رواية مليكة الفصل الثالث 3 - بقلم شهد احمد
3
مليكه. كانت خلصت الشغل وقفلت محل الورد وكانت في طريقها إلى الكافيه وهيا قاعده مستنيه نور فجاه حصل أنه نور اتصلت عليها وقالت إنها مش هتقدر تاجي لانه العربيه عطلت بيها ويبقا يتفقوا علي وقت تاني ويتقابلوا ومليكه. وافقت وقالت لها تخلي بالها من نفسها وبعد ما قفلت معاها
قعدت وطلبت عصير فراولة وقعدت تشرب وطلعت كتاب كان معاها وقعدت تقرا وهيا قاعده فيه 2 شباب وقفوا قدام التربيزه وفضلوا يدايقوا فيها
ومليكه. اتعصبت وقالت ليهم أنهم يمشوا من هنا
بس الشباب رفضت وفضلت تدايق وتتمادا معاها ولما واحد منهم حاول يلم،سها مليكه ضر،بته بالقلم وصر،خت وقالت ابعد عني وز،قته والناس اتلمت ومليكه طلبت تشوف صاحب الكافيه
مليكه. فين صاحب الكافيه ده وازاي يسمح أنه أشخاص ز،باله زيهم يدخلوا هنا ويفضلوا يدايقوا في البنات
واحد من الشباب. احترمي نفسك مين دول اللي ز،باله ي ز،باله وكان هيمد أيده عليها بس
مليكه. مسكت ايده وقالت ايدك لو اترفعت عليا تاني مش هيحصل كويس وفضلت تنادي علي صاحب الكافيه
وفيه واحد جرسون شاف مليكه وهيا بتقول فين صاحب الكافيه ده ف راح عندها وقال خير ي انسه فى اي
مليكه. بعصبيه انا قولت عايزه صاحب الكافيه
الجرسون واسمه. نديم قال أنا صاحب الكافيه ي انسه
مليكه. ب استغراب من أنه صاحب الكافيه وكمان شغال جرسون وبعدين قالت انت ازاي تسمح ل الاشكال الز،باله دي أنهم يدخلوا هنا اي مش خايف علي سمعه المكان
نديم. انا اسف ي انسه اتفضلي اقعدي وكان مفيش حاجه حصلت وانا هتصرف معاهم واوعدك أنه مفيش حد هيتعرض ليكي تاني وانا اسف حقك عليا
مليكه. بعصبية تمام وقعدت ونديم اخد الشباب اللي كانت بدايقها وطلعوا بره الكافيه وقال ليهم أنه ممنوع يدخلوا الكافيه ده تاني وحاول يلم الموضوع علشان سمعه المكان مش تتأثر ب اللي حصل بس الشباب رفضت تمشي واللي مليكه ض،ربته قال إنه لازم يخليها تدفع الثمن علشان ضر،بته بالقلم
نديم. بعصبية انا قولت امشوا من هنا بدل ما اطلب ليكم الشرطه وبعدين ده كان رد فعل طبيعي علي طريقة اسلوبك القذ،ره معاها كنت عايزها تعمل اي يعني كانت بدافع عن نفسها ومعاها حق وانتوا اللي غلطانين ويلا من هنا ومشيوا فعلا لما لقيوا نديم كان هيتصل علي الشرطه وخافوا ل يتورطوا مع الشرطه وخصوصا أنهم وخدين جرعه من الممنوعات وبعد ما مشيوا نديم دخل وراح عند مليكه وقال خلاص ي انسه مشيوا وانا اسف على اللي حصل
مليكه. تمام مفيش مشكله بس خلوا بالكم من الأشكال اللي زي دي علشان سمعه المكان وعن اذنك
نديم. اكيد هنشوفك تاني المكان مكانك
مليكه. اكيد عن اذنك وسابته ومشيت ورجعت البيت
كان لسه ابوها مرجعش من الشغل دخلت تروق البيت وتعمل اكل عقبال ما ابوها ياجي
عند مهند. كان راح شغله واتخانق مع مدير الشغل بسب أنه عايز يخصم ليه بسب تأخيره وفضل يقوله أنه هتكون اخر مره بس المدير رفض ورفضوا بسبب اسلوبه في الكلام وعصبيته وزعيقه
مهند. رجع البيت متعصب
ام مهند. خير رجعت ليه ده مش ميعاد رجوعك يعني حصل حاجه ولا اي
مهند. بعصبيه المدير الكل،ب رفدني من الشغل بسبب تأخيري مكنتيش عارفه تصحيني بدري شويه
