Ads by Google X

رواية حكاية بنت الريف الفصل الثامن 8 - بقلم صباح عبدالله

الصفحة الرئيسية

 

رواية حكاية بنت الريف الفصل الثامن 8

في المسجد عند دهب.

دهب بدموع: طيب هتوديني على فين.

الراجل: انا مش هوديكي في حطه يابنتي بس انتي مالك وليه قاعدة في المسجد كدا.

دهب: ما بقاش عندي غيروا أقعد في.

الرجل: طيب معليش يابنتي ماقدرش اسيبك قاعده كده في المسجد ما ينفعش.

دهب: طيب ماشي ياعمي همشي.

تمسح دهب دموعها وتقوم علشان تمشي يوقفها صوت الرجل وهو بيقول.

الرجل: استنى يابنتي هتروحي فين دلوقتي.

دهب تبص له وهي بتمسح دموعها من علي خدها.

دهب : والله ماعارفه.

الرجل بشفقة: لاله الا الله تعالي يابنتي عندي في البيت.

دهب: لا شكرا مش عايزه اكون حمل تقيل على حد.

الرجل: ليه بتقولي كدا يابنتي انتي زاي بنتي.

دهب: تسلم يارجل ياطيب.

الرجل: تعالي يابنتي بس انا عندي مشوار صغير هروح اعملواا وهرجعلك بصي استنى على مرجع بس مش في المسجد.

❈-❈-❈

دهب: طيب هستناك فين.

الرجل: تعالى يابنتي ده انتى بين عليكي من أولياء الله.

ياخد الرجل دهب ويطلعوا من المسجد. الرجل ييشاور لدهب على مكان الاستراحة في اول الطريق اللي هم واقفين في.

الرجل: بصي اقاعدي في الأوضه اللي على اول الطريق دي علي مرجعلك و معليش يابنتي مش ينفع اخدك معايا لا انا رايح ادي دارس قران واللي في كلهم شباب ورجاله والمسجد ده معاد ما بيتقفل علشان كده ماكنش ينفع اسيبك في اعذرني يابنتي.

دهب: خلاص ياعم هستناك زاي ماقولت على ماترجع وشكرا يارجل ياطيب

الرجل: الشكر الله يابنتي معليش يابنتي اتأخرت ولازم امشي.

الرجل ساب دهب ومشي وراحت زاي ماقال له الرجل الطيب دهب قاعد وبتفكر في اللي حصل له وازي الحلام الجميل بقاا كابوس وسرحانه في تفكيرها وماحستش بالرجل اللي بيقرب منها وبيبص لها ببصه مش كويسة.

الرجل: هو القمر قاعد لواحده زعلان ليه كده. يالهوي مين أهبل سايب القمر ده في الشارع لحد نص الليل كده.

دهب خافت جدا من نظرات الرجل وخافت منه شخصين وقامت علشان تمشي من المكان. الشخص وقف قدام منها ومسكها من ايديها. وهو بقول.

الرجل: اي ياقمر مااتخفيش مني انا مش هعمل حاجه.

ويحسس على جسم دهب بطريقة مقرفة.

– اي رايك تجي عندي في البيت انا عايش لوحدي وهنتبسط مع بعض.

دهب تبعد عن الرجل بخوف وهي بقول: لا انا هامشي.

الرجل يمسك دهب جامد ويقرب منها وهو بيقول.

– هتروحي فين تعالى بس ماتخفيش.

دهب بدموع: سبني في حالي الله يخليك حرام عليك اللي انت بتعملو ده سبني ابعد عني الله يسترك.

الشخص يتمادة ويقرب من دهب وحاول الاعتداء عليها.. دهب تصرخ وهي بتقاووم.

دهب: يالهوى اللحقوني ياناس حد يلحقني يا عالم ابعد عني الله يخليك.

❈-❈-❈

في عربية عابره قاعده شابين. يسمعوا صوت صريخ دهب.

شاب واحد: اي ده انت سامع اللي انا سامعه.

شاب اتنين: هو اي.

شاب واحد: مش سامع في صوت صويت.

الشاب يوقف العربيه وينزل منها.. ويتابع الصوت وهو بيقول.

الشاب: فى حد هنا.

