الفصل التاسع
صعيدي يفقد عقله
كانوا الجميع يجلسون بقلق وفردوس تبكي بشده حتي تحدث سيف بغضب:
اهدي اي وزفت اي عاااد محدش يجولي اهدي دي انا اختي اتخطفت ومعرفش هي عامله اي دلوجتي
احمد بضيق:
يا سيف احنا بندور وبلغنا الشرطي واحنا كمان هندور وبنحاول نشوف كاميرات المراجبه في الشارع علشان نعرف رقم العربيه والله هنلاجيها
القي احمد كلماته بضيق وهو يحاول تهدئته اما في اللعلي كانت ايمان تبحث في غرفه ملك عن اي شئ يساعدها حتي وجدت هاتفها فاخذته وظلت تعبث فيه حتي وجدت رقم غريب اتصل بها قبل خطفها بدقائق معدوده فحاولت الاتصال بالرقم ولكن وجدته خارج الخدمه فاخذت الهاتف ونزلت بسرعه لتبحث عن مراد حتي وجدته في الخارج يتحدث مع الحرس فأقتربت منه وتحدثت بلهفه:
مرااد بص شوف الرقم دا انا متاكده انه ليه علاقه بخطف ملك
اخذ مراد الهاتف وحاول ان يتصل بالرقم ولكن دون فايده فتحدث بضيق:
واي ال خلاكي متاكده اكده انه ليه صله بخطفها
ايمان بحده:
علشان هو اتصل بيها قبل ما تتخطف بدقايق بسيطه وااله انا متاكده ان الرقم دا ليه علاقه
تنهد مراد بضيق واخذ الرقم وطلب من احدي الحراس ان يحاولوا معرفه هذا الرقم باي طريقه اما في مكان اخر وبالتحديد في احدي البيوت المختبئه بين الاراضي الزراعيه كانت ملك مقيده علي الفراش وهي تبكي بشده حتي اقترب منها احدي الرجال وتحدث بابتسامه:
واه واه اي الجمال دا كله مكنتش اعرف اني هلاجي بنت حلوه اكده افتكرتك وحشه اصلي انا عمري ما خطفت واحده حلوه
نظرت ملك اليه بدموع ثم تحدثت بعصبيه:
انت مجنون بجولك اي ابعد عني اوعي تحاول تلمسني... انت عايز مني اي عااد وجايبني اهنيه ليه سيبني امشي
القت ملك كلماتها ثم ركضت بسرعه حتي تخرج من المكان ولكن وجدت علاء يقف امامها وهو يتحدث بايتسامه:
اي القمر دا... يخربيتك جمالك انتي جايبه الحلاوه دي كلها منين
نظرت ملك اليه بخوف ثم تراجعت للخلف حتي كادت ان تقع ولكن مسكها علاء وتحدث بحده
حاااسبي يا حلوه هربانه فين.... انتي بقا مرات مراد عز الدين بصي يا حلوه انا هبعت معاكي رساله توصليها ليه تمام
القي علاء كلماته واشار الي الحرس ان يخرج من الغرفه ثم بدأ يفك ازرار قميصه فابتعدت ملك وتحدثت ببكاء:
انت عايز مني اي.... اوعي تحاول تلمسني انا عملتلك اي علشان تعمل فيا اكده
نظر علاء اليها بسخريه ثم اقترب منها وسحبها اليه اما عند مراد كان ينزل من سيارته بتعب فأقترب منه اجمد وتحدث بلهفه:
وبعدين يا مراد لحد دلوجتي مش عارفين اي حاجه
نظر مراد اليه بحزن وجاء ليتحدث ولكن اقتربت منه دنيا واحتضنه وتحدثت بلهفه:
مراد حبيبي انا لسه عارفه ال حوصل دلوجتي ان شاء الله هتلاجيها متخافش
تنهد مراد بضيق ثم ابتعد عنها وصعد الي غرفته مع ملك كان ينظر الي الغرفه بحزن وهو يتذكر لحظاته معها حتي جلس علي الفراش بحزن وهو يضع يده علي وجهه فدخلت دنيا واقتربت منه وهي تلامس يده وتتحدث:
حبيبي اهدي يا جلبي مينفعش ال بتعمله في نفسك دا الشرطي بتدور عليها وهيعرفوا مكانها وانت لازم ترتاح شويه
القت دنيا كلماتهت ثم اقتربت منه اكثر وجاءت لتقبله علي شفتيه ولكن دفعها مراد وهو يتحدث بغضب:
انتي مجنووونه ولا اي بالظبط انا مش فاهم اي ال بيوحصل معاكي بجووولك مرتي اتخطفت ومعرفش اي حاجه عنها ولا حتي عارف اوصل لاي خيط يوصلني ليها وانتي جايه تجوليلي انام وارتاح ما اروح اتفسح احسن
دنيا بضيق:
انا مش جصدي يا مراد بس يعني انت هتعمل اي كا الشرطي بتدور عليها
مراد بغضب':
انتي اي البرود ال بتتكلمي بيه دا عااد... انتي مجنووونه بجولك مرتي... مرتي وابني ال في بطنها في خطر وانا معرفش مكانها
نظرت دنيا اليه بصدمه عندما سمعت هذا الكلام وتحدثت:
ال في بطنها؟! .. هي حامل؟!
