روايه اسيرات الاسد والصقر الفصل الحادي عشر 11 - بقلم انجي صلاح
كان واقف صقر وهو بيبصله ببرود وأسد بلع ريقه برعب ونطق الشهاده جواه .
/صقرررر.
صقر قرب منه وقف قصاده ببرود /سمعتك وانت بتتكلم معاه في التليفون مصدقتش الي سمعته قولت اكيد فيه حاجه غلط لما صاحبي واخويا يعمل فيا كده اكيد فيه حاجه غلط .
اسد بجديه /صقر اسمعني.
صقر بغضب وهو يضربه بالبوكس في وجهه /اسمع ايه ها اسمع انك شايفني بموت من حرقتي علي اختي مبمنمش من كتر خوفي وقلقي وانا هموت واعرف هي فين ولا يحصلها ايه وسعادتك متفق مع الغبي ده ومخبيها لدرجه دي ملقيش قيمه عندك ي اسد .
اسد بغيظ شديد/الله يخربيت تقل ايدك ي اخي ممكن تسمعني أنا عملت كده علشانك ي صقر علشان لو كنت عرفت مكانها مش بعيد تقتله وتودي نفسك في داهيه اول ما عرفت مكانها كان لازم أمانها بعيد عن كل حاجه.
صقر بغضب /وليه مقولتليليش ليه سبتني في النار دي ي اسد .
اسد بحده /عملت كده علشانك ي صقر علشان احميك من تهورك المهم أن اختنا في امان ي صقر ده المهم .
صقر بغيظ شديد ل فارس /وانت ي اخويا اتجوزتها كده من غير اذني ايه ملهاش راجل.
فارس بجديه /العفو ي صقر بيه بس مش شايف اني عملت جريمه أنا بحب اميره وهي بتحبني وانا اوعدك أنها هتكون في قلبي قبل عنيا .
صقر بحده /انت الي بقالك فتره معاها اختي حصلها ايه مع الكلب ده ومن غير ما تكذب عليا فاهم .
فارس حكا كل حاجه الا حكايتها مع الرجاله وقف فارس بتحفظ ومقدرش يحكي .
/بس هو ده كل الي حصل اطمن اميره بخير .
صقر بحده /أنا عايز اشوف اختي .
اسد بجديه /طبعا هتشوفها ي صقر يلا بينا .
******************.
في الملاهي …
كانت واقفه روح بحب وحنان مع فاطمه وهي حاسه انها بقت مسؤوله عنها ضحكت فاطمه ريحت قلبها بس بصت ل عاصم بغيظ شديد.
/والله انا مستغربه ازي واحد حرامي وعندك قلب اووي كده .
عاصم ببرود /متحكميش عليا وانتي متعرفيش حاجه عني .
روح بغيظ شديد/ايه كلام الافلام ده ايه امك عيانه ومش لاقي مصاريف العلاج ولا ايه اظن الفيلم ده اتعمل مليون مره قبل كده .
عاصم بابتسامه باهته /لا وانتي الصادقه امي ماتت علشان ملحقتش حتي اجيبلها العلاج .
روح بحزن شديد/أنا اسفه .
عاصم بابتسامه حزينه /عارفه ي روح انتوا ايه مشكلتكم انتوا دائما شايفين أن كل المذنبين يستاهلوا الحكم عليهم بس الي زي انا محتاج الي يطبطب عليه يلا ي حضره الظابط علشان اتاخرنا .
مشت معاه روح باستسلام غريب مع انها تقدر تقبض عليه وتخلص منه بس احساس غريب بيشدها انها لازم تفضل معاه .
*********************
في فيلا فارس واميره ….
كانت واقفه مستنياها بقلق فجاه حست بصوت حركه جريت بلهفه لأنها فكرته فارس لكن اول مشافت صقر وقفت مكانها ودموعها بتنزل من غير توقف أما هو فكان يبتسم بسعاده واخيرررا أصبحت معاه وبحمايته طفلته الصغيره لتسرع الي أحضانه بدموع واشتياق شديد لأخيها.
/صقرررر وحشتني ي صقر مش قادره اصدق ي حبيبي اني شيفاك قدامي أنا اكيد بحلم ي صقر.
صقر وهو يقبل يدها بحنان/لا ي قلبي مبتحلميش دي حقيقه أنا معاكي ي حبيبتي معاكي ومستحيل اسيبك ابدا أنا آسف ي روحي اسف .
اميره بابتسامه وسعاده/متعتزرش ي حبيبي انت ملكش ذنب صدقني أنا عارفه انك عملت الي عليك .
صقر بغضب جحيمي/بقا الكلب يبهدلك كده وساعات كان بيسيبك من غير اكل ده انا هحرقه بايديا دول .
بصت ليه اميره بصدمه واضح أنه معرفش من فارس كل حاجه بصت لفارس باستغراب فارس حرك رأسه بالنفي كأنه بيقولها متقوليش حاجه اوعي تكشفي نفسك ل حد اوعي .
