رواية من نظرة حب الفصل السابع 7
"7"
طلعت نسمة لشقتها وهي تعبانة من الشغل لكن لقت ملك لسة صاحية وقاعدة مستنياها
نسمة : في اي ي ملك ايه اللي مصحيكي لحد دلوقتي مش انتي وراكي شغل بكرة
ملك : ازاي عاوزاني انام وانتي مش موجودة وهكون ازاي متطمنة وانتي برة وبعدين انتي عارفة اني مبقدرش انام من غير ما تكوني جمبي
حضنتها نسمة بحنية وقالت : طب يلا انا رجعت اهو ادخلي نامي انتي وانا هحصلك هغير بس هدومي
ملك : مش هتكليلك لقمة الاول قبل ما تنامي
نسمة : متقلقيش انتي انا اكلت هناك
ملك : طب عملتي ايه هناك استريحتي في الشغل والا عملوكي وحش
نسمة : الحق يتقال الست ثريا مفيش منها اتنين ست طيبة وحنينة اوي وحسستني بالامان زي ما اكون عارفاها من زمان اوي وكل اللي هناك طيبين اوي بيحسسوكي ان الدنيا لسة فيها خير
ملك : معني كدة انك انبسطتي هناك
نسمة : مش علي كدة انا بتكلم علي اني كان نفسي اشتغل في مكان تاني مش زي اللي الاماكن اللي فاتت
ملك : مش فاهمة يعني ايه دا
نسمة : انا عمري ما اشتغلت في بيت قبل كدة كنت بشتغل في مطاعم كافيهات وكنت طول الوقت بتعرض لمضايقات بس الحمدلله ربنا تاب عليا من كدة وباذن الله الشغل الجديد هيبقي خير لنا
ملك : ان شاء الله
نسمة : بطلي كلام كتير ويلا عشان تنامي انتي ناسية الشغل بكرة واللا ايه
ملك : ماشي هدخل وانتي متتاخريش انتي بردوا عليكي شغل بكرة
نسمة : حاضر ي اختي
🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀
تاني يوم في القصر كانت نسمة في المطبخ مع بدرية وبيجهزوا الفطار
نسمة : هو ي بدرية كام واحد عايش هنا
بدرية : هو انتي متعرفيش
نسمة : ما انتي عارفة بقي ان اول يوم ليا كان امبارح ومعرفش
بدرية : بصي ي ستي في الست ثريا وانتي طبعا عرفتيها واتكلمتي معاها ولسة في الاستاذ مالك ابن الست ثريا هو والست مكة والاستاذ حمزة يبقي ابن عمهم وابنه انس
نسمة : في واحد كان موجود معاهم امبارح
بدرية : اكيد تقصدي الاستاذ زين دا بقي يبقي ابن اخت الست ثريا دايما هنا وبيفطر وبيتعشي هنا بس مش عايش معاهم حاولوا معاه كتير لكن هو مش راضي
نسمة : طب ليه كدة دا باين عليهم بيحبوه اوي
بدرية : انا سمعت انه مش عاوز يعيش هنا عشان ميتقلش عليهم
نسمة : بس الحق يتقال الست ثريا مفيش اطيب من قلبها
بدرية : كلهم هنا طيبين وبيعاملوني احسن معاملة
نسمة : باين فعلا انهم كدة
بدرية : يلا بقي بطلي كلام ويلا نحط الاطباق علي السفرة
نسمة : تمام
اخدت نسمة الاطباق هي وبدرية وجهزوا السفرة وكلها شوية وكلهم اتجمعوا علي السفرة وكالعادة بيتكلموا وبيهزروا
زين : مش يلا بقي ي انس عشان اوصلك للحضانة
استغرب الكل منه وفضلوا يبصوله لانه كان اكتر حاجة مبيحبهاش
زين : في ايه ي جماعة ايه البصة دي
حمزة : ودا من امتي ان شاء الله
زين : هو ايه دا
مالك : من امتي الحنية دي ي اخويا انت مش فاكر واحنا بنتحايل عليك عشان توديه
زين : عادي يعني
مكة : علينا بردوا الكلام دا انطق يلا وقول السبب
زين : هو مفيش حد يقدر يخبي حاجة عنكم
مالك : اه واتفضل قول
زين : اصل انا نويت اني اخطب ان شاء الله
ثريا : ومين دي اللي هتخطبها
زين : تبقي مدرسة علي زين في الحضانة اوي ما شوفتها دخلت قلبي علي طول وحبيتها
حمزة : تاني ي زين تاني انت مبتتعلمش انت مش من اسبوع واحد بس قولت الكلام دا علي وحدة وتاني يوم سيبتها
زين : لا والله دي مش زي اي وحدة انا فعلا نويت اني اخطبها
مالك : وبيتها فين طيب
زين : معرفش
مكة : طب من عيلة ايه
زين : معرفش بردوا
حمزة : طيب عندها كام سنة
زين : والله معرف
ثريا : انت بتهزر صح
زين : في اي ي جماعة
مالك : جاي تقول هتخطب وحدة متعرفش اسمها ايه ولا عايشة فين ولا حتي سنها ايه انت اتجننت واللا ايه
زين : ي عم هو انا لحقت دا انا لسة شايفها امبارح
ثريا : بقولك ايه انت تعرف عنها كل حاجة الاول وبعدين تبقي تتكلم في الموضوع دا
زين : طب لو عرفت كل حاجة هتخطبوها ليا
ثريا : انا عن نفسي موافقة وهاجي معاك كمان
زين : بكرة هيكون عندكم حياتها من يوم ما اتولدت ويلا بقي ي انس عشان متتاخرش
مشي زين ومعاه انس وسابهم وهما مستغربين من تغيره
مالك : تفتكروا فعلا بيتكلم بجد والا زي كل مرة
ثريا : انا حاسة ان تغييره هيبقي علي ايدها هي
مكة : باين عليه بيحبها اوي ومتحمس فعلا
حمزة : ربنا يهديك ي زين وترسي علي وحدة بقي
ثريا : يارب ي ابني
مالك : ها خلصت ي حمزة واللا لسة
حمزة : اه خلصت الحمدلله يلا نمشي
مشي زين وحمزة بعد ما سلموا علي ثريا وسابوها هي ومكة
مكة : الحمدلله انا هقوم امشي انا كمان ي ماما عشان متاخرش علي الجامعة
ثريا : تمام ربنا يوفقك ي حبيبتي
مشيت مكة وسابت ثريا لوحدها وهي بتفكر فيهم كلهم
ثريا : ربنا معاكم ي ولادي ويوفقكم في حياتكم وتكون كلها سعادة وفرحة
🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀
في الشركة كان مالك قاعد هو وحمزة بيتفرجوا علي الفيديو اللي سجلوه لشريف وهو بيسرق اوراق المشروع طلب مالك من السكرتيرة انها تبعتله شريف مشي حمزة قبل ما هو ييجي جه شريف وخبط علي الباب
مالك : ادخل
دخل شريف وهو متوتر لان مالك مبيطلبش حد الا لو في حاجة مهمة
شريف : انت طلبتني ي استاذ مالك
مالك : اه تعال اقعد ي شريف عاوزك
زاد توتر شريف وقعد وهو باصص لمالك ومستنيه يكمل كلامه
مالك : طبعا عاوز تعرف انا طلبتك ليه
شريف : ايوة
مالك : هو سؤال واحد عملت دا لصالح مين
شريف : تقصد اي ي فندم
مالك : انا حبيت اوريك فيديو هيعجبك اوي
شريف : فيديو ايه
مالك : استني بس وانت هتعرف
بدا شريف يشوف الفيديو وهو مصدوم من انه اتكشف
مالك : اي رايك بقي عجبك
شريف : ي فندم انا
مالك : انا طلبتك عشان تجاوب علي الاسئلة وبس ومش عاوزك تبررلي اي حاجة دلوقتي زي الشاطر تقول عملت دا لصالح مين
شريف : والله غصب عني
مالك : شريف انا وثقت فيك وشغلتك ولولا بس ان ما ربنا عشرة انا كان زماني مقدم الفيديو دا للشرطة وهما يتصرفوا معاك عشان كدة اتفضل قول الاول عملت دا لصالح مين وفي الاخر تقدر تقولي عملت كدة ليه
شريف : ........
•تابع الفصل التالي "رواية من نظرة حب" اضغط على اسم الرواية