Ads by Google X

رواية حياة مراهقة الفصل الاول 1 - بقلم ندي الساعي

الصفحة الرئيسية

 رواية حياة مراهقة كاملة بقلم ندي الساعي عبر مدونة دليل الروايات


 رواية حياة مراهقة الفصل الاول 1

نتعرف الاول ع ابطال الرواية

ليله معتصم الشيال

فتاة ذات بشرة بيضاء.وعيون عسلية.قصيرة القامه.وتمتلك من العمر17 عاما ليس لديها اخوه

معتصم الشيال 

والد ليله يحب زوجته وابنته كثيرا.يمتلك من العمر 50 عاما.صاحب اكبر شركه للاستيراد والتصدير ف الشرق الأوسط 

امينه

والدة ليله تحب ابنتها كثيرا .فاشون ديزاينر .تمتلك من العمر45 عاما.تشبة ابنتها لدرجة كبيرة

منتصر الشيال 

عم ليله.يكره اخية كثيرا.يمتلك من العمر 55 عاما.لدية أسهم صغيرة ف شركه الشيال. لديه ولدين على وفهد 

على الشيال 

ابن منتصر الأكبر.يكره عمه مثل أبية تماما.يمتلك من العمر 27 عاما يريد الزواج ب ليله من أجل الميراث.يحب السهر والنساء كثيرا.ولايحب العمل(صايع يعنى)

فهد الشيال 

ابن منتصر الأصغر . يمتلك من العمر 23عاماا. طويل القامة. ذات عيون خضراء.الصديق المقرب ل ليله ويحب ممارسةالرياضه والعمل كثيراا

مازن الاسيوطى 

ابن صديق معتصم المقرب وبعد وفاة أبية أصبح يمتلك نصيب والده ف شركه الشيال وهو أيضا المساعد الشخصي ل معتصم (دراعه اليمين يعنى)ويحبة كثيرا ويعتبره مثل أبيه تماما..يمتلك من العمر23 عاما.طويل القامه.جسده رياضى.ذات عيون بنية 

بيرى 

صديقة ليله الوحيده.ذات بشره قمحاوية.وعيون خضراء.وتمتلك من العمر 17 عاما.وهى يتيمه تعيش مع جدته بعد أن توفى والديها ف حادثهف غرفة صغيرة ذات ألوان هادئه 

امينه:اصحى ي لولو هتتاخرى 

ليله:امممم

امينه:ي بنتى قومى يللا

ليله:خمسه بس 

امينه:ي بنتى يلا الساعه بقت 9

ليله:ي خبر ابيض ي ماما ازاى تسبينى كل ده

قامت ليله بتجرى ع الحمام ووقعت ع وشها

امينه بضحك:أهدى ي بنت الساعه لسة7

ليله بعصبية:كدا برضو ي ماما حرام عليكى بجد 

امينه:اعملك أية وانتى مش بتصحى غير كدا

ليله:كل مره تعملى فياا كدا

امينه:طب قومى يختى يلا خدى شاور وانزلى ورايا

ليله:ماشى ي ست الكل

اسفل ع طاولة الطعام يجلس معتصم بهيبة وشموخ وبجانبه زوجته امينه ينتظران ابنتهما الصغيرة لتتناول الافطار ف جو أسرى

ليله: صباح الخير 

معتصم: صباح الورد ع ورده العيلة كلها

امينه بغيظ:ياسلام يخويا ولما هى ورده العيله أنا ابقى اى؟

معتصم:انتى ورده قلبى ي ماينو

امينه:اه بحسب

ثم جاءت انتصار الداده وهى تضع الفطار قامت بدلف كوب العصير ع ليله دون قصد

انتصار:اسفه والله ي ست هانم مكنش قصدى حقك علياا

ليله:محصلش حاجه خلاص

انتصار: حقك عليا ي ست هانم والله نا مختش بالى

ليله:اولا محصلش حاجه ثانياا بلاش ست هانم دى حضرتك الكبيرة مش أنا ثالثاً بقاا ياريت حضرتك تاخدى اجازه انهارده شكلك تعبان شوية ده طبعا بعد اذنك ي ماما 

امينه: مفيش مشكلة ي حبيبتى أنا احتمال اتاخر بره اصلا علشان عندى شغل كتير

ليله:طب يلا هلبس وانزل أنا قبل الباص ما يجى

ونزلت تجرى بمرح طفولى وفجأة خبطت ف حيطه بشرية

الشاب:اى الهبل ده ع الصبح

ليله:هبل!!انت إلى المفروض تفتح 

مازن:افتح؟؟!انتى إلى داخله زى الطور كدا لى

ليله:أنا طور؟؟!انت متعرفش انت بتكلم مين ي بتاع انت

مازن:هكون بكلم مين يعنى؟بنت السفير البريطانى 

ليله:😡

مازن بضحك:أجرى ي بت من هنا هنرش مايه 

ليله:نينينينني

مازن بضحك:طفله

ليله:اهو انت😝

سبها وطلع وهى ركبت باص المدرسه وراحت

بيرى: اى ي بنتى اتاخرتى لى؟؟!

