رواية انت قدري الفصل الخامس عشر 15
انتَ_قدري
البارت 15
ـــــــــــــــــــــــــــــ
_فجأه الباب اتفتح وممدوح واقف بصلهم وهو متعصب ووراه الهام ماسكه مكنسه وميرا الشغاله وهي ماسكه مكنسه برضو...
احمد وهو لسه قريب من ريم
في ايه؟...
_ممدوح قرب منه وسحب ريم وراااه وقال وهو بيضربه بالبوكس في وشه..
ممدوح
بقي عايز تعتدي علي اختي يا حيواااان...
الهام رمت المكنسه وقالت بخوف
ابنيييييييييي...
ريم قربت من احمد وقالتله
احمد انت كويس انا اسفه والله..
احمد ابتسم وقالها
انتي خوفتي عليا صح؟..
زقته ريم وقالت
لا عادي علي فكره..
وبصت لممدوح وقالت
اضربه تاني يا ممدوح..
وقف احمد ومسك ريم من قفاها وقاله
اقسم بالله دي مرااااتي فكر شويه قبل ما تتعامل بايدك يا شوية بهايم انت واختك..
ممدوح بحده
اومال كانت بتصوت ليه؟..
ريم بعدت عن احمد وقالت
اوعي كده سيبني خليني افهمه..
ريم
بص يا ممدوح انا مش متعوده عليه فلما بلاقيه جنبي فجأه كده بتخض، وهو جه نام من غير ما يعمل ولا صوت..
احمد
هبقي ادخلك. بطبله بعد. كده يا روح امك..
ممدوح حضن احمد وقاله
حقك عليا يا ابو الصحاب، فهمتك غلط..
زقه احمد وقاله
بره يا ممدوح وخد امي في ايدك...
ممدوح بص لريم وقالها
نعقل الله يكسفك مش ناقصين فضايح....
طلع ممدوح والهام قربت من احمد وقالت
عارف زمان ابوك الله يرحمه كك..
احمد بجمود
بره يا ماما لو سمحتي..
الهام بغيظ
طيب كنت سيبني اكمل كلامي والله تستاهل اللي حصلك...
طلعت الهام واحمد قال لميرا
خير انتي كمان هتباتي معانا؟..
ميرا
لا بس هاخد المكانس وطالعه اهو، ولو سمحتو بلاش ازعاج عشان انا اول واحده بصحي في البيت ده ومحتاجه انام بدري بعد اذن حضرتك..
طلعت ميرا وريم ضحكت وقالت
هههههههه لازمتها ايه حضرتك؟..
احمد قفل الباب وقال
والله كانو عاقلين قبل ما يشفوكي يا ريم..
جريت ريم بعيد عنه وقالت
والله ما كنت اقصد اللي حصل ولو قربت مني هصوت تاني..
قعد احمد علي السرير وهو ماسك وشه بالم
بس يا ريم والنبي قوليلي هو وشي بينذف صح؟..
ريم قربت منه بحزن وقالت
انا اسفه معلش بس هو مش بينذف اوي وو...
_قبل ما تكمل كلامها مسكها احمد جامد من ايدها وقال...
احمد
كنا بنقول ايه بقي قبل اخوكي ما يجي؟..
ريم بتوتر
بب بقول عايزه انام عشان رايحه بكره المستشفي...
احمد
لا طبعا ما فيش مستشفيات..
ريم بحزن
يا احمد انا ما صدقت حبيت الشغل وبعدين طارق معايا هناك....
احمد قرب منها وقال بخبث
طيب ممكن اوافق بس بشرط ما فيش نوم...
ريم بحده
علي فكره ده اسلوب استفزازي وانا ما بحبش كده..
احمد ابتسم وقال
وانا بحب كده..
ـــــــــــــــــــــــــــــ
_ وتاني يوم الصبح كان طارق قاعد بيفطر مع مامته وهو بيكلم ساره علي الوتساب وكتبلها...
