رواية بنات السعد (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم نورهان ثروت
رواية بنات السعد الفصل العاشر 10
البارت العاشر
روايه_بنات_السعد
واقف يحيي امام المدرسه نظر امامه وهو يقول :حبيبه عمو تعالي بسرعه وحشتيني
عانقها يحيي بحب ابوي وهو يقول :عملتي اي انهارده فى المدرسه حد زعلك
ابتسم اليس وقالت بحب :لا شكر انك دخلت وكلمت الميس هي زعقت ليهم وهم مكلمونيش تاني و
قطع كلماتها صوت سيده وتقول بصوت مرتفع:اليس بنتي
نظر لها يحيي بصدمه وقال بهمس:هدي ثم نظر لاليس وقال بقلق حبيبتي ادخلي العربيه انا خمس دقايق وهجي وبعدها هنخرج
صعدت اليس السياره نظرت له هدي بغضب وقالت:اليس انزلي تعالي لماما
ابتسم يحيي بسخريه وقال:ماما مين ياهدي انتى اي اللي فكرك بالبنت ولا فلوسك خلصت ولا اللي انتى خسرتي بنتك عشانوا خلع وسابك
تنهدت هدي وحاولت ان تهدئ من نفسها وقالت بضيق :بقولك اي انت ملكش دعوه بيا كل اللي انا عايزه دلوقتي بنتي وعايزه الواصيه عليها
قهقه يحيي بسخريه وهو يقول :طب مش تقولي كده من الاول عايزه الواصيه والفلوس اللي اخويا سيبها لابنته بس دا بعينك هتاخدي البت بس بشرط واحد اكون انا ميت سلام يا طليقه اخويا
صعد يحيي السياره نظرت له هدي بغضب ثم تمتم:وربنا ما هسيبك يايحيي الكل*ب انا هاخد بنتي والفلوس قريب اووي
............
جلست سليا على الفراش وهي تدندن :وفى يوم لقيته لقيته هو اللي
خرجت من شرودها على صوت هاتفها نظرت له وقالت بهمس:رقم غريب يارب يكون الشغل ردت وقالت الو سلام عليكم
هنا بهدوء:الو سلام عليكم معايا استاذه سليا
ابتسمت سليا وقالت:ايوه انا حضرتك مين
هنا:انا هنا من شركه ***انا بكلمك عشان اقولك انك اتقابلتي فى الشغل ومن بكره هتبداء شغل
سليا بسعاده :بجد الف حمد وشكر لله ثم قالت بستغرب هو مش بكره الخميس ومعروف ان الجمعه والسبت اجازه يعني انا هنزل بكره بس
هنا :لا احنا معندنش اجازه يومين دول هو يوم واحد بيكون يوم السبت
اؤمات سليا بتفهم وقالت:تمام ممكن اعرف المفروض اكون الساعه كم هناك
هنا:تكون الساعه ٩ فى الشركه اول ما تيجي هتلقي بنت اسمها ندا دي هتساعدك هتعرفك كل التفاصيل المهمه ربنا معاكي
ابتسمت سليا وقالت :شكر جدا
هنا :الشكر لله ياحبيتي سلام
اغلقت سليا الهاتف وهي تقفز على الفراش بسعاده ويتقول :هشتغل وهشتغل لولولولي هشتغل ياماما
دخلت والدتها الغرفه وهي تقول :يارب صبرني على شويه المجانين دول ثم نظرت لسليا وقالت بت بت انزلي من على السرير هتكسري السرير ساعتها هخليكي انتى اللي تدفعي تمن تصليحه
تنهدت سليا وقالت بضيق مزيف :في اي يامرات ابويا سيبيني افرح شويه ثم قالت بجديه اقاعدي عايزه اقولك على خبر انا اتقابلت فى الشغل الحمدلله يارب بكره اول يوم
نظرت لها والدتها وقالت :بكره بكره هو في اي هو كل حاجه فى الدنيا بكره ثم قالت بتساؤل ازاي بكره مش بكره الخميس
تنهدت سليا وقالت :منا برده استغربت وسالتها قالتلي ان هم بياخدوا اصلا اجازه يوم واحد اللي هي السبت فانا كده هشتغل الخميس والجمعه المهم بكره تصحيني ٧ونص لحد ما البس واروح الشركه هتكون الساعه ٩
اؤمات والدتها بتفهم وقالت بحب :عيوني ياقلب امك
ابتسمت سليا بحب لحنان والدتها ثم قالت :ماما انا هلبس واروح الجنينه العب مع الاطفال واغير جو من البيت
.................
