Ads by Google X

رواية قسوة عشق الفصل الخامس 5 - بقلم ملك عبد اللطيف

الصفحة الرئيسية

  رواية قسوة عشق (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم ملك عبد اللطيف

رواية قسوة عشق الفصل الخامس 5

البارت الخامس 
رواية قسوة عشق 
بقلمى /ملك عبد اللطيف 
وقفنا البارت اللى الفات على أمير صاحب كنان هيروحله ومعاه أمه وچانسو كمان هتاخد معاها اخوات  حياة تعالوا نشوف هيحصل ايه 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وعلى الناحية الأخرى فى السجن تجلس حياة وبجانبها كنان على مكتب الظابط 
كنان: اوووووف اتأخر كدة ليه ده 
الظابط: شكلك يارووحمك هتروح على النيابة دلوقتي مش هستنى للصبح 
قاطعه دخول أمير وهوا ينادى على كنان 
أمير: كنان انت كويس فيه ايه بقي فهمنى 
حياة بسخرية: اه ياخويا كويس هيكون مات يعنى ايه المحن ده 
كنان بصوت واطى حتى لا يسمعه الظابط: انتى مش ملاحظة إنك قصاد الظابط وهتفضحينا 
أمير: فيه ايه ياكنان ومين......... 
قاطعه كنان بسرعة: ديه خطيبتى اللى مغلبانى معاك حق واللهى احكى للظابط بقا اللى حصل 
أمير بتوتر وهو يتذكر كلام كنان: اه ياباشا هما مخطوبين بس هما جم هنا ليه 
الظابط: أما انتو مخطوبين بتعملوا كدة ليه فى بعض هوا عبط وخلاص 
أمير: واللهى مدوخينا معاهم كل شوية يتعاركوا ويتبلوا على بعض وانا اروح اليمهم من القسام 
كنان بصوت واطى: انت هتسوء فيها ياخويا انت مصدقت 
حياة بصوت واطى: هوا انتوا كلكوا كذابين حتى صاحبك بيكذب احسن منك 
كنان: اسكتى يابت انتى 
الظابط: خلاص ماشي بس ياريت بطلوا لعب العيال ده ولو انتو بتحبوا بعض متضيعوش عمركم فى العراك والمشاكل 
كنان بفرحة وهو يمسك ايد حياة: اكيد طبعا ياباشا احنا اسفين يلا ياحبيبتى 
الظابط: طب هاتوا بطياقكم وامضوا هنا 
حياة وهى تدوس على ايد كنان جامد عشان يسيبها  : انا معيش بطا........ 
ليقاطعها صوت چانسو: حياااااااة 
حياة وهى تتدفع يد كنان اللى مسكاها وبتجرى على چانسو وبتحضنها: چانسو الحمدلله إنك جيتى 
چانسو وعيناها مليئة بالدموع: حياة حبيبتى انتى كويسة ياروحى 
حياة وهى تخرج من حضنها: كويسة الحمدلله جبتى البطاقة 
چانسو: اه جبتهم ومين دول اللى معاكى 
حياة: هحكيلك بعدين بس اعملى نفسك تعرفيهم عشان منتكشفش 
چانسو: مع إنى مش فاهمة حاجة بس ماشى خلبالك اخواتك برة مستنينك 
حياة بغضب: ايييه ياچانسو ايه اللى خلاكى تجبيهم 
چانسو: معرفتش اقنعهم ميجوش وانجى عامله تعيط من ساعتها 
عند أمير وكنان وهما بيوقعوه على المحضر: خلبالك أمك برة 
كنان: نعممم ياخويااا برة ازاى يعنى 
أمير: بقولك واقفة برة لما عرفت من الخدامة مقدرتش اقنعها متجيش معلش بقااا 
كنان: الله يخربيتك هقولها ايه دلوقتي لما تشوف البت ديه معايا 
أمير: صحيح هما مين دول 
كنان: والنبى أنا نفسى معرفش هروح اقولها تيجى توقع