طارق
"كنت بكلمك امبارح كتير مش بتردي"
ساره
"سوري يا طارق ما كنتش فاضيه في حاجه ولا ايه"
طارق
"هو لازم تكون في حاجه عشان اكلمك، اخدت معاد من باباكي علي فكره"..
ساره
" ليه؟! "
طارق
"عشان نفكر واحنا مع بعض قدام الكل حتي لو هنقرا فاتحه"
_ بعتلها الرساله دي وقفل الفون، وكان قاعد. مدااايق جدا، ومامته سألته وقالت..
سهير
في ايه مالك قالب خلقتك كده ليه؟..
طارق
مافيش حاجه يا ماما، بس ضغط في الشغل....
سهير
تعرف انا مبسوطه جدا عشان مسكت منصب كبير في شغلك، ومش بس كده كمان بتاخد مرتب حلو اوووي...
طارق
ما تدوريلي علي عروسه يا ماما..
سهير
ليه يعني؟..
طارق
عايز اتجوز وصالونات مش حابب جو الحب والكلام الفاضي ده..
سهير
طيب وساره انت مش قولتلي انكم قريب هترتبطو؟..
طارق بهدوء
لا لا ساره مش البنت اللي كنت راسمها في خيالي..
ابتسم بسخريه وقال
الواحد لما بتكون الحاجه بعيده عنه بيشوفها بعنيه هو وبالطريقه اللي نفسه يشوفها بيها، انما لما يقرب منها وراد جدا انها تكون عكس ما كان شايفها..
سهير
معني كلامك انها مش مناسبه ليك؟..
طارق
بالظبط وعشان كده سايبلك انتي المهمه دي انا عايز اتجوز وشقتي قصادك اهي جاهزه فاضله العروسه..
سهير
من عينيا هدورلك علي عروسه تليق بأبني الدكتور طارق..
_ ابتسملها طارق ومشي راح الشغل بتاعه..
ـــــــــــــــــــــــــــــ
_ وفي بيت احمد..
كان واقف قدام المرايه بيظبط هدومه، وخرجت ريم من الحمام وهي جاهزه عشان تروح المستشفي وقربت من احمد وفضلت تعدله في الجرافته بتاعته وقالت..
ريم
حماده..
احمد بهدوء
عايزه ايه ياريم؟..
ريم
بابا فين..
ابتسم وقالها
بابا هنا هنا اهوو..
ريم. بغيظ
خف بيض علي الصبح لو سمحت..
زقها احمد وقالها
طيب اوعي بقي، في واحده تقول لجوزها بيض..
ريم بتوتر
طط طيب هو مش انا بسمع كلامك وكل حاجه ماشيه زي ما انت عايز خليني اشوف بابا بقي..
احمد بخبث
لا..
ريم بحده
ليه اومال انا مستحمله كل ده ليه معاك.؟..
_مسك احمد الجاكت بتاع بدلته وقالها وهو بيلبسها بكل برود...
احمد.
عشان طريقتك دي، اصل لما انا هجيبلك ابوكي واخوكي كمان يبقي جنبك هتعملي ايه هتسبيني مش كده..
ريم بخوف
يعني انت مش هتخليني اشوفه، اللي انت بتعمله فيا ده ظلم علي فكره..
احمد بهدوء
ليه مش عايزه تفضلي معايا؟..
ريم بدموع
هفضل معاك مش هسيبك...
احمد
هو بالعافيه يا ريم، انا عايز قرار زي ده يبقي بمزاجك..
ريم اتنهدت بضيق وقالت
انا مش فاهمه انت عايز مني ايه، طلبت مني ابقي زوجه ليك واقولك حاضر ونعم قولت حاضر وما قصرتش معاك في حاجه وما قولتش حاجه لحد، انت بقي عايز مني ايه.؟..
احمد.
عايزك. تقرري من غير ما تخافي انتي مبسوطه معايا ولا لا؟..
