رواية قسوة عشق (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم ملك عبد اللطيف
رواية قسوة عشق الفصل التاسع 9
البارت التاسع
رواية قسوة عشق
بقلمى /ملك عبد اللطيف
وقفنا البارت اللى فات على چانسو وهيا بتوقع على العقود ومش عارفة مصير اللى هيا بتعمله اوعوا تنسوا الكومنتات ياصحابي يلا نبدأ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى صباح يوم جديد فتحت بطلتنا القاسية عيناها ببطأ وتململت فى حركتها بكسل لأن اليوم هوا يوم لقاء الشريك الجديد كما قالت لها جانسو أمس
فلاش بااااااك للى حصل إمبارح،،
بعد ان وقعت چانسو الاوراق واتفقت مع سكرتير كنان وهوا زياد ان يقابلوا المدير غدا فذهبت للبيت ودخلت ببطأ حتى لا يحس عليها أحد فصدمت بشدة عندما رأت حياة أمامها وعلى وجهها جميع انواع الغضب
چانسو بخوف وهى تتجه نحو حياة:ح..ياا..ة ايه اللى مصحيكى فى الوقت ده
حياة بغضب:واللهى انا المفروض اللى أسألك السؤال ده ايه اللى مطلعك بليل كدة ياچانسو كنتى فين
چانسو وهى تتجه للمكتب وتشير لحياة للذهاب معها:تعالى بس اقعدى وهفهمك
حياة بعد ان دخلت وجلست:قولى ايه بقا اللى يخليكى تنزلى فى الوقت ده ياهانم
چانسو:فيه شريك كلم السكرتيرة وعاوز يشاركنا وانا كنت بشوف السكرتير بتاعه
حياة:والموضوع يعنى ميحبكش غير بليل كدة مش قادر يستنى للصبح
چانسو:والله انا قولت نفس الكلام بس هوا قايل للسكرتيرة انه مستعجل وعاوز يشاركنا عشان هوا لسة واصل من أمريكا وهينقل أسهمه عندنا يعنى بأقصى سرعة ها ايه رأيك
حياة:والله انا مبقولش رأيى غير لما اشوف بعنيا واعرف التفاصيل ايه وكدة
چانسو:على العموم انا اتفقت مع السكرتير ان الشريك هيقابلك بكرة عشان تتفاهموا وتشوفى العقود
حياة وهى تنهض:ده لو وفقت اصلا انتى عارفة مش اى حد يشارك حياة رچدان
چانسو:يخربيت ام الغرور بتاعك ده نفختينى انا رايحة انام تصبحى على خير
حياة:وانتى من أهله
حياة لنفسها بعد ان صعدت چانسو لغرفتها:يترى ايه موضوع الشريك ده مش معقول فى ساعتها كدا قرر انه يشاركنا مش عارفة ليه قلقانة من الموال ده ربنا يستر
لتتجه إلى غرفتها وتقعد فترة طويلة تفكر فى هذا الموضوع وكيف ان مجرد ان ارسله الاعلان جاء لهم شريك بهذه السرعة اكيد الموضوع وراه حاجه مش طبيعية هذا هوا ماحدثت نفسها به وبعض كثير من التفكير تذهب حياة فى نوم عميق وتستسلم للنوم
،،باااك،،،
بعد ان فاقت حياة دلفت إلى الحمام لتأخذ حمام دافئ لتريح به اعصابها وتوضأت وادت فريضتها ثم ارتدت ملابسها

هذا هوا مارتدته حياة لتبدوا كأشهر سيدة اعمال فعلاً وفى غاية الجمال والروعة والاناقة
فتنزل من على الدرج بغرورها المعتاد والجميع مجتمع على السفرة كما قالت لهم حياة على الساعة6ونص
حياة وهى تجلس على المقعد الذى فى المنتصف:صباح الخير
الجميع:صباح النور
حياة وهى تنظر للدادة:مافين نادية يادادة مجتش ليه مش انا قولت تعيش معانا هنا