ليقرب كنان من حياة بخطوات لأنهم واقفون بعيد قليلا عنهم حتى يوقعوا 
كنان بصوت واطى: يلا ياختى جبتى البطاقة 
حياة بغضب: ياريت متوجهليش كلام وحسابى معاك لمآ نطلع من هنااااا لتكمل آخر جملة وتقرب من المكتب وتوقع وتعطيه البطاقة 
الظابط: ايه ده حياة هانم انتى حياة رچدان 
حياة بسخرية: لسة فااكر قولتلك هتندم لما تعرف انا مين 
الظابط: ومقولتيش ليه ياهانم من بدرى احنا اسفين بجد ليكى وللبيه 
كنان فى الوقت ده كان واقف بعيد ومسمعش الحوار اللى كان مبينهم بس ملاحظ ان الظابط بيتأسف 
حياة: خلاص مفيش مشكلة نمشى بقا 
الظابط: طبعاً ياهانم اتفضلوا 
لتمشى حياة وچانسو وخلفهم كنان وأمير ووقفوا امام باب القسم والعربيات قصادهم عربية فيها ام كنان بتاعت أمير وعربية بتاعت چانسو فيها اخوات حياة ولمار 
كنان بغضب: ياريت مشفش وشك تااانى ولا حتى المحك فى الشارع 
حياة بغضب أكبر: الكلااااامممم ده ليااااا ياحيوان انت ده انا هوريك النجوم فى عزززز الظهرررر على ماسكك لأيدى والحركات بتاعتك جوه 
لتقرب حياة منه وتعطيه بالرجل فى بطنه ليتألم كنان فتلاحظ ام كنان ابنها وهوا بيتضرب فتخرج من السيارة بسرعة وتتجه إليه 
كنان: اه اه ياحيواااااانة والنعمة لو مكنتيش بنتتت مكنتشش هسييييبككككك 
أمير: خلاص ياكنان سيبك منها ديه مجنونه 
چانسو: مين ديه اللى مجنونة احتررم نفسك انت وصاحبك وغووره ومش عاوزين نشوف وشيكم تااان....... 
ليقاطعهم صوت اخوات حياة وام كنان 
سيلين وهى تتجه لحياة لتحضنها: حيااة انتى كويسة قلقتينا عليكى 
حياة: كويسة متخافوش انتو ايه اللى جابكم حسابى معاكم فى البيت 
انجى ببكاء: م.. ما... ما انت... ى... كوي.. سة 
حياة وهى انزل لمستوى طولها وتضمها: انا كويسة ياقلب وروح ماما متخافيش يلا نمشى من هنا 
كل ده قدام كنان وهوا متفاجئ أن معقول البنت ديه تكون أم مش باين عليها خالص معقول تكون متجوزة طب فين جوزها هذا هو ماحدث به نفسه ليقطع تفكيره صوت امه 
أم كنان ببكاء: كنان انت كويس ياحبيبى ايه اللى عمل فى وشك كدة 
كنان: يلا ياماما نمشى من هناا قبل ماارتكب جريمة وابقا احكيلك فى البيت
حياة بغضب: شكلى انا اللى هرتكب الجريمة ديه وارجع السجن تاانى يلا يابنات نمشى من وشه يلا 
لتقول جملتها الاخيرة بصوت عالى وتذهب فتنتبه لهآ أم كنان وتقول بهمس: شمس معقوول اللى أنا شيفاه ده شمس عايشة 
كنان بأستغراب: مالك ياماما تنحتى كدة لية لمآ شوفتى البت دي 
الأم: لا لا مفيش حاجة يلا نمشى 
ليذهبوا جميعاً ويركبوا سيارتهم متجهين نحو القصر 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وعلى الناحية الأخرى بعد ان دخلت حياة قصرها ووصلت وجلست على الأريكة بتعب وكثير من الاسئلة توجه إليها 
حياة بغضب: ماتهدوا بقااا هحكيلكم كلكم فى صوت واحد اهدوا 
نازلى: ماانتى مش بتحكي ياابلة ايه اللى دخلك السجن ومع الواد ده 