ريم بحزن
بصراحه مش عارفه بس عشان انت مخوفني..
احمد بجمود
هتفضلي معايا لحد ما اخلص مشكلة اهلك دي وبعد كده اللي تقرريه انا معاكي فيه بس ياريت وانتي بتفكري تفتكري ان الوحيده اللي حبيتها هي انتي وكلمة بحبك دي عمرها ما طلعت مني غير ليكي انتي وانا عايزك لاخر عمري تمام..
ريم بجمود
هشوف بابا امتي؟..
احمد
لما افضي..
ريم
انت ما بتفضاش يا احمد..
احمد
ريم انا ما بحبش الزن يا حبيبتي..
ريم بسخريه
اللي بيحب حد. بيحب فيه كل حاجه علي فكره..
احمد غمزلها وقال
طيب ما انا بحب فيكي كل حاجه معادا الزن والجنان والهرجله، انتي بقي بتحبي ايه فيا؟..
ريم قربت منه وقالت بخبث
احبك تمشي عشان ما تتأخرش علي شغلك...
احمد بغيظ
ما شوفتش في رخامتك علي فكره، تروحي المستشفي مع. ممدوح هو رايح لساره..
ريم
ساره. صح بتحب طارق قالت لطارق انها معجبه بيه ولما ظهر ممدوح كنسلتله..
احمد
موضوع بعيد عني ماليش دعوه بيه، وعلي فكره لو عرفت انك قربتي من طارق ولا في سهوكه وكلام فاضي والله العظيم ما هتشوفي الشارع تاني..
ريم بغيظ
مالكم وماله طارق الواد ده قليل البخت كده ليه؟..
احمد
كلامي مفهوم يا ام قلب كبير..
ريم
طيب...
ـــــــــــــــــــــــــــــ
_وفي المستشفي وصل طارق ولقي البنت اللي مكان رباب قاعده، قرب منها طارق وقالها..
طارق
هي رباب ما جاتش..
البنت
لا ما جاتش تؤمرني بحاجه يا دكتور؟..
طارق بضيق
الشغل كله معاها ممكن تكلميها قوليلها تيجي بسرعه..
البنت
ما انا كلمتها شتمتني وقالتلي اا...
طارق
قالتلك ايه قولي؟..
البنت باحراج
قالتلي خلي الملزق اللي عندكم يتصرف..
_غمض طارق عيونه بعصبيه ودخل مكتبه ورجع تاني وقال للبنت بحده..
طارق
تعرفي عنوانها؟..
البنت
لا بس دكتور احمد يعرف اكيد لانها من معارفه اصلا، وممكن اجيبه ليك من سجل الموظفين..
طارق
لا خلاص انا هاخده من. دكتور احمد...
_ودخل احمد وقعد علي المكتب ومسك. الموبيل بتاعه وبعت رساله لاحمد وقاله....
طارق
صباح الخير يا دكتور احمد معلش ممكن. تبعتلي عنوان رباب لانها ما جاتش النهارده وفي ورق مهم لازم اخده منها وبنكلمها مش بترد..
_ استني احمد. يرد. عليه وفي الوقت ده دخلت ساره وقالتله وهي قلقانه...
ساره
انت بجد اخدت معاد من بابا؟..
طارق
لتاني مره هلفت نظرك علي الباب تخبطي قبل ما تدخلي..
ساره
مش وقته يا طارق رد عليا انت كلمت بابا بجد؟..
طارق وقف وقالها
لا هو السؤال غلط والمفروض انا اللي اسأله، انتي ليه خايفه كده اني اكلم باباكي المفروض تفرحي؟..
ساره بحده
افرح بأيه انا ما بحبكش..
طارق بحده
وبتحبي ممدوح كنتي بتنسيه بيا يا ساره، كنت كوبري عشان تنسي حبيب القلب وعشمتيني بحبك والجواز وحاجات كتير واننا هنبدأ من جديد ولما هو ظهر لا معلش اوعي تنسي حدودك. انا ما بحبكش صح...
