايه اللى هيحصل
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حياة بسخرية: وإسم المحروس ايه بقا؟
الشاب: انا إسمى كنان الجن................
العسكرى بمقاطعة وهو يفتح الزنزانة: يلا يابيه عملت اللى قولت عليه وعاوز يشوفكم دلوقتي
كنان: جدع يلا خدنا بقا
حياة: أنت مقولتش إسمك كنان ايه
كنان وهوا يمشى ويتجه نحو الظابط: هيا هتفرق معاكى يلا اجهزى
الظابط بغضب: انت مش هتبطل قلة ادب ياروحمك انت وهيا
كنان بكذب: لا ياباشا واللهى احنا مكناش بنعمل حاجه غلط
الظابط بغضب: يعنى كنتوا بتبوسوا بعض وتقولى معملتوش حاجة
كنان وهوا يمسك ايد حياة ويقف أمام الظابط: ايوة معملناش لأننا مخطوبين ياباشا وعملنا كل الحوار ده عشان كنا متخانقين فقولنا ننتقم من بعض مشكدةياحبيبتى
حياةوهى تحاول ان تفلت يدها من يده من غير ان يلاحظ الظابط:ايوة ياكنان بص ياحضرة الظابط هوا زعلنى شوية بس فانا الكره عمانى فقولت اتبلى عليه وهوا كمان ساعتها اتبلى عليا عشان يطلع نفسه من المصيبة ديه
كنان بضحك على توتر حياة:معلش ياحضرة الظابط سمحنا احنا كنا بنلعب بمشاعر بعض بس دلوقتى عرفنا قيمة بعض ليقول اخر كلمة وهو يقرب حياة منه ويضع يده على خصرها بتملك ليكمل كذبته ببراعة
حياة بغضب من فعلته فتمسك يده المحاوطة لخصرها وتحاول ان تفلتها فلا فائدة منه فتكلمه بصوت لا يسمعه الظابط:ابعد احسن والنعمة اكشف كل حاجه بنعملها واقوله اننا بنكذب
كنان وهو يضغط على خصرها اكتر ليستفزها:متقدريش
فتغضب حياة بشدة فتضربه بكعب حذائها ليتأوه كنان بصوت واطى ويبتعد فتضحك حياة ولأول مرة وهى تراه يتوجع
حياة بضحك:ههههههههه عشان تعرف تحط ايدك كويس
كنان وهوا يتوه فى ضحكتها وغمزاتها التى ظهرت:ها
الظابط بمقاطعة:بتضحكوا على ايه انت وهياااا انتو عاوزنى اصدق العبط ده وانكو مش عيال شوارع وفعلاً مخطوبين
كنان:ايوة ياباشا واللهى احنا مخطوبين وبقالنا فترة كبيرة كمان بس كل شوية نتخانق ونتبلى على بعض بتهمة
الظابط بتفكير:طب فين الخواتم اللى تثبت انكم مخطوبين
حياة بتوتر وتكاد ان تنكشف:ماااحننا اصلى يعنى قصدى يوووه ان...........
كنان بمقاطعة:قصدها تقولك اننا خلعنا الخواتم لما اتخنقنا
الظابط:وانا ايه اللى يثبتلى انكم بتقولوا الحقيقة مش يمكن تكونوا بتكذبوا
كنان بسرعة:عندى شاهد على خطوبتنا واننا كمان بنتخانق كل يوم هوا يعرف كل حاجة عننا
حياة بصوت مهموس:ايه اللى انت بتقوله ده؟ هتودينا فى داهية
كنان بصوت مهموس:اتكتمى انتى اللى هتودينا فأبو زعبل
الظابط:ومين الشخص ده بقى
كنان:صحبى ممكن اكلمه يجى ويثبتلك كلامى
الظابط:ماشى هنشوف اخرتكم ايه خد التليفون اهو وكلمه
كنان وهو يأخذ التليفون ويبعد عنه قليلا ساحبا حياة معه حتى لا يسمعه الظابط:ايه اللى انتى هببتيه ده كنتى هتكشفينا
حياةبغضب:اعملك ايه هوا اللى سألنى سؤال مجاش على بالى اساسا وانجز بقا واتصل عشان انا مش طيقاك
كنان وهو يرن على صديقه:ماااااشى انا هوريكى بس نطلع من هناااا
على الهاتف بعد ان رد عليه صديقه
كنان:الو ياامير
أمير صديق كنان:ايوة مين معايا
كنان:ده انا كنان ياأمير
أمير بصوت ناعس وغير مركز بالمرة:كنان مين
حياة وهيا تسمع الكلام لأنها قريبة منه:انت متأكد انه صاحبك
كنان بغضب:اسكتى ياهبلة ده صاحبى بقالوا 30سنة واكتر
كنان على الهاتف:انا كنان صاحبك ياحيوان انت فوووق مش وقتك خااااالص
أمير بعد ان استيقظ:كنان وانت ايه اللى مخليك بتتصل برقم غريب
كنان:مش وقته دلوقتى اسمعنى كويس هقولك ايه انا فى السجن دلوقتى
أمير بمقاطعة:اييييه سجن الله يخربيتك هنلمك من السجون كمان مش كفاية الكابريهات
حياة بسخرية:وكمان الكابريهات ده انت مقضيها بقا
كنان:أسكتى وإلا والنعمة هوريكى وش عمرك ماشوفتيه
حياة بغضب:لااااااا خوووووفت اتصدققققق
أمير على الهاتف:ايه الصوت اللى عندك ده ياكنان
كنان:مفيش مفيش بص قوم وتعالى حالا واسمعنى اول ماتشوفني هتجرى عليا وهيبقي معايا بنت هيسألك الظابط دول مخطوبين قولهم اه وكل يوم بيتخانقوا ويعملوا مشاكل مع بعض وبيتبلوا على بعض فهمت
أمير:لأ
كنان بغضب:يادى النيلة السودا انت قول اللى قولتهولك وتعالى وبعدين هفهمك وهات بطاقتى من البيت هتلاقيها على الكومودينه اللى جمب السرير بااى
حياة:حاطت بطاقتك على الكومودينه!!!!!
كنان:اه وفيها ايه يعنى؟
حياة:المفروض بطاقتك تكون معاك
كنان:يعنى انت بطاقتك معاكى ياختى
حياة وهى بتدور فى شنطتها:احيييييه مش معايا البطاقة ده ممكن ميطلعنيش بسببها
كنان:يحلاوتك يالوزة
حياة:بس متتريقش هااات التليفون بسرعة اتصل بصاحبتى تيجى هات
كنان وهوا يقف بعيد قليلا ويسحبها حتى لا يلاحظ الشرطى:خدى اهو بس انتى حافظة الرقم
حياة:اه اه حفظاه هات
لتأخذ منه الموبايل وتتصل على چانسو
كانت چانسو فى هذا الوقت تبحث عن صديقتها ورأت سيارة حياة الوقفة فى نص الطريق وقلقت اكتر عليها ساعتها تليفونها رن
چانسو وهى تجيب:الو مين
حياة على الناحية الأخرى:ايوة ياجانسو انا انا
حياة لاتريد ان تقول اسمها قصاد هذا المغرور البارد
چانسو عرفتها من نبرة صوتها:حياة ده انتى؟
حياة:اه انا ياچانسو تعالى بسرعة والنبى وجيبى بطاقتى معاكى
چانسو:ليه انتى فين؟
حياة:انا فى المخفر وبطاقتى مش معايا اسألى عليها الدادة او حد من أخواتى وتعالى بسرعة
چانسو:ماشى بس انتى فى المخفر بتعملى ايه
حياة:مش وقته لما تيجى هفهمك انا هقفل بااى
كنان:انتى مقولتلهاش إسمك يعنى وعرفتك
حياة:عرفانى من صوتى ديه صحبتى يعنى مش،زى صاحبك اللى عرفك بالعافية شكله لسة عارفك آمبارح
كنان:إمبارح ايه ياهبلة انتى بقولك صاحبى بقالوا 30سنة هوا كان نايم بس
الظابط:كل ده كنتوا بتتكلم ياخويا
كنان:معلش ياباشا الشبكة كانت وحشة حبة
حياة فى نفسها:احيه يخربيت كذبك ياخى
الظابط:وإمتى هييجى المنيل صحبك
كنان:جاى زمانه جاى
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وعلى الناحية الأخرى بعد ان قفل كنان مع أمير نهض أمير بسرعة وارتدى ملابسه ونزل على الدرج مسرع فقابل والده
والد أمير *العمرى*:رايح فين يابنى فى الوقت المتأخر ده ومالك بتجرى كدة
أمير:رايح اشوف كنان عاوزنى فى موضوع انا ماشى عن إذنك
العمرى:كنان ده شكله مش هيجبها البر اكيد عمل مصيبة زى عوايده اما اطلع اشوف الواد كريم
ليطلع الدرج ويرى حفيده كريم ابن أمير
العمرى وهو يفتح باب الغرفة:كريم انت صاحى
ويخش ويلاقيه نايم ويقرب منه ويقعد جمبه على السرير ويملس على شعره بحنان ويقول:واللهى انت إللى اتظلمت فى الحكاية ديه يابنى بعد ماامك ماتت
وعلى الناحية الأخرى ذهب أمير إلى قصر الجندى وقال للخدامة تجيبلوا بطاقة كنان من غير ماحد يحس فطلعت الخدامة تجيبها وفى نفس الوقت ده كانت طالعة ام كنان تبص عليه فى اوضته تشوفو رجع ولا لأ
الأم وهى تدخل الغرفة:كنان...... ايه ده انتى بتعملى ايه هنا ياصفية
صفية الخدامة:ولا حاجة يامدام انا بجيب بطاقة كنان بيه عشان أمير بيه عاوزها
الأم بقلق: أمير جاى ياخد بطاقة كنان وفى الوقت ده استر يارب امشى يابت قدامى ورينى هوا فين
صفية:واقف فى الجنينة ياهانم
الأم وهى تنزل من على الدرج وتتجه للجنينة:أمير يابنى كنان مالوا وهوا فين وعاوز بطاقته ليه؟؟؟
أمير بغضب من الخدامة:مش قولتلك ياغبية انتى متقوليش لحد إنى هنا
الأم:يابنى انا اللى قولتلها تحكيلى قولى بقا الله يخليك فين كنان
أمير:بصراحه ياماما كنان فى المخفر ومتسألنيش ليه عشان معرفش
""ملحوظه""أمير بيكون صديق كنان من هوا صغير وابوه شريك الجندى فى شركاته ولما أمه ماتت بقا يقول لأم كنان ياماما وهيا بتعتبره زى عيالها واكترر لأنه الوحيد العاقل اللى فيهم
الأم بقلق:اييييييه مخفر اكيد عمل مصيبة الله يخربيتك ياكنان استنى انا جاية معاك يابنى
أمير:لا تيجى معايا فين انا هروح اجيبه واجى وخليكى انتى هنا عشان محدش يقلق عليكى
الأم بعند:لأ يعنى لأ انا هروح اجيب ابنى مش هسيبه واصلا حازم مش فى البيت ويزن نايم كدة كدة انا طالعة البس استنانى
أمير:ماشى بس بسرعة
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وعلى الناحية الأخرى ذهبت چانسو حتى تأخذ بطاقة حياة من بيتها وطبعا سيلين كانت كل ده مستنياها وانجى الصغيرة صحيت وعمالة تعيط وعاوزة حياة ونازلى وسيلين ولمار عمالين يهدوها وهيا عشان صغيرة وتبلغ من العمر10سنوات متعلقة بحياة جامد اووى لأنها هيا اللى مربياها
سيلين وهى تحاول تهدئة انجى:خلاص بقا ياجوجة ياحبيبتى كفاية عياط زمان حياة جاية
انجى بعياط:لأ انتى كدابة ماما حياة مش جاية
ليقاطعهم صوت الجرس الباب يرن وتفتح الدادة الباب بسرعة ويقفوا جميعاً ليروا من الطارق وتظهر انها چانسو
چانسو للدادة:دادة تعرفى فين بطاقة حياة
الدادة:اه يابنتى فوق فى اوضتها هوا فيه ايه يابنتى لقيتى حياة
چانسو:اه لقتها هيا كويسة حد يطلع بسرعة يجيب بطاقتها
نازلى:انا هطلع اجيبها
لتطلع نازلى مسرعة وتحضرها وتنزل بسرعة من على الدرج وتقول:اهى خديها بس فين حياة قوليلنا
چانسو:حياة فى المخفر هروح اجيبها بسرعة وهاجى ومتسئلوش ايه اللى وداها المخفر عشان معرفش
سيلين:طب عرفتى منين انها فى المخفر
چانسو:اتصلت وقالتلى انا ماشية
الجميع فى صوت واحد:استنى احنا جايين معاكى
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انتهى البارت يترى ايه اللى هيحصل توقعاتكم بقا باااااى
•تابع الفصل التالي "رواية قسوة عشق" اضغط على اسم الرواية