حياة: هقولكم انا بعد مامشيت من الشركة جيت هنا وغيرت هدومى وطلعت عشان اروح الاجتماع فالعربية اتعطلعت فى نص الطريق والشارع كان مقطوع اساسا وشكلى كنت مضيعة طريقى لقيت الحيوان ده بيعاكس روحت شتمته وبهدلته راح امين الشرطة اللى على اول الشارع سمع صوتنا وجاه وخدنا على السجن ولما سألنى ايه اللى حصل قولتلوا انه بيعاكسنى بس هوا كذب وقال انى أنا إللى رميت نفسى عليه فالظابط دخلنا احنا الاتنين فى السجن وكان هيعرضنا علئ النيابة الصبح بتهمه الشبهه فى الطريق العام 
چانسو بشهقة: ايييه يالهوى وازاى عرفتوا تطلعوا منها ديه وسابكم ببساطة كدا 
نازلى: اكيد ياابلة ضربتى الواد ده وهددتيه لوحدي متكلمش وقال الحقيقة هتموتيه صح 
حياة بسخرية: لأ ياختى مقدرتش عليه ومعرفتش اقنعه بس هوا فكر فى فكرة تطلعنا احنا الاتنين من المصيبة ديه 
سيلين: وايه هيا بقا؟؟
حياة: اننا نعمل نفسنا مخطوبين وكأنننا كنا متخانقين واتبلينا على بعض بالتهمة ديه عشان ننتقم من بعض وطبعاً حكينا للظابط وهوا صدق كمان لما جاه صاحبه واكد كلامنا فهمتوا بقا 
لمار بدهشة: يابن الزينة ده جن بصحيح جتله منين الفكرة دي 
حياة بسخرية: معملش المستحيل يعنى يالمار 
الدادة: خلاص ياجمااعة المهم ان حياة بخير وكويسة 
الجميع: اه الحمدلله 
حياة بتعب: أنا هطلع انام بقا عشان دماغى هتنفجر ونامى هنا ياچانسو انتى ولمار مفيش داعى تطلعوا فى الوقت المتأخر ده 
چانسو: بأعتراض: لا..... 
حياة وهى تصعد السلم: مفيش لأ هتنامواهنا جهزى اوض ليهم يادادة وكلوا ينام يلا تصبحوا على خير
الجميع:وانتى من اهله
لتصعد حياة غرفتها وتفرد جسمها على السريربتعب وتتذكر كنان بغضب وتقول:واحدحيوان وواطى بيحسب نفسه مين ده عشان يشتم حياة رچدان لا وكمان بسببه مروحتش الأجتماع ربنا ياخدك يابعيد
لتتهند وتأخذ،نفس عميق بغضب ثم تنهض وتأخذ شاور وتنام 
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى قصر الجندى كان الجميع مجتمع منتظرين كنان وأمير وأمه وصل كنان أخيراً ليدخل ويجلس على الأريكة وكثير من الاسئلة توجه له
كنان:ماتهدوا بقا ياجماعة انا تعبان واللهى ومش مستحمل انا هقوم انام والصبح احكيلكم على اللى حصل
حازم بغضب:كنااااان قولناااا دلوقتي ايه اللى حصل معاك يخليك تخش السجن وكمان مع بنت
كنان بمرح:ايه ياحجوج احتبرنى كنت فى رحلة وجيت وبعدين امير عارف اسألوا أمير يلا تصبحوا على خير ليقول أخر جملة وهو يجرى ويصعد إلى غرفته بسرعة حتى لا يسألوه شيئاً
أمير والجميع ينظر إليه:ايه بتبصولى كدة ليه واللهى مااعرف حاجة ده بيكذب انا زييى زيكم 
حازم:انا مش عارف الواد ده هيعقل إمتى واللهى
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انتهى البارت توقعاتكم بقاباااااى

  •تابع الفصل التالي "رواية قسوة عشق" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent