رواية حكاية بنت الريف الفصل الثالث 3
بسم الله الرحمن الرحيم
مهند. كنت واقف وهي عمالها تعيط وتصرخ و بتنادي على ستها واقف مش قادر اقوله حاجه ولا عارف اعمل ايه لوسمحتي ياانسه اهدي شوية حرام اللي انتي بتعملي ده
دهب رديت عليه ودموعي على وشي زي ماء من النا”ر نزلها تحر”ق كل حته في جسمي هي بتجي عليها ومش حرام اللي انا فيه ده انا ماليش حضن غيرها ده انا مافيش حد بيقولي ماتخفيش يادهب انا معاكي غيرها ومافيش حد بيطبطب على قلبي بكلامه غيرها وهي كمان راحت وسبتني هي كمان خانتني واتخلت عني
مهند. سمعت كلامها مش عارف ليه حاسس بوجع كل كلمة هي بتقولها وماحستش بنفسي غير َوانا وخدها في حضني وبحول أن احسسها بالأمان ماتخفيش يادهب انا موجود وهفضل ديما معاكي انا مش هاسيبك ومسحت لها دموعها وبصت ليا بستغراب
دهب. انت مين انا ماعرفش هو مين فعلاً بس حسيت براحة كبيرة لم اخدني في حضنه حسيت بالأمان فعلا زي مايكون كنت عايزه حد يحدني في حضنه ويقولي الكلمتين دول فعلاً 🥺 🥺
مهند. انا مهند وانا اسف علشان قربت منك بالشكل ده بس ماكنش عندي حال تاني غير كدا علشان حضرتك تهدي
دهب. بصتله وسكت وسيبت دموعي ترد بدالي
مهند. انتي مين وفين اهلك علشان اوديكي ليهم
دهب. انا دهب والست اللي ماقدرتش انطق الكلمه وفضلت اعيط وهو رد زي مايكون فاهمني
مهند. الباقيه في حياتك يانسه بس الناس اللي اخدو الست قالوا انهم مش يعرفوكي
دهب. انت بتقول ايه دي ستي أم امي وهي اللي مربياني هي وجدي وخالي اسلام
مهند. غريبة ماهم بيكونوا أهلها ليه قالو انهم مش يعرفها ماحبتش اوترها اكتر طيب ممكن انا اللي ماسمعتش كويس اتفضلي علشان اوصلك
دهب. مسحت دموعي وعدلت الطرحة والممرضه جات وشالت المحلول من أيدي وماشيت معاه َما اني ماعرفش هو مين بس مرتاحه ليه واتمنيت لو يفضل جنب مني بس مين بيتمني دهب وطول الطريق دموعي مانشفتش
مهند. يانسه تحبي اجبلك حاجه تشربيها
دهب. لا شكرا
❈-❈-❈
مهند. مافيش داعي لشكر ده واجبي وسكت وماكنش في صوت غير صوت عيطها ودموعه اللي نزلها مش عارف ليه مش قادر اشوف دموعها وبعد وقت كنت وصلت القريه. فين بيتك يانسه
دهب. كنت عمالها افتكر لم كنت بقاعد مع ستي افتكرت كلامها وضحكتها افتكرت دموعها اللي كانت بتنزل على دموعي افتكرت كل حاجه كنت بعملها انا وستي وفوقت من تفكيري على صوت جنب مني دهب ها معليش بتقول ايه ماخدش بالي
مهند. كنت بقولك فين بيتك علشان اوصلك
دهب. بصيت حولينا ما انا مش واخده بالي ان احنا بقينا في القرية لاكتر خيرك لحد كدا تشكر نزلني هنا وانا هروح لوحدي كفاية كدا وانا بشكرك على كل حاجه
مهند مش عارف ليه زعلت لم تخيلت اني مش هاشوفها تاني وماخدش بالي انا بقول ايه لا انا مستحيل اسيبك
دهب. بستغراب مش فاهمه
مهند. انا قصدي اني مش هسيبك تنزلي وانتي في الحاله دي غير لم اوصلك بيتك واطمن انك كويسة ومع اهلك لقتها بصت على بستغراب بس اقول لها أيه وانا حتى مش عارف هو ايه اللي بيحصل وسبتها وبصيت من الشباك العربية وبعد شوية لقتها بتقول هو انت اسمك ايه
