Ads by Google X

رواية جيم اوڤر الفصل الثاني 2 - بقلم ديدا الشهاوي

الصفحة الرئيسية

 رواية جيم اوفر (كاملة جميع الفصول) حصريا عبر دليل الروايات بقلم ديدا الشهاوي

رواية جيم اوڤر الفصل الثاني 2

بارت 2
جيم اوفر

_حسنا.. حسنا الحقيني جدو مات 
حسنا جرت علي صوت شاكر 
_ينهارك اسوخ عملت ايه في الراجل 
_معملتش حاجه هو اللي طب ساكت معرفش ليه 
_طب بسرعه هاتلي برفيوم  عشان نفوءه
_حاضر حاضر 
وهنا شاكر رجع 
_نوعها ايه البرفيوم 
_يااارب ارحمني اي ازازه في وشك   بدل ماجبها وهكسرها عليك 
_الله ماانتي حاطه  مليون ازازه  اش عرفني بقي ولا كانك فاتحه بوتيك
_شاكر انت جلط جدو  متجيش عليا بقي

شاكر جري علي الاوضه وجاب ازازه برفيوم واداها لحسنا واللي بدأت تفوء جدها 
_جدو جدو فوء ياحبيبي الشيء دا عمل فيك ايه
_ااه دماغي انا فين انا كنت بحلم ولا اي  الحقيني ياحسنا 

وهنا الجد بدا يتحسس جسمه ونظراته بتتفحص الشقه وبص لحسنا 
_هو فين
فين معدوم الانسانيه والضمير  فينه اللي محطوط اعصابه في تلاجه فين البارد

شاكر كان واقف ورا حسنا ومستغرب من كلام جده اللي ديما ظلمه
_انا اهو يااجدي  ورا حسنا اهدي بس  وهعملك اللي انت عوزه
_ونبي انت مش مكسوف وانت بتتحامي في ست 
_لا ياجدي ماسمحلكش انا بس بعدت عشان تاخد نفسك 

هنا الجد بص لحسنا  وهو مصدوم  وشاور لحسنا  تقرب منه وقربت منه  وهمس ليها 
_عجبك فيه اي لا احساس ولا دم ولااي ميزه كتك نيله عليكي وعليه
_حسنا... بهمس بحبه ياااجدوو

هنا شاكر لما لاقهم بيهمسوا لبعض 
_هو في اي بالضبط  عاوزه اعرف بتتفقوا عليه ولا اي 

هنا قام الجد بعصبيه  وزءحسنا من ادامه 
_نتفق عليك ايه انت مش حاسس بنفسك  ولا اي 
_جدو لوسمحت انا دكتور اد الدنيا وبعمل ابحاث عشان اخد الماستر 
_هنا ماستر في عينك  الا مافالح في حاجه 
وهنا قرب الجد من شاكر ومسكه من ودنه الا ما جاوبتني علي اي سؤال سالتهولك  دكتور فاشل 
_ياجدو ماانا مش عارف  كلامك غريب وتصرفاتك اغرب 
_الصبر من عندك يارب بص يادكتور 
_ايوه كده كلمني بالالقاب تقولي يادكتور اقولك ياحج 
_والله حضرتك دكتور في اي بقي اللي مسفرله امريكا وياريتك فالح  ولا خدت طبع من طبعهم  مافيش غير البرود اتفوقت عليهم
_جدو انا دكتور اد الدنيا  والناس هناك بتحترمني 
_عشان عبيط واهبل ومتعرفش تدي حقنه حتي 
_جدو مش ادام حسنا كده

حسنا كانت فرحانه من تهزيق جدها لشاكر  والجد بص لحسنا وبص لشاكر  ووجه كلامه لحسنا 
_حسنا روحي كلمي ابوكي وحماتك  واقوليلهم مافيش انهارده زيارات مباركه  للعرسان جدو امر كده
_حسنا حاضر ياجدو 
_وجهزي غدا حلو كده خدي في وقت كبير 
وهنا غمز لحسنا  وكمل كلامه  
علي ماشوف البلوه اللي انا فيها
_حسنا حاضر ياجدو 

وهنا شاكر اتوتر وحس ان جده ناويله علي نيه  زفت وندهه علي حسنا 
_حسنا حسنا مش في اكل جاهز خليكي معانا 
الجد بصله  وقاله  انا بحب اكل اكل طازه وبص لحسنا وبصوت عالي يالا يابنت اعملي اللي قولتلك عليه 
_حاضر ياجدو 
وحسنا وهي داخله بصت لشاكر وقالته 
_ربنا معاك يابني 

