Ads by Google X

رواية يقين جريئه الفصل السادس 6 - بقلم منة محمد

الصفحة الرئيسية

 رواية يقين جريئه (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم منة محمد

رواية يقين جريئه الفصل السادس 6

البارت السادس
يقين جريئه
يقين: رد علية الليلة انا موافقة
تامر بتردد : موافقة قومي جهزي نفسك ما عندكيش وقت
يقين ببلاههة : اجهز نفسي لايه
تامر : هو شارط انه ياخدك من غير فرح
بقين بخوف : وليه من غير فرح
تامر:بيقول ان وقته ما يسمحش لايعمل فرح او حتي حفله وانه بيكتب وياخدك شهر عسل للنمسا ولما ترجعوا يبقي يعملك حفله استقبال كبيرة و المهر بيدفعلك كم مليون بس انا رفضت و قلت انا بشتري رجل ..
يقين بصدمة كبيرة : وانت ليه ترخصني ياخوي
تامر: الراجل مفهوش عيب والي شفته منك الايام الي فاتت يخوف
يقين :طيب انا ما عنديش هدوم يعني كان صبر لحد ما جهزت نفسي
تامر: بياخدك بالبس الي عليك و هو مش هيقصر مجهز لك كل حاجه انت ناسية بتتجوزي مين
يقين بقهر وحزن والم : معقولة انسى
تامر بفرحة : جهزي نفسك لبكرة
البنات انصدموا من الخبر لكن كانوا فرحانين ليقين
امال:معقولة يا يقين هتكوني حرم زين الرافاعي
منى: واو هيحسدوك ملايين البنات
أبرار بحزن: الله يهديه مستعجل
امال : اكيد الاخ مستعجل من يوم ما شفته مع الممرضات الي شايلينك امبارح و انا اقول الراجل راح فيها
منى: يا عيني والله ما حد راح فيها الا انت.......
ابرار : واو يقينو انت بتتجوزي الملياردير زين
يقين تتصنع الفرحه: شفتي ازاي انا مهمة
منى: مهمه وبس انا هلزق فيك من دلوقت
امال:الله يعينك علينا
..................
البنات حاولوا انهم يجهزوا يقين لكتب الكتاب الي اشترط زين انها تكون عائلية وان اهله مسافرين للنمسا يستنوهم
في المسا اجتمعوا البنات عند يقين بعد مالبست فستانها الي اصرو انها تلبسه والمكياج الي حطته اناملها الخبيرة وحاولوانهم يعملوا جو من الفرحه ليها >> (ياعيني عليك يا يقين حتى فرح زي البنات ما فرحتي زين غبي ما يستاهلك)
تامر دخل الدفتر على يقين: وقعي هنا
يقين مسكت القلم وهي ترتعش وتوقع والدموع تنزل زي الشلال
تامر من غير نفس: مبروك وجهزي نفسك زين بيتعشى وياخدك
يقين (ربنا ياخده)
أبرار : بس مش هيلبس يقين الشبكه
تامر : الشبكة معايا وهو بيقول محروج يلبسها .. بيقول انه مستعجل وهي هتروح معاه على طول مالوش داعي
بعد ساعة يقين ودعت بنات عمها ومرة اخوها وهي تبكي وهما يوصوها ما تبوظ المكياج من العياط.
ووقفت مع تامر الي ركبها العربيه وودعها هي وزين
تامر: مع السلامة وطمنوني عليكم ومش هوصيك علي يقين
زين: الله يسلمك وبلاش توصيني حريص يقين في عيوني
فتح الحارس باب العربيه الطويلة ودخلت يقين بخوف وهي مصدومة من شكل العربيه كبيرة من جوا و الكراسي مقابلة لبعض ده غير التلفزيون الي فيها ومظلله من جوا
قعد زين مقابل ليقين وعلى وشه ابتسامه غامضة وبسخرية وهو ينفخ الدخان من سيجارتة الكوبي العريضة: اكيد فرحانه ولا اقول بتنشقي من الفرحه
يقين :................
زين : مبروك عليك العزوالنعيم اللي عمرك ما شفتيه لو فالحلم ..