نظرت اليس حولها بستغرب وقالت :عمو هو احنا ليه فى الجنينه احنا مش هنروح
ابتسم يحيى وقال بحنان :أنا حبيت إني أجيبك تلعبي مع الأطفال شوية وبعدها هنروح البيت
نظرت له اليس بحزن وقالت:بس انا بحب العب مع سليا وهي اكيد مش موجوده
رتب يحيي على شعرها وقال:العبي مع الاطفال هنا شويه وعد المره الجايه نيجي وسليا هنا موافقه
اؤمات له اليس بسعادة :ركضت وهي تقول استناني هنا بحبك ياعمو
نظر يحيي حواله ثم اقترب من كرسي بجانبه جلس وهو يتحدث مع نفسه :هتعمل اي يحيي اليس هتنسى امها بي اللعب ومش هتسال عليها بس دا مش هيحصل كل مره وانا متاكد ان طالمه امها ظهرت دلوقتي يبقي هتظهر كتير اووي الفتره الجاي اتصرف ازاي بس يارب ثم تنهد بحزن وقال يارب ساعدني احافظ على اخرى حاجه موجوده ليا من اخويا
قطع شروده على صوت فتاة تقول :هو مش حضرتك عم اليس هي فين
نظر يحيي لها بتركيز وقال :انتى سليا صح اليس جوه بتلعب مع الاطفال
ابتسمت سليا وقالت:اه انا سليا انا هروح اشوف اليس
ركضت سليا على الاطفال وهي تقول :مفاجأة وحشتوني
ركضوا جميع الاطفال لها وعانقوها بقوه ابتسمت سليا وقالت :وحشتوني انتم كويسين
اؤما لها جميع الاطفال بنعم جلست سليا على الارض وقالت :يلا قولولي نلعب ولا احكي ليكم قصه ولو قصه عايزين قصه انا افكر فيها واقولها ولا قصه اميره من الاميرات
نظر لها جميع الاطفال وقالوا الاغلبيه منهم :قصه جديده
ابتسمت سليا وقالن بحب:تمام اعملوا دائرة وانا هقاعد فى النص وانتم حواليا
جلست سليا فى منتصف الدائره وقالت :القصه دي انا اللي عملها كان ياما كان ولايحلى الكلام الا بذكر النبى عليه افضل الصلاه والسلام كان فى ملك معروف بالعدل بين الناس وانه بيكرهه السحر واي حد بيستخدم السحر فى المملكه بتاعته ياما بيتق*تل او بيتنفي لمملكه تانيه المهم ركزوا معايا اووي فى اللي جاي كان فى اميرة جميله هي بنت الملك الوحيده وكانت بتحب الناس جدا وبتحب تعمل ليهم خير كتير اوووي اسمها نظرت سليا حوالها وقالت اسمها اليس وكان ليها صاحبه قريبه منها اووي اسمها سجدة
ابتسمت واحده من الاطفال وقالت:الله اسمي اهو
نظرت لها سليا وضعت يديها امام وجههاوقالت:هششششش مش عايزه صوت
كانت تقف الاميرة اليس امام المرايا وهي تحدث سجدة:شكلي حلو اووي انهارده اي رايك فى الفستان دا ولا اغيره
ابتسمت سجدة بحب ليها وقات: انتى جميل فى كل حاجه بس الفستان دا محتاج التاج
ذهبت سجدة واقتربت من الباب وقالت بصوت مرتفع:تيا تيا عايزه التاج بتاع الاميرة هو موجود فى اوضه الملكه
تنهدت تيا وقالت بصوت مرتفع : حاضر دقيقه
ابتسمت سجدة ونظرت لاميرة اليس وهي تقول :لطيفه تيا بس دايما بتكون لوحدها