❈-❈-❈

عندي دهب… دهب بتصرخ بصوت عالي. وبتحاول تبعد الرجل عنها.

دهب بصوت عالي: ابعد عني الحقوني ابعد عني حرام عليك.

دهب تسمع صوت الشباب وهم بيدور عليها.

شاب: مين هنا قولي انتي فين.

دهب تصرخ بصوت عالي: الحقني.

بس الرجل يحط ايدي على بوقها علشان ماتتكلامش.

الشاب: في حد هنا

شاب التاني: في اي ياعصام مالك مافيش حد يلا الوقت متأخر.

عصام: مش عارف بس حاسس اني سمعت صوت بت بتطلب المساعدة انا متأكد يا تامر.

تامر بستغراب: بت مين اللي هتكون هنا في الوقت ده وبعدين اي اللي هايجيب بنت في مكان زاي ده.

عصام:: مش عارف يلا خلينا نمشي علشان نلحق نوصل.

دهب شيفه عصام وتامر بس هم مش شايفنها : لا ماتمشي ساعدوني الله ياخليكم.

وتمسك ايد الرجل اللي على بوقها بين سنانه. الرجل يتألم جامد ويبعد عنها. دهب بصوت عالي: الحقوني الله ياخليكم الحقوني.

❈-❈-❈

عصام وتامر لسه هايوصل عند العربية ويسمعو صوت دهب.

الرجل بغضب وخوف: يابت الك*لب.

يجي ماسك حجر ويضرب دهب بالحجر علي دماغها ويسبها ويجري.

دهب بصوت عالي: اهاااااا.

دهب ماحستش غير وانا غرقانه في دمي ومابقتشي شايفه حاجه غير شابين جايين يجروا عليا ومابقتش شايفه حاجه تاني ولا حاسه بحاجه.

❈-❈-❈

في منزل عائلة مهند.

مهند دخلت الشقه بتاعتي انا ودهب وفضلت اعيط كل مافتكر أن هي خلاص مش موجودة دخلت الاوضه اللي هي كنت بتنام فيها وفضلت اكسر في كل حاجة من كتر الوجع والالم اللي انا حاسس بيه دلوقتي لحد ماتعبت وجبت اخري وقاعد على لارض وسند ضهري على طرف السرير ودموعي نزلها من غير اي رحمه وكل مافتكر ضربي فيها أكره نفسي اكثر وفجأة سمعت صوت خبط على الباب.

هاني: مهند انت كويس.

سماح: مهند افتح الباب اي صوت الخبط ده افتح يابني ما توجعش في قلبي اكثر من كده.

هاني بخوف: افتح يامهند لا هكسر الباب.

مهند قومت و غسلت وشي ورحت وفتحت الباب.

– هتكسر الباب ليه أدخل.

سماح: مالك ياضنايا.

مهند بهدوء عكس ما في داخله: مالي يا امي ما انا واقف قدامك كويس اهو.

سماح: ياحبيبي ما تزعلش نفسك طلقت واحده هاتجي ليك الف واحدة ولا تزعل نفسك.

مهند بزعيق: يوووه بقاا لو سمحتوا سبوني لواحدي دلوقتي.

سماح: يعني كدا يامهند يابني ده ماكنش العشم يا ابني مش عايزني افضل معاك يامهند.

هاني يبص على مهند وفهم حالته وأنه فعلاً محتاج يفضل لواحده هو رجل وشاب أيضاً وهو اكتر واحد فاهم وجع مهند في الواقت ده.

-خلاص ياأمي تعالى ننزل احنا احسن حاجة نسيبوا لحد يهدي شوية.

سماح: ماشي يا مهند انا هاسيبك لوحدك زي ما انت عايز.

مهند يحب على دماغ أمه: معلش يا امي حقك عليا بس والله تعبان وزهقان قوي دلوقتي ما تزعليش مني.

سماح: انا مش زعلانه منك يا مهند بالعكس قلبي وجعني عليك يا ضنايا.

❈-❈-❈

في مستشفى

عصام يدخل المستشفى وهو شايل دهب ومعاه تامر صحبه. عصام بصوت عالي: هاتوا لي دكتور بسرعه.

يجي دكتور: خير يا فندم اقدر اساعدك في ايه.

عصام: البنت به لقيناها في طريقنا واحنا راجعين.

دكتور يشوف ذهب: دي باين كده في احد ضربها على دماغه.

عصام: طيب خدها علاجها دلوقتي يا دكتور واعمل لها لازم وانا هادفع مصاريف المستشفى هاعمل كل اجراءات بس اهم حاجه تشوف البنت وتعالجها بسرعه.

الدكتور: تمام.

الدكتور يشاول لتمرجين يجوا يخدوا دهب. يجي اتنين من التمرجين وياخد دهب. والدكتور يكشف عليها.

تامر: ايهدي شويه يا عصام انت خايف ليه كدا.

عصام بتوتر: مش عارف ليه قلبي واجعني عليها حسيس اني اعرفها.

تامر بستغراب: انت تعرفها مين.

عصام: مش واقت غبائك ده يا تامر.

وبعد وقت يخراج الدكتور.

عصام بقلق: خير يا دكتور البيت عامله ايه

الدكتور: انا اسف بس دي اتعرضت لحاله اغتصاب وكان لازم تعمل محضر الاول.

عصام وتامر بصدمه: اغتصاب ازي؟

الدكتور: العلامات اللي على وشها وجسمها بتثبت انها تعرضت لحالة أغتصاب او حد حاول انوا يعدادي عليه.

تامر: طيب والبت عامله ايه دلوقتي.

❈-❈-❈

الدكتور انا اسف بس الاصابه بتاعتها هي مش خطيرة بس البت بتعاني من حالت اكتئاب وده خلها تهرب من الواقع هي كويسة مافيهاش اي حاجه بس العقل الباطن حاليا هو اللي مسيطر على جسمها بالكامل كده يكون سبب انها تدخل في غيبوبه انا ما ماقدرش أثبتت حالتها غير بعد 24 ساعة بس لازم نعمل محضرا ضروري.

عصام بحزن: ياحول الله ياربي دي بين عليها مش قد البهدله طيب يادكتور هانعمل المحضر بس اطمئن على البنت لاول.

الدكتور: تمام بس انا ماقدرش اقول حاجة غير بعد 24 ساعة زاي ماقولت لحضرتك بس لازم المحضر علشآان اقدر اتابع الحاله واتمنى انكم تفهموا موقفي.

تامر: خلاص تمام يادكتور وانا هروح اعمل المحضر زاي ماحضرتك عايز بس اهم حاجه البت تقوم بسلامه من غير ماتدخل في في غيبوبه زي ما حضرتك وتقول.

الدكتو: ر والله دي حاجه في يد ربنا وحده وانا ما اقدرش اقول ايه هيحصل وما يحصلش.

عصام وتامر في صوت واحد: ونعمه بالله يا دكتور

❈-❈-❈

بعد 12 ساعة عصام واقف قدام الغرفة اللي فيها دهب.

تامر السلام عليكم البت فاقت ولا لسه يا عصام

عصام لا لسه هو انت عملت المحضر ولا ايه

تامر ايوه عملت المحضر وكل تمام بس مستنيين لما البنت تفوق الاول علشان تحكي ايه اللي حصل معها

عصام الدكتور قال ما هي مش هتفوق غير بعد 24 ساعه وعد دلوقت اكثر من 12 ساعه

تامر ربنا يسترها وما تدخلش في غيبوبه زي ما الدكتور قال.

عصام يارب

في الغرفة اللي فيها دهب.

دهب فتحت عيني وانا حاسه ان راسي هتشلني من كثر الوجع اللي انا حاسه وعماله افتح و اغمض في عيني مش شايفه غير الضلمه مش عارفه ليه كل ما افتح مش شايفه غير الظلم مش قادر اشوف النور في عيني صرخت بصوت عالي.

ليه طافين النور في حد هنا انا باخاف من الضلمه وفجاه سمعت صوت واحد جمبا مني بس مش قادره اشوف هو مين.

عصام وتامر يدخلوا الغرفة على صوت دهب العالي.

عصام اهدى يا انسه

ذهب بدموع هو ليه انتم طافين النور كدا

عصام وتامر بيبصوا على بعض باستغراب نور ايه اللي ماطفى

تامر يحط ايدي على وجه دهب.

