رواية ليلة بكى فيها الحاضرون الفصل الخامس عشر 15
المشهد 15
ليلة_بكى_فيها_الحاضرون
_عادل...إيه ده دي رساله من الباشا الكبير
_ضحي...وريني كده باعت إيه
_(الرسالة محتواها)_ (المهم إتلغت)_
_ضحي...مش قولتلك إن الرياسه..
ف دماغه حاجه غير اللي ف الخطه
_عادل...والحاجه دي وصلت للباشا الكبير..
وما توافقش عليها قام لاغي المهمه
_ضحي...هنتصرف إحنا بقي إزاي دلوقتي
_(في النيابة مكتب الظابط)_
_(يخرج وليد وتدخل أخت نعمان)_ (عمه سامر)_
_من خارج المكتب يقف الجميع
_سهام واقفه لوحدها وف بقها لبانه..
بتاكلها بطريقه مقرفه..
وبتعمل من اللبانه بالونه صغيره مع صوت طرقعه
_نعمان وزوجته وابنته واقفين يبصو ليها بشر وغضب
_الثلاثه الأصدقاء يرسلون نظرات وابتسامات..
رومانسيه لسهام
_وسهام واقفه تغني بصوت واطي لكن يسمعه الواقفون
_يا بواب العماره_______ دي فيلتي اناااااا
_إنتا ليك الخساره____ فبلاش تيجي هنااااااااا
_يا بواب دي إشاره_____ من ياجي كام سنه
_يا بواب العماره________ دي فيلتي اناااااا
_(ثم تخرج عمه سامر وتدخل خالته)_
_سهام تحدف اللبانه اللي ف بقها على عمته وهيا خارجه..
ف تروح عمته عشان تضر،بها أخوها نعمان يوقفها..
فتبتسم سهام وترجع تغني..
يا بواب العماره الي آخرها
_(عند سليم)_
_سليم يكلم نفسه...ها يا سليم هتعمل إيه..
وهتتصرف إزاي..لازم تلاقي طريقه..
تقنع بيها الباشا لعدم قت،لك لمرات إبنه..
وبعدين بقي ف الحيره دي..
ما أنا لو فاهم الحوار أوله إيه وآخره إيه..
كنت هعرف أتصرف..إنما أنا مش فاهم حاجة..
سامر عامل نفسه مي،ت..وأبوه عايز يق،تل مراته..
دا ولا مسلسل هندي..
وبعدين يا سليم هتتصرف إزاي مفيش وقت..
_(وبعد تفكير ف كل الكلام اللي دار بينه وبين سهام..
وقف عند جزء ف الكلام)_
يا بنت الجنيه دي قالتلي على اللي هقوله للباشا..
بس أنا عقلي ما فهمهاش..يا بنت الجنيه..
وسامر يقولي خد بالك منها..
دا هيا اللي واخده بالها مننا كلنا..دي دماغها ألماظ
_(عند سامر)_ (مخبأ سري)_
_سامر...إنتو لسه ما اتحركتوش
_عادل...لأ ما إحنا شكلنا كده مش هنتحرك
_سامر يفهم ويقرأ اللي حصل...آه..
يبقي أنا اللي هتحرك لوحدي
_ضحي...إستنا بس يا رياسه وفهمنا..
إيه اللي ف دماغك..وعايز تعمله والباشا مش موافق عليه
_سامر بغل وكره...هد،بحه يا ضحي..هد،بحه يا عادل..
لو إنتو والباشا والدنيا كلها وقفت قصادي..
هد،بحه يعني هد،بحه
_بقلم...محمد طه عبد المجيد
_عادل...وبعد ما تد،بحه
_ضحي...هيم،وت
_عادل...ولو كشفنا جريمته وأخد إعد،ام
_ضحي...هيم،وت
_عادل...يعني ف الأول وف الآخر
_ضحي...هيم،وت
_سامر بدموع...لأ..مش هيم،وت غير على إيديا..
وهد،بحه..هفصل راسه عن جسمه
_عادل...وبعد ما تد،بحه وتفصل راسه عن جسمه
_ضحي...يا هتاخد مؤبد يا هتاخد إعد،ام وتحصله
_سامر بوجع وحرقه...مش مهم
_عادل بصوت عالي...لأ مهم..
لو إنته نفسك مش مهمه بالنسبالك..
مهمه لبنتك ومراتك ولينا كلنا
_ضحي...هتسيب بنتك تعاني الحرمان اللي أنته اتحرمته
_عادل...وبعدين أنته كده كده..
أنته اللي هتسلمه للمو،ت بإديك
_ضحي...يعني هتبقي السبب ف مو،ته
_سامر بدموع...مفيش حد فيكم..
حاسس باللي أنا حاسس بيه
_ضحي...لأ حاسين بيك
_عادل...وخايفين عليك
_ضحي...كلم الباشا وقولو إن المهم زي ما هيا..
مفيش فيها تغيير
_عادل...يلا يا رياسه التحقيق ف النيابه زمانه قرب يخلص
_ضحي...لين مستنيه أبوها وأمها يرجعولها بالسلامة
_(في النيابة)_
_يأتي دور سهام ف الدخول إلي التحقيق
_تخرج خالته وتدخل سهام..لكن سهام إحتكت بخالته..
وعطتها كتف قانوني كانت هتوقعها ع الأرض
_وبعدين تدخل سهام مكتب الظابط..
وتتحول تحويل جذري تماماً
_سهام...Good morning
(الترجمة) صباح الخير.........
_ويتبع.............
_بقلم...محمد طه
_تحياتي لكل المتفاعلين
•تابع الفصل التالي "رواية ليلة بكى فيها الحاضرون" اضغط على اسم الرواية