الجد قعد  وبصوت في عصبيه  لشاكر 
_اترزع اقعد 
_شاكر بخوف وتوتر حااضر 
_ها اقولتلي بقي انت دكتور في اي 
_شاكر بفخر دكتور في الطاقه النوويه  
_الجد ملقتش غير الطاقه النوويه واللي تبقي دكتور فيها
_اصل بحبها اوي وبحب تفاصليها واحب افصص كل حاجه فيها 
_الجد وهو بيبص ناحيه المطبخ حلو  هو في احلي  من الطاقه النوويه اللي معاك دا حتي فيها روح مش زي اللي عندك في الكتب 
_شاكر بغباء بص لجدو مش فاهم تقصد ايه

هنا الجد قام  واقعد جنب شاكر وحط دراعه علي كتفه وشاكر هنا خاف وتوتر 
_جري ايه ياجدو انت هتخدني علي خوانه  ولا اي 
_جدو بعصبيه  ولاااا بطل كلمه جدو  وبلاش تكون طري كده
_الله لا حج عاجب ولا جدو عاجب اندهلك باسمك مثلا  شاكر 
_لا ونبي لو ندهتلي باسمي اللي هو نفس اسمك هحس بخبتك  
_شاكر وماله بس الاسم دا حتي تبقي شاكر الجد واناچينوير شاكر 
_ولاااا متخدنيش في دوكه 

وهنا جدو شاكر شد شاكر من كتفته  وضمه ليه وبهمس
_اقولي  ياحبيبي هو انت ملكش فيه
_شاكر بغباء ماليش في اي بالضبط 
_الجد اوعي تكون من اتباع مشروع ليلي دا 
_شاكر ليلي مين دي ياجدو والله مااعرف ليلي ولا ساميه  حتي 
_الجد بعصبيه بلاش هسالك سؤال 
_اتفضل ياحبيبي انت جدي القمر شوفت مقولتش جدو زي ماطلبت
_وانت في امريكا مصحبتش حد
_اه صحبت وكتير كمان 
_ياادين النبي اقولي بقي واشجيني 
_صاحبت جاك  ومايكل  وجيني 
_اتفزع الجد هما دول ولاد ولا اي 
_طبعا ياجدي امال بنات 
_الجد انت متاكد انك مش منهم 
_من مين ياجدي 
_من ليلي 
_لا ولا اعرفها
_الصبر ياارب طب مصحبتش بنات ولا عملت علاقات 
_اه عملت طبعا 
_الله  اقولي بقي فرحني 
_علاقات  للابحاث كنا بنشترك في بحث 
_الله يخربيتك  علتلي السكر ولااا ياااا شاكر وانت في امريكا  منم_تش مع حد من اصحابك البنات 
_وانام ليه معاهم انا ليا بيت قريب من الجامعه مخدتش خمس دقايق واكون في الجامعه