ليله بعصيية: خبط ف طور بشري وانا جايه

بيرى:أهدى بس واحكيلى

حكتلها إلى حصل 

عند مازن 

معتصم:اى ي بنى إلى اخرك كدا؟؟

مازن:معلش ي عمى اصل كان في دبانه رخمه اخرتنى

معتصم باستغراب: ديانه

مازن: بعدين بقاا يلا بينا ع الشركه

معتصم: يلاا

ف مكان جديد اول مره نروحو تحديد ع طاولة الطعام

منتصر:اومال فين على بيه ي عفاف

عفاف:لسه مصحاش ي منتصر بيه

فهد:حقه طبعاً مش راجع امبارح وش الفجر

منتصر:وانت مالك متخليك ف حالك

فهد:دلوقتى خلينى ف حالى اومال لى كل مصيبة والتانية تعالا ي فهد الحق اخوك

على: اى الصوت العالى ده ع الصبح

فهد: اسفين والله ي على بيه ع أزعج حضرتك ع الصبح

على: ف اى ي عم فهد ع الصبح

منتصر:اهدو انتو الاتنين واترزعو اطفحو يلاا

وجلسوا جميعاا ثم انتهو من الطعام 

منتصر: قول ي على ناوى تعمل مع بنت عمك

على بشر: كل خير ي حج

فهد: ربنا يهديكو 

قام مشى وراح ع الشركه

عند ليله

ليله:عايزه حاجه ي بيرى أنا همشى

بيرى: اى رايحه فين ؟؟

ليله: هروح لبابا الشركة علشان ماما عندها شغل كتير 

بيرى: خلاص ماشى ي قمر

ليله: سلام

بيرى: سلام

ف الشركه 

معتصم: أنا قولت ميت مره أنا عمرى ما هشتغل ف المستلزمات الطبية المضروبة 

على: يعنى دى صقفة كسبانه

منتصر: على عنده حق دى بنص التمن

فهد: حتى لو ببلاش دى أرواح ناس يجدعان

بقلمى nada elsaey 

مازن: أنا برضو شايف كداا ومع عمى وفهد 

على باستهزاء: وده اى ده كمان ي عم مازن وانت من امتى ليك راى 

معتصم بعصبية: الزم حدودك ي على انت عارف غلاوة مازن عندى ومتقلش حاجه عن علاوه ليلة وفهد عندى

ف الوقت ده دخلت ليله الشركه وعند مكتب باباها اوقفتها منى السكرتيره الخاصه بمكتب معتصم

منى: أهلا اهلا ي انسه ليله 

ليله: ازيك ي منى عامله اى كام مره ي بنتى قولتلك بلاش انسه دى ايش حال أن احنا صحاب 

منى بضحك: ي حبيبتى عادى والله بهزر معاكى

ليله: ماشى ي ستى براحتك المهم بابا جوا؟؟

منى: اه بس ف اجتماع ومش هينفع تدخلى دلوقتى وف الوقت ده رن تلفون منى وخرجت وفضلت ليله تتمشى ف الشركه لحد مالقت مكتب مفتوح ف دخلت وقعدت فيه

عند معتصم ف مكتبه

منتصر: اى الكلام الى أنت بتقوله ده ي معتصم مازن مين ده إلى تقارنه بفهد وليله انت شكلك اتجننت

معتصم: الزم حدودك انت كمان شكلها خابت منك ع الاخر

منتصر: أنا إلى الزم حدودى وانت شكلك نسيت انى اخوك الكبير ولا اى؟؟!

معتصم بحده: لا منستش بس لما انت وابنك تقول ادبكو يبقى لازم تلزم حدودك

منتصر: انت بتعلى صوتك عليا علشان ده😳ايش حال أن كلنا عارفين أن انت بتمن عليه بعد ما ابوه مات واتيتم

مازن بحزن وغضب معا: اولا ي منتصر باشا أنا محدش بيمن عليا وثانيا أنا ممكن بسهوله ابيع الاسهم بتاعتى ف الشركه بس انا هنا علشان عمى معتصم وانا بعتيره زى والدى الله يرحمه وعن اذنكم بقاا

وخرج وهو جواه بركان وجع مش بينطفى دخل مكتبه وجد ليله نائمه ع مكتبه وهى تجلش ع كرسيه وتمسك بيديها ساعه رملية صغيرة

مازن بغضب: اى ده انتى مين وبتعملى اى هنا

ليله: انت؟؟!

مازن: انتى؟؟!

ليله: .....

وووووو 

يتبع

google-playkhamsatmostaqltradent