رواية نور مقتبس من الظلام كاملة بقلم اميرة سيد عبر مدونة دليل الروايات
رواية نور مقتبس من الظلام الفصل الاول 1
سلام عليكم ازيك يا جدو أخبارك اي وتيتا عامله اي ؟
رد الجد محمد : بخير يا لميس انتي اخبارك اي ويونس عامل اي
لميس : بخير يا جدو
مين البنت دي يا حاج محمد ؟
قالها ضيف لدى الحاج محمد وابنه أحمد والد لميس ويونس قالها بكل حب وإبتسامه رائعه
رد جدو محمد :دي لميس بنت ابني احمد في تانيه كليه عندها 19سنه ويونس عنده 16سنه اولي ثانوي
رد الضيف بنظرة مُدهشه: بسم الله ماشاء الله ربنا يبارك فيهم ويحفظهم
ردت عليه لميس بكل إحترام شكراً لحضرتك
بستأذن
ذهبت لميس إلي الخارج ولا تتوقع يوجد شخصًا آخر آتي مع الضيف حين جلوس لميس في الخارج سمعت أصوات مرعبه بالقرب منها ولكن هي بمفردها في الخارج قالت بنبره خوف وترتجف :في حد هنا ..؟! مين في الحديقه ..؟!
ذهبت لميس بخطوات بطيئه تجاة الصوت وفي يديها عصا لتحمي نفسها حين وصولها للمكان الصادر منه الصوت رأت ظل لشخص " وكان الظل هذا ظل لشاب "يقف هناك ثم رفعت العصا وضربت صاحب الظل علي رأسه قائله : انت مين ...؟!
صرخ عليها الشاب قائلاً : اهه ضربتي ليه يا غبيه انتوا كدا بتكرموا الضيوووف ....؟!!
نظرت إليه بكل دهشه قائله : ضيووف اي اللي بتقول بنكرمها كدا ، الضيوف لما بتيجي بتكون في الصالون مش فالحديقه بتاع البيت وبتعمل اصوات غريبه وسالت مين هنا ..مين هنا مفيش حد رد وانت مردتش فأضطريت اعرف بطريقتي لان قولت حـر_امي ...
رد الشاب بكل غضب قائلاً : مين الحر_امي اللي هيسرق في عز مانتوا صاحين وعندكوا ضيوف والأنوار كلها شغالها بطلي غباء وابقي فكري شويه قبل ما تتصرفي او تعملي حاجه ..
ردت عليه بكل عصبيه : وانت ابقا احترم بيوت الناس اللي انت جي ضيف عندهم وتقعد مكان الضيوف ما بتقعد مش تروح وتيجي كأنه بيتك عيل غريب عامل زي القرد ..
نظر إليها بنظر غضب ذهبًا إلي الصالون ثم حدث شيء غير متوقع منه : راح خابط لميس جامد وقعها في الأرض بصتله ولسه هتز_عق قالها انتي ضربتيني وانا وقعتك كدا واحده مقابل واحده يا غزاله وبصلها بصه برود ومشي
لميس بكل غضب وعصبيه ذاهبه داخل البيت لتعرف مين ذاك الشاب الئ_يم وصلت لميس إلي الصالون رائت الحاج محمد وذاك الشاب والضيف يضحكون بصوت عالي فذهبت بغضب اليهم قائله : مين الئ-يم دا يا جدو قالها لميس عيب كدا دا ضيف عندنا لميس لسه هتتكلم الشاب اتكلم قالو متعرفنا يا جدو مين الغزاله بضحكه صغيره بيستفز بيها لميس
رد الجد : طبعًا يا ابني دي لميس بنت ابني احمد ودا يا لميس حمزه بن عمك طارق "الضيف"
قالت لميس بأبتسامه خفيفه جدًا ونظرة برود لـحمزه : تشرفنا يا استاذ بعد ازنكم ...
ثم ذهب حمزه مسرعًا ليتحدث مع لميس ولكن حين وصول حمزه خلف لميس لم يجدها قائلاً : الانسه غزاله راحت فين بالسرعه دي ...؟!
ثم قام العم طارق لينادي علي حمزه قائلاً : حمزه يلا تعال عشان نمشي
حمزه بأبتسامه خفيفه : حاضر يابابا
لميس ذهبت إلي غرفتها تبكي عم خدث في الحديقه ثم جاءت إليها والداتها بنظرة غضب قائلة : الحلوه بتعيط ليه مه دا اللي انتي فالحه فيه مفيش منك منفعه خالص بتعيطي ليه ردت عليها لميس بتقولها مفيش حاجه يا ماما
ثم سمعت صوت عالي في الطابق الأسفل فنظرت للأسفل قائله : هتمشوا ليه ما لسه بدري والليل طويل يا استاذ طارق
رد عليها شكرًا لحضرتك الوقت اتاخر وحمزه عنده كليه بكرا فهنستأذن ..
حمزه يلتفت يمين ويسار بيدور علي لميس
لميس في الأوضه بداءت تجهز الشنطه وتأخذ معها الكُتب والأقلام للذهاب في الصباح المبكر للكليه ...
_صباح الخير يا جدو
صباح النور ياست البنات راحيه الجامعه ..؟
اه ،ياجدو ادعيلي بقا
بدعيلك يا ست البنات يلا باي وخلي بالك من نفسك
حاضر يا حبيب قلبي ..
لميس ذهبت إلي الجامعه وحين وصلها للجامعه حدث شيء مالم تتوقعه ظلت مندهشه بضع دقايق من حدوث المنظر ثم قالت : الئيم بيعمل اي هنا مستحيل لا لا يكون مشي ورايا او حتي هيكون بيدرس هنا ...
فذهبت إلي صديقاتها بنظرات الاندهاش ثم قالو لها. : مالك يبنتي في اي حصل معاكي الصبح اي الريأكشانات والنظرات دي
رديت عليهم انا شوفت الئيم هنا هو بيعمل اي ..؟
صديقاتها بنبره ضحك عاليه : هو مين دي يبنتي ومين الئيم ..
لميس بدات تحكي عن هذا الئيم وعما حدث بالأمس
ضحك صديقاتها ثم قالوا: يبنتي عادي محصلش حاجه عشان تعملي كل دا ويلا عشان نحضر المحاضره ..
ذهبت لميس مع صديقاتها ليحضروا المحاضره وفي الطريق قام شاب بمضايقة لميس وكان هذا الشاب صاحب حمزه في الفرقه الثالثه فقامت لميس بالابتعاد عن هذا الشاب الا انه زاد في مضايقتها وفي لحظة وجود حمزه لم يعرف حمزه من هذه البنت التي قام الشاب بمضايقتها الا أنه تدخل لصالح البنت قائلاً: بعتذر ليكي عشان اللي عملوا صحبي وهو مكنش يقصد انا اسف وانت يازف*ت امشي قدامي وبطل مضايقه البنات لميس بصوت مش مسموع انا سمعت الصوت دا قبل كدا ايوا سمعته وحاسه اني اعرف صاحب الصوت دا لا هبص اشوف مين ..
قامت لميس بالنظر إلي الخلف قائله: هو انت ...؟!! رد حمزه قالها هو كان بيضايقك انتي ..؟!! قالتلوا انت مالك بيا ويمكن اصلا انت خليتوا يعمل كدا معايا عشان ضربتك عندنا فقولت تاخد حقك ..لا يا لميس انا مقولتش لحد حاجه وحتي لو تاخدي بالك انا من غير لما اشوفك ولا حتي اعرف مين كنت بعتذر علي اللي عملوا صحبي وكنت بزعقله ..لميس قالتلو يمكن يا حمزه يمكن ..
ذهبت لميس إلي المحاضره ..
قام حمزه بضرب صديقه لانه قام بمضايقة لميس قائلاً: دي خط احمر انت ملكش دعوه بيها وحتي ملكش دعوه بأي بنت موجوده هنا ولكن لميس دي خط احمر متفكرش حتي انك تبصلها ماشي ...؟!
ذهب حمزه لينتظر لميس بعد الانتهاء من المحاضره للحديث معها لميس خرجت من المحاضر قام حمزه بالنداء عليها بأبتسامه عاديه : يا غزاله استني ..
نعم عايز اي مش كفايه اللي عملته انهارده ..؟!
يعني انا غلطان اني واقف بقالي ساعتين مستنيكي عشان اعتذر منك تاني علي اللي حصل .. ،طب يستي انا هعذرك وحقك عاليا انا اسف من اللي حصل معاكي ..
طب يسيدي شكرًا اعتذراك وصل ممكن تخليني امشي بقا ..
طبعًا اتفضلي
لميس ذهبت لتنتظر الأتوبيس ليأخذها إلي المنزل وفي هذا الوقت منذ خروجها من الجامعه إلي البيت ، لميس ركبت في الاتوبيس فكانت في بنت معها ولكن لميس متعرفهاش فـ لميس شكت انها بتراقبها لتسرقها او تخطفها ونزلت في نفس المكان اللي نزلت فيه لميس ثم قامت بتصوير لميس لحظة دخولها البيت لميس قائله: انتي مين وليه صورتيني وليه اصلا ركبتي معايا ..؟!! قالتلها انا مالي بيكي ومصورتكيش وبصي الموبايل حتي مفيش حاجه انا بصور صور عشوائيه بس وبعدين بيت صحبتي هنا انتي بتقولي اي هو لازم اكون عارفاكي عشان انزل منطقتك ..؟!!
رد لميس بكل أسف: انا اسفه حقك عاليا يومي كان مضغوط بس مش اكتر ..
ذهبت لميس داخل المنزل قامت بأخذ ملابسها وبعض الكتب للمزاكره في غرفه الضيوف ثم غفوة للصباح قامت متأخرة علي المحاضره الأولي قائله : يلهوي انا اتأخرت علي المحاضره الاولي وزمان الدكتور كتبتني غياب ...!
ذهبت لميس مسرعه إلي الجامعه وكان نظرتها خوف وقلق وذات اكتر حين رأت نفس البنت بأنتظار الاتوبيس أمام منزلها وحين ركبت لميس قامت البنت بالركوب معها نظرات لميس والقلق المتواصل معها ومتبادله للبنت وصلت لميس الجامعه مسرعه لـ إلحاق اول محاضره من أجل الغياب. ..
لحظة دخول لميس إلي الجامعه قام حمزه بالنداء عليها قائلاً: يا غزاله الدكتور لسه مجتش او مش هتيجي ف ارتاحي ردت لميس بكل لهفه قالتله بجد ..!!! احلف بالله .. قالها والله لسه مجتش
شكراً بجد ليك وعلي الخبر داا كنت خايفه عشان الدكتور هتكتبي غياب
لا يستي متقلقيش تعالي نقعد ترتاحي من المواصلات تمام ..؟
تمام ..!
عامله اي يغزاله وبصي من البدايه اهو اسف لكل حاجه حصلت من اول ماكنت عندكم في البيت لحد دلوقتي وانا هنا معاكي في الجامعه في فرقه تالته يعني متقوليش اني براقبك ولا حاجه ..
لميس بنبره ضحك: طب يسيدي ماشي وانا اسفه وحصل خير بس انا فعلا قولت انك بتراقبني اول لما شوفتك هنا بس حصل خير ...
حمزه: يعني صحاب ..؟!!
لميس: اممممم ...صحاب ماشي ...
#أميـره_سـيـد
#نور_مقتبس_من_الظلام
- يتبع الفصل التالي اضغط على ( رواية نور مقتبس من الظلام ) اسم الرواية