تنهدت اليس وهي تقول : حاولت معاها اكتر من مره ابقي صاحبتها بس هي ديما بتبعد معرفش ليه
بعد مرور دقائق دقة تيا الباب ودخلت الغرفة وهي تقول :سجدة التاج ثم نظرت لاميرة بسعادة وقالت شكلك حلو اووي انتى على طول حلوه نفسي اكون زيك فى المستقبل
ابتسمت اليس وقالت بحب :انتي احله مني مليون مره
ابتسمت تيا بخجل وقالت :شكر انا هنزل عايزين مني حاجه تانيه
جذبتها سجدة من يديها وقالت :لااستنى اقاعدي معانا ثم نظرت لملكه وقالت البسي التاج
وضعت الاميرة اليس التاج فوق راسها وقالت وهي تنظر لمرايا : البس التاج دا ولا البس التاج التاني
نظرت لها تيا بستغرب وقالت بتساؤل:احنا فى نص الليل انتى رايحه فين دلوقتي
نظرت سجدة لتيا بهدوء وقالت :هي بس عايزه تعرف تلبس اي فى الحفله ثم نظرت لاليس وقالت البسي التاج دا
ثم نهضت وقالت لازم نمشي دلوقتي ثم نظرت لاميره وقالت انتى لازم تنامي بكره يوم طويل اووي
نظرت لها اليس بهدوء وقالت:تعالي ساعديني اقلع الفستان دا تقيل اوي
بعد مرور دقائق غادرت سجدة من الغرفة جلست اليس على الفراش واغلقت عينها وذهبت فى النوم بعد مرور نصف ساعه شعرت اليس بوجود شخص فى الغرفه حاولت ان تنهض لكنها شعرت انها مقيده فتحت عيونه تحاول ان تعرف ماذا يحدث ومن معاها لكن الظلا*م كان منتشر فى الغرفه حاولت تتحدث لكنها شعرت بمادة مرة داخل فمها وصوت يهمس بجانب اذنها ويقول :مفعول الماده دي هيشتغل كمان دقايق لو عايزني اعلاجك ومن الماده لازم تقت*لي الملك انا همشي واول ما تقت*لي الملك هتلقيني قدامك
بعد مرور دقائق نهضت اليس فتحت النور وهي تنظر حوالها بخوف ثم اقتربت من الفراش وجذبت زجاجه بجانبه وحاولت ان تنادي سجدة لكن صوتها لم يخرج حاولت اكثر من مره لكن بدون جدوى قرارت تغادر الغرفة وتبحث عن سجدة ظلت تحاول ان تتحدث لكنها فى كل مره تفشل واقفت امام غرفة سجدة ثم دخلت وهي تحاول ان تتحدث
نظرت سجدة لحالتها بستغرب وقالت :في اي مالك انتى مش كنتي كويسه
حاولت اليس تتحدث معاها لكن فشلت نظرت لها سجدة بخوف وقلق:انتى كويسه مال صوتك استنى خدي اكتبي فى الورقه دي في اي
بدأت فى الكتابة بايدي مرتعشة تشعر انها ستموت فى اي لحظه من الخوف بعد مرور دقائق جذبت سجدة الورقه وكانت تنظر لها بصدمه ثم نظرت لاليس وقالت فين الازازة هاتيها احنا لازم نقول لملك
جذبت اليس الورقه مره اخرى وكتبت بضعف :انا مش عارفه اتصرف مستحيل حد يعرفوا انا مشوفتش شكله ولا معايا اي حاجه تقول هو مين وهو قالي لما اقت*ل الملك هيظهر ليا
نظرت لها سجدة بصدمه وقالت:وانتى ناويه تقت*لي الملك ثم صرخت وقالت تقت*لي ابوكي ياليس
نظرت لها اليس بصدمه وكتبت:لا لا مقصدش كده انا بقولك على اللي فى دماغى انا حسه ان عقلي واقف صوت مش راضي يطلع انا كده خلاص مش هعرف اتكلم تاني