يقين : ...........
زين رمي مايه من الازازه عليها : انا بكلمك
يقين حست الدنيا صغيرة وهي بتمسح الميه من عليها : مش انت نفذت الي انت عاوزه واتجوزتني خلاص فيه حاجه تانيه
زين بمكر وسخرية : مش محتاج اعيد الاسباب الي اتجوزتك علشانها تعرفي انا ديني ودين الي يكسركلامي
يقين بهدوء ظاهري : افكك من مرتاتك واتعامل معاهم لما تمل وتزهق منهم
ممنوع ارفع صوتي او ارد عليك يعني طلابتك اوامر
امي واختي وبنتها على حق حتى لو غلطانين
عبير بنت عمي تعامليها باحترام لما تحب تقرب مني ابعديها عني
واذا ما شتكيت لك اطلعي منها
ممنوع الكلام مع حد ممنوع الخروج ممنوع الطلبات
اذا دخلت اوضه اطلعي منها او اوقفي فوق راسي لحد ما اقولك
في المقابل اشتري الفلة باسم تامر واتنازل عن قضية الشركة والسي ديات بتدهالي
مش دي الشروط حافظتها زي اسمي ومستحيل انساها
زين بسخرية: عال فاهمة حدودك
وصلت العربيه قدام الباب الداخلي للقصر جناح امه ونزل ونزلت معاه يقين
زين: السلام عليكم
امه واخته وبنتها باستغراب: وعليكم السلام
سلم على امه وحضن اخت وبنتها
ويقين حاسة بالضياع وهي شايفه المستوى الي عايش فيه زين وشايفه امه صغيره كأنها بالاربعين
ام زين بستغراب: مين الست الي وراك
زين: هدية
مريم مصدومة : هديه ايه دي يا زين
زين: مش انتي بتجوزيني خلاص ارتاحي
مريم : من أي عايله يا زين وايه مركزها الاجتماعي وليه مغطيه وشها
ريهام: لا يازين انت بتروح بين ايديا
ام زين: انت لازم ترجعها حالا لاهلها
مريم بهمس:زين عيوني مش أي واحدة تجيبها البيت كنت اخدتها لشقة من شققك وبعدين طرقتها
زين: الله مش انتي الي قلتي لو ما جبتش اميرة احلامك هاخطبلك
اهيه قدامك الاميره الملثمه
ريهام: ياي مامي شوفي ازاي هدومها ولا مغطيه وشها كمان
ام زين: مستخبيه يا اما هربانه يأما شكلها يفجع ..
مريم : اياك تفكر لحظه يازين تخليها عندنا طلعها برا
ام زين: انا سيدة مجتمع راقي تجيني مرات ابني من أي كلام انا ناقصه فضايح اخوك متجوز امريكيه و حضرتك جايب لي واحده معرفش من انهي مصيبه
زين : اخوي لاقي الحلوين هناك مش الاشكيف اللي هنا
ام زين: بناتننا اشكيف .. لا و الله انت الي اعمي
مريم : شكلك مش هتشوف خير.
زين بضجر : خلاص بلاش رغي كتير اظاهر عطتكم مساحه زياده انا لسه يادوب عريس ما تسدوش نفسي اكتر ما هي مسدوده
ام زين الي حست انها بتنجن من كلام ابنها مسكته بهدوء : شوف يا بني انت تبسط نفسك كم يوم وترميها او تعتبرها زي زوجاتك العرفي
ماشي بس انك تخليها زوجة رسمية مستحيل اخلي صاحباتي يشوفوها ..( شهقت)ولا شكلها مش متعلمة
زين عارف ان امه هتوريها الويل جر يقين ورماها تحت رجلين امة:اعتبريها خدامة عندك مش مرات ابنك
ام زين : انا مش عاوزه خدامه ولا زفت حتى الخدم عندي مش من أي مستوى لازم يشرفوني
يقين ماتت من العذاب الداخلي و الصمت الخارجي ازاي تتحمل كل المهانه دي( امه مفكره انها طمعانه في ثروته واخته نفس الشي وما يتشرفوش بيها وحتى بنت اخته الصغيرة تهزأ فيها مش من عادتها تتحمل الاهانة بس حكم القوي
و الله ما اكتمها في نفسي ومسيري هطلعه من عيونكم )
وقفها زين بقوة بايدها :احنا مسافرين شهر للنمسا
ام زين:احسن حاجه طلعها من قصري انا متحملش الاشكال دي
مشى زين برى الجناح وطلع البطاقة ودخل الرقم السري وانفتح الباب رماها على الارض بقوة حست ضلوعها بتتكسر: اوقفي قدامي واقلعي الفستان
يقين قلعت الفستان والطرحه وهي بتموت من الاحراج والكسوف من نظرات زين المتفحصة قرب لحد ما لزق فيها وتامل انسياب القميص الاحمر على جسمها ضيق من الصدر ومفسر كل جزء من جسمها بشكل مغري جدا
رفع وشها بايدة وهو يتامل عيونها الرمادي الي تفتن بالشدو الخمري و الماسكارا الزيتية ونزل عيونه على خدها وشفايفها وماقدرش يمنع نفسه من طبع بوسة طويلة على خدها وحط ايده الاتنين على رقبتها حست ان الدنيا ضلمت في عيونها والهوا انحبس مش واصل رائتها من مسكت ايده حاولت انها تدفعه لكنها ماقدرتش
زين بقرف زقها : اذا كنت لابسة كدا علشان تغريني فانت غلطانه انت ما تحركيش غير وكر فرفش العشاق ،القرف و الاشمئزاز منك انا الي اقرف من اني اتنفس انا وانت هوا واحد
يقين : باين ده انت فضلك شويه وتاكلني بنظراتك انا الي قرفانه منك انت واهلك الي بيحسبو الناس عبيد عندهم
وقعت على الارض من قوة القلم الي اخدته
زين بسخريه : حدودك اياك تتعديها المرة دي قلم الي بعدها الله العالم اممكن اعمل فيك ايه
اسمعي كلامي كويس انا رايح للنمسا شهر واياك يحس حد في القصر انك هنا.
الاكل الي في المطبخ يكفيك واوضتي اياك تدخليها الا في الاسبوع مرة تنضفيها عندك ساعة وتطلعي ولو انقفلت عليك هتتحبسي اسبوع كامل لانها تنفتح الكتروني
يقين: طيب بس ازاي اكلم اهلي
زين: وليه تكلميهم اخوك ما صدق انه خلص منك
يقين : لو سمحت يا باشا عاوزه اكلم بنات عمي
زين هجم عليها يضربها بالعصايا المعلقه كديكور ع الحيط وهي مش عارفه حتى السبب: انا لما اقول كلمة واذا انعصيت ده ردي .. ال بنات عمك ال مفكراني مقطف انا مستحيل اثق فيك لا اصحي لنفسك
هنا رن موبيله
زين بصوت سكتها وجر شعرها : لو سمعت حسك هقطع شعرك الي فرحانه بيه
زين رد: اهلا بعمري كلو
رانيا: اهلا يا بيبي
زين: جهزتي الساعة عشرة تمام هتطلع طيارتي
رانيا بمياعة: واااااو طيارتك يا بيبي انا مش مصدقة طيب بطلب طلب
زين بحنيه: اطلبي ياروح زين وامري امر
رانيا:عاوزه كاميرا جديده علشان اصور التلج اموت فيه
زين:عشر دقايق والسواق عندك معاه الكاميرا اللي طلبتيها انا في المطار امووووة
رانيا: بحبك بيبي
يقين الي كانت ميته من قوة جره لشعرها ومغمضة عيونها بقوة وقرفانه منه
زين: الي قلته تنفذيه وانا مسافر مع مراتي الجديدة للنمسا هههههههه شهر عسل وانت اقضي عسلك الاسود هنا و اللي بيخدموني هنا هوقف شغلهم وانتي هتقومي بكل شئ
يقين الضرب و الجوع و الذل و المهانه تعبها ما عندهاش رد .
