Ads by Google X

رواية نور مقتبس من الظلام الفصل الثاني 2 - بقلم اميرة سيد

الصفحة الرئيسية

 

رواية نور مقتبس من الظلام الفصل الثاني 2 - بقلم اميرة سيد

لحظه إنتظار لميس مع حمزه في حديقه الجامعه آتي إتصال إلي لميس من المنزل وكان الأتصال من والدتها قائله:  لميس متتأخريش إنهارده عشان عندنا ضيوف ومستنينك ..
لميس بأستغراب: حاضر يا ماما، باي
 لميس بصوت يدور في ذهنها شيء واحد فقط:  ياترا ضيوف مين اللي ماما بتقول عليهم دول ولازم امشي بدري ومتأخرش انهارده ...؟!!! ،يارب مايكون اللي فـ بالي لان مش هتحصل نهائي لا لا اكيد مش دي ...!

حمزه بكل لهفه :خير يا لميس طنط كانت بتتصل ليه في حاجه ..؟! 
مفيش يا حمزه خير ان شالله بس ماما عايزاني امشي بدري انهارده عشان عندنا ضيوف في البيت ..
حمزه بنبره قلق قائلاً :ضيوف مين يا لميس ..؟! 
مش عارفه والله ياحمزه بس هستأذن انا دلوقتي احضر محاضراتي او احتمال امشي علي البيت

حمزه مسرعًا في الرد:  لا لا يا لميس مش هينفع تمشي دلوقتي او احضري اول محاضره بس وامشي بعدها

لميس تتبادل نظرات القلق مع حمزه: اي دا في اي يا حمزه ..؟!! 
مفيش يا لميس بس قصدي عشان ميبقاش جيتي علي الفاضي بس مش اكتر .. 
لميس:  امممم تمام يا حمزه
هستأذن
ماشي يا لميس

قام حمزه بعمل إتصال الي شخص ما يشرح له ما عمل اليوم ثم يقول له اذهب بعد ساعه من الآن انتهت لميس من المحاضره ثم ذهبت إلي محطه الاتوبيس للذهاب الي المنزل وهناك حدث الآمر المعتاد عليه رأت نفس البنت تركب معهاا الاتوبيس ونزلت عند بيت لميس ولكن هذه المره رات لميس دخلت إلي البيت ثم هذه البنت اختفت فأصبح هذا الوضع مرعب جدًا ومقلق
بعد ساعه من وصول لميس للبيت ..لميس تذهب إلي الصالون وقت خروج لميس من المنزل ظهرت هذه البنت مرة اخري ذهبت خلف لميس ثم دخلت لميس للصالون ومن بعدها بـ بضع دقائق دخلت هذه البنت ايضًا 
قامت بنت من بنات الصالون لتسـأل هذه البنت : هتعملي حاجه او عايزه حاجه ..؟! 
ردت البنت:  لا شكرًا ليكي انا مستنيه واحده صحبتي جواه
رد هذه البنت اهدي من لميس شويه الا انه مازال القلق يحتويها 

قامت بنت اخري بسؤال لميس : طلب كل مره يا لميس ..؟! 
لميس: اه طلب كل مره ولكن المره دي مختلف شويه لان عندنا ضيوف والضيوف دي "عريس جي يشوفني "
ردت البنت بابتسامه : بجد يا لميس..؟! مبارك ي حبيبتي هتكوني احلي عروسه 

قامت البنت "اللي بتراقب لميس" بالاتصال إلي شخص ما قائله : الو ..! 
انا عرفت حاجه دلوقتي، صحبتي جاي ليها عريس انهارده عشان كدا مشيت بدري وسابتنا فاتصلت اقولك عشان متزعليش بس وانها مضغوطه فـ متزعليش ولكن هنعمل اي بقا كدا ..! ثم أغلقت الموبايل ثم ذهبت خلف لميس بعد الانتهاء من الصالون ..

جاء لـ لميس WhatsApp notification مكتوب فيها "متوفقيش علي العريس اللي متقدملك ومتقعديش معاه ومتسأليش انا مين ولا تسالي ليه بس لو قعدتي معاه هيحصل حاجات مش كويسه وانا عرفتك بالنتايج  .." 
استغربت لميس من الرساله وخافت وبتقول:  مين دا وازاي عرف اصلا محدش يعرف خالص ولا انا قولت لحد .. ولكن قالت يمكن مقلب او حد اتلغبط بين رقمي ورقم حد تاني ..
لميس مركزتش في الموضوع ذهبت الي البيت ونزلت من الاتوبيس ونفس البنت ولكن ظلت واقفه فتره ثم ذهبت لميس مسرعه إلي غرفتها لتنظر من شباك الغرفه اذا كانت البنت واقفه ..؟! 
بصيت لميس من الشباك بس البنت كانت مشيت بعد دخول لميس من البيت وقامت بأضاءه لميس  نور الاوضه  
لميس بداءت تجهز نفسها عشان تقعد مع العريس اللي موجود وهي بتقول: انا اه مش هوافق علي العريس دا بس هقعد معاه عشان اعرف مين صاحب الرساله دي ويقصد اي بأني مقعدش معاه في نفس اللحظه جه WhatsApp "notification"2من نفس الرقم بيقولها.  ""بلاش عناد يا لميس عشان انا عارف انك عنيده ولكن الموضوع دا بجد مهما حصل متقعديش معاه " 
لميس قلقت اكتر وانه مين دا وازاي عرف برضو راحت بعتت مسدج انت مين وعايز اي ...؟!
رد وقالها:  انا قولتلك متساليش ومتبعتيش مسدجات تاني واسمعي الكلام وبعدها قفل ..
لميس مسمعتش الكلام برضو وفضلت انها تعاند وتقعد مع العريس عشان تشوف مين صاحب الرساله "

نزلت لميس إلي العريس وقعدت معاه واخدوا السهره ثم ذهب بعد يومين بظبط من هذه السهره قام اهل العريس بالاتصال إلي الحاج محمد للسؤال عن مصطفي "مصطفي دا العريس اللي متقدم" رد الحاج محمد والله يا حاج إسماعيل معرفش عنه حاجه هو متغيب حضرتك ..؟ 
رد الحاج إسماعيل بنبره غضب شديده : معرفش يا حاج محمد هو كان قايل انه هيجي عندكم عشان يعرف رأي لميس في الموضوع ومن وقتها وهو لسه مجاش 
رد الحاج محمد : من امتا الكلام دا يا حاج اسماعيل
الكلام دا من الصبح الساعه 2" منتصف الليل" ومعرفش عنه حاجه والموبايل بتاعه مقفول حتي ومحدش عارف يوصله ..
اي الحل دلوقتي يا حاج محمد انا قلقان علي ابني ..؟! 
رد الحاج محمد:  يمكن بيسهر مع صحابه ونسي يقولك يا حج متكبرش الموضوع وهو مش صغير يعني ..! 
حاضر يا حاج محمد هشوف لحد بكرا وبعدها هبلغ الش*رطه عشان يدوروا عليه
رد الحاج محمد : حاضر ياحج وانت اهدي واكيد هيجي ..
WhatsApp notification3 لـ لميس
اي رأيك في اللي حصل دا ومش قولتلك متقعديش وانتي كنتي عنيده يا لميس وانا اضطريت اعمل كدا عشان انتي مسمعتيش الكلام وتقدري دلوقتي تقرري يا تنزلي تقوليلهم لا مش عايزاه او الشاب البرئ الملهوش ذنب في حاجه دا يم*وت وذنبه هيكون في رقبتك انتي  ..
ردت لميس : انت مين وعايز اي وح*رام عليك سيب الواد في حاله ..
رد عليها: انا اللي عندي قولتله وانتي قرري ..
ردت لميس:  انت مين استنيت شويه ملقتش رد منه فـ اتصلت عليه ...الموبايل اتقفل .. 
سكتت لميس وقالت اكيد مش هيعمله حاجه وبعدها بشويه هيسيبه ولكن القلق والتوتر كانوا ملازمنها تمامًا ..
بعدها بيومين اتصل الحاج اسماعيل بالحاج محمد بيقوله احنا مش عايزين نناسبكم ولا عايزين بنتكم وقفل السكه
استغرب الحاج محمد من فعل الحاج اسماعيل وقال : يلا ف داهي*ه
فنفس الوقت WhatsApp notification4
حطيها في بالك انتي مش لغيري واي حد هيبصلك هشيلوا من علي وش الأرض انتي فاهمه
لميس قرائتها ومردتش عليه وسابت الموبايل لفتره وبعدين مسكت الموبايل بتشوفه WhatsApp notification5
بيقولها " *القلب لن يهوى سواكي يا لميس وعيناي لا تريد رؤية غيرك*" 
فنتلم ونسمع الكلام عشان مق*تلش الدنيا واي حد يفكر فيكي غيري 

#توقعوا_اي_هيتم_في_بارت_3
#أمـيـرة_سـيـد
#نـور_مـقـتـبـس_مـن_الـظـلـام

google-playkhamsatmostaqltradent