رواية قسوة عشق (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم ملك عبد اللطيف
رواية قسوة عشق الفصل السابع 7
البارت السابع
رواية قسوة عشق
بقلمى/ملك عبد اللطيف
وقفنا البارت اللى فات على حازم لما بيقول لكنان انه هيموت تعالوا نشوف هيحصل ايه
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
كنان بصدمه:ايه أخر ايام حياتك قصدك ايه يابابا
حازم:انا يبنى عندى مرض خطير فى القلب جالى من فترة لما بنت رچدان وقعت شركتنا وملهوش علاج أبداً
كنان بدموع:ايه...يا..بابا....ده إزاى......ملهو..ش ع...لا..ج
حازم:إهدى يابنى ده قدر ربنا بس انت بأيدك انك تتطمنى عليك وعلى مستقبل أخواتك قبل اماموت
كنان:طب انت مروحتش لدكتور ولا حاجة تعرف ايه العلاج
حازم:روحت يابنى عند دكاترة كتير وقالولى مفيش علاج ده مرض نادر ولو عملنا عملية نسبة نجاحها واحد فى المية
كنان:بس ي.....
حازم بمقاطعة:مفيش بس يابنى ها قولت ايه هتساعدنى نرجع شركتنا زى الأول وتنتقم من اللى خد حق ابوك زمان
كنان وهو ينهض:سبنى افكر شوية يابابا مش ببساطة كدة اشتغل واغير حياتى وكمان اهد شغل حد حتى لو الحد ده عدونا عن إذنك
ليمشى كنان وهوا مصدوم من اللى سمعه
حازم بخبث بعد ماكنان مشى:يارب ياكنان توافق وتقتنع بالى قولته صدقينى مش هسيبك يابنت رچدان
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
حياة بصوت عالي:الكل يتجمع عندى حالا
لتنزل سيلين ولمار ونازلى وانجي ونادية وچانسو والدادة ويقفون جمب بعض
حياة وهى تقف امامهم:طبعاً انتو عارفين ان بكرة اول يوم دراسة فعشان كده من اول بكرة كله هيصحى الساعة6بالظبط 6ونص تكونوا على الفطار 7كل واحد يشوف اللى وراه وانتى چانسو هتعيشي معانا الأيام ديه انتى ولمار ونادية ونازلى طبعاً جامعتكم مع بعض وانجى انا بوديها المدرسة قبل الشغل وكل يوم قبل ماتروحوا مشاوركم تكونوا متجمعين عشان الطابور وتعليمات كل يوم فاااهمين
سيلين بهمس لنازلى وللمار:هههه انا الحمدلله هخلص من طابور ونيس ده وهطير كمان شوية واتدبسوا انتو بقا
حياة:سمعاكى ياسيلين متخافيش حتى وانتى فى أمريكا هتكلمينا كوول الصبح وهتحضرى الطابور وتسمعى اوامرى كمان غظبن عنك
لمار بضحك:اوبااا البسى بقا تستاهلى ههههه😂
حياة:يلا اجهزى عشان هتسافرى كمان شوية
لمار:ابلة حياة ممكن نروح مع سيلين نوصلها للمطار
نازلى:اه والنبى ياابلة بالله عليكى
نادية:ايوة ياحياة خلينا نروح
حياة:ماشى ماشى روحوا كلكم عشان انا وچانسو عندنا شغل مهم وهنودع سيلين من هنا
سيلين بعد ان احضرت شنطتها نزلت وحضنت حياة:هتوحشينى اووى ياحياة وهتوحشنى اوامرك ليا وعصبيتك
حياة بدموع لأول مرة يراها احد منذ عشر سنين:يعنى هوا ده بس اللى هيوحشك فيا ياحيوانة
سيلين بدموع:لأ طبعاً انتى أختى الكبيرة ومن ساعت اما ماما ماتت بقالك مستحملانا عشر سنين وانتى اللى مربيانا انتى أمى مش أختى وبحبك اكتر من اى حد فى الدنيا
نازلى:ايه ده بقا احنا ملناش من الحب نصيب
حياة وهى تفتح زراعيها ليتجه الجميع لها نازلى وانجى وسيلين ونادية وچانسو ولمار ويحضنوا بعض جميعاً ببكاء
حياة وهى تحضنهم:احنا عيلة واحدة وعمرنا ماهنتفرق أبداً مهما حصل وانا لو قسيت عليكم اعرفوا ان ده حب