تنهدت سجدة بحزن على حالتها وقالت :دلوقتي لازم نروح لملك ونخلي يشوف الورقه اللي بتقولي فيها اي اللي حصل الملك هو اللي هيعرف يتصرف
ذهبت سجدة الى الملك وهي تمسك يد اليس بقوة نظر لهم الملك بستغرب وقال:في اي انتم الاتنين لسه صاحيين ليه ثم نظر لاليس وقال بقلق فى اي مالك انتى تعبانه
تنهدت سجدة وقالت :مولاي الورقه دي اليس اللي كتبها اتفضل اقراءها اليس خسرت صوتها
نظرت لها الملك بصدمه ثم جذب الورقه بقوه نظر لها بصدمه تاره ينظر لورقه وتاره ينظر لاليس يريد ان يخبروا انها مزحة حاولت اليس تتحدث لكنها فشلت مره اخرى سقطت دموعها بحزن على حالها عانقها الملك بقوه وهو يقول وحياتك عندي ياغلي من حياتي هاخد حقك وهجيبه من تحت الارض ثم نظر لسجدة وقال بحزم قولي لقائد الجيش يجي دلوقتي حالا وقولي لمرسول القصر ان يرسل لجميع الممالك ان الحفله اتلغت
ركضت سجدة من امامه جلس الملك وبجانب اليس رتبت على راسها وقال :بس ياعيوني كفايه عياط وحياتك عندي لهاخد حقك وهقت*ل الشخص اللي عمل كده صدقيني وعد من ابوكي
حاولت اليس تتحدث لكنها شعرت بألم شديد فى راسها وايضا معدتها جذب الملك ورقه بجانبه وقال:فى اي اكتبي عايزه تقولي اي
كتبت اليس وضعت الورقه بيد الملك نظر لها الملك بحزن وقال:روحي نامي حنب ماما انا هبعت حد يجيب ليكي اعشاب لوجع ومتقلقيش انا هخلي قائد الجيش يقلب الدنيا على الشخص دا المادة دي مفيش حد بيستخدمها غير ناس قليله اووي سهل نعرف نجيبهم
بعد مرور شهر بدات اليس تفقد الامل من ان صوتها يرجع ليها والملك لم يجد ذلك الرجل ،جلست اليس على الفراش وهي تنظر حوالها كالعادة تحاول ان تتحدث لكنها بتفشل لذلك قرار الانتحا*ر كان يأتي لراسها كل يوم لكن اليوم هي قرارات تنفيذ ذلك اقتربت من خزانة ثياب فتحت الباب وضعت يديها تحت الثياب جذبت خنجر*ها نظرت له بسخريه وقالت لنفسها:الخنج*ر دا جالي عشان اقت*ل اللي ياذيني انا اهو اول واحده همو*ت بالخنج*ر دا
وضعت الخنجر تجاه قلبها اغلقت عيونها ظلت تحاول لكن الخوف سيطر على يديها وضعت الخنج*ر بعيد عنها ثم نهضت وهي تردد بدون صوت :أستغفر الله العظيم أعوذ بالله من الشيطان الرجيم انا هقوم اصلي
بعد مرور دقائق جلست على سجادة الصلاة ظلت تتحدث مع ربنا بدون صوت وقالت ببكاء شديد:يارب يارب انا مليش غيرك ساعدني انا فقدت الامل لا حوله ولا قوة الا بك ساعدني يارب محدش عارف انا حسه بأي انا عايزه صوتي يرجع انا فى اوقات بفكر امو*ت نفسي بس انا مش عايزه امو*ت يارب انا بس عايزه ارجع اعيش حياتي زي زمان عايزه اتكلم يارب انا عملت اي غلط عشان يحصل فيا كده استغفر الله العظيم اي اللي انا بقول دا انا راضيه يارب الحمد لله وشكر لله
