رواية ليلة بكى فيها الحاضرون الفصل العاشر 10
المشهد 10
ليلة_بكى_فيها_الحاضرون
_الظابط...بموجب التوكيل اللي أنته..
كنت عامله لإبنك عرفت..
إنو كتب كل حاجه لمراته
_نعمان بغضب...آه عرفت
_الظابط...عرفت إمتي
_نعمان بتنهيده غاضبه...إمبارح بالليل المحامي كلمني وقالي
_الظابط...عرفت قبل مو،ته ولا بعد مو،ته
_نعمان بتردد...أ.أ.ب.ب.بعد ما ما،ت كلمني المحامي
_الظابط يشك...عندك أي حاجه عايز تضيفها
_نعمان يبلع ريقه...لأ
_الظابط...إتفضل إمضي على أقوالك..
وممنوع الخروج خارج البلاد..
لحد القضيه ما تخلص..واستنا برا
_(يخرج نعمان ويدخل العسكري)_
_الظابط...دخل اللي بعده
_(تدخل أمه)_(أم سامر )_
_الظابط...بطاقتك يا حاجة
_(ويقرأ الإسم هدي)_
_الظابط...قوليلي يا حاجة هدي
_هدي تقاطعه...مراته يا باشا..مراته هيا اللي قت،لتو..
أنا متأكده إنها هيا اللي قت،لته..
دي ف شنطتها مطو،ه يا باشا ومخدرات وسجاير..
فتشوها يا باشا..فتشوها وأنتو تتأكدو
_الظابط يهدئها...طب إهدي يا حاجة..إهدي هنفتشها
_هدي بانفعال...مش ههدي يا باشا..
غير لما تقبضو عليها وتعد،موها
_الظابط يحاول يمسك أعصابه...قوليلي يا حاجة هدي..
شوفتيها بتطلع مطو،ه وبتق،تلو أو بتخ،نقه
_هدي ببكاء...لأ..لما ما،ت محدش لمسه..
بس هيا مراته السبب
_الظابط...قوليلي يا حاجة..لاحظتي أي تغيير..
على إبنك الفتره اللي فاتت دي
_هدي...متغيرش إلا من ساعه ما عرفها
_الظابط...أيوه أتغير إزاي يعني
_هدي...ما بقاش طايقنا..ولا طايق البيت..
أكنها عملتلو سحر
_الظابط...آه..سحر!!! طيب يا حاجة..
فيه حاجه تاني عايزه تقوليها
_هدي...لأ يا باشا
_الظابط...إمضي واتفضلي إستني برا
_بقلم...محمد طه عبد المجيد
_(تخرج ويدخل العسكري)_
_الظابط...دخل اللي بعدها..
وسيب اللي إسمها سهام دي للأخر
_(عند سامر)_ (مخبأ سري)_ (سامر وضحي وعادل)_
_سامر...عايزين نكون جاهزين..عشان أول ما سهام..
هتخرج من النيابة هنبتدي مهمتنا
_ضحي...هنبتدي بمين يا رياسه
_سامر...سهام هيا اللي هتحدد هنبتدي بمين..
لأنها هيا دلوقتي اللي ف وسطيهم
_عادل...يا رياسه إحنا جاهزين..
وبعدين أنا عايز أنجز المهمه دي بسرعة..
عشان أرجع بلدي بقي..أنا زهقت
_ضحي...زهقت ولا وحشوك البنات بتوعك
_عادل...والنبي بلاش إنتي تتكلمي على البنات..
عشان إنتي لا محصله بنت ولا ولد
_ضحي...سامع يا رياسه بيقول إيه
_عادل...ما تدخليش الرياسه ف الموضوع..
المهم إن إحنا عايزين نختارلك إسم..
غير إسم ضحي ده..عايزين إسم كده يمشي ولد وبنت
_ضحي بعصبيه...ولاااااااا..إيه اللي يثبتلك إني أحلي..
من كل البنات اللي أنته تعرفهم دول
_عادل بجرأه...إقلعي
_ضحي بتحدي...طيب لو أنته بقي..
شايف نفسك راجل تعالا قلعني
_ويبدأو هما الاتنين يلفو حوالين بعض..
وكل واحد يحاول يوجه ضربه للتاني..
لكن بلا فائده ..لأنهم متدربين تدريب واحد..
ومستواهم واحد..فضلوا عشر دقايق..
مافيش واحد فيهم عارف يتحكم ف التاني..
وسامر قاعد بيشرب كوبايه عصير..
وبيتفرج عليهم..لحد ما فجأه..
عادل قدر يتحكم ف ضحي..
وشل حركتها تماماً..وبقت ف متناوله..
ولسه هيقلعها..سامر ينادي عليه بكل هدوء
_سامر بهدوء...دولااااااا
_عادل...يا رياسه ما تقلقش..إطمن..
هوا أنا برضوا ممكن أعملها..
_(ويستفزها)_ دا زي أخويا
_ضحي بصوت واطي ف ودن عادل...عارفه إنك..
هتمو،ت وتعملها..قال زي أخوك قال..
وبعدين فيه حد بيبوس أخوه ف شفايفه
_عادل بصوت واطي...أنا الغلطان..إني كل وقت والتاني..
أديكي بوسه عشان ما تنسيش إنك بنت
_ضحي بصوت واطي...بنت غصب عن عينك..
أنا اللي بسيبك تبوسني بمزاجي..
عشان تركز ف المهمه اللي جايين عشانها..
_ويبصو لسامر يلاقوه...........
_ويتبع................
_بقلم...محمد طه
أتمني البارت دا يعدي ال100 لايك
_تحياتي لكل المتفاعلين
•تابع الفصل التالي "رواية ليلة بكى فيها الحاضرون" اضغط على اسم الرواية