مراد بعصبيه:
اه حاامل... حامل
تجمدت دنيا مكانها وجاءت لتتحدث ولكن قاطغها دخول احمد الذي تحدث بلهفه:
مراد عرفنا مكان التليفون يلا بسرعه تعالي
القي احمد كلماته وذهب بسرعه هو ومراد وترك دنيا التي جلست بصدمه حتي دخلت ايمان وتحدثت بضحك:
اي دا يا حرام اتصدمتي... عرفتي انك مهما عملتي في الاخر برده الاخلاق والتربيه هي ال هتكسب مش قله الادب
دنيا بعصبيه:
انا مرته.. انا كنت حامل في ابنه وهي ال جتلته انا ال هفضل معاه وهفضل البنت ال بيحبها
ايمان بحده:
في الحرااام... انتي ال كنتي حامل منه في الحرام انا عايزه افهم حاجه هو اي الفخر ال انتي بتنكلمي بيه دا انتوا الاتنين متعرفوش حاجه عن التربيه بس اهه مراد بيحاول يرجع لاخلاقه تاني انتي بقا كل يوم تبقي اسوء من الاول وصدقيني مش هيكمل معاكي وهنشوف
القت ايمان كلماتها ثم خرجت من الغرفه وتفاجات عندما وجدت امامها ثريا التي تحدثت بعصبيه:
ههو انتي بتدخلي ليه في كل دا مش انا قولتلك مليون مره ملكيش علاقه احنا خنا علشان ناخد ورثك وبس
ايمان بحده :
لا يا ماما انا مش هعمل كده ومش هشوف ظلم قدامي واسكت متنسيش ان مراد يبقي اخويا اذاكان عاجبني الوضع ولا لا مراد اخويا
القت ايمان كلماتها ثم ذهبت اما عند مراد وصل اخيرا الي المكان الموجود فيه ملك عندما تتبعوا اشاره الهاتف ثم دخل هو واحمد والحراس ولكنه انصدم عندما وجدها ممده علي الفراش شبه عاريه فوقف احمد في الخارج ومنع الحرس ان يدخلوا واقترب منها احمد وتحدث بلهفه:
ملك... ملك اي ال حوصلم... مين عمل فيكي اكده جوليلي اي ال حوصلك بالظبط بالله عليكي انتي كويسه
رواية صعيدي يفقد عقله الفصل التاسع 9
نظرت ملك اليه بعيون تائهه ودموع ثم تحدثت بصوت ضعيف:
ابني يا مراد.... ابني هيروح
القت ملك كلماتها ثم فقدت وعيها بين احضانه فحملها مراد وذهب بسرعه اما عند علاء كان يختبأ في احدي الشوارع الجانبيه للبيت حتي اقتربت منه سسيده منتقبه وهي تتحدث بعصبيه:
هو مش انا قولتلك اوعي تيجي هنا انت اي عايز توديني في داهيه
علاء بغضب :
بقولك اي والله العظيم لو ما خدت كل الفلوس ال انا عايزها هوديكي في داهيه معايا... وكان لازك تقوليلي انها حامل هاتي الفلوس
نظرت السيده اليه بتوتر واعطته النقود وذهبت فورا وركض ايضا علاء حتي اختفي من المنطقه بأكملها وفي المستشفي كان مراد يقف بجانب احمد وسيف بتوتر حتي خرج الطبيب فتحدث سيف بلهفه:
اختي كويسه يا حكيم محدش لمسها صوح... هي زينه والجنين كويس
نظر الطبيب اليه بضيق ثم تحدث:
للاسف ووو
توقعاتكم ورأيكم وتفاعل ويا تري مين المنتقبه واي ال حصل مع ملك واي ا ممكن يحصل بعد كده وتفاعل يا بنات
•تابع الفصل التالي "رواية صعيدي يفقد عقله" اضغط على اسم الرواية