تنهدت سليا وقالت بهدوء:وبكده خلصت الحدوته
نظرت لها اليس بفضول وقالت بتسأول :بس فين النهايه اي اللي حصل ليها
نظرت تيا لاليس ثم نظرت لسليا وقالت :الرجل اللي عمل فيها كده اي اللي حصلوا
ابتسمت سليا من تركيزهم وقالت بتفكير:اليس رجع ليها صوتها لان فى كل مره كانت بتفقد الامل كانت بتروح لملك او لي اي حد غير ربنا ودا الغلط احنا لازم نروح لربنا ونقول كل اللي في قلبنا وفعلا بعد ما هي اتكلمت مع ربنا ربنا جبر بخاطرها وساعدها ان يرجع صوتها عايزكم تصلوا كل الصلوات لان هي اساس الدين والرسول صل الله عليه والسلم قال ان اللي مش بيصلي قد كفر يعني انه اصلا مبقاش مسلم فاهمين غير اصلا كده كلنا عايزين ندخل الجنه والصلاه هي اللي هدخلنا الجنه ثم نظرت لتيا وقالت والرجل ربنا خد حقها اي اللي حصل اول ما الرجل دا عرف ان الملك عرف اللي حصل هرب على غابه اول ما دخلها فى ساحر شافه واخد الرجل دا وفضل يجرب عليه كل انواع السحر لحد ما الرجل دا ما*ت متعذ*ب ربنا هياخد حقنا من اي حد جرحنا ثم نهضت وقالت يلا انا همشي دلوقتي المره الجايه بقي نلعب
نظرت اليس لها وقالت بتوتر:ممكن اتكلم معاكي
ابتسم سليا وقالت بحب:طبعا تعالي نتكلم بعيد شويه عن هنا
..................
دخل فارس مكتبه وهو ينظر لمحمد ويقول :محمد خلي حد يجي يشيل الكاميرا دي
جلس محمد على اقرب كرسي وقال بتعب:بس بس اسكت خلينا ارتاح انا طلع عيني انهارده انت خلتنا نروح كميه اماكن
جلس فارس على الاريكه وقال بفرحه:مش مهم المهم اننا خلصنا من الجاسوس وكمان خلصنا من العصابة دي
ابتسم محمد وقال بعدم تصديق :ايوه بجد اخيرا بس تعرف اني متخيلتش ان مسعود وحازم هم الجواسيس اللي فى القسم
تنهد فارس بضيق وقال:ولسه فى ناس تانيه انا متاكد متثقش فى حد مهما كان شكلوا هادي ومحترم نهض وقال متنساش تخلي حد يشيل الكاميرا انا هروح ارتاح ساعتين واجاي
غادر فارس القسم وهو ينظر حواله بشرود حدث نفسه وقال:وبعدين معاك يافارس هتفضل كده لحد امتي قطع شروده صوت فتاه تقول :لو سمحت ممكن تقولي اقرب مطعم هنا فين
نظر فارس لها بصدمه وقال :انتى ازاي مستحيل
....................
تقف ساندي فى المطبخ وهي تنظر حوالها بصدمه وتقول:كل دي مواعين منكى لله ياسليا الكل*ب انا كان مالي ومال القرف دا
ظلت تغسل الاواني بشرود وهي تدندن بشرود:اصل الكسل طبع الحلوين وانا طالعة حلوه وكسلية
واقفت كالصنم وهي تسمع صوت والدتها تقول :بقولك طلقني بعد العمر دا كله تخو*ني
نظر لها السعد بصدمه وقال :استهدي بالله طلاق اي اسمعيني اديني فرصه
تنهدت والدتهم وهي تقول :بقولك اي لو مطلقتش دلوقتي هخلعك يابو البنات
•تابع الفصل التالي "رواية بنات السعد" اضغط على اسم الرواية