رواية جميلة الجزء الثاني 2 الفصل الحادي عشر 11
الحلقه ال ١١
جميله الجزء الثاني
بقلم / الشيماء محمد احمد
( شيموووو)
عايزه أوضح حاجه بس صغيره
بالنسبه للناس اللى عندها فيس لايت والحلقه مش بتفتح معاهم ومش عارفين يكملوا الروايه
اتعبوا نفسكم وافتحوا الفيس من على جوجل .. هتقدروا تفتحوا فيس والحلقه وكل حاجه بسهوله
الفيس لايت حلو وكل حاجه بس عيبه ف موضوع الروايات ده علشان كده نفتح الفيس من جوجل أقرأ الحلقه وما تتعبوش نفسكم وتدوروا ف مكان تانى وأسفه ع الإطاله
اسيبكم مع الحلقه
صلاح خرج وفهد مسك اللاب قدامه وحدفه بكل قوته في الحيطه ..
واتردد صوت ميس ملي الاوضه لدرجه غطي ودانه بايديه ::: الحب ضعف ... الطيبه ضعف .. الاخلاق والقيم ضعف ... ضعف .. ضعف .. ضعف ... ضعف
الباب خبط وجميله بصت : فهد بيه
قبل ما تنطق زعق فهد : عايزه ايه مني !! اطلعي بره !! مش عايز حد !! مش عايز اشوف حد
خرجت جميله وهيا مستغربه فهد ايه اللي جراله .. كان الصبح كويس ..
.................
صلاح خرج وماشي وقابله تحت علاء اللي كان داخل وبصله
علاء : ظبطت الدنيا !
صلاح : ايوه وعطيته الشيك
علاء : تمام طول ما انت شاطر وبتسمع الكلام كل حاجه هتكون تمام .. يالا روح بقي يا شاطر
صلاح : طيب ارجوك يا علاء بيه
علاء بصله : بعدين .. الصبر حلو
سابه وطلع وصلاح روح بيته واول ما دخل مراته جريت عليه : عملت ايه !
صلاح قعد علي اقرب كرسي : عملت كل اللي طلبوه
مراته : وبعدين ايه اللي هيحصل !
صلاح : معرفش يا هاله معرفش .. بنتك غلطت واللي غلط بيتحمل غلطه
هاله : دي عيله وهو ضحك عليها
صلاح زعق : عيله ؟؟ سنة وتتخرج من جامعتها وتقوليلي عيله !! هو لسه في بنات في الزمن ده ومع كل الوعي ده والشباب تضحك عليها !! اللي بيحب بيدخل البيت من بابه وخلص الكلام وكل البنات عارفه كده اما اللي عايز يتسلي ويخرج ويتدلع فده عدم تربيه .. احنا مربيناش بنتنا صح !! احنا اديناها حريه وهيا فهمتها غلط
هاله بعد تصديق : بنتي متربيه كويس
صلاح : امال جابتلنا العار ازاي !! ازاي حطتنا تحت ضرس واحد زي علاء زفت .. سيبيني والنبي لوحدي
مي جوه اوضتها دموعها بتحرقها واستغبت نفسها ازاي صدقته وازاي
علاء وثق علاقته بيها بالشكل ده ... تقريبا يوميا بيشوفها واتعلقت فيه جدا وافتكرت اليوم المشؤم من اوله
فلاش باك :::
مي : علاء وبعدين واخرتها ايه في خروجنا كل يوم !!
علاء : حبيبتي شاوري بس عايزاني اعمل ايه وانا اعمله
مي : خد اي خطوه
علاء : انتي عارفه فرق السن بينا قد ايه !
مي : انا ما يهمنيش
علاء : ابوكي هيهمه وهيرفض ومش هيوافق انا لو حد اتقدم لبنتي في سني هرفضه بتتكلمي ازاي !