هنا الجد قام وبعصبيه شاكر  انا جبت اخري اقولي دخلت علي مراتك ولا لا..سال السؤال دا وحسنا طلعت من المطبخ 
اتفضل جدو عملتلك لمون  يهدي اعصابك  صوتك عالي ودا مش كويس علي صحتك
_الجد بص لحسنا هو دا وقته  غبيه زي اللي معاكي 
_شاكر ضحك في سره  وحط ايده علي بوءه من كتر الضحك
_حسنا بتضحك علي ايه  حضرتك 
_عليكي عشان مطلعتش غبي لوحدي 
_هنا حسنا طلعت لسانها لشاكر كوبه 
_الجد بعصبيه   انا قاعد مع شوي عيال 
وبص لحسنا 
_اترزعي جنب جوزك 
هنا حسنا قعدت جنب شاكر والاتنين  قلقوا من عصبيه الجد شاكر 
وكانهم في الفصل  وبدا الجد  يوجه ليهم الكلام بعصبيه
_بقولك انت وهي عاوز حفيد من اليوم  دا ولمده 9شهور يكون جاي علي الدنيا 
_شاكر بغباء ياعني اي  وهنا حسنا اتكسفت وضحكت وحطت ايدها علي بوقها
_شاكر بصلها  وضربها بكتفه بكتفها بتضحكي علي خبتك 
_لا علي خبتك انت وانت الصادق
_شاكر ماتحترمي نفسك
_الجد شاكر بصوت عالي وبيندب حظه علي خبتكم انتم الاتنين متقلقيش
 مش فاهم كلامي ياشاكر 
_شاكر بكل ثقه  الصراحه لا
_الجد وبدا يقولهم
«اونكل شفيق  اونكل شفيق هووووو.. هووووو اونكل شفيق اونكل شفيق هووووو هووووو» اظن فهمت كده 
_الجد فهمت كده
_شاكر الصراحه لا بس افتكر دا مشهد في فيلم اسمه اي... وبدا يفكر ويفتكر اسمه
_الجد اسمه الخيبه والندامه كتك خيبه
وهنا بص لحسنا عاوزك لوحدنا في اوضتك 
_حاضر ياجدي اتفضل الاوضه هتنور 
دخل الجد شاكر مع حسنا واقفل عليهم الاوضه 
_بت ياحسنا لسه عوزاه  بعد غباءه دا 
_اه ياجدو شاكر طيب وبيور اوي ودا عيبه 
_كتك نيله عليكي وعليه
واتحرك  الجد قرب الدولاب  وطلب من حسنا تفتح دولابها 
_افتحي دولابك كده 
_بكسوف ليه ياجدو 
_افتحي يابت عاوز اتفرج وافتكر زمان ايام الشقاوه ايام ستك ماكانت بتلبسلي الاحمر والاخضر 
وهنا حسنا فتحت د ولابها واللي كان مليان باللبس والقمصان البيتي والقمصان التانيه 🙈 الجد كان بيتفرج وهو مبسوط 
_امك مضبطاكي اهو ابوس ايدك البسيله  اي حاجه بدل بيجامه  الزبالين دي 
_حسنا مالها ياجدو ماهي حلوه اهي 
_حلوه في عينك بزمتك دا لبس يتلبس اصلا 
_ماهو دا لاستقبال الضيوف 
_ماليش فيه  عاوز اسمع ان الدنيا تمام 
وهنا بكسوف ووش حسنا في الارض 
_الله ياجدو بقي 
_وهنا قرب من حسنا انتي حبيبه الغالي  وبنتي وحفيدتي القمر شكولاته العيله 
_وهنا حسنا حضنت جدها ربنا يخليك ليا ياجدو
_يلا نطلع للدكتور اللي بره

خرجوا الاتنين  من الاوضه وانصدموا  لما شافوا شاكر عمل لنفسه شاي وقعد ياكل بسكوت وكحك العروسه وبوءه كله سكر وبقي مغطي كل وشه وشنبه
_الجد مانتش فالح غير في كده  خساره فيك الشنب دا 
_طعمه حلو اوي ياجدووو اااقصد ياجدي  تعالوا كلوا
_ابلع الاول بدل ماتزور كتها ني*له اللي عاوزه خلف من عنيتك

انا همشي وهرجعلكم  بكره الصبح عشان اطمن عليكوا  فاهمين
اطمن فاهم ياشاكر فاهمه ياحسنا 
_شاكر واحنا هنلحق نجيبه 
_حسنا اسكت انت ..  حاضر ياجدو 

في منزل الجد ومع والوالده  شاكر 
_ابنك هيربيلي الخفيف هيوديني الصرايا الصفرا 
_اهدي بس ياحج 
_اهدي ازي والله مانا عارف دا بيستعبط ولا بيتكلم بجد ولا بيحب البنت ولا اي بالضبط 
_والله ياحج هو معترضش ورحب لطلبك
_امال اللي هو فيه دا اي 
_مانت عارف ياحج ابوه مات، وهو صغير  ولما كبر وفي سن المراهقه  كان منطوي ومش بيكلم حد  ولا عمره قالي بحب دي ياماما ولا عاوز دي ياماما 
وهنا جه والد حسنا 
_خير يابابا منعت زياره العرسان ليه 
_عشان محصلش لسه حاجه
_ياعني اي  لسه خوات 
_ايوه يافالح  اخوات  مكنتش عارف تصحبه وتقربه ليك  وتعرفه الدنيا وازي يتعامل في ليله الدخله  
_يابابا هو كان مش بيكلم حد 
_مش المفروض انت عمه مكان اخوك اللي مات 
_طب العمل ايه دلوقتى  كده الجوازه باظت 
_الجد بعصبيه  لا معنديش جوزات تبوظ  وهنا رفع عصيته  وشاور علي ابنه  ابو حسنا وام شاكر بقولكم   مافيش جواز ليكوا  لغايه مااطمن  علي الاولاد  
_بابا  واحنا ذنبنا ايه 
_ذنبكم  اللي فيه شاكر دلوقتي  
_ام شاكر بكسوف وعنيها في الارض اللي تشوفه  ياعمي 
_الجد نعم ياختي 
_ااقصد ياحج عن اذنكم
وهنا ابو حسنا جري وراها 
والجد هنا ضحك الله يخيبكم  ولا كانهم مراهقين  ياتري ياشاكر بتعمل ايه هترفع راسنا ولا هتخذل العيله