ابتسمت اميره بحب وفخر بحبيب فريد من نوعه ابتسم كمان اسد لما لأحظ نظراتهم واتاكد أن فارس بيحبها بجد .
صقر بجديه /انتي طبعاا جايه معايا صح معايا هتكوني في أمان اكتر من اي مكان أنا مش هقدر اسيبك .
اميره بابتسامه/لا ي صقر أنا هفضل مع جوزي فارس بيخاف عليا من الهواء الطاير ومعاه هكون في امان اطمن ي حبيبي اطمن .
صقر بتحزير /اعمل حسابك حياتك قصاد حياتها لو اتاذت بكلمه بس فاهم .
فارس بابتسامه عاشقه/لو زعلتها ابقا اقتلني .
اميره بابتسامه/بعد الشر عليك ي حبيبي .
صقر بغيظ وغيره /حبه برص ي اختي بتحبيه اووي كده ي اختي علي ايه .
اسد بضحك /هههههه ابعد عنهم انت ي عدو الفرحه وهي تعمر خليك في حالك.
صقر بغيظ/حاضر ي اخويا يلا ي روحي هيجيلك بكره .
****************.
في جنينه الفيلا .
كانوا واقفين أحمد وسليم بشرود .
احمد بجديه /سليم احنا لازم نشتغل احنا عندنا جامعه ودلوقتي بقا عندنا ستات مسؤولين عنهم مش معقول هنفضل معتمدين علي اسد وصقر طول الوقت .
سليم بجديه /عندك حق يا احمد في دماغك حاجه معينه .
احمد بجديه /فاكر الواد يوسف صاحبنا أبوه عنده شركه مقولات كبيره نروح نشتغل فيها .
سليم بابتسامه/تمام معاك ي صاحبي ربنا يوفقنا .
*******************.
علي ضفاف النيل….
كان واقف صقر باصص ل مياه بشرود قرب منه اسد بغيظ شديد.
/ماخلاص بقا ي صقر هتفضل زعلان كده ي اخي قولتلك عملت كده علشان أمن حياه اميره افهم .
صقر بتنهيده /أنا مش زعلان منك ي اسد أنا مقهور اني سيبت اختي يحصل فيها كل ده .
اسد بابتسامه/مش بايدك ي صقر مش بايدك المهم انها معانا دلوقتي وفي امان وفارس بيعشقها أنا شوفت ده بعنيا خلينا نفرح علشان خاطري .
صقر بابتسامه/عندك حق ي اسد ايه رايك نفرح حياه وعزه اظن يستاهلوا .
اسد بابتسامه خبيثه/اكيد طبعا في حاجه في دماغك معينه .
صقر بنظره خبيثه/هقولك .
******************.
من أمام احدا المولات الفاخمه ..
كانوا واقفين حياه وعزه بضحك وفجاه شعروا بمن يضعوا تلك المنديل المخدر ليفقدوا الوعي .
***************.
في اليخت…
كانت حياه بتفتح عيناها تتدريجا بخوف وقلق لتصرخ بفزع .
/مين الي هنا مين الي خطفنا اختي فين حد يردد عليا .
اسد بنظره خبيثه/ايه ي روحي مالك بس .
حياه بصدمه /اسد معقول انت الي خطفتني .
اسد بنظره عاشقه /ايوه انا الي خطفتك باخد بتاري مانتي خطفتني من اول لحظه شوفتك فيها .
حياه بابتسامه ودلع /حرام عليك اهون عليك برضه ده انا حبيبتك .
اسد وهو يحملها بنظره خبيثه/طبعا بس بصراحه متهونيش عليا تعالي أنا اصالحك .
*****************.
في احدا الفيلالا …
كانت تنظر عزه حولها بفزع شديد وفجاه لقت صقر واقف قدامه باستفزاز وهو بيشرب العصير .
/ايه رايك الاستضافة عجباكي .
عزه بغيظ شديد/لا ي شيخ انت الي عملت كده ي صقر ايه البرود ده ده انا كنت هموت من الخوف .
صقر بضحكه عاليه/هههههههه امال بس عملالي فيها سبع رجاله في بعض وبعدين مين الي يتجرأ يعمل كده ده انا امحيه من علي وش الدنيا ده انتي مرات الصقر.
عزه بابتسامه ومرح/ودي احلا حاجه حصلتلي في حياتي اني بقيت مرائتك ي صقر .
صقر وهو حاضنها بعشق/واحلا حاجه في عمري انا كمان تعالي بقا اقولك كلمه سر .
عزه بضحك /هههههههه .
**********************.
في شقه صبا …
كانت قاعده صبا بحزن شديد وخوف علي روح فجاه رقم غريب رن فتحت بخوف .
/الو .
روح بابتسامه/ايوه ي صبا أنا روح .
صبا بلهفه /روح حبيبتي انتي فين ي روحي طمنيني عنك .
روح بابتسامه وهي حاضنه فاطمه بحب /أنا بخير ي صبا اطمني متقلقيش عليا .
صبا بخوف شديد/ي عني ايه ي روح أنني فين ي حبيتي انا جايه اخدك .
روح بابتسامه/أنا هقولك كل حاجه وقصت لها ما حدث .
صبا باستغراب /وانتي قصدك ايه انك تفضلي معاه أنا هجيب القوات ونقبض عليه حالا .
روح بدموع /اوعي ي روح مش هسامحك ابدا لو عملتي كده .
صبا باستغراب /روح أنتي حبتيه ولا ايه معقول .
روح بدموع ومراره/شكلي كده ي صبا وهي دي المشكله اتعلقت بيه هو وفاطمه أوووي مش هقدر اعيش من غيرهم .
صبا بقلق بالغ/خلاص ي حبيبتي اهدي المهم انك تخلي بالك من نفسك فاهمه .
روح بابتسامه وفرحه /طبعا فاهمه متقلقيش عليا ي روحي سلام هكلمك تاني .
صبا بخوف شديد/ربنا يستر يارب .
******************.
في شركه جلال .
في مكتبه ..
جلال بجديه /أهلا وسهلا شرفتوني طبعا ده شرف كبير ليا انكم تشتغلوا في شركتي .
سليم بابتسامه/الشرف لينا احنا ي جلال بيه .
احمد بابتسامه/أن شاء الله هنكون عند حسن ظن حضرتك .
جلال بابتسامه /مابلاش بيه وحضرتك ده كلهم اربع سنين الي بينا المهم اتفضلوا بره مع استاذ مروان هو هيظبطلكم كل حاجه.
سليم بابتسامه/تمام شكرا ل حضرتك مره تانيه .
فجاه جلال بنظره خبيثه وهو ماسك التليفون ليرد ذلك الصوت الذي يحمل لهم كميه كبيره من الشر والكره.
/سعه الباشا مش هتصدق مين الي بقوا تحت ايديا نقطه ضعف الأسد والصقر.
********************.
في فيلا عمر الفيومي..
بعد مقفل مع جلال وهو مبتسم بخبث دخل سامح اتكلم عمر بحده .
/برضه لسه ملقتهاش لحد دلوقتي هي والصعلوك ده .
سامح بارتباك شديد/والله ي باشا مسيبنا مكان مدورناش فيه قلبنا الدنيا زي مايكونوا اختفوا .
عمر بحده /دوروا تاني لحد ماتلاقوهم انا عايز اعذبهم براحتي فاهم .
سامح بجديه /تمام سعادتك .
*****************.
في اليخت .
بعد وقت طويل متحسبش من العشق والغرام كانت حياه في حضن اسد اتكلمت بكل عشق .
/تفتكر فيه حد سعيد زي كده وانا في حضنك دلوقتي اكيد لا ي حبيبي .
اسد وهو يقبلها في رأسها بعشق/فيه طبعا انا ي حبيبتي أنا دلوقتي مالك الدنيا بحالها في ايديا وانتي في حضني عقبال متبشريني قريب بولي العهد .
حياه بارتباك شديد/قريب ي روحي أن شاء الله قريب .
اسد بابتسامه/طب تعالي نتطلع علي سطح اليخت بس اوعي تتطيري من الهواء وانتي زي الفراشه كده .
حياه بضحك /هههههه عمري مطير منك ابدا أنا لازقه فيك يلا ي روحي يلا .
/*****************.
في فيلا صقر ……
كانت نائمه في حضنه بسعاده لا توصف كل يوم بتكتشف عشقه وعشقها هي كمان .
/ايه سرحانه في ايه ي روحي وانتي في حضن الصقر.
عزه بابتسامه وعشق/فيك طبعا ي روحي فرحانه أوووي ي صقر انك لقيت اميره فرحانه انك اخيررا ارتاحت ي حبيبي .
صقر بتنهيده عاليه /يااااه ي عزه ارتحت اوي أنا كنت هموت من غيرها بس الحمد لله رجعتلي وربنا رزقها بزوج هيعرف يحافظ عليها لانه بيعشقها.
عزه وهي بتشدد من احتضانه /ربنا يسعدهم يارب ي حبيبي بعشقك ي صقر بعشقك .
صقر وهو يقبلها بعشق /وانا بعشقك ي روحي.
**************.
في فيلا فارس واميره…
كان فارس بيبعد عنها وهي بيبص لنقط الدم الحمراء شدت هي الغطاء عليها بخجل شديد وهو اتكلم بصدمه .
/اميره انتي ازي لسه بنت.
اميره بابتسامه/مفيش راجل لمسني قلبك ي فارس مصدوم مش كده بس أنا بقا دماغي توزن بلد أنا اخت الصقر كنت مستحيل اقبل أن الكلب ده يضيعني أنا هحكيلك علي كل حاجه..
يتبع….
يتبع الفصل التالي اضغط على (روايه اسيرات الاسد و الصقر ) اسم الرواية