ساره بدموع
حط نفسك. مكاني يا طارق، انا بحب ممدوح بجد وما صدقت ان الدنيا اديتني فرصه اكمل معاه وما اتحرمش منه..
طارق بحزن
وانا ذنبي ايه، طيب ليه ما قولتليش انك بتحبي حد من البدايه عشان كنت اعرف انا وضعي هيكون ايه في حياتك، بس انتي انانيه وطماعه خوفتي تقولي كده اخد. جنب منك وانتي مبسوطه اني بجري وراكي..
ساره مسحت. دموعها وقالت
خلصت كلامك يا طارق علي العموم شكرا واديك اهو عرفت كل حاجه ما فيش داعي تكلم بابي وتحصل حاجه بينا اكتر من اللي كان...
طارق بجمود
ما كلمتوش ولا هكلمه اصلا وما يشرفنيش اكمل حياتي مع واحده متردده زيك وانانيه..
_ في الوقت ده دخلت ريم وجنبيها ممدوح اللي كان سامع كل حاجه وساره بصتله بصدمه وقالت..
ساره
ممدوح اا انا كنت هقولك. كل حاجه و..
تجاهلها ممدوح وقال لطارق
انت بقي طارق ريم قالتلي عنك. كلام كتير، بجد شكرا لجدعنتك معاها ومع احمد..
طارق بهدوء
لا شكرا ايه ريم اختي فعلا مش كلام، وده. كان واجبي ناحيتها ولا ايه يا ريم..
ريم.
طبعا يا ابو الصحاب، يلا بقي انت يا ممدوح ما اعطلكش..
ممدوح
خلي بالك من نفسك وانا مع احمد ما تقلقيش عليا..
_ قال كلامه وطلع وساره راحت ورااه بسرعه وبصلها طارق بحزن وريم قالتله..
ريم
شكرا يا طارق انا ما كنتش اقدر اقول لممدوح الحقيقه وهو كان لازم يسمعها ويعرف ان ساره دي مش مناسبه ليه..
طارق
ما تعمليش زيها يا ريم..
ريم.
ازاي يعني مش فاهمه؟..
طارق
يعني احمد بلاش تظلميه عشان مصلحتك..
ريم
هو اللي بيستغلني يا طارق، انت ما تعرفش حاجه..
طارق
ومش عايز اعرف لانها حاجه بينك وبينه يا ريم، بس ما تفكريش في مصلحتك وانتي جايه علي حد. تاني..
ريم اتنهدت وقالت
اطمن يا حنين انا ما ظلمتش احمد هو اللي ظالمني وجاي عليا بزيااااده، المهم قولي هتشغلني ايه..
طارق بضيق
هشغلك ايه يا ريم يعني مهندسه مثلا، ما تروحي تكملي التدريب مع زمايلك..
ريم
لااااا ده كان زمان انما دلوقتي انا لازم اترقي..
طارق
والله قولي الكلام ده لجوزك هو اللي قال انك تكملي تدريب..
ريم بغيظ
وحياة امه مااشي انا هوريه...
_بص طارق في موبيله ولقي احمد بعتله عنوان رباب، وبص لريم وقالها..
طارق
في ايه يا ريم هتفضلي وقفالي كده..
ريم
هو انت فاكر اني هقدر اتدرب لوحدي تعالي اتدرب لوحدي..
طارق بثقه
خلصت يا ماما واثبت اني مش بس شاطر انا كمان موهوب ودلوقتي مديرك..
ريم بغيظ
بتعمل ايه انت لاحمد وانا اعمله عشان يحبني ويغير عليا زيك..
طارق
نعمم احمد بيغير عليا، قصدك عليكي انتي..
ريم
تؤ تؤ عليك انت يا طارق، يعني بيدايق لما بكلمك ورقااك في الشغل وخلاك تمسك مكاانه كمان يبقي انا فاهمه غلط هو بيحبك انت وبيغير عليك انت..
طارق بنفاذ صبر
ارحميييني والله الراجل ليه الجنه انه متحمل المهلبيه اللي دماغك دي، وبعدين انا هنا موجود ولو وقفت معاكي حاجه قوليلي..
ريم
طيب انت رايح فين دلوقتي؟..
طارق
مشوار مهم وجاي...
_ مشي طارق وريم راحت التدريب مع المتدربين الجداد، ولقيت ان في دكتوره متخصصه كانت بتراجع معاها اللي فاتها كله واحمد هو اللي طلب كده..
ـــــــــــــــــــــــــــــ
_ وتحت المستشفي كان ممدوح لسه هيطلع في العربيه بتاعت احمد اللي فيها الحراس اللي مع ممدوح ووقفته ساره وقالت..
ساره
يا ممدوح ارجوك اسمعني..
ممدوح بحده
اسمع ايه، انتي يا ساره يطلع منك كل ده للاسف طلعتي صوره بس والحمد لله اني عرفتك علي حقيقتك..
ساره
انت ما كنتش موجود. كنت متوقع مني ايه؟..
ممدوح
لا لحظه انا مش بلومك انك عرفتي طارق انا بلومك عشان استغلتيه لمصلحتك..
ساره
هو انت تعرف طارق اصلا وبعدين انا ما عشمتوش بحاجه..
ممدوح
لا عشمتيه عشان لو كنتي عايزه تبعدي كنتي هتبعدي، انتي بس كان صعب عليكي تتحملي حزنك لوحدك فروحتي رمتيه علي غيرك ودوستي عليه وعديتي اهو وحياتك رجعت زي الاول..
ساره بدموع
كل ده انا يا ممدوح..
ممدوح
كنت اتمني اقول لا، بس انا مش اناني عشان ادوس علي قلب الولد اللي وقف جنب اختي فغيابي واوصلك..
_قال كلامه وسابها وركب العربيه والسواق مشي وساره كانت واقفه مدايقه جدا وشافت طارق هريكب عربيته راحتله بسرعه وقالت...
ساره
انت مبسوط كده بعد ما خليته يبعد. عني..
طارق
لو سمحتي انا طلعت نفسي بره مشاكلك الشخصيه دي وياريت يكون التعامل بينا شغل وبس..
_ قال كلامه وركب عربيته ومشي من قدامها، وهي رجعت المستشفي وكانت متعصبه جدا وبتزعق في اي حد...
ـــــــــــــــــــــــــــــ
_ وفي شغل احمد طلع من اوضة الاجتماعات ومعاه عزيز اللي كان مبسوط وقاله..
عزيز
انا بجد نفسي اشكر مراتك جدا لان لولاها ما كنتش هتيجي تشتغل معايا ولا كنت هتباهي بيك قدام اي حد اعرفه وبموهبتك..
احمد بسخريه
موهبتي في الطب احسن بكتير علي فكره يا خالي..
عزيز
وانا ما منعتكش بس خساره شركتي وتعبي وفلوسي يجي واحد غريب يمسكها، المهم..
احمد وهو بيدخل مكتبه
خير ان شاء الله؟..
عزيز
عامل حفله صغيره بمناسبة جوازي من علياء وكمان عشان عايز ادخل ابنها العيله وانت تجيب مراتك وتيجي ولو عندك حد. غالي عليك اعزمه....
احمد
ان شاء الله، فتحي العدوي هنوقعه ازاي..
عزيز
بعد الحفله عندي ليك مفجأه..
احمد.
هو انا هفضل مستني لحد بعد الحفله..
عزيز
ايوووه هتستني ولو عايز تعمل حاجه ادعي عليه هههههههه والله دمي شربات..
احمد بسخريه
من غير سكر، علي العموم اتفضل انا عندي شغل..
عزيز
اهو طالع وما تقلقش خالك معاك وفي ضهرك...
_ قال كلامه عزيز وطلع واحمد قاام وقف عند الشباك ولما افتكر ربم ابتسم بتلقاييه وطاه موبيله وكلمها وهي ردت عليه وقالت..
ريم
هما لحقو يشتكولك؟..
احمد.
هما مين وعملتي ايه يا ريم؟..
ريم
لا لا ابدا انت عايز ايه؟..
احمد
بطمن عليكي عامله ايه في المستشفي من غيري..
ريم
زي الفل الدنيا تمام الحمدلله..
احمد
وحشتيني..
ريم.
ما تشوفش وحش..
احمد
هو انا اعملك ايه عشان تحبيني يعني..
ريم
اتنين شاورما وعصير قصب واحب عيلتك كلها والله..
احمد ضحك وقال
بطن بتتكلم يا ناس، علي العموم هكلم طارق تروحي بدري النهارده..
ريم
اللهي يارب تنستر دنيا واخره، بس ايه الهدوء ده كله...
احمد بخبث
الله مش عريس جديد بقي ومحتاج اتدلع..
ريم بتوتر
ااا علي فكره انا عملت مصيبه هنا..
احمد
كنت حاسس عملتي ايه يا ريم؟..
ريم بقلق
ااا طيب احلف الاول انك مش هتتعصب؟..
احمد.
اخلصي يا ريم بدل ما اجيلك..
ريم
طارق طلع وانا عزمت الدكاتره علي طعميه تتوقع لما هيرجع هيعمل فيا ايه؟..
احمد غمض عينيه بنفتد. صبر وقال
هو انا لو طلقتك دلوقتي ما حدش هيلومني صح؟..
ريم
بالعكس ده انا هرتاح..
احمد بحده
وعشان كده مش هريحك يا ريم، وهبعتلك السواق يروحك انتي مالكيش شغل اصلا..
ريم بغيظ.
وايه دخل الطعميه في الشغل، والله مانا مروحه انا عارفاك بتتلكك عشان تخليني اروح يا قليل الادب..
قفل احمد. معاها وكلم رشاد باباها وقاله
ايوه يا عمي اخبارك ايه ؟..
رشاد
الحمدلله احسن، وهكون احسن اما تجيبلي ولادي يا ابني..
احمد بهدوء
النهارده كلنا هنكون عند حضرتك يا عمي، المهم حضرتك ترتاح ولو في حاجه نقصاك ياريت تبلغني..
رشاد
تسلم يا حبيبي هنا انت مخلي الشغالين عاملينلي كل حاجه شكرا..
احمد
شكرا علي ايه يا حمايا ده واجبك، بعد اذن حضىتك وان شاء الله بالليل ممدوح وريم هيكونو عندك...
رشاد
ان شاء الله اتفضل يا ابني ربنا يوفقك..
ـــــــــــــــــــــــــــــ
_ وفي حاره شعبيه وقف طارق بعربيته قدام عماره قديمه وسأل راجل كبير وقاله..
طارق
لو سمحت يا حج الانسه رباب ساكنه هنا؟..
الراجل بضيق
يا ساتر من السيره ايوه فوق في الدور التالت..
_طلع طارق فوق ولما وصل قدام باب الشقه وكان لسه هيخبط سمع صوت رباب وهي بتزعق وتقول. .
رباب
انتو ليكم عين تتكلمو يا حلب يا عيله غجر ده انا اللي باكلكم انتو وعيالكم واسمع يا راجل انت تخلي ابنك يتف حتت اللحمه بدل ما وديني وما اعبد اصورلكم قتيل هنا...
اتصدم طارق بخوف وقال
يا نهار اسود دي متوحشه...
_ وكان لسه هيجري بس طلعت رباب وهي بتنفض السجاده اللي كلها تراب جه علي وش طارق ولما خدت بالها منه برقت وقالت..
رباب
يا نصيبتي دكتور طارق!!!...
•تابع الفصل التالي "رواية انت قدري" اضغط على اسم الرواية