مي مسكت كمه: انا بحبك وده المهم
علاء : وانا بعشقك يا مي بس هعمل ايه !! ابوكي عمره ما هيوافق ومش بعيد يجوزك غصب عنك وساعتها انا اخسرك قوليلي انتي حل وانا موافق عليه .. عايزينه يكون مضطر يوافق .. غصبا عنه يوافق فكري انتي وانا معاكي
مي فكرت شويه : نحطه قدام امر واقع
علاء بلهفه : قصدك ايه حبيبتي ؟
مي : نتجوز مثلا وساعتها غصب عنه هيوافق
علاء باس ايديها الاتنين : حبيبه قلبي انا موافق طبعا بس هيكون عرفي
مي : عرفي ! طيب ليه ؟
علاء : علشان ابوكي يخاف ويوافق علي طول .. حبيبتي انتي مش واثقه فيا ولا ايه !!
مي : حبيبي طبعا بثق فيك بس
علاء : ما بسش يالا بينا .. دلوقتي !
مي بفرحه : بجد دلوقتي ؟
علاء : حبيبتي بس تشاور وانا انفذ
مي : طيب يالا
علاء : طيب نطلع علي شقتي الجميله وتشوفي عش الزوجيه بتاعنا علشان كمان لو حاجه معجبتكيش نغيرها ونكتب الورق وهكلم المحامي بتاعي يجي ومعاه شاهد تمام كده !
مي : تمام حبيبي
اخدها بانتصار علي شقته وكلم محاميه اللي جهز الورقتين وقابله هو المساعد بتاعه ودخلوا الشقه ومضوا عليهم ومشيوا وعلاء عطي ورقه لمي
علاء : وبكده بقيتي مراتي رسمي
مي : بجد مراتك
علاء مسك الورقه : بجد طبعا مراتي مش الورقه دي بتقول كده !
قرب منها بس الخوف والتوتر سيطر عليها : انا خايفه
علاء : يبقي ما بتحبينيش
مي : لا انا بحبك .. بحبك قوي كمان
علاء : بتحبيني يبقي ولا تخافي مني ولا تتوتري كده وتسترخي في حضن حبيبك
مي : يعني احنا مش بنعمل حاجه غلط ؟
علاء : ولا غلط ولا حرام حبيبتي انتي مراتي وبعدين احنا هنطلع من هنا علي باباكي علي طول وبكره ايدي في ايد ابوكي ونتجوز رسمي وبعده تدخلي هنا عروسه بفستانك الابيض
مي : هتجيبلي فستان ابيض !
علاء : أجمل فستان لاجمل عروسه
مي ابتسمت ببراءه وما تعرفش انها بين ايدين ذئب هيفترسها ويرميها
علاء عملها عصير وحطلها فيه مخدر وبدئت هيا تضحك وبس وهو قام وفتح الباب ودخل كام واحد
مي : مين دول ؟
علاء : صحابي
مي بصوت زي السكران : يووووه بقي
علاء : تعالي معايا
اخدها اوضه نومه وهيا مش في وعيها خالص وبتضحك وخلاص قلعها هدومها وصورها كذا صوره وبعدها لبسها بدله رقص وهيا بتضحك واخدها بره وسط الشباب وشغل مزيكا وهيا الشباب شدوها ترقص وهو بيصورها وسطهم وكل واحد بيشدها بطريقه شكل وهيا سكرانه وبترقص وبتضحك وعلاء كمان بيضحك وبس ...
....................
صحيت مي بعد فتره طويله مستغربه هيا فين وشدت الغطا عليها مستغربه هيا فين وليه قالعه هدومها والخوف سيطر عليها طيب علاء مش جنبها
قامت لبست هدومها بسرعه ودورت عليه مفيش حد في الشقه كلها
اتوترت وخافت واخدت شنطتها فتحتها ملقتش الورقه بتاعت الجواز العرفي فيها
الخوف والرعب سيطروا عليها بتحاول تفكر مش عارفه .. ممكن يكون ضحك عليها طيب ليه علشان ايه !! لا بس هيتجوزها ليه ؟ وهو كده اتجوزها ؟ امها كانت ديما تقولها الجواز ايه غير زغاريط تملي البيت وبنت تخرج بفستان ابيض قدام الكل .. ده الجواز امال اللي عملته ده ايه !!