ام مهند. انت بتعلي صوتك عليا ي مهند دي آخره تربيتي فيك وبعدين اللي خايفه علي شغله وعلي مصلحته واللي بيكون قد المسؤولية مش عايز من حد يصحيه ولا يوجهه ل طريقه هو بيبقا عارف طريقه ومصلحته ولحد ما حياتك تتعدل وتتعلم تحترم امك مفيش كلام بينا ولا هعمل ليك اي حاجه اعمل لنفسك اللي انت عايزه أكلك شربك لبسك انا من هنا ورايح مش هعملك حاجه لحد ما تتعلم الادب
مهند. بعصبيه اووف وطلع من البيت وراح يسهر مع صاحبه زي كل يوم
وامه فضلت قاعده تعيط ومش عارفه تعمل اي مع ابنها
عند مليكه. كانت خلصت الاكل وكمان ابوها جاه قعدوا يأكلوا وقالوا ل بعض عملوا اي في يومهم ومليكه قالت ل ابوها اللي حصل معاها في الكافيه وكمان حكت ليه عن نور وبعد ما خلصوا كلام مليكه قامت وشالت مكان ما أكلوا وأبو مليكه قال إنه هيدخل ينام لانه تعب أنهارده كتير في الشغل ومليكه دخلت اوضتها وكانت قاعده علي الفيس وتقلب فيه وفجاه لقت اتصال من نور ردت عليها
نور. مليكه ازيك عامله ايه
مليكه. الحمد لله وانتي
نور. تمام معلش مقدرتش اجي علشان العربيه عطلت بيها
مليكه. ولا يهمك ي نور
نور. هاا احكيلي عنك شويه وبعدين أنا كمان هحكيلك عني
مليكه. انا مليكه وطبعا فاتحه محل الورد لانه بحبه وعلشان كده حبيت اني افتح المحل ده وكمان بحب القراءه والهدوء وكمان انا متعلمه بس مش بحب اشتغل بالشهاده بتاعتي لانه مش حابها انا معايا تربيه وبعدين أنا وحيده بابا ومعنديش ام ولا اخوات بس كده
نور. اه انا نور وطبعا مخطوبه بما اني جيت واشتريت منك الورد ليه ههه وعندي عائلتي ماما وبابا واخويا
وانا خريجه اداره اعمال وخطبيبي عنده شركه وشغالين مع بعض بس دي حياتي وبحب الفسح والخروج
مليكه. اه ربنا يبارك في عائلتك
نور. تسلميلي وبعدين من هنا ورايح انتي اختي يعني من عائلتك وانتي من عائلتي
مليكه. وانا اتشرف ي حبيبتي انك تكوني اختي وانا اكون اختك
نور. قوليلي ي مليكه انتي مش مخطوبه ولا اتخطبتي قبل كده
مليكه. اتخطبت بس لسه سيباه امبارح
نور. اه انا اسفه بس لو مش هدايقك ممكن تحكيلي ليه سبتيه
مليكه. لا مش هيدايني عادي يعني اسمعي اللي كان خطيبي جاه امبارح واتصل عليا وقالي أنه مش عايز يكمل معايا لانه وحكت ليها علي كل حاجه
نور. كويس انك سبتيه ده انسان مش كويس ومش يستاهلك بكره ربنا هيعوضك
مليكه. إن شاء الله ي نور هروح بقا انام لاني سهرت وعندي شغل الصبح
نور. ماشي ي ستي تصبحي علي خير
مليكه. وانتي من اهل الخير وقفلت ونامت وكذلك نور.
و الصبح. صحيت مليكه وكان يوم اجازه ابوها قامت وجهزت ليه الاكل وصحته علشان يفطر وكمان قامت وروقت البيت وقالت تقعد معاه انهارده ومتفتحش وهيا قاعده جالها اتصال من نور
مليكه. الو ازيك ي نور
نور. الحمد لله وانتي
مليكه. تمام
نور. انتي في البيت ولا في المحل
مليكه. لا انا في البيت مش هفتح انهارده علشان انهارده يوم اجازه بابا وحابه اقعد معاه
نور. يعني مش ناويه تنزلي خالص كنت عايزه نتقابل ونشوف بعض
مليكه. طيب ثواني وقالت بابا تسمحلي انزل شويه مع نور
ابو مليكه . ماشي ي بنتي روحي
مليكه. تمام ي نور هنتقابل امته وفين
نور. هنتقابل في نفس الكافيه الساعه 6 تمام
مليكه. تمام وقفلت معاها.