انتي شايفه ايدي

دهب بدموع هي فين ايديك انا مش شايفة حاجه من كتر الضلمه بالله عليكم شغلو النور انا خايفه.

عصام بحزن على حال هذي الفتاة بس النور شغال يانسه.

دهب بصدمة ازي امل انا مش شايفة حاجه ليه.

تامر وعصام يبصوا على بعض بحزن ومافيش واحد يقدر يرد على دهب

تامر انا هروح اعرف الدكتور والظابط هشام ان البت فاقت.

عصام بحزن وعيونه على دهب اللي دموعها نزلها بهدوء تام

ماشي

❈-❈-❈

دهب هو انا فين

عصام انتي في المستشفى يانسه

دهب هو اي اللي حصل انا اخر حاجة فكراها لما كان في واحد في بيحاول.

و دموعي اتجمع في عيني و نزلت وماقدرتش اكمل الكلمه من كتر الحزن والوجع اللي انا حاسه بيه دلوقتي

عصام بحزن على الحاله اللي دهب فيها اهدى يا انسه وقولي الحمد لله ولا يصيبنا الا ما كتب الله لنا والحمد لله على كل حال.

يدخل تامر ومعه الدكتور و حضره الضابط هشام

وبصوت واحد الثلاثه.

السلام عليكم

دهب وعصام في نفس الصوت وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته

الدكتور عامله ايه يا انسه و حاسه بااي انا عايزك تقولي لي كل حاجه انت حاسه بها بالضبط.

ذهب انا مش شايفه اي حاجه و حاسه بوجع جامد في دماغي.

الدكتور باستغراب يحط يده على وجه دهب انتي شايفه فين ايد

دهب بدموع لاء مش شايفها

❈-❈-❈

الدكتور بحزن انا اسف يانسه انتي فقدتي نظرك

ذهب بدموع وحزن يعني انا اتعميت

الدكتور اسف يا انسه بس ان شاء الله هنعمل لك اشاعات وان شاء الله ممكن يكون في عمليه ترجعي تشوفي زي الاول واحسن بس انت اصبري وقولي يارب

ذهب بدموع هو انا بقى لي غير ربنا يا رب يا رب يا حبيبي انا ما بقاش لي غيرك

الضابط هشام الف سلامه عليك يا انسة

دهب الله يسلمك بس مين

هشام ياخذ كرسي ويقعد جمبا السرير اللي دهب نائمه عليه.

انا الضابط هشام اللي ماسك القضيه بتاعه حضرتك

ذهب بستغراب قضيه ايه.

هشام معانا بلاغ ان حضرتك اتعرضتي للاغتصاب.

دهب اتصدامت من اللي انا سمعتوا اغتصاب اي اللي انت بتقول عليا هو فعلاً في واحد الله يسمحوا حاول يضايقني بس مالقرابش مني ولحقني الجدع ده ومش عارفة هو ولا اي.

هشام ايو هم اللي ساعدوكي طيب يانسه لو مش اللي حاول يتهجم عليكي ماقربش منك اي سبب علامات الضراب اللي على جسمك ووشيك دي.

دهب من كتر القهر والحزن اللي انا فيها مش عارفة ارد اقول اي.

هشام لو سمحتي يانسه تعاوني معانا علشآان نقدر نساعدك

❈-❈-❈

عصام خلاص ياهشام اصبر عليها شوية.

هشام يبص على دهب بحزن وينولها منديل.

اتفضلي يانسه ولوسمحتي اهدي وقولي اي اللي حصلك وانا بوعدك ك اخ اني مش هاسيبك غير لم اجيب ليكي حقك.

دهب بدموع انا متجوزه و حصل مشكلة بيني انا وجوزي وهو اللي عمل في كدا.

الكل بصدمه حضرتك متجوزه

عصام بغضب ومين جوزك المتخلف اللي ضربك بالشكل الفظيع ده

❈-❈-❈

ياتارة اي هو مصير دهب بعد اللي حصل لها.

ومين عصام وتامر

ياتاره هم مجرد ضيوف في الحكاية ولا هايكون ليهم دور كبير في الرواية.


يتبع….

google-playkhamsatmostaqltradent