رواية انتقام الورد كاملة بقلم نورة عبد الرحمن عبر مدونة دليل الروايات
رواية انتقام الورد الفصل الاول 1
ورد يمصيبتي مين ده واي اللي بتهببيه معاه
انتفض الاثنان من السرير وقد كانا بوضع فاضح..اسرعت زوجة اخيها لتكتم فم ورد وتتوسلها بأن تصمت اما الاخر ارتدى ثيابه بسرعه .لكن ورد دفعتها بعيدا ..
ورد بغضب وصدمه :اسكت ايه يامرات اخوي .. عارفه انت ايه دلوقتي انت ز**** الهي تتحرقي يابعيده لتلفت وهي تهدد والله لاقول لاخوي يجي يشوف مرا ته اللي مش عارفه جايبها من انهي داهيه بتعمل ايه ..
عفاف : ابوس يدك استري عليا الهي يسترك متفضحنيش…
ورد وهي تتجه الى غرفتها تحمل هاتفها لتهاتف اخيها والاخرى تتوسلها لتقول بحده :مافكرتيش بالفضيحه ليه وانتي تعملي اكده جايبه راجل غريب بيت جوزك وبؤضته بتخونيه…لتشعر بضربة قوية على رأسها أفقدتها الوعي….
عفاف :يامصيبتي انت عملت ايه…
الشاب انس : عايزاني اعمل ايه اسيبها تفضحنا ..
عفاف بتوتر وخوف :طب ..طب هنعمل ايه في المصيبه دي .
انس : متخفيش انا هتصرف
******
في مكان اخر في الطريق الى قنا..
عدي : طلقتها ليه دي كمان ..
حاتم : بتدلع زياده واني ماليش خلق للدلع الماسخ.
عدي بصدمه : لا ياشيخ قول كلام غير ده… طلقت مرتك عشان بتدلع ..
حاتم : يوووه ياعدي احنا مش هنخلص النهارده مطلقتها وخلاص..
عدي : لا مش هنخلص ياخوي ..لو مش عشانك عشان البت اللي بتتمرمط معاك دي ..
حاتم : مالها بتي..منا واخدها معايا في كل حته بروحها..ومش مخليها تحتاج حاجه..
عدي :مش كفايه دي محتاجه ست عشان تربيها..ليصمت قليلا ويقول ياخوي بكرى تكبر ومتعرفش تتعامل معاها ..
حاتم : مالكش صالح انت.. بتي وانا اعرف اربيها كويس ..
عدي: دي المره الخامسه اللي بطلق فيها ..بنات الناس مش لعبه فيدك..
حاتم بضيق : وانا مقولتش لعبه فيدي وانت عارف اللي فيها..
عدي :ياحاتم..تقى ماتت ربنا يرحمها خلاص مش هتلاقيها باي ست تانيه ..حاول تفتح قلبك يمكن تلاقي اللي احسن منها..
قال بغيظ واختناق وغضب: حاول اخفائا لكي لا يوقض صغيرته النائمه..ليقول بغصه ..مفيش ست بالدنيا تساوي ظفر تقى عالارض…وبلاش تجيب سيرتها وفتح الجرح من تاني..
عدي :انا بتكلم من صالحك.
حاتم :صالحي وانا عارفه زين ..مش هتيجي انت تعرفني بيا..
هتف عدي بضيق برحتك و اكمل قياده السياره.ليوقف السياره بصدمه وووووو
*****
في منزل عبد الجليل
عفاف : الحقني يا عمر الحقني اختك هربت من البيت ..
عمر بغضب : انتي بتخرفي بتقولي ايه..
عفاف : كيف ماسمعت..
عمر : لاه تلاقيها راحت هنيه والاهنيه ورد متعملهاش..روحي دوري عليها ..كويس
عفاف :انا بقولك خدت حجتها وهربت …وابن عمك قالب الدنيا باللي فيها عليها..وحالف ليقتلها لو لقيها..
ليغلق الهاتف بوجهها بصدمه لا يعلم مالذي يفعله هل يصدق ماسمعه ام يصدق قلبه الذي يخبره بان اخته من المستحيل ..لا بل من سابع المستحيلات ان تفعل ذلك .ليحجز في ازل طائرة ويعود الى الديار ووو
اما عفاف اتصلت بأنس بخوف : اني عملت كيف ماقولتلي..وانت عملت بالبت ايه..
انس : متقلقيش مش هتشوفي وشها تاني ده لو فضلت عايشه ومكلتهاش وحوش الجبل..
عفاف : انا خايفه ياانس خايفه من الفضيحه..
انس بابتسامه خبيثه : متخفيش حتى لو رجعت اهلها هيقتلوها انت نسيتي انها هربت من البيت..وجابتلهم العار..
*****
عدي بتعب وهو ينظر لهاتفه الذي لم يتوقف عن الرنين: خد بتك وروح ياحاتم ان هفضل هنا وهشوف حكايتها ايه..
حاتم : لا خد تقى وروح بيها ..عشان انت لسه عريس جديد ومراتك هتقلق عليك..
عدي: بس ياخوي
حاتم اعمل كيف مابقولك..وخد بالك من تقى ..واني هتطمن عالبت واعرف حكايتها واروح ..
عدي بشك : دي اكيد وراها حكايه وعره قوي ..
حاتم : ربنا يستر على ولايانا..يلااا لحسن بت اخوك تعبت قوي ومراتك بقالها كتيرر بتتصل بيك..
عدي : اللي تشوفه ياخوي ليحمل ابنة اخيه ويغادر …
اما حاتم بقى في المستوصف ليطمئن على الفتاه التي اعترضت طريقهم وهي شبه فاقدت للوعي…وسقطت امام سيارتهم..
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية انتقام الورد ) اسم الرواية