الجميع:واحنا كلنا بنحبك واللهى
سيلين بمرح:ايييه ياجماااعة انا اللى مسافرة مش حياة يعنى الكلام الحلو ده المفروض يبقا ليا
لمار بضحك:ياختى مااحنا هنودعك فى المطار يلا
حياة:خلبالك من نفسك ياسيلين واول اما تروحى هتلاقى عمتك مستنياكى
سيلين بصدمة:اييه عمتى العقربة
حياة:انا نسيت اقولك إنك هتعيشى معاها هناك مهو مستحيل اخليكى تعيشى فى أمريكا لوحدك
سيلين:ماشى هيا صحيح عقربة وبنتها اكتر منها بس السفرية اهم يلا السلام عليكم يااهل الدار
لتمشى سيلين ومعها البنات متجهين إلى المطار
چانسو وهى تجلس بعد أن مشوا البنات:ايه يا حياة انا عمرى ماشوفتك بتعيطى قبل كدة من عشر سنين وأكتر
حياة وهى تمسح دموعها:افتكرت ماما ووصيتها قبل ماتموت اللى حتى مسمعتهاش منها
چانسو:يااااه ياحياة لسة فاكرة لحد دلوقتي اللى حصل عدى عشر سنين واكتر وانتى لغايت دلوقتي منستيش
حياة بغضب:لا ياچانسو عمرى ماهنسا لأنى اللى انا عشتوه مش بالساهل لما اشوف أمى مرمية فى تلاجة المشرحة وميتة ومتشرحة قدامى يبقا عمرى ماهنسا حتى وصيتها كانت سيباها مع دادة فاطمة قبل اما تموت حتى مكلمتهاش محضنتهاش زى اى بنت بتبقا جمب امها ولما ارجع من اللى انا كنت فيه وبحسب اخواتى فى أمان اجى القيهم مرميين فى الشارع وادور عليهم بالأيام والشهور وكل ده وعاوزانى انسى وكل ده بسبب مين هوا مفيش غيره الجندى الو$$$$$$$اللى ماما وبابا قمنوه علينا
چانسو:انا عارفة ياحياة انك عيشتى حياة صعبة اووى ولسة بعشيها بس ربنا خلقلنا أجمل نعمة فى العالم وهيا النسيان ياحبيبتى انسى انسى ياحياة الماضى وارميه وراه ضهرك
حياة:بحاول بحاول والله ياچانسو
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وعلى الناحية الأخرى بعد ان خرج كنان من مكتب ابوه ذهب مع،والدته ويزن ليودعوه أحمد قبل ان يسافر وذهبوا للمطار
أحمد وهوا يحضن امه:خلاص بقا ياماما كفاية عياط متخفيش هرجع والله
الام ببكاء:هتوحشنى يابنى هتوحشنى اوووى
كنان بمرح:مخلاص بقا ياجمااعة هوا الواد رايح المريخ وانا مش واخد بالى ديه أمريكا فى الشارع اللى ورانا
الأم وهى تضربه على كتفه:بس انت يابارد ياللى ملكش لازمة فى الدنيا ديه
أحمد:انتو هتتخانقوا حتى وانا ماشى ليوجه حديثه لكنان هتوحشنى ياكنان والله
كنان وهو يحضنه:وانت كمان ياابو حميد والله
أحمد بغيظ:متقولش ابو أحميد مبحبهاش
كنان:لا هقولها
يزن:هتوحشنى يااحمد مع إنك مش عايش معانا بس علطول بتوحشنا
أحمد:وانت كمان يايزن عاوزك تهتم بدراستك بقا وورينا همتك يابطل عاوزك دكتور
يزن:متخافش دكتور علم نفس انشاءالله
أحمد وهوا يمشى:مع السلامه لما اوصل هكلمكم بااى
وفى الجهة الأخرى تودع سيلين البنات
لمار بدموع وهى تحضن سيلين:هتوحشنينى ياجزمة والله مش عارفة مين هيبهدلنى كل يوم
سيلين بمرح:من جهه البهدلة فهكلمك على النت كل يوم وابهدلك شتايم انتى مهذئة اساسا
لمار بضحك:ماشى ياكلبة البحر
نازلى وهى تحضن سيلين:مع السلامه يالمضة
نادية:بااى ياسيلين تروحى وترجعى بالسلامة انشاءالله هتوحشينا
سيلين وهى تمشى:وانتو كمان لا إلله إلاالله
الجميع:محمدرسول الله خلبالك من نفسك