لا يا مي علاء بيحبك مش هيعمل كده ده مش شاب طايش ده راجل ناضج كبير وعنده بنت في سنك ممكن بس عنده شغل ..
طلعت موبيلها واتصلت بيه كان داخل مكتب ابوه
محي : ايه فين من بدري !
علاء تليفونه رن وشاور لابوه لحظه
علاء : ايوه يا قلبي
مي بخوف : انت فين !!
علاء : في الشركه يا قلبي جالي تليفون مهم ومهنش عليا اصحيكي
مي بعياط : علاء انت بتحبني بجد ؟ وهتيجي بكره فعلا لبابا !!
علاء : طبعا طبعا بصي انا في اجتماع ومش واخد راحتي هخلص واكلمك
مي : طيب الورقه بتاعتي فين !
علاء: في الخزنه عندك .. يوووه المفاتيح معايا .. بصي بكره اشوفك واديهالك بس خفت تروح كده ولا كده دي دليل حبنا والورقه اللي هنضغط بيها علي باباكي .. هتعرفي تروحي ولا ابعتلك اوبر !
مي : هروح انا
اطمنت شويه او ضحكت علي نفسها وروحت الرعب مسيطر عليها ليه عملت كده ! ليه نسيت كل كلام امها ! ليه نسيت ابوها اللي بيحبها طول عمره وبيثق فيها ! ليه ما جربتش الطريق الصح مش يمكن ابوها يوافق ويقتنع بحبها ؟ ديما ابوها يقولها الشيء اللي تخبيه وما تقدريش تعلنيه يبقي غلط وديما اسألي نفسك السؤال ده وانتي تعرفي ده صح ولا غلط ؟
دخلت بيتها وقفلت علي نفسها ومنتظره بكره يجي بسرعه وبالفعل جه بكره وعلاء راح زي ما وعدها وهيا فرحت بغباءها
صلاح باستغراب : علاء بيه ؟ خير ؟
علاء : طبعا خير .. فتحت شركه زينا وقولنا ماشي ... وليد وقف جنبك ومالو حقه .. عملت شراكه مع فهد وقولنا ماشي اما اللي مش ماشي بقي انا لسانك يطول وتقول كلام مالوش لازمه لفهد
صلاح : وانا قلتله ايه غير ان ابوه كان راجل محترم وشهم
علاء : وانا عايزك تروحله وتقوله ان ابوه مهرب واطي
صلاح وقف : ده لا يمكن ابدا اخون واحد البيت ده اتفتح بكرمه واخلاقه .. انا كل حاجه عملتها مديون بيها لوليد بيه الله يرحمه
علاء : توقعت هتقول كده .. وعملت حسابي .. نادي بنتك
صلاح : نعم !!
علاء بهدوء ورجل علي رجل : نادي بنتك ..مش اسمها مي برضه .. ناديها يالا
صلاح : انت مالكش دعوه ب بنتي
علاء نادي هو : مي .. مي صلاح عبدالكريم تعالي هنا
صلاح : اطلع بره بيتي
علاء : لأ لأ لأ .. الاسلوب ده ما بحبوش .. تعالي يا مي واقفه بعيد ليه ! مش تقولي لباباكي اننا نعرف بعض وتقوليله ان امبارح كله وانتي في شقتي وفي سريري وفي حضني
مي اتوترت وصلاح قام شد علاء علشان يضربه بس علاء زقه : ما تسأل بنتك الاول
مي باصه للارض وحست ان الدنيا كلها بتلف بيها ومش عارفه تعمل ايه
صلاح : انا بنتي اشرف من امثالك يا كلب بره بيتي
علاء بهدوء : شوف انا خايف عليه وهو يشتم طيب بلاش اتفضل اهو علشان بس مش مصدق
علاء طلع موبيله وشغل فيديو وحطه قصاد وش صلاح
وصلاح بص وعنيه وسعت جدا
علاء : صورت بنتك من لحظه دخولها شقتي لحد ما خرجت انا منها وراحت كمان في سابع نومه .. فيديو تحفه اخد عليه الأوسكار
مشي بايده لقطات يوريها لابوها اللي في حاله صدمه تامه اما مي فجمدت مكانها لان مهما تخيلت سيناريوهات سيئه الا انها عمرها ما تخيلت الحقاره دي ..
علاء : اه شوف اللقطه دي .. هنا بترقص ولا اجدع رقاصه في كباريه وسط الشباب دول .. ايه رأيك ؟ ممكن تجيبلك عروض كتيره من كباريهات كبيره ولا تحتاج لفهد ولا لغيره ...
صلاح خبط ايديه وزقها بعيد و وقع علي الكرسي وراه
علاء : ايوه اهدي وحط جزمه في بوقك وتنفذ كلامي بهدوء ..
طلع شيك مكتوب عليه عشرين مليون جنيه وحطه قدام صلاح
علاء : بكره هتروح تفض شراكتك مع فهد وترجعله فلوسه كلها وهترجعلي انا كل مليم اخدته من فهد واللي اتصرف في بضاعه ترجعلي البضاعه واللي اتصرف هيكون ديون عليك ولا اقولك خليه تمن رقصه بنتك انا بصرف قدهم في الليله الواحده في اي كباريه وهتقول لفهد ان جالك عرض افضل وهترجع صوره وليد الوحشه قدامه وهتسبك الدور كويس قوي والا قسما بالله لاخلي الفيديو ده ياخد فعلا جايزه الاوسكار افضل توزيع فهمت يا صلاح باشا .. بعد اذنك .. باي يا عروسه
مي نطقت : انت ليه عملت فيا كده ! انا مراتك
صلاح بصلها وعلاء نطق : مراتي ! ليه انتي شوفتي مأذون امبارح ولا حاجه !
مي : احنا كتبنا عقد
علاء : طيب هاتي العقد .. هو فين ؟ هاتيه يا قطه ! يعني واحد زيي يبص لعيله زيك عايز منها ايه ! انتي غبيه اعملك أنا ايه ؟ بس ما تيأسيش انتي حلوه وعندك مستقبل باهر في الرقص سيبك من الكليه واشتغلي في اي كباريه
صلاح وقف : قولت كلامك ؟ اطلع بره بيتي
علاء : الصبح تروح لفهد سلام
فاقت مي علي بابها بيتفتح وابوها دخل : عملتي كده ليه فينا ؟ قصرت معاكي في ايه !
مي عيطت : انا اسفه انا اسفه انا اسفه يا بابا حقك عليا
صلاح : اعمل بيه ايه اسفك .. ازاي قدر يضحك عليكي !! ازاي تروحي بيته ازاي !!
مي : اقنعني انه بيحبني واتفقنا نتجوز عرفي علشان نحطك في امر واقع وتوافق ما تخيلتش انه بيكذب عليا
صلاح : وانا من امتي كنت متعصب معاكي ! من امتي كنت الاب اللي محتاجه تحطيه في امر واقع علشان يوافق !! ليه خبيتي عننا ؟ ليه محكيتيش لحد فينا ؟ ليه محكيتيش لامك اتصرف ازاي واعمل ايه ؟ امال لو كنا متعصبين زي باقي الابهات والامهات كنتي عملتي ايه !! ازاي توافقي يتضحك عليكي بالسذاجه دي !
مي عيطت: حبيته وافتكرته بيحبني
•تابع الفصل التالي "رواية جميلة 2" اضغط على اسم الرواية