مهند. بصيت له انا مهند محمد خطاب
دهب. انت مش من هنا صح
مهند. لا والله انا مش من هنا انا من مكان بعيد شوية عن هنا انا جاي هنا علشان اشتري أرض العنب
دهب هو انت اللي هتكون مالك الجنينه الجديد
❈-❈-❈
مهند. بستغراب مالك ايه لا انا هشتريها بس
دهب. ماهو اي حد بيشتري جنينة العنب دي بنقول على مالك الجنينة
مهند. اها بس انا بعد مااشتري الأرض دي انا هاشيل العنب ده كله
دهب. انت بتقول ايه انت عايز تشيل العنب ليه ماتسيب ده نص القريه مش بيكلو عيش غير منه حرام عليك تقطع عيش الناس دي كلها
مهند. بصيت عليها وعرفت من نظره واحدة ومن خوفها على اهلي قريتها قد ايه هي انسانه جميلة مش بس شكل وطبع وقلب كمان بس انا عايز لارض علشان اعمل مشروع عليها
دهب. بس مشروعك ممكن يقطع عيش ناس كتير وانت لو ربنا كرمك ورزقك من نعيمه مافيش داعي انك تقطع رزق غيرك وزي مانا قولتلك بسبب الجنينه دي كل واحدة في القرية بيأكل عيش منها وبيصرف منها على عيالوا وانت ممكن تشتري أرض تانيه وتعمل مشروعك عليها اتكلمت معاه ونسيت كل حاجه انا فيها لحد ماوصلت قدام البيت َولقيت كل اهلي القريه هناك علشان عزاء ستي ودموعي نزلت تاني من غير اي رحمه وتحرق في قلبي ونزلت َمن العربية ودخلت البيت ودموعي على وشي ومافيش واحدة من اهلي القريه جات قالتلي الباقيه في حياتك يادهب مافيش حد صعب عليه دموعي وجه يطبطب على كتفي ويقول شدي حالك يادهب اها ياربي 🥺 🥺 قد ايه الاحساس اللي انا فيها بيوجع لقيت خالي اسلام جاي. فكرته هباخدني في حضنه جاريت على وحضنته.
❈-❈-❈
ستي ماتت ياخالي مابقش ليا حد غيرك انت وجدي جمال لقيت خالي ذقني من غير اي رحمه
اسلام انتي ايه اللي جابك هنا يابت انتي احنا مانعرفكيش
دهب. بصت على خالي ودموعي نزلت فكرته بيهزر ضحكت ايه ياخالي هو انت من كتر الزعل على ستي نستني انا دهب بنت نوال اختك لقيت خالي مسكني من أيدي جامد وشدني وراء منه من غير رحمه بقيت أتكعبل واقع بس هو من غير رحمه ماوقفش ثواني حتى ولقيته جاي راميني برة البيت قدام الكل وبصوت عالي
اسلام اسمعي يابت انتي لو اشوفك هنا مره تانيه انا هقتلك انتي فاهمه
دهب. قومت من على الارض ومن كتر الدموع مش شايفة بعيني. انت بتقول ايه ياخالي انا هروح فين طيب انا ماعرفش حد غيركم معقوله ياخالي بعد ماربتني وكبرتني ترميني بالله عليك ياخالي سبني والله هاعيش خدامه بس سبني في البيت ورحت عند خالي وحضنته قولت ممكن قلبه يحن على وميرمنيش في الشارع زي ماابويا وامي ما عملوا فيا بس لا ده واحد ربنا ماخلقش ليه قلب ذقني جامد بس ما لمستش الارض المره دي في حد مسكني قبل ما اقع على الأرض بصيت لقيت نفس الشاب اللي خد ستي المستشفى
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية حكاية بنت الريف ) اسم الرواية