عند مهند. مرجعش البيت وامه فضلت قلقانه عليه طول الليل ومنمتش وفضلت تدعي أنه ابنها يكون كويس وميكونش حصله حاجه بنهاية هيا ام ومش عايزه حاجه وحشته تحصل ل ابنها حتي لو هو مش كويس معاها وهيا قاعده دخل عليها مهند
ام مهند. كنت فين طول الليل ومرجعتش البيت ليه
مهند. مش انتي قولتي مش هتكلميني مالك بقا بتسالي ليه
ام مهند. ضربت،ه بالقلم وقالت اظاهر اني معرفتش اربيك ي مهند ولو فاكر انك تطاول عليا وافضل ساكته ليك تبقا غلطان وبعدين انت مش ملاحظ أنه من وقت ما خسرت مليكه وانت مجتش يوم ل قدام اصله هو كده ي ابني اللي بيظلم حد ويفتري عليه اكيد هياجي اليوم اللي ربنا هياخد حق الشخص ده من اللي ظلمه انت مش خسرتها وبس لا انت خسرت شغلك وامك وعلاقاتك وحياتك ي مهند
مهند. لا ي امي مش بسبب مليكه انا خسرت مليكه علشان ابوها اتساهل في حقها إنما شغلي ف انا خسرته بسببك لانك اخرتيني علي شغلي وروحت متأخر
ام مهند. ولي متقولش انك خسرت شغلك بسبب قله ادبك وتطاولك علي مديرك ما انت لو كنت اتكلمت معاه ب اسلوب كويس كان زمانك في شغلك انا كلمت مديرك علشان ترجع الشغل بس هو قالي علي اللي انت عملته
مهند. بعصبيه انتي اي اللي خلاكي تكلميه انتي كده بتصغريني ويقول ماشيه من امه مش من نفسه
ام مهند. اخرس ي مهند اخرس بقا انا تعبت منك انا اللي غلطانه اللي كنت عايزاك ترجع شغلك وكنت عايزاك تستقر وتأسس بيت وعائله انا اللي غلطانه لاني معرفتش اربيك وأبو مليكه غلطان لانه فكرك شاب كويس وهياحفظ علي بنته علشان كده اتساهل معاك في حقوقها علشان تتجوزها وانت كنت معاك اي اصلا علشان تروح وتتقدم ليها وفوق ما الراجل ساعدك عملت اي قولت في حق بنته كلام سيء مش موجود فيها و وقعت واغمي عليها
مهند. بصوت عالي امييي مالك فوقي وراح جاب مايه علشان يفوقها لكن مش بتفوق وشالها بسرعه و ودها المستشفى ولما الدكتور اخدها علشان يكشف عليها قاله دي ازمه قلبيه وكمان دخلت في غيبوبه
مهند. بدموع ممكن ادخل اشوفها
الدكتور. اكيد بس هما خمس دقائق
مهند. تمام ودخل عندها وقال امي امي انا اسف مش عارف أقولك اي بس سامحيني انا غلطت في حقك قومي وانا اوعدك هصلح كل حاجه قومي بس مفيش رد من ام مهند
والدكتور. دخل وقاله يطلع علشان مينفعش حد يكون معاها ومهند طلع ومشي وقال إنه لازم يصلح حياته ويدور علي شغل حتي علشان يعرف يصرف على علاج أمه وفضل يدور في كل الإمكان والكافيهات وفي الاخر لقي شغل في كافيه وبدء شغل فيه من نفس الساعه اللي قبل فيها أنه يشتغل
عند مليكه كانت الساعه 5,30 جهزت نفسها ونزلت علشان تقابل نور و اول ما وصلت لقت نور وسلمت عليها وقعدوا مع بعض وطلبوا قهوه وقعدوا يتكلموا مع بعض وفجاه وهما قاعدين حصل ،،،،،،،،
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية مليكة ) اسم الرواية