الدادة:ايوة يابنتى بس هيا راحت على الجامعة عشان تلحق تاخد جدول المحاضرات وبعدين تجيلك على الشغل
حياة بأيماء:ماشى يادادة ربنا معاها
چانسو:حياة مش هنقوم بقا عشان متتأخرش وكمان مهما نوصل انجى المدرسة
حياة:ماشى يلا بينا يلا يانجى
انجى وهى تنهض:يلا يا ماما
حياة قبل ان تذهب:وانتى يانازلى انتى ولمار روحوا الجامعة مع بعض وتعالوا علطول مش لازم تروحوا تخرجوا انا عرفاكم
لمار بضحك:حد الله بينى وبين الحرام هوا انا وش ذلك ياابلة
حياة وهى تمشى:ده انتى ابو ذلك ياختى انا حذرتك اهو انتى وهيا مع السلامه
لتتجه حياة ومعها چانسو ليوصلوا انجى إلى مدرستها ويذهبوا بعدها للشركة فماذا سيحدث ياترى؟
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وعلى الناحيه الأخرى فى قصر عيلة الجندى وخاصة فى غرفة بطلنا ينام كنان كعادته بعمق وامه تحاول ان توقظه ولكن هذه المرة حتى يذهب للعمل كما تعتقد هيا.
الأم بتعب:قووم بقا يبنى حرام عليك مش كل يوم موال صحيانك ده
كنان وهو يهلوس كعادته فى النوم:ماتجيبى بوسة مشبك يابت
الأم:يخبتاااااااى اللى بيعمله ابنى مع البنات بيطلع عليا ولا ايه يابنى انا امك يخربيتك قووووووووم بقاااااا
لتسمع صوت طرق على الباب لتنظر امامها فترى يزن يدخل ويضحك بشدة
يزن بضحك:ايه ياماما صوتك واصل للناس اللى جمبينا فى اى
الأم بغضب:الزفت اخوك مش عاوز يقوم زى العادة ولا هوا حاسس ده انا قبل كدة كبيت عليه كوباية مياة سقعة متلجة وبرضوا مقمش
يزن بتفكير:طب وسعى وسعى حله عندى ابعدى كدة
ليقترب من أذن كنان ويقول بصوت عالى:كناااااااااااان الحق كبسة البولييييييس جااااه الحققققققق
كنان بفزع بعد ان افاق:ايه ايه انا معملتش حاجه
يزن بضحك شديد:ههههههههههه شوفتى ياماما ده مبيصحاش من النوم غير كده
الام وهيا تضرب بالكف على الاخرى:لا حول ولاقوةالابالله صبرنى يارب على العهات اللى انا مخلفاهم دوول قوم بقا يبنى عشان شغلك
كنان بغضب:يعنى انتوووو صحيتونى من احلى نومة واحلى حلم وتقوليلى شغلك شغل ايه ده ياماما انا عاطل انتى نسيتى ولا ايه
الأم:عاطل ايه يابنى مش انت قولت إمبارح إنك هتبدأ تساعد ابوك وتنزل الشغل النهاردة
كنان بعد ان تذكر:احيييييه يخربيت اياامى انا نسيت اتاخرت على الاجتمااع
لينهض بفزع وبسرعة وتخرج امه واخوه ويرتدى ملابسه الانيقة ولاول مرة يرتديها اساسا لأنه كل ملابسه كاجول ولكن الان ارتدى بدلة سوداء

هذا ماارتداه يبدو حقا فى غاية الجمال
بعد ان ارتدى ملابسه نزل بسرعة من على الدرج ويرى الجميع يجلس على السفرة لينزل ويقول لأمير: يلا يا أمير خلينا نمشى
أمير: نمشى ايه يابنى انا مش جاى معاك
كنان: هوا بمزاجك تعالى بس انجز يلا
ليتجه معه للخارج بعد ان ودع الجميع ويقفوا امام السيارات
أمير: قولتلك أمبارح ياكنان مليش فى الحوار ده انا
كنان: يبنى متنشفش دماغك دي الموضوع اصلا من غيرك مينفعش
أمير بأستغراب: وليه بقا انشاء الله
كنان: أولا عشان انت بتفهم فى الشغل اكتر منى وهتبقا معايا كشريك ليهم بس انت شريكى وثانيا انت اللى ماسك ميزانية الشركة بتاعتنا يعنى بتفهم فى مواضيع ازاى توقع الميزانيّة بتاعت شركة رچدان فاهم
أمير:ماشى ماشى بس مش هشتغل معاك هناك كأنى يعنى لياشغل منفصل عنك بس شريك معاك
كنان:ماشى المهم تبقا موجود ساعت الصفقات يلا بينا بقا
أميروهو يركب السيارة:يلا ياخويااا يلا
ليركبا هما الاثنان متجهين نحو شركة حياة رچدان ليدمروها وينقذوا شركتهم من الافلاس كما يعتقدوا ولكن لا أحد يعلم مايخبئه له القدر
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وعلى الناحية الأخرى فى الطائرة التى ستوصل لأمريكا مرت 14ساعة عندما كان فى هذاالوقت الناس نائمين فى مصر كانت سيلين تتعارك مع أحمد فى كل لحظة فى الطائرة ولكن وصلت اخيرا بعد كل هذا الوقت بعد ان هبطت الطائرة بسلام نزلت سيلين متجهه نحو المكان الذى يمررون منه الحقائب واغراضها فكان أحمد بخلفها وهى تقف لا تقدر على حمل الشنط لتضعها فى الممر ليفتشوها
أحمد من ورائها:ماتنجزى بقاااا انتى مفيش حاجه بتعرفى تعمليها خالص حتى دى
سيلين وهى تلتفت له بغضب:لاااااااا فى حاجات بعرف اعملها حتى بص
لتفلت منها الشنطة التى تحملها بيدها وتسقطها بقصد على رجل أحمد ليتأوه احمد بغضب من فعلتها فتضحك سيلين وتضع الشنطة بسرعة وتتجه
خارج المطار منتظرة عمتها لأن حياة قالت لها ان عمتها سوف تنتظرها هناك وأحمد بعد ان ضربته سيلين غضب بشدة وذهب ليرى اين هى فأخذ يبحث حتى رأها تقف بعيدا عن المطار منتظرة احدا ما
ليتجه إليها وهى كانت تقف شاردة فى حياتها كيف ستصبح وهى هنا فى أمريكا فتستيقظ من شرودها على صوته: انتى ياحيواااااااانة انتى ازااااااااااى تتجرأى تضربييييينى كدددة
سيلين بغضب وهى تترك اشيائها على الارض وتتجه إليه لتعطى ظهرها للأشياء: ميييين دى الللى حيوااااااانة يااااااض انت اللى بدأت وانااااا بقااااا برد عليك
أحمدوهو يمسك يدها بغضب: ياااااض انا يتقلى ياااض من حتة بنت جربوعة زيك بنت أمبارح
سيلين: انت عااارف الحربوعة دى تبقا مين يابو عضلات انت
أحمد: مين انتى بقا انشاء الله تكونى بنت الريس وانا مش واخد بالي
سيلين: انا هوريك أنا مين
لتلتفت سيلين ورائها حتى تعطيه بطاقتها فترى ان اشيائها ليست موجودة
سيلين بشهقة: اييييييه ده فيين حاجتى
أحمد: حاجة ايه ورينى ليرى أحمد ان اشيائها اختفت بمجرد انها التفتت له وكلمته معقول تكون سرقت
سيلين: يالهوى يالهوى يامصيبتى الحاجة اتسرقت ولا ايه
أحمد: انتى متاكدة انك حطاها هنا
سيلين: اه انا يدوبك جيت عشان اكلمك جاية بدور وشى لقيتها اختفت احييييه مقووول تكون اتسرقت دى فيها بطاقتى والبسبور بتاعى وهدومى حتى تليفونى لتبدأ سيلين فى البكاء كالاطفال وهى ضائعة لا تعرف ماذا تفعل
أحمد بغضب: بس بقااااا انتى هتعيطى ذى العيال الصغيره اهدى كده وتعالى ندور على الشنط يمكن نلاقيها مع حد تعالى
سيلين ببكاء: مش عاوزة منك حاجه انا هدور على شنطتى بنفسى
أحمد: مانا والله نفسى اسيبك كدة بس ضميرى ميسمحليش اسيب بنت بلدى وكمان فى أمريكا مسروقة ولا اى
سيلين بمرح وهى متناسية الامر: آه ونعمل احنا الاتنين بقا فيلم المسروقة فى أمريكا ونحب بعض بعد كدة صح
أحمد بغضب: مشششش بقووووولك مجنوووونة امشى يابتتتت قدااااامى يلااااااا
لتذهب سيلين معه بخوف وهى تبحث عن اشيائها فماذا سيحدث ياترى وماهو الشئ الذى سيخبئه القدر لهما فئ أمريكا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
وعلى الناحية الاخرى فى مصر صباحا لأنها كانت فى أمريكا ليلا اساسا
بعد ان وصلت حياة على الشركة دخلت إلي غرفة الموظفين لتعطيهم شوية معلومات هاي وچانسو وكان كنان قديم وصل إلى الشركة على الناحية الأخرى
كنان وهو ينزل من السيارة: هخش انا اركن العربية وحصلنى
أمير: ماشى
ليذهب كنان ويصعد بالاصنصير إلى دور مكتب حياة بعد ان سأل عليه فذهب للسكرتيرة
كنان بصوت رجولي غليظ: لو سمحتى فين مكتب حياة رچدان
هدير بهيام وهى تنظر له: هاا اه حضرتك اكيد الشريك الجديد صح
كنان بضحك: هوا أنا اتشهرت ولا ايه على العموم انا يستى فين بقء مكتب حياة رچدان
هدير وهى تشير له: امشى طوالى علطول هتلاقيه وانا هبلغ حياة هانم إنك وصلت
كنان وهو يمشى: ماشى
ليذهب كنان ويدخل المكتب وينبهر بشكله ويقول: ايه ده كل ده مكتب ده مكتب ابويا مش كبير كدة بين عليها مغرورة ومرخيرها لفوق بس معاها حق دى اغنى سيدة اعمال وقريب هتبقا أفقر سيدة اعمال ههههه
ليضحك كنان ويجلس على الكرسى المقابل لكرسى المكتب بغرور
وعلى الناحية الأخرى بعد ان القت حياة كلامها على الموظفين اتجهت نحو مكتبها واخذت قهوتها من السكرتيرة وعلمت ان الشريك الجديد بأنتظارها بالداخل دخلت حياة المكتب ولا تجد احد فاتجهت نحو المكتب ووضعت الكوب القهوة علئ التربيزة فسقطت منه حبة قهوة فأمسكت منديل ومسحت المكتب مكان القهوة إللى وقعت فدخل كنان من الباب الأخر للمكتب ولكن هذا الباب موجه نحو بلكونة كبيرة كان يقف بهآ كنان منتظر حياة ليدخل عليها وهي يفتح الباب بسرعة وصدمة كبيرة وهو يرى امامه اكتر شخص يكره وفى مكتب حياة رچدان وتمسح التربيزة وتنظر حياة بصدمة اكبر على آخر شخص كانت تتوقع أن تراه هذا الشخص الذى ذهبت معه السجن
ليقولوا هما الاتنين فى نفس الوقت وبصوت واحد: انت/انتى بتعمل ايه هنا /بتعملى ايه هنا
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
انتهى البارت ويارب يكون عجبكم وتوقعاتكم بقا ايه اللى هيحصل وحياة معقول توافق ان كنان يكون شريكها ولا ايه هنشوف البارت الجاى باااااى
•تابع الفصل التالي "رواية قسوة عشق" اضغط على اسم الرواية