لتمشى سيلين وتتجه نحو الطائرة وتركبها وتسمع يقولوا فى الاستقبال ان لسة ساعة مهما الطيارة تطلع ففتحت تليفونها وشغلت ميوزك او بالأصح مهرجانات لتغنى معها وتهتز هنا وهناك وغير مراعية لهذا الجالس بجانبها المتضايق منها ومن حركتها وصوتها التى تغنى به نعم هوا أحمد
أحمد بغضب وهوا يحاول الابتعاد عنها وعن حركتها وهى تغنى:انتى يابنت انتى هنا فى الطيارة مش فى بيتكم ياختى عشان تغنى وترقصى كدا
سيلين وهى غير سامعة شئ بالمرة:وتجيلى تلاقينى لسة بخيرى مش هتبقى لغيرى ايوة انا غيرى مفيش
أحمد وهو يزيل الهاند فري من على أذنها بغضب حتى تسمعه:ايييييييه اتطرشطى مش سمعانى عمال اكلمك وطى صوتك حبة واقعدى عدل عمالة ترقصى وتهبلى انتى هنا فى طيارة ياختى
سيلين بغضب لانه ازال من أذنها الهاند فري:انت أزاى تعمل كدة وتشيل الهاندفري من ودانى قطعت عليا احلى حتى فى الأغنية
أحمد بتفجئ من تفاهتها:هوا ده اللى همك مش همك انى مش عارف اقعد منك ومن صوتك المزعج ده وحركتك
سيلين بغضب كالاطفال:وانااااا اعملك اييييه ياعم الحليوة انت مش عارف تقعد روح اقعد فالحماام
أحمد بعدم فهم:افندم
سيلين بمرح:اصلك اللى انا اعرفه ان اللى بيقول مش عارف يقعد ده يبقاا مزنوق وعاوز يخش الحمام صح هههههه
أحمد بصدمة:لأ انتى اكيد مجنونة بقولك صوتك عالى وصوت القرف اللى مشغلاه ده زعجنى
سيلين بفهم:اهههههه فهمتك طب زعجك اتفلق بقا وانا مالى لتضع الهاند فري مرة أخرى وتكمل غنائها وهى تتمايل وتنط من على الكرسى مع الاغنية واحمد هيفرقع منها
أحمد لنفسه:إمتى الطيارة تطلع بقااا وتقفل البت ديه الزفت ده اووووف الصبر يارب
ليسمع فجأة الاستقبال يقول:على الجميع وضع حزام الامان سوف تقلع الطائرة خلال خمس ثوانى
ليرتدى الحزام ويراها لسة بتسمع الميوزك وغير مستمعة لما قالوه فيشيل من على أذنها الهاند فرى بغضب:حطى الحزام مش سامعة الطيارة هتطلع دلوقتي وممنوع التليفون يبقا شغال
سيلين بتوتر:ايه الطيارة طالعة دلوقتي
احمد ببرود:اه ياختى الحمدلله هخلص من زنك ده
سيلين بغضب:اتصدق انك باارد واوى كمان وانت مالك انت اغنى والا لأ انا حرة ولو مش عجبك قوم من جمبى
أحمد:والله ياريت بس للأسف ده مكانى ومش هينفع اغيره احنا فى طيارة مش فى فصل رابعة ابتدائى ياختى
سيلين بمرح:اه والله واقولك سيب الشنطة يااااااحممممدددد
أحمد بأستغراب:وانتى عرفتى منين اسمى
سيلين:ايه ده انت إسمك احمد انا مكنتش اعرف انا كنت بهزر و.............لتحس بالطيارة وهى تأقلع فتتوتر فجأة وتصرخ وتقول:يالهوووووووووووى الحقووووووووووونى بسرررررررعة نفسى بيروح
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وعلى الناحية الأخرى بعد ان ودع كنان اخوه احمد ذهب للشركة ليقول لأبيه قراره بشأن الانتقام من حياة رچدان وانقاذ الشركة
كنان وهو يدخل المكتب:عاوز اتكلم معاك فاضى.
حازم وهو يشاور له بالجلوس:اه اقعد يابنى
كنان:انا قررت يابابا هعمل ايه
حازم:قول يابنى بس يارب يكون قرارك صح
كنان:انا موافق انتقملك من بنت رچدان وانقذ شركتنا قبل ماتفلس
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انتهى البارت ياجماااعة يارب يكون عجبكم وقولوا توقعاتكم بقااا باااااااى
•تابع الفصل التالي "رواية قسوة عشق" اضغط على اسم الرواية