Ads by Google X

رواية نادر و منة الفصل الثالث عشر 13 - بقلم نهر هاني

الصفحة الرئيسية

 رواية نادر و منة الفصل الثالث عشر 13

(13)
"في منزل منه"
هدى وايمن كانوا خرجوا وهي قاعده ف اوضتها لوحدها 
موبيلها كان قرب يفصل شحن بتدور ع الشاحن ملقتهوش 
قالت لنفسها  :الحربايه اخدتوا تاني 
خرجت من اوضتها وراحت تدور عليه ف كل مكان ملقتهوش 
وقفة قدام باب اوضة هدى وهي متردده تفتح ولا لا 
قررت تفتح الأوضه وتدخل تشوف الشاحن 
فتحت الأدراج وقعدت تدور ملقتش حاجه 
يأست وكانت خارجه فجأه لفت نظرها كرتونه ظاهر منها جزء من تحت السرير 

رفعت الملايه وشدت الكرتونه فتحتها لقتها عليها تراب كتير 
لقت فيها اوراق وحاجات قديمه وف وسطهم لقت شريط برشام ملفوف ف ورقه فتحته لقت مكتوب علبه برشام لمنع الحمل 

منه بصدمه : هي مش مفروض حامل الشريط داه بيعمل اي وسط الكراكيب دي كلها 
وبعدين فكرت وقالت ممكن تكون كانت بتاخده زمان 
وبعدين قالت لنفسها: اي يامنه ال انتي بتههبي داه اقفلي بسرعه وملكيش دعوه بحاجه واخرجي قبل ماتيجي 

حطت البرشام ولسه هتقفل الكرتونه لقت صورة طفل صغير لسه بتمسح الصوره علشان تشوفها مين
فجأه سمعت صوت والدها ومرات ابوها بيركنوا العربيه تحت
ذقت الكرتونه بسرعه لتحت السرير وخرجت من الأوضه ومعاها صورة الطفل الصغير 

دخلت اوضتها جابت منديل ومسحت الصوره من التراب لقت الطفل الصغير شبهه نادر جداً 

مسكت موبايلها وبعتت لنادر 
: ازيك

نادر فتح موبايله ورد عليها بفرح
: الحمدلله كويس قولي عايزه اي

منه بتعجب : عرفت منين اني عايزه حاجه

نادر : علشان كل مره انا ال بكلمك فطالما انتي ال كلمتيني يبقى عايزه حاجه

منه بضحك : ذكي ماشاء الله طيب بما ان موبايلي قرب يفصل شحن فانا هتكلم ع طول

نادر: قلقتيني في اي

منه : عايزه صوره ليك وانت صغير 

نادر بتعجب: اشمعنا يعني في حاجه 

منه : لا مفيش بس معرفش ليه جاي ع بالي اشوفك وانت صغير ولا انت خايف شكلك يكون وحش 

نادر : بت انا طول عمري حلو استني هشوفلك صوره وابعتهالك

منه ماسكه الصوره ف ايدها ومغمضه عينها وقلبها عمال يدق 

نادر بعت رساله 
منه فتحت عينها بخوف لقيته كاتب 
: ملقتش دلوقتي بس هدورلك ع واحده 

اخدت نفسها ولسه هترد عليه موبايلها فصل شحن 

_______________
" نهار يوم جديد" 
الجامعه طلعت رحله لمدة اسبوع 

منه مرحتش علشان المقابله بتاعت الشغل 
لبست ونزلت راحت الأنترفيو ف افخم شركة ادويه 
قعدت مع المدير 

المدير : ال cv بتاع حضرتك يافندم 

منه بذهول : cv اي يافندم دي كلها شكليات بص ع المضمون 

المدير بدهشه : مضمون اي احنا هنهزر هو انا رايح اخطب 

منه بثقه : يافندم مقصدش قصدي بص ع العقليه والذكاء بتاع الشخص ال قدامك هو دا ال هيفرق انما ال cv دا شكليات سدقني 

المدير : انتي خريجة اي وبقالك كام سنه متخرجه 

منه بضيق : هو حضرتك دا شكل بنت متخرجه انا لسه صغيره يافندم انتو جايبني هنا تهينوني دانا صحابي بيدوني 15 سنه واتي تقولي متخرجه بقالك كام سنه 

المدير بدهشه : يعني فعلا عندك 15سنه 

منه بعصبيه : 15 سنه اي يافندم هو انت فاكر ال قاعده قدامك دي طفله انا حاليا ف كلية علوم 

المدير : تمام تمام يعني انتي لسه بتدرسي وجايه تشتغلي ف شركة تصنيع ادويه عالميه زي دي 

منه بثقه : انتو الكسبانين ع فكره انا اخر علاج اخترعته كان الشركات بتتخانق عليه 

المدير : قومي يا انسه اتفضلي بره احنا هنهزر 

منه لقت مفيش فايده من الثقه فقررت تتبع اسلوب الشفقه 
قالت ببكاء مثل الأطفال : أاااااأ اااااا حرام عليك شغلني 

المدير بإرتباك : بتعيطي كدا  ليه يابنتي اسكتي

منه ببكاء : أاااا أااا انا مرات ابويا بتعذبني وقالتلي مترجعيش من غير شغل ياإما هتعملني بتاتس محمره

المدير بدهشه : بطاطس محمره 

منه هزة رآسها بإستعطاف  : اها يرضيك يافندم اتعمل بتاتس محمره تعرف لو شاندوتس شاورما كنت وافقت انما بتاتس لااااا  أاااا أاااااا

المدير : طب بطلي عياط انتي والدك فين 

منه : بتعذبه هو كمان يافندم تخيل بتخليه يقصلها ضوافر رجليها وتخيل بقى رجل الحربايه دي عامله ازاي ولا ريحتها يافندم بتجيب حول ف الودان  ع طول 

المدير : لا حول ولا قوة الا بالله حول ف الودان دا الموضوع صعب جدا

منه ببكاء : شغلني ارجوك انا لو روحت من غير شغل هتوقفني على تراتيف صوابعي طول اليلل يرضيك اقف ع تراتيف سوابعي ها ها 

المدير أشفق عليها وسكت شويه

منه ببكاء: وكمان هتحبسني ف اوضه ضلمه وتخلي نفيسه ودريه يغنوا طول اليلل اسمع صوت العندليب علشان اتجنن 

المدير : مين دريه ونفيسه دول 

منه بصوت واطي : معقوله متعرفهمش 
المدير بصوت واطي : لا 

منه : ولا انا هاهاهاهاها 
وبعدين سكتت وقالت بايخه انا عارفه سوري 
المدير بغضب : انتي بتهزري 

منه ببكاء : أاااااا حتى انت مستكتر عليا الهزار حسبي الله ونعم الوكيل 

المدير بآسف : بس بس خلاص هشوفلك شغلانه هنا انتي اسمك اي

 بطلت عياط وقالت بفرح : اسمي منه 

رفع سماعة التليفون واتصل ع السكرتيره تجيله 

جاتله السكرتيره قالها 
: خدي البنت دي معاكي وديها المعمل وشوفلها اي شغلانه خفيفه هناك 

السكرتيره : تحت امرك يافندم 

منه بفرح مشيت مع السكرتيره ودخلتها المعمل وقالتلها اقعدي هنا لحد المسؤل عن المعمل مايجي 
وسابتها وخرجت 

منه قعدت تبص حواليها على الحاجات ال ف المعمل تقعد ساكته بقى ابدا قامت تحط التاتش بتاعها 
after five minutes
السكرتيره : الحق يافندم المعمل بيولع 

المدير بغضب : مناااااااااه 

منه خرجت من الشركه تجري ووشها مليان دخان وشعرها شبهه شايط 

الناس ف الشارع كانوا بيبصوا عليها بتعجب 
منه ماشيه حاطه وشها ف الأرض بإحباط

فجأه جه شخص من وراها وخلع جاكته وغطاها بيه 

 رفعت وشها لقت رامي
قالت بذهول : رامي 

رامي وهو مخبيها 
: امن الشركه جاي ورانا امشي بثقه 

الأمن كان بيجري علشان يمسكها لأنهم اافتكروا انها ارهابيه وجايه تفجر الشركه 

منه بخوف : بيجروا ورايا ليه 

رامي بهدوء : مش وقته دلوقتي افردي ضهرك وامشي بثقه
الأمن قرب منهم رامي حس انهم هيشوفها 
قام زاقهها للحيطه وحاتط الجاكيت عليهم هما الأتنين 
واحد من الأمن شافهم قال
: اي قلة الأدب دي جيل اليومين دول مبقوش يختشوا 

منه بخوف : هما هيعملوا فيا اي 

رامي وهو بيبصلها بحب ونبضاب قلبه ذايده : محدش يقدر يأذيكي طول مانا موجود 

منه : تقريباً مشيو 

رامي رفع الجاكيت وبص حواليه لقاهم مشيوا فعلا 
دخل تحت الجاكيت تاني وقالها : لا ممشيوش 

واقف بيبصلها بحب 
منه : أااا  ااا تشو 

رامي شال الجاكيت ومسح وشه وقالها 
: مدمرة اللحظات الرومانسيه

__________

اتمشوا لبعيد وقعدو ف مكان ف الشارع

منه بإحباط: انا كل يوم بثبت لنفسي وللعالم اني واحده حمقاء فعلا

رامي بضحك: انا هموت واعرف بس وافق يدخلك المعمل ازاي

منه بحزن : اتريق اتريق ياترى هقول اي لنادر دلوقتي هيزعل مني مش كدا انا وعظته اني هبطل حركات غبيه 

رامي بضيق : كل حاجه نادر نادر انتي اي مبتزهقيش 

منه بتعجب : وانت مالك مدايق كدا ليه

رامي : بصراحه مش لايقين لبعض انفصلوا افضل

منه : وانت مالك لايقين او لا انت بتعمل اي هنا اساسا ومروحتش الرحله ليه

رامي حط ايده ع قلبه وقالها : كلوا من المهزء داه هو ال مشيني وراه 

منه قعدت ع الرصيف بإحباط وقالت 
: هعمل اي انا دلوقتي انا محتاجه شغل ضروري 

رامي قعد جمبها : انا عندي الشغل المناسب ليكي 

منه : بجد 

رامي بص على شكلها ووشها متبهدل م الدخان وشعرها ال شبهه شايط فضل يضحك

منه : بتدحك ع اي

رامي طلع منديل من جيبه وقرب منها يمسحلها وشها وهو بيقول
: احنا نخوف بيكي العيال الصغيره بالمنظر داه 

منه بتعجب : هو شكلي يخوف فعلا 

رامي بضحك: بصراحه جدا

منه  : طب سيبه متمسحوش انا هحتاجه 

_________

في المنزل 

دخلت منه تتسحب بالراحه 

هدى كانت قاعده قدام التلفزيون
منه وطت ع الأرض واتسحبت زي القطط ووصلت عندها وراحت رافعه وشها وبصتلها بضحكه سذاجه

هدى بصراخ : اااااااا عفريت عفريت 
وقامت تجري وهي بتجري اتكعبلت ع وشها 

منه قعدت ع الأرض تدحك عليها 

ايمن بهلع : في اي ياهدى 

هدى وهي بتشاور ع منه بخوف : عفريت اهوه عفريت ااااا 

ايمن بص على الأرض لقا منه قاعده بتضحك وهتوت م الضحك 
معرفش انها منه بنته 

قال بخوف وهو ماسك ف هدى : انصرف انصرف 

منه بطلت دحك وقالت بذهول : انصرف !

هدى بصراخ  : هات حاجه اخبطه بيها بسرعه

ايمن جري وجاب المقشه 
منه بخوف : بابا انا منه 

والدها بغضب : وكمان بتكدب وبتقول انك منه 
ولسه هيضرب دانت عفريت حيوان بجد

منه بخوف : بابا انا منه بجد 

والدها نزل المقشه وقرب منها وقال بدهشه
: منه 

منه وقفت وقالت : ايوا انا منه معقول مش عارف بنتك 

هدى بغضب : اي ال انتي عملاه ف نفسك داه 

منه بثقه وهي بترجع شعرها لورا: كان عندي شغل مهم

وسابتهم ودخلت اوضتها بكل ثقه

يتبع..
🖤✨
التفاعل ياشوباب متحسسونيش انكوا زهقتوا 🥺💙

 •تابع الفصل التالي "رواية نادر و منة" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent