رواية ملحمة الحب الفصل السادس عشر 16
اللهم إني أستودعك بيت المقدس وأهل القدس وكل فلسطين. اللهم ارزق أهل فلسطين الثبات والنصر والتمكين، وبارك في إيمانهم وصبرهم. اللهم إنا نسألك باسمك القّهار أنْ تقهر من قهر إخواننا في فلسطين، ونسألك أن تنصرهم على القوم المجرمين.
اللهم اشف جريحهم، وتقبّل شهيدهم، وأطعم جائعهم، وانصرهم على عدوهم. اللهم أنزل السكينة عليهم، واربط على قلوبهم، وكن لهم مؤيدا ونصيرا وقائدا وظهيرا. سبحانك إنك على كل شيء قدير؛ فاكتب الفرج من عندك والطف بعبادك المؤمنين.
___________________
الفصل 16
جابر : قصي بيه بعد ما إنت حرقت شركته اتعصب أوي وطلب من واحد يجبله معلومات عنك وعرف إن في بنت في القصر ..
أسد باستغراب : أنا حرقت شركته كمل ..
جابر : أيوه يا أسد بيه وقرر إنه ينتقم منك في أختك أو مراتك ..
أسد : زين إتصل بالبوليس يجي ياخذه بتهمة القتل ..
جابر : أرجوك ياأسد بيه سامحني ..
أسد : إنت لسه متعرفش أسد كويس أسد مش بيسامح ..
خرج من غير ما يهتم لتوسولاته كان حاسس بالغضب إزاي اتجرؤا وقربوا من حبيبته ..
أسد وقف لحظه يستوعب هو قال إيه حبيبتي فاق من شروده على صوت زين
زين : أسد أسد إنت كويس ..
أسد : معلش كنت سرحان شوية اتصلت بالبوليس ..
زين : أيوه هما في الطريق روح شوف مراتك شكلها مرعوبه ..
أسد : ها مراتي ..
زين : أيوه مراتك أسد فيك إيه إنت كويس ..
أسد : ها اه أنا كويس روح إنت إستنى البوليس لما يوصل وأنا هطلع أطمن عليهم
أسد طلع وهو بيفكر وألف سؤال بيدوروا في دماغه ليه هو استغرب لما زين قال مراتك وليه هو خايف عليها بالشكل دا
طلع لعندها شافها قاعده جنب والدته
ميرا بخوف : أسد حصل إيه إنت كويس ليه في دم على إيدك ..
أسد : ماتخافيش أنا كويس يلا تعالي كملي نومك أنا جنبك آنسه ليلى إنتي روحي ارتاح دلوقتي ماتقلقيش البوليس جه وأخذه ..
ليلى خرجت وميرا اتكورت على نفسها فوق السرير بخوف
أسد : ميرا قلتلك ماتخافيش أنا هبقى هنا جنبك ..
ميرا : تمام إنت هتفضل هنا صح مش أول ما نام تمشي ..
أسد : مش همشي يلا نامي الوقت إتأخر ..
أسد قعد جنبها لحد ماحس إنها نامت
أسد يكلم نفسه : أنا مش عارف إنتي عملتي فيا إيه ليه بقيت بفكر فيكي طول الوقت ليه خايف عليكي مال عليها باس رأسها وغطاها كويس واطمن على والدته وخرج وجواه حرب ..
***********************************************
نيار : بص ياصهيب إنت مش هتقدر تمشي من هنا ..
صهيب : لحد هنا أنا اكتفيت عايز أعرف أنا جيت هنا إزاي ..
نيار : إنت هنا من سنة ..
صهيب : بصدمه سنة طب إزاي ..
نيار : في يوم كنت مع الزعيم بنفذ مهمه لاقيناك قريب من المكان كانت حالتك وحشه ووشك مشوه الزعيم جابك هنا عملولك عملية تجميل لوشك وادوك حقن ..
صهيب : حقن إيه ..
نيار : حقن علشان لما تفوق تنسى إنت مين وإسمك إيه كأنك اتولدت من جديد ..
صهيب بغضب : يعني استغلوا حالتي علشان اشتغل معاهم شغلهم القذر ..
نيار : صهيب اللي حصل حصل والموضوع انتهى لازم تتقبل الوضع دا ..
صهيب : نيار أنا مش هبقى هنا دقيقه واحده لو مش عايزه تجي معايا خليكي هنا وأنا همشي لوحدي ..
نيار : روح يا صهيب وأنا هساعدك تخرج من هنا من غير ماحد يشوفك ..
صهيب بصلها بعدها خرج ورزع الباب وراه
نيار بدموع : آسفه ياصهيب أنا مش بتاعت الحب و لا شغلي يسمحلي إني أحب أنا حبيتك لكن الحب دا مستحيل لازم أخرجك من هنا مش هقدر أشوفك تتأذى
***********************************************
الزعيم : قصي إنت خسرت كل حاجة لازم نرجع لو النص من أسد لأن المعلم مش هيرحمنا ..
قصي بتعب : أنا هحرق قلب أسد زي ما حرقلي كل حاجة ..
الزعيم : في إيه مالك وشك بقى أحمر ... لسه ماكملش كلامه قصي وقع على الأرض
الزعيم بغضب : بتبصولي كدا ليه شيلوه ودوه المستشفى ..
شالوه بسرعه دخلوه واحدة من الأوض اللي عملهم الزعيم مخصوص ليه لما يكون مصاب
الزعيم : عنده إيه يادكتور انجز ..
الدكتور : ممكن تخرجوا دي حالة تسمم ..
الزعيم : مين اللي إتجرأ وسممه ..
•تابع الفصل التالي "رواية ملحمة الحب" اضغط على اسم الرواية