_عند العرايس ولما الجد مشي 
_شاكر هتتغدي دلوقتي 
_لا ياحسنا ماليش نفس  بطني بتوجعني  اظاهر تقلت في الكحك والبسكوت كلي انتي لو عاوزه
_لا هاكل لوحدي لا خلاص  هتعمل ايه دلوقتي 
_مش هعمل حاجه  بفكر في اللي طلبه جدي 
_حلو اوي بدانا  اهو 
_مالك فرحانه  كده ليه  وهو انتي فهمتي اللي قاله
_ليه هو انت مفهتش هو طلب ايه
_شاكر بهطل الصراحه لا 
_يااالهوي يانا ياما الله يرحمك ياامي  كويس انك ميته بدل ماتشوفي خيبه بنتك
_ليه بس مانتي فله وحلوه  اهو 
_مالك بتتلوي كده ليه 
_مش قادر عاوز ادخل الحمام  اااه وجري شاكر علي الحمام
وقامت حسنا دخلت اوضتها  وهي عندها خيبه امل في حبيبها  ولغايه ماراحت في النوم

اما شاكر كان كل شوي يدخل الحمام وبرضوا مكنش مبطل اكل كحك وقام يشوف حسنا  
_هي حسنا راحت فين ملهاش حس ليه 
قام ورحلها الاوضه  واللي كانت نايمه  زي الملاك   وشعرها الطويل مفرود علي مخده السرير وخصلات متبعتره علي رقبتها  وكانها لوحه فنيه حميله

هنا شاكر 
_سمحيني ياحسنا  انا بحبك  وعارف اني بظلمك في اللعبه دي  بس لماتعرفي هتسمحيني لازم اتاكد من حبك ليا وولازم افهم جدي اننا مش لعبه في ايده

ووشاكر وهو طالع خبطت ايده   في التسريحه واللي وقع ازازه برفيوم وصحت حسنا
_هااا شاكر ايه الصوت دا ايه اللي وقع دا 
_بتاعه من بتوعك  كنت داخل اقولك جعان لاقيتك نايمه  صعبتي عليا كنت هطلع
_حاضر هقوم اجهز الغدا حالا

قامت حسنا وراحت المطبخ عشان تجهز الغدا وفجاءه  شاكر سمع بصريخها جري عليها بسرعه  ولسه داخل المطبخ  
لاقها وقعه 
_بتتوجع في اي مالك وقعه كده ليه
_ازازه الزيت وقعت من الرخامه وانكبت علي الارض ورجلي اتجزعت
وهنا لسه هيدخل عشان يشلها فجاءه اتزحلق وقع وطار ايده خبطت بعلبه الدقيق اللي لبسها كلها  وبقي شكله زي راجل التلج 
_حسنا بضحك هستيري  ههههه  تعالي احطك في الفرن 
_هههه ياخفيفه  ليه شيفاني صنيه كيكه  وهنا بدا بطنه توجعه  وكل مايقوم  عشان يدخل الحمام يتزحلق وحسنا تضحك  علي خيبته  وبدا يتسند  ودخل الحمام وبعدها سند  حسنا لغايه الاوضه 
_انت هتفضل كده ادخل خد شور في الحمام بره وانا هاخدشور في حمام الاوضه  عشان نتغدي في يومنا لحسن جوعت 
_ماشي بس طمنيني رجلك عامله ايه 
_لا بقت احسن 

وكل واحد دخل الحمام  وخدشور  وشاكر طلع من الحمام  لافف فوطه الحمام علي وسطه ودخل الاوضه  عشان يلبس هدومه فجاءه  واتصدم لما لاقي حسنا طالعه من الحمام  ولافه بشكير علي جسمها  وشعرها الطويل بيتساقط منه الميه علي رقبتها  ادام التسريحة وبلجلجه  
_انا انا كنت عاوز هدوم ليا  
_حسنا بكسوف  وكانها عاوزه الارض تنشق وتبلعها  اتفضل ولسه هتجري علي الحمام ومن سرعتها  الاستشور بتاع الشعر  كهرب ايدها 
_ااه ورفعت حسنا صابع ايدها في بؤءها وجري شاكر علبها مالك 
_ايدي كاني اتكهربت وانا بخاف من الكهربا 
قرب شاكر منها ومسك ايدها ووووو

  •تابع الفصل التالي "رواية جيم اوڤر" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent