رواية متعة الحياة كاملة بقلم عادل عبدالله عبر مدونة دليل الروايات
رواية متعة الحياة الفصل العاشر 10
كانت خايفة تقعد معاهم لوحدها لكن انا طمنتها وقولتلها مفيش حد هيقدر يضايقك لحد ما ارجع .
نزلت اشتريت ساعة حريمي من النوع الغالي جدا واسورة دهب قيمة جدا .
ولما رجعت البيت قعدت مع يارا لبعد العشا وبعدين قولتلها : اظن النهاردة المفروض انام عندها ؟
قالتلي : نعم ؟؟؟ بتقول ايه ؟؟ مش سامعه كويس !!
: المفروض انام عندهااا.
: لا يا حبيبي ، احنا مش اتفقنا علي كده !!!
: وهي دي محتاجة اتفاق يا قلبي !! ده واجب عليا ، متنسيش انها بردو مراتي ولها حقوق عليا .
: وانت كنت ناسي حقوقها دي لما جيت تتجوزني ؟
: يا حبيبتي هي مراتي ام ولادي واجب ومفروض عليا انما انتي حاجة تانية انتي مراتي وحبيبتي انتي اللي في القلب .
: خلي بالك هتروح تنام عندها هتصحي الصبح مش هتلاقيني .
روحت مطلع الساعة اللي اشتريتها وقولتلها : امسكي الساعة دي وقبل ما تبقي الساعة ٨ الصبح هتلاقيني صاحي وجاي افطر معاكي .
: الله دي حلوة اوي !!
: مش احلي منك يا قلبي .
: انت عاوز تضحك عليا بالساعة دي ؟؟
: لا طبعا معقول اضحك علي قلبي وروحي ، انا لما شوفتها قولت دي مش تتلبس الا في اجمل ايد في الدنيا ايد يارا حبيبتي .
: بردو مش هتضحك عليا ، بصراحة انا بغير عليك . مش هينفع االي انت بتقوله ده .
: طيب ولو قولتلك علشان خاطري ؟؟
: خاطرك غالي ، لكن ….
: من غير لكن ، علشان خاطري هنعتبرها ضريبة سعادتنا مع بعض .
سكتت وانا بوستها وقولتلها الساعة ١٠ الصبح هتلاقيني جاي افطر معاكي .
: مش كنت بتقول الساعة ٨ الصبح ؟!!!
: خليها الساعة ١٠ علشان مش عاوز اصحيكي بدري .
: انا مش عارفة هنام ازاي وانا عارفة انك في حضن واحدة تانية .
: هكون هناك لكن قلبي وعقلي هيكونوا معاكي .
خرجت من الاوضة وفتحت اوضة سهام ودخلت .
اتعدلت سهام وقعدت بعد ما كانت نايمة وقالتلي : انت ايه اللي جابك هنا ؟
: انتي لسه زعلانة مني ؟
: مش زعلانة ، اتفضل روح عند عروستك .
: انتي عروستي وحبيبتي وحب عمري .
: انت فاكرني هبلة هتضحك عليا بكلمتين !! اتفضل اخرج بدل ما اصرخ واصحي العيال واعملك فضيحة .
: انا مش خارج من الاوضة دي الليلادي .
: يبقي انا اللي هخرج انام بره .
: يا بنت الحلال بلاش فضايح اسمعيني الاول .
: من غير ما اسمعك هتخرج بره الاوضة ولا اخرج انا ؟
: عليا الطلاق لنبات احنا الاتنين هنا في الاوضة الليلادي .
: انت بتمسكني من ايدي اللي بتوجعني باليمين بتاعك ؟؟؟
: لا يا قلبي اسمعيني بس .
: من غير ما اسمعك ، مادام حلفت بالطلاق هتنام في الارض ومش هتنام جنبي علي السرير علشان بس اليمين بتاعك .
: يعني ابقي متجوز اتنين وعايش في شقة زي دي وانام علي الارض !!!! اهون عليكي ؟
: مادام هونت عليك وهانت عليك العشرة بينا يبقي عادي هتهون عليا .
: يا حبيبتي انتي عمرك ما هونتي عليا انتي بس اللي حبيتك طول عمري .
: انت جاي تضحك عليا ؟؟؟!!!
: وحياتك عندي بكلمك من قلبي ، انتي حبيبتي وعمري ما حبيت غيرك . شوفي حتي جبتلك الهدية دي علشان تعرفي غلاوتك عندي . وروحت مطلع الاسورة واديتهالها .
: بصت للاسورة بأنبهار وقالتلي : هي حلوة اوي بس بردو مش هتضحك عليا ، كفاية انك كسرت قلبي خلاص كل اللي بينا انتهي .
: يا حبيبتي ما عاش اللي يكسر قلبك ، ده انتي قلبي وروحي وعمري .
: انت هتجنني !!! اومال اتجوزت عليا ليه ؟؟ علشان تفرحني مثلا ؟؟
: ايوه بالظبط كده .
: انت رايق وجاي تتريق عليا شوية وتهزر شوية وانا مش فايقة .
: انا بتكلم جد ، انا اتجوزتها علشان اسعدك انتي والولاد .
: تسعدني !!! انت عبيط بقي !!!
: من غير لسانك الطويل ده هفهمك كل حاجة ، البنت دي عمها رجل عنده معارف كتير وهيساعدني في شغلي ، وفلوسي لوحدها متنفعش . يعني فلوسي دي محتاجة حد زي عم يارا علشان اقدر اكمل وازودها ، ولما ابقي جوز بنت اخوه هيساعدني والخير اللي هيعم هيكون لينا كلنا انا وانتي والولاد ، فهمتي ؟؟
: انت جاي تضحك عليا ؟؟ دي عشرة سنين يا طارق ، انا فهماك اكتر من نفسك ، مش هتعرف تضحك عليا .
: صدقيني وحياة حبي ليكي ما بكدب عليكي .
: طيب خلاص انا مصدقاك ، اتفضل بقي روحلها وانا مش زعلانة .
: اروح لمين ؟؟ انتي بتهزري ؟؟ حد يسيب القمر ويروح للنجوم !!!!
: اه خلي النجوم تنفعك .
: ورحمة ابويا ما هسيبك الليلة ……
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية متعة الحياة ) اسم الرواية