لما شافها ماردتش وقفها بوحشية لفوق : ايه القطه اكلت لسانك ما تردي
يقين بضياع: امرك يا زين
زين: نعم عيدي عيدي ،ماسمعتش كويس كاني سمعت اسمي حاف
يقين بالم العالم كله : امرك يازين باشا بس ربنا يخليك سيب شعري
زين باحتقار: ايوه كدا وانا لسه عندي وعدي يا يقين هخليكي تكرهي اليوم الي جابتك امك فيه لدنيتي
وخرج وقفل عليها الباب الاكتروني بالبطاقة
...........................
شهر كامل عدا على يقين وهي حبيسة الاربع جدران تاكل من الموجود والي انتهت قبل ما يخلص الشهر وتنام على الكنبة في الصالة مقطوعة عن العالم غير من تلفزيون
الشي الوحيد الي يونس وحدتها حبها للترتيب و التنسيق والرسم
كانت تغير في ترتيب الصالة استفادت من كل قطعة موجودة وتركبها مع بعض بشكل جديد
غيرت مكتبه وحطة الاب توب قصاد الشاشة العريضة و المكتب يطل على النوافذ الزجاجية الي قافلها زين
و رتبت سجلاته و اوراقه و نظمتهالو بشكل مرتب و هي تتحسر على و ظيفتها اللي انحرمت منها ..
شالت الكرسيين الي في غرفة النوم وحطت بدالة كرسي مزدوج لقت في غرفة البس مجموعة شيفونات رمتها بطريقة جذابة على الكنبه وده التغير الوحيد في غرفة النوم لانها خافت مايعجبه
قامت يقين من الصبح وبدأت الشغل في تنضيف والمسح والغسيل واتفاجات ان غرفتة مفتوحة شافت العداد الالكتروني له 10 دقايق دخلت بسرعة ورتبتها وشغلت البخور و الروايح والعطور في الفوحات وشغلت الشموع في الغرفة و الحمام ورتبت الفوط بطريقة فنية لان فات شهر واكيد بيرجع
وطلعت من الغرفة وبخرت باقي الجناح ودخلت تغير هدومها من البس الي شاريهولها وذوقه تدل على ذوق رفيع
دورت علي حاجه مناسبه ساتره لبست جيبه بيضه حرير كلوش لفوق الركبة بشوي وفوقها بودي ماسك احمر بنقوش بيضه
لبست صندل احمر عالي واكسسوار ابيض وشعرها رفعت اطرافة من قدام وخلت الباقي نازل زي الحرير تحت وسطها مع طوق ابيض وحطت روج وردي و ماسكارا سوداء وقعدت على الكنبه تقرأ كتاب لقته فمكتبة زين..
اول ما دخل زين انبهر بيقين الي قاعده كانها عارضة في جلسة تصوير و لا المكان الي متغير و الريحة الي تشرح النفس
يقين وقفت وعينها على الارض اول شافت الا طرف بدلته السودا : حمد لله على السلامة
زين دايب بالجو وبحه الصوت الي بتضربه زي الكهرباء رد ببرود : الله لا يسلمك
يقين ببرود : شكرا يا باشا
زين ناداها : انت ، تعالي سلمي بايدك
يقين محروجه : انت طلبت اني ما اتحركش الا اذا اذنت لي
زين بمكر : تعالي سلمي
مشت يقين وعيونها في الارض وتحس ان عيونه بتاكلها (وجع في شكله ولا كانه لسه راجع مع مراته) مدت ايدها
زين سحبها مع ايدها وعصرها بين ايده في حضن طويل يقين بقت الوان من الاحراج كل ما حاولت تبعد يزيد في ضمها لصدره وتحس انها تتنفس البرفيوم بدل الاكسجين دفن وشه في شعرها ويشم ريحته البرفيوم الخاص بيها
زين بعدها ولفها بايده : هههههههه عارضة نفسك بطريقة جذابة تخلي الواحد ينسى نفسه
يقين حست بالذل من كلامة : انا ماعرضتش نفسي انت اللي شاري البس ده انسب شي لقيته
زين بسخرية : بصراحة اللبس حلو عليك يعني مش خسارة الفلوس الي اندفعت فيه
#################
رايكم مهم؟؟؟

  •تابع الفصل التالي "رواية يقين جريئه" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent