Ads by Google X

رواية ليلة بكى فيها الحاضرون الفصل الرابع عشر 14 - بقلم محمد طه

الصفحة الرئيسية

 رواية ليلة بكى فيها الحاضرون الفصل الرابع عشر 14 

المشهد 14

ليلة_بكى_فيها_الحاضرون 

_نعمان...إنتي طلعتيلي منين وعايزه مني إيه 

_سهام برومانسيه...تتجوزني..وأوعدك إني هجيب أجلك..
بعد كتب الكتاب..زي ما عملت مع إبنك بالظبط 

_نعمان...ما ابقاش نعمان..إن ما لبستك الأبيض..
وزفيتك على قب،رك

_سهام بابتسامه...هنشوف مين اللي هيزف التاني..
دا أنا هزفك زفه العمر يا نع نع 

_نعمان بعد تفكير...بلغي اللي معاكي إني عايز أقابله 

_سهام...متستعجلش..إنته كده كده هتقابله..
بس مش دلوقتي..هخليك تقابله ف الحلقة الأخيرة..
أصل المسلسل لسه ف أوله. وأنته عايز تقفله..
خلينا نستمتع..وبعدين وقفتك معايه طولت أوي..
هيا المدام مش بتغير عليك ولا إيه..
لو مش بتغير عليك تبقي مولفه على دكر غيرك..
أنا أنثي وافهم الانثي اللي زيي

_نعمان يستفزها...قصدك إنك شمال..
وبتفهمي الشمال اللي زيك 

_سهام ببرود...فاجئتني..يلا بقى جنب مراتك وأقف..
عشان اللي قدامك دي راضعه قله أدب..
وهيبقي شكلك وحش أوي يا نع نع ..
يلا عشان أنا صدعت..ودماغي لو سابت مني هتبعتر كتير

_نعمان ف سره...دا إنتي راضعه زباله 

_(من داخل مكتب الظابط)_ 

_(يخرج كمال ويدخل وليد)_

_الظابط...بطاقتك 
ويقرأ الإسم..وليد

_الظابط...إعذرنا يا استاذ وليد..هنسهرك شويه كمان..
إحنا عارفين إنك بتسهر طول الليل 

_وليد بابتسامه...ولا يهمك يا باشا..
إحنا تحت أمر الحكومة 

_الظابط...الأمر لله يا سيدي 

_وليد...ونعم بالله 

_الظابط يفاجئه...مين اللي قت،ل سامر 

_وليد يرتبك ويرد باستعجال...مش أنا..
وكتاب الله يا باشا ما أنا..
(ويبلع ريقه ويكمل)_ إتق،تل إزاي..
لا حد ضر،به بالنا،ر..ولا حد ضر،به بسك،ينه 

_الظابط...يعني من وجهه نظرك..هوا ما،ت مو،ته طبيعيه

_وليد...هوا اللي حصل قدامي..وحصل قدامنا كلنا..
إنو إتشنج وبعدين قطع النفس 

_الظابط...آخر مره سامر جالك فيها الكباريه كان إمتي 

_وليد...حضرتك سامر عمره ما دخل الكباريه..
مقابلاتنا كلها تقريباً كانت عند كمال ف المطعم 

_الظابط...ليه عمره ما دخل كباريه 

_وليد...مكنش ليه ف جو السهر..والكباريهات عموماً

_الظابط...ما لاحظتش أي حاجه غريبه..
على سامر ف اليومين اللي فاتو دول

_وليد...لأ حضرتك..وبعدين هوا كان من النوع الكتوم..
مكنش بيتكلم كتير

_الظابط...تعرف إيه عن أبو سامر 

_وليد...رجل أعمال ناجح وشغله كله ف النور

_بقلم...محمد طه عبد المجيد 

_الظابط...إنته متجوز 

_وليد...آه حضرتك متجوز أتنين 

_الظابط...وخطبت التالته ورفضت لظروف تخصها

_وليد يبلع ريقه...تمام سعادتك 

_الظابط...إمضي واتفضل ومفيش سفر خارج البلاد..
لحد القضيه ما تخلص واستنا برا 

_(عند سامر)_ (مخبأ سري)_ 

_(عادل وضحي ف الجراج بيستعدو للخروج ع النيابه)_

_(ضحي هتخرج بموتيسيكل وعادل بعربيه)_

_ضحي...أنا حاسه كده إن الرياسه..
في حاجه ف دماغه غير اللي ف الخطه

_عادل...الليله ليلته واللي هيقولنا عليه هنفذو 

_ضحي...ولو اللي هوا ناوي عليه..
فيه خطر عليه يبقي إيه الحل

_عادل...ملهاش حل..إنتي عايزه تروحي تقوليلو..
أعمل إيه ومتعملش إيه..إتفضلي روحي قوليلو 

_ضحي...إنته مفيش منك فايده ف حاجه خالص 

_عادل بجرأه...طيب تعالي خمسه كده ف العربية..
وأنا أثبتلك إني فيه مني فايده

_ضحي...هوا دا اللي أنته فالح فيه..
غير كده مفيش منك فايده 

_(عادل يروح يركب وراها ع الموتوسيكل ويحضنها)_

_عادل...أعتبر دي شهادة منك..
إني قليل أدب من الدرجه الاولى 

_ضحي...أول مره أشوف واحد فرحان..
إنو قليل أدب..وأنزل بقي من ورايا..
عشان ما أرزعكش واحده بالخوزه ف وشك..
أبوظلك معالم وشك

_(وتيجي رساله على تلفون ضحي)_ 

_عادل...إيه ده صوت رساله..إنتي بتراسلي حد من ورايا..
(ويعلي صوته)_ إنتي خاينه وجاسوسه 
(ويوطي صوته)_ عارفه لو طلعت رساله رومانسيه..
أنا هد،بحك واشرب من دم،ك

_ضحي بابتسامه...مش لايق عليك دور الغيره ده..
ويا رب تطلع رساله رومانسيه..
عشان أشوف أنته هتقدر تعمل إيه..
وبعدين إنته مالك ومالي..
أراسل حد أرافق حد إنته مالك

_عادل...أشوف الرسالة وبعدين هحاسبك..
على اللي ف الرسالة..وعلى الكلام اللي قولتيه ده

_(ويمد إيده ف جيبها ويطلع التلفون)_ 

_عادل...إيه ده دي رساله من الباشا الكبير 

_ضحي...وريني كده باعت إيه 

_(رساله محتواها)_ المهمه إتلغت.....

_ويتبع..............

_بقلم...محمد طه 

_تحياتي لكل المتفاعلين

  •تابع الفصل التالي "رواية ليلة بكى فيها الحاضرون" اضغط على اسم الرواية 

google